-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 2
Електрична енергія. ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» 09310000-5 Електрична енергія
Пропозиції розглянуті
період кваліфікації завершився 3 дні назад
1 067 100.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
14.11.2025 16:25 - 21.11.2025 00:00
Період оскарження(за результатами переможця):
08.12.2025 09:10 - 14.12.2025 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП
щодо дискримінаційних умов тендерної документації
Номер:
10163546ba10450496563605a701f1d5
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-14-014177-a.c1
Назва:
щодо дискримінаційних умов тендерної документації
Скарга:
Департамент муніципальних послуг та регуляторної політики Кам’янської міської ради (далі – Замовник) 14 листопада 2025 року розпочав процедуру закупівлі відкритих торгів з особливостями за предметом закупівлі «Електрична енергія. ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» 09310000-5 Електрична енергія» (№ ID: UA-2025-11-14-014177-a, далі – Закупівля). За результатами аналізу Суб’єктом оскарження встановлено наявність окремих положень ТД, які:
а) є дискримінаційними по суті, оскільки встановлюють вимоги, що суперечать чинному законодавству, обмежують конкуренцію та унеможливлюють участь АТ «ЕКУ» у закупівлі, чим порушують його права та законні інтереси як потенційного учасника;
б) у сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних документів або відповідають неправомірно сформованим вимогам Замовника, що виключає рівний доступ інших учасників.
Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності сертифікату відповідності ISO.
Встановлення Замовником у підпунктах 3.5, 3.6, 3.7 Розділу № 3 «Документи, які необхідно надати у складі тендерної пропозиції на підтвердження відповідності вимогам щодо технічних та якісних характеристик предмета закупівлі» Додатку № 6 до тендерної документації («Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником у складі тендерної пропозиції») вимоги щодо обов’язкового підтвердження учасниками проходження сертифікації, виданої акредитованими органами (НААУ) та чинної на момент подання пропозиції, а саме: ISO/IEC 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) — «Системи управління якістю. Вимоги»; ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) — «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування»; ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) — «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування», є вимогою, що не має нормативного підґрунтя, не передбачена жодним актом чинного законодавства України у сфері публічних закупівель та не пов’язана безпосередньо з предметом закупівлі.
Зазначена вимога створює необґрунтовані перешкоди для участі потенційних учасників у процедурі закупівлі, обмежує конкуренцію та порушує принципи здійснення публічних закупівель, визначені статтею 5 Закону, зокрема принципи добросовісної конкуренції серед учасників, недискримінації та рівного ставлення до них, а також принципи пропорційності, максимальної економії та ефективності використання бюджетних коштів.
Предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого регламентується виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, чинним національним стандартом, що визначає технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема межі допустимого відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електроенергії як товару.
Звертаємо увагу комісії, що Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії.
Отже, обов’язок учасників процедури публічних закупівель надавати сертифікати відповідності ISO у контексті закупівлі електричної енергії не передбачений ані профільним законом, ані Ліцензійними умовами, ані чинним нормативно-правовим регулюванням з боку уповноваженого органу державного нагляду у сфері енергетики. Встановлена Замовником вимога про обов’язкове надання сертифікату є юридично необґрунтованою, виходить за межі предмета закупівлі, та її включення до тендерної документації має всі ознаки порушення чинного законодавства у сфері публічних закупівель.
Відповідно до пункту 29 Особливостей, у разі здійснення закупівлі електричної енергії Замовник не має права застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону. Крім того, зазначеним пунктом прямо заборонено встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Отже, встановлення Замовником вимоги щодо наявності сертифікату ISO виходить за межі повноважень, порушує імперативні приписи законодавства та є дискримінаційним по суті.
Таким чином, будь-які вимоги, які виходять за межі технічних характеристик предмета закупівлі, визначених виключно національним стандартом (у даному випадку — ДСТУ EN 50160:2023), у тому числі вимоги щодо наявності у учасників сертифікату ISO, є незаконним, дискримінаційним та такими, що порушую норми чинного законодавства.
Згідно з частиною другою статті 22 Закону, Замовник має право зазначати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, вимоги до предмета закупівлі та способи їх підтвердження, які прямо передбачені законом. Установлення додаткових вимог, не передбачених ані законом, ані відповідним стандартом до предмета закупівлі, є порушенням принципу законності та призводить до дискримінації учасників.
Крім того, зазначена вимога є дискримінаційною не лише з точки зору її невідповідності чинному законодавству у сфері публічних закупівель, а й у зв’язку з тим, що жодним нормативно-правовим актом не встановлено обов’язку для постачальників електричної енергії мати такі сертифікати. Як наслідок, взяти участь у закупівлі можуть лише ті учасники, які вже мають відповідні документи або понесуть додаткові витрати на їх отримання виключно з метою участі в конкретній процедурі закупівлі. Це значно звужує конкуренцію та ставить потенційних учасників у нерівні умови. Така вимога порушує принципи публічних закупівель.
Пов'язані документи:
Учасник
- Докази.7z 18.11.2025 16:49
- 1 Тендерна документація електроенергія.docx 18.11.2025 16:49
- ___~1.PDF 18.11.2025 16:49
- Про ринок електричної енергії.pdf 18.11.2025 16:49
- Наказ Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179.png 18.11.2025 16:49
- __7B4A~1.PDF 18.11.2025 16:49
- Про_затвердження_особливостей_з_від_12_10_2022_№_1178_Текст_для.pdf 18.11.2025 16:49
- Про_публічні_закупівлі_від_25_12_2015_№_922_VIII_Текст_для_друку.pdf 18.11.2025 16:49
- рішення від 08.09.2025 №13775.pdf 18.11.2025 16:49
- рішення від 09.10.2025 №15338.pdf 18.11.2025 16:49
- рішення від 31.08.2023 № 13858.pdf 18.11.2025 16:49
- рішення від 24.09.2025 №14605.pdf 18.11.2025 16:49
- рішення від 15.08.2025 № 12644.pdf 18.11.2025 16:49
- Скарга Дискримінаційні умови ТД.zip 18.11.2025 16:49
- Текст_«ДСТУ_EN_50160_2023_Характеристики_напруги_електропостачання (1).pdf 18.11.2025 16:49
- Скарга Дискримінаційні умови ТД.docx 18.11.2025 16:49
- Скарга щодо дискримінаційних умов ТД.pdf 18.11.2025 16:49
- Сккарга щодо дискримінаційних умов ТД.pdf 18.11.2025 16:49
- (Skarga_shhodo_diskriminacijnih_umov_tendernoi_dokumentacii)_v1_Gladkoskok_B_V_.p7s 18.11.2025 16:49
- Skarga_shhodo_diskriminacijnih_umov_tendernoi_dokumentacii_v1_Gladkoskok_B_V_.p7s 18.11.2025 16:49
- sign.p7s 18.11.2025 17:15
- Пояснення до скарги 19.11.2025 08:42
- рішення від 20.11.2025 №17255.pdf 20.11.2025 15:29
- Інформація про резолютивну частину рішення від 28.11.2025 № 17626.pdf 28.11.2025 13:27
- рішення від 27.11.2025 № 17626.pdf 01.12.2025 16:51
Дата прийняття скарги до розгляду:
18.11.2025 17:23
Дата розгляду скарги:
27.11.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
20.11.2025 15:29
Причина:
Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги:
01.12.2025 16:52
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги:
01.12.2025 16:52
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
38f35b5bca654aadbaf56b85d629f2e3
Заголовок пункту скарги:
щодо дискримінаційних умов тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Департамент муніципальних послуг та регуляторної політики Кам’янської міської ради (далі – Замовник) 14 листопада 2025 року розпочав процедуру закупівлі відкритих торгів з особливостями за предметом закупівлі «Електрична енергія. ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» 09310000-5 Електрична енергія» (№ ID: UA-2025-11-14-014177-a, далі – Закупівля). За результатами аналізу Суб’єктом оскарження встановлено наявність окремих положень ТД, які:
а) є дискримінаційними по суті, оскільки встановлюють вимоги, що суперечать чинному законодавству, обмежують конкуренцію та унеможливлюють участь АТ «ЕКУ» у закупівлі, чим порушують його права та законні інтереси як потенційного учасника;
б) у сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних документів або відповідають неправомірно сформованим вимогам Замовника, що виключає рівний доступ інших учасників.
Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності сертифікату відповідності ISO.
Встановлення Замовником у підпунктах 3.5, 3.6, 3.7 Розділу № 3 «Документи, які необхідно надати у складі тендерної пропозиції на підтвердження відповідності вимогам щодо технічних та якісних характеристик предмета закупівлі» Додатку № 6 до тендерної документації («Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником у складі тендерної пропозиції») вимоги щодо обов’язкового підтвердження учасниками проходження сертифікації, виданої акредитованими органами (НААУ) та чинної на момент подання пропозиції, а саме: ISO/IEC 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) — «Системи управління якістю. Вимоги»; ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) — «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування»; ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) — «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування», є вимогою, що не має нормативного підґрунтя, не передбачена жодним актом чинного законодавства України у сфері публічних закупівель та не пов’язана безпосередньо з предметом закупівлі.
Зазначена вимога створює необґрунтовані перешкоди для участі потенційних учасників у процедурі закупівлі, обмежує конкуренцію та порушує принципи здійснення публічних закупівель, визначені статтею 5 Закону, зокрема принципи добросовісної конкуренції серед учасників, недискримінації та рівного ставлення до них, а також принципи пропорційності, максимальної економії та ефективності використання бюджетних коштів.
Предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого регламентується виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, чинним національним стандартом, що визначає технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема межі допустимого відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електроенергії як товару.
Звертаємо увагу комісії, що Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії.
Отже, обов’язок учасників процедури публічних закупівель надавати сертифікати відповідності ISO у контексті закупівлі електричної енергії не передбачений ані профільним законом, ані Ліцензійними умовами, ані чинним нормативно-правовим регулюванням з боку уповноваженого органу державного нагляду у сфері енергетики. Встановлена Замовником вимога про обов’язкове надання сертифікату є юридично необґрунтованою, виходить за межі предмета закупівлі, та її включення до тендерної документації має всі ознаки порушення чинного законодавства у сфері публічних закупівель.
Відповідно до пункту 29 Особливостей, у разі здійснення закупівлі електричної енергії Замовник не має права застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону. Крім того, зазначеним пунктом прямо заборонено встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Отже, встановлення Замовником вимоги щодо наявності сертифікату ISO виходить за межі повноважень, порушує імперативні приписи законодавства та є дискримінаційним по суті.
Таким чином, будь-які вимоги, які виходять за межі технічних характеристик предмета закупівлі, визначених виключно національним стандартом (у даному випадку — ДСТУ EN 50160:2023), у тому числі вимоги щодо наявності у учасників сертифікату ISO, є незаконним, дискримінаційним та такими, що порушую норми чинного законодавства.
Згідно з частиною другою статті 22 Закону, Замовник має право зазначати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, вимоги до предмета закупівлі та способи їх підтвердження, які прямо передбачені законом. Установлення додаткових вимог, не передбачених ані законом, ані відповідним стандартом до предмета закупівлі, є порушенням принципу законності та призводить до дискримінації учасників.
Крім того, зазначена вимога є дискримінаційною не лише з точки зору її невідповідності чинному законодавству у сфері публічних закупівель, а й у зв’язку з тим, що жодним нормативно-правовим актом не встановлено обов’язку для постачальників електричної енергії мати такі сертифікати. Як наслідок, взяти участь у закупівлі можуть лише ті учасники, які вже мають відповідні документи або понесуть додаткові витрати на їх отримання виключно з метою участі в конкретній процедурі закупівлі. Це значно звужує конкуренцію та ставить потенційних учасників у нерівні умови. Така вимога порушує принципи публічних закупівель.
а) є дискримінаційними по суті, оскільки встановлюють вимоги, що суперечать чинному законодавству, обмежують конкуренцію та унеможливлюють участь АТ «ЕКУ» у закупівлі, чим порушують його права та законні інтереси як потенційного учасника;
б) у сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних документів або відповідають неправомірно сформованим вимогам Замовника, що виключає рівний доступ інших учасників.
Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності сертифікату відповідності ISO.
Встановлення Замовником у підпунктах 3.5, 3.6, 3.7 Розділу № 3 «Документи, які необхідно надати у складі тендерної пропозиції на підтвердження відповідності вимогам щодо технічних та якісних характеристик предмета закупівлі» Додатку № 6 до тендерної документації («Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником у складі тендерної пропозиції») вимоги щодо обов’язкового підтвердження учасниками проходження сертифікації, виданої акредитованими органами (НААУ) та чинної на момент подання пропозиції, а саме: ISO/IEC 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) — «Системи управління якістю. Вимоги»; ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) — «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування»; ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) — «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування», є вимогою, що не має нормативного підґрунтя, не передбачена жодним актом чинного законодавства України у сфері публічних закупівель та не пов’язана безпосередньо з предметом закупівлі.
Зазначена вимога створює необґрунтовані перешкоди для участі потенційних учасників у процедурі закупівлі, обмежує конкуренцію та порушує принципи здійснення публічних закупівель, визначені статтею 5 Закону, зокрема принципи добросовісної конкуренції серед учасників, недискримінації та рівного ставлення до них, а також принципи пропорційності, максимальної економії та ефективності використання бюджетних коштів.
Предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого регламентується виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, чинним національним стандартом, що визначає технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема межі допустимого відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електроенергії як товару.
Звертаємо увагу комісії, що Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії.
Отже, обов’язок учасників процедури публічних закупівель надавати сертифікати відповідності ISO у контексті закупівлі електричної енергії не передбачений ані профільним законом, ані Ліцензійними умовами, ані чинним нормативно-правовим регулюванням з боку уповноваженого органу державного нагляду у сфері енергетики. Встановлена Замовником вимога про обов’язкове надання сертифікату є юридично необґрунтованою, виходить за межі предмета закупівлі, та її включення до тендерної документації має всі ознаки порушення чинного законодавства у сфері публічних закупівель.
Відповідно до пункту 29 Особливостей, у разі здійснення закупівлі електричної енергії Замовник не має права застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону. Крім того, зазначеним пунктом прямо заборонено встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Отже, встановлення Замовником вимоги щодо наявності сертифікату ISO виходить за межі повноважень, порушує імперативні приписи законодавства та є дискримінаційним по суті.
Таким чином, будь-які вимоги, які виходять за межі технічних характеристик предмета закупівлі, визначених виключно національним стандартом (у даному випадку — ДСТУ EN 50160:2023), у тому числі вимоги щодо наявності у учасників сертифікату ISO, є незаконним, дискримінаційним та такими, що порушую норми чинного законодавства.
Згідно з частиною другою статті 22 Закону, Замовник має право зазначати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, вимоги до предмета закупівлі та способи їх підтвердження, які прямо передбачені законом. Установлення додаткових вимог, не передбачених ані законом, ані відповідним стандартом до предмета закупівлі, є порушенням принципу законності та призводить до дискримінації учасників.
Крім того, зазначена вимога є дискримінаційною не лише з точки зору її невідповідності чинному законодавству у сфері публічних закупівель, а й у зв’язку з тим, що жодним нормативно-правовим актом не встановлено обов’язку для постачальників електричної енергії мати такі сертифікати. Як наслідок, взяти участь у закупівлі можуть лише ті учасники, які вже мають відповідні документи або понесуть додаткові витрати на їх отримання виключно з метою участі в конкретній процедурі закупівлі. Це значно звужує конкуренцію та ставить потенційних учасників у нерівні умови. Така вимога порушує принципи публічних закупівель.
×
-
Назва доказу:
Докази
-
Повʼязаний документ:
Докази.7z
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
1. Прийняти Скаргу до розгляду. 2. Зобов’язати Департамент муніципальних послуг та регуляторної політики Кам’янської міської ради внести зміни до тендерної документації відповідно до вимог чинного законодавства України у сфері публічних закупівель, а саме — усунути дискримінаційні вимоги та вимоги, що не відповідають законодавству, зазначені в цій Скарзі.
Запити Органу оскарження
Номер:
b88eefc473fc4d6589ef2a0a3748a5ea
Тема запиту:
Пояснення до скарги
Текст запиту:
Шановний учаснику!
Замовником уважно розглянуто Вашу скаргу, подану до Антимонопольного комітету України щодо умов тендерної документації за процедурою
закупівлі UA-2025-11-14-014177-a.
Повідомляємо, що за результатами аналізу порушених у скарзі питань, Замовник погоджується з необхідністю внесення відповідних змін до тендерної документації з метою усунення потенційних бар’єрів для участі та забезпечення добросовісної конкуренції серед учасників.
Зокрема, Замовник планує внести зміни, що стосуються: виключення пунктів, які передбачають обов’язкове надання сертифікатів/документів, на які Ви звернули увагу у своїй скарзі.
Ми прагнемо максимально оперативно виправити спірні положення та оновити тендерну документацію, щоб всі бажаючі учасники мали рівні та прозорі умови для подання тендерних пропозицій.
Запевняємо, що всі зміни будуть внесені коректно та в повному обсязі.
Дякуємо Вам за активну позицію, увагу до деталей та сприяння покращенню якості документації.
Дата опублікування:
19.11.2025 08:41