• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Нове будівництво та розміщення модульної когенераційної установки типу avus 500plus NG, на базі газопоршневого двигуна з "острівним" режимом, загальною потужністю 600 кВт за адресою: вул. Отаманів Соколовських, 6 в м. Житомир

Аукціон

до початку аукціону залишилося 2 дні

11 564 435.81 UAH з ПДВ
Період оскарження: 12.11.2025 16:59 - 28.11.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП

Скарга на умови тендерної документації, на зміни тендерної документації

Номер: 763353b111234a9b9a14bc12dcec2184
Ідентифікатор запиту: UA-2025-11-12-015480-a.a1
Назва: Скарга на умови тендерної документації, на зміни тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 08.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 01.12.2025 16:24
Дата прийняття рішення про відхилення скарги: 11.12.2025 12:55
Автор: ТОВ "КОМПАНІЯ ЕНЕРГО-БУД", Олександр Новосад +380973412878 companyenergobud@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 0e21778a9be6441d93b841e89e417110
Заголовок пункту скарги: Неправомірне виключення з тендерної документації документа «Додаток №3. Технічні вимоги. Креслення»
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Вимога ТД, яка оскаржується. Перелік змін №1 від 26.11.2025 р., що вносяться до тендерної документації та оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями на закупівлю робіт, а саме: «З Додатку №3 до тендерної документації «Технічні вимоги» виключено креслення, а саме «Додаток №3. Технічні вимоги. Креслення»».
Скаржник вбачає дискримінаційні умови та обмеження конкуренції, що порушує статтю 5, статтю 22, статтю 23 Закону.
Статтею 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, максимальної економії, ефективності та пропорційності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Частина 1 статті 23 Закону зазначає, що Технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
Обовʼязок Замовника відповідно до Закону, надати інформацію про предмет закупівлі в повному обсязі.

1. Замовник в Переліку змін №1 від 26.11.2025р. посилається на законодавство України, яке забороняє розкривати адреси, схеми та креслення об’єктів критичної інфраструктури в умовах воєнного стану, а саме:
- ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» — передбачає запровадження спеціальних обмежень, спрямованих на захист об’єктів критичної інфраструктури та недопущення поширення інформації, що може бути використана противником;
- ст. 9, ст. 12 Закону України «Про критичну інфраструктуру» — визначають обов’язок забезпечення захисту критичної інформації про об’єкти критичної інфраструктури, у тому числі заборону її публічного поширення;
- ст. 6 ч. 1 п. 1 та п. 2 Закону України «Про доступ до публічної інформації» — інформація з обмеженим доступом, у тому числі про оборону та безпеку, не підлягає оприлюдненню;
- ст. 21 Закону України «Про інформацію» — забороняє оприлюднення інформації, що становить загрозу безпеці держави та об’єктів критичної інфраструктури.

В статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» № 389-VIII від 12 травня 2015 року вказано наступне:
«Стаття 8. Заходи правового режиму воєнного стану
1. В Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану:
1) встановлювати (посилювати) охорону об’єктів критичної інфраструктури та об’єктів, що забезпечують життєдіяльність населення, і вводити особливий режим їх роботи. Порядок встановлення (посилення) охорони таких об’єктів та їх перелік, що із введенням воєнного стану підлягають охороні, а також порядок особливого режиму їх роботи затверджуються Кабінетом Міністрів України;
2) запроваджувати трудову повинність для працездатних осіб, не залучених до роботи в оборонній сфері та захисту критичної інфраструктури і не заброньованих за підприємствами, установами та організаціями на період дії воєнного стану з метою виконання робіт, що мають оборонний характер, а також ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, які виникли в період дії воєнного стану, та залучати їх в умовах воєнного стану до суспільно корисних робіт, що виконуються для задоволення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань, правоохоронних органів і сил цивільного захисту, забезпечення функціонування національної економіки та захисту критичної інфраструктури і не потребують, як правило, спеціальної професійної підготовки осіб. За працівниками, залученими до виконання суспільно корисних робіт, на час виконання таких робіт зберігається попереднє місце роботи (посада). Порядок залучення працездатних осіб в умовах воєнного стану до суспільно корисних робіт та питання їхнього соціального захисту з урахуванням вимог закону визначаються Кабінетом Міністрів України;

9) порушувати у порядку, визначеному Конституцією та законами України, питання про заборону діяльності політичних партій, громадських об’єднань, якщо вона спрямована на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на стійкість критичної інфраструктури, права і свободи людини, здоров’я населення.»
Тобто, в Законі України «Про правовий режим воєнного стану» немає жодних обмежень, які б стосувались документа «Додаток №3. Технічні вимоги. Креслення».

В статті 9 та статті 12 Закону України «Про критичну інфраструктуру» № 1882-IX 16 листопада 2021 року вказано наступне:
«Стаття 9. Сектори критичної інфраструктури
1. Для організації ефективного забезпечення безпеки і стійкості критичної інфраструктури з урахуванням специфіки забезпечення окремих життєво важливих функцій та/або послуг визначаються сектори критичної інфраструктури.
2. Для секторів критичної інфраструктури визначаються особливості реалізації державної політики у сфері захисту критичної інфраструктури. Формування та реалізацію державної політики у відповідних секторах здійснюють секторальні органи у сфері захисту критичної інфраструктури.
Секторальні органи у сфері захисту критичної інфраструктури складають та ведуть секторальні переліки об’єктів критичної інфраструктури.
Стаття 12. Паспортизація об’єктів критичної інфраструктури
1. З метою проведення аналізу можливих основних загроз та потенційних негативних наслідків для об’єктів критичної інфраструктури, запобігання та попередження виникнення таких загроз для критичної інфраструктури оператори об’єктів критичної інфраструктури готують і подають на погодження до відповідних секторальних органів у сфері захисту критичної інфраструктури, відповідного функціонального органу паспорт безпеки на кожний об’єкт критичної інфраструктури.
2. Паспорт безпеки на об’єкт критичної інфраструктури містить інформацію про ідентифікацію об’єкта та заходи щодо його захисту і безпеки, а також визначає перелік посад та відповідальних осіб, до завдань яких належать зв’язок та обмін інформацією з суб’єктами національної системи захисту критичної інфраструктури.

7. Відомості, що містяться у паспорті безпеки, є інформацією з обмеженим доступом, вимога щодо захисту якої встановлена законом.»
Тобто, в Законі України «Про критичну інфраструктуру» обмежень, які б стосувались документа «Додаток №3. Технічні вимоги. Креслення» немає.
Однак, в нормативному документі вказано, що інформація з обмеженим доступом вказується в паспорті безпеки. Замовник не надає паспорт безпеки, в якому вказано, що адреси, схеми та креслення об’єктів критичної інфраструктури в умовах воєнного стану суворо забороняється розкривати.

В частині 1 пункту 1 та пункту 2 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» № 2939-VI від 13 січня 2011 року вказано наступне:
«Стаття 6. Публічна інформація з обмеженим доступом
1. Інформацією з обмеженим доступом є:
1) конфіденційна інформація;
2) таємна інформація;
3) службова інформація.
2. Обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності таких вимог:
1) виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи кримінальним правопорушенням, для охорони здоров'я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя;
2) розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;
3) шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.»
Тобто, в Законі України «Про доступ до публічної інформації» немає жодних обмежень, які б стосувались документа «Додаток №3. Технічні вимоги. Креслення». Крім того, цим же законом вказується, що інформація може бути обмежена лише якщо розголошення дійсно може завдати значної шкоди інтересам національної безпеки чи оборони, громадському порядку тощо; і потрібно, щоб шкода переважала суспільний інтерес у відкритості.

В статті 21 Закону України «Про інформацію» № 2657-XII від 2 жовтня 1992 року вказано наступне:
«Стаття 21. Інформація з обмеженим доступом
1. Інформацією з обмеженим доступом є конфіденційна, таємна та службова інформація.
2. Конфіденційною є інформація про фізичну особу, інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб’єктів владних повноважень, а також інформація, визнана такою на підставі закону. Конфіденційна інформація може поширюватися за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов, якщо інше не встановлено законом.
Відносини, пов'язані з правовим режимом конфіденційної інформації, регулюються законом.
3. Порядок віднесення інформації до таємної або службової, а також порядок доступу до неї регулюються законами.
4. До інформації з обмеженим доступом не можуть бути віднесені такі відомості:
1) про стан довкілля, якість харчових продуктів і предметів побуту;
2) про аварії, катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні ситуації, що сталися або можуть статися і загрожують безпеці людей;
3) про стан здоров'я населення, його життєвий рівень, включаючи харчування, одяг, житло, медичне обслуговування та соціальне забезпечення, а також про соціально-демографічні показники, стан правопорядку, освіти і культури населення;
4) про факти порушення прав і свобод людини, включаючи інформацію, що міститься в архівних документах колишніх радянських органів державної безпеки, пов’язаних з політичними репресіями, Голодомором 1932-1933 років в Україні та іншими злочинами, вчиненими особами, які брали участь або сприяли реалізації російської імперської політики, представниками комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів;
5) про незаконні дії органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб;
5-1) щодо діяльності державних та комунальних унітарних підприємств, господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі або територіальній громаді, а також господарських товариств, 50 і більше відсотків акцій (часток) яких належать господарському товариству, частка держави або територіальної громади в якому становить 100 відсотків, що підлягають обов’язковому оприлюдненню відповідно до закону;
5-2) про використання публічних коштів розпорядниками та одержувачами коштів державного і місцевих бюджетів, суб’єктами господарювання державної і комунальної власності, органами Пенсійного фонду та Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, що підлягають обов’язковому оприлюдненню відповідно до закону;
6) інші відомості, доступ до яких не може бути обмежено відповідно до законів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.»
Тобто, в Законі України «Про інформацію» немає жодних обмежень, які б стосувались документа «Додаток №3. Технічні вимоги. Креслення».

Замовник посилається на нормативно-правові документи щодо заборони розголошення адрес, схем та креслень обʼєктів критичної інфраструктури.
Однак враховуючи вищезазначене, законодавство чітко вказує, що інформація з обмеженим доступом повинна бути затверджена. Вищезазначені нормативно-правові документи вказують лише умови віднесення такої інформації до такої що є з обмеженим доступом та порядок її затвердження.
Звертаємо Вашу увагу, що в назві предмета закупівлі: «Нове будівництво та розміщення модульної когенераційної установки типу avus 500plus NG, на базі газопоршневого двигуна з "острівним" режимом, загальною потужністю 600 кВт за адресою: вул. Отаманів Соколовських, 6 в м. Житомир».
Тобто, в назві предмета закупівлі в оголошенні про проведення відкритих торгів, в тендерній документації та в додатках до неї вказана інформація про місцерозташування модульної когенераційної установки. А отже, ця інформація не є такою що з обмеженим доступом.
В разі, якщо Замовник вважає адреси, схеми та креслення об’єктів критичної інфраструктури в умовах воєнного стану такими, що заборонено розголошувати, Замовник може надати документ «Додаток №3. Технічні вимоги. Креслення» з заретушованими даними, однак залишити специфікацію елементів та мінімальні схеми (що не відносяться до місцерозташування обʼєкта) для правильного складання кошторисних розрахунків.
Виключення з тендерної документації креслень, є порушенням статті 5 Закону щодо принципу максимальної економії, ефективності та пропорційності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.

2. В першочерговому Оголошенні до процедури закупівлі було зазначено, що подача пропозицій: 12 лист. 16:59 - 27 лист. 00:00.
Замовник зробив зміни 26.11.2025 р. 16:55. Тобто за 7 годин до закінчення подання пропозицій.
Всі учасники, які бажали прийняти участь в даній процедурі закупівлі вже мали цей документ та ознайомились з ним.
Крім того, виключивши з Додатку №3 до тендерної документації «Технічні вимоги» креслення, а саме «Додаток №3. Технічні вимоги. Креслення», вони залишаються на веб-порталі уповноваженого органу.
Тобто таке виключення є формальним і призводять лише до того, що Учасники не мають права їх використовувати для розрахунків кошторисів і подання тендерної пропозиції.
В Учасників залишається право використовувати лише Технічне завдання, що зазначене в Додатку №3 до тендерної документації в технічних вимогах.
Виключення з тендерної документації креслень, є порушенням статті 5 Закону щодо принципів недискримінації учасників, максимальної економії, ефективності та пропорційності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.

3. Замовник в складі тендерної документації надає Додаток №3 до тендерної документації «ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ на закупівлю робіт по об’єкту: «Нове будівництво та розміщення модульної когенераційної установки типу avus 500plus NG, на базі газопоршневого двигуна з "острівним" режимом, загальною потужністю 600 кВт за адресою: вул. Отаманів Соколовських, 6 в м. Житомир». В цьому Додатку надається обсяг робіт та підсумкова відомість ресурсів.
Звертаємо увагу, що Креслення є затвердженими до пректно-кошторисної документації, містять підпис відповідальних осіб за складання та пройшли експертизу.
В той час, коли Додаток №3 до тендерної документації Замовник складає сам. Це не є документами з Програми АВК-5 (наприклад) або сканованими документами з Робочого преєкту. Самостійне складання технічного завдання призводить до того, що в табличках Відомість обсягів робіт і Підсумкова відомість ресурсів, може бути достатня кількість помилок, таких як: одиниця виміру, кількість (обсяг) або невключення необхідних матеріалів або робіт.
Приклад 1.
В кресленні, що попередньо надав Замовник (Аркуш 1, сторінка 37 файлу) вказано, що серед матеріалів (устаткування) повинна бути шафа керування на базі бокса монтажного навісного БМ-62+П ІР54 розм. 400х600х200 мміз монтажною панеллю розм. 332х510 мм в кількості 1 шт.
Однак, в табличці Підсумкова відомість ресурсів в Додатку №3 до тендерної документації Замовника така шафа відсутня.

Замовник зробив помилку не включивши таке устаткування до підсумкової відомості ресурсів, що призведе в подальшому до невірних розрахунків учасників, а в подальшому і невірного заключення Договору підряду та додатків до нього. Надалі це призведе до додаткових витрат, які можна було б включити саме в цю очікувану вартість по цій процедурі закупівлі.

Приклад 2.
В кресленні, що попередньо надав Замовник (Аркуш 1, сторінка 40 файлу) вказано, що серед матеріалів (устаткування) повинен бути ПЗІП (пристрій захисту від імпульсивних перенапруг) в кількості 1 шт.
Однак, в табличці Підсумкова відомість ресурсів в Додатку №3 до тендерної документації Замовника такий пристрій відсутній.

Замовник зробив помилку не включивши таке устаткування до підсумкової відомості ресурсів, що призведе в подальшому до невірних розрахунків учасників, а в подальшому і невірного заключення Договору підряду та додатків до нього. Надалі це призведе до додаткових витрат, які можна було б включити саме в цю очікувану вартість по цій процедурі закупівлі.
А отже, для правильних кошторисних розрахунків в подальшому, креслення є необхідними та обовʼязковими для включення до тендерної документації.
Крім того, вищезазначене устаткування є обов’язковим для включення до кошторисних розрахунків. І у разі неможливості посилатись на креслення, пропозиція учасника може бути відхилена, оскільки цього устаткування немає в технічному завданні в підсумковій відомості ресурсів.
Як приклад, надаємо Локальний кошторис 02-01-04, що був попередньо складений Скаржником на основі креслень. В наданому кошторисі шафа керування на базі бокса монтажного навісного є. У разі, якщо креслення не вважати частиною тендерної документації, то це є невідповідністю технічної специфікації, оскільки в Додатку №3 до тендерної документації в підсумковій відомості ресурсів такої шафи немає.
Така ж ситуація з ПЗІП (пристрій захисту від імпульсивних перенапруг). В Локальному кошторисі 02-01-10 Скаржника є, однак у разі виключення з тендерної документації креслення, то такий локальний кошторис не відповідає технічному завданню.

Враховуючи вищезазначене, документ «Додаток №3. Технічні вимоги. Креслення» не містить інформацію з обмеженим доступом. У разі, якщо в кресленнях є подібна інформація і вона офіційно затверджена такою, то Замовник може надати документ «Додаток №3. Технічні вимоги. Креслення» з заретушованими даними та залишити специфікацію елементів та мінімальні схеми (що не відносяться до місцерозташування обʼєкта) для правильного складання кошторисних розрахунків. Крім того, виключивши документ «Додаток №3. Технічні вимоги. Креслення», він залишається у відкритому доступі на веб-порталі уповноваженого органу.
Оскільки Замовник не надає робочий проект, то креслення є обовʼязковою складовою тендерної документації для складання правильних кошторисних розрахунків (тендерної пропозиції учасників). Замовник не повинен був виключати з тендерної документації документ «Додаток №3. Технічні вимоги. Креслення». У разі виключення цього документа з тендерної документації, прийняти участь в закупівлі лише ті учасники, які мають Робочий проект для складання вірних кошторисних розрахунків.
Забравши з Тендерної документації документ «Додаток №3. Технічні вимоги. Креслення» є порушенням принципу здійснення публічних закупівель, а саме: недискримінація учасників, максимальна економія, ефективність та пропорційність, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель.

Таким чином, внесені Замовником зміни від 26.11.2025 р. є дискримінаційними, оскільки Скаржник не може використовувати креслення як частину тендерної документації. Такі зміни звужують потенційне коло учасників процедури закупівлі, оскільки прийняти участь зможуть лише ті учасники, які мають Робочий проект. Це прямо порушує право Скаржника та унеможливлює в законодавчих рамках приймати участь в процедурі закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження