• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • Без аукціону

Комплекс робіт за об’єктом «Нове будівництво когенераційних газопоршневих установок загальною електричною потужністю 75,2 МВт, розташованих на території *** АТ «Криворізька теплоцентраль» за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг***»

Кваліфікація

від початку періоду пройшло 9 робочих днів

1 550 000 000.00 UAH без ПДВ
Період оскарження: 17.10.2025 16:46 - 26.11.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП

Скарга

Номер: a4f75c3ad72a450ebecc2c1f48dba382
Ідентифікатор запиту: UA-2025-10-17-013900-a.a1
Назва: Скарга
Скарга:
дискримінаційні умови тендерної документації
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 20.11.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 05.11.2025 16:54
Дата прийняття рішення про відхилення скарги: 25.11.2025 14:34
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРГО-СЕРВІСНА КОМПАНІЯ "МЕТРОПОЛІЯ", Тетяна Пашута 380675514759 ptm@metropoliya.com.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: dbbf78beb5c940cfb743e7e87573bb12
Заголовок пункту скарги: скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Станом на дату публікації даної процедури закупівлі (17.10.2025) Замовником висвітлено в системі Prozorro тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи Замовника від 17.10.2025, яка містить дискримінаційні умови.
Станом на 31.10.2025 Замовником висвітлено в системі Prozorro нову редакцію тендерної документації, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи Замовника від 31.10.2025, яка аналогічно містить дискримінаційні умови.
Будучи потенційним учасником ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРГО-СЕРВІСНА КОМПАНІЯ "МЕТРОПОЛІЯ" (далі – ТОВ "ЕСК "МЕТРОПОЛІЯ" або Скаржник) повідомляє про порушення Замовником норм Закону України "Про публічні закупівлі" (надалі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості), а саме:
• ч.1 ст.5 Закону - недискримінація учасників та рівне ставлення до них; максимальна економія, ефективність та пропорційність; добросовісна конкуренція серед учасників; запобігання корупційним діям і зловживанням;
• ч.4 ст.5 Закону - замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників;
• ч.4 ст.22 Закону - тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Детально щодо наявних дискримінаційних вимог:

1. Відповідно до пп. 2.1 п. 2 р. І дод. ІІ до тендерної документації учасником надається інформація про наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів):
2.1.1. Довідка з інформацією про наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) за формою, наведеною у продовженні І Додатку ІІ до тендерної документації.
2.1.2. Сканкопія/-ї договору/-ів** про виконання аналогічного/-их* за предметом закупівлі договору/-ів** (На підтвердження надається (-ються) аналогічний (-і) договір (-и), укладений (-і).
2.1.3. Сканкопія/-ї відгука/-ів від підприємства/-в (замовника/-ів), для якого/-их виконувався/-лись аналогічний/-ні* за предметом закупівлі договір/-ори** щодо повного та належного виконання договору.
2.1.4. Документи, що підтверджують факт повного виконання договору (-ів) наданого (-их) відповідно до п.2.1.1. Додатку ІІ до Тендерної документації (акт(-и) виконаних робіт та/або акт(-и) готовності об’єкта до експлуатації та/або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта та/або звіт про позитивне проведення комплексних випробувань згідно із вимогами Правил технічної експлуатації електричних станцій і мереж, затверджених Наказом Міністерства палива та енергетики України від 13.06.2003 за №296, ГКД 34.20.507-2003).
Під аналогічним* договором слід розуміти: наявність досвіду будівництва газотурбінних установок та/або газопоршневих установок загальною сумарною потужністю не менше 10 МВт внутрішнього встановлення (неконтейнерного виконання) на одному об’єкті будівництва та досвід пусконалагоджувальних робіт.
** При цьому такий договір може надаватися без зазначення:
- вартісних показників чи інших даних, які можуть бути визначені учасником як комерційна таємниця;
- персональних даних (у відповідності до вимог Закону України "Про захист персональних даних"), які можуть бути належним чином заретушовані.

Тобто, з урахуванням вищевказаних умов аналогічним договором є договір з дотриманням УСІХ наступних вимог:
- будівництво газотурбінних установок та/або газопоршневих установок;
- досвід пусконалагоджувальних робіт;
- КОНКРЕТНА сумарна потужність – не менше 10 МВт;
- КОНКРЕТНЕ виконання – неконтейнерне (внутрішнє встановлення).

Де, дотримання УСІХ ВИЩЕЗАЗНАЧЕНИХ вимог повинно бути САМЕ на ОДНОМУ об’єкті.

Скаржник МАЮЧИ:
- договір №82 від 06.03.2025 (файл "1_Договір_82_від_06.06.2025.pdf") щодо виконання будівельно-монтажних робіт з реалізації "забезпечення гарантованого електропостачання власних потреб заводу, шляхом встановлення газопоршневої установки" та здійснення пусконалагоджувальних робіт не відповідає УСІМ за сукупністю Замовника критеріям до такого, а саме потужність установки менше 10 МВт, а виконання контейнерне – прийняти участь на рівних умовах неможливо;
- договір №13/12/24-079 від 13.12.2024 (файл "2_Договір_13_12_24-079_від_13.12.2024.pdf") щодо виконання будівельно-монтажних робіт з реалізації "забезпечення гарантованого електропостачання власних потреб заводу, шляхом встановлення газопоршневої установки" та здійснення пусконалагоджувальних робіт не відповідає УСІМ за сукупністю Замовника критеріям до такого, а саме потужність установки менше 10 МВт, а виконання контейнерне – прийняти участь на рівних умовах неможливо;
- інші ідентичні коду CPV за ДК 021:2015 45250000-4 - Будівництво заводів / установок, гірничодобувних і переробних об’єктів та об’єктів нафтогазової інфраструктури договори, що аналогічно не задовольняють усі вимоги Замовника в цій частині.

Тобто, Замовник умисно встановив та не обґрунтував необхідність зазначення у тендерній документації наведеної вище вимоги тендерної документації у вказаній редакції.
За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть надати договір САМЕ щодо наявності досвіду будівництва газотурбінних установок та/або газопоршневих установок загальною сумарною потужністю САМЕ не менше 10 МВт, САМЕ внутрішнього встановлення (неконтейнерного виконання) на одному об’єкті будівництва та з досвідом пусконалагоджувальних робіт, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.

Станом на сьогодні, постійно діюча адміністративна комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення Законодавства у сфері публічних закупівель неодноразово виносила ідентичні позиції Скаржника рішення, в тому числі №17236-р/пк-пз від 22.10.2024 року за № у ЦБД UA-2024-10-09-008810-a, тощо.

Витяг з рішення №17236-р/пк-пз від 22.10.2024 року (файл "3_Рішення від 22.10.2024 № 17236.pdf"):


2. Згідно з ппп. 2.3.4 пп. 2.3 п. 2 р. І дод. ІІ до тендерної документації для інженера-будівельника, для підтвердження досвіду, надається дозвіл на виконання будівельних робіт, а також довідка з інформацією про освіту, досвід роботи, професійні навички та досягнення (важливо детально описати релевантний досвід роботи й навички, підкріплюючи їх конкретними досягненнями з цифрами).

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" замовник має право виконувати будівельні роботи після видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об’єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля".
Згідно з п. 1 ст. 37 цього Закону, право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об’єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля", підключення об’єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після отримання дозволу на виконання будівельних робіт.

По-перше, Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" як і Постанова від 13 квітня 2011 р. № 466 "Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт" НЕ МІСТЯТЬ положення, яке б передбачало видачу дозволу САМЕ конкретно фізичній особі-інженеру, як трудовій чи професійній одиниці (спеціалісту) конкретної посади.
Формулювання звертаються до "замовника", "генерального підрядника" або "підрядника" — тобто до суб’єкта, який організовує або виконує будівельні роботи, а не до окремого працівника з конкретною посадою інженер-будівельник.
По-друге, Скаржник МАЮЧИ на підприємстві відповідного працівника – Ковшара Євгена Володимировича з профільною освітою за спеціальністю "Теплоенергетика" (файл "4_Диплом_Ковшар Є.В.pdf") НЕ МОЖЕ на рівних умовах прийняти участь у даній процедурі закупівлі, оскільки такий будучи посадовою особою самостійно ніколи не виступав замовником/генеральним підрядником/підрядником в рамках виконання будівельних робіт і відповідно НЕ МАЄ отриманого САМЕ НА СЕБЕ дозволу на виконання будівельних робіт.
Наголошуємо, що згідно норм чинного законодавства, єдині вимоги до осіб, що будуть працювати на даній посаді це наявність повної вищої освіти відповідного напряму підготовки (спеціаліст) без вимог до стажу роботи.

Отже, Замовник умисно встановив та не обґрунтував необхідність зазначення у тендерній документації наведеної вище вимоги тендерної документації у вказаній редакції.
За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть надати САМЕ на інженера-будівельника дозвіл на виконання будівельних робіт, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.

3. Відповідно до ппп. 2.3.9 пп. 2.3 п. 2 р. І дод. ІІ до тендерної документації для керівника проектів, для підтвердження досвіду, надається наказ про призначення відповідальної особи з керівництва аналогічним проектом та сертифікат прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкту.

Щодо наказу про призначення відповідальної особи з керівництва аналогічним проектом.

ТОВ "ЕСК "МЕТРОПОЛІЯ" МАЄ на підприємстві відповідного працівника – Бабака Володимира Олеговича з профільною освітою за спеціальністю "Промислове та цивільне будівництво" (файл "5_Бабак В.О.pdf"), який раніше брав участь у реалізації аналогічного проекту в складі іншої юридичної особи (третя особа).
Відповідно, надати наказ про призначення Ковшар Євгена Володимировича відповідальною особою з керівництва аналогічним проектом, де такий наказ належить іншій юридичній особі (третій особі) Є НЕМОЖЛИВИМ та таким, що виходить за межі розумного контролю Скаржника.
Зазначена вимога Замовника є дискримінаційною, оскільки:
• вимагає документи, які не можуть бути об’єктивно отримані учасником;
• обмежує коло потенційних учасників лише тими, хто самостійно виступав замовником будівництва;
• не ґрунтується на чинному законодавстві України.

Щодо сертифікату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкту.

По-перше, відповідно до Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, затвердженого постановою КМУ № 461 від 13.04.2011, сертифікат видається замовнику будівництва після завершення будівництва та проведення технічного огляду.
Відповідно, сертифікат НЕ Є документом, що підтверджує досвід керівника проекту, оскільки:
• він не видається працівнику з посадою "керівник проекту" як посадовій особі;
• не містить інформації про осіб, які здійснювали керівництво або управління проектом.

Тобто, знову ж таки МАЮЧИ на підприємстві відповідного працівника – Бабака Володимира Олеговича з профільною освітою за спеціальністю "Промислове та цивільне будівництво" (файл "5_Бабак В.О.pdf"), який раніше брав участь у реалізації аналогічного проекту в складі іншої юридичної особи (третя особа) Скаржник НЕ МОЖЕ прийняти участь у даній закупівлі на рівних умовах.

Ще раз наголошуємо на тому, що сертифікат прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкту це НЕ документ працівника, це НЕ документ який видається працівнику!!!!

Сертифікат прийняття в експлуатацію – це офіційний документ, який підтверджує завершення будівництва та можливість експлуатації об'єкта нерухомості відповідно до встановлених вимог.
Яким чином Замовник співставляє документи на об’єкти нерухомості до підтвердження кваліфікації працівників незрозуміло.

Таким чином, зазначена вимога Замовника є дискримінаційною, оскільки:
• вимагає документи, які не можуть бути об’єктивно отримані учасником;
• вимагає документи, які стосуються об’єкта завершеного будівництва, а не працівника;
• обмежує коло потенційних учасників лише тими, хто самостійно виступав замовником будівництва;
• не ґрунтується на чинному законодавстві України.

По-друге, Постановою Кабінету Міністрів України від 7 грудня 2023 р. №1320 (зі змінами, внесеними постановами №547 від 14.05.2024, №1069 від 13.09.2024, №65 від 21.01.2025, №152 від 04.02.2025, №481 від 29.04.2025, №911 від 25.07.2025) визначено особливий правовий режим будівництва, розміщення та реконструкції газопоршневих і газотурбінних установок на період дії воєнного стану.
Згідно з пунктом 1 цієї Постанови, будівництво, розміщення та інші види робіт щодо газопоршневих і газотурбінних установок, а також пов’язаних з ними систем електро-, тепло-, газо- і водопостачання можуть здійснюватися без отримання містобудівної документації, умов та обмежень, експертизи проєкту і дозволу на виконання будівельних робіт.
Таким чином, уряд запровадив спрощений порядок реалізації проєктів у цій сфері, аби забезпечити оперативне розгортання енергетичних потужностей для потреб критичної інфраструктури, закладів соціальної сфери та населення в умовах воєнного стану.
Тобто, в тому числі вимога Замовника надати сертифікат, який відповідно до Постанови №1320 не видається та не вимагається під час дії воєнного стану, є такою, що суперечить законодавству та не має правового підґрунтя.

За таких умов, з урахуванням усього вищевикладеного, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть надати на керівника проектів САМЕ наказ про призначення відповідальної особи з керівництва аналогічним проектом та сертифікат прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкту, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження