-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
25П-334_79210000-9- Бухгалтерські та аудиторські послуги (Аудиторські послуги)
Завершена
14 172 000.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
01.10.2025 11:08 - 24.10.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Номер:
cfbd43bbe63e476b823251737cb23843
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-10-01-003292-a.b1
Назва:
Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Скарга:
Відповідно до оголошення № UA-2025-10-01-003292-a, яке розміщене на авторизованому електронному майданчику на веб-порталі Уповноваженого органу 01 жовтня 2025 року акціонерним товариством "УКРГАЗВИДОБУВАННЯ" , умови, викладені у тендерній документації, є дискримінаційними, незаконними та такими, що значно обмежують кількість потенційних учасників процедури закупівлі, що призведе до штучного і невиправданого завищення ціни для замовника, та порушує наші законні права та інтереси, зокрема, щодо участі у даній процедурі закупівлі.
Пов'язані документи:
Учасник
- 0. вих. 613_ УГВ скарга на кваліфікацію 02102025.pdf 03.10.2025 15:57
- 0. вих. 613_ УГВ скарга на кваліфікацію 02102025.pdf.p7s.zip 03.10.2025 15:57
- 2. ТД_Аудиторські_послуги 25П-334_Нова Редакція.docx 03.10.2025 15:57
- 3. Про_публічні_закупівлі_від_25_12_2015_№_922_VIII_Текст_для_друку.pdf 03.10.2025 15:57
- 1. Додаток 1 до ТД.pdf 03.10.2025 15:57
- 4. Довідка про наявність працівників_08072025.pdf 03.10.2025 15:57
- 5. Довідка щодо субпідрядників_08072025.pdf 03.10.2025 15:57
- 5. Договір ГТ К_ГТЛ_УТГ_07072025.pdf 03.10.2025 15:57
- 5. Договір ГТ НБ_ГТЛ_УТГ_07072025.pdf 03.10.2025 15:57
- 5. Договір ГТ_ГТЛ_УТГ_07072025.pdf 03.10.2025 15:57
- 5. Копії Трудових.zip 03.10.2025 15:57
- 5. Переклади ТК та Накази.zip 03.10.2025 15:57
- sign.p7s 03.10.2025 15:57
- УГВ пояснення по суті скарги 13102025.pdf.p7s.zip 13.10.2025 09:20
- УГВ пояснення по суті скарги 13102025.pdf 13.10.2025 09:20
- рішення від 07.10.2025 №15145.pdf 07.10.2025 16:32
- інформація про резолютивну частину рішення від 14.10.2025 №15516.pdf 15.10.2025 13:22
- рішення від 14.10.2025 №15516.pdf 16.10.2025 10:26
- Пояснення по суті скарги 25П_334 (фінал ).docx 09.10.2025 16:23
- Пояснення по суті скарги 25П_334 (фінал ).pdf 09.10.2025 16:23
- Протокол_712_внесення змін до ТД_25П-334 (виконання рішення АМКУ).docx 22.10.2025 15:30
Дата прийняття скарги до розгляду:
03.10.2025 16:02
Дата розгляду скарги:
14.10.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
07.10.2025 16:33
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
16.10.2025 10:26
Дата виконання рішення Замовником:
22.10.2025 15:30
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Прийнято рішення виконати рішення комісії № 15516-р/пк-пз від 14.10.2025 шляхом внесення змін до тендерної документації та оголошення про проведення відкритих торгів.
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
a228e23de94e4a33b1ec899112672910
Заголовок пункту скарги:
Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
СКАРГА
на дискримінаційні вимоги тендерної документації, що порушують законні права та інтереси Скаржника
Відповідно до оголошення № UA-2025-10-01-003292-a, яке розміщене на авторизованому електронному майданчику на веб-порталі Уповноваженого органу 01 жовтня 2025 року акціонерним товариством "УКРГАЗВИДОБУВАННЯ" було оголошено процедуру відкритих торгів (відкритих торгів з особливостями) на закупівлю ДК 021:2015: 79210000-9 — Бухгалтерські та аудиторські послуги.
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій 09 жовтня 2025 р.
1. На нашу думку, умови, викладені у тендерній документації, є дискримінаційними, незаконними та такими, що значно обмежують кількість потенційних учасників процедури закупівлі, що призведе до штучного і невиправданого завищення ціни для замовника, та порушує наші законні права та інтереси, зокрема, щодо участі у даній процедурі закупівлі, виходячи з наступного.
1.1 Відповідно до пункту 1 розділу І додатку №1 до тендерної документації передбачено – В складі своєї тендерної пропозиції Учасник надає:
«Довідку, складену в довільній формі, що містить інформацію про чисельність штатних кваліфікованих працівників, які працюють на посаді аудитора/ревізора та їхніх похідних назв* та які мають практичний досвід з надання аудиторських послуг (стаж роботи на відповідній посаді становить від 6 місяців) - не менш як 100 осіб, які працюють на умовах повної зайнятості та/або з якими укладений трудовий договір з підтвердженням їх практичного досвіду роботи та посади, за підписом керівника або уповноваженої особи, скріплена печаткою Учасника (за наявності).
*Під похідними назвами посад розуміються посади, утворені додаванням похідних/допоміжних слів, як молодший/старший/провідний/головний та/або керівник/начальник підрозділу аудиту, та чітко зазначають відношення до надання аудиторських послуг.
У довідці зазначити ПІБ, посаду працівника, стаж роботи в області аудиту кожного фахівця, дату прийняття на роботу та номер трудової книжки та/або трудового договору з працівником, а також для щонайменше 5 працівників – реєстровий номер в Реєстрі аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності та для щонайменше 15 працівників – номер та дата видачі сертифікату, що підтверджує членство в одній з таких міжнародних організацій: Асоціації Присяжних Дипломованих Бухгалтерів (АССА), Американському інституті сертифікованих громадських бухгалтерів (AICPA), Інституті присяжних бухгалтерів Англії і Уельсу (ICAEW).
В довідці зазначити керівника проекту, котрий має бути включений до розділу «Аудитори» Реєстру аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності відповідно до Порядку ведення Реєстру аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 19.09.2018 №766 та/або мати діючий сертифікат, що підтверджує членство в одній з таких міжнародних організацій: Асоціації Присяжних Дипломованих Бухгалтерів (АССА), Американському інституті сертифікованих громадських бухгалтерів (AICPA), Інституті присяжних бухгалтерів Англії і Уельсу (ICAEW).
До складу чисельності зазначених в довідці осіб включаються працівники Учасника, які знаходяться з ним в трудових відносинах відповідно до вимог Кодексу законів про працю України. Особи, що здійснюють надання послуг Учаснику за цивільно-правовими договорами, не є працівниками Учасника.
До складу чисельності професіоналів у галузі аудиту не мають включатися експерти аудитора у термінології МСА 620 «Використання роботи експерта аудитора».»
Відповідно до пункту 1.5 розділу І додатку №1 до тендерної документації передбачено - «Скан-копії документів по всім працівникам, зазначеним в довідці, які підтверджують трудові відносини з Учасником, а також зазначений у Довідці стаж роботи в області аудиту. Такими документами можуть бути: трудові книжки працівників Учасника (1-ша сторінка та сторінка/и з записом/ами, що підтверджують зазначений в довідці стаж) або витяг з електронної трудової книжки (ЕТК) працівників, або трудовий договір…»
«…Залучення для виконання договору про закупівлю співвиконавця та його працівників (відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід) має бути підтверджено наявністю договірних відносин Учасника з таким співвиконавцем. У цьому випадку Учасник в складі тендерної пропозиції надає скан-копію договору (за виключенням конфіденційної інформації, але в будь-якому випадку щонайменше такі сторінки договору, які містять інформацію щодо сторін договору, предмету та строку його дії (конфіденційна інформація на цих сторінках може бути зачорнена), укладеного з таким співвиконавцем, із визначеним строком дії, що охоплює весь період надання послуг за договором про закупівлю або лист-підтвердження, наданий іншою стороною договору на ім’я Учасника, який містить підтвердження щодо наявності такого договору, його предмету та строку дії (чинності), що охоплює весь період надання послуг за договором про закупівлю. Лист-підтвердження має бути викладеним на бланку (якщо такий є) іншої сторони договору, за підписом уповноваженої посадової особи та завірений печаткою (якщо така є) іншої сторони договору.»
Повідомляємо, що вимога про залучення працівників які працюють на посаді аудитора/ревізора та їхніх похідних назв* (*Під похідними назвами посад розуміються посади, утворені додаванням похідних/допоміжних слів, як молодший/старший/провідний/головний та/або керівник/начальник підрозділу аудиту, та чітко зазначають відношення до надання аудиторських послуг) є дискримінаційною для нашого підприємства.
Наше підприємство планує взяти участь у даній процедурі закупівлі та залучити до надання послуг, зокрема, працівників з іншими назвами посад – зокрема: менеджер з аудиту, бухгалтер ревізор, бухгалтер експерт, бухгалтер, тощо (довідку з переліком працівників з їх посадами надаємо як додаток до цієї скарги).
Визначення назв конкретних посад працівників, які зможуть надавати послуги за результатами цієї закупівлі є неправомірним, таким, що суперечить чинному законодавству у сфері публічних закупівель та у сфері аудиторської діяльності.
Наголошуємо, що надавати послуги з аудиту можуть не лише особи з посадами аудитора/ревізора та похідними назвами (відповідно до вимог тд), такі послуги можуть надаватись працівниками з іншими посадами, які, згідно з чинним законодавством безпосередньо долучення до надання таких послуг. Також наголошуємо, що визначення конкретних назв посад, які можуть надавати послуги з аудиту суперечить чинному законодавству у сфері аудиторської діяльності та міжнародним стандартам у зв’язку з чим ми хочемо повідомити наступне.
Наприклад, враховуючи положення Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» бухгалтери (бухгалтери-експерти): забезпечують ведення бухгалтерського обліку (процесу виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про діяльність підприємства зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття рішень), метою якою, відповідно до частини 1 статті 3 зазначеного Закону, є «надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан та результати діяльності підприємства»; здійснюють контроль за відображенням на рахунках бухгалтерського обліку всіх господарських операцій; забезпечує перевірку стану бухгалтерського обліку у філіях, представництвах, відділеннях та інших відокремлених підрозділах підприємства.
Таким чином, за своїм функціональним та посадовим спрямуванням, бухгалтери (бухгалтери-експерти) виконують завдання, аналогічні та еквіваленті аудиту фінансової звітності – «перевірці даних бухгалтерського обліку і показників фінансової звітності та/або консолідованої фінансової звітності юридичної особи або представництва іноземного суб’єкта господарювання, або іншого суб’єкта, який подає фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність групи, з метою висловлення незалежної думки аудитора про її відповідність в усіх суттєвих аспектах вимогам національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, міжнародних стандартів фінансової звітності або іншим вимогам».
Також хочемо наголосити, що відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» принципи та методи ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності підприємствами визначаються національними та/або міжнародними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку, якими керуються як бухгалтери (бухгалтери-експерти), так і аудитори при здійсненні своєї професійної діяльності.
Крім того, чинний Національний класифікатор України ДК 003:2010 «Класифікатор професій» (наказ Держспоживстандарту від 28 липня 2010 р. № 327) відносить посаду «бухгалтер-експерт» до групи професій із кодом 2411.2 — у тій самій групі перебуває і посада «бухгалтер-ревізор».
Окремо хочемо наголосити, що еквівалентність посади бухгалтера (бухгалтера-експерта) посаді аудитора/ревізора підтверджується також Кодексом етики професійних бухгалтерів (IESBA Code) та Міжнародними стандартами аудиту (МСА), в яких відсутнє чітке розмежування між бухгалтером (бухгалтером-експертом) та аудитором на рівні назв посад, оскільки зазначені стандарти орієнтовані на функціональність та відповідальність, а не на конкретні назви професій чи посад.
У розумінні Міжнародних стандартів аудиту (МСА) термін «аудитор» прямо ототожнюється з професійним бухгалтером, що діє в межах аудиторської фірми. Так, у МСА 200 «Загальні цілі незалежного аудитора…» у пункті 13(d) зазначено, що «аудитор – це особа або особи, які проводять аудит (як правило, партнер-керівник завдання чи інші члени команди, або, за потреби, сама фірма)».
Отже, усі вимоги МСА поширюються на кожного члена команди аудиту – незалежно від посадової назви – за умови, що він/вона бере участь у виконанні завдання з аудиту.
Аналогічну позицію закріплено в Кодексі етики для професійних бухгалтерів (IESBA Code), офіційно затвердженому в Україні рішенням СОВАУ. Глосарій визначає «професійного бухгалтера у публічній практиці» як фізичну особу (партнера, працівника, власника тощо), що надає професійні послуги клієнтам від імені фірми.
Відповідно, будь-який співробітник фірми, залучений до аудиту, вважається професійним бухгалтером у публічній практиці, а відтак – частиною аудиторської функції. Іншими словами, Міжнародні стандарти аудиту прямо ототожнюють “аудитора” з професійним бухгалтером, який діє в межах аудиторської фірми та виконує завдання з аудиту у відповідності до встановлених стандартів.
Згідно з вимогами Міжнародного стандарту аудиту 220 «Контроль якості завдання з аудиту фінансової звітності» (далі – МСА 220 (переглянутий)), аудиторська група може включати не лише сертифікованих аудиторів, а й інших фахівців, які мають належну кваліфікацію та виконують аудиторські процедури під належним наглядом.
Таким чином, зазначена вище вимога тендерної документації визначення конкретних назв посад є неправомірною, а тому просимо зобов’язати замовника внести зміни до тендерної документації та прибрати таку вимогу або доповнити іншими посадами, такими як менеджер з аудиту, бухгалтер, бухгалтер ревізор, бухгалтер експерт, тощо.
1.2. Крім того, повідомляємо вас, що дискримінаційними є також вимоги (пунктів 1.1-1.5 розділу І додатку 1) щодо обов’язкового залучення працівників, які працюють на умовах повної зайнятості та/або з якими укладений трудовий договір, тобто учасник має підтвердити наявність тільки трудових відносини між зазначеними вище працівниками та самим учасником.
Наголошуємо, що така вимога є дискримінаційною щодо нашого підприємства, адже ми плануємо, зокрема, залучати працівників субпідрядника/співвиконавця.
Повідомляємо, що вимога додатку 1 до тендерної документації щодо можливості залучення співвиконавців є суперечливою та такою, що може бути використана Замовником на власний розсуд, адже вимоги пункту 1 імперативно встановлюють необхідність залучення не менше 100 працівників саме на підставі трудових підставах саме із учасником, що унеможливлює залучення працівників субпідрядника.
На підтвердження залучення нами працівників субпідрядника надаємо як додаток до скарги довідку із переліком працівників та найменування субпідрядників та документів, що підтверджують працевлаштування працівників у субпідрядника.
Звертаємо вашу увагу на те, що відповідно частини третьої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено – «Якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій такий як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців.»
Таким чином, це обов’язок замовника встановлювати можливість залучення субпідрядників для підтвердження наявності працівників.
Тому ми просимо зобов’язати Замовника привести вимоги тендерної документації щодо можливості залучення працівників субпідрядника/співвиконавця у відповідність до норм чинного законодавства, доповнити вимоги пунктів 1.1-1.5 можливістю залучення працівників субпідрядника та прибрати необхідність залучення працівників тільки на підставі трудових відносин.
Зазначені вище вимоги Замовника є необґрунтованими і дискримінаційними, а відтак незаконними та такими, що обмежують наше право взяти участь у даній процедурі закупівлі та є дискримінаційним щодо ТОВ «ГРАНТ ТОРНТОН ЛЕГІС».
Скаржник не може взяти участь в даній закупівлі попри те, що має у наявності досвід, який відповідає технічному завданню, що вимагається Замовником.
Тому, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до документації в цій частині та виключити дискримінаційні вимоги тендерної документації
Також хочемо зазначити, що наша компанія вже брала участь у аналогічній процедурі закупівлі цього Замовника, яку ним було вирішено відмінити. Ми наголошуємо, що в даній процедурі закупівлі Замовник навмисне встановив дискримінаційні вимоги щодо підтвердження наявності працівників аби не допустити нашу компанію до участі. Для участі у цій процедурі закупівлі ми плануємо залучити тих самих працівників, які були залучені до попереднього тендеру на підтвердження чого ми надаємо відповідні документи як докази наявності порушення наших прав та законних інтересів.
Докази:
- Довідка з переліком працівників, яких планується залучити;
- документи, що підтверджують наявність правовідносин з зазначеними працівниками.
Тому, просимо зобов’язати замовника внести зміни до ТД та виключити оскаржувані нами вимоги.
Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Враховуючи викладене, права та законні інтереси Скаржника можуть бути захищені шляхом зобов'язання Замовника внести зміни до тендерної документації.
Керуючись ст. 3, 5, 18 Закону України «Про публічні закупівлі», а також Постановою КМУ №1178 від 12.10.2022 року -
ПРОСИМО:
1. Прийняти скаргу до розгляду по суті.
2. Прийняти рішення, яким зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації.
Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі (додатки):
1) Додаток № 1 до Тендерної документації;
2) Тендерна документація;
3) Закон «Про публічні закупівлі»;
4) Довідка з переліком працівників;
5) Документи, що підтверджують наявність правовідносин з зазначеними працівниками.
на дискримінаційні вимоги тендерної документації, що порушують законні права та інтереси Скаржника
Відповідно до оголошення № UA-2025-10-01-003292-a, яке розміщене на авторизованому електронному майданчику на веб-порталі Уповноваженого органу 01 жовтня 2025 року акціонерним товариством "УКРГАЗВИДОБУВАННЯ" було оголошено процедуру відкритих торгів (відкритих торгів з особливостями) на закупівлю ДК 021:2015: 79210000-9 — Бухгалтерські та аудиторські послуги.
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій 09 жовтня 2025 р.
1. На нашу думку, умови, викладені у тендерній документації, є дискримінаційними, незаконними та такими, що значно обмежують кількість потенційних учасників процедури закупівлі, що призведе до штучного і невиправданого завищення ціни для замовника, та порушує наші законні права та інтереси, зокрема, щодо участі у даній процедурі закупівлі, виходячи з наступного.
1.1 Відповідно до пункту 1 розділу І додатку №1 до тендерної документації передбачено – В складі своєї тендерної пропозиції Учасник надає:
«Довідку, складену в довільній формі, що містить інформацію про чисельність штатних кваліфікованих працівників, які працюють на посаді аудитора/ревізора та їхніх похідних назв* та які мають практичний досвід з надання аудиторських послуг (стаж роботи на відповідній посаді становить від 6 місяців) - не менш як 100 осіб, які працюють на умовах повної зайнятості та/або з якими укладений трудовий договір з підтвердженням їх практичного досвіду роботи та посади, за підписом керівника або уповноваженої особи, скріплена печаткою Учасника (за наявності).
*Під похідними назвами посад розуміються посади, утворені додаванням похідних/допоміжних слів, як молодший/старший/провідний/головний та/або керівник/начальник підрозділу аудиту, та чітко зазначають відношення до надання аудиторських послуг.
У довідці зазначити ПІБ, посаду працівника, стаж роботи в області аудиту кожного фахівця, дату прийняття на роботу та номер трудової книжки та/або трудового договору з працівником, а також для щонайменше 5 працівників – реєстровий номер в Реєстрі аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності та для щонайменше 15 працівників – номер та дата видачі сертифікату, що підтверджує членство в одній з таких міжнародних організацій: Асоціації Присяжних Дипломованих Бухгалтерів (АССА), Американському інституті сертифікованих громадських бухгалтерів (AICPA), Інституті присяжних бухгалтерів Англії і Уельсу (ICAEW).
В довідці зазначити керівника проекту, котрий має бути включений до розділу «Аудитори» Реєстру аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності відповідно до Порядку ведення Реєстру аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 19.09.2018 №766 та/або мати діючий сертифікат, що підтверджує членство в одній з таких міжнародних організацій: Асоціації Присяжних Дипломованих Бухгалтерів (АССА), Американському інституті сертифікованих громадських бухгалтерів (AICPA), Інституті присяжних бухгалтерів Англії і Уельсу (ICAEW).
До складу чисельності зазначених в довідці осіб включаються працівники Учасника, які знаходяться з ним в трудових відносинах відповідно до вимог Кодексу законів про працю України. Особи, що здійснюють надання послуг Учаснику за цивільно-правовими договорами, не є працівниками Учасника.
До складу чисельності професіоналів у галузі аудиту не мають включатися експерти аудитора у термінології МСА 620 «Використання роботи експерта аудитора».»
Відповідно до пункту 1.5 розділу І додатку №1 до тендерної документації передбачено - «Скан-копії документів по всім працівникам, зазначеним в довідці, які підтверджують трудові відносини з Учасником, а також зазначений у Довідці стаж роботи в області аудиту. Такими документами можуть бути: трудові книжки працівників Учасника (1-ша сторінка та сторінка/и з записом/ами, що підтверджують зазначений в довідці стаж) або витяг з електронної трудової книжки (ЕТК) працівників, або трудовий договір…»
«…Залучення для виконання договору про закупівлю співвиконавця та його працівників (відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід) має бути підтверджено наявністю договірних відносин Учасника з таким співвиконавцем. У цьому випадку Учасник в складі тендерної пропозиції надає скан-копію договору (за виключенням конфіденційної інформації, але в будь-якому випадку щонайменше такі сторінки договору, які містять інформацію щодо сторін договору, предмету та строку його дії (конфіденційна інформація на цих сторінках може бути зачорнена), укладеного з таким співвиконавцем, із визначеним строком дії, що охоплює весь період надання послуг за договором про закупівлю або лист-підтвердження, наданий іншою стороною договору на ім’я Учасника, який містить підтвердження щодо наявності такого договору, його предмету та строку дії (чинності), що охоплює весь період надання послуг за договором про закупівлю. Лист-підтвердження має бути викладеним на бланку (якщо такий є) іншої сторони договору, за підписом уповноваженої посадової особи та завірений печаткою (якщо така є) іншої сторони договору.»
Повідомляємо, що вимога про залучення працівників які працюють на посаді аудитора/ревізора та їхніх похідних назв* (*Під похідними назвами посад розуміються посади, утворені додаванням похідних/допоміжних слів, як молодший/старший/провідний/головний та/або керівник/начальник підрозділу аудиту, та чітко зазначають відношення до надання аудиторських послуг) є дискримінаційною для нашого підприємства.
Наше підприємство планує взяти участь у даній процедурі закупівлі та залучити до надання послуг, зокрема, працівників з іншими назвами посад – зокрема: менеджер з аудиту, бухгалтер ревізор, бухгалтер експерт, бухгалтер, тощо (довідку з переліком працівників з їх посадами надаємо як додаток до цієї скарги).
Визначення назв конкретних посад працівників, які зможуть надавати послуги за результатами цієї закупівлі є неправомірним, таким, що суперечить чинному законодавству у сфері публічних закупівель та у сфері аудиторської діяльності.
Наголошуємо, що надавати послуги з аудиту можуть не лише особи з посадами аудитора/ревізора та похідними назвами (відповідно до вимог тд), такі послуги можуть надаватись працівниками з іншими посадами, які, згідно з чинним законодавством безпосередньо долучення до надання таких послуг. Також наголошуємо, що визначення конкретних назв посад, які можуть надавати послуги з аудиту суперечить чинному законодавству у сфері аудиторської діяльності та міжнародним стандартам у зв’язку з чим ми хочемо повідомити наступне.
Наприклад, враховуючи положення Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» бухгалтери (бухгалтери-експерти): забезпечують ведення бухгалтерського обліку (процесу виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про діяльність підприємства зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття рішень), метою якою, відповідно до частини 1 статті 3 зазначеного Закону, є «надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан та результати діяльності підприємства»; здійснюють контроль за відображенням на рахунках бухгалтерського обліку всіх господарських операцій; забезпечує перевірку стану бухгалтерського обліку у філіях, представництвах, відділеннях та інших відокремлених підрозділах підприємства.
Таким чином, за своїм функціональним та посадовим спрямуванням, бухгалтери (бухгалтери-експерти) виконують завдання, аналогічні та еквіваленті аудиту фінансової звітності – «перевірці даних бухгалтерського обліку і показників фінансової звітності та/або консолідованої фінансової звітності юридичної особи або представництва іноземного суб’єкта господарювання, або іншого суб’єкта, який подає фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність групи, з метою висловлення незалежної думки аудитора про її відповідність в усіх суттєвих аспектах вимогам національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, міжнародних стандартів фінансової звітності або іншим вимогам».
Також хочемо наголосити, що відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» принципи та методи ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності підприємствами визначаються національними та/або міжнародними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку, якими керуються як бухгалтери (бухгалтери-експерти), так і аудитори при здійсненні своєї професійної діяльності.
Крім того, чинний Національний класифікатор України ДК 003:2010 «Класифікатор професій» (наказ Держспоживстандарту від 28 липня 2010 р. № 327) відносить посаду «бухгалтер-експерт» до групи професій із кодом 2411.2 — у тій самій групі перебуває і посада «бухгалтер-ревізор».
Окремо хочемо наголосити, що еквівалентність посади бухгалтера (бухгалтера-експерта) посаді аудитора/ревізора підтверджується також Кодексом етики професійних бухгалтерів (IESBA Code) та Міжнародними стандартами аудиту (МСА), в яких відсутнє чітке розмежування між бухгалтером (бухгалтером-експертом) та аудитором на рівні назв посад, оскільки зазначені стандарти орієнтовані на функціональність та відповідальність, а не на конкретні назви професій чи посад.
У розумінні Міжнародних стандартів аудиту (МСА) термін «аудитор» прямо ототожнюється з професійним бухгалтером, що діє в межах аудиторської фірми. Так, у МСА 200 «Загальні цілі незалежного аудитора…» у пункті 13(d) зазначено, що «аудитор – це особа або особи, які проводять аудит (як правило, партнер-керівник завдання чи інші члени команди, або, за потреби, сама фірма)».
Отже, усі вимоги МСА поширюються на кожного члена команди аудиту – незалежно від посадової назви – за умови, що він/вона бере участь у виконанні завдання з аудиту.
Аналогічну позицію закріплено в Кодексі етики для професійних бухгалтерів (IESBA Code), офіційно затвердженому в Україні рішенням СОВАУ. Глосарій визначає «професійного бухгалтера у публічній практиці» як фізичну особу (партнера, працівника, власника тощо), що надає професійні послуги клієнтам від імені фірми.
Відповідно, будь-який співробітник фірми, залучений до аудиту, вважається професійним бухгалтером у публічній практиці, а відтак – частиною аудиторської функції. Іншими словами, Міжнародні стандарти аудиту прямо ототожнюють “аудитора” з професійним бухгалтером, який діє в межах аудиторської фірми та виконує завдання з аудиту у відповідності до встановлених стандартів.
Згідно з вимогами Міжнародного стандарту аудиту 220 «Контроль якості завдання з аудиту фінансової звітності» (далі – МСА 220 (переглянутий)), аудиторська група може включати не лише сертифікованих аудиторів, а й інших фахівців, які мають належну кваліфікацію та виконують аудиторські процедури під належним наглядом.
Таким чином, зазначена вище вимога тендерної документації визначення конкретних назв посад є неправомірною, а тому просимо зобов’язати замовника внести зміни до тендерної документації та прибрати таку вимогу або доповнити іншими посадами, такими як менеджер з аудиту, бухгалтер, бухгалтер ревізор, бухгалтер експерт, тощо.
1.2. Крім того, повідомляємо вас, що дискримінаційними є також вимоги (пунктів 1.1-1.5 розділу І додатку 1) щодо обов’язкового залучення працівників, які працюють на умовах повної зайнятості та/або з якими укладений трудовий договір, тобто учасник має підтвердити наявність тільки трудових відносини між зазначеними вище працівниками та самим учасником.
Наголошуємо, що така вимога є дискримінаційною щодо нашого підприємства, адже ми плануємо, зокрема, залучати працівників субпідрядника/співвиконавця.
Повідомляємо, що вимога додатку 1 до тендерної документації щодо можливості залучення співвиконавців є суперечливою та такою, що може бути використана Замовником на власний розсуд, адже вимоги пункту 1 імперативно встановлюють необхідність залучення не менше 100 працівників саме на підставі трудових підставах саме із учасником, що унеможливлює залучення працівників субпідрядника.
На підтвердження залучення нами працівників субпідрядника надаємо як додаток до скарги довідку із переліком працівників та найменування субпідрядників та документів, що підтверджують працевлаштування працівників у субпідрядника.
Звертаємо вашу увагу на те, що відповідно частини третьої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено – «Якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій такий як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців.»
Таким чином, це обов’язок замовника встановлювати можливість залучення субпідрядників для підтвердження наявності працівників.
Тому ми просимо зобов’язати Замовника привести вимоги тендерної документації щодо можливості залучення працівників субпідрядника/співвиконавця у відповідність до норм чинного законодавства, доповнити вимоги пунктів 1.1-1.5 можливістю залучення працівників субпідрядника та прибрати необхідність залучення працівників тільки на підставі трудових відносин.
Зазначені вище вимоги Замовника є необґрунтованими і дискримінаційними, а відтак незаконними та такими, що обмежують наше право взяти участь у даній процедурі закупівлі та є дискримінаційним щодо ТОВ «ГРАНТ ТОРНТОН ЛЕГІС».
Скаржник не може взяти участь в даній закупівлі попри те, що має у наявності досвід, який відповідає технічному завданню, що вимагається Замовником.
Тому, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до документації в цій частині та виключити дискримінаційні вимоги тендерної документації
Також хочемо зазначити, що наша компанія вже брала участь у аналогічній процедурі закупівлі цього Замовника, яку ним було вирішено відмінити. Ми наголошуємо, що в даній процедурі закупівлі Замовник навмисне встановив дискримінаційні вимоги щодо підтвердження наявності працівників аби не допустити нашу компанію до участі. Для участі у цій процедурі закупівлі ми плануємо залучити тих самих працівників, які були залучені до попереднього тендеру на підтвердження чого ми надаємо відповідні документи як докази наявності порушення наших прав та законних інтересів.
Докази:
- Довідка з переліком працівників, яких планується залучити;
- документи, що підтверджують наявність правовідносин з зазначеними працівниками.
Тому, просимо зобов’язати замовника внести зміни до ТД та виключити оскаржувані нами вимоги.
Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Враховуючи викладене, права та законні інтереси Скаржника можуть бути захищені шляхом зобов'язання Замовника внести зміни до тендерної документації.
Керуючись ст. 3, 5, 18 Закону України «Про публічні закупівлі», а також Постановою КМУ №1178 від 12.10.2022 року -
ПРОСИМО:
1. Прийняти скаргу до розгляду по суті.
2. Прийняти рішення, яким зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації.
Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі (додатки):
1) Додаток № 1 до Тендерної документації;
2) Тендерна документація;
3) Закон «Про публічні закупівлі»;
4) Довідка з переліком працівників;
5) Документи, що підтверджують наявність правовідносин з зазначеними працівниками.
×
-
Назва доказу:
5) Документи, що підтверджують наявність правовідносин з зазначеними працівниками.
-
Повʼязаний документ:
5. Переклади ТК та Накази.zip
-
-
Назва доказу:
5) Документи, що підтверджують наявність правовідносин з зазначеними працівниками.
-
Повʼязаний документ:
5. Копії Трудових.zip
-
-
Назва доказу:
5) Документи, що підтверджують наявність правовідносин з зазначеними працівниками.
-
Повʼязаний документ:
5. Договір ГТ_ГТЛ_УТГ_07072025.pdf
-
-
Назва доказу:
5) Документи, що підтверджують наявність правовідносин з зазначеними працівниками.
-
Повʼязаний документ:
5. Договір ГТ НБ_ГТЛ_УТГ_07072025.pdf
-
-
Назва доказу:
5) Документи, що підтверджують наявність правовідносин з зазначеними працівниками.
-
Повʼязаний документ:
5. Договір ГТ К_ГТЛ_УТГ_07072025.pdf
-
-
Назва доказу:
5) Документи, що підтверджують наявність правовідносин з зазначеними працівниками.
-
Повʼязаний документ:
5. Довідка щодо субпідрядників_08072025.pdf
-
-
Назва доказу:
4) Довідка з переліком працівників;
-
Повʼязаний документ:
4. Довідка про наявність працівників_08072025.pdf
-
-
Назва доказу:
3) Закон «Про публічні закупівлі»;
-
Повʼязаний документ:
3. Про_публічні_закупівлі_від_25_12_2015_№_922_VIII_Текст_для_друку.pdf
-
-
Назва доказу:
2) Тендерна документація;
-
Повʼязаний документ:
2. ТД_Аудиторські_послуги 25П-334_Нова Редакція.docx
-
-
Назва доказу:
1) Додаток № 1 до Тендерної документації;
-
Повʼязаний документ:
1. Додаток 1 до ТД.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
ПРОСИМО: 1. Прийняти скаргу до розгляду по суті. 2. Прийняти рішення, яким зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації.
Запити Органу оскарження
Номер:
46a68b253350454bbc517a10a0b0590e
Тема запиту:
Щодо вимог скаржника зазначених у Скарзі повідомляємо наступне:
Текст запиту:
АТ «Укргазвидобування» найбільша газовидобувна компанія України, що становить суспільний інтерес, має стратегічне значення для економіки та безпеки держави та є багатофункціональним підприємством. Товариство має розгалужену структуру та близько 17 тисяч працівників.
Фінансова звітність АТ «Укргазвидобування» є компонентом фінансової звітності АТ «НАК «Нафтогаз України», яка в свою чергу є предметом пильної уваги уряду, контролюючих органів, громадськості, а також держав-партнерів, Міжнародного валютного фонду та інших міжнародних установ щодо надання фінансової та нефінансової допомоги, кредитування та визначення кредитних рейтингів державі Україна. Це накладає додаткові вимоги до прозорості, детальності та точності аудиторського звіту.
Також фінансова звітність Товариства як компонент фінансової звітності АТ «НАК «Нафтогаз України» вимагає окремого аудиту відповідно до групових інструкцій аудитора НАК «Нафтогаз України» пакету фінансової інформації, підготовленої відповідно до облікової політики НАК «Нафтогаз України» та співпрацю з груповим аудитором.
1. Щодо вимоги про необхідність підтвердження наявності працівників, які працюють на посаді аудитора та/або ревізора та/або їхніх похідних назв
Правові засади аудиту фінансової звітності, провадження аудиторської діяльності в Україні визначає Закон України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність" (далі – Закон про аудит), який регулює відносини, що виникають при провадженні аудиторської діяльності, та дія якого поширюється на аудиторів, суб'єктів господарювання незалежно від форми власності та виду діяльності, органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Особливості проведення обов'язкового аудиту та аудиту підприємств, що становлять суспільний інтерес, визначено розділом VI Закону про аудит.
Відповідно до частини першої статті 29 Закону про аудит суб'єкт аудиторської діяльності для надання послуг з обов'язкового аудиту фінансової звітності призначається вищим органом управління відповідно до законодавства та установчих документів, зокрема загальними зборами акціонерного товариства, загальними зборами учасників, засновником у недержавних унітарних підприємствах, органом управління за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, державних (комунальних) підприємств та господарських товариств, у яких державі належить 100 відсотків акцій (часток, паїв) статутного капіталу. Призначеним для надання послуг з обов'язкового аудиту фінансової звітності може бути суб'єкт аудиторської діяльності, який відповідає вимогам, встановленим цим Законом, та включений до відповідного розділу Реєстру.
Частиною третьою статті 29 Закону про аудит встановлено, що підприємство, що становить суспільний інтерес:
яке є замовником відповідно до Закону України “Про публічні закупівлі”, здійснює відбір та призначення суб’єкта аудиторської діяльності, який відповідає вимогам, встановленим цим Законом, для надання послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності у порядку, визначеному Законом України “Про публічні закупівлі”;
для проведення конкурсу має розробити та оприлюднити порядок його проведення і однозначні прозорі та недискримінаційні критерії відбору щонайменше двох суб’єктів аудиторської діяльності, які подаються на розгляд органів, що призначають суб’єктів аудиторської діяльності для надання послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності.
На виконання статті 29 Закону про аудит рішенням акціонера від 28.07.2025 № 1002 затверджено Положення про аудиторський комітет АТ «Укргазвидобування», рішенням акціонера від 24.08.2025 № 1009 сформовано Аудиторський комітет, котрий розробив та затвердив своїм рішенням від 18.09.2025 №2 Порядок проведення конкурсу з відбору суб'єктів аудиторської діяльності, які можуть бути призначені для надання послуг з обов'язкового аудиту фінансової звітності АТ «Укргазвидобування» (далі – Порядок), який оприлюднено на офіційному сайті Товариства https://ugv.com.ua/uk/page/insa-dokumentacia.
Вказані в тендерній документації вимоги містять критерії, що затверджені Порядком та відповідають законодавству і враховують особливості діяльності Товариства, масштаби проведення аудиту, а також рівень відповідальності суб’єкта аудиторської діяльності. Крім того, з метою забезпечення ефективного здійснення закупівель, Законом України «Про публічні закупівлі» встановлено право замовника включити у тендерну документацію кваліфікаційні критерії до учасників відповідно до законодавства, які він визнає необхідними.
Нормативні документи, у тому числі Міжнародні стандарти аудиту та Кодекс етики професійних бухгалтерів, передбачають чітке визначення функцій аудитора та відповідальності саме аудитора як окремої професійної категорії.
Аудитор – це фізична особа, яка підтвердила кваліфікаційну придатність до провадження аудиторської діяльності, має відповідний практичний досвід та зареєстрована у Реєстрі аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону про аудит, аудитор набуває права на провадження аудиторської діяльності після підтвердження кваліфікаційної придатності, набуття практичного досвіду в порядку, визначеному цим Законом, та реєстрації у Реєстрі. Аудитор має право провадити аудиторську діяльність одноосібно лише після реєстрації його у Реєстрі як суб’єкта аудиторської діяльності.
Частиною другою статті 4 Закону про аудит визначено, що аудитор провадить аудиторську діяльність у складі аудиторської фірми та/або як фізична особа - підприємець чи провадить незалежну професійну діяльність, за умови що така особа не є працівником аудиторської фірми.
Статтею 6 Закону про аудит також встановлено, що аудиторські послуги можуть надаватися лише суб’єктом аудиторської діяльності, якому таке право надано в порядку та на умовах, визначених цим Законом. Суб’єкти аудиторської діяльності можуть надавати послуги з обов’язкового аудиту фінансової звітності підприємств (їх груп) або інших утворень без статусу юридичної особи та послуги з обов’язкового аудиту фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес, лише після внесення інформації про такого суб’єкта аудиторської діяльності до відповідних розділів Реєстру.
Згідно з пунктом 4 частини першої статті 23 Закону про аудит, суб’єкт аудиторської діяльності для надання послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності має забезпечити достатній рівень кваліфікації та досвіду аудиторів і персоналу, який залучається до надання послуг відповідно до міжнародних стандартів аудиту. У суб’єкті аудиторської діяльності для надання послуг з обов’язкового аудиту за основним місцем роботи має працювати не менше трьох аудиторів. У суб’єкті аудиторської діяльності для надання послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес, за основним місцем роботи на умовах нормальної тривалості робочого часу не менше 40 годин на тиждень (крім працівників, яким законодавством встановлено скорочену тривалість робочого часу) має працювати не менше п’яти аудиторів, які залучаються до виконання завдань, із загальної чисельності штатних кваліфікованих працівників, не менше 10 осіб, з яких щонайменше дві особи мають підтвердити кваліфікацію відповідно до статті 19 цього Закону або скласти іспит за напрямом, зазначеним у пункті 7 частини 2 статті 19 цього Закону, або мати чинні сертифікати (дипломи) професійних організацій, що підтверджують високий рівень знань з міжнародних стандартів фінансової звітності.
При цьому, вищезазначеними нормами Закону про аудит визначено лише мінімально необхідні вимоги до суб’єктів аудиторської діяльності, що здійснюють аудит підприємств, що становлять суспільний інтерес, та залишає для Замовника право уточнювати вимоги до кваліфікації суб’єктів аудиторської діяльності з огляду на особливості роботи Замовника.
Скаржник стверджує, що надавати послуги з аудиту можуть не лише особи з посадами аудитора/ревізора та похідними назвами, а і працівниками з іншими посадами, які, згідно з чинним законодавством безпосередньо долучені до надання таких послуг (цитата: «будь-який співробітник фірми, залучений до аудиту, вважається професійним бухгалтером у публічній практиці, а відтак – частиною аудиторської функції»). Однак таке тлумачення означає, що до складу аудиторської функції/аудиторів можна включити і водіїв, прибиральників, електриків та весь інший персонал аудиторської компанії.
Також на думку Скаржника, за своїм функціональним та посадовим спрямуванням, бухгалтери (бухгалтери-експерти) виконують завдання, аналогічні та еквіваленті аудиту фінансової звітності.
Однак, бухгалтер — це фахівець з бухгалтерського обліку, котрий забезпечує процес виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про діяльність підприємства зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття рішень, а також здійснює підготовку фінансової звітності.
Обидва професіонали спеціалізуються на питаннях бухгалтерського обліку, але їх обов'язки та ролі мають різні характеристики та цілі оскільки бухгалтер більше зосереджений на щоденному веденні бухгалтерських записів та звітів, тоді як аудитор повинен володіти значно глибшими та різнобічними знаннями, котрі дозволятимуть здійснювати як перевірку бухгалтерських записів та звітів, так і детальний аналіз суті ділових операцій, фінансових транзакцій та грошових потоків, оцінку системи контролів компанії тощо.
Більше того, посади «бухгалтер», «бухгалтер-експерт» чи «менеджер з аудиту» не є тотожними посаді «аудитор» у розумінні Закону по аудит, тому включення до вимог тендерної документації необхідність підтвердження наявності саме посад «аудитор/ревізор» спрямоване на гарантування відповідності вимогам чинного законодавства України та належного професійного рівня виконавців відповідно до тих обсягів послуг, що належить отримати Замовнику в результаті виконання договору про закупівлю.
Отже, наполягання скаржника на еквівалентності цих посад суперечить чинному законодавству України та міжнародним стандартам, які чітко відокремлюють функцію аудитора від функцій бухгалтера.
В той же час звертаємо увагу, що аудиторська група може включати не лише сертифікованих аудиторів, а й інших фахівців, які мають належну кваліфікацію та виконують аудиторські процедури під належним наглядом. Цей підхід реалізовано в тому, що згідно тендерної документації вимагається підтвердження сертифікації лише для частини працівників.
Також вважаємо необґрунтованим твердження Скаржника стосовно обмеження по визначенню назв конкретних посад працівників, які зможуть надавати послуги за результатами цієї закупівлі, оскільки в кваліфікаційних критеріях зазначено, що враховуються також працівники, котрі працюють на посадах, що мають похідні назви від посад аудитор та ревізор акцентуючи увагу на тому, що функціонально працівник має відноситися саме до аудиторського напрямку.
Враховуючи наведене, у тому числі, технічні вимоги до предмета закупівлі, Скаржник не довів та документально не підтвердив необхідність внесення змін до тендерної документації та неможливість виконати наведені вище умови тендерної документації, оскільки відсутність належної кількості працівників, що працюють на посаді аудитора та/або ревізора, призводить до неможливості належного надання послуг аудиту. Також. Скаржник жодним чином не обґрунтував неможливість виконання зазначеної вимоги Замовника, окрім як відсутністю працівників відповідної кваліфікації.
Таким чином, встановлена вимога є законною та не може бути дискримінаційною для будь-якого учасника, що здійснює діяльність у сфері, до якої відноситься предмет закупівлі. Така вимога встановлена з метою підтвердження кваліфікаційного критерію щодо наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають знання та досвід, відповідно до ст. 16 Закону.
2. Щодо необхідності наявності штатних кваліфікованих працівників у кількості не менш як 100 осіб, які працюють на умовах повної зайнятості та/або з якими укладений трудовий договір.
Встановлення у тендерній документації вимоги щодо наявності в учасника не менше 100 працівників на посадах аудитора/ревізора або їх похідних обумовлене масштабом технічних вимог предмета закупівлі та необхідністю забезпечення належної якості та своєчасності виконання послуг. Вимога про наявність штатних працівників не може вважатися дискримінаційною умовою взагалі, а лише свідчить про намір Замовника мати справу з суб'єктами господарювання, які планують стабільну роботу протягом тривалого періоду часу.
Обсяги надання послуг аудиту, що передбачені умовами тендерної документації, неможливо забезпечити на належному рівні без наявності встановленої Замовником кількості штатних працівників за рахунок залучених (нештатних) працівників або субпідрядників, які не гарантують належного рівня відповідальності та доступності в межах встановленого часу.
Дана вимога Замовника не є надмірною, а забезпечує можливість вибору надійного суб’єкта аудиторської діяльності, здатного виконати умови договору про закупівлю на належному рівні, відповідає специфіці діяльності Замовника і є виправданою з точки зору забезпечення своєчасного надання критично важливих послуг.
З огляду на значний обсяг аудиторських процедур, перевірок та специфіку діяльності АТ «Укргазвидобування» (суб’єкт господарювання стратегічного значення для економіки та безпеки держави), наявність великої кількості сертифікованих фахівців є обґрунтованою і пропорційною вимогою.
АТ «Укргазвидобування» — це стратегічне підприємство України, діяльність якого пов’язана з видобутком вуглеводнів , зокрема природного газу. Його масштаби, структура та роль у національній енергетичній безпеці роблять проведення аудиту надзвичайно складним процесом, який потребує залучення великої кількості висококваліфікованих аудиторів. Підприємство має розгалужену систему філій, підрозділів і структурних одиниць по значній території України. Аудит кожного підрозділу вимагає окремого підходу та координації між командами аудиторів.
Також, Замовник здійснює багатомільярдні операції, пов’язані з інвестиційною діяльністю, зокрема буріння свердловин, видобутком вуглеводнів, нафтопереробною діяльність, автозаправними станціями, угодами про розподіл продукції, технічним обслуговуванням обладнання, модернізацією інфраструктури та міжнародними контрактами, в тому числі з Європейським банком реконструкції та розвитку ((EBRD), що потребує ретельної перевірки документів, договорів, розрахунків і бухгалтерських записів.
При цьому, аудит охоплює не лише фінансові показники, а й технічні аспекти — стан активів буріння, нафтогазовидобувних активів, нафтогазопереробних активів, автозаправних станцій тощо. Для цього часто потрібна участь інженерів, геологів та технічних експертів разом з фінансовими аудиторами.
Суб’єкт аудиторської діяльності також повинен враховувати, що Товариство діє відповідно до стандартів діяльності із забезпечення екологічної та соціальної стійкості Міжнародної фінансової корпорації (IFC); екологічної та соціальної політики Європейського банку реконструкції та розвитку (EBRD); міжнародного стандарту, який сприяє прозорості видобувних галузей країни та передбачає розкриття інформації про стан справ у видобувному секторі держави (EITI); Стандарту GRI, що дає змогу компаніям послідовно та якісно звітувати про їх вплив на сталий розвиток; 10 Принципів Глобального договору ООН; 12 Глобальних цілей сталого розвитку ООН; Стандарту із взаємодії з зацікавленими сторонами AA1000SES; і міжнародних стандартів бухгалтерського обліку (IFRS), що ускладнює аудит і вимагає спеціалістів із досвідом у міжнародній звітності.
Враховуючи викладене, аудит Замовника — це комплексний, масштабний процес, який потребує значних ресурсів, глибоких професійних знань і злагодженої роботи численної команди спеціалістів. Встановлені обсяги з надання аудиту неможливо виконати якісно без наявності у штатній чисельності учасника не менше 100 працівників на умовах повної зайнятості.
Також, Закон дозволяє Замовнику конкретизувати спосіб підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям. Хоча законодавство допускає залучення субпідрядників, Замовник має право встановлювати кваліфікаційні критерії відповідно до специфіки предмета закупівлі. Встановлення вимоги щодо наявності в учасника саме штатних працівників відповідає вимогам статті 29 Закону про аудит, яка покладає на підприємство обов’язок забезпечити незалежність та відповідальність аудиторської команди. Залучення субпідрядників у сфері аудиту може призвести до ризиків втрати контролю та розмивання відповідальності, що є неприйнятним для стратегічного підприємства, особливо в умовах війни, коли значна частина інформації є чутливою та має гриф з обмеженим доступом. Передача такої чутливої інформації потребує більше часу, тому потрібна достатня кількість власного персоналу для можливості швидкого реагування. Також деякі документи можна побачити лише оф-лайн за місцем знаходження Товариства, що можливе лише після оформлення відповідних допусків саме працівникам контрагента, з котрим встановлені відповідні правові відносини.
Окрім того, відповідно до зазначених в проекті договору термінів надання послуг, для виконання роботи встановлені досить стислі терміни , що вимагає для вчасного та якісного надання послуг також достатньої кількості працівників, особливо враховуючи часті тривоги у зв’язку з терористичними діями росії.
Такий підхід забезпечує підвищений рівень контролю за якістю наданих послуг, унеможливлює розповсюдження конфіденційної інформації стороннім особам і сприяє дотриманню вимог чинного законодавства та міжнародних стандартів аудиту. Крім того, відсутність субпідрядників спрощує комунікацію між підприємством та аудиторами, дозволяючи оперативно вирішувати технічні й організаційні питання, що виникають у процесі перевірки. При цьому, слід зауважити, що умовами тендерної документації не забороняється залучення субпідрядників. Разом з тим, основою для забезпечення належного виконання зобов’язань за договором є наявність в Учасника саме власного трудового ресурсу.
Тому вимога щодо підтвердження власних кадрових ресурсів учасника є правомірною та виправданою.
Враховуючи вищезазначене, скарга товариства з обмеженою відповідальністю "ГРАНТ ТОРНТОН ЛЕГІС" (код ЄДРПОУ: 34764976) є безпідставною та задоволенню не підлягає.
Дата опублікування:
09.10.2025 16:23
Номер:
1e4faf4276a246499bf9d48b80e3d47f
Тема запиту:
Пояснення по суті скарги
Текст запиту:
Звертаємо увагу Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель на безпідставність наведених Замовником аргументів, а саме:
1. Щодо вимоги про необхідність підтвердження наявності працівників, які працюють на посаді аудитора та/або ревізора та/або їхніх похідних назв.
Замовник повідомляє, що:
«Вказані вимоги містять критерії, які відповідають законодавству та враховують особливості діяльності Товариства, масштаби проведення аудиту, рівень відповідальності суб’єкта аудиторської діяльності тощо. Крім того, з метою забезпечення ефективного здійснення закупівель, Законом України «Про публічні закупівлі» встановлено право замовника включити у тендерну документацію кваліфікаційні критерії до учасників відповідно до законодавства, які він визнає необхідними».
Однак, слід зазначити що відповідний Закон України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» не містить положень та вимог аналогічних вказаним у закупівлі.
По-перше, Закон про аудит не містить жодних вимог щодо найменування посад працівників, сама по собі посада не може слугувати підтвердженням, що працівник є кваліфікованим.
По-друге, хоча і Законом передбачено право уточнювати кваліфікаційні критерії, це не означає, що Замовник може збільшувати вимогу наявності працівників у десятки раз без достатнього обґрунтування.
Звертаємо увагу, що ТОВ «Грант Торнтон Легіс» надавав послуги з аудиту таким підприємствам як:
• АТ «Укртрансгаз» (UA-2023-06-29-007027-a) Аудит фінансової звітності за 2023-2024 роки;
• ПАТ «Укрнафта» (UA-2023-11-17-015471-a);
• АТ «Укргазвидобування» (UA-2021-06-30-006375-c).
Всі договори були виконанні у встановлені терміни, а у Замовників не було зауважень щодо якості надання послуг. Відтак, вимога щодо наявності такої кількості кваліфікованих працівників не є обґрунтованою, оскільки Скаржник (ТОВ «Грант Торнтон Легіс») вже успішно виконував аналогічні завдання саме Замовнику та аналогічним підприємствам, знає специфіку його роботи та обсяг аудиту.
2. Щодо необхідності наявності штатних кваліфікованих працівників у кількості не менш як 100 осіб, які працюють на умовах повної зайнятості та/або з якими укладений трудовий договір.
Встановлення критерію, який прямо забороняє залучення субпідрядника/співвиконавця, є прямим порушенням ч.3 статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі»:
«…. учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців.»
Крім того, у своїй аргументації Замовник посилається на відмову Скаржника від підписання договору за іншим тендером.
Слід зауважити, що єдиною причиною відмови від укладання договору за вищезазначеним тендером UA-2025-08-04-009644-a ДП "Чугуївський авіаційний ремонтний завод" було те, що 08.08.2025 року АТ «Укртрансгаз» обрав переможцем ТОВ «Грант Торнтон Легіс» за процедурою закупівлі «UA-2025-05-26-013058-a Бухгалтерські та аудиторські послуги (Аудит фінансової звітності АТ «Укртрансгаз» за 2025-2026 роки)» та було розпочато процедуру підписання договору. Відповідно ТОВ «Грант Торнтон Легіс» планував залучення команд аудиторів до виконання завдання за цим договором.
Дата опублікування:
13.10.2025 09:20