-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
-
Скасування закупівлі
Енергія електрична
під час проведення процедур закупівель усі документи, що готуються замовником та учасником викладаються українською мовою. У разі якщо в пропозиції учасника надається копія документа іншою мовою, необхідно надати офіційний переклад українською мовою. Переклад повинен бути посвідчений підписом та печаткою учасника торгів, або посвідчений нотаріально (на розсуд учасника). Тексти повинні бути автентичними, визначальним є текст, викладений українською мовою.
Період подачі пропозицій
до закінчення періоду залишилося 2 дні (до 15.12.25 09:00)
600 000.00
UAH з ПДВ
До закінчення прийому пропозицій
02
дн
03
год
49
хв
18
сек
Оплата за участь: 612.00 UAH
Період оскарження:
19.11.2025 11:14 - 12.12.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
d515e58984e14c7683c7278a9b745f0f
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-19-004405-a.b1
Назва:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Вимога про протокол вимірювання якості, виданий саме у 2025 році
(розділ ІІІ, п. 6 ТД; п. 19 Додатку 5)
Розділ ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції», пункт 6 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» встановлює, що:
«…учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій…. протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені у ДСТУ EN 50160:2023 разом із наочним графіком усереднених значень відхилень напруги протягом терміну вимірювання. Відповідний протокол повинен бути виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією… у 2025 році. Для підтвердження повноважень метрологічної лабораторії учасники у складі пропозиції подають копію чинного сертифікату визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії…».
У п. 19 Додатку 5 ця ж вимога дублюється з уточненням, що протокол може бути за ДСТУ EN 50160:2014/2023, але обов’язково виданий у 2025 році.
Скаржник не заперечує проти вимоги підтвердження якості електричної енергії за ДСТУ EN 50160, але оскаржує часове обмеження, відповідно до якого протокол обов’язково має бути виданий саме у 2025 році.
Вимога про обов’язкову сертифікацію за ДСТУ ISO 55001:2019 (розділ V, п. 2 ТД)
У розділі V «Оцінка тендерної пропозиції», пункті 2 «Інша інформація» ТД передбачено:
«У складі тендерної пропозиції учасники мають надати підтвердження проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ ISO 55001:2019 (ISO 55001:2014, IDT) «Управління активами. Системи управління. Вимоги», ДСТУ EN ISO 41001:2021 (EN ISO 41001:2018, IDT; ISO 41001:2018, IDT).»
Тобто участь у торгах обумовлена наявністю системи управління активами ISO 55001.
Вимога про спеціальні «екологічні» знання/свідоцтва (п. 24 Додатку 5)
Пункт 24 Додатку 5 встановлює, що:
«24. Довідка щодо застосування Учасником заходів із захисту довкілля при виконанні умов Договору із постачання електричної енергії. **Окрім цього, за вказаною довідкою учасники повинні надати свідоцтво, що видане Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, або інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань з сучасних вимог до системи управління екологічною безпекою на об’єктах паливно–енергетичного комплексу, або документ про освіту… (диплом з додатком) про вивчення курсу «Екологічна безпека на об’єктах паливно–енергетичного комплексу» або документ про отримання знань на курсах, семінарах тощо…»
Таким чином, Замовник вимагає від учасників спеціальної додаткової освіти/навчання працівників саме в сфері екологічної безпеки об’єктів ПЕК, що підтверджується спеціальним свідоцтвом, дипломом або іншим документом.
Вимога щодо ISO 9001:2018 з урахуванням ISO 10005:2019 з QR-кодом (п. 36 Додатку 5)
Пункт 36 Додатку 5 передбачає:
«36. Сертифікат, виданий на ім’я учасника органом з сертифікації систем менеджменту про те, що система управління щодо програм якості впроваджена та повністю функціонує у відповідності до ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015; ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю. Вимоги» з урахуванням ДСТУ ISO 10005:2019 «Управління якістю. Настанови щодо програм якості»… Сертифікат повинен містити QR-код, за яким існує можливість перевірити його дійсність…».
Отже, наявність комбінованого сертифікату ISO 9001 + ISO 10005 у сфері торгівлі електроенергією є обов’язковою умовою участі.
Вимога підписання тендерної пропозиції виключно КЕП (розділ ІІІ, п. 1 ТД)
У розділі ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції», п. 1 встановлено:
«Під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги", тобто тендерна пропозиція у будь-якому випадку повинна містити накладений КЕП учасника/уповноваженої особи учасника процедури закупівлі.»
Скаржник оскаржує вимогу про виключність використання саме КЕП (кваліфікованого електронного підпису) без можливості застосування удосконаленого електронного підпису (УЕП), що базується на кваліфікованому сертифікаті, приватною юридичною особою.
Пов'язані документи:
Учасник
- оголошення нове.pdf 21.11.2025 11:20
- ВІдповідь на ІСО щодо врахування.pdf 21.11.2025 11:20
- Постанови НКРЄКП про надання ліцензії.pdf 21.11.2025 11:20
- Про електронну ідентифікац... _ від 05.10.2017 № 2155-VIII.pdf 21.11.2025 11:20
- Текст «ДСТУ 3466-96 Якість електричної енергії. Терміни та визначення».pdf 21.11.2025 11:20
- Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг дл.pdf 21.11.2025 11:20
- Текст «ДСТУ EN 50160_2023 Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160_2022, IDT)».pdf 21.11.2025 11:20
- Тендерна документація з особливостями електрика на 2026_без розподілу_зразок.doc 21.11.2025 11:20
- Узагальнення практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії _ Антимонопольний комітет України.pdf 21.11.2025 11:20
- скарга.docx 21.11.2025 11:20
- sign.p7s 21.11.2025 11:20
- рішення від 25.11.2025 № 17445.pdf 25.11.2025 17:16
- Інформація про резолютивну частину рішення від 02.12.2025 № 17828.pdf 03.12.2025 13:01
- рішення від 02.12.2025 № 17828.pdf 05.12.2025 12:07
- ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО УСУНЕННЯ ПОРУШЕНЬ.docx 27.11.2025 14:25
- Тендерна документація з особливостями електрика на 2026_без розподілу_зразок.doc 27.11.2025 14:27
- ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО УСУНЕННЯ ПОРУШЕНЬ.docx 27.11.2025 14:28
- Тендерна документація з особливостями електрика на 2026_без розподілу_зразок.doc 27.11.2025 14:29
- Виправлена Тендерна документація з особливостями електрика на 2026_без розподілу_зразок.doc 08.12.2025 09:53
Дата прийняття скарги до розгляду:
21.11.2025 13:56
Дата розгляду скарги:
02.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
25.11.2025 17:17
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
05.12.2025 12:08
Дата виконання рішення Замовником:
08.12.2025 09:54
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Порушення усунені
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
6694bfc95fea4ebc893f6ce9373c3714
Заголовок пункту скарги:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Надання протокол якості , виданий саме у 2025 році
ДСТУ EN 50160:2023 визначає допустимі діапазони відхилення напруги, частоти, флікеру тощо, але не містить вимог щодо оформлення протоколів вимірювань саме учасником торгів, не встановлює обов’язку надання таких протоколів у складі пропозиції, тим більше – вимоги щодо конкретного року їх видачі.
Встановлюючи, що протокол має бути виданий спеціалізованою метрологічною лабораторією та виданий саме у 2025 році, Замовник фактично встановлює до предмета закупівлі додаткову вимогу, яка не передбачена національним стандартом.
Вимога щодо 2025 року видачі протоколу створює штучне часово-календарне обмеження. Учасник, який має дійсний протокол за попередні роки, виданий уповноваженою лабораторією за тим самим стандартом, формально не відповідає цій вимозі. Таким чином, до участі допускаються лише ті суб’єкти, які встигли провести вимірювання саме у 2025 році, що не має жодного обґрунтування з точки зору якості електроенергії на дату проведення закупівлі.
Аналогічні «жорстко датовані» вимоги (щодо документів, отриманих лише в конкретному році) неодноразово визнавалися органом оскарження та контролюючими органами як надмірні та дискримінаційні, оскільки об’єктивна якість товару/послуг не залежить від того, чи видано документ у «правильному календарному році».
З огляду на пункт 29 Особливостей, вимога щодо обов’язкового протоколу вимірювань, виданого саме в 2025 році, є вимогою до предмета закупівлі, не передбаченою національним стандартом (порушення абз. 2 п. 29 Особливостей) та дискримінаційною у розумінні ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону, оскільки безпідставно звужує коло учасників, унеможливлює участь постачальників, які мають дійсні протоколи вимірювань за 2023–2024 роки, ставить у привілейоване становище лише тих суб’єктів, які здійснили вимірювання саме у цьому календарному році.
Сертифікація за ДСТУ ISO 55001:2019 (управління активами)
Стандарт ISO 55001:2014 / ДСТУ ISO 55001:2019 регулює систему управління активами юридичної особи (планування, політика, ризики, життєвий цикл активів тощо). Він не стосується споживчих властивостей електричної енергії як товару.
Жодна норма Закону України «Про ринок електричної енергії», Ліцензійних умов НКРЕКП на постачання електроенергії, ДСТУ EN 50160:2023 / ДСТУ 3466-96 не зобов’язує електропостачальників проходити сертифікацію за ISO 55001 як умову допуску до ринку або участі в закупівлях.
Стандарти ISO-сертифікатів (ДСТУ ISO 55001:2019 (ISO 55001:2014, ЮТ) «Управління активами. Сисетми управління. Вимоги» регулюють системи управління підприємством (якістю, екологією, охороною праці, енергоменеджментом, неперервністю діяльності, безпекою ланцюга постачання, управлінням активами, facility management), а не споживчі властивості товару «електрична енергія».
Ні ДСТУ EN 50160:2023, ні ДСТУ 3466-96 не містять вимог про наявність у постачальника електроенергії будь-яких ISO-сертифікатів.
Пункт 29 Особливостей прямо забороняє встановлювати до предмета закупівлі вимоги, що не передбачені відповідним національним стандартом.
Узагальнення практики АМКУ від 22.02.2024 чітко констатує, що вимоги щодо сертифікації постачальників електроенергії та іншими системними стандартами порушують п. 29 Особливостей та мають дискримінаційний характер, оскільки не передбачені національним стандартом для електроенергії та штучно звужують коло учасників до суб’єктів, які пройшли добровільну сертифікацію.
Особливо це стосується вимоги щодо ISO 55001:2019 (управління активами). Цей стандарт стосується внутрішньої системи управління активами підприємства і не є умовою ні для ліцензування діяльності електропостачальника, ні для допуску до ринку. Прив’язка права участі в закупівлі електроенергії до наявності ISO 55001 є втручанням у господарську діяльність учасника та не має жодного зв’язку з якістю електроенергії чи її поставки.
Таким чином, вимоги щодо обов’язкової наявності у учасника ISO-сертифікації (включаючи ISO 55001:2019) є:
- такими, що не передбачені ДСТУ EN 50160:2023;
- такими, що порушують абз. 2 п. 29 Особливостей;
- дискримінаційними у розумінні ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки необґрунтовано обмежують коло потенційних учасників
«Екологічні» свідоцтва/дипломи щодо безпеки об’єктів ПЕК (п. 24 Додатку 5)
Пункт 24 Додатку 5 фактично вимагає, щоб працівник учасника мав спеціалізовану освіту/сертифікат/свідоцтво з тематики «екологічна безпека на об’єктах паливно-енергетичного комплексу». Така вимога є вимогою до персоналу/персональної кваліфікації. За своєю суттю відноситься до кваліфікаційного критерію щодо персоналу (п. 2 ч. 2 ст. 16 Закону – наявність працівників відповідної кваліфікації).
Пункт 29 Особливостей забороняє при закупівлі електроенергії застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону (в т.ч. критерії щодо персоналу). Відповідно, встановлювати обов’язкові вимоги до спеціальної освіти/сертифікації працівників учасника – недопустимо.
Крім того, ДСТУ EN 50160:2023, ДСТУ 3466-96, ПРРЕЕ не містять вимог щодо наявності у постачальника працівників з освітою/сертифікацією саме в галузі «екологічна безпека на об’єктах ПЕК» як умови якості товару.
Отже, вимога п. 24 Додатку 5 суперечить п. 29 Особливостей, не має зв’язку з предметом закупівлі в розумінні національного стандарту та є дискримінаційною (ч. 4 ст. 5, ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі»), оскільки значна частина електропостачальників об’єктивно не має працівників з такою вузькою спеціалізацією та не зобов’язана їх мати.
Вимога сертифіката ISO 9001:2018 з урахуванням ISO 10005:2019 (п. 36 Додатку 5)
ISO 9001:2018 з урахуванням ISO 10005:2019 з QR-кодом (п. 36 Додатку 5)
Стандарт ISO 9001:2015 / ДСТУ EN ISO 9001:2018 регулює загальну систему управління якістю, а ISO 10005:2018 / ДСТУ ISO 10005:2019 – настанови щодо програм якості.
Вони стосуються внутрішніх процедур управління якістю на підприємстві але не регулюють технічні параметри електроенергії як товару.
Норма п. 29 Особливостей (постанова КМУ № 1178 від 12.10.2022) встановлює, що для закупівлі електричної енергії:
- замовник не застосовує пп. 1, 2 ч. 2 ст. 16 Закону (досвід, обладнання, персонал);
- замовник не може встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом, за наявності такого стандарту.
Предмет закупівлі – товар «Електрична енергія» (ДК 021:2015: 09310000-5). Для нього діє національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 (параметри напруги) та ДСТУ 3466-96 (терміни щодо якості електроенергії). Жоден із цих стандартів не передбачає обов’язкової наявності у постачальника ISO 9001 з урахуванням ISO 10005.
ISO 9001 і ISO 10005 регулюють внутрішню систему менеджменту якості підприємства, а не характеристики електроенергії як товару. Це вимога до суб’єкта, а не до предмета закупівлі.
Таким чином, замовник фактично встановлює додаткову вимогу до предмета/учасника, яка не передбачена ДСТУ EN 50160 – пряме порушення абз. 2 п. 29 Особливостей.
АМКУ в Узагальненні практики по закупівлях електроенергії (22.02.2024) окремо наголошує: вимоги до ISO у закупівлях електроенергії є порушенням п. 29 Особливостей, бо не передбачені ДСТУ EN 50160 і необґрунтовано обмежують конкуренцію.
Норми ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачають, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципами недискримінації учасників, рівного ставлення, пропорційності та добросовісної конкуренції. Відповідно до ч. 4 ст. 5 Закону замовник не має права встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Саме Мінекономіки у своїх офіційних роз’ясненнях прямо вказує: отримання сертифікатів ISO не є обов’язковим за законодавством України, це добровільна сертифікація бізнесу.
Наявність ISO 9001 з урахуванням ISO 10005 не є необхідною умовою для забезпечення якості електроенергії відповідно до ДСТУ EN 50160. Ліцензійні умови постачання електроенергії також не вимагають ISO 9001 з урахуванням ISO 10005 як умови провадження діяльності.
Така вимога звужує коло учасників без об’єктивної потреби, так як взяти участь можуть тільки ті постачальники, які вже пройшли платну сертифікацію ISO 9001 з урахуванням ISO 10005 саме по виду діяльності «торгівля електроенергією». Всі інші ліцензовані постачальники, які законно працюють на ринку, але не мають ISO 9001 з урахуванням ISO 10005, – автоматично відсікаються.
Це непропорційне обмеження, яке не обумовлене ані законом, ані об’єктивними потребами замовника, і тому порушує ст. 5 Закону.
Таким чином, п. 36 Додатку 5 порушує абз. 2 п. 29 Особливостей та суперечить ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону, оскільки створює надмірний бар’єр для участі.
Вимога підписання тендерної пропозиції виключно КЕП
Закон України «Про публічні закупівлі» (ч. 5 ст. 22) передбачає, що документи тендерної пропозиції, подані в електронному вигляді, засвідчуються електронним підписом, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги». Тобто закон оперує ширшою конструкцією: «електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті», не обмежуючись виключно КЕП.
Закон України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги»:
• визначає, що кваліфікований електронний підпис (КЕП) – це удосконалений електронний підпис, який створюється за допомогою спеціального засобу КЕП і базується на кваліфікованому сертифікаті;
• не містить заборони для суб’єктів приватного права використовувати удосконалені електронні підписи (УЕП), що базуються на кваліфікованих сертифікатах, у правовідносинах із публічним сектором, якщо інше прямо не встановлено.
Технічна різниця між КЕП і УЕП (що базується на кваліфікованому сертифікаті) полягає переважно в типі носія особистого ключа (захищений криптопристроєм токен чи файловий/інший носій), а не в здатності забезпечити ідентифікацію підписувача та перевірку цілісності даних.
Встановлюючи, що «тендерна пропозиція у будь-якому випадку повинна містити накладений КЕП», Замовник:
• обмежує учасників, які використовують УЕП, що базується на кваліфікованому сертифікаті, хоча такий підпис відповідає вимогам Закону «Про публічні закупівлі»;
• фактично нав’язує вищий рівень технічного захисту, ніж передбачено Законом (вимога саме КЕП, а не «електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті»).
Така вимога не випливає ані із Закону «Про публічні закупівлі», ані із Закону «Про електронні довірчі послуги» Вона не є необхідною та пропорційною для досягнення цілей Закону (ідентифікація підписувача, цілісність даних) та призводить до дискримінації учасників, які правомірно використовують УЕП на базі кваліфікованого сертифіката.
Відповідно, вимога підписання документів виключно КЕП порушує ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону та створює необґрунтовану перешкоду участі для частини потенційних учасників.
Порушення прав та інтересів Скаржника
ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» є ліцензованим електропостачальником, включеним до реєстру НКРЕКП, та може забезпечити постачання електричної енергії, якість якої відповідає ДСТУ EN 50160:2023.
Однак оскаржувані умови Тендерної документації суперечать ст. 5, ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та порушують п. 29 Особливостей.
Вимога протоколу вимірювань саме за 2025 рік безпідставно унеможливлює використання вже наявних протоколів, виданих раніше, та змушує здійснювати нові вимірювання виключно під цю закупівлю.
Вимога сертифікації за ISO 55001:2019 не передбачені ДСТУ EN 50160:2023.
Вимога «екологічних» свідоцтв/дипломів фактично обмежує участь у торгах колом постачальників, які пройшли низку добровільних, дорогих системних сертифікацій та спеціальних навчань, хоча законодавство не ставить такі вимоги до постачальників електроенергії.
Вимога сертифікації за ISO 9001:2018 з урахуванням ISO 10005:2019 не передбачені ДСТУ EN 50160:2023.
Вимога підписання документів виключно КЕП обмежує Скаржника у використанні УЕП, що базується на кваліфікованому сертифікаті, хоча такий підпис відповідає Закону «Про електронні довірчі послуги» та ч. 5 ст. 22 Закону «Про публічні закупівлі».
Також такі вимоги штучно звужують коло потенційних учасників та позбавляють Скаржника можливості брати участь у процедурі на рівних умовах.
ДСТУ EN 50160:2023 визначає допустимі діапазони відхилення напруги, частоти, флікеру тощо, але не містить вимог щодо оформлення протоколів вимірювань саме учасником торгів, не встановлює обов’язку надання таких протоколів у складі пропозиції, тим більше – вимоги щодо конкретного року їх видачі.
Встановлюючи, що протокол має бути виданий спеціалізованою метрологічною лабораторією та виданий саме у 2025 році, Замовник фактично встановлює до предмета закупівлі додаткову вимогу, яка не передбачена національним стандартом.
Вимога щодо 2025 року видачі протоколу створює штучне часово-календарне обмеження. Учасник, який має дійсний протокол за попередні роки, виданий уповноваженою лабораторією за тим самим стандартом, формально не відповідає цій вимозі. Таким чином, до участі допускаються лише ті суб’єкти, які встигли провести вимірювання саме у 2025 році, що не має жодного обґрунтування з точки зору якості електроенергії на дату проведення закупівлі.
Аналогічні «жорстко датовані» вимоги (щодо документів, отриманих лише в конкретному році) неодноразово визнавалися органом оскарження та контролюючими органами як надмірні та дискримінаційні, оскільки об’єктивна якість товару/послуг не залежить від того, чи видано документ у «правильному календарному році».
З огляду на пункт 29 Особливостей, вимога щодо обов’язкового протоколу вимірювань, виданого саме в 2025 році, є вимогою до предмета закупівлі, не передбаченою національним стандартом (порушення абз. 2 п. 29 Особливостей) та дискримінаційною у розумінні ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону, оскільки безпідставно звужує коло учасників, унеможливлює участь постачальників, які мають дійсні протоколи вимірювань за 2023–2024 роки, ставить у привілейоване становище лише тих суб’єктів, які здійснили вимірювання саме у цьому календарному році.
Сертифікація за ДСТУ ISO 55001:2019 (управління активами)
Стандарт ISO 55001:2014 / ДСТУ ISO 55001:2019 регулює систему управління активами юридичної особи (планування, політика, ризики, життєвий цикл активів тощо). Він не стосується споживчих властивостей електричної енергії як товару.
Жодна норма Закону України «Про ринок електричної енергії», Ліцензійних умов НКРЕКП на постачання електроенергії, ДСТУ EN 50160:2023 / ДСТУ 3466-96 не зобов’язує електропостачальників проходити сертифікацію за ISO 55001 як умову допуску до ринку або участі в закупівлях.
Стандарти ISO-сертифікатів (ДСТУ ISO 55001:2019 (ISO 55001:2014, ЮТ) «Управління активами. Сисетми управління. Вимоги» регулюють системи управління підприємством (якістю, екологією, охороною праці, енергоменеджментом, неперервністю діяльності, безпекою ланцюга постачання, управлінням активами, facility management), а не споживчі властивості товару «електрична енергія».
Ні ДСТУ EN 50160:2023, ні ДСТУ 3466-96 не містять вимог про наявність у постачальника електроенергії будь-яких ISO-сертифікатів.
Пункт 29 Особливостей прямо забороняє встановлювати до предмета закупівлі вимоги, що не передбачені відповідним національним стандартом.
Узагальнення практики АМКУ від 22.02.2024 чітко констатує, що вимоги щодо сертифікації постачальників електроенергії та іншими системними стандартами порушують п. 29 Особливостей та мають дискримінаційний характер, оскільки не передбачені національним стандартом для електроенергії та штучно звужують коло учасників до суб’єктів, які пройшли добровільну сертифікацію.
Особливо це стосується вимоги щодо ISO 55001:2019 (управління активами). Цей стандарт стосується внутрішньої системи управління активами підприємства і не є умовою ні для ліцензування діяльності електропостачальника, ні для допуску до ринку. Прив’язка права участі в закупівлі електроенергії до наявності ISO 55001 є втручанням у господарську діяльність учасника та не має жодного зв’язку з якістю електроенергії чи її поставки.
Таким чином, вимоги щодо обов’язкової наявності у учасника ISO-сертифікації (включаючи ISO 55001:2019) є:
- такими, що не передбачені ДСТУ EN 50160:2023;
- такими, що порушують абз. 2 п. 29 Особливостей;
- дискримінаційними у розумінні ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки необґрунтовано обмежують коло потенційних учасників
«Екологічні» свідоцтва/дипломи щодо безпеки об’єктів ПЕК (п. 24 Додатку 5)
Пункт 24 Додатку 5 фактично вимагає, щоб працівник учасника мав спеціалізовану освіту/сертифікат/свідоцтво з тематики «екологічна безпека на об’єктах паливно-енергетичного комплексу». Така вимога є вимогою до персоналу/персональної кваліфікації. За своєю суттю відноситься до кваліфікаційного критерію щодо персоналу (п. 2 ч. 2 ст. 16 Закону – наявність працівників відповідної кваліфікації).
Пункт 29 Особливостей забороняє при закупівлі електроенергії застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону (в т.ч. критерії щодо персоналу). Відповідно, встановлювати обов’язкові вимоги до спеціальної освіти/сертифікації працівників учасника – недопустимо.
Крім того, ДСТУ EN 50160:2023, ДСТУ 3466-96, ПРРЕЕ не містять вимог щодо наявності у постачальника працівників з освітою/сертифікацією саме в галузі «екологічна безпека на об’єктах ПЕК» як умови якості товару.
Отже, вимога п. 24 Додатку 5 суперечить п. 29 Особливостей, не має зв’язку з предметом закупівлі в розумінні національного стандарту та є дискримінаційною (ч. 4 ст. 5, ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі»), оскільки значна частина електропостачальників об’єктивно не має працівників з такою вузькою спеціалізацією та не зобов’язана їх мати.
Вимога сертифіката ISO 9001:2018 з урахуванням ISO 10005:2019 (п. 36 Додатку 5)
ISO 9001:2018 з урахуванням ISO 10005:2019 з QR-кодом (п. 36 Додатку 5)
Стандарт ISO 9001:2015 / ДСТУ EN ISO 9001:2018 регулює загальну систему управління якістю, а ISO 10005:2018 / ДСТУ ISO 10005:2019 – настанови щодо програм якості.
Вони стосуються внутрішніх процедур управління якістю на підприємстві але не регулюють технічні параметри електроенергії як товару.
Норма п. 29 Особливостей (постанова КМУ № 1178 від 12.10.2022) встановлює, що для закупівлі електричної енергії:
- замовник не застосовує пп. 1, 2 ч. 2 ст. 16 Закону (досвід, обладнання, персонал);
- замовник не може встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом, за наявності такого стандарту.
Предмет закупівлі – товар «Електрична енергія» (ДК 021:2015: 09310000-5). Для нього діє національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 (параметри напруги) та ДСТУ 3466-96 (терміни щодо якості електроенергії). Жоден із цих стандартів не передбачає обов’язкової наявності у постачальника ISO 9001 з урахуванням ISO 10005.
ISO 9001 і ISO 10005 регулюють внутрішню систему менеджменту якості підприємства, а не характеристики електроенергії як товару. Це вимога до суб’єкта, а не до предмета закупівлі.
Таким чином, замовник фактично встановлює додаткову вимогу до предмета/учасника, яка не передбачена ДСТУ EN 50160 – пряме порушення абз. 2 п. 29 Особливостей.
АМКУ в Узагальненні практики по закупівлях електроенергії (22.02.2024) окремо наголошує: вимоги до ISO у закупівлях електроенергії є порушенням п. 29 Особливостей, бо не передбачені ДСТУ EN 50160 і необґрунтовано обмежують конкуренцію.
Норми ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачають, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципами недискримінації учасників, рівного ставлення, пропорційності та добросовісної конкуренції. Відповідно до ч. 4 ст. 5 Закону замовник не має права встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Саме Мінекономіки у своїх офіційних роз’ясненнях прямо вказує: отримання сертифікатів ISO не є обов’язковим за законодавством України, це добровільна сертифікація бізнесу.
Наявність ISO 9001 з урахуванням ISO 10005 не є необхідною умовою для забезпечення якості електроенергії відповідно до ДСТУ EN 50160. Ліцензійні умови постачання електроенергії також не вимагають ISO 9001 з урахуванням ISO 10005 як умови провадження діяльності.
Така вимога звужує коло учасників без об’єктивної потреби, так як взяти участь можуть тільки ті постачальники, які вже пройшли платну сертифікацію ISO 9001 з урахуванням ISO 10005 саме по виду діяльності «торгівля електроенергією». Всі інші ліцензовані постачальники, які законно працюють на ринку, але не мають ISO 9001 з урахуванням ISO 10005, – автоматично відсікаються.
Це непропорційне обмеження, яке не обумовлене ані законом, ані об’єктивними потребами замовника, і тому порушує ст. 5 Закону.
Таким чином, п. 36 Додатку 5 порушує абз. 2 п. 29 Особливостей та суперечить ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону, оскільки створює надмірний бар’єр для участі.
Вимога підписання тендерної пропозиції виключно КЕП
Закон України «Про публічні закупівлі» (ч. 5 ст. 22) передбачає, що документи тендерної пропозиції, подані в електронному вигляді, засвідчуються електронним підписом, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги». Тобто закон оперує ширшою конструкцією: «електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті», не обмежуючись виключно КЕП.
Закон України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги»:
• визначає, що кваліфікований електронний підпис (КЕП) – це удосконалений електронний підпис, який створюється за допомогою спеціального засобу КЕП і базується на кваліфікованому сертифікаті;
• не містить заборони для суб’єктів приватного права використовувати удосконалені електронні підписи (УЕП), що базуються на кваліфікованих сертифікатах, у правовідносинах із публічним сектором, якщо інше прямо не встановлено.
Технічна різниця між КЕП і УЕП (що базується на кваліфікованому сертифікаті) полягає переважно в типі носія особистого ключа (захищений криптопристроєм токен чи файловий/інший носій), а не в здатності забезпечити ідентифікацію підписувача та перевірку цілісності даних.
Встановлюючи, що «тендерна пропозиція у будь-якому випадку повинна містити накладений КЕП», Замовник:
• обмежує учасників, які використовують УЕП, що базується на кваліфікованому сертифікаті, хоча такий підпис відповідає вимогам Закону «Про публічні закупівлі»;
• фактично нав’язує вищий рівень технічного захисту, ніж передбачено Законом (вимога саме КЕП, а не «електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті»).
Така вимога не випливає ані із Закону «Про публічні закупівлі», ані із Закону «Про електронні довірчі послуги» Вона не є необхідною та пропорційною для досягнення цілей Закону (ідентифікація підписувача, цілісність даних) та призводить до дискримінації учасників, які правомірно використовують УЕП на базі кваліфікованого сертифіката.
Відповідно, вимога підписання документів виключно КЕП порушує ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону та створює необґрунтовану перешкоду участі для частини потенційних учасників.
Порушення прав та інтересів Скаржника
ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» є ліцензованим електропостачальником, включеним до реєстру НКРЕКП, та може забезпечити постачання електричної енергії, якість якої відповідає ДСТУ EN 50160:2023.
Однак оскаржувані умови Тендерної документації суперечать ст. 5, ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та порушують п. 29 Особливостей.
Вимога протоколу вимірювань саме за 2025 рік безпідставно унеможливлює використання вже наявних протоколів, виданих раніше, та змушує здійснювати нові вимірювання виключно під цю закупівлю.
Вимога сертифікації за ISO 55001:2019 не передбачені ДСТУ EN 50160:2023.
Вимога «екологічних» свідоцтв/дипломів фактично обмежує участь у торгах колом постачальників, які пройшли низку добровільних, дорогих системних сертифікацій та спеціальних навчань, хоча законодавство не ставить такі вимоги до постачальників електроенергії.
Вимога сертифікації за ISO 9001:2018 з урахуванням ISO 10005:2019 не передбачені ДСТУ EN 50160:2023.
Вимога підписання документів виключно КЕП обмежує Скаржника у використанні УЕП, що базується на кваліфікованому сертифікаті, хоча такий підпис відповідає Закону «Про електронні довірчі послуги» та ч. 5 ст. 22 Закону «Про публічні закупівлі».
Також такі вимоги штучно звужують коло потенційних учасників та позбавляють Скаржника можливості брати участь у процедурі на рівних умовах.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
1. Виключити часову умову «протокол повинен бути виданий у 2025 році» з розділу ІІІ тендерної документації , п. 6 та п. 19 Додатку 5 тендерної документації. 2. Виключити вимогу щодо обов’язкової наявності у учасника сертифікатів за ДСТУ ISO 55001:2019 (ISO 55001:2014, ЮТ), які не передбачені національним стандартом для електричної енергії, як умови допуску до участі з розділу V, п. 2 тендерної документації. 3. Виключити п. 24 Додатку 5 у частині обов’язковості надання спеціальних екологічних свідоцтв/дипломів/сертифікатів щодо «екологічної безпеки об’єктів ПЕК». 4. Виключити вимогу щодо ISO 9001:2018 з урахуванням ISO 10005:2019 з QR-кодом які не передбачені національним стандартом для електричної енергії, як умови допуску до участі з п.36 Додатку 5 тендерної документації. 5. Замінити вимогу про підписання тендерної пропозиції «кваліфікованим електронним підписом (КЕП)» формулюванням, що відповідає Закону " Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги ", а саме «електронний цифровий підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті».
Запити Органу оскарження
Номер:
7be405f543864065992943ae50776956
Тема запиту:
Електрична енергія
Текст запиту:
Повідомлення про усунення порушень
Дата опублікування:
27.11.2025 14:27
Номер:
ea1cfd9aa4ec4e59892b2f505d0b07ca
Тема запиту:
Електрична енергія
Текст запиту:
Повідомлення про усунення порушень
Дата опублікування:
27.11.2025 14:25