-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 2
Електрична енергія
Період подачі пропозицій
до закінчення періоду залишилося 4 дні (до 17.12.25 00:00)
3 750 000.00
UAH з ПДВ
До закінчення прийому пропозицій
04
дн
13
год
26
хв
21
сек
Оплата за участь: 2 040.00 UAH
Період оскарження:
17.11.2025 11:39 - 14.12.2025 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
a2864fce2531494e900eee608e4d0170
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-17-004972-a.a2
Назва:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Оскаржувані умови тендерної документації
Відповідно до положень пункту 11.4.6 глави 11.4 розділу XI Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 (далі – КСР), параметри якості електроенергії в точках приєднання споживачів в нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (далі – ДСТУ EN 50160:2023), що підтверджується учасниками відповідним протоколом, виданим уповноваженою лабораторією у поточному році.
Додаток 4 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» Тендерної документації містить вимогу про надання:
«Відповідно до положень пункту 11.4.6 глави 11.4 розділу XI Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 (далі – КСР), параметри якості електроенергії в точках приєднання споживачів в нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (далі – ДСТУ EN 50160:2023), що підтверджується учасниками відповідним протоколом, виданим уповноваженою лабораторією у поточному році».
Протоколом уповноваженої особи від 21.11.2025 року №791 внесено зміни в закупівлю №UA-2025-11-17-004972-a та додано дискримінаційну та оскаржувану Скаржником вимогу. Дана вимога додана Замовником спеціально в Додаток 4 «Технічна специфікація» для маніпулювання рішеннями за результатами торгів та можливості відхиляти Учасників не надаючи 24 години на виправлення невідповідностей.
Таким чином, Замовник:
- вимагає від учасника обов’язкового наявного протоколу вимірювання якості електроенергії за ДСТУ EN 50160:2023, який має видати третя особа.
- додатково обмежує прийнятні протоколи виключно тими, що видані у поточному році,
- вимагає надання сертифіката визнання вимірювальних можливостей метрологічної лабораторії.
Пов'язані документи:
Учасник
- додаток 1 анкета учасника.docx 22.11.2025 18:20
- додаток 2 форма тендерна пропозиція.docx 22.11.2025 18:20
- додаток 3 проєкт договору.docx 22.11.2025 18:20
- додаток 4 технічне завдання НОВА РЕДАКЦІЯ.docx 22.11.2025 18:20
- додаток 6 перелік документів для переможця.docx 22.11.2025 18:20
- додаток 5 перелік документів для учасника НОВА РЕДАКЦІЯ.docx 22.11.2025 18:20
- Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг дл.pdf 22.11.2025 18:20
- оголошення.pdf 22.11.2025 18:20
- Постанови НКРЄКП про надання ліцензії.pdf 22.11.2025 18:20
- протокол №791, перелік змін.PDF 22.11.2025 18:20
- скарга.docx 22.11.2025 18:20
- скарга.pdf 22.11.2025 18:20
- скарга.pdf.p7s 22.11.2025 18:20
- скарга_Validation_Report.pdf 22.11.2025 18:20
- Стандарти якості електропостачання та надання компенсацій.docx 22.11.2025 18:20
- Текст «ДСТУ 3466-96 Якість електричної енергії. Терміни та визначення».pdf 22.11.2025 18:20
- Текст «ДСТУ EN 50160_2023 Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160_2022, IDT)».pdf 22.11.2025 18:20
- Тендерна документація НОВА РЕДАКЦІЯ.docx 22.11.2025 18:20
- Узагальнення практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії _ Антимонопольний комітет України.pdf 22.11.2025 18:20
- Якість електричної енергії.docx 22.11.2025 18:20
- sign.p7s 22.11.2025 18:22
- додаток 4 технічне завдання НОВА РЕДАКЦІЯ.docx 24.11.2025 12:10
- Тендерна документація НОВА РЕДАКЦІЯ.docx 24.11.2025 12:10
- протокол №792, перелік змін.PDF 24.11.2025 12:10
- пояснення.PDF 24.11.2025 12:10
- протокол №792, перелік змін до документації та оголошення.docx 25.11.2025 16:23
- пояснення на скаргу до Антимонопольного комітету.docx 25.11.2025 16:23
- Рішення від 25.11.2025 № 17489.pdf 25.11.2025 16:16
- Інформація про резолютивну частину рішення від 02.12.2025 № 17854.pdf 03.12.2025 12:46
- Рішення від 02.12.2025 № 17854.pdf 04.12.2025 17:53
Дата прийняття скарги до розгляду:
22.11.2025 21:22
Дата розгляду скарги:
02.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
25.11.2025 16:17
Причина:
Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги:
04.12.2025 17:54
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги:
04.12.2025 17:54
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
5914ccb4502342af8b9ba2d057f4da00
Заголовок пункту скарги:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
Відповідно до оголошення № UA-2025-11-17-004972-a, яке розміщене на авторизованому електронному майданчику на веб-порталі Уповноваженого органу 17 листопада 2025 року (https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2025-11-17-006727-a) Замовником – Комунальне некомерційне підприємство "Олевська центральна лікарня" Олевської міської ради було оголошено процедуру відкритих торгів (відкритих торгів з особливостями) на закупівлю Електричної енергії.
Кінцевий строк оскарження умов закупівлі 23 листопада 2025 року о 00:00 год.
Оскаржувані умови тендерної документації
Відповідно до положень пункту 11.4.6 глави 11.4 розділу XI Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 (далі – КСР), параметри якості електроенергії в точках приєднання споживачів в нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (далі – ДСТУ EN 50160:2023), що підтверджується учасниками відповідним протоколом, виданим уповноваженою лабораторією у поточному році.
Додаток 4 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» Тендерної документації містить вимогу про надання:
«Відповідно до положень пункту 11.4.6 глави 11.4 розділу XI Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 (далі – КСР), параметри якості електроенергії в точках приєднання споживачів в нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (далі – ДСТУ EN 50160:2023), що підтверджується учасниками відповідним протоколом, виданим уповноваженою лабораторією у поточному році».
Протоколом уповноваженої особи від 21.11.2025 року №791 внесено зміни в закупівлю №UA-2025-11-17-004972-a та додано дискримінаційну та оскаржувану Скаржником вимогу. Дана вимога додана Замовником спеціально в Додаток 4 «Технічна специфікація» для маніпулювання рішеннями за результатами торгів та можливості відхиляти Учасників не надаючи 24 години на виправлення невідповідностей.
Таким чином, Замовник:
- вимагає від учасника обов’язкового наявного протоколу вимірювання якості електроенергії за ДСТУ EN 50160:2023, який має видати третя особа.
- додатково обмежує прийнятні протоколи виключно тими, що видані у поточному році,
- вимагає надання сертифіката визнання вимірювальних можливостей метрологічної лабораторії.
Правове обґрунтування вимог
ДСТУ EN 50160:2023 визначає допустимі діапазони відхилення напруги, частоти, флікеру тощо, але не містить вимог щодо оформлення протоколів вимірювань саме учасником торгів, не встановлює обов’язку надання таких протоколів у складі пропозиції, тим більше – вимоги щодо конкретного року їх видачі.
Встановлюючи, що протокол має бути виданий спеціалізованою метрологічною лабораторією та виданий саме у поточному році, Замовник фактично встановлює до предмета закупівлі додаткову вимогу, яка не передбачена національним стандартом.
Вимога щодо поточного року видачі протоколу створює штучне часово-календарне обмеження. Учасник, який має дійсний протокол за попередні роки, виданий уповноваженою лабораторією за тим самим стандартом, формально не відповідає цій вимозі. Таким чином, до участі допускаються лише ті суб’єкти, які встигли провести вимірювання саме у поточному році, що не має жодного обґрунтування з точки зору якості електроенергії на дату проведення закупівлі.
Аналогічні «жорстко датовані» вимоги (щодо документів, отриманих лише в конкретному році) неодноразово визнавалися органом оскарження та контролюючими органами як надмірні та дискримінаційні, оскільки об’єктивна якість товару/послуг не залежить від того, чи видано документ у «правильному календарному році».
З огляду на пункт 29 Особливостей, вимога щодо обов’язкового протоколу вимірювань, виданого саме в поточному році, є вимогою до предмета закупівлі, не передбаченою національним стандартом (порушення абз. 2 п. 29 Особливостей) та дискримінаційною у розумінні ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону, оскільки безпідставно звужує коло учасників.
Відповідно до чинного законодавства України, а саме Кодексу систем розподілу затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №310, постанови НКРЕКП від 12.08.2020 №1550 «Про внесення змін до Порядку забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання» визначено стандарти якості електропостачання та відповідальних з надання компенсацій споживачам за їх недотримання:
Оператор системи розподілу (ОСР):
Відповідає за технічний стан мереж та якість електроенергії (напругу, частоту).
Виправляє причини незадовільної якості в межах своєї мережі, якщо проблема виявлена на вводі в будинок.
Виконує ремонтні роботи та забезпечує відповідність параметрів стандартам.
Постачальник:
Відповідає за дотримання договірних умов, таких як своєчасне виставлення рахунків.
Надає компенсацію споживачам у разі порушення договірних умов.
Відповідно до глави 6.2 розділу VI Кодексу системи розподілу (КСР) вимірювання параметрів якості електричної енергії здійснюється відповідно до ДСТУ IEC 61000-4-30:2010. «Електромагнітна сумісність. Частина 4-30. Методи випробування та вимірювання. Вимірювання показників якості електричної енергії». Для здійснення вимірювання параметрів якості електричної енергії ОСР повинен використовувати засоби вимірювальної техніки, що пройшли оцінку відповідності Технічному регламенту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 13 січня 2016 року № 94.
Відповідно до вимог ДСТУ EN 50160:2023 протягом кожного тижневого періоду 95 % середньоквадратичних значень напруги електропостачання, які усереднені на 10-ти хвилинному проміжку, мають бути в межах ±10 % від величини номінальної напруги, яка становить 230 В, тобто знаходитися в діапазоні 207 - 253 В.
Так, згідно з встановленим державним стандартом методом прилад вимірювання повинен провести 1008 замірів рівня напруги на кожному 10-ти хвилинному проміжку часу тривалістю в один тиждень (7 днів × 24 години × 6 (кількість 10-хвилинних проміжків в 1 годині)). Таким чином, стандартом допускається відхилення від встановленого діапазону ±10 % від номінальної напруги у 5 % значень напруги, усереднених на 10-ти хвилинному проміжку часу протягом тижня, що складає 50 показів вимірювань з 1008.
Результати вимірювань зазначаються у протоколі вимірювання параметрів якості електричної енергії при розгляді скарги/звернення/претензії споживача (крім колективної скарги/звернення/претензії), що є додатком 10 до КСР.
ОСР може направити свого представника в узгоджений зі споживачем час для аналізу можливих причин недотримання показників якості електричної енергії та/або проведення необхідного вимірювання й подальшого надання відповіді споживачу з урахуванням строків, зазначених у пункті 13.2.1 глави 13.2 розділу XIII КСР.
Порядок розгляду скарг/звернень/претензій споживачів щодо показників якості електричної енергії визначений у пунктах 13.2.1 – 13.2.14 глави 13.2 розділу XIIІ КСР.
У разі надходження скарги/звернення/претензії від споживача або групи споживачів (колективної скарги/звернення/претензії) щодо якості електричної енергії ОСР розглядає її протягом 15 днів з дня отримання скарги/звернення/претензії, а у разі проведення вимірювань параметрів якості електричної енергії в точці розподілу споживача – протягом 30 днів та протягом 45 днів - для колективної скарги/звернення/претензії.
Отже, відповідно до норм чинного законодавства України саме оператор системи розподілу (ОСР) відповідає за якість електричної енергії (https://www.nerc.gov.ua/sferi-diyalnosti/elektroenergiya/yakist-elektropostachannya/yakist-elektrichnoyi-energiyi), і встановлена Замовником вимога щодо надання протоколу якості Учасником, який не являється відповідальним саме за якість електричної енергії є такою що порушує право Учасника на недискримінацію при участі в процедурі закупівлі.
Пункт 29 Особливостей прямо забороняє встановлювати до предмета закупівлі вимоги, що не передбачені відповідним національним стандартом.
Узагальнення практики АМКУ від 22.02.2024 чітко констатує, що вимоги щодо сертифікації постачальників електроенергії та іншими системними стандартами порушують п. 29 Особливостей та мають дискримінаційний характер, оскільки не передбачені національним стандартом для електроенергії та штучно звужують коло учасників до суб’єктів, які пройшли добровільну сертифікацію.
Порушення прав та законних інтересів Скаржника
ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» є ліцензованим постачальником електричної енергії споживачу (ліцензія НКРЕКП). Учасник фактично здійснює постачання електричної енергії споживачам та може забезпечити постачання електроенергії, що відповідає вимогам ДСТУ EN 50160:2023.
Вимога протоколу вимірювання якості, виданого саме у поточному році – змушує Скаржника здійснювати спеціальні вимірювання на користь невизначеного кола потенційних замовників без гарантій перемоги, або взагалі виключає його з участі у процедурі за наявності протоколів за попередні роки.
Ці умови порушують принципи недискримінації, рівного ставлення, пропорційності та добросовісної конкуренції (ст. 5 Закону) та вимоги ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», п. 29 Особливостей.
Кінцевий строк оскарження умов закупівлі 23 листопада 2025 року о 00:00 год.
Оскаржувані умови тендерної документації
Відповідно до положень пункту 11.4.6 глави 11.4 розділу XI Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 (далі – КСР), параметри якості електроенергії в точках приєднання споживачів в нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (далі – ДСТУ EN 50160:2023), що підтверджується учасниками відповідним протоколом, виданим уповноваженою лабораторією у поточному році.
Додаток 4 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» Тендерної документації містить вимогу про надання:
«Відповідно до положень пункту 11.4.6 глави 11.4 розділу XI Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 (далі – КСР), параметри якості електроенергії в точках приєднання споживачів в нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (далі – ДСТУ EN 50160:2023), що підтверджується учасниками відповідним протоколом, виданим уповноваженою лабораторією у поточному році».
Протоколом уповноваженої особи від 21.11.2025 року №791 внесено зміни в закупівлю №UA-2025-11-17-004972-a та додано дискримінаційну та оскаржувану Скаржником вимогу. Дана вимога додана Замовником спеціально в Додаток 4 «Технічна специфікація» для маніпулювання рішеннями за результатами торгів та можливості відхиляти Учасників не надаючи 24 години на виправлення невідповідностей.
Таким чином, Замовник:
- вимагає від учасника обов’язкового наявного протоколу вимірювання якості електроенергії за ДСТУ EN 50160:2023, який має видати третя особа.
- додатково обмежує прийнятні протоколи виключно тими, що видані у поточному році,
- вимагає надання сертифіката визнання вимірювальних можливостей метрологічної лабораторії.
Правове обґрунтування вимог
ДСТУ EN 50160:2023 визначає допустимі діапазони відхилення напруги, частоти, флікеру тощо, але не містить вимог щодо оформлення протоколів вимірювань саме учасником торгів, не встановлює обов’язку надання таких протоколів у складі пропозиції, тим більше – вимоги щодо конкретного року їх видачі.
Встановлюючи, що протокол має бути виданий спеціалізованою метрологічною лабораторією та виданий саме у поточному році, Замовник фактично встановлює до предмета закупівлі додаткову вимогу, яка не передбачена національним стандартом.
Вимога щодо поточного року видачі протоколу створює штучне часово-календарне обмеження. Учасник, який має дійсний протокол за попередні роки, виданий уповноваженою лабораторією за тим самим стандартом, формально не відповідає цій вимозі. Таким чином, до участі допускаються лише ті суб’єкти, які встигли провести вимірювання саме у поточному році, що не має жодного обґрунтування з точки зору якості електроенергії на дату проведення закупівлі.
Аналогічні «жорстко датовані» вимоги (щодо документів, отриманих лише в конкретному році) неодноразово визнавалися органом оскарження та контролюючими органами як надмірні та дискримінаційні, оскільки об’єктивна якість товару/послуг не залежить від того, чи видано документ у «правильному календарному році».
З огляду на пункт 29 Особливостей, вимога щодо обов’язкового протоколу вимірювань, виданого саме в поточному році, є вимогою до предмета закупівлі, не передбаченою національним стандартом (порушення абз. 2 п. 29 Особливостей) та дискримінаційною у розумінні ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону, оскільки безпідставно звужує коло учасників.
Відповідно до чинного законодавства України, а саме Кодексу систем розподілу затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №310, постанови НКРЕКП від 12.08.2020 №1550 «Про внесення змін до Порядку забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання» визначено стандарти якості електропостачання та відповідальних з надання компенсацій споживачам за їх недотримання:
Оператор системи розподілу (ОСР):
Відповідає за технічний стан мереж та якість електроенергії (напругу, частоту).
Виправляє причини незадовільної якості в межах своєї мережі, якщо проблема виявлена на вводі в будинок.
Виконує ремонтні роботи та забезпечує відповідність параметрів стандартам.
Постачальник:
Відповідає за дотримання договірних умов, таких як своєчасне виставлення рахунків.
Надає компенсацію споживачам у разі порушення договірних умов.
Відповідно до глави 6.2 розділу VI Кодексу системи розподілу (КСР) вимірювання параметрів якості електричної енергії здійснюється відповідно до ДСТУ IEC 61000-4-30:2010. «Електромагнітна сумісність. Частина 4-30. Методи випробування та вимірювання. Вимірювання показників якості електричної енергії». Для здійснення вимірювання параметрів якості електричної енергії ОСР повинен використовувати засоби вимірювальної техніки, що пройшли оцінку відповідності Технічному регламенту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 13 січня 2016 року № 94.
Відповідно до вимог ДСТУ EN 50160:2023 протягом кожного тижневого періоду 95 % середньоквадратичних значень напруги електропостачання, які усереднені на 10-ти хвилинному проміжку, мають бути в межах ±10 % від величини номінальної напруги, яка становить 230 В, тобто знаходитися в діапазоні 207 - 253 В.
Так, згідно з встановленим державним стандартом методом прилад вимірювання повинен провести 1008 замірів рівня напруги на кожному 10-ти хвилинному проміжку часу тривалістю в один тиждень (7 днів × 24 години × 6 (кількість 10-хвилинних проміжків в 1 годині)). Таким чином, стандартом допускається відхилення від встановленого діапазону ±10 % від номінальної напруги у 5 % значень напруги, усереднених на 10-ти хвилинному проміжку часу протягом тижня, що складає 50 показів вимірювань з 1008.
Результати вимірювань зазначаються у протоколі вимірювання параметрів якості електричної енергії при розгляді скарги/звернення/претензії споживача (крім колективної скарги/звернення/претензії), що є додатком 10 до КСР.
ОСР може направити свого представника в узгоджений зі споживачем час для аналізу можливих причин недотримання показників якості електричної енергії та/або проведення необхідного вимірювання й подальшого надання відповіді споживачу з урахуванням строків, зазначених у пункті 13.2.1 глави 13.2 розділу XIII КСР.
Порядок розгляду скарг/звернень/претензій споживачів щодо показників якості електричної енергії визначений у пунктах 13.2.1 – 13.2.14 глави 13.2 розділу XIIІ КСР.
У разі надходження скарги/звернення/претензії від споживача або групи споживачів (колективної скарги/звернення/претензії) щодо якості електричної енергії ОСР розглядає її протягом 15 днів з дня отримання скарги/звернення/претензії, а у разі проведення вимірювань параметрів якості електричної енергії в точці розподілу споживача – протягом 30 днів та протягом 45 днів - для колективної скарги/звернення/претензії.
Отже, відповідно до норм чинного законодавства України саме оператор системи розподілу (ОСР) відповідає за якість електричної енергії (https://www.nerc.gov.ua/sferi-diyalnosti/elektroenergiya/yakist-elektropostachannya/yakist-elektrichnoyi-energiyi), і встановлена Замовником вимога щодо надання протоколу якості Учасником, який не являється відповідальним саме за якість електричної енергії є такою що порушує право Учасника на недискримінацію при участі в процедурі закупівлі.
Пункт 29 Особливостей прямо забороняє встановлювати до предмета закупівлі вимоги, що не передбачені відповідним національним стандартом.
Узагальнення практики АМКУ від 22.02.2024 чітко констатує, що вимоги щодо сертифікації постачальників електроенергії та іншими системними стандартами порушують п. 29 Особливостей та мають дискримінаційний характер, оскільки не передбачені національним стандартом для електроенергії та штучно звужують коло учасників до суб’єктів, які пройшли добровільну сертифікацію.
Порушення прав та законних інтересів Скаржника
ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» є ліцензованим постачальником електричної енергії споживачу (ліцензія НКРЕКП). Учасник фактично здійснює постачання електричної енергії споживачам та може забезпечити постачання електроенергії, що відповідає вимогам ДСТУ EN 50160:2023.
Вимога протоколу вимірювання якості, виданого саме у поточному році – змушує Скаржника здійснювати спеціальні вимірювання на користь невизначеного кола потенційних замовників без гарантій перемоги, або взагалі виключає його з участі у процедурі за наявності протоколів за попередні роки.
Ці умови порушують принципи недискримінації, рівного ставлення, пропорційності та добросовісної конкуренції (ст. 5 Закону) та вимоги ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», п. 29 Особливостей.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Виключити з Додатку 4 Тендерної документації вимогу: а) Відповідно до положень пункту 11.4.6 глави 11.4 розділу XI Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 (далі – КСР), параметри якості електроенергії в точках приєднання споживачів в нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (далі – ДСТУ EN 50160:2023), що підтверджується учасниками відповідним протоколом, виданим уповноваженою лабораторією у поточному році
Запити Органу оскарження
Номер:
351316956a7142148c0de7cd6334e3a6
Тема запиту:
Внесено зміни до тендерної документації
Текст запиту:
Щодо претензії про виключення з Додатку 4 Тендерної документації вимогу: а) Відповідно до положень пункту 11.4.6 глави 11.4 розділу XI Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 (далі – КСР), параметри якості електроенергії в точках приєднання споживачів в нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (далі – ДСТУ EN 50160:2023), що підтверджується учасниками відповідним протоколом, виданим уповноваженою лабораторією у поточному році, замовником внесено зміни до тендерної документації.
Дата опублікування:
24.11.2025 12:10
Скарга
Виконана замовником
КЕП
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
f6a2c696437d47b0ade75b434284bec6
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-17-004972-a.a1
Назва:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Оскаржувані умови тендерної документації
Протокол перевірки показників якості електроенергії, виданий виключно у 2025 році
Розділ ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції», пункт 6 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» Тендерної документації містить вимогу про надання:
«… протоколу перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені у ДСТУ EN 50160:2023 разом із наочним графіком усереднених значень відхилень напруги протягом терміну вимірювання. Відповідний протокол повинен бути виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства у 2025 році. Для підтвердження повноважень метрологічної лабораторії учасники у складі пропозиції подають копію чинного сертифікату визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії…».
Таким чином, Замовник:
- вимагає від учасника обов’язкового наявного протоколу вимірювання якості електроенергії за ДСТУ EN 50160:2023,
- додатково обмежує прийнятні протоколи виключно тими, що видані у 2025 році,
- вимагає надання сертифіката визнання вимірювальних можливостей метрологічної лабораторії.
Вимоги щодо ISO-сертифікації діяльності учасника
Зокрема, у розділі V Тендерної документації («Оцінка тендерної пропозиції»), пункті 2 «Інша інформація» прямо передбачено, що у складі тендерної пропозиції учасники мають надати підтвердження проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ ISO 55001:2019 (управління активами).
Таким чином, Замовник фактично:
- обмежує участь лише тими постачальниками, які мають повний «пакет» системних сертифікатів ISO;
- пов’язує можливість участі у закупівлі електроенергії з наявністю добровільної сертифікації діяльності компанії за низкою стандартів, що не регулюють характеристики товару.
Вважаємо, що ці вимоги стосуються не товару «електрична енергія», а внутрішніх систем управління учасника і при цьому встановлені як обов’язкові умови участі.
Пункт 29 Особливостей здійснення публічних закупівель, затверджених постановою КМУ № 1178, передбачає, що під час проведення відкритих торгів для закупівлі, зокрема, електричної енергії, пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. Замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом, за наявності такого стандарту.
Для товару «Електрична енергія» чинними є, зокрема:
ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (EN 50160:2022, IDT) – визначає характеристики якості напруги в мережах загального призначення;
ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення» – встановлює термінологію у сфері якості електроенергії.
Ці стандарти:
- регулюють суто технічні параметри якості напруги та термінологію;
- не містять вимог щодо:
1) наявності в постачальника ISO-сертифікатів (ДСТУ ISO 55001:2019 (ISO 55001:2014, ЮТ) «Управління активами. Сисетми управління. Вимоги»;
2) обов’язкових протоколів вимірювання якості, виданих у конкретному календарному році;
3) наявності досвіду виконання аналогічних договорів.
Антимонопольний комітет України 22.02.2024 оприлюднив «Узагальнення практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії», у якому систематизовано типові порушення та підходи органу оскарження.
У цьому Узагальненні, зокрема, зазначено, що найбільш поширеними порушеннями є:
- встановлення кваліфікаційних критеріїв (досвід, матеріально-технічна база, персонал) у процедурах закупівлі електроенергії всупереч пункту 29 Особливостей;
- встановлення до предмета закупівлі вимог, що не передбачені національним стандартом ДСТУ EN 50160, у тому числі вимог щодо надання сертифікатів ISO;
Комітет неодноразово зобов’язував замовників виключати з тендерної документації вимоги щодо сертифікації, визнаючи їх такими, що порушують п. 29 Особливостей та обмежують конкуренцію.
Пов'язані документи:
Учасник
- Текст «ДСТУ EN 50160_2023 Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160_2022, IDT)».pdf 20.11.2025 17:18
- Узагальнення практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії _ Антимонопольний комітет України.pdf 20.11.2025 17:18
- Текст «ДСТУ 3466-96 Якість електричної енергії. Терміни та визначення».pdf 20.11.2025 17:18
- ТД Елекрична енергія.docx 20.11.2025 17:18
- скарга.docx 20.11.2025 17:18
- Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг дл.pdf 20.11.2025 17:18
- Постанови НКРЄКП про надання ліцензії.pdf 20.11.2025 17:18
- додаток 6 перелік документів для переможця.docx 20.11.2025 17:18
- оголошення.pdf 20.11.2025 17:18
- додаток 5 передік документів для учасника.docx 20.11.2025 17:18
- додаток 2 форма тендерна пропозиція.docx 20.11.2025 17:18
- додаток 3 проєкт договору.docx 20.11.2025 17:18
- додаток 4 технічне завдання.docx 20.11.2025 17:18
- додаток 1 анкета учасника.docx 20.11.2025 17:18
- sign.p7s 20.11.2025 17:19
- Тендерна документація НОВА РЕДАКЦІЯ.docx 24.11.2025 12:16
- додаток 4 технічне завдання НОВА РЕДАКЦІЯ.docx 24.11.2025 12:16
- додаток 5 перелік документів для учасника НОВА РЕДАКЦІЯ.docx 24.11.2025 12:16
- пояснення.PDF 24.11.2025 12:16
- протокол №791, перелік змін.PDF 24.11.2025 12:16
- протокол №791, перелік змін до документації та оголошення.docx 25.11.2025 09:37
- пояснення.docx 25.11.2025 09:37
- рішення від 24.11.2025 № 17378.pdf 24.11.2025 15:54
- Інформація про резолютивну частину рішення від 01.12.2025 №17756.pdf 02.12.2025 13:52
- рішення від 01.12.2025 №17756.pdf 04.12.2025 13:06
Дата прийняття скарги до розгляду:
20.11.2025 17:38
Дата розгляду скарги:
01.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
24.11.2025 15:55
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
04.12.2025 13:06
Дата виконання рішення Замовником:
05.12.2025 10:02
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Внесено зміни в тендерну документацію
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
8c54c37aa20f41d68b82b3bbf23b6b29
Заголовок пункту скарги:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
ДСТУ EN 50160:2023 визначає допустимі діапазони відхилення напруги, частоти, флікеру тощо, але не містить вимог щодо оформлення протоколів вимірювань саме учасником торгів, не встановлює обов’язку надання таких протоколів у складі пропозиції, тим більше – вимоги щодо конкретного року їх видачі.
Встановлюючи, що протокол має бути виданий спеціалізованою метрологічною лабораторією та виданий саме у 2025 році, Замовник фактично встановлює до предмета закупівлі додаткову вимогу, яка не передбачена національним стандартом.
Вимога щодо 2025 року видачі протоколу створює штучне часово-календарне обмеження. Учасник, який має дійсний протокол за попередні роки, виданий уповноваженою лабораторією за тим самим стандартом, формально не відповідає цій вимозі. Таким чином, до участі допускаються лише ті суб’єкти, які встигли провести вимірювання саме у 2025 році, що не має жодного обґрунтування з точки зору якості електроенергії на дату проведення закупівлі.
Аналогічні «жорстко датовані» вимоги (щодо документів, отриманих лише в конкретному році) неодноразово визнавалися органом оскарження та контролюючими органами як надмірні та дискримінаційні, оскільки об’єктивна якість товару/послуг не залежить від того, чи видано документ у «правильному календарному році».
З огляду на пункт 29 Особливостей, вимога щодо обов’язкового протоколу вимірювань, виданого саме в 2025 році, є вимогою до предмета закупівлі, не передбаченою національним стандартом (порушення абз. 2 п. 29 Особливостей) та дискримінаційною у розумінні ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону, оскільки безпідставно звужує коло учасників.
Стандарти ISO-сертифікатів (ДСТУ ISO 55001:2019 (ISO 55001:2014, ЮТ) «Управління активами. Сисетми управління. Вимоги» регулюють системи управління підприємством (якістю, екологією, охороною праці, енергоменеджментом, неперервністю діяльності, безпекою ланцюга постачання, управлінням активами, facility management), а не споживчі властивості товару «електрична енергія».
Ні ДСТУ EN 50160:2023, ні ДСТУ 3466-96 не містять вимог про наявність у постачальника електроенергії будь-яких ISO-сертифікатів.
Пункт 29 Особливостей прямо забороняє встановлювати до предмета закупівлі вимоги, що не передбачені відповідним національним стандартом.
Узагальнення практики АМКУ від 22.02.2024 чітко констатує, що вимоги щодо сертифікації постачальників електроенергії та іншими системними стандартами порушують п. 29 Особливостей та мають дискримінаційний характер, оскільки не передбачені національним стандартом для електроенергії та штучно звужують коло учасників до суб’єктів, які пройшли добровільну сертифікацію.
Особливо це стосується вимоги щодо ISO 55001:2019 (управління активами). Цей стандарт стосується внутрішньої системи управління активами підприємства і не є умовою ні для ліцензування діяльності електропостачальника, ні для допуску до ринку. Прив’язка права участі в закупівлі електроенергії до наявності ISO 55001 є втручанням у господарську діяльність учасника та не має жодного зв’язку з якістю електроенергії чи її поставки.
Таким чином, вимоги щодо обов’язкової наявності у учасника ISO-сертифікації (включаючи ISO 55001:2019) є:
- такими, що не передбачені ДСТУ EN 50160:2023;
- такими, що порушують абз. 2 п. 29 Особливостей;
- дискримінаційними у розумінні ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки необґрунтовано обмежують коло потенційних учасників.
Порушення прав та законних інтересів Скаржника
ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» є ліцензованим постачальником електричної енергії споживачу (ліцензія НКРЕКП). Учасник фактично здійснює постачання електричної енергії споживачам та може забезпечити постачання електроенергії, що відповідає вимогам ДСТУ EN 50160:2023.
Вимога протоколу вимірювання якості, виданого саме у 2025 році – змушує Скаржника здійснювати спеціальні вимірювання на користь невизначеного кола потенційних замовників без гарантій перемоги, або взагалі виключає його з участі у процедурі за наявності протоколів за попередні роки.
Вимоги ISO-сертифікації діяльності (у т.ч. ISO 55001) – обмежують право Скаржника на участь у торгах, хоча відсутність таких сертифікатів не забороняє здійснювати ліцензовану діяльність з постачання електроенергії та не впливає на відповідність товару ДСТУ EN 50160:2023.
У сукупності ці умови порушують принципи недискримінації, рівного ставлення, пропорційності та добросовісної конкуренції (ст. 5 Закону) та вимоги ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», п. 29 Особливостей.
Встановлюючи, що протокол має бути виданий спеціалізованою метрологічною лабораторією та виданий саме у 2025 році, Замовник фактично встановлює до предмета закупівлі додаткову вимогу, яка не передбачена національним стандартом.
Вимога щодо 2025 року видачі протоколу створює штучне часово-календарне обмеження. Учасник, який має дійсний протокол за попередні роки, виданий уповноваженою лабораторією за тим самим стандартом, формально не відповідає цій вимозі. Таким чином, до участі допускаються лише ті суб’єкти, які встигли провести вимірювання саме у 2025 році, що не має жодного обґрунтування з точки зору якості електроенергії на дату проведення закупівлі.
Аналогічні «жорстко датовані» вимоги (щодо документів, отриманих лише в конкретному році) неодноразово визнавалися органом оскарження та контролюючими органами як надмірні та дискримінаційні, оскільки об’єктивна якість товару/послуг не залежить від того, чи видано документ у «правильному календарному році».
З огляду на пункт 29 Особливостей, вимога щодо обов’язкового протоколу вимірювань, виданого саме в 2025 році, є вимогою до предмета закупівлі, не передбаченою національним стандартом (порушення абз. 2 п. 29 Особливостей) та дискримінаційною у розумінні ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону, оскільки безпідставно звужує коло учасників.
Стандарти ISO-сертифікатів (ДСТУ ISO 55001:2019 (ISO 55001:2014, ЮТ) «Управління активами. Сисетми управління. Вимоги» регулюють системи управління підприємством (якістю, екологією, охороною праці, енергоменеджментом, неперервністю діяльності, безпекою ланцюга постачання, управлінням активами, facility management), а не споживчі властивості товару «електрична енергія».
Ні ДСТУ EN 50160:2023, ні ДСТУ 3466-96 не містять вимог про наявність у постачальника електроенергії будь-яких ISO-сертифікатів.
Пункт 29 Особливостей прямо забороняє встановлювати до предмета закупівлі вимоги, що не передбачені відповідним національним стандартом.
Узагальнення практики АМКУ від 22.02.2024 чітко констатує, що вимоги щодо сертифікації постачальників електроенергії та іншими системними стандартами порушують п. 29 Особливостей та мають дискримінаційний характер, оскільки не передбачені національним стандартом для електроенергії та штучно звужують коло учасників до суб’єктів, які пройшли добровільну сертифікацію.
Особливо це стосується вимоги щодо ISO 55001:2019 (управління активами). Цей стандарт стосується внутрішньої системи управління активами підприємства і не є умовою ні для ліцензування діяльності електропостачальника, ні для допуску до ринку. Прив’язка права участі в закупівлі електроенергії до наявності ISO 55001 є втручанням у господарську діяльність учасника та не має жодного зв’язку з якістю електроенергії чи її поставки.
Таким чином, вимоги щодо обов’язкової наявності у учасника ISO-сертифікації (включаючи ISO 55001:2019) є:
- такими, що не передбачені ДСТУ EN 50160:2023;
- такими, що порушують абз. 2 п. 29 Особливостей;
- дискримінаційними у розумінні ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки необґрунтовано обмежують коло потенційних учасників.
Порушення прав та законних інтересів Скаржника
ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» є ліцензованим постачальником електричної енергії споживачу (ліцензія НКРЕКП). Учасник фактично здійснює постачання електричної енергії споживачам та може забезпечити постачання електроенергії, що відповідає вимогам ДСТУ EN 50160:2023.
Вимога протоколу вимірювання якості, виданого саме у 2025 році – змушує Скаржника здійснювати спеціальні вимірювання на користь невизначеного кола потенційних замовників без гарантій перемоги, або взагалі виключає його з участі у процедурі за наявності протоколів за попередні роки.
Вимоги ISO-сертифікації діяльності (у т.ч. ISO 55001) – обмежують право Скаржника на участь у торгах, хоча відсутність таких сертифікатів не забороняє здійснювати ліцензовану діяльність з постачання електроенергії та не впливає на відповідність товару ДСТУ EN 50160:2023.
У сукупності ці умови порушують принципи недискримінації, рівного ставлення, пропорційності та добросовісної конкуренції (ст. 5 Закону) та вимоги ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», п. 29 Особливостей.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Виключити з Тендерної документації, п. 2 «Інша інформацыя» Роздул 5 Оцінка тендерної пропозиції», вимоги щодо обов’язкової наявності ISO-сертифікатів (ДСТУ ISO 55001:2019 (ISO 55001:2014, ЮТ) «Управління активами. Сисетми управління. Вимоги» як умов участі у процедурі закупівлі.
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Виключити з розділу ІІІ, пункту 6 Тендерної документації: а) вимогу щодо обов’язкового надання протоколу перевірки показників якості електроенергії, виданого у 2025 році. б) вимогу обов’язкового подання сертифіката визнання вимірювальних можливостей метрологічної лабораторії як умови допуску до участі.
Запити Органу оскарження
Номер:
f6b05fd26fb742068f40384c45bbe067
Тема запиту:
Внесено зміни до тендерної документації
Текст запиту:
Щодо першої претензії про виключення з розділу ІІІ, пункту 6 Тендерної документації: а) вимогу щодо обов’язкового надання протоколу перевірки показників якості електроенергії, виданого у 2025 році; б) вимогу обов’язкового подання сертифіката визнання вимірювальних можливостей метрологічної лабораторії як умови допуску до участі, замовником внесено зміни до тендерної документації.
Щодо другої претензії про виключення з Тендерної документації, п. 2 «Інша інформацыя» Роздул 5 Оцінка тендерної пропозиції», вимоги щодо обов’язкової наявності ISO-сертифікатів (ДСТУ ISO 55001:2019 (ISO 55001:2014, ЮТ) «Управління активами. Сисетми управління. Вимоги» як умов участі у процедурі закупівлі, замовником внесено зміни до тендерної документації.
Дата опублікування:
24.11.2025 12:16