• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

25П-334_79210000-9- Бухгалтерські та аудиторські послуги (Аудиторські послуги)

Завершена

14 172 000.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 01.10.2025 11:08 - 24.10.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації

Номер: cfbd43bbe63e476b823251737cb23843
Ідентифікатор запиту: UA-2025-10-01-003292-a.b1
Назва: Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Скарга:
Відповідно до оголошення № UA-2025-10-01-003292-a, яке розміщене на авторизованому електронному майданчику на веб-порталі Уповноваженого органу 01 жовтня 2025 року акціонерним товариством "УКРГАЗВИДОБУВАННЯ" , умови, викладені у тендерній документації, є дискримінаційними, незаконними та такими, що значно обмежують кількість потенційних учасників процедури закупівлі, що призведе до штучного і невиправданого завищення ціни для замовника, та порушує наші законні права та інтереси, зокрема, щодо участі у даній процедурі закупівлі.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 14.10.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 07.10.2025 16:33
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 16.10.2025 10:26
Дата виконання рішення Замовником: 22.10.2025 15:30
Коментар замовника щодо усунення порушень: Прийнято рішення виконати рішення комісії № 15516-р/пк-пз від 14.10.2025 шляхом внесення змін до тендерної документації та оголошення про проведення відкритих торгів.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ГРАНТ ТОРНТОН ЛЕГІС", Манжула Олександр 380444843364 INFO@UA.GT.COM

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: a228e23de94e4a33b1ec899112672910
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: СКАРГА
на дискримінаційні вимоги тендерної документації, що порушують законні права та інтереси Скаржника

Відповідно до оголошення № UA-2025-10-01-003292-a, яке розміщене на авторизованому електронному майданчику на веб-порталі Уповноваженого органу 01 жовтня 2025 року акціонерним товариством "УКРГАЗВИДОБУВАННЯ" було оголошено процедуру відкритих торгів (відкритих торгів з особливостями) на закупівлю ДК 021:2015: 79210000-9 — Бухгалтерські та аудиторські послуги.
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій 09 жовтня 2025 р.

1. На нашу думку, умови, викладені у тендерній документації, є дискримінаційними, незаконними та такими, що значно обмежують кількість потенційних учасників процедури закупівлі, що призведе до штучного і невиправданого завищення ціни для замовника, та порушує наші законні права та інтереси, зокрема, щодо участі у даній процедурі закупівлі, виходячи з наступного.
1.1 Відповідно до пункту 1 розділу І додатку №1 до тендерної документації передбачено – В складі своєї тендерної пропозиції Учасник надає:
«Довідку, складену в довільній формі, що містить інформацію про чисельність штатних кваліфікованих працівників, які працюють на посаді аудитора/ревізора та їхніх похідних назв* та які мають практичний досвід з надання аудиторських послуг (стаж роботи на відповідній посаді становить від 6 місяців) - не менш як 100 осіб, які працюють на умовах повної зайнятості та/або з якими укладений трудовий договір з підтвердженням їх практичного досвіду роботи та посади, за підписом керівника або уповноваженої особи, скріплена печаткою Учасника (за наявності).
*Під похідними назвами посад розуміються посади, утворені додаванням похідних/допоміжних слів, як молодший/старший/провідний/головний та/або керівник/начальник підрозділу аудиту, та чітко зазначають відношення до надання аудиторських послуг.
У довідці зазначити ПІБ, посаду працівника, стаж роботи в області аудиту кожного фахівця, дату прийняття на роботу та номер трудової книжки та/або трудового договору з працівником, а також для щонайменше 5 працівників – реєстровий номер в Реєстрі аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності та для щонайменше 15 працівників – номер та дата видачі сертифікату, що підтверджує членство в одній з таких міжнародних організацій: Асоціації Присяжних Дипломованих Бухгалтерів (АССА), Американському інституті сертифікованих громадських бухгалтерів (AICPA), Інституті присяжних бухгалтерів Англії і Уельсу (ICAEW).
В довідці зазначити керівника проекту, котрий має бути включений до розділу «Аудитори» Реєстру аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності відповідно до Порядку ведення Реєстру аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 19.09.2018 №766 та/або мати діючий сертифікат, що підтверджує членство в одній з таких міжнародних організацій: Асоціації Присяжних Дипломованих Бухгалтерів (АССА), Американському інституті сертифікованих громадських бухгалтерів (AICPA), Інституті присяжних бухгалтерів Англії і Уельсу (ICAEW).
До складу чисельності зазначених в довідці осіб включаються працівники Учасника, які знаходяться з ним в трудових відносинах відповідно до вимог Кодексу законів про працю України. Особи, що здійснюють надання послуг Учаснику за цивільно-правовими договорами, не є працівниками Учасника.
До складу чисельності професіоналів у галузі аудиту не мають включатися експерти аудитора у термінології МСА 620 «Використання роботи експерта аудитора».»
Відповідно до пункту 1.5 розділу І додатку №1 до тендерної документації передбачено - «Скан-копії документів по всім працівникам, зазначеним в довідці, які підтверджують трудові відносини з Учасником, а також зазначений у Довідці стаж роботи в області аудиту. Такими документами можуть бути: трудові книжки працівників Учасника (1-ша сторінка та сторінка/и з записом/ами, що підтверджують зазначений в довідці стаж) або витяг з електронної трудової книжки (ЕТК) працівників, або трудовий договір…»
«…Залучення для виконання договору про закупівлю співвиконавця та його працівників (відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід) має бути підтверджено наявністю договірних відносин Учасника з таким співвиконавцем. У цьому випадку Учасник в складі тендерної пропозиції надає скан-копію договору (за виключенням конфіденційної інформації, але в будь-якому випадку щонайменше такі сторінки договору, які містять інформацію щодо сторін договору, предмету та строку його дії (конфіденційна інформація на цих сторінках може бути зачорнена), укладеного з таким співвиконавцем, із визначеним строком дії, що охоплює весь період надання послуг за договором про закупівлю або лист-підтвердження, наданий іншою стороною договору на ім’я Учасника, який містить підтвердження щодо наявності такого договору, його предмету та строку дії (чинності), що охоплює весь період надання послуг за договором про закупівлю. Лист-підтвердження має бути викладеним на бланку (якщо такий є) іншої сторони договору, за підписом уповноваженої посадової особи та завірений печаткою (якщо така є) іншої сторони договору.»
Повідомляємо, що вимога про залучення працівників які працюють на посаді аудитора/ревізора та їхніх похідних назв* (*Під похідними назвами посад розуміються посади, утворені додаванням похідних/допоміжних слів, як молодший/старший/провідний/головний та/або керівник/начальник підрозділу аудиту, та чітко зазначають відношення до надання аудиторських послуг) є дискримінаційною для нашого підприємства.
Наше підприємство планує взяти участь у даній процедурі закупівлі та залучити до надання послуг, зокрема, працівників з іншими назвами посад – зокрема: менеджер з аудиту, бухгалтер ревізор, бухгалтер експерт, бухгалтер, тощо (довідку з переліком працівників з їх посадами надаємо як додаток до цієї скарги).
Визначення назв конкретних посад працівників, які зможуть надавати послуги за результатами цієї закупівлі є неправомірним, таким, що суперечить чинному законодавству у сфері публічних закупівель та у сфері аудиторської діяльності.
Наголошуємо, що надавати послуги з аудиту можуть не лише особи з посадами аудитора/ревізора та похідними назвами (відповідно до вимог тд), такі послуги можуть надаватись працівниками з іншими посадами, які, згідно з чинним законодавством безпосередньо долучення до надання таких послуг. Також наголошуємо, що визначення конкретних назв посад, які можуть надавати послуги з аудиту суперечить чинному законодавству у сфері аудиторської діяльності та міжнародним стандартам у зв’язку з чим ми хочемо повідомити наступне.
Наприклад, враховуючи положення Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» бухгалтери (бухгалтери-експерти): забезпечують ведення бухгалтерського обліку (процесу виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про діяльність підприємства зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття рішень), метою якою, відповідно до частини 1 статті 3 зазначеного Закону, є «надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан та результати діяльності підприємства»; здійснюють контроль за відображенням на рахунках бухгалтерського обліку всіх господарських операцій; забезпечує перевірку стану бухгалтерського обліку у філіях, представництвах, відділеннях та інших відокремлених підрозділах підприємства.
Таким чином, за своїм функціональним та посадовим спрямуванням, бухгалтери (бухгалтери-експерти) виконують завдання, аналогічні та еквіваленті аудиту фінансової звітності – «перевірці даних бухгалтерського обліку і показників фінансової звітності та/або консолідованої фінансової звітності юридичної особи або представництва іноземного суб’єкта господарювання, або іншого суб’єкта, який подає фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність групи, з метою висловлення незалежної думки аудитора про її відповідність в усіх суттєвих аспектах вимогам національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, міжнародних стандартів фінансової звітності або іншим вимогам».
Також хочемо наголосити, що відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» принципи та методи ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності підприємствами визначаються національними та/або міжнародними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку, якими керуються як бухгалтери (бухгалтери-експерти), так і аудитори при здійсненні своєї професійної діяльності.
Крім того, чинний Національний класифікатор України ДК 003:2010 «Класифікатор професій» (наказ Держспоживстандарту від 28 липня 2010 р. № 327) відносить посаду «бухгалтер-експерт» до групи професій із кодом 2411.2 — у тій самій групі перебуває і посада «бухгалтер-ревізор».
Окремо хочемо наголосити, що еквівалентність посади бухгалтера (бухгалтера-експерта) посаді аудитора/ревізора підтверджується також Кодексом етики професійних бухгалтерів (IESBA Code) та Міжнародними стандартами аудиту (МСА), в яких відсутнє чітке розмежування між бухгалтером (бухгалтером-експертом) та аудитором на рівні назв посад, оскільки зазначені стандарти орієнтовані на функціональність та відповідальність, а не на конкретні назви професій чи посад.
У розумінні Міжнародних стандартів аудиту (МСА) термін «аудитор» прямо ототожнюється з професійним бухгалтером, що діє в межах аудиторської фірми. Так, у МСА 200 «Загальні цілі незалежного аудитора…» у пункті 13(d) зазначено, що «аудитор – це особа або особи, які проводять аудит (як правило, партнер-керівник завдання чи інші члени команди, або, за потреби, сама фірма)».
Отже, усі вимоги МСА поширюються на кожного члена команди аудиту – незалежно від посадової назви – за умови, що він/вона бере участь у виконанні завдання з аудиту.
Аналогічну позицію закріплено в Кодексі етики для професійних бухгалтерів (IESBA Code), офіційно затвердженому в Україні рішенням СОВАУ. Глосарій визначає «професійного бухгалтера у публічній практиці» як фізичну особу (партнера, працівника, власника тощо), що надає професійні послуги клієнтам від імені фірми.
Відповідно, будь-який співробітник фірми, залучений до аудиту, вважається професійним бухгалтером у публічній практиці, а відтак – частиною аудиторської функції. Іншими словами, Міжнародні стандарти аудиту прямо ототожнюють “аудитора” з професійним бухгалтером, який діє в межах аудиторської фірми та виконує завдання з аудиту у відповідності до встановлених стандартів.
Згідно з вимогами Міжнародного стандарту аудиту 220 «Контроль якості завдання з аудиту фінансової звітності» (далі – МСА 220 (переглянутий)), аудиторська група може включати не лише сертифікованих аудиторів, а й інших фахівців, які мають належну кваліфікацію та виконують аудиторські процедури під належним наглядом.
Таким чином, зазначена вище вимога тендерної документації визначення конкретних назв посад є неправомірною, а тому просимо зобов’язати замовника внести зміни до тендерної документації та прибрати таку вимогу або доповнити іншими посадами, такими як менеджер з аудиту, бухгалтер, бухгалтер ревізор, бухгалтер експерт, тощо.

1.2. Крім того, повідомляємо вас, що дискримінаційними є також вимоги (пунктів 1.1-1.5 розділу І додатку 1) щодо обов’язкового залучення працівників, які працюють на умовах повної зайнятості та/або з якими укладений трудовий договір, тобто учасник має підтвердити наявність тільки трудових відносини між зазначеними вище працівниками та самим учасником.
Наголошуємо, що така вимога є дискримінаційною щодо нашого підприємства, адже ми плануємо, зокрема, залучати працівників субпідрядника/співвиконавця.
Повідомляємо, що вимога додатку 1 до тендерної документації щодо можливості залучення співвиконавців є суперечливою та такою, що може бути використана Замовником на власний розсуд, адже вимоги пункту 1 імперативно встановлюють необхідність залучення не менше 100 працівників саме на підставі трудових підставах саме із учасником, що унеможливлює залучення працівників субпідрядника.
На підтвердження залучення нами працівників субпідрядника надаємо як додаток до скарги довідку із переліком працівників та найменування субпідрядників та документів, що підтверджують працевлаштування працівників у субпідрядника.

Звертаємо вашу увагу на те, що відповідно частини третьої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено – «Якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій такий як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців.»
Таким чином, це обов’язок замовника встановлювати можливість залучення субпідрядників для підтвердження наявності працівників.

Тому ми просимо зобов’язати Замовника привести вимоги тендерної документації щодо можливості залучення працівників субпідрядника/співвиконавця у відповідність до норм чинного законодавства, доповнити вимоги пунктів 1.1-1.5 можливістю залучення працівників субпідрядника та прибрати необхідність залучення працівників тільки на підставі трудових відносин.

Зазначені вище вимоги Замовника є необґрунтованими і дискримінаційними, а відтак незаконними та такими, що обмежують наше право взяти участь у даній процедурі закупівлі та є дискримінаційним щодо ТОВ «ГРАНТ ТОРНТОН ЛЕГІС».
Скаржник не може взяти участь в даній закупівлі попри те, що має у наявності досвід, який відповідає технічному завданню, що вимагається Замовником.

Тому, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до документації в цій частині та виключити дискримінаційні вимоги тендерної документації

Також хочемо зазначити, що наша компанія вже брала участь у аналогічній процедурі закупівлі цього Замовника, яку ним було вирішено відмінити. Ми наголошуємо, що в даній процедурі закупівлі Замовник навмисне встановив дискримінаційні вимоги щодо підтвердження наявності працівників аби не допустити нашу компанію до участі. Для участі у цій процедурі закупівлі ми плануємо залучити тих самих працівників, які були залучені до попереднього тендеру на підтвердження чого ми надаємо відповідні документи як докази наявності порушення наших прав та законних інтересів.

Докази:
- Довідка з переліком працівників, яких планується залучити;
- документи, що підтверджують наявність правовідносин з зазначеними працівниками.


Тому, просимо зобов’язати замовника внести зміни до ТД та виключити оскаржувані нами вимоги.

Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.

Враховуючи викладене, права та законні інтереси Скаржника можуть бути захищені шляхом зобов'язання Замовника внести зміни до тендерної документації.

Керуючись ст. 3, 5, 18 Закону України «Про публічні закупівлі», а також Постановою КМУ №1178 від 12.10.2022 року -


ПРОСИМО:

1. Прийняти скаргу до розгляду по суті.
2. Прийняти рішення, яким зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації.

Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі (додатки):
1) Додаток № 1 до Тендерної документації;
2) Тендерна документація;
3) Закон «Про публічні закупівлі»;
4) Довідка з переліком працівників;
5) Документи, що підтверджують наявність правовідносин з зазначеними працівниками.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження