• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги з упорядкування паспортизованого місця видалення відходів (сміттєзвалище, паспорт №138) (підгрібання, вивезення та видалення побутових відходів) (код згідно ЄЗС ДК 021:2015 90530000-1 «Утримання сміттєзвалищ»)

Пропозиції розглянуті

період кваліфікації завершився 7 днів назад

1 560 762.68 UAH з ПДВ
Період оскарження: 18.11.2025 16:04 - 23.11.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП

Скарга на рішення замовника щодо відхилення Приватного підприємства "Софія"

Номер: 80147ffdeec642b4821ef242501c1e7b
Ідентифікатор запиту: UA-2025-11-18-014515-a.b1
Назва: Скарга на рішення замовника щодо відхилення Приватного підприємства "Софія"
Скарга:
Замовником були порушені права та законні інтереси суб’єкта оскарження, що призвело до порушення норм законодавства, у зв’язку з чим, користуючись своїми правами, Приватне підприємство «Софія» подає цю скаргу на наступні дії, бездіяльність, рішення Замовника. Вважаємо, що незаконними та такими, що порушують права та законні інтереси суб’єкта оскарження, є рішення Замовника щодо відхилення тендерної пропозиції Приватного підприємства «Софія».
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 17.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 09.12.2025 15:19
Автор: ПП СОФІЯ, Набільський Олександр Петрович +380505661859 ppsofia100b@gmail.com http://www.bydmaterial.com.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: fcc811e21a2b47c29712ea1b279c8899
Заголовок пункту скарги: Щодо неправомірного відхилення Приватного підприємства «Софія».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: У Протоколі №118-2025 від 01.12.2025 р. щодо прийняття рішення уповноваженою особою по першому пункту відхилення Замовник встановив наступне:

«Уповноважена особа, ознайомившись з усіма наданими документами тендерної пропозиції учасника ПП «Софія» та додатково наданими документами в межах 24 годин, прийшла до висновку, що Учасник не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей..»

Скаржник повністю не погоджується із даним рішенням, у зв’язку з чим подає цю скаргу з наступних підстав, вважаємо, що зазначене рішення є незаконним та необґрунтованим.

В продовженні Протоколу відхилення уповноважена особа вказує:

«Проте, надані Учасником копії договорів про надання послуг від 01.10.2025 №3, укладеного між ПП “Софія” та громадянином Колисниченко Василь Володимирович, від 15.10.2025 №4, укладеного між ПП “Софія” та громадянином Баб’як Михайло Олександрович, від 17.11.2025 №6, укладеного між ПП “Софія” та громадянином Пановський Богдан Андрійович і від 01.09.2025 №2, укладеного між ПП “Софія” та громадянином Рак Роман Олександрович не є підтвердженням інформації, що вище зазначені громадяни є саме працівниками Учасника, а надані договори не засвідчують можливість використання праці такого працівника Учасником.
Згідно п. 1.7. зазначених вище договорів даний договір є цивільно-правовим договором та регулюється нормами цивільного законодавства. А згідно п. 1.4. зазначених вище договорів Виконавець сам організовує надання послуг за цим Договором. Згідно п. 1.8. зазначених вище договорів Положення Кодексу Законів про працю, Законів України “Про відпустки”, Охорону праці”, “Про оплату праці” та іншого спеціального трудового законодавства не розповсюджуються свою дію на дані правовідносини.»

Вважаємо аргументацію Замовника неправомірною, адже вона суперечить безпосередньо самій вимозі Замовника.

Відповідно до вимоги пункту 1.2. «Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» Додатку 1 до тендерної документації:

«2.1. Довідка про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, за формою Примірної таблиці 1.
2.2. До довідки додати документ на кожного зазначеного в довідці працівника (у документі має бути зазначено прізвище та ім’я працівника або прізвище та ініціали працівника, або прізвище, ім’я, по батькові працівника), який засвідчує можливість використання праці такого працівника учасником / співвиконавцем (наприклад: штатний розпис / трудовий договір / договір про надання послуг / копію трудової книжки (перша сторінка, що містить інформацію про ПІБ працівника, та сторінка, що містить запис про прийняття на роботу) / інший документ).»

Приватне підприємство «Софія» надає на виправлення невідповідностей, згідно п. 43 Особливостей, надає Довідку №12/1 від 29.11.2025 року, де вказано необхідну кількість працівників.
На підтвердження пункту 2.2. Додатку 1 до тендерної документації Скаржник на виправлення невідповідностей надає наступні договори про надання послуг:
1. Договір про надання послуг №2 від 01.09.2025 року з Рак Р.О.
2. Договір про надання послуг №6 від 17 листопада 2025 року з Пановський Б.А.
3. Договір про надання послуг №3 від 02 жовтня 2025 року з Колисниченко В.В.
4. Договір про надання послуг №4 від 15 жовтня 2025 року з Баб'як М.О.

Всі зазначені договори є Договорами про надання послуг, що в повній мірі підтверджує виконання вимоги п. 2.2. Додатку 1 до тендерної документації, адже зазначена вимога передбачала можливість надання договору про надання послуг з працівником.

Окремих вимог до договір про надання послуг Замовник у тендерній документації не встановлював, а тому відхиливши тендерну пропозицію ПП «Софія» грубо порушив вимоги закупівельного законодавства та принципи ст. 5 Закону.

Також, у Протоколі відхилення Замовник аргументує свою позицію наступним чином:
«Окремо слід звернути увагу про передбачену законом, а саме ст. 265 Кодексу законів про працю України, відповідальність роботодавця за приховування фактично існуючих трудових правовідносин, шляхом необґрунтованого укладання договорів цивільно-правового характеру.
Таким чином, Учасник не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Згідно абзацу 5 пп. 1 п. 44. Особливостей Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.»

Скаржник повністю не погоджується з цією підставою та вважає вказане обґрунтування «нововведенням», яке відсутнє у вимогах тендерної документації, а ґрунтується виключно на догадках та суб’єктивному судженню Замовника.

Вважаємо, що наведене обґрунтування взагалі виходить за межі предмета перевірки тендерної пропозиції та суперечить безпосереднім, чітко сформульованим вимогам тендерної документації.

Сама тендерна документація прямо передбачає можливість підтверджувати «можливість використання праці такого працівника» договором про надання послуг. Вимога пункту 2.2 Додатку 1 до тендерної документації сформульована таким чином, що містить відкритий перелік документів, якими може підтверджуватися можливість використання праці відповідних фахівців: «…штатний розпис / трудовий договір / договір про надання послуг / копію трудової книжки… / інший документ». Використання сполучника «або» та словосполучення «наприклад» однозначно свідчить, що Замовник не обмежив учасників виключно трудовими договорами, а визнав належними також цивільно-правові договори (в тому числі договори про надання послуг), а також будь-які інші документи, що підтверджують законну підставу залучення відповідних осіб до виконання договору про закупівлю.

Таким чином, подані ПП «Софія» договори про надання послуг №2 від 01.09.2025, №3 від 02.10.2025, №4 від 15.10.2025, №6 від 17.11.2025 саме і є тими документами, які тендерна документація прямо передбачила як належний спосіб підтвердження можливості використання праці відповідних фахівців. Фактично Замовник, спочатку дозволивши договори про надання послуг як допустимий спосіб підтвердження, на етапі розгляду пропозиції ретроспективно змінив підхід та почав вимагати саме трудові правовідносини, що не випливає з тексту тендерної документації. Така поведінка суперечить статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель, які зобов’язують Замовника чітко та однозначно визначати перелік документів, що подаються, без можливості його розширеного, довільного тлумачення на етапі оцінки тендерних пропозицій.

Посилання Замовника на норми Кодексу законів про працю України, зокрема на статтю 265 КЗпП щодо відповідальності за «приховування фактично існуючих трудових правовідносин», є штучним і юридично некоректним у контексті оцінки тендерної пропозиції. Питання кваліфікації конкретних правовідносин як трудових чи цивільно-правових належить до компетенції органів Держпраці та суду, а не Замовника у процедурі закупівлі. Замовник не наділений повноваженнями встановлювати факт порушення трудового законодавства та робити висновок про «приховування трудових відносин» лише на підставі того, що сторони обрали цивільно-правову форму договорів.

Більше того, навіть якщо Замовник має свої міркування щодо доцільності тієї чи іншої форми правовідносин, Закон «Про публічні закупівлі» не надає йому права ототожнювати такі оціночні судження із кваліфікаційними критеріями та використовувати припущення про можливі порушення КЗпП як формальну підставу для відхилення тендерної пропозиції. Жодної прямої вимоги про те, що працівники, зазначені в довідці, мають перебувати з Учасником виключно у трудових відносинах, у тендерній документації не міститься, як і немає вимоги подавати саме трудові договори чи штатний розпис. Отже, посилання Замовника на статтю 265 КЗпП є не лише таким, що виходить за межі тендерної документації, але й фактично встановлює нові, не передбачені документацією критерії, що прямо суперечить частині четвертій статті 5 та частині першій статті 16 Закону про публічні закупівлі.

Твердження Замовника про те, що Учасник «не виправив невідповідності протягом 24 годин», є юридично хибним і таким, що не відповідає фактичним обставинам. Пункт 43 Особливостей зобов’язує учасника протягом 24 годин надати інформацію та/або документи, визначені Замовником у вимозі про усунення невідповідностей. ПП «Софія» у встановлений строк надало Довідку №12/1 від 29.11.2025 року та договори про надання послуг на кожну із зазначених у довідці осіб. Тобто обов’язок учасника щодо подання запитуваних документів був виконаний належним чином.
Фактично Замовник ототожнює поняття «не виправив невідповідності» з власним суб’єктивним невдоволенням змістом поданих документів, хоча законодавець пов’язує підставу для відхилення за абзацом п’ятим підпункту 1 пункту 44 Особливостей саме з невиконанням обов’язку подати документи, а не з оціночними припущеннями Замовника щодо їх правової природи. Учасник надав саме той вид документів (договори про надання послуг), який прямо передбачений тендерною документацією як належний. Отже, констатація Замовника про «невиправлення невідповідностей» є юридично безпідставною та спотворює зміст пунктів 43 та 44 Особливостей.

Відповідно до пункту 28 Особливостей, усі документи та умови повинні бути чітко та однозначно зазначені у складі тендерної документації. Висування Замовником додаткових критеріїв під час розгляду пропозиції порушує принципи недискримінації та прозорості, закріплені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а також усталену практику Органу оскарження, згідно з якою встановлення або застосування «прихованих» вимог визнається протиправним.

Доводи Замовника про те, що договори про надання послуг «не засвідчують можливість використання праці такого працівника Учасником», суперечать як змісту самих договорів, так і природі цивільно-правових відносин. Відповідно до статей 626, 627, 628, 901 Цивільного кодексу України, договір є домовленістю сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків, а за договором про надання послуг виконавець зобов’язується надати певні послуги замовникові, а замовник — оплатити такі послуги. Отже, укладення договорів про надання послуг між ПП «Софія» та відповідними фахівцями прямо свідчить про наявність у Учасника законних правових підстав залучати працю цих осіб до виконання зобов’язань за майбутнім договором про закупівлю, що повністю відповідає меті вимоги пункту 2.2 Додатку 1 до ТД.

За змістом статей 626 та 901 Цивільного кодексу України договір є домовленістю двох або більше сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків, а за договором про надання послуг виконавець зобов’язується надати послугу (вчинити певні дії або здійснити певну діяльність) на користь замовника, а замовник — оплатити такі послуги. Жодна норма цивільного законодавства не встановлює обов’язку суб’єктів господарювання оформлювати співпрацю з фізичними особами виключно у формі трудового договору, якщо сторони за взаємною згодою обрали цивільно-правову модель (договір про надання послуг, підряд тощо) та належним чином зафіксували це у договорі.

Таким чином, ПП «Софія» реалізувало своє законне право на свободу договору, уклавши саме договори про надання послуг із відповідними фахівцями, визначивши в них порядок надання послуг, організації роботи виконавця, відповідальність сторін, розмір та порядок оплати тощо. Сам факт того, що у договорах прямо зазначено їх цивільно-правовий характер і відсутність поширення на ці правовідносини норм трудового законодавства, є реалізацією приватно-правової автономії сторін і жодним чином не свідчить про порушення законодавства.

Органи державної влади та інші суб’єкти публічного права, у тому числі Замовник у процедурі закупівлі, відповідно до статті 19 Конституції України зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Замовник не наділений повноваженнями втручатися в свободу договору третіх осіб, переоцінювати правомірно обрану ними форму цивільно-правових відносин

І нарешті, в сукупності наведені обставини свідчать, що рішення Замовника про відхилення тендерної пропозиції ПП «Софія» за підставою «невиправлення невідповідностей протягом 24 годин» є формальним, необґрунтованим та прийнятим із порушенням норм Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей, затверджених постановою КМУ №1178. Замовник безпідставно розширив зміст власної тендерної документації та фактично підмінив чітко визначені вимоги власними оціночними припущеннями щодо трудового/цивільно-правового статусу осіб, при цьому використавши такі припущення як підставу для відхилення.

З огляду на викладене, Скаржник вважає, що тендерна пропозиція ПП «Софія» відповідає вимогам пункту 1.2 та 2.2 Додатку 1 до тендерної документації, подані договори про надання послуг є належними та достатніми документами для підтвердження наявності у Учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, а рішення Замовника про відхилення за вказаною підставою підлягає скасуванню як незаконне та необґрунтоване.

Така поведінка Замовника є непропорційною ( згідно ст. 5 Закону) та створює нерівні умови участі, адже позбавляє Скаржника процесуальної можливості об’єктивного розгляду своєї тендерної пропозиції.

Отже, рішення про відхилення тендерної пропозиції ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «СОФІЯ» є юридично необґрунтованим, безпідставним і таким, що повинно бути скасовано, а тендерна пропозиція Скаржника має бути повторно розглянута Замовником відповідно до вимог Закону та Особливостей. Просимо Орган оскарження, відновити порушені права Скаржника, шляхом скасування незаконного Протоколу №118-2025 від 01.12.2025 р.
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника

Запити Органу оскарження