-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Послуги з технічного обслуговування системи пожежної сигналізації та цілодобове спостереження за протипожежним станом приміщень
Призупинено
400 000.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
04.11.2025 16:06 - 04.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП
Скарга (невиконання рішення АМКУ)
Номер:
42a0248ba5194ef9b5af6a80c8955841
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-04-013729-a.c2
Назва:
Скарга (невиконання рішення АМКУ)
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга до АМКУ ред 4 (2).doc 03.12.2025 19:16
- рішення від 18.11.2025 № 17166.pdf 03.12.2025 19:16
- sign.p7s 03.12.2025 19:18
- рішення від 05.12.2025 №18020.pdf 05.12.2025 15:53
- Протокол про надання відповіді на запит АМКУ_2.pdf 09.12.2025 19:35
- Протокол_113_09.12.2025_ про надання відповіді на запит АМКУ.docx 09.12.2025 19:35
Дата прийняття скарги до розгляду:
03.12.2025 22:23
Дата розгляду скарги:
15.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
05.12.2025 15:53
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
f12d2d6c3d684562bc2b2e616f786458
Заголовок пункту скарги:
Відповідно до пункту 1.1. додатку 4 до тендерної документації учасники мають надати: Скановану довідка учасника про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід (згідно додатку 4.1 до тендерної документації), за підписом уповноваженої особи Учасника
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Невиконання рішення органу оскарження
Тип порушення:
Невиконання рішення органу оскарження
Опис суті пункту скарги:
1. Відповідно до пункту 1.1. додатку 4 до тендерної документації учасники мають надати: Скановану довідка учасника про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід (згідно додатку 4.1 до тендерної документації), за підписом уповноваженої особи Учасника та завірена печаткою (за наявності). Інформація про освіту (навчання) працівників, зазначених в довідці, повинна бути підтверджена відповідними документами, а саме: копію диплома або свідоцтва, або посвідчення, або сертифіката про присвоєння (підвищення) робітничої кваліфікації, який виданий професійним навчальним органом у цій галузі. Перелік та кваліфікація працівників має відповідати умовам, визначеним в п.14, п.15, п.22 та п.23 постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 р. № 852. Серед залучених до надання Послуг працівників обов’язково підтвердити наявність не менше трьох диспетчерів або операторів, зазначивши про них інформацію додатково.
Стосовно вказаної вимоги Комісія АМКУ прийняла рішення №17166-р/пк-пз від 18.11.2025 року, в якому зазначено: «Слід зазначити, що Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 року № 852 пердбачають можливість залучення диспетчерів або операторів та не передбачають вищенаведених документів. Таким чином, зазначені вище вимоги Документації не узгоджуються з ліцензійними умовами, у зв'язку з чим не обгрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції. Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які мають виключно операторів та нададуть наведені вище документи, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника».
В цій частині Замовник не виконав рішення Комісії АМКУ.
Скаржник в змозі якісно та в повному обсязі виконати договір про закупівлю, проте позбавлений можливості взяти участь у закупівлі.
Враховуючи вищенаведене, зазначена дискримінаційна вимога може бути усунена шляхом видалення із тендерної документації.
Висловлюємо своє бажання бути присутніми на засіданні з розгляду скарги про порушення законодавства у сфері публічних закупівель для надання додаткових пояснень.
Частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог та формування предмета закупівлі у спосіб, наведений вище, порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також, права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 5 Закону.
Наявність порушених прав обґрунтовується тим фактом, що Скаржник бажає взяти участь у відповідній процедурі та реально претендує на укладення договору з Замовником у майбутньому, крім того Скаржник є реальним учасником відповідного ринку. Проте, через дискримінаційні та незаконні вимоги Замовника до предмету закупівлі, Скаржник не може прийняти участь у закупівлі.
1. Відповідно до пункту 1.1. додатку 4 до тендерної документації учасники мають надати: Скановану довідка учасника про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід (згідно додатку 4.1 до тендерної документації), за підписом уповноваженої особи Учасника та завірена печаткою (за наявності). Інформація про освіту (навчання) працівників, зазначених в довідці, повинна бути підтверджена відповідними документами, а саме: копію диплома або свідоцтва, або посвідчення, або сертифіката про присвоєння (підвищення) робітничої кваліфікації, який виданий професійним навчальним органом у цій галузі. Перелік та кваліфікація працівників має відповідати умовам, визначеним в п.14, п.15, п.22 та п.23 постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 р. № 852. Серед залучених до надання Послуг працівників обов’язково підтвердити наявність не менше трьох диспетчерів або операторів, зазначивши про них інформацію додатково.
Стосовно вказаної вимоги Комісія АМКУ прийняла рішення №17166-р/пк-пз від 18.11.2025 року, в якому зазначено: «Слід зазначити, що Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 року № 852 пердбачають можливість залучення диспетчерів або операторів та не передбачають вищенаведених документів. Таким чином, зазначені вище вимоги Документації не узгоджуються з ліцензійними умовами, у зв'язку з чим не обгрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції. Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які мають виключно операторів та нададуть наведені вище документи, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника».
В цій частині Замовник не виконав рішення Комісії АМКУ.
Скаржник в змозі якісно та в повному обсязі виконати договір про закупівлю, проте позбавлений можливості взяти участь у закупівлі.
Враховуючи вищенаведене, зазначена дискримінаційна вимога може бути усунена шляхом видалення із тендерної документації.
Висловлюємо своє бажання бути присутніми на засіданні з розгляду скарги про порушення законодавства у сфері публічних закупівель для надання додаткових пояснень.
Частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог та формування предмета закупівлі у спосіб, наведений вище, порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також, права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 5 Закону.
Наявність порушених прав обґрунтовується тим фактом, що Скаржник бажає взяти участь у відповідній процедурі та реально претендує на укладення договору з Замовником у майбутньому, крім того Скаржник є реальним учасником відповідного ринку. Проте, через дискримінаційні та незаконні вимоги Замовника до предмету закупівлі, Скаржник не може прийняти участь у закупівлі.
×
-
Назва доказу:
рішення від 18.11.2025 №17166
-
Повʼязаний документ:
рішення від 18.11.2025 № 17166.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов’язати замовника усунути дискримінаційні умови зазначені вище та привести вимоги Оголошення та тендерної документації у відповідність із вимогами законодавства.
Запити Органу оскарження
Номер:
91fbe2bbffad4efb93794bf2d825086b
Тема запиту:
Пункт 1.1. додатку 4 до тендерної документації:
«Сканована довідка учасника про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід (згідно додатку 4.1 до тендерної документації), за підписом уповноваженої особи Учасника та завірена печаткою (за наявності). Інформація про освіту (навчання) працівників, зазначених в довідці, повинна бути підтверджена відповідними документами, а саме: копію диплома або свідоцтва, або посвідчення, або сертифіката про присвоєння (підвищення) робітничої кваліфікації, який виданий професійним навчальним органом у цій галузі. Перелік та кваліфікація працівників має відповідати умовам, визначеним в п.14, п.15, п.22 та п.23 постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 р. № 852.
Серед залучених до надання Послуг працівників обов’язково підтвердити наявність не менше трьох диспетчерів або операторів, зазначивши про них інформацію додатково.».
Текст запиту:
Посилаючись на вищезазначену редакцію пункту 1.1. додатку 4 до тендерної документації та висловлюючи бажання щодо її видалення із тендерної документації Скаржник посилається на невиконання Замовником рішення Комісії Антимонопольного комітету України від 18.11.2025 № 17166-р/пк-пз, що позбавляє його можливості взяти участь у закупівлі. Так, Скаржник цитує висновки Комісії Антимонопольного комітету України в цій частині рішення, зокрема, зазначає, що «Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 року № 852 пердбачають можливість залучення диспетчерів або операторів та не передбачають вищенаведених документів.
Таким чином, зазначені вище вимоги Документації не узгоджуються з ліцензійними умовами, у зв'язку з чим не обгрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції.
Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які мають виключно операторів та нададуть наведені вище документи, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.».
Будь-яких інших підстав для визнання оскаржуваної норми дискримінаційною та видалення її із тендерної документації Скаржник не навів.
Звертаємо увагу на те, що Замовником було належним чином виконано рішення Комісії Антимонопольного комітету України від 18.11.2025 № 17166-р/пк-пз в частині оскаржуваного пункту тендерної документації – «усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині», а саме внесено зміни до пункту 1.1. додатку 4 до тендерної документації, які оприлюднено в електронній системі закупівель, згідно яких усунуто спірне питання щодо подання учасником документів, які засвідчують наявність у нього виключно операторів з підтвердженням їхньої освіти.
Як вбачається із діючої редакції пункту 1.1. додатку 4 до тендерної документації учасник має надати скановану довідку учасника про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід (згідно додатку 4.1 до тендерної документації), за підписом уповноваженої особи Учасника та завірена печаткою (за наявності). Інформація про освіту (навчання) працівників, зазначених в довідці, повинна бути підтверджена відповідними документами, а саме: копію диплома або свідоцтва, або посвідчення, або сертифіката про присвоєння (підвищення) робітничої кваліфікації, який виданий професійним навчальним органом у цій галузі. Перелік та кваліфікація працівників має відповідати умовам, визначеним в п.14, п.15, п.22 та п.23 постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 р. № 852.
Серед залучених до надання Послуг працівників обов’язково підтвердити наявність не менше трьох диспетчерів або операторів, зазначивши про них інформацію додатково.
Вважаємо, що дана вимога тендерної документації не є дискримінаційною з огляду на наступне.
Згідно з частиною 2 статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник має право встановлювати один або декілька кваліфікаційних критеріїв, зокрема: «наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід».
Відповідно до п. 48 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості) та дотримуючись принципів здійснення процедури закупівлі та недискримінації учасників, які закріплені частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник у разі закупівлі послуг або робіт вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційному критерію (кваліфікаційним критеріям) відповідно до статті 16 Закону.
Отже, зазначена вимога є реалізацією передбаченого законом права замовника перевірити, чи володіє учасник достатнім кадровим потенціалом, не нижче кадрових вимог, висунутих до працівників учасника згідно Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 р. № 852 (далі – Ліцензійні умови), для якісного виконання договору.
Слід відзначити, що закупівля стосується надання декількох послуг зі стеження за протипожежним станом приміщень Замовника, зокрема, послуг з технічного обслуговування систем пожежної сигналізації та цілодобового спостереження за протипожежним станом приміщень Замовника.
Відповідно до Ліцензійних умов виконавці робіт з технічного обслуговування систем пожежної сигналізації повинні мати працівників, які пройшли спеціальну підготовку і мають підтвердження кваліфікації. Зокрема, пунктами 14, 15 Ліцензійних умов передбачена наявність освітніх та кваліфікаційних вимог до виконавців таких робіт, наприклад, електромонтер не нижче 3 розряду, налагоджувальник приладів, апаратури та систем автоматичного контролю, регулювання та керування (налагоджувальник контрольно-вимірювальних приладів та автоматики) - не нижче 4-го розряду, керівник робіт, який має вищу освіту за однією із спеціальностей у галузях знань “Архітектура та будівництво”, “Цивільна безпека”.
Крім того, до працівників, які виконують роботи із спостерігання за системами протипожежного захисту Ліцензійними умовами (пункти 22, 23) також встановлені певні кадрові вимоги, зокрема, керівник робіт із спостерігання за системами протипожежного захисту повинен мати вищу освіту за однією із спеціальностей у галузях знань “Цивільна безпека”, “Автоматизація та приладобудування”, “Електроніка та телекомунікації”, “Електрична інженерія”, інженер - “Інформаційні технології”, “Автоматизація та приладобудування”, два електромонтери охоронно-пожежної сигналізації (електромонтер з ремонту та обслуговування електроустатковання, електромонтер з ремонту та обслуговування апаратури та пристроїв зв’язку, монтажник радіоелектронної апаратури та приладів) повинні мати розряд не нижче 3-го.
Таким чином, підтвердження кваліфікації відповідними документами є необхідною умовою безпечного виконання робіт і відповідає Ліцензійним умовам.
Звертаємо увагу, що подання документів, підтверджуючих кваліфікацію працівників учасника, здійснюється з урахуванням даних, визначених в довідці учасника про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Отже, замовником у тендерній документації правомірно встановлено вимогу щодо надання учасниками: сканованої довідки про наявність працівників відповідної кваліфікації за формою Додатку 4.1 (таблична частина), яка містить перелік працівників, що залучаються до виконання договору, а також інформацію про їх освіту, стаж та документи, що підтверджують кваліфікацію.
Окремим абзацом в спірному пункті тендерної документації Замовник просить: «Серед залучених до надання Послуг працівників обов’язково підтвердити наявність не менше трьох диспетчерів або операторів, зазначивши про них інформацію додатково.».
Дана вимога зумовлена положеннями Ліцензійних умов, де пунктом 23 передбачена наявність у виконавця робіт чотирьох диспетчерів або операторів для цілодобового чергування в центрі приймання тривожних сповіщень.
Тому вважаємо, що з огляду на безперервний режим роботи, наявність у учасника диспетчерів/операторів у кількості трьох є обґрунтованою та необхідною вимогою для забезпечення чергувань у змінному графіку (цілодобово, 7 днів на тиждень). Менша кількість працівників фізично не дає змоги забезпечити виконання послуг безперервно.
Таким чином, вимога щодо наявності не менше трьох диспетчерів або операторів відповідає характеру робіт і гарантує безперервність процесу обслуговування систем пожежної сигналізації у разі чергувань або заміни персоналу, враховуючи кількість об’єктів для надання послуг і не суперечить вимогам Ліцензійних умов.
Також звертаємо увагу, що Замовник просить повідомити інформацію про наявність працівників, які виконуватимуть функції диспетчерів або операторів (визначеної кількості) та інформацію про них додатково у будь-який зручний спосіб.
Із змісту тендерної документації також вбачається, що Замовник не вимагає інформацію про освіту таких працівників, а лише просить підтвердити факт наявності не менше трьох диспетчерів або операторів, які залучатимуться до виконання послуг в межах закупівлі з урахуванням вимог Ліцензійних умов.
Отже, ця вимога спрямована на перевірку спроможності учасника виконати обсяг послуг, а не обмежує права учасників чи створює переваги для конкретних суб’єктів.
Замовник дотримується принципів недискримінації (ст. 5 Закону «Про публічні закупівлі»). Відповідно, дані вимоги тендерної документації не є дискримінаційними та є такими, що засновані на вимогах чинного законодавства.
Положення пункту 1.1 Додатку 4 до тендерної документації відповідає ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі»; узгоджується з Ліцензійними умовами; не встановлює дискримінаційних вимог; спрямоване на забезпечення належного рівня безпеки та якості надання послуг.
Крім того зазначаємо, що Скаржник не надав жодного документу, який би підтверджував неможливість виконання даної вимоги, а також не довів яким чином дана вимога порушує його права та інтереси учасника закупівлі.
Враховуючи вищевикладене, вважаємо, що відсутні підстави для внесення змін до оголошення та тендерної документації.
З огляду на це просимо відмовити Скаржнику у задоволенні його скарги.
Дата опублікування:
09.12.2025 19:35
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Скарга на умови
Номер:
128b8162396c495ebe0db910d9aa1481
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-04-013729-a.b1
Назва:
Скарга на умови
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- 1_Додаток_3_проект_договір_пожежна_сигналізація_2025_нова_редакція.doc 08.11.2025 22:30
- 4. Закон.docx 08.11.2025 22:30
- 2,3. Ліцензійні умови.doc 08.11.2025 22:30
- Скарга до АМКУ ред 3.doc 08.11.2025 22:30
- 4_ТД_обслуговування_пожежної_сигналізації_2026_нова_редакція.docx 08.11.2025 22:30
- 4. Особливості.docx 08.11.2025 22:30
- sign.p7s 08.11.2025 22:33
- рішення від 11.11.2025 № 16775.pdf 11.11.2025 15:06
- Інформація про резолютивну частину рішення від 18.11.2025 № 17166.pdf 19.11.2025 12:16
- рішення від 18.11.2025 № 17166.pdf 21.11.2025 10:19
- ЗАКОН УКРАЇНИ Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні.docx 13.11.2025 16:10
- ЗАКОН УКРАЇНИ Про публічні закупівлі.docx 13.11.2025 16:10
- ПЕРЕЛІК робіт з підвищеною небезпекою.docx 13.11.2025 17:23
- Додаток_1_ технічні-характеристики_оновлено.docx 13.11.2025 17:23
- Наказ Держнаглядохоронпраці України 26.01.2005 № 15.docx 13.11.2025 17:23
- Додаток_4_ передік документів для учасника_нова редакція.docx 13.11.2025 17:23
- ОСОБЛИВОСТІ від 12 жовтня 2022 р. № 1178.docx 13.11.2025 17:23
- ЗАКОН УКРАЇНИ Про охорону праці.docx 13.11.2025 17:23
- Ліцензійні умови від 23 листопада 2016 р. № 852.docx 13.11.2025 17:23
- ЗАКОН УКРАЇНИ Про публічні закупівлі.docx 13.11.2025 17:23
- ЗАКОН УКРАЇНИ Про публічні закупівлі.docx 13.11.2025 17:28
- ОСОБЛИВОСТІ від 12 жовтня 2022 р. № 1178.docx 13.11.2025 17:28
- Додаток_4_ передік документів для учасника_нова редакція.docx 13.11.2025 17:28
- Ліцензійні умови від 23 листопада 2016 р. № 852.docx 13.11.2025 17:28
- ПОСТАНОВА від 5 червня 2013 р. № 440.docx 13.11.2025 17:28
- ОСОБЛИВОСТІ від 12 жовтня 2022 р. № 1178.docx 13.11.2025 17:32
- ЗАКОН УКРАЇНИ Про публічні закупівлі.docx 13.11.2025 17:32
- ТД_обслуговування пожежної сигналізації_2026_нова редакція.docx 13.11.2025 17:32
- Протокол про надання відповіді на запит АМКУ.pdf 14.11.2025 12:16
- Протокол_101_13.11.2025_ про надання відповіді на запит АМКУ.docx 14.11.2025 12:16
- Протокол_внесення змін_до ТД_2.pdf 02.12.2025 13:36
- Перелік змін_2.pdf 02.12.2025 13:36
Дата прийняття скарги до розгляду:
08.11.2025 23:00
Дата розгляду скарги:
18.11.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
11.11.2025 15:07
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
21.11.2025 10:20
Дата виконання рішення Замовником:
02.12.2025 13:36
Коментар замовника щодо усунення порушень:
На виконання Рішення Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія Антимонопольного комітету України) за № 17166-р/пк-пз від 18.11.2025 Замовником, з метою усунення порушень, були внесені відповідні зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - «Послуги з технічного обслуговування системи пожежної сигналізації та цілодобове спостереження за протипожежним станом приміщень Код ДК 021:2015: 50410000-2 Послуги з ремонту і технічного обслуговування вимірювальних, випробувальних і контрольних», ідентифікатор закупівлі: UA-2025-11-04-013729-a.
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
9a77ec0109da4400be223b406ebb2418
Заголовок пункту скарги:
Відповідно до пункту 3.4.3 проекту договору: замовник має право повернути Акт наданих послуг Виконавцю без здійснення оплати в разі неналежного оформлення документів (відсутність печатки (за наявності), підписів тощо).
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Умови проекту договору
Тип порушення:
Умови проекту договору
Опис суті пункту скарги:
1. Відповідно до пункту 3.4.3 проекту договору: замовник має право повернути Акт наданих послуг Виконавцю без здійснення оплати в разі неналежного оформлення документів (відсутність печатки (за наявності), підписів тощо).
Проєкт договору не містить визначення поняття "неналежного оформлення документів" та повного переліку ознак, за наявності яких документи вважаються оформленими неналежно, посилань на нормативно-правові акти, яким мають відповідати документи. Вираз "тощо" вказує на те, що перелік таких випадків є невичерпним. Проєкт договору не містить строку, протягом якого замовник повинен визначити, чи є документи належно оформленими.
За таких умов, Замовник має можливість на власний розсуд, з незалежних від виконавця причин, приймати рішення щодо віднесення документів до неналежно оформлених, як через відсутність печатки, підписів, так і в будь-якому іншому випадку, та повертати рахунок виконавцю без здійснення оплати, а також застосовувати різні підходи до різних виконавців у цьому питанні.
Зазначена вимога є дискримінаціюною у відношенні до різних суб'єктів господарювання, у тому числі Суб'єкта оскарження, порушуючи тим самим його законний інтерес щодо участі у Процедурі закупівлі та виконання договору про закупівлю на засадах недискримінації.
На підтвердження порушених прав додаємо копію проєкту договору до скарги.
Враховуючи вищенаведене, зазначена дискримінаційна вимога може бути усунена шляхом видалення із тендерної документації.
Проєкт договору не містить визначення поняття "неналежного оформлення документів" та повного переліку ознак, за наявності яких документи вважаються оформленими неналежно, посилань на нормативно-правові акти, яким мають відповідати документи. Вираз "тощо" вказує на те, що перелік таких випадків є невичерпним. Проєкт договору не містить строку, протягом якого замовник повинен визначити, чи є документи належно оформленими.
За таких умов, Замовник має можливість на власний розсуд, з незалежних від виконавця причин, приймати рішення щодо віднесення документів до неналежно оформлених, як через відсутність печатки, підписів, так і в будь-якому іншому випадку, та повертати рахунок виконавцю без здійснення оплати, а також застосовувати різні підходи до різних виконавців у цьому питанні.
Зазначена вимога є дискримінаціюною у відношенні до різних суб'єктів господарювання, у тому числі Суб'єкта оскарження, порушуючи тим самим його законний інтерес щодо участі у Процедурі закупівлі та виконання договору про закупівлю на засадах недискримінації.
На підтвердження порушених прав додаємо копію проєкту договору до скарги.
Враховуючи вищенаведене, зазначена дискримінаційна вимога може бути усунена шляхом видалення із тендерної документації.
×
-
Назва доказу:
Проект договору
-
Повʼязаний документ:
1_Додаток_3_проект_договір_пожежна_сигналізація_2025_нова_редакція.doc
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов’язати замовника усунути дискримінаційні умови зазначені вище та привести вимоги Оголошення та тендерної документації у відповідність із вимогами законодавства.
Порядковий номер пункту скарги:
2
Номер:
0814fe255417470e8bce5c68d768b9c8
Заголовок пункту скарги:
Відповідно до пункту 1.1. додатку 4 до тендерної документації: Сканована довідка учасника (згідно додатку 4.1 до тендерної документації), ...Обов’язкова наявність не менше трьох операторів (учасник повинен надати відповідні документи, а саме: копію диплома або свідоцтва або посвідчення або сертифіката про присвоєння (підвищення) робітничої кваліфікації, який виданий професійним навчальним органом
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
2. Відповідно до пункту 1.1. додатку 4 до тендерної документації: Сканована довідка учасника (згідно додатку 4.1 до тендерної документації), за підписом уповноваженої особи Учасника та завірений печаткою (за наявності) про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Обов’язкова наявність не менше трьох операторів (учасник повинен надати відповідні документи, а саме: копію диплома або свідоцтва або посвідчення або сертифіката про присвоєння (підвищення) робітничої кваліфікації, який виданий професійним навчальним органом у цій галузі).
По-перше, відповідно до пункту 24 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 р. № 852 (надалі – Ліцензійні умови) передбачено, що Ліцензіат зобов’язаний забезпечити наявність: центрів приймання тривожних сповіщень, в яких обладнані приміщення для розміщення персоналу (керівників пульта, інженерно-технічних працівників, диспетчерів або операторів) та акумуляторного і комп’ютерного обладнання, побутова кімната і санвузол. Таким чином, в Ліцензійних умовах передбачено наявність саме диспетчерів або операторів. Надаємо копію Ліцензійних умов.
По-друге, Ліцензійними умовами не передбачена наявність у операторів дипломів або свідоцтв або посвідчень або сертифікатів про присвоєння (підвищення) робітничої кваліфікації, який видані професійним навчальним органом у цій галузі). Надаємо копію Ліцензійних умов.
Вимога тендерної документації не узгоджується з нормами чинного законодавства.
Скаржник в змозі якісно та в повному обсязі виконати договір про закупівлю, проте позбавлений можливості взяти участь у закупівлі.
Враховуючи вищенаведене, зазначена дискримінаційна вимога може бути усунена шляхом видалення із тендерної документації.
По-перше, відповідно до пункту 24 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 р. № 852 (надалі – Ліцензійні умови) передбачено, що Ліцензіат зобов’язаний забезпечити наявність: центрів приймання тривожних сповіщень, в яких обладнані приміщення для розміщення персоналу (керівників пульта, інженерно-технічних працівників, диспетчерів або операторів) та акумуляторного і комп’ютерного обладнання, побутова кімната і санвузол. Таким чином, в Ліцензійних умовах передбачено наявність саме диспетчерів або операторів. Надаємо копію Ліцензійних умов.
По-друге, Ліцензійними умовами не передбачена наявність у операторів дипломів або свідоцтв або посвідчень або сертифікатів про присвоєння (підвищення) робітничої кваліфікації, який видані професійним навчальним органом у цій галузі). Надаємо копію Ліцензійних умов.
Вимога тендерної документації не узгоджується з нормами чинного законодавства.
Скаржник в змозі якісно та в повному обсязі виконати договір про закупівлю, проте позбавлений можливості взяти участь у закупівлі.
Враховуючи вищенаведене, зазначена дискримінаційна вимога може бути усунена шляхом видалення із тендерної документації.
×
-
Назва доказу:
Ліцензійні умови
-
Повʼязаний документ:
2,3. Ліцензійні умови.doc
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов’язати замовника усунути дискримінаційні умови зазначені вище та привести вимоги Оголошення та тендерної документації у відповідність із вимогами законодавства.
Порядковий номер пункту скарги:
3
Номер:
3524fa5f664f476a9a17057d0ef9fe7a
Заголовок пункту скарги:
Відповідно до пунктів 1 інших вимог додатку 4 до тендерної документації: Учасник повинен надати декларацію відповідності матеріально-технічної бази учасника вимогам законодавства з питань пожежної безпеки.
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
3. Відповідно до пунктів 1 інших вимог додатку 4 до тендерної документації: Учасник повинен надати декларацію відповідності матеріально-технічної бази учасника вимогам законодавства з питань пожежної безпеки.
Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 р. № 852 (надалі – Ліцензійні умови) не передбачено обов’язкового отримання декларації відповідності матеріально-технічної бази учасника вимогам законодавства з питань пожежної безпеки. Надаємо копію Ліцензійних умов.
Вказана вимога розрахована на учасників торгів, в яких є вказані документи, що є дискримінаційним по відношенню до інших учасників торгів, в тому числі Скаржника.
Вимога тендерної документації не узгоджується з нормами чинного законодавства.
Скаржник в змозі якісно та в повному обсязі виконати договір про закупівлю, проте позбавлений можливості взяти участь у закупівлі.
Враховуючи вищенаведене, зазначена дискримінаційна вимога може бути усунена шляхом видалення із тендерної документації.
Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 р. № 852 (надалі – Ліцензійні умови) не передбачено обов’язкового отримання декларації відповідності матеріально-технічної бази учасника вимогам законодавства з питань пожежної безпеки. Надаємо копію Ліцензійних умов.
Вказана вимога розрахована на учасників торгів, в яких є вказані документи, що є дискримінаційним по відношенню до інших учасників торгів, в тому числі Скаржника.
Вимога тендерної документації не узгоджується з нормами чинного законодавства.
Скаржник в змозі якісно та в повному обсязі виконати договір про закупівлю, проте позбавлений можливості взяти участь у закупівлі.
Враховуючи вищенаведене, зазначена дискримінаційна вимога може бути усунена шляхом видалення із тендерної документації.
×
-
Назва доказу:
Ліцензійні умови
-
Повʼязаний документ:
2,3. Ліцензійні умови.doc
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов’язати замовника усунути дискримінаційні умови зазначені вище та привести вимоги Оголошення та тендерної документації у відповідність із вимогами законодавства.
Порядковий номер пункту скарги:
4
Номер:
97c4732bd793421c8e4b14621d2611dd
Заголовок пункту скарги:
4. Відповідно до пункту 5 розділу 3 до тендерної документації: У разі, коли учасник процедури закупівлі має намір залучити інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців в обсязі не менш як 20 відсотків вартості договору ...Відповідно до пункту 7 розділу 3 до тендерної документації: Інформація про субпідрядника/співвиконавця не передбачено.
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
4. Відповідно до пункту 5 розділу 3 до тендерної документації: У разі, коли учасник процедури закупівлі має намір залучити інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців в обсязі не менш як 20 відсотків вартості договору про закупівлю у разі закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 Закону (у разі застосування таких критеріїв до учасника процедури закупівлі), замовник перевіряє таких суб’єктів господарювання щодо відсутності підстав, визначених пунктом 47 Особливостей
Відповідно до пункту 7 розділу 3 до тендерної документації: Інформація про субпідрядника/співвиконавця не передбачено.
Відповідно до інформації опублікованої на веб-порталі Уповноваженого органу: Вид предмету закупівлі – послуги.
Закон та Особливості передбачають можливість залучення учасниками субпідрядників до надання послуг. Вимоги тендерної документації не узгоджуються між собою та з нормами чинного законодавства. На підтвердження додаємо копію тендерної документації, Закону та Особливостей.
Враховуючи вищенаведене, зазначена дискримінаційна вимога може бути усунена шляхом видалення із тендерної документації.
Висловлюємо своє бажання бути присутніми на засіданні з розгляду скарги про порушення законодавства у сфері публічних закупівель для надання додаткових пояснень.
Частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог та формування предмета закупівлі у спосіб, наведений вище, порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також, права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 5 Закону.
Наявність порушених прав обґрунтовується тим фактом, що Скаржник бажає взяти участь у відповідній процедурі та реально претендує на укладення договору з Замовником у майбутньому, крім того Скаржник є реальним учасником відповідного ринку. Проте, через дискримінаційні та незаконні вимоги Замовника до предмету закупівлі, Скаржник не може прийняти участь у закупівлі.
Відповідно до пункту 7 розділу 3 до тендерної документації: Інформація про субпідрядника/співвиконавця не передбачено.
Відповідно до інформації опублікованої на веб-порталі Уповноваженого органу: Вид предмету закупівлі – послуги.
Закон та Особливості передбачають можливість залучення учасниками субпідрядників до надання послуг. Вимоги тендерної документації не узгоджуються між собою та з нормами чинного законодавства. На підтвердження додаємо копію тендерної документації, Закону та Особливостей.
Враховуючи вищенаведене, зазначена дискримінаційна вимога може бути усунена шляхом видалення із тендерної документації.
Висловлюємо своє бажання бути присутніми на засіданні з розгляду скарги про порушення законодавства у сфері публічних закупівель для надання додаткових пояснень.
Частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог та формування предмета закупівлі у спосіб, наведений вище, порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також, права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 5 Закону.
Наявність порушених прав обґрунтовується тим фактом, що Скаржник бажає взяти участь у відповідній процедурі та реально претендує на укладення договору з Замовником у майбутньому, крім того Скаржник є реальним учасником відповідного ринку. Проте, через дискримінаційні та незаконні вимоги Замовника до предмету закупівлі, Скаржник не може прийняти участь у закупівлі.
×
-
Назва доказу:
Копія тендерної документації
-
Повʼязаний документ:
4_ТД_обслуговування_пожежної_сигналізації_2026_нова_редакція.docx
-
-
Назва доказу:
Особливості
-
Повʼязаний документ:
4. Особливості.docx
-
-
Назва доказу:
Закон
-
Повʼязаний документ:
4. Закон.docx
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов’язати замовника усунути дискримінаційні умови зазначені вище та привести вимоги Оголошення та тендерної документації у відповідність із вимогами законодавства.
Запити Органу оскарження
Номер:
c529324bda454cd799e2378a9623ad20
Тема запиту:
Щодо пункту 5 розділу 3 до тендерної документації: У разі, коли учасник процедури закупівлі має намір залучити інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців в обсязі не менш як 20 відсотків вартості договору про закупівлю у разі закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 Закону (у разі застосування таких критеріїв до учасника процедури закупівлі), замовник перевіряє таких суб’єктів господарювання щодо відсутності підстав, визначених пунктом 47 Особливостей.
Відповідно до пункту 7 розділу 3 до тендерної документації: Інформація про субпідрядника/співвиконавця не передбачено.
Текст запиту:
Дана вимога тендерної документації не є дискримінаційною з огляду на наступне.
Зміст пункту 5 розділу 3 тендерної документації «Кваліфікаційні критерії до учасників та вимоги згідно з пунктом 28 та пунктом 47 Особливостей» визначений згідно з нормами Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, які передбачають можливість залучення учасниками субпідрядників для виконання договірних відносин.
Разом з цим, статтею 16 цього Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що залучення субпідрядників є правом, а не обов’язком учасника.
З огляду на це, можливість використання учасниками субпідрядних організацій при наданні послуги може бути визначено тільки замовником в окремому пункті розділу тендерної документації.
З урахуванням цього Замовником в пункті 7 розділу 3 тендерної документації «Інформація про субпідрядника/співвиконавця» була визначена вимога про особисте надання послуг учасником без залучення субпідрядників/співвиконавців, про що також міститься інформація і в проєкті договору.
Звертаємо увагу, що така умова встановлена замовником з урахуванням специфіки предмета закупівлі, розгалуженості розташування об’єктів по області, що потребує наявності у учасника власних ресурсів, матеріально-технічної бази та кваліфікованого персоналу, забезпечення належного контролю якості договірних зобов’язань та гарантує повну відповідальність виконавця за результати наданих послуг.
Отже, ця вимога спрямована на перевірку спроможності учасника виконати обсяг послуг, а не обмежує права учасників чи створює переваги для конкретних суб’єктів.
Замовник дотримується принципів недискримінації (ст. 5 Закону «Про публічні закупівлі»). Вимоги щодо субпідрядників законні та обґрунтовані.
Відповідно, дані вимоги тендерної документації не є дискримінаційними та є такими, що засновані на вимогах чинного законодавства.
Крім того зазначаємо, що Скаржник не надав жодного документу, який би підтверджував неможливість виконання даної вимоги, а також не довів яким чином дана вимога порушує його права та інтереси учасника закупівлі.
Враховуючи вищевикладене, вважаємо, що відсутні підстави для внесення змін до оголошення та тендерної документації.
З огляду на це просимо відмовити Скаржнику у задоволенні його скарги.
Дата опублікування:
13.11.2025 17:32
Номер:
4e442fc6985544d089f31c6b40adb64a
Тема запиту:
Щодо пунктів 1 інших вимог додатку 4 до тендерної документації: Учасник повинен надати декларацію відповідності матеріально-технічної бази учасника вимогам законодавства з питань пожежної безпеки.
Текст запиту:
Дана вимога тендерної документації не є дискримінаційною з огляду на наступне. Дана вимога ґрунтується на положеннях Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення та підтверджує, що учасник: має необхідні приміщення та технічне оснащення; здатний виконати роботи з технічного обслуговування систем пожежної сигналізації відповідно до законодавства.
Відповідно до статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», у тендерній документації зазначаються, зокрема, один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, а також інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі встановленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Крім того, абзацом другим пункту 48 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості) у разі закупівлі послуг або робіт замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційному критерію (кваліфікаційним критеріям) відповідно до статті 16 Закону.
Частиною другою статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, зокрема наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально – технічної бази та технологій.
Формуючи вимоги тендерної документації, Замовник керувався нормами чинного законодавства України, зокрема, Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 р. № 852 (далі – Ліцензійні умови).
Відповідно до пункту 3 Ліцензійних умов, для отримання, переоформлення ліцензії, зупинення дії, анулювання та відновлення дії ліцензії (повністю або частково), розширення або звуження провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення здобувач ліцензії подає до органу ліцензування відповідну заяву за формою згідно з додатками.
До заяви про отримання ліцензії додаються такі документи, зокрема, відомості про дотримання технологічних вимог щодо наявності матеріально-технічної бази, необхідної для провадження заявленого виду господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, підписані здобувачем ліцензії, за формою згідно з додатком 2.
А пунктом 24 Ліцензійних умов визначені зобов’язання Ліцензіата в технологічних вимогах щодо наявності матеріально-технічної бази: «Ліцензіат зобов’язаний забезпечити наявність: центрів приймання тривожних сповіщень, в яких обладнані приміщення для розміщення персоналу (керівників пульта, інженерно-технічних працівників, диспетчерів або операторів) та акумуляторного і комп’ютерного обладнання, побутова кімната і санвузол;
пультів пожежного спостерігання (устаткування для індикації центрів приймання тривожних сповіщень та програмне забезпечення);
засобів для аудіозапису, які забезпечують запис телефонних та радіопереговорів з їх подальшою архівацією і збереженням протягом одного місяця;
приладів для вимірювання сили електричного струму, опору, напруги, захисного заземлення (амперметр, вольтметр, омметр, мегомметр, осцилограф, частотомір, тестер).
Приміщення операторного залу центру приймання тривожних сповіщень, де розташовані робочі місця диспетчерів або операторів, повинні бути обмежені для доступу сторонніх осіб та забезпечуються природним, штучним та аварійним освітленням, природною вентиляцію, основним та резервним джерелом електроживлення, обладнуються стаціонарним телефонним зв’язком, захисним заземленням та пристроями для блискавкозахисту, пожежною сигналізацією та вогнегасниками.».
Згідно з даними Відомостей про дотримання технологічних вимог щодо наявності матеріально – технічної бази, необхідної для провадження заявленого виду господарської діяльності (Додаток 2 до Ліцензійних умов), ліцензіат повинен надати відомості про наявність адміністративних, виробничих, складських приміщень, його місцезнаходження, призначення приміщення, дата та номер документа, на підставі якого дозволено експлуатувати, використовувати за призначенням приміщення та наявність оргтехніки, обладнання, пристроїв, вимірювального обладнання та засобів вимірювальної техніки.
Наявність належної матеріально технічної бази, яка відповідає технічним вимогам є однією з умов для отримання ліцензії. Тобто, для виконання робіт, які є предметом закупівлі, необхідно мати відповідне приміщення, передбачене Ліцензійними умовами.
Одним із підтверджуючих документів, наявності відповідної матеріально-технічної бази є Декларація відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, форма та порядок подання якої визначені Порядком подання і реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 5 червня 2013 р. № 440.
Відповідно до пункту 1 зазначеного Порядку, декларація є документом, що підтверджує право суб’єкта господарювання на початок роботи підприємства або використання об’єктів нерухомості, за умови відповідності матеріально-технічної бази вимогам пожежної безпеки.
Вимога щодо подання зазначеної декларації є об’єктивною, однаковою для всіх учасників і не обмежує коло потенційних учасників процедури закупівлі, оскільки ґрунтується на чинних Ліцензійних умовах, які визначають наявність відповідної матеріально-технічної бази як один із ключових факторів для здійснення ліцензованої діяльності.
Замовник не вимагає власну форму декларації, а лише копію офіційно зареєстрованої декларації в територіальному органі ДСНС. Якщо учасник має чинну ліцензію, то така декларація мала бути ним отримана.
Для отримання такої ліцензії суб’єкт господарювання зобов’язаний мати матеріально-технічну базу, що відповідає вимогам пожежної безпеки, та підтверджується поданням і реєстрацією декларації відповідності матеріально-технічної бази в територіальному органі ДСНС України відповідно до Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 червня 2013 р. № 440.
Таким чином, наявність зареєстрованої декларації ДСНС є обов’язковою передумовою отримання ліцензії і підтверджує, що учасник має належні умови для безпечного та якісного надання послуг протипожежного призначення.
Отже, вимога надати декларацію МТБ: відповідає законодавству та Ліцензійним умовам; є законною та обґрунтованою, оскільки підтверджує спроможність учасника виконати предмет закупівлі; не містить дискримінаційних ознак; забезпечує безпеку та якість виконання робіт з технічного обслуговування систем пожежної сигналізації.
Крім того зазначаємо, що Скаржник не надав жодного документу, який би підтверджував неможливість виконання даної вимоги, а також не довів яким чином дана вимога порушує його права та інтереси учасника закупівлі.
Дата опублікування:
13.11.2025 17:28
Номер:
09db90dd823a439484d925c75277cdf2
Тема запиту:
Щодо пункту 1.1. додатку 4 до тендерної документації: Сканована довідка учасника (згідно додатку 4.1 до тендерної документації), за підписом уповноваженої особи Учасника та завірений печаткою (за наявності) про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Обов’язкова наявність не менше трьох операторів (учасник повинен надати відповідні документи, а саме: копію диплома або свідоцтва або посвідчення або сертифіката про присвоєння (підвищення) робітничої кваліфікації, який виданий професійним навчальним органом у цій галузі).
Текст запиту:
Вважаємо, що дана вимога тендерної документації не є дискримінаційною з огляду на наступне.
Згідно з частиною 2 статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник має право встановлювати один або декілька кваліфікаційних критеріїв, зокрема: «наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід».
Відповідно до п. 48 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості) та дотримуючись принципів здійснення процедури закупівлі та недискримінації учасників, які закріплені частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник у разі закупівлі послуг або робіт замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційному критерію (кваліфікаційним критеріям) відповідно до статті 16 Закону.
Отже, зазначена вимога є реалізацією передбаченого законом права замовника перевірити, чи володіє учасник достатнім кадровим потенціалом, не нижче кадрових вимог, висунутих до працівників учасника згідно Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 р. № 852 (далі – Ліцензійні умови), для якісного виконання договору.
Слід відзначити, що закупівля стосується надання декількох послуг зі стеження за протипожежним станом приміщень Замовника, зокрема, послуг з технічного обслуговування систем пожежної сигналізації та цілодобового спостереження за протипожежним станом приміщень Замовника.
Згідно умов тендерної документації, під час виконання послуг з технічного обслуговування систем пожежної сигналізації та систем оповіщення про пожежу здійснюються такі роботи:
- зовнішній огляд складових частин системи (приймально-контрольного пристрою, розширювачів, блоків живлення, шлейфів сигналізації, сповіщувачів, оповіщувачів, акустичних колонок і т.п.) на відсутність механічних пошкоджень, корозії, бруду
- контроль робочого положення вимикачів і перемикачів, справність індикації, наявність пломб на приймально-контрольному пристрої
-контроль основного і резервного джерел живлення і перевірка автоматичного перемикання живлення з основного джерела на резервне
-заміна акумуляторів
- проведення регламентних робіт: очищення від пилу пожежних сповіщувачів, приймально-контрольного приладу, розширювачів, блоків живлення, підсилювачів, оповіщувачів, акустичних колонок; перевірка надійності кріплень приймально-контрольного приладу, розширювачів, блоків живлення, підсилювачів, оповіщувачів, сповіщувачів, акустичних колонок, кабельної мережі.
-перевірка працездатності системи в режимі «Пожежа» (контрольний запуск), «Несправність» (імітування обриву та короткого замикання шлейфа) і передачі сигналу на пульт централізованого пожежного спостереження (ПЦПС)
-перевірка працездатності керування інженерними системами будівлі при виникненні пожежі.
Відповідно до Ліцензійних умов виконавці таких робіт повинні мати працівників, які пройшли спеціальну підготовку і мають підтвердження кваліфікації.
Зокрема, пунктами 14, 15 Ліцензійних умов передбачена наявність освітніх та кваліфікаційних вимог до виконавців таких робіт, наприклад, електромонтер не нижче 3 розряду, налагоджувальник приладів, апаратури та систем автоматичного контролю, регулювання та керування (налагоджувальник контрольно-вимірювальних приладів та автоматики) - не нижче 4-го розряду, керівник робіт, який має вищу освіту за однією із спеціальностей у галузях знань “Архітектура та будівництво”, “Цивільна безпека”.
Також слід зазначити, що під час надання послуг з технічного обслуговування системи пожежної сигналізації, та оповіщення при пожежі, виконуються роботи, які відповідно до Переліку робіт з підвищеною небезпекою, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці України 26.01.2005 № 15, визначені як роботи з підвищеною небезпекою.
З урахуванням вимог Закону України «Про охорону праці» та Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, до виконання робіт з підвищеною небезпекою допускаються лише працівники, які пройшли спеціальне навчання та перевірку знань з питань охорони праці.
Таким чином, підтвердження кваліфікації відповідними документами є необхідною умовою безпечного виконання робіт і відповідає законодавству у сфері охорони праці та Ліцензійним умовам.
Також звертаємо увагу, що подання документів, підтверджуючих кваліфікацію працівників учасника, здійснюється в доповнення та з урахуванням даних, визначених в довідці учасника про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Особа, яка є оператором учасника також відноситься до переліку працівників, які будуть задіяні в наданні послуги, тому дані про її освіту мають бути підтверджені відповідними документами про освіту, до яких відносяться в тому числі відповідні свідоцтва про освіту (наприклад, здобуття базової чи повної середньої освіти).
Також зазначаємо, що відповідно до пункту 24 Ліцензійних умов ліцензіат зобов’язаний забезпечити роботу центрів приймання тривожних сповіщень (ПЦПС), у яких обладнані робочі місця для цілодобового чергування операторів (диспетчерів).
З огляду на безперервний режим роботи, мінімальна кількість трьох операторів є обґрунтованою та необхідною для забезпечення чергувань у змінному графіку (цілодобово, 7 днів на тиждень). Менша кількість працівників фізично не дає змоги забезпечити виконання послуг безперервно.
Таким чином, вимога щодо наявності щонайменше трьох кваліфікованих операторів відповідає характеру робіт і гарантує безперервність процесу обслуговування систем пожежної сигналізації у разі чергувань або заміни персоналу, враховуючи кількість об’єктів для надання послуг і не суперечить вимогам Ліцензійних умов (п. 23).
Слід відзначити, що Замовник не обмежив учасників у способі підтвердження кваліфікації працівників — дозволено надати будь-який документ, що підтверджує освіту чи підготовку: диплом, свідоцтво, посвідчення, сертифікат про присвоєння або підвищення кваліфікації.
Вимога про підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації документами про освіту або підготовку відповідає статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» і не є дискримінаційною, якщо передбачено декілька альтернативних способів підтвердження та відсутні вимоги щодо конкретного навчального закладу.
Таким чином, вимога не передбачає надання документа певного зразка або від конкретного навчального закладу, і тому не є дискримінаційною.
Положення пункту 1.1 Додатку 4 до тендерної документації: відповідає ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі»; узгоджується з Ліцензійними умовами; не встановлює дискримінаційних вимог; спрямоване на забезпечення належного рівня безпеки та якості надання послуг.
Крім того зазначаємо, що Скаржник не надав жодного документу, який би підтверджував неможливість виконання даної вимоги, а також не довів яким чином дана вимога порушує його права та інтереси учасника закупівлі.
Дата опублікування:
13.11.2025 17:23
Номер:
0303e0721cfa4964b1e75213ceb86e40
Тема запиту:
Пояснення до скарги
Текст запиту:
Пояснення до скарги ТОВ "СПАС" від 08.11.2025 за вих. № 205/9 на виконання рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель оформлене Протоколом уповноваженої особи, який додається.
Дата опублікування:
14.11.2025 12:16
Номер:
7ae78374b7e44236a3f6c4d9c30335aa
Тема запиту:
Щодо умов проєкту договору. Відповідно до пункту 3.4.3 проєкту договору: замовник має право «повернути Акт наданих послуг Виконавцю без здійснення оплати в разі неналежного оформлення документів (відсутність печатки (за наявності), підписів тощо).».
Текст запиту:
Вважаємо, що дана вимога тендерної документації не є дискримінаційною з огляду на наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник має право включати до тендерної документації проект договору.
Ця умова стосується виконання договору, а не участі в процедурі закупівлі. Вимога міститься у проєкті договору, а не в переліку кваліфікаційних критеріїв або умов участі.
Тобто, вимога регулює порядок документообігу на етапі після укладення договору, а не обмежує коло учасників, які можуть взяти участь у закупівлі. Вимога не створює переваг чи обмежень для окремих учасників. Вона застосовується однаково до всіх потенційних виконавців, незалежно від форми власності, організаційно-правового статусу чи місцезнаходження.
Будь-який договір відповідно до вимог цивільного законодавства має визначити в обов’язковому порядку істотні умови договору, до яких відносяться предмет, ціна та строк дії договору. Зважаючи на це, оскаржуваний пункт проєкту договору не містить інформації, що стосується істотних умов договору закупівлі. Проставлення печатки зазначено із застереженням «за наявності», що не дискримінує суб’єктів, які діють без печаток (згідно з чинним законодавством). Згідно зі ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні» первинні документи повинні містити підписи відповідальних осіб та всі реквізити, передбачені нормативними актами. Відсутність таких реквізитів може бути підставою для відмови в прийнятті документа до обліку. Отже, вимога спрямована на дотримання фінансової дисципліни та є обґрунтованою діловою практикою, а не обмеженням конкуренції. Умови про порядок підписання актів, строки оплати, порядок документообігу є елементом договірних відносин і не можуть розцінюватися як такі, що обмежують конкуренцію.
Враховуючи вищезазначене вважаємо, що вимога пункту 3.4.3 проєкту договору не порушує принцип недискримінації учасників (ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі»), та є правомірною з точки зору господарського документообігу, спрямована на належне оформлення документів, що підтверджують надання послуги, а не на обмеження участі у закупівлі.
Крім того зазначаємо, що Скаржник не довів яким чином дана вимога порушує його права та інтереси учасника закупівлі.
Дата опублікування:
13.11.2025 16:10