• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Молекулярно-генетичні, імуногістохімічні дослідження

Призупинено

21 500 000.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 27.11.2025 17:06 - 07.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП

Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 8055b1a551ab47baaa99724372bd2cdc
Ідентифікатор запиту: UA-2025-11-27-016823-a.a1
Назва: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 11.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 03.12.2025 15:51
Автор: ТОВ "МЛ ДІЛА", Тамара Полунина +380672460285 request@dila.com.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 102c267ad29241ffbc40515e2ced41c7
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1. Згідно з підпунктом 5.1. пункту 5 розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» Тендерної документації перелік документів та інформації, які вимагаються замовником для підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям передбачений у Додатку 1 до Тендерної документації.
За пунктом 1 розділу 1 Додатку 1 до Тендерної документації учасник повинен підтвердити свою відповідність кваліфікаційному критерію «Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)» (далі – Критерій).
Для підтвердження відповідності учасника Критерію, останній повинен надати всі документи згідно переліку, вказаного нижче, в тому числі:
- позитивний відгук від замовника (оригінал) згідно виконання аналогічного договору, копія якого надана у складі пропозиції, що має бути складений на фірмовому бланку замовника (якщо такий є), за підписом та печаткою замовника, а також містити дату складення відгуку та інформацію щодо дати укладення та номеру (якщо договору присвоєно номер) відповідного договору, найменування поставленого товару згідно договору та специфікації (у разі наявності), інформацію щодо дотримання та виконання учасником всіх обов’язків згідно договору (в частині якості поставленого товару, своєчасності та повноти виконання договору, тощо), контактну інформацію виконавця тексту листа для здійснення зв’язку з відповідним замовником щодо перевірки достовірності такого документу та викладеної в ньому інформації (прізвище, ім’я та по-батькові, контактний телефон).
Учасник повинен підтвердити досвід виконання аналогічного договору щодо надання послуг, що входять до відповідної групи згідно Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015, згідно якого визначено предмет цієї закупівлі (послуги з лабораторних досліджень, тощо).
Скаржник має документально підтверджений досвід виконання аналогічних за предметом закупівлі договорів, зокрема договір про закупівлю послуг від 19.02.2924 № 107 (далі – Договір 107), предметом якого є послуги за кодом ДК 021:2015-85140000-2 Послуги у сфері охорони здоров’я різні (Послуги медичних лабораторій). Договір 107 укладено з Комунальним підприємством «Лубенська лікарня інтенсивного лікування» Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області за результатом проведення останнім процедури закупівлі відкриті торги, що оголошена в електронній системі закупівель за ідентифікатором UA-2024-02-01-004365-a. Договір 107 виконано, що підтверджується звітом про виконання договору (далі – Звіт про виконання), оприлюдненим 27.01.2025.
Водночас аналогічні за предметом закупівлі договори Скаржника, в тому числі Договір 107, не містили умов (чи то згідно з самими договорами, чи то їх специфікаціями) щодо визначення поставки товарів, адже за такими договорами надавались суто послуги.
Таким чином вимога останнього абзацу пункту 1 розділу 1 Додатку 1 до Тендерної документації в частині зазначення у відгуку інформації про найменування поставленого товару згідно договору та специфікації (у разі наявності) є такою, що обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації учасників, оскільки виконати її зможуть лише ті учасники, які нададуть відгук щодо виконання аналогічного за предметом закупівлі договору (про надання послуг), за умовами якого здійснювалась поставка товару.
Крім того предметом Процедури закупівлі є послуги. Технічною специфікацією за Додатком 2 до Тендерної документації не визначено умов щодо передання товару за предметом закупівлі.
Відповідно до пункту 21 частини 1 статті 1 Закону 922 послуги - будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації
Тож наведена вимога останнього абзацу пункту 1 розділу 1 Додатку 1 до Тендерної документації в частині зазначення у відгуку інформації про найменування поставленого товару згідно договору та специфікації (у разі наявності) є також такою, що не узгоджується із предметом закупівлі та нормами законодавством у сфері публічних закупівель.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 7d2dd3b62aae4af5983053521bf51932
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 2. Пунктом 7 розділу «Вимоги до Учасників торгів та спосіб їх підтвердження» Додатку 2 до Тендерної документації передбачено, що відповідно специфіки предмета закупівлі, забезпечення належної якості і безпеки медичних лабораторних процесів, відповідно до Закону України “Про публічні закупівлі” та постанови КМУ №1178, Учасник повинен забезпечити якість надання лабораторних послуг відповідно до чинних на території України ДСТУ або ТУ та підтвердити наявність діючих систем управління, необхідних для виконання необхідних досліджень, що є предметом закупівлі. У складі тендерної пропозиції Учасник подає діючі на дату подання пропозиції та дійсні щонайменше до завершення періоду надання послуг: сертифікат ДСТУ ISO 9001 або ISO 9001, атестат про акредитацію медичної лабораторії за ISO 15189, а також сертифікат визначення вимірювальних можливостей за ДСТУ EN ISO 10012 або ISO 10012 із переліком вимірювальних можливостей. У разі залучення субпідрядника для виконання будь-якої частини лабораторних послуг Учасник зобов’язаний додатково надати у складі пропозиції аналогічний комплект діючих на дату подання пропозиції та дійсних щонайменше до завершення періоду надання послуг сертифікатів: сертифікат ДСТУ ISO 9001 або ISO 9001, атестат про акредитацію медичної лабораторії за ISO 15189, а також сертифікат визначення вимірювальних можливостей за ДСТУ EN ISO 10012 або ISO 10012 із переліком вимірювальних можливостей щодо субпідрядної лабораторії.
Так за умовами оголошення про проведення Процедури закупівлі та підпункту 4.4. пункту 4 розділу «Загальні положення» Тендерної документації строк надання послуг за предметом закупівлі, в тому числі за кожною номенклатурною позицією, до 31.12.2026.
Скаржник має:
- Сертифікат № UA231145, за яким підтверджується, що система управління Скаржника перевірена та відповідає вимогам стандартів на систему управління ISO 9001:2015 за сферами специфікації. Сертифікат № UA231145 діє до 27.11.2026.
- Атестат про акредитацію, що зареєстрований 23.12.2024 за № 30001, (далі – Атестат), яким засвідчується компетентність Скаржника, як медичної лабораторії відповідно до вимог ISO 15189:2022. Атестат дійсний до 18.10.2026.
- Сертифікат визнання вимірювальних можливостей від 01.02.2024 № ПТ-51/24 (далі – Сертифікат ПТ-51/24), виданий Скаржнику та підтверджує необхідну й достатню релевантність з відповідними положеннями ДСТУ ISO 10012:2005 Системи керування вимірюванням. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання (ISO 10012:2003, IDT). Перелік вимірювальних можливостей визначено у додатку до Сертифікату ПТ-51/24. Сертифікат ПТ-51/24 дійсний до 28.02.2026.
Виходячи зі змісту наведених документів, жоден з них не діє до 31.12.2026, тобто до завершення надання послуг за предметом закупівлі.
ДСТУ EN ISO 10012:2022 Системи керування вимірюванням. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання (EN ISO 10012:2003, IDT; ISO 10012:2003, IDT) прийнято, як національний стандарт методом приєднання за наказом ДЕРЖАВНЕ ПІДПРИЄМСТВО "УКРАЇНСЬКИЙ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ І НАВЧАЛЬНИЙ ЦЕНТР ПРОБЛЕМ СТАНДАРТИЗАЦІЇ, СЕРТИФІКАЦІЇ ТА ЯКОСТІ" від 28.12.2022 № 285.
Поряд з цим наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 25.07.2005 № 187 затверджено національний стандарт ДСТУ ISO 10012:2005 «Системи керування вимірюванням. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання» (ISO 10012 :2003, IDT).
Тобто в Україні діє подібні два стандарти ДСТУ EN ISO 10012:2022 та ДСТУ ISO 10012:2005.
Враховуючи викладене вимоги пункту 7 розділу «Вимоги до Учасників торгів та спосіб їх підтвердження» Додатку 2 до Тендерної документації, щодо надання саме діючих до завершення надання послуг за предметом закупівлі документів, в тому числі сертифікату визначення вимірювальних можливостей за ДСТУ EN ISO 10012 або ISO 10012, є такими, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, оскільки виконати їх зможуть лише ті учасники, які нададуть сертифікат ДСТУ ISO 9001 або ISO 9001, атестат про акредитацію медичної лабораторії за ISO 15189, а також сертифікат визначення вимірювальних можливостей за саме ДСТУ EN ISO 10012 або саме ISO 10012 із переліком вимірювальних можливостей, що дійсні саме до завершення надання послуг за предметом закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 0c64b7da6551435395eef5bf9eab281d
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 3. Згідно з пунктом 9 розділу «Вимоги до Учасників торгів та спосіб їх підтвердження» Додатку 2 до Тендерної документації для забезпечення належної якості та достовірності проведення лабораторних досліджень із визначення експресії PD-L1 методами PD-L1 22C3 IHC pharmDx та PD-L1 (SP263) Assay, учасник повинен надати документи, що підтверджують належну підготовку персоналу, який буде безпосередньо виконувати зазначені дослідження.
Учасник може надати сертифікати, які підтверджують, що працівник пройшов навчання з методів PD-L1 тестування, включаючи:
- теоретичну підготовку щодо принципів оцінки PD-L1 (Background Lecture);
- практичні заняття на мікроскопі щодо імуногістохімічної оцінки PD-L1 (Microscope Session);
- перевірку знань або самооцінку (Self Assessment), що є частиною навчального курсу.
Сертифікати повинні містити інформацію про:
- назву навчального курсу та організацію, що його проводила;
- дату та тривалість навчання;
- ідентифікацію працівника, який пройшов навчання;
- підтвердження, що програма охоплює оцінку PD-L1 на відповідній платформі (PD-L1 22C3 IHC pharmDx для пембролізумабу та PD-L1 за загальними принципами інтерпретації, які застосовуються для SP263 відповідно до міжнародних рекомендацій).
Скаржник має сертифікованих працівників, які брали участь у тренінгу з оволодіння практичними навичками «Як уникнути помилок при прийнятті, визначення PD-L1 експерсії у пацієнтів з раком шлунку в умовах сучасного лікування» 07.06.2025. Це підтверджується зокрема сертифікатом 2025-2160-1010885-100014 та сертифікатом 2025-2160-1010885-100001
Водночас згадані сертифікати не містять інформації, що такі працівники освоїли:
- теоретичну підготовку щодо принципів оцінки PD-L1 (Background Lecture);
- практичні заняття на мікроскопі щодо імуногістохімічної оцінки PD-L1 (Microscope Session);
- перевірку знань або самооцінку (Self Assessment), що є частиною навчального курсу.
Крім того сертифікат 2025-2160-1010885-100014 та сертифікат 2025-2160-1010885-100001 не містять інформації про:
- тривалість навчання;
- підтвердження, що програма охоплює оцінку PD-L1 на відповідній платформі (PD-L1 22C3 IHC pharmDx для пембролізумабу та PD-L1 за загальними принципами інтерпретації, які застосовуються для SP263 відповідно до міжнародних рекомендацій).
Тим самим наведені вимоги пункту 9 розділу «Вимоги до Учасників торгів та спосіб їх підтвердження» Додатку 2 до Тендерної документації є такими, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, оскільки виконати їх зможуть лише ті учасники, які нададуть саме такі сертифікати, як визначено у оскаржуваній вимозі.
Варто зазначити, що чинним законодавством не визначено обов’язковості таких навчань.
Наприклад послуги за предметом закупівлі будуть здійснюватися у відповідності до Ліцензійних умов діяльності з медичної практики, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 № 285, (далі – Ліцензійні умови).
Так пунктами 25 і 26 Ліцензійних умов передбачено, що відповідність спеціальним освітнім і кадровим вимогам медичних (фармацевтичних) працівників із числа лікарів і провізорів засвідчується:
- свідоцтвом про проходження підвищення кваліфікації (за наявності).
Відповідність спеціальним освітнім і кадровим вимогам молодших спеціалістів з медичною освітою працівників повинна бути підтверджена:
- свідоцтвом про проходження спеціалізації, перепідготовки, підвищення кваліфікації;
- свідоцтвом про проходження підвищення кваліфікації та перепідготовки молодших спеціалістів з медичною освітою встановленого зразка (за наявності).
Тобто Ліцензійні умови не передбачають обов’язкової наявності подібних сертифікатів.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: b42600dfa9f84970bf6dd8e307ff2f32
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Умови проекту договору
Тип порушення: Умови проекту договору
Опис суті пункту скарги: 4. Згідно з абзацом 1 пункту 2 розділу «Оцінка тендерної пропозиції» Тендерної документації під терміном “аномально низька ціна тендерної пропозиції” (далі – аномально низька ціна) розуміється ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції, яка є меншою на 40 або більше відсотків середньоарифметичного значення ціни тендерних пропозицій інших учасників процедури закупівлі, та/або є меншою на 30 або більше відсотків наступної ціни тендерної пропозиції.
Виходячи з оголошення про проведення Процедури закупівлі Процедура закупівлі здійснюється із застосуванням електронного аукціону. Зокрема електронною системою закупівель визначено дату та час початку аукціону – 05.12.2025 о 15:44.
Пунктом 37 Особливостей визначаються умови проведення відкритих торгів за обґрунтованим рішенням замовника без застосування електронного аукціону.
Своєю чергою відповідно до пункту 3 частини 1 статті 1 Закону 922 аномально низька ціна тендерної пропозиції - ціна/приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції за результатами аукціону, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни/приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та/або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону.
Таким чином Тендерною документацією, зокрема за абзацом 1 пункту 2 розділу «Оцінка тендерної пропозиції» Тендерної документації встановлено невірний термін аномально низької ціни, що в свою чергу не узгоджується з умовами проведення Процедури закупівлі, які обрав Замовник.
Поточна редакція визначення аномально низької ціни абзацу 1 пункту 2 розділу «Оцінка тендерної пропозиції» Тендерної документації може призвести до зловживань серед учасників, які можуть спекулювати наведеним визначенням під час проведення електронного аукціону та в подальшому при розгляді тендерних пропозицій учасників, що своєю чергою призведе до порушення принципу добросовісної конкуренції серед учасників.
Враховуючи викладене, з метою усунення вимог, що не узгоджуються із чинним законодавством України, замовник повинен внести зміни до Тендерної документації, а саме привести умови абзацу 1 пункту 2 розділу «Оцінка тендерної пропозиції» Тендерної документації у відповідність до приписів пункту 3 частини 1 статті 1 Закону 922.
Схожа позиція викладена в рішенні Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 25.12.2024 № 20582-р/пк-пз (далі – Рішення 20582).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження