-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 3
ДК 021:2015: 09310000-5 – Електрична енергія (Електрична енергія)
Призупинено
5 206 443.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
28.11.2025 15:27 - 07.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
2807ba26984340c9964f2a247ad6640c
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-28-012593-a.c3
Назва:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Комунальним некомерційним підприємством «Камінь-Каширська центральна районна лікарня» Камінь-Каширської міської ради Волинської області (далі – Замовник) затверджено тендерну документацію у новій редакції від 03.12.2025 № 1 для проведення процедури відкритих торгів з особливостями на закупівлю електричної енергії (ДК 021:2015: 09310000-5 – Електрична енергія (Електрична енергія)) на 2026 рік. Це підтверджується текстом документа «Нова редакція тендерна документація», у тому числі Розділом ІІІ та Додатком № 2 «Вимоги до учасника».
Аналіз Додатку № 2 до тендерної документації показує, що Замовником встановлені, зокрема, таку вимогу:
Пункт 5.21 – учасник зобов’язаний забезпечити реалізацію права Замовника на особистий прийом відповідною посадовою особою постачальника на території Волинської області, для чого у складі тендерної пропозиції має бути надана довідка про створення власного центру обслуговування споживачів (клієнтів) на території Волинської області або довідка про наявність власного структурного підрозділу / посадової особи з робочим місцем на території Волинської області (за формою Додатків № 2.2 та № 2.3).
Скаржник вважає, що зазначені вимоги виходять за межі повноважень Замовника, не відповідають вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII), Особливостям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, а також суперечать спеціальному енергетичному законодавству й усталеній практиці Антимонопольного комітету України (далі – Комітет) та Верховного Суду.
Пов'язані документи:
Учасник
- Нова редакція тендерна документація.docx 04.12.2025 15:10
- оголошення.pdf 04.12.2025 15:10
- Постанови НКРЄКП про надання ліцензії.pdf 04.12.2025 15:10
- Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг дл.pdf 04.12.2025 15:10
- Текст «ДСТУ 3466-96 Якість електричної енергії. Терміни та визначення».pdf 04.12.2025 15:10
- скарга Камінь-Каширська центральна районна лікарня.docx 04.12.2025 15:10
- Текст «ДСТУ EN 50160_2023 Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160_2022, IDT)».pdf 04.12.2025 15:10
- Узагальнення практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії _ Антимонопольний комітет України.pdf 04.12.2025 15:10
- sign.p7s 04.12.2025 15:10
- рішення від 08.12.2025 № 18070.pdf 08.12.2025 16:18
- Нова редакція тендерна документація.docx 09.12.2025 12:10
- Протокол № 1.PDF 09.12.2025 12:10
- АМКУ пояснення до скарги від 08.12.2025.doc 09.12.2025 12:10
- Пояснення.PDF 09.12.2025 12:10
Дата прийняття скарги до розгляду:
04.12.2025 16:53
Дата розгляду скарги:
15.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
08.12.2025 16:18
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
d13d49ab02f447e1bcf0654176fe4649
Заголовок пункту скарги:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
1. Вимога пункту 5.27 Додатку 2 щодо обов’язкової наявності центру/підрозділу на території Волинської області
Пункт 5.21 Додатку 2 зобов’язує учасника:
– створити власний структурний підрозділ – Центр обслуговування споживачів (клієнтів) на території Волинської області, який щоденно (окрім вихідних та святкових днів) приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз’яснення, інформацію та проводить особистий прийом (довідка за формою Додатка № 2.2); або
– для учасників, для яких створення центру не є обов’язковим, – мати власний окремий структурний підрозділ або посадову особу з робочим місцем на території Волинської області, на яку покладено виконання функцій з розгляду звернень/скарг/претензій та особистого прийому споживачів (довідка за формою Додатка № 2.3).
ПРРЕЕ у пункті 8.3.17 передбачають, що обов’язок створення центру обслуговування споживачів/клієнтів покладається лише на учасників, які обслуговують 50 000 споживачів і більше. Для електропостачальників, які обслуговують меншу кількість споживачів, законодавством дозволено виконувати функції з обслуговування споживачів через окремий структурний підрозділ або посадову особу, незалежно від географічного розміщення такого підрозділу чи посадової особи.
Жодна норма ПРРЕЕ не встановлює обов’язку постачальника створювати центр обслуговування або структурний підрозділ саме в межах конкретної області (у даному випадку – на території Волинської області).
Пункт 29 Особливостей забороняє при закупівлі електроенергії застосовувати критерій наявності матеріально-технічної бази та персоналу (пункти 1, 2 ч. 2 ст. 16 Закону № 922-VIII), а вимога про наявність центру/підрозділу в конкретному регіоні фактично є саме такою вимогою.
Узагальнення Комітету від 22.02.2024 та рішення АМКУ (зокрема, № 20549-р/пк-пз від 20.12.2023, № 21091-р/пк-пз від 28.12.2023, № 14689-р/пк-пз від 14.09.2023) неодноразово визнавали дискримінаційними вимоги щодо наявності у постачальника центру обслуговування або структурного підрозділу саме в конкретній області. Комітет підкреслював, що:
– такі вимоги не випливають із ПРРЕЕ;
– вони порушують пункт 29 Особливостей;
– вони звужують коло потенційних учасників до суб’єктів, які вже мають стаціонарну присутність у зазначеному регіоні, що не є об’єктивно необхідним для виконання договору в умовах сучасних засобів зв’язку (гарячі лінії, онлайн-звернення, електронні кабінети тощо).
У цьому випадку вимога Замовника щодо створення центру/підрозділу на території Волинської області або наявності посадової особи з робочим місцем саме в цій області:
– виходить за межі ПРРЕЕ;
– порушує пункт 29 Особливостей у частині заборони вимог до матеріально-технічної бази та персоналу для закупівель електроенергії;
– є дискримінаційною для постачальників, які здійснюють діяльність на території всієї України, але не мають стаціонарних підрозділів саме у Волинській області.
Порушення прав Скаржника та право на захист
Наведені вище вимоги тендерної документації:
– звужують коло потенційних учасників закупівлі електричної енергії;
– створюють необґрунтовані бар’єри для участі, зокрема для Скаржника, який не має центрів/підрозділів у конкретній області та не зобов’язаний їх створювати за законодавством, а також не зобов’язаний документально підтверджувати «бездоганність» свого статусу за внутрішніми критеріями Замовника;
– суперечать принципам добросовісної конкуренції, пропорційності та недискримінації, закріпленим у статті 5 Закону № 922-VIII;
– не відповідають частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII та пункту 29 Особливостей.
Відповідно до статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право на судовий захист свого права та інтересу, а стаття 4 Цивільного процесуального кодексу України гарантує право звернутися до суду за захистом порушених прав. Подання цієї скарги до Антимонопольного комітету України не позбавляє Скаржника права на подальше судове оскарження у разі невідновлення його прав у порядку адміністративного оскарження.
Керуючись статтями 5, 16, 17, 18, 22 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII, пунктом 29 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178,
Пункт 5.21 Додатку 2 зобов’язує учасника:
– створити власний структурний підрозділ – Центр обслуговування споживачів (клієнтів) на території Волинської області, який щоденно (окрім вихідних та святкових днів) приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз’яснення, інформацію та проводить особистий прийом (довідка за формою Додатка № 2.2); або
– для учасників, для яких створення центру не є обов’язковим, – мати власний окремий структурний підрозділ або посадову особу з робочим місцем на території Волинської області, на яку покладено виконання функцій з розгляду звернень/скарг/претензій та особистого прийому споживачів (довідка за формою Додатка № 2.3).
ПРРЕЕ у пункті 8.3.17 передбачають, що обов’язок створення центру обслуговування споживачів/клієнтів покладається лише на учасників, які обслуговують 50 000 споживачів і більше. Для електропостачальників, які обслуговують меншу кількість споживачів, законодавством дозволено виконувати функції з обслуговування споживачів через окремий структурний підрозділ або посадову особу, незалежно від географічного розміщення такого підрозділу чи посадової особи.
Жодна норма ПРРЕЕ не встановлює обов’язку постачальника створювати центр обслуговування або структурний підрозділ саме в межах конкретної області (у даному випадку – на території Волинської області).
Пункт 29 Особливостей забороняє при закупівлі електроенергії застосовувати критерій наявності матеріально-технічної бази та персоналу (пункти 1, 2 ч. 2 ст. 16 Закону № 922-VIII), а вимога про наявність центру/підрозділу в конкретному регіоні фактично є саме такою вимогою.
Узагальнення Комітету від 22.02.2024 та рішення АМКУ (зокрема, № 20549-р/пк-пз від 20.12.2023, № 21091-р/пк-пз від 28.12.2023, № 14689-р/пк-пз від 14.09.2023) неодноразово визнавали дискримінаційними вимоги щодо наявності у постачальника центру обслуговування або структурного підрозділу саме в конкретній області. Комітет підкреслював, що:
– такі вимоги не випливають із ПРРЕЕ;
– вони порушують пункт 29 Особливостей;
– вони звужують коло потенційних учасників до суб’єктів, які вже мають стаціонарну присутність у зазначеному регіоні, що не є об’єктивно необхідним для виконання договору в умовах сучасних засобів зв’язку (гарячі лінії, онлайн-звернення, електронні кабінети тощо).
У цьому випадку вимога Замовника щодо створення центру/підрозділу на території Волинської області або наявності посадової особи з робочим місцем саме в цій області:
– виходить за межі ПРРЕЕ;
– порушує пункт 29 Особливостей у частині заборони вимог до матеріально-технічної бази та персоналу для закупівель електроенергії;
– є дискримінаційною для постачальників, які здійснюють діяльність на території всієї України, але не мають стаціонарних підрозділів саме у Волинській області.
Порушення прав Скаржника та право на захист
Наведені вище вимоги тендерної документації:
– звужують коло потенційних учасників закупівлі електричної енергії;
– створюють необґрунтовані бар’єри для участі, зокрема для Скаржника, який не має центрів/підрозділів у конкретній області та не зобов’язаний їх створювати за законодавством, а також не зобов’язаний документально підтверджувати «бездоганність» свого статусу за внутрішніми критеріями Замовника;
– суперечать принципам добросовісної конкуренції, пропорційності та недискримінації, закріпленим у статті 5 Закону № 922-VIII;
– не відповідають частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII та пункту 29 Особливостей.
Відповідно до статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право на судовий захист свого права та інтересу, а стаття 4 Цивільного процесуального кодексу України гарантує право звернутися до суду за захистом порушених прав. Подання цієї скарги до Антимонопольного комітету України не позбавляє Скаржника права на подальше судове оскарження у разі невідновлення його прав у порядку адміністративного оскарження.
Керуючись статтями 5, 16, 17, 18, 22 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII, пунктом 29 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178,
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації- виключивши пункту 5.21 Додатку № 2 щодо обов’язкової наявності у учасника власного центру обслуговування споживачів або структурного підрозділу/посадової особи саме на території Волинської області не відповідає пункту 8.3.17 ПРРЕЕ, пункту 29 Особливостей та статті 5 і частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, який є дискримінаційною умовою, яка штучно звужує коло потенційних учасників, і зобов’язати Замовника виключити або змінити цю вимогу, залишивши лише обов’язок учасника забезпечити виконання вимог ПРРЕЕ щодо розгляду звернень/скарг/претензій споживачів без географічної прив’язки до території Волинської області
Запити Органу оскарження
Номер:
9a081e9d1157431c9866d56d6ab15978
Тема запиту:
Пояснення щодо скарги по закупівлі UA-2025-11-012593-a «ДК 021:2015: 09310000-5 – Електрична енергія (Електрична енергія)»
Текст запиту:
28 листопада 2025 року Комунальне некомерційне підприємство «Камінь-Каширська центральна районна лікарня» Камінь-Каширської міської ради Волинської області (далі по тексту – Замовник) оприлюднило оголошення про проведення закупівлі «ДК 021:2015: 09310000-5 – Електрична енергія (Електрична енергія)».
Рішенням комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 18070-р/пк-пз від 08.12.2025 було прийнято до розгляду скаргу Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ 365».
Також зобов’язано Замовника протягом двох робочих днів надіслати в електронному вигляді органу оскарження пояснення, відповідні інформацію, документи та матеріали щодо проведення Процедури закупівлі шляхом розміщення їх у вигляді файлу в "pdf" форматі (а також у форматі "doc" з можливістю копіювання тексту) на веб-портал Уповноваженого органу.
Положеннями пункту 54 Особливостей визначено, надання роз’яснень щодо тендерної документації та внесення змін до неї та/або оголошення про проведення відкритих торгів здійснюється замовником відповідно до цього пункту.
До замовника було надіслано звернення від 04.12.2025 о 18:14 год: «Згідно норм чинного законодавства, а саме ПОСТАНОВИ КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» ЗАБОРОНЕНО застосовувати положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону в разі проведення відкритих торгів для закупівлі електричної енергії. Це: «2. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;» Таким чином ваша установа ПОРУШУЄ пряму вимогу законодавства та вимагає «Довідку про створення Учасником на території Волинської області власного структурного підрозділу - Центру обслуговування споживачів (клієнтів), згідно з вимогами ПРРЕЕ, який щоденно (окрім вихідних та святкових днів, встановлених законодавством України) приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством, з єдиним вікном для прийому та видачі документів щодо постачання електричної енергії та в якому проводиться особистий прийом споживачів. Довідка надається за формою Додатка №2.2. Учасники, для яких створення центрів обслуговування споживачів (клієнтів) не є обов’язковим, надають довідку про наявність власного окремого структурного підрозділу на території Волинської області або посадової особи, з робочим місцем на території Волинської області, на яких покладається забезпечення дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів». Крім того, ця вимога є ДИСКРИМІНАЦІЙНОЮ ,т.я. участь в торгах може прийняти лише учасник, який має на території Волинської області такий Центр/робоче місце. Вимагаємо виключити цю вимогу з Тендерної документації.». Дане звернення було розглянуто та прийняте до уваги, зміни були оприлюднені.
Надана скарга від суб’єкта оскарження є аналогічною зверненню яке було задоволено і оприлюднено від 05.12.2025 о 11:20 год. Додаток:
- Протокол № 1.PDF від 05.12.2025;
- Нова редакція тендерна документація.docx від 05.12.2025.
Дата опублікування:
09.12.2025 12:10
Скарга
Скасована
КЕП
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
1805edd3b085451bbb43adba0b03d709
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-28-012593-a.b2
Назва:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Комунальним некомерційним підприємством «Камінь-Каширська центральна районна лікарня» Камінь-Каширської міської ради Волинської області (далі – Замовник) затверджено тендерну документацію у новій редакції від 03.12.2025 № 1 для проведення процедури відкритих торгів з особливостями на закупівлю електричної енергії (ДК 021:2015: 09310000-5 – Електрична енергія (Електрична енергія)) на 2026 рік. Це підтверджується текстом документа «Нова редакція тендерна документація», у тому числі Розділом ІІІ та Додатком № 2 «Вимоги до учасника».
Аналіз Додатку № 2 до тендерної документації показує, що Замовником встановлені, зокрема, таку вимогу:
Пункт 5.21 – учасник зобов’язаний забезпечити реалізацію права Замовника на особистий прийом відповідною посадовою особою постачальника на території Волинської області, для чого у складі тендерної пропозиції має бути надана довідка про створення власного центру обслуговування споживачів (клієнтів) на території Волинської області або довідка про наявність власного структурного підрозділу / посадової особи з робочим місцем на території Волинської області (за формою Додатків № 2.2 та № 2.3).
Скаржник вважає, що зазначені вимоги виходять за межі повноважень Замовника, не відповідають вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII), Особливостям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, а також суперечать спеціальному енергетичному законодавству й усталеній практиці Антимонопольного комітету України (далі – Комітет) та Верховного Суду.
Пов'язані документи:
Учасник
- Нова редакція тендерна документація.docx 04.12.2025 15:06
- Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг дл.pdf 04.12.2025 15:06
- Постанови НКРЄКП про надання ліцензії.pdf 04.12.2025 15:06
- оголошення.pdf 04.12.2025 15:06
- Текст «ДСТУ 3466-96 Якість електричної енергії. Терміни та визначення».pdf 04.12.2025 15:06
- скарга Камінь-Каширська центральна районна лікарня.docx 04.12.2025 15:06
- Узагальнення практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії _ Антимонопольний комітет України.pdf 04.12.2025 15:06
- Текст «ДСТУ EN 50160_2023 Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160_2022, IDT)».pdf 04.12.2025 15:06
Причина:
Скарга скасована суб'єктом оскарження
Дата скасування:
04.12.2025 15:07
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
09adf191bf3d488194e53848b19683b2
Заголовок пункту скарги:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
1. Вимога пункту 5.27 Додатку 2 щодо обов’язкової наявності центру/підрозділу на території Волинської області
Пункт 5.21 Додатку 2 зобов’язує учасника:
– створити власний структурний підрозділ – Центр обслуговування споживачів (клієнтів) на території Волинської області, який щоденно (окрім вихідних та святкових днів) приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз’яснення, інформацію та проводить особистий прийом (довідка за формою Додатка № 2.2); або
– для учасників, для яких створення центру не є обов’язковим, – мати власний окремий структурний підрозділ або посадову особу з робочим місцем на території Волинської області, на яку покладено виконання функцій з розгляду звернень/скарг/претензій та особистого прийому споживачів (довідка за формою Додатка № 2.3).
ПРРЕЕ у пункті 8.3.17 передбачають, що обов’язок створення центру обслуговування споживачів/клієнтів покладається лише на учасників, які обслуговують 50 000 споживачів і більше. Для електропостачальників, які обслуговують меншу кількість споживачів, законодавством дозволено виконувати функції з обслуговування споживачів через окремий структурний підрозділ або посадову особу, незалежно від географічного розміщення такого підрозділу чи посадової особи.
Жодна норма ПРРЕЕ не встановлює обов’язку постачальника створювати центр обслуговування або структурний підрозділ саме в межах конкретної області (у даному випадку – на території Волинської області).
Пункт 29 Особливостей забороняє при закупівлі електроенергії застосовувати критерій наявності матеріально-технічної бази та персоналу (пункти 1, 2 ч. 2 ст. 16 Закону № 922-VIII), а вимога про наявність центру/підрозділу в конкретному регіоні фактично є саме такою вимогою.
Узагальнення Комітету від 22.02.2024 та рішення АМКУ (зокрема, № 20549-р/пк-пз від 20.12.2023, № 21091-р/пк-пз від 28.12.2023, № 14689-р/пк-пз від 14.09.2023) неодноразово визнавали дискримінаційними вимоги щодо наявності у постачальника центру обслуговування або структурного підрозділу саме в конкретній області. Комітет підкреслював, що:
– такі вимоги не випливають із ПРРЕЕ;
– вони порушують пункт 29 Особливостей;
– вони звужують коло потенційних учасників до суб’єктів, які вже мають стаціонарну присутність у зазначеному регіоні, що не є об’єктивно необхідним для виконання договору в умовах сучасних засобів зв’язку (гарячі лінії, онлайн-звернення, електронні кабінети тощо).
У цьому випадку вимога Замовника щодо створення центру/підрозділу на території Волинської області або наявності посадової особи з робочим місцем саме в цій області:
– виходить за межі ПРРЕЕ;
– порушує пункт 29 Особливостей у частині заборони вимог до матеріально-технічної бази та персоналу для закупівель електроенергії;
– є дискримінаційною для постачальників, які здійснюють діяльність на території всієї України, але не мають стаціонарних підрозділів саме у Волинській області.
Порушення прав Скаржника та право на захист
Наведені вище вимоги тендерної документації:
– звужують коло потенційних учасників закупівлі електричної енергії;
– створюють необґрунтовані бар’єри для участі, зокрема для Скаржника, який не має центрів/підрозділів у конкретній області та не зобов’язаний їх створювати за законодавством, а також не зобов’язаний документально підтверджувати «бездоганність» свого статусу за внутрішніми критеріями Замовника;
– суперечать принципам добросовісної конкуренції, пропорційності та недискримінації, закріпленим у статті 5 Закону № 922-VIII;
– не відповідають частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII та пункту 29 Особливостей.
Відповідно до статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право на судовий захист свого права та інтересу, а стаття 4 Цивільного процесуального кодексу України гарантує право звернутися до суду за захистом порушених прав. Подання цієї скарги до Антимонопольного комітету України не позбавляє Скаржника права на подальше судове оскарження у разі невідновлення його прав у порядку адміністративного оскарження.
Пункт 5.21 Додатку 2 зобов’язує учасника:
– створити власний структурний підрозділ – Центр обслуговування споживачів (клієнтів) на території Волинської області, який щоденно (окрім вихідних та святкових днів) приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз’яснення, інформацію та проводить особистий прийом (довідка за формою Додатка № 2.2); або
– для учасників, для яких створення центру не є обов’язковим, – мати власний окремий структурний підрозділ або посадову особу з робочим місцем на території Волинської області, на яку покладено виконання функцій з розгляду звернень/скарг/претензій та особистого прийому споживачів (довідка за формою Додатка № 2.3).
ПРРЕЕ у пункті 8.3.17 передбачають, що обов’язок створення центру обслуговування споживачів/клієнтів покладається лише на учасників, які обслуговують 50 000 споживачів і більше. Для електропостачальників, які обслуговують меншу кількість споживачів, законодавством дозволено виконувати функції з обслуговування споживачів через окремий структурний підрозділ або посадову особу, незалежно від географічного розміщення такого підрозділу чи посадової особи.
Жодна норма ПРРЕЕ не встановлює обов’язку постачальника створювати центр обслуговування або структурний підрозділ саме в межах конкретної області (у даному випадку – на території Волинської області).
Пункт 29 Особливостей забороняє при закупівлі електроенергії застосовувати критерій наявності матеріально-технічної бази та персоналу (пункти 1, 2 ч. 2 ст. 16 Закону № 922-VIII), а вимога про наявність центру/підрозділу в конкретному регіоні фактично є саме такою вимогою.
Узагальнення Комітету від 22.02.2024 та рішення АМКУ (зокрема, № 20549-р/пк-пз від 20.12.2023, № 21091-р/пк-пз від 28.12.2023, № 14689-р/пк-пз від 14.09.2023) неодноразово визнавали дискримінаційними вимоги щодо наявності у постачальника центру обслуговування або структурного підрозділу саме в конкретній області. Комітет підкреслював, що:
– такі вимоги не випливають із ПРРЕЕ;
– вони порушують пункт 29 Особливостей;
– вони звужують коло потенційних учасників до суб’єктів, які вже мають стаціонарну присутність у зазначеному регіоні, що не є об’єктивно необхідним для виконання договору в умовах сучасних засобів зв’язку (гарячі лінії, онлайн-звернення, електронні кабінети тощо).
У цьому випадку вимога Замовника щодо створення центру/підрозділу на території Волинської області або наявності посадової особи з робочим місцем саме в цій області:
– виходить за межі ПРРЕЕ;
– порушує пункт 29 Особливостей у частині заборони вимог до матеріально-технічної бази та персоналу для закупівель електроенергії;
– є дискримінаційною для постачальників, які здійснюють діяльність на території всієї України, але не мають стаціонарних підрозділів саме у Волинській області.
Порушення прав Скаржника та право на захист
Наведені вище вимоги тендерної документації:
– звужують коло потенційних учасників закупівлі електричної енергії;
– створюють необґрунтовані бар’єри для участі, зокрема для Скаржника, який не має центрів/підрозділів у конкретній області та не зобов’язаний їх створювати за законодавством, а також не зобов’язаний документально підтверджувати «бездоганність» свого статусу за внутрішніми критеріями Замовника;
– суперечать принципам добросовісної конкуренції, пропорційності та недискримінації, закріпленим у статті 5 Закону № 922-VIII;
– не відповідають частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII та пункту 29 Особливостей.
Відповідно до статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право на судовий захист свого права та інтересу, а стаття 4 Цивільного процесуального кодексу України гарантує право звернутися до суду за захистом порушених прав. Подання цієї скарги до Антимонопольного комітету України не позбавляє Скаржника права на подальше судове оскарження у разі невідновлення його прав у порядку адміністративного оскарження.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації- виключивши пункту 5.21 Додатку № 2 щодо обов’язкової наявності у учасника власного центру обслуговування споживачів або структурного підрозділу/посадової особи саме на території Волинської області не відповідає пункту 8.3.17 ПРРЕЕ, пункту 29 Особливостей та статті 5 і частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, який є дискримінаційною умовою, яка штучно звужує коло потенційних учасників, і зобов’язати Замовника виключити або змінити цю вимогу, залишивши лише обов’язок учасника забезпечити виконання вимог ПРРЕЕ щодо розгляду звернень/скарг/претензій споживачів без географічної прив’язки до території Волинської області
Скарга
Скасована
КЕП
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
8c4e3767dc704cc9bbc1be0177aec164
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-28-012593-a.a1
Назва:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Комунальним некомерційним підприємством «Камінь-Каширська центральна районна лікарня» Камінь-Каширської міської ради Волинської області (далі – Замовник) затверджено тендерну документацію у новій редакції від 03.12.2025 № 1 для проведення процедури відкритих торгів з особливостями на закупівлю електричної енергії (ДК 021:2015: 09310000-5 – Електрична енергія (Електрична енергія)) на 2026 рік. Це підтверджується текстом документа «Нова редакція тендерна документація», у тому числі Розділом ІІІ та Додатком № 2 «Вимоги до учасника».
Аналіз Додатку № 2 до тендерної документації показує, що Замовником встановлені, зокрема, такі вимоги:
Пункт 5.9 – учасник повинен надати гарантійний лист про те, що протягом 2023 року та 2024 року він не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного» і відповідна інформація не оприлюднювалась на сайті оператора системи передачі (ДП «НЕК «Укренерго») та/або в інших відкритих джерелах відповідно до «Правил ринку», затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307.
Пункт 5.12 – на підтвердження дотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та відсутності порушень Ліцензійних умов провадження діяльності з постачання електричної енергії споживачу, учасник повинен надати довідку в довільній формі, що містить твердження про дотримання ним усіх відповідних нормативно-правових актів та відсутність порушень Ліцензійних умов НКРЕКП № 1469.
Пункт 5.27 – учасник зобов’язаний забезпечити реалізацію права Замовника на особистий прийом відповідною посадовою особою постачальника на території Волинської області, для чого у складі тендерної пропозиції має бути надана довідка про створення власного центру обслуговування споживачів (клієнтів) на території Волинської області або довідка про наявність власного структурного підрозділу / посадової особи з робочим місцем на території Волинської області (за формою Додатків № 2.2 та № 2.3).
Скаржник вважає, що зазначені вимоги виходять за межі повноважень Замовника, не відповідають вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII), Особливостям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, а також суперечать спеціальному енергетичному законодавству й усталеній практиці Антимонопольного комітету України (далі – Комітет) та Верховного Суду.
Пов'язані документи:
Учасник
- Нова редакція тендерна документація.docx 04.12.2025 11:51
- оголошення.pdf 04.12.2025 11:51
- Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг дл.pdf 04.12.2025 11:51
- Постанови НКРЄКП про надання ліцензії.pdf 04.12.2025 11:51
- скарга Камінь-Каширська центральна районна лікарня.docx 04.12.2025 11:51
- Текст «ДСТУ EN 50160_2023 Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160_2022, IDT)».pdf 04.12.2025 11:51
- Текст «ДСТУ 3466-96 Якість електричної енергії. Терміни та визначення».pdf 04.12.2025 11:51
- Узагальнення практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії _ Антимонопольний комітет України.pdf 04.12.2025 11:51
- sign.p7s 04.12.2025 11:51
Причина:
Скарга скасована суб'єктом оскарження
Дата скасування:
04.12.2025 12:12
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
1003ce5d32ff4219b346d1f6f95e6d88
Заголовок пункту скарги:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
1. Вимога пункту 5.9 Додатку 2 щодо гарантійного листа про відсутність статусу «дефолтний»/«переддефолтний» за 2023–2024 роки
Пункт 5.9 Додатку № 2 зобов’язує учасника надати гарантійний лист про те, що протягом 2023 року та 2024 року він не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного» відповідно до Правил ринку (постанова НКРЕКП № 307), а також що відповідна інформація не оприлюднювалася на сайті НЕК «Укренерго» або в інших відкритих джерелах.
Правила ринку, затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307, дійсно передбачають можливість набуття учасником статусу «дефолтний» або «переддефолтний» та покладають на адміністратора розрахунків обов’язок оприлюднювати відповідну інформацію на офіційному веб-сайті. З огляду на це, інформація про факт перебування чи неперебування постачальника у статусі «дефолтний»/«переддефолтний» є публічною, доступною на сайті НЕК «Укренерго» та в інших відкритих джерелах.
Частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII прямо забороняє вимагати від учасників документального підтвердження інформації, яка є публічною та міститься у відкритих реєстрах або відкритих даних. Статус «дефолтний» є саме такою інформацією.
Більше того, вимога гарантійного листа про відсутність статусу «дефолтний»/«переддефолтний» за певний період фактично встановлює додатковий «критерій доброчесності» постачальника, який не передбачений статтями 16 та 17 Закону № 922-VIII і не є умовою здійснення ліцензованої діяльності відповідно до Закону № 2019-VIII. Наявність у минулому статусу «дефолтного» сама по собі не означає позбавлення ліцензії чи заборону на подальше постачання, якщо ліцензіат усунув порушення та продовжує діяльність відповідно до вимог Регулятора.
Узагальнення практики Комітету від 22.02.2024 містить висновок, що вимоги про надання довідок або листів щодо відсутності статусу «дефолтний»/«переддефолтний» порушують частину четверту статті 22 Закону № 922-VIII та пункт 29 Особливостей, оскільки:
– дублюють інформацію, що є публічною і доступною на офіційному сайті НЕК «Укренерго»;
– створюють додаткові бар’єри для учасників, пов’язані з отриманням документів у стислий строк;
– можуть використовуватись як додатковий критерій для відхилення пропозицій без законодавчо визначеної підстави.
Верховний Суд у справі № 160/16553/20, аналізуючи вимоги про подання документів, що підтверджують відсутність певних обставин, які й так є публічною інформацією, визнав такі вимоги такими, що суперечать частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII.
Таким чином, вимога пункту 5.9 Додатку 2 про надання гарантійного листа щодо відсутності статусу «дефолтний»/«переддефолтний» за 2023–2024 роки:
– суперечить частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, оскільки вимагає підтвердження публічної інформації;
– не передбачена пунктом 29 Особливостей та не випливає з жодного національного стандарту для предмета закупівлі;
– створює необґрунтовані бар’єри для участі, особливо для постачальників, щодо яких питання дефолту могли виникати в умовах воєнного стану та регуляторної турбулентності, але які в подальшому відновили стабільність роботи.
2. Вимога пункту 5.12 Додатку 2 щодо довідки про відсутність порушень Ліцензійних умов
Пункт 5.12 Додатку 2 зобов’язує учасника надати довідку в довільній формі про те, що він дотримується всіх нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, і що до нього не застосовувалися санкції за порушення Ліцензійних умов, затверджених постановою НКРЕКП № 1469.
Контроль за дотриманням ліцензіатами Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу законодавець відніс до повноважень НКРЕКП (Закон України «Про НКРЕКП», Закон № 2019-VIII, Ліцензійні умови № 1469). Застосування санкцій, включно зі штрафами, попередженнями та анулюванням ліцензій, оформлюється рішеннями НКРЕКП, які є публічними і розміщуються на офіційному сайті Регулятора.
Закон № 922-VIII у статті 17 визначає вичерпний перелік підстав для відмови учаснику в участі у процедурі закупівлі. Порушення Ліцензійних умов та застосування до учасника санкцій НКРЕКП не включено до цього переліку як самостійна підстава для відмови.
Верховний Суд у справі № 160/5735/19 (постанова від 23.04.2020) та справі № 160/16553/20 (постанова від 01.06.2023) чітко зазначив, що замовник не має права встановлювати у тендерній документації додаткові підстави для відмови в участі, які виходять за межі статті 17 Закону № 922-VIII, а також не може вимагати документального підтвердження інформації, що міститься у відкритих джерелах.
Вимога довідки про «відсутність порушень Ліцензійних умов» фактично:
– запроваджує критерій «бездоганної регуляторної історії» ліцензіата як умову участі в закупівлі, що не передбачено Законом № 922-VIII;
– підміняє собою компетенцію НКРЕКП щодо оцінки дотримання ліцензійних вимог;
– суперечить частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII (інформація про санкції НКРЕКП є публічною);
– створює ризик відхилення пропозицій постачальників, які колись мали порушення, але виправили їх і продовжують здійснювати діяльність на законних підставах.
Комітет у Узагальненні від 22.02.2024 зафіксував, що вимоги щодо довідок про відсутність порушень Ліцензійних умов у закупівлях електроенергії розцінюються як такі, що не відповідають Закону № 922-VIII, оскільки виходять за межі повноважень Замовника і дублюють компетенцію Регулятора.
Виходячи з цього, Скаржник вважає, що пункт 5.12 Додатку 2 порушує статтю 5, статті 16, 17 та частину четверту статті 22 Закону № 922-VIII, а також суперечить спеціальному законодавству у сфері енергетики.
3. Вимога пункту 5.27 Додатку 2 щодо обов’язкової наявності центру/підрозділу на території Волинської області
Пункт 5.27 Додатку 2 зобов’язує учасника:
– створити власний структурний підрозділ – Центр обслуговування споживачів (клієнтів) на території Волинської області, який щоденно (окрім вихідних та святкових днів) приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз’яснення, інформацію та проводить особистий прийом (довідка за формою Додатка № 2.2); або
– для учасників, для яких створення центру не є обов’язковим, – мати власний окремий структурний підрозділ або посадову особу з робочим місцем на території Волинської області, на яку покладено виконання функцій з розгляду звернень/скарг/претензій та особистого прийому споживачів (довідка за формою Додатка № 2.3).
ПРРЕЕ у пункті 8.3.17 передбачають, що обов’язок створення центру обслуговування споживачів/клієнтів покладається лише на учасників, які обслуговують 50 000 споживачів і більше. Для електропостачальників, які обслуговують меншу кількість споживачів, законодавством дозволено виконувати функції з обслуговування споживачів через окремий структурний підрозділ або посадову особу, незалежно від географічного розміщення такого підрозділу чи посадової особи.
Жодна норма ПРРЕЕ не встановлює обов’язку постачальника створювати центр обслуговування або структурний підрозділ саме в межах конкретної області (у даному випадку – на території Волинської області).
Пункт 29 Особливостей забороняє при закупівлі електроенергії застосовувати критерій наявності матеріально-технічної бази та персоналу (пункти 1, 2 ч. 2 ст. 16 Закону № 922-VIII), а вимога про наявність центру/підрозділу в конкретному регіоні фактично є саме такою вимогою.
Узагальнення Комітету від 22.02.2024 та рішення АМКУ (зокрема, № 20549-р/пк-пз від 20.12.2023, № 21091-р/пк-пз від 28.12.2023, № 14689-р/пк-пз від 14.09.2023) неодноразово визнавали дискримінаційними вимоги щодо наявності у постачальника центру обслуговування або структурного підрозділу саме в конкретній області. Комітет підкреслював, що:
– такі вимоги не випливають із ПРРЕЕ;
– вони порушують пункт 29 Особливостей;
– вони звужують коло потенційних учасників до суб’єктів, які вже мають стаціонарну присутність у зазначеному регіоні, що не є об’єктивно необхідним для виконання договору в умовах сучасних засобів зв’язку (гарячі лінії, онлайн-звернення, електронні кабінети тощо).
У цьому випадку вимога Замовника щодо створення центру/підрозділу на території Волинської області або наявності посадової особи з робочим місцем саме в цій області:
– виходить за межі ПРРЕЕ;
– порушує пункт 29 Особливостей у частині заборони вимог до матеріально-технічної бази та персоналу для закупівель електроенергії;
– є дискримінаційною для постачальників, які здійснюють діяльність на території всієї України, але не мають стаціонарних підрозділів саме у Волинській області.
V. Порушення прав Скаржника та право на захист
Наведені вище вимоги тендерної документації:
– звужують коло потенційних учасників закупівлі електричної енергії;
– створюють необґрунтовані бар’єри для участі, зокрема для Скаржника, який не має центрів/підрозділів у конкретній області та не зобов’язаний їх створювати за законодавством, а також не зобов’язаний документально підтверджувати «бездоганність» свого статусу за внутрішніми критеріями Замовника;
– суперечать принципам добросовісної конкуренції, пропорційності та недискримінації, закріпленим у статті 5 Закону № 922-VIII;
– не відповідають частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII та пункту 29 Особливостей.
Пункт 5.9 Додатку № 2 зобов’язує учасника надати гарантійний лист про те, що протягом 2023 року та 2024 року він не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного» відповідно до Правил ринку (постанова НКРЕКП № 307), а також що відповідна інформація не оприлюднювалася на сайті НЕК «Укренерго» або в інших відкритих джерелах.
Правила ринку, затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307, дійсно передбачають можливість набуття учасником статусу «дефолтний» або «переддефолтний» та покладають на адміністратора розрахунків обов’язок оприлюднювати відповідну інформацію на офіційному веб-сайті. З огляду на це, інформація про факт перебування чи неперебування постачальника у статусі «дефолтний»/«переддефолтний» є публічною, доступною на сайті НЕК «Укренерго» та в інших відкритих джерелах.
Частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII прямо забороняє вимагати від учасників документального підтвердження інформації, яка є публічною та міститься у відкритих реєстрах або відкритих даних. Статус «дефолтний» є саме такою інформацією.
Більше того, вимога гарантійного листа про відсутність статусу «дефолтний»/«переддефолтний» за певний період фактично встановлює додатковий «критерій доброчесності» постачальника, який не передбачений статтями 16 та 17 Закону № 922-VIII і не є умовою здійснення ліцензованої діяльності відповідно до Закону № 2019-VIII. Наявність у минулому статусу «дефолтного» сама по собі не означає позбавлення ліцензії чи заборону на подальше постачання, якщо ліцензіат усунув порушення та продовжує діяльність відповідно до вимог Регулятора.
Узагальнення практики Комітету від 22.02.2024 містить висновок, що вимоги про надання довідок або листів щодо відсутності статусу «дефолтний»/«переддефолтний» порушують частину четверту статті 22 Закону № 922-VIII та пункт 29 Особливостей, оскільки:
– дублюють інформацію, що є публічною і доступною на офіційному сайті НЕК «Укренерго»;
– створюють додаткові бар’єри для учасників, пов’язані з отриманням документів у стислий строк;
– можуть використовуватись як додатковий критерій для відхилення пропозицій без законодавчо визначеної підстави.
Верховний Суд у справі № 160/16553/20, аналізуючи вимоги про подання документів, що підтверджують відсутність певних обставин, які й так є публічною інформацією, визнав такі вимоги такими, що суперечать частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII.
Таким чином, вимога пункту 5.9 Додатку 2 про надання гарантійного листа щодо відсутності статусу «дефолтний»/«переддефолтний» за 2023–2024 роки:
– суперечить частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, оскільки вимагає підтвердження публічної інформації;
– не передбачена пунктом 29 Особливостей та не випливає з жодного національного стандарту для предмета закупівлі;
– створює необґрунтовані бар’єри для участі, особливо для постачальників, щодо яких питання дефолту могли виникати в умовах воєнного стану та регуляторної турбулентності, але які в подальшому відновили стабільність роботи.
2. Вимога пункту 5.12 Додатку 2 щодо довідки про відсутність порушень Ліцензійних умов
Пункт 5.12 Додатку 2 зобов’язує учасника надати довідку в довільній формі про те, що він дотримується всіх нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, і що до нього не застосовувалися санкції за порушення Ліцензійних умов, затверджених постановою НКРЕКП № 1469.
Контроль за дотриманням ліцензіатами Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу законодавець відніс до повноважень НКРЕКП (Закон України «Про НКРЕКП», Закон № 2019-VIII, Ліцензійні умови № 1469). Застосування санкцій, включно зі штрафами, попередженнями та анулюванням ліцензій, оформлюється рішеннями НКРЕКП, які є публічними і розміщуються на офіційному сайті Регулятора.
Закон № 922-VIII у статті 17 визначає вичерпний перелік підстав для відмови учаснику в участі у процедурі закупівлі. Порушення Ліцензійних умов та застосування до учасника санкцій НКРЕКП не включено до цього переліку як самостійна підстава для відмови.
Верховний Суд у справі № 160/5735/19 (постанова від 23.04.2020) та справі № 160/16553/20 (постанова від 01.06.2023) чітко зазначив, що замовник не має права встановлювати у тендерній документації додаткові підстави для відмови в участі, які виходять за межі статті 17 Закону № 922-VIII, а також не може вимагати документального підтвердження інформації, що міститься у відкритих джерелах.
Вимога довідки про «відсутність порушень Ліцензійних умов» фактично:
– запроваджує критерій «бездоганної регуляторної історії» ліцензіата як умову участі в закупівлі, що не передбачено Законом № 922-VIII;
– підміняє собою компетенцію НКРЕКП щодо оцінки дотримання ліцензійних вимог;
– суперечить частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII (інформація про санкції НКРЕКП є публічною);
– створює ризик відхилення пропозицій постачальників, які колись мали порушення, але виправили їх і продовжують здійснювати діяльність на законних підставах.
Комітет у Узагальненні від 22.02.2024 зафіксував, що вимоги щодо довідок про відсутність порушень Ліцензійних умов у закупівлях електроенергії розцінюються як такі, що не відповідають Закону № 922-VIII, оскільки виходять за межі повноважень Замовника і дублюють компетенцію Регулятора.
Виходячи з цього, Скаржник вважає, що пункт 5.12 Додатку 2 порушує статтю 5, статті 16, 17 та частину четверту статті 22 Закону № 922-VIII, а також суперечить спеціальному законодавству у сфері енергетики.
3. Вимога пункту 5.27 Додатку 2 щодо обов’язкової наявності центру/підрозділу на території Волинської області
Пункт 5.27 Додатку 2 зобов’язує учасника:
– створити власний структурний підрозділ – Центр обслуговування споживачів (клієнтів) на території Волинської області, який щоденно (окрім вихідних та святкових днів) приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз’яснення, інформацію та проводить особистий прийом (довідка за формою Додатка № 2.2); або
– для учасників, для яких створення центру не є обов’язковим, – мати власний окремий структурний підрозділ або посадову особу з робочим місцем на території Волинської області, на яку покладено виконання функцій з розгляду звернень/скарг/претензій та особистого прийому споживачів (довідка за формою Додатка № 2.3).
ПРРЕЕ у пункті 8.3.17 передбачають, що обов’язок створення центру обслуговування споживачів/клієнтів покладається лише на учасників, які обслуговують 50 000 споживачів і більше. Для електропостачальників, які обслуговують меншу кількість споживачів, законодавством дозволено виконувати функції з обслуговування споживачів через окремий структурний підрозділ або посадову особу, незалежно від географічного розміщення такого підрозділу чи посадової особи.
Жодна норма ПРРЕЕ не встановлює обов’язку постачальника створювати центр обслуговування або структурний підрозділ саме в межах конкретної області (у даному випадку – на території Волинської області).
Пункт 29 Особливостей забороняє при закупівлі електроенергії застосовувати критерій наявності матеріально-технічної бази та персоналу (пункти 1, 2 ч. 2 ст. 16 Закону № 922-VIII), а вимога про наявність центру/підрозділу в конкретному регіоні фактично є саме такою вимогою.
Узагальнення Комітету від 22.02.2024 та рішення АМКУ (зокрема, № 20549-р/пк-пз від 20.12.2023, № 21091-р/пк-пз від 28.12.2023, № 14689-р/пк-пз від 14.09.2023) неодноразово визнавали дискримінаційними вимоги щодо наявності у постачальника центру обслуговування або структурного підрозділу саме в конкретній області. Комітет підкреслював, що:
– такі вимоги не випливають із ПРРЕЕ;
– вони порушують пункт 29 Особливостей;
– вони звужують коло потенційних учасників до суб’єктів, які вже мають стаціонарну присутність у зазначеному регіоні, що не є об’єктивно необхідним для виконання договору в умовах сучасних засобів зв’язку (гарячі лінії, онлайн-звернення, електронні кабінети тощо).
У цьому випадку вимога Замовника щодо створення центру/підрозділу на території Волинської області або наявності посадової особи з робочим місцем саме в цій області:
– виходить за межі ПРРЕЕ;
– порушує пункт 29 Особливостей у частині заборони вимог до матеріально-технічної бази та персоналу для закупівель електроенергії;
– є дискримінаційною для постачальників, які здійснюють діяльність на території всієї України, але не мають стаціонарних підрозділів саме у Волинській області.
V. Порушення прав Скаржника та право на захист
Наведені вище вимоги тендерної документації:
– звужують коло потенційних учасників закупівлі електричної енергії;
– створюють необґрунтовані бар’єри для участі, зокрема для Скаржника, який не має центрів/підрозділів у конкретній області та не зобов’язаний їх створювати за законодавством, а також не зобов’язаний документально підтверджувати «бездоганність» свого статусу за внутрішніми критеріями Замовника;
– суперечать принципам добросовісної конкуренції, пропорційності та недискримінації, закріпленим у статті 5 Закону № 922-VIII;
– не відповідають частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII та пункту 29 Особливостей.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Виключити вимогу пункту 5.9 Додатку № 2 до тендерної документації КНП «Камінь-Каширська центральна районна лікарня» Камінь-Каширської міської ради Волинської області щодо надання гарантійного листа про відсутність у учасника статусу «дефолтного»/«переддефолтного» у 2023–2024 роках та фактів оприлюднення відповідної інформації на сайті НЕК «Укренерго» як таку що не відповідає частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII та пункту 29 Особливостей і має дискримінаційний характер. Виключити вимогу пункту 5.12 Додатку № 2 до тендерної документації щодо подання довідки про відсутність порушень Ліцензійних умов НКРЕКП № 1469 та повного дотримання всіх нормативно-правових актів ринку електричної енергії як таку, що виходить за межі статей 16 і 17 Закону № 922-VIII, суперечить частині четвертій статті 22 цього Закону та компетенції НКРЕКП. Визнати, що вимога пункту 5.27 Додатку № 2 щодо обов’язкової наявності у учасника власного центру обслуговування споживачів або структурного підрозділу/посадової особи саме на території Волинської області не відповідає пункту 8.3.17 ПРРЕЕ, пункту 29 Особливостей та статті 5 і частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, є дискримінаційною умовою, яка штучно звужує коло потенційних учасників, і зобов’язати Замовника виключити або змінити цю вимогу, залишивши лише обов’язок учасника забезпечити виконання вимог ПРРЕЕ щодо розгляду звернень/скарг/претензій споживачів без географічної прив’язки до території Волинської області