-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Сидіння, стільці та супутні вироби і частини до них 39110000-6 за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника
Кваліфікація
від початку періоду пройшло 13 годин
900 000.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
11.11.2025 12:18 - 08.12.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
80a1e027a2b34f3d82ed401e5161ca19
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-11-007026-a.b1
Назва:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Пов'язані документи:
Учасник
- Рішення від 05.11.2025 № 16590.pdf 20.11.2025 21:59
- Сертифікат відповідності_page-0001.pdf 20.11.2025 21:59
- Скарга_дискримінація_UA-2025-11-11-007026-a (1).pdf 20.11.2025 21:59
- Скарга_дискримінація_UA-2025-11-11-007026-a.docx 20.11.2025 21:59
- Скарга_дискримінація_UA-2025-11-11-007026-a.pdf.asice 20.11.2025 21:59
- sign.p7s 20.11.2025 22:00
- рішення від 24.11.2025 № 17374.pdf 24.11.2025 14:08
- Інформація про резолютивну частину рішення від 01.12.2025 №17732.pdf 02.12.2025 12:58
- рішення від 01.12.2025 №17732.pdf 04.12.2025 13:03
- Додаток 3 до тендерної документації.docx 25.11.2025 15:27
- Пояснення на скаргу до АМКУ, 25.11.2025.docx 25.11.2025 15:27
- Додаток 2 до тендерної документації.docx 25.11.2025 15:27
- Тендерна документація за Особливостями.docx 25.11.2025 15:27
- Пояснення по скарзі 25.11.25.pdf 25.11.2025 15:27
- Додаток 5 до тендерної документації.docx 25.11.2025 15:27
- Додаток 1 до тендерної документації.docx 25.11.2025 15:27
- Додаток 4 до тендерної документації.docx 25.11.2025 15:27
- Додаток 3 до тендерної документації.docx 25.11.2025 15:28
- Додаток 2 до тендерної документації.docx 25.11.2025 15:28
- Додаток 1 до тендерної документації.docx 25.11.2025 15:28
- Пояснення на скаргу до АМКУ, 25.11.2025.docx 25.11.2025 15:28
- Пояснення по скарзі 25.11.25.pdf 25.11.2025 15:28
- Додаток 4 до тендерної документації.docx 25.11.2025 15:28
- Додаток 5 до тендерної документації.docx 25.11.2025 15:28
- Протокол УО внесення змін АМКУ.pdf 05.12.2025 13:44
Дата прийняття скарги до розгляду:
20.11.2025 22:22
Дата розгляду скарги:
01.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
24.11.2025 14:08
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
04.12.2025 13:03
Дата виконання рішення Замовником:
05.12.2025 13:45
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Уповноваженою особою Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в м. Києві (філія ГСЦ МВС) - Панчуком Володимиром Валерійовичем, розглянуто наступні питання:
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
1. Внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - "Сидіння, стільці та супутні вироби і частини до них 39110000-6 за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника".
Рішенням Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України №17732 -р/пк-пз від 01.12.2025, розглянувши скаргу Фізична особа-підприємець Сіндочан Трофімук Людмила Анатоліївна від 20 листопада 2025 № UA-2025-11-11-007026-a.b1:
ПОСТАНОВИЛА:
Зобов'язати РЕГІОНАЛЬНИЙ СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ГСЦ МВС В М. КИЄВІ (ФІЛІЯ ГСЦ МВС) (код ЄДРПОУ: 43611844) внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - "Сидіння, стільці та супутні вироби і частини до них 39110000-6 за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2025-11-11-007026-a, оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2025-11-11-007026-a.
ВИРІШИВ:
1. Внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - "Сидіння, стільці та супутні вироби і частини до них 39110000-6 за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника".
2. Оприлюднити у встановленому Законом з урахуванням Особливостей порядку інформацію про внесення змін у тендерну документацію (протокольне рішення).
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
f53105d23f474adab1aaa914dbf78532
Заголовок пункту скарги:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
1.У Додатку 2 до тендерної документації Замовник встановив наступну вимогу:
«Меблі повинні бути виготовлені згідно ТУ виробника. На підтвердження цього учасник повинен надати титульний лист ТУ, розроблених для виробника. ТУ повинні бути зареєстровані в регіональному органі сертифікації та стандартизації, внесені до бази даних «Технічні умови України».»
Дана вимога є надмірною, необґрунтованою та такою, що суперечить законодавству України про технічне регулювання та принципам закупівель, зокрема принципам недискримінації та добросовісної конкуренції (ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі»).
«Меблі повинні бути виготовлені згідно ТУ виробника. На підтвердження цього учасник повинен надати титульний лист ТУ, розроблених для виробника. ТУ повинні бути зареєстровані в регіональному органі сертифікації та стандартизації, внесені до бази даних «Технічні умови України».»
Дана вимога є надмірною, необґрунтованою та такою, що суперечить законодавству України про технічне регулювання та принципам закупівель, зокрема принципам недискримінації та добросовісної конкуренції (ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі»).
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Порядковий номер пункту скарги:
2
Номер:
e685b9df48f54f0481d31373720d0f3d
Заголовок пункту скарги:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
У Додатку 2 до тендерної документації Замовник встановив наступну вимогу:
«Відповідність труби металевої вимогам НРБУ-97/Д-2000 (норми радіаційної безпеки України) має бути підтверджено протоколом випробувань. Випробування повинно бути проведено випробувальною лабораторією (акредитована НААУ за ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019). Протокол має бути виданий на Виробника або Учасника».
«Відповідність труби металевої вимогам НРБУ-97/Д-2000 (норми радіаційної безпеки України) має бути підтверджено протоколом випробувань. Випробування повинно бути проведено випробувальною лабораторією (акредитована НААУ за ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019). Протокол має бути виданий на Виробника або Учасника».
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Запити Органу оскарження
Номер:
df9c44bbedda4afa976dc6a9fd2751b0
Тема запиту:
Надання пояснення
Текст запиту:
На розгляді Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія) перебуває скарга фізичної особи-підприємця Сіндочан-Трофімук Людмили Анатоліївни (код ЄДРПОУ: 3130821820) від 20 листопада 2025 № UA-2025-11-11-007026-a.b1.
Скарга стосується умов тендерної документації, які, на думку Скаржника, не відповідають чинному законодавству, є дискримінаційними та такими, що порушують його права на рівну конкуренцію.
Скаржник стверджує, що встановлені в тендерній документації вимоги є дискримінаційними та порушують принципи недискримінації учасників і добросовісної конкуренції, зокрема:
1) вимога щодо надання титульного листа технічних умов (ТУ) виробника, зареєстрованих у регіональному органі сертифікації та внесених до бази даних «Технічні умови України», є незаконною, надмірною та такою, що штучно обмежує коло учасників, оскільки розроблення та реєстрація ТУ є добровільними, а більшість виробників меблів працюють виключно за державними стандартами ДСТУ;
2) вимога щодо надання протоколу випробувань металевої труби на відповідність НРБУ-97/Д-2000 є необґрунтованою та дискримінаційною, оскільки норми НРБУ-97 не поширюються на металеві вироби та конструктивні елементи меблів, а проведення таких випробувань не передбачено жодним чинним ДСТУ чи технічним регламентом для меблів, що створює неможливі для виконання умови для більшості потенційних учасників.
Проте з такими твердженнями неможливо погодитися з наступних підстав.
Відповідно до преамбули до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), цей Закон визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Цей Закон також має на меті адаптувати законодавство України до законодавства Європейського Союзу на виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.
Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону, цей Закон застосовується:
1) до замовників, визначених пунктами 1-3 частини першої статті 2 цього Закону, за умови що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт - 1,5 мільйона гривень;
2) до замовників, визначених пунктом 4 частини першої статті 2 цього Закону, за умови що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт - 5 мільйонів гривень;
3) до замовників, визначених частиною першою статті 2 цього Закону, які здійснюють спрощені закупівлі відповідно до цього Закону та/або укладають договори без використання електронної системи закупівель відповідно до частин другої, третьої і сьомої цієї статті.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону, закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах (ч. 2 ст. 5 Закону).
Пунктом 3-7 Розділу Х Закону встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт та послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених пунктом 3-8 цього розділу.
Відповідно до п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням цих особливостей.
Згідно з п. 31 ст. 1 Закону, тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
Відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону, тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об’єктом авторського права та/або суміжних прав.
Згідно з ч. 2 ст. 22 Закону, у тендерній документації зазначаються такі відомості, зокрема, інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
З огляду на вказані норми вбачається, що замовнику, як найбільш зацікавленій особі у найвигідніших для нього умовах закупівлі та у отриманні найкращого предмета закупівлі із усіх запропонованих, надано право на власний розсуд самостійно визначати необхідні технічні, якісні, кількісні характеристики, кваліфікаційні критерії, з передбачених ст. 16 Закону, а також спосіб підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасників вимогам тендерної документації.
Варто зазначити, що під дискримінаційними умовами маються на увазі саме ті умови, що обмежують коло учасників.
Натомість пунктом 5 Розділу І тендерної документації встановлено, що «Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах».
Тобто всі без виключення особи мають подати пропозицію на участь у закупівлі. Натомість, обов’язковою умовою для прийняття замовником пропозиції учасника є відповідність його пропозиції тендерній документації, в тому числі, встановленим замовником технічним вимогам до предмета закупівлі, кваліфікаційним критеріям та іншим, встановленим замовником вимогам.
Замовником у додатку 2 до тендерної документації, серед іншого, встановлено:
«Товар повинен відповідати встановленим санітарно-гігієнічним нормам, нормам стандартизації і сертифікації та супроводжуватись відповідними документами, що підтверджують його якість та придатність до використання:
- Меблі повинні бути виготовлені згідно ТУ виробника. На підтвердження цього учасник повинен надати титульний лист ТУ, розроблених для виробника. ТУ повинні бути зареєстровані в регіональному органі сертифікації та стандартизації, внесені до бази даних «Технічні умови України».
- Конструкція меблів має відповідати вимогам та стандартам ДСТУ ГОСТ 16371:2016 та ДСТУ ГОСТ 19917:2016, що повинно бути підтверджено копією Сертифіката відповідності, що є дійсними на момент пропозицій електронних торгів (додати до пропозиції).
- Учасник має надати протокол випробувань ДСП/фанери на відповідність ДСанПіН 8.2.1-181-2012, виданий компетентною випробувальною лабораторією/центром акредитованою Національним агентством з акредитації України на відповідність ДСТУ ISO/IEC 17025.
- Відповідність труби металевої вимогам НРБУ-97/Д-2000 (норми радіаційної безпеки України) має бути підтверджено протоколом випробувань. Випробування повинно бути проведено випробувальною лабораторією (акредитована Національним агентством з акредитації України на відповідність ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019), про що повинно бути зазначено у протоколі. Протокол має бути виданий на Виробника або Учасника.
Якщо учасник не є виробником товару, що є предметом закупівлі, у складі тендерної пропозиції він повинен надати Авторизаційний лист, підписаний уповноваженою особою виробника. Лист повинен містити посилання на процедуру закупівлі та гарантію відповідності товару технічним, якісним та кількісним характеристикам, встановленим у тендерній документації, а також гарантійний термін експлуатації виробу.
Товар повинен відповідати показникам якості, безпеки, які встановлюються законодавством України».
Таким чином, замовник скористався своїм передбаченим законодавством правом на обрання необхідних та бажаних власне йому характеристик предмета закупівлі і вимог до учасника, встановивши вимогу відповідності саме тим стандартам, які визначив за необхідне. Висовуючи такі вимоги, замовник презюмує, що відповідність учасника таким вимогам є ознакою його компетентності, дисциплінованості, що впливає на якість продукції, що ним виробляється і, в свою чергу, на думку замовника, збільшує вірогідність відповідності предмета закупівлі його інтересам.
Умови тендерної документації не встановлюють вимог, які не пов’язані із предметом закупівлі.
Зареєстровані технічні умови виробника встановлюють внутрішні технічні вимоги, яким повинна відповідати продукція, та визначають процедури, за допомогою яких може бути встановлено, чи дотримані такі вимоги. На відміну від добровільних національних стандартів (ДСТУ), які носять рекомендаційний характер і часто містять лише загальні положення, ТУ є локальним нормативним документом конкретного виробника, що детально регламентує склад, технологію виготовлення, методи контролю, пакування, транспортування та зберігання саме тієї продукції, яка пропонується до постачання.
Вимога надання титульного листа зареєстрованих ТУ є усталеною практикою замовників при закупівлі серійних меблів, особливо коли предмет закупівлі включає вироби з комбінованих матеріалів. Така вимога дозволяє замовнику переконатися, що:
- меблі виготовлені саме на промисловому підприємстві, а не «кустарним» способом;
- виробник має розроблену та задокументовану систему внутрішнього контролю якості;
- кожен виріб, що постачається, відповідає єдиному затвердженому зразку, а не є «експериментальним» чи «залишками серії»;
- у разі виявлення дефектів чи рекламацій замовник матиме чітке посилання на документ, за яким виріб виготовлено, що значно спрощує претензійну роботу та захист прав споживача.
Наявність зареєстрованих ТУ є додатковою (але не єдиною) гарантією того, що виробник працює системно, дотримується стабільності технологічного процесу та несе відповідальність за якість своєї продукції. Саме тому Замовник, реалізуючи надане йому ч. 2 ст. 22 Закону право самостійно визначати спосіб підтвердження відповідності предмета закупівлі, обґрунтовано встановив таку вимогу поряд із обов’язковим сертифікатом відповідності ДСТУ ГОСТ 16371:2016 та ДСТУ ГОСТ 19917:2016.
Варто наголосити, що вимога не є дискримінаційною за своєю природою, оскільки:
1. Вона поширюється однаково на всіх учасників незалежно від форми власності чи місця розташування.
2. Усі провідні українські виробники офісних меблів мають розроблені та зареєстровані ТУ на свою продукцію. Реєстрація здійснюється в електронній базі «Технічні умови України», яка функціонує й досі та є доступною для всіх суб’єктів господарювання.
3. Якщо учасник не є виробником, тендерна документація прямо передбачає можливість надати авторизаційний лист від виробника разом із копією титульного листа ТУ останнього – тобто дилери та офіційні представники не позбавлені можливості взяти участь.
4. Скаржник сама зазначає, що є офіційним дилером ТОВ «АМФ Україна», яке є одним із найбільших виробників і має повний комплект зареєстрованих ТУ. Отже, фізична можливість отримати такий документ у неї є.
Що стосується вимоги щодо надання протоколу випробувань металевої труби на відповідність НРБУ-97/Д-2000, то така вимога також є обґрунтованою та пропорційною. Офісні меблі використовуються працівниками по 8-10 годин щодня протягом багатьох років, а металеві каркаси становлять значну частину виробу. В умовах війни метал часто є вторинним і може походити з територій із підвищеним радіаційним фоном, тому Замовник має право мінімізувати навіть гіпотетичні ризики для здоров’я працівників.
НРБУ-97 вимагають контролю природних і техногенно-підсилених радіонуклідів у матеріалах, а метал із брухту саме до таких і належить. В Україні велика кількість акредитованих лабораторій видають такі протоколи, і всі великі виробники вже мають їх та надають дилерам. Виконати вимогу технічно та фінансово просто, а вимога застосовується однаково до всіх учасників і не створює бар’єрів для добросовісних постачальників.
Таким чином, твердження Скаржника про «неможливість виконання» чи «штучне звуження конкуренції» не відповідають дійсності. Вимоги є пропорційними, обґрунтованими інтересами Замовника отримати якісні меблі промислового виробництва та повністю відповідають принципу максимальної економії та ефективності (адже знижують ризики постачання неякісного чи нестабільного за характеристиками товару).
Що стосується наведення Скаржником у Скарзі наявності у нього інтересу та досвіду участі в аналогічних закупівлях, то ці обставини не мають жодного значення для розгляду скарги по суті.
Предметом розгляду є виключно законність вимог тендерної документації, а не те, чи може конкретний потенційний учасник їх легко виконати. Тендерна документація формується до початку прийому пропозицій і повинна бути однаковою для всіх, незалежно від досвіду чи наявності документів у окремого суб’єкта.
Більше того, у відкритих торгах з особливостями досвід виконання аналогічних договорів взагалі не є обов’язковим кваліфікаційним критерієм і перевіряється лише за наявності відповідної вимоги в тендерній документації – після аукціону, щодо переможця. Посилання Скаржника на власний досвід і документи є юридично нерелевантними та не можуть впливати на оцінку правомірності оскаржуваних вимог.
Таким чином, Скарга є незаконною, необґрунтованою та не підлягає задоволенню.
Враховуючи викладене, керуючись Законом України «Про публічні закупівлі», Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178,-
ПРОСИМО ВАС:
1. Відмовити у задоволенні скарги фізичної особи-підприємця Сіндочан-Трофімук Людмили Анатоліївни (код ЄДРПОУ: 3130821820) від 20 листопада 2025 № UA-2025-11-11-007026-a.b1.
Дата опублікування:
25.11.2025 15:27
Номер:
3d47ed0a322d4d3aa2d99ad535c489e0
Тема запиту:
Надання пояснення
Текст запиту:
На розгляді Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія) перебуває скарга фізичної особи-підприємця Сіндочан-Трофімук Людмили Анатоліївни (код ЄДРПОУ: 3130821820) від 20 листопада 2025 № UA-2025-11-11-007026-a.b1.
Скарга стосується умов тендерної документації, які, на думку Скаржника, не відповідають чинному законодавству, є дискримінаційними та такими, що порушують його права на рівну конкуренцію.
Скаржник стверджує, що встановлені в тендерній документації вимоги є дискримінаційними та порушують принципи недискримінації учасників і добросовісної конкуренції, зокрема:
1) вимога щодо надання титульного листа технічних умов (ТУ) виробника, зареєстрованих у регіональному органі сертифікації та внесених до бази даних «Технічні умови України», є незаконною, надмірною та такою, що штучно обмежує коло учасників, оскільки розроблення та реєстрація ТУ є добровільними, а більшість виробників меблів працюють виключно за державними стандартами ДСТУ;
2) вимога щодо надання протоколу випробувань металевої труби на відповідність НРБУ-97/Д-2000 є необґрунтованою та дискримінаційною, оскільки норми НРБУ-97 не поширюються на металеві вироби та конструктивні елементи меблів, а проведення таких випробувань не передбачено жодним чинним ДСТУ чи технічним регламентом для меблів, що створює неможливі для виконання умови для більшості потенційних учасників.
Проте з такими твердженнями неможливо погодитися з наступних підстав.
Відповідно до преамбули до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), цей Закон визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Цей Закон також має на меті адаптувати законодавство України до законодавства Європейського Союзу на виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.
Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону, цей Закон застосовується:
1) до замовників, визначених пунктами 1-3 частини першої статті 2 цього Закону, за умови що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт - 1,5 мільйона гривень;
2) до замовників, визначених пунктом 4 частини першої статті 2 цього Закону, за умови що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт - 5 мільйонів гривень;
3) до замовників, визначених частиною першою статті 2 цього Закону, які здійснюють спрощені закупівлі відповідно до цього Закону та/або укладають договори без використання електронної системи закупівель відповідно до частин другої, третьої і сьомої цієї статті.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону, закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах (ч. 2 ст. 5 Закону).
Пунктом 3-7 Розділу Х Закону встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт та послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених пунктом 3-8 цього розділу.
Відповідно до п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням цих особливостей.
Згідно з п. 31 ст. 1 Закону, тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
Відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону, тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об’єктом авторського права та/або суміжних прав.
Згідно з ч. 2 ст. 22 Закону, у тендерній документації зазначаються такі відомості, зокрема, інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
З огляду на вказані норми вбачається, що замовнику, як найбільш зацікавленій особі у найвигідніших для нього умовах закупівлі та у отриманні найкращого предмета закупівлі із усіх запропонованих, надано право на власний розсуд самостійно визначати необхідні технічні, якісні, кількісні характеристики, кваліфікаційні критерії, з передбачених ст. 16 Закону, а також спосіб підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасників вимогам тендерної документації.
Варто зазначити, що під дискримінаційними умовами маються на увазі саме ті умови, що обмежують коло учасників.
Натомість пунктом 5 Розділу І тендерної документації встановлено, що «Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах».
Тобто всі без виключення особи мають подати пропозицію на участь у закупівлі. Натомість, обов’язковою умовою для прийняття замовником пропозиції учасника є відповідність його пропозиції тендерній документації, в тому числі, встановленим замовником технічним вимогам до предмета закупівлі, кваліфікаційним критеріям та іншим, встановленим замовником вимогам.
Замовником у додатку 2 до тендерної документації, серед іншого, встановлено:
«Товар повинен відповідати встановленим санітарно-гігієнічним нормам, нормам стандартизації і сертифікації та супроводжуватись відповідними документами, що підтверджують його якість та придатність до використання:
- Меблі повинні бути виготовлені згідно ТУ виробника. На підтвердження цього учасник повинен надати титульний лист ТУ, розроблених для виробника. ТУ повинні бути зареєстровані в регіональному органі сертифікації та стандартизації, внесені до бази даних «Технічні умови України».
- Конструкція меблів має відповідати вимогам та стандартам ДСТУ ГОСТ 16371:2016 та ДСТУ ГОСТ 19917:2016, що повинно бути підтверджено копією Сертифіката відповідності, що є дійсними на момент пропозицій електронних торгів (додати до пропозиції).
- Учасник має надати протокол випробувань ДСП/фанери на відповідність ДСанПіН 8.2.1-181-2012, виданий компетентною випробувальною лабораторією/центром акредитованою Національним агентством з акредитації України на відповідність ДСТУ ISO/IEC 17025.
- Відповідність труби металевої вимогам НРБУ-97/Д-2000 (норми радіаційної безпеки України) має бути підтверджено протоколом випробувань. Випробування повинно бути проведено випробувальною лабораторією (акредитована Національним агентством з акредитації України на відповідність ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019), про що повинно бути зазначено у протоколі. Протокол має бути виданий на Виробника або Учасника.
Якщо учасник не є виробником товару, що є предметом закупівлі, у складі тендерної пропозиції він повинен надати Авторизаційний лист, підписаний уповноваженою особою виробника. Лист повинен містити посилання на процедуру закупівлі та гарантію відповідності товару технічним, якісним та кількісним характеристикам, встановленим у тендерній документації, а також гарантійний термін експлуатації виробу.
Товар повинен відповідати показникам якості, безпеки, які встановлюються законодавством України».
Таким чином, замовник скористався своїм передбаченим законодавством правом на обрання необхідних та бажаних власне йому характеристик предмета закупівлі і вимог до учасника, встановивши вимогу відповідності саме тим стандартам, які визначив за необхідне. Висовуючи такі вимоги, замовник презюмує, що відповідність учасника таким вимогам є ознакою його компетентності, дисциплінованості, що впливає на якість продукції, що ним виробляється і, в свою чергу, на думку замовника, збільшує вірогідність відповідності предмета закупівлі його інтересам.
Умови тендерної документації не встановлюють вимог, які не пов’язані із предметом закупівлі.
Зареєстровані технічні умови виробника встановлюють внутрішні технічні вимоги, яким повинна відповідати продукція, та визначають процедури, за допомогою яких може бути встановлено, чи дотримані такі вимоги. На відміну від добровільних національних стандартів (ДСТУ), які носять рекомендаційний характер і часто містять лише загальні положення, ТУ є локальним нормативним документом конкретного виробника, що детально регламентує склад, технологію виготовлення, методи контролю, пакування, транспортування та зберігання саме тієї продукції, яка пропонується до постачання.
Вимога надання титульного листа зареєстрованих ТУ є усталеною практикою замовників при закупівлі серійних меблів, особливо коли предмет закупівлі включає вироби з комбінованих матеріалів. Така вимога дозволяє замовнику переконатися, що:
- меблі виготовлені саме на промисловому підприємстві, а не «кустарним» способом;
- виробник має розроблену та задокументовану систему внутрішнього контролю якості;
- кожен виріб, що постачається, відповідає єдиному затвердженому зразку, а не є «експериментальним» чи «залишками серії»;
- у разі виявлення дефектів чи рекламацій замовник матиме чітке посилання на документ, за яким виріб виготовлено, що значно спрощує претензійну роботу та захист прав споживача.
Наявність зареєстрованих ТУ є додатковою (але не єдиною) гарантією того, що виробник працює системно, дотримується стабільності технологічного процесу та несе відповідальність за якість своєї продукції. Саме тому Замовник, реалізуючи надане йому ч. 2 ст. 22 Закону право самостійно визначати спосіб підтвердження відповідності предмета закупівлі, обґрунтовано встановив таку вимогу поряд із обов’язковим сертифікатом відповідності ДСТУ ГОСТ 16371:2016 та ДСТУ ГОСТ 19917:2016.
Варто наголосити, що вимога не є дискримінаційною за своєю природою, оскільки:
1. Вона поширюється однаково на всіх учасників незалежно від форми власності чи місця розташування.
2. Усі провідні українські виробники офісних меблів мають розроблені та зареєстровані ТУ на свою продукцію. Реєстрація здійснюється в електронній базі «Технічні умови України», яка функціонує й досі та є доступною для всіх суб’єктів господарювання.
3. Якщо учасник не є виробником, тендерна документація прямо передбачає можливість надати авторизаційний лист від виробника разом із копією титульного листа ТУ останнього – тобто дилери та офіційні представники не позбавлені можливості взяти участь.
4. Скаржник сама зазначає, що є офіційним дилером ТОВ «АМФ Україна», яке є одним із найбільших виробників і має повний комплект зареєстрованих ТУ. Отже, фізична можливість отримати такий документ у неї є.
Що стосується вимоги щодо надання протоколу випробувань металевої труби на відповідність НРБУ-97/Д-2000, то така вимога також є обґрунтованою та пропорційною. Офісні меблі використовуються працівниками по 8-10 годин щодня протягом багатьох років, а металеві каркаси становлять значну частину виробу. В умовах війни метал часто є вторинним і може походити з територій із підвищеним радіаційним фоном, тому Замовник має право мінімізувати навіть гіпотетичні ризики для здоров’я працівників.
НРБУ-97 вимагають контролю природних і техногенно-підсилених радіонуклідів у матеріалах, а метал із брухту саме до таких і належить. В Україні велика кількість акредитованих лабораторій видають такі протоколи, і всі великі виробники вже мають їх та надають дилерам. Виконати вимогу технічно та фінансово просто, а вимога застосовується однаково до всіх учасників і не створює бар’єрів для добросовісних постачальників.
Таким чином, твердження Скаржника про «неможливість виконання» чи «штучне звуження конкуренції» не відповідають дійсності. Вимоги є пропорційними, обґрунтованими інтересами Замовника отримати якісні меблі промислового виробництва та повністю відповідають принципу максимальної економії та ефективності (адже знижують ризики постачання неякісного чи нестабільного за характеристиками товару).
Що стосується наведення Скаржником у Скарзі наявності у нього інтересу та досвіду участі в аналогічних закупівлях, то ці обставини не мають жодного значення для розгляду скарги по суті.
Предметом розгляду є виключно законність вимог тендерної документації, а не те, чи може конкретний потенційний учасник їх легко виконати. Тендерна документація формується до початку прийому пропозицій і повинна бути однаковою для всіх, незалежно від досвіду чи наявності документів у окремого суб’єкта.
Більше того, у відкритих торгах з особливостями досвід виконання аналогічних договорів взагалі не є обов’язковим кваліфікаційним критерієм і перевіряється лише за наявності відповідної вимоги в тендерній документації – після аукціону, щодо переможця. Посилання Скаржника на власний досвід і документи є юридично нерелевантними та не можуть впливати на оцінку правомірності оскаржуваних вимог.
Таким чином, Скарга є незаконною, необґрунтованою та не підлягає задоволенню.
Враховуючи викладене, керуючись Законом України «Про публічні закупівлі», Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178,-
ПРОСИМО ВАС:
1. Відмовити у задоволенні скарги фізичної особи-підприємця Сіндочан-Трофімук Людмили Анатоліївни (код ЄДРПОУ: 3130821820) від 20 листопада 2025 № UA-2025-11-11-007026-a.b1.
Дата опублікування:
25.11.2025 15:28