• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

код ДК 021:2015-09310000-5 - Електрична енергія (Електрична енергія для закладів освіти Оболонського району м. Києва)

Період подачі пропозицій

до закінчення періоду залишилося 3 дні (до 23.09.25 00:00)

19 552 000.00 UAH з ПДВ
До закінчення прийому пропозицій
03
дн
23
год
01
хв
51
сек
Гарантія - 586 560.00 UAH Довідка МВС Пов'язаний план
Оплата за участь: 4 080.00 UAH
Період оскарження: 15.09.2025 16:21 - 20.09.2025 00:00
Скарга
Очікує розгляду
КЕП

СКАРГА на незаконні вимоги тендерної документації

Номер: 017b583c55a64899a6b0db5244eeb14d
Ідентифікатор запиту: UA-2025-09-15-011851-a.a1
Назва: СКАРГА на незаконні вимоги тендерної документації
Скарга:
Автор: ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД", ЖУК РОМАН ЄВСТАХІЙОВИЧ 380934108320 gasenergotendr@gmail.com http://gasenergotrade.com.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: d8922ceebc214db6ac14f7c8e958f446
Заголовок пункту скарги: умови, викладені у тендерній документації, є дискримінаційними, незаконними та такими, що значно обмежують кількість потенційних учасників процедури закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 1. Відповідно до п.4 Додатку №1 Тендерної документації:
«4. Учасник подає як частину своєї пропозиції документи, що підтверджують його кваліфікацію, а саме:
- На підтвердження досвіду виконання аналогічних за предметом закупівлі договорів Учасник має надати:
довідку в довільній формі, в якій зазначається наступна інформація: найменування замовника (споживача), його адреса та контактний номер телефону, предмет договору, номер та дата договору, фактична сума виконання договору (не менше одного договору).
Аналогічним договором відповідно до умов цієї тендерної документації вважається договір на постачання товару аналогічного предмету закупівлі, що належить до коду ДК 021:2015: 09310000-5 Електрична енергія.
документи, що підтверджують факт поставки товару, по аналогічному(им) договору (ам) зазначеному (им) у довідці (копії видаткових накладних та/або актів купівлі-продажу тощо, що підтверджують повне виконання договору (ів)*);
акт звірки взаєморозрахунків по аналогічному (им) договору(ам) зазначеному(им) в довідці, що має містити кваліфікований електронний підпис особи яка його підписала зі сторони споживача (замовника), з урахуванням вимог Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» та Закону України «Про електронні довірчі послуги»;
- На підтвердження наявності фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю учасник повинен надати копію фінансової звітності за 2024 рік у складі: «Баланс» та «Звіт про фінансові результати» з документальним підтвердженням про подання фінансової звітності до органів Державної податкової служби України або податкової декларації платника єдиного податку – фізичної особи підприємця з документальним підтвердженням про подання фінансової звітності до органів Державної податкової служби України. Обсяг річного доходу (виручки) учасника за 2024 рік повинен становити не менше 100% очікуваної вартості предмета закупівлі.
* під повним виконанням розуміється постачання товару на суму та в обсязі, що визначені договором з урахуванням додаткових угод. При цьому обсяг обов’язково має бути підтверджено довідкою від відповідного оператора системи розподілу, до електричних мереж якого приєднані об’єкти споживача, яка має містити кваліфікований електронний підпис особи яка його підписала, з урахуванням вимог Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» та Закону України «Про електронні довірчі послуги»».

Зазначені вище вимоги Замовника є необґрунтованими і дискримінаційними, а відтак незаконними та такими, що обмежують коло учасників, які бажають взяти участь у закупівлі, оскільки:

Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT), який, у свою чергу, не передбачає оскаржувані нами документи, що вимагає надати Замовник. Більше того, в Україні також діє ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення», що теж є національним стандартом для предмету закупівлі, який не передбачає необхідність отримання документів, що оскаржуються.».
Жоден з оскаржуваних нами документів, які вимагає надати Замовник, не передбачена національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT) та ДСТУ 3466-96.
Отже, Замовник неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, в
порушення пункту 29 Особливостей,
За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами
законодавства в цій частині.

Окрім того, зазначена вимога є дискримінаційною щодо ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» та такою, що унеможливлює участь у цій закупівлі з огляду на те, що окрім документів, які підтверджують наявність досвіду виконання аналогічних за предметом закупівлі договорів та складені безпосередньо сторонами таких договорів, Замовник вимагає надання документу від установи, яка не має відношення до виконання цього договору та до компетенції якої не належить надання довідок про обсяги постачання конкретного споживача, а тому отримати такий документ можуть лише певні учасники, що значно звужує коло потенційних учасників закупівлі.

Вищевказані вимоги Документації є незаконними, дискримінаційними та такими, що порушують вимоги пункту 29 Особливостей, тому просимо зобов'язати Замовника внести відповідні зміни до Документації та виключити оскаржувані нами вимоги.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 006055ca799c467bb4b99b1a4974405a
Заголовок пункту скарги: умови, викладені у тендерній документації, є дискримінаційними, незаконними та такими, що значно обмежують кількість потенційних учасників процедури закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 2. Відповідно до п.2.3 Додатку №4 Тендерної документації:
«2.3. Учасник-постачальник повинен дотримуватись нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та у нього повинні бути відсутностні упродовж останніх тьрох років порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1469.»

Зазначені вище вимоги Замовника є необґрунтованими і дискримінаційними, а відтак незаконними та такими, що обмежують коло учасників, які бажають взяти участь у закупівлі, оскільки:

Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT), який, у свою чергу, не передбачає оскаржувані нами документи, що вимагає надати Замовник. Більше того, в Україні також діє ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення», що теж є національним стандартом для предмету закупівлі, який не передбачає необхідність отримання документів, що оскаржуються.».
Жоден з оскаржуваних нами документів, які вимагає надати Замовник, не передбачена національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT) та ДСТУ 3466-96.
Отже, Замовник неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, в
порушення пункту 29 Особливостей,
За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами
законодавства в цій частині.

Окрім того, зазначена вимога є дискримінаційною щодо ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» та такою, що унеможливлює участь у цій закупівлі з огляду на таке:
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» у відповідь на своє звернення до НКРЕКП отримало лист №1231/14.1.1/7-24 від 01.02.2024 року, яким встановлено, що «ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не дотримано вимоги нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджені постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1469 (далі – Ліцензійні умови з постачання електричної енергії споживачу). Відповідно до статей 17, 19 та 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» НКРЕКП постановою від 11 квітня 2023 року № 647 застерегла Товариство щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу та не застосовувала до Товариства санкції у вигляді накладення штрафу.»
Тобто у ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» були незначні порушення Ліцензійних умов, що стало підставою для відповідного застереження НКРЕКП, проте це не спричинило втрату ліцензії на постачання електричної енергії споживачу, а отже не позбавило ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» право здійснювати відповідну ліцензію.
Відтак, чинне законодавство не обмежує у діяльності постачальників електричної енергії щодо здійснення діяльності з постачання електроенергії, в разі наявності застережень НКРЕКП.
Такі застереження носять виключно попереджувальний характер, і ніяким чином не впливають на постачання електричної енергії і не є перепоною для подальшого постачання, участі у закупівлях, тощо.
Більше того, наявність таких застережень в минулому абсолютно не впливає на постачання електричної енергії в 2024 році, адже суб’єкт господарювання не має жодних встановлених законодавством обмежень як учасник ринку електричної енергії, в тому числі і таких, що перешкоджали б йому брати участь у процедурі закупівлі. Тобто, це жодним чином не впливає на його здатність добросовісно виконувати свої зобов'язання за договором, бути постачальником електричної енергії тощо. А відтак, зазанчена вимога носить відверто дискримінаційний характер, унеможливлює участь у закупівлі значної кількості суб’єктів господарювання, в тому числі і Скаржника, та надає необгрунтовані переваги для участі у закупівлі визначеному колу учасників, проте, об’єктивно не має істотного значення для Замовника.
Таким чином, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не відповідає зазаначеній вимозі Замвоника через наявність таких обставин, а отже і позбавлене права взяти участь в цій закупівлі.

Вищевказані вимоги Документації є незаконними, дискримінаційними та такими, що порушують вимоги пункту 29 Особливостей, тому просимо зобов'язати Замовника внести відповідні зміни до Документації та виключити оскаржувані нами вимоги.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 5c9816e919aa4a73a776e05b29e9e80d
Заголовок пункту скарги: умови, викладені у тендерній документації, є дискримінаційними, незаконними та такими, що значно обмежують кількість потенційних учасників процедури закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 3. Відповідно до додатку № 2 Тендерної документації встановлено, що однією із складових ціни є показник «Середньозважена ціна на ринку “на добу наперед” без ПДВ, грн», а саме:



Форма
ТЕНДЕРНА ПРОПОЗИЦІЯ
(подається на бланку Учасника, Учасник не повинен відступати від даної форми)

Ми, (найменування Учасника), надаємо свою тендерну пропозицію щодо участі у тендерних торгах на закупівлю Електричної енергії (ДК 021:2015 код 09310000-5 ‒ Електрична енергія), згідно з технічними та іншими вимогами Замовника.
Вивчивши тендерну документацію та інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики, на виконання зазначеного вище маємо можливість та погоджуємося виконати вимоги Замовника та Договору про закупівлю на загальну вартість тендерної пропозиції (з ПДВ¹):
Назва Товару Кількість Одиниця виміру Середньозважена ціна на ринку “на добу наперед” без ПДВ, грн Торговельна надбавка / знижка % (не змінюється протягом строку дії Договору) Тариф на передачу електричної енергії без ПДВ, грн Період постачання електричної енергії Ціна за одиницю без ПДВ, грн
Електрична енергія (ДК 021:2015 код 09310000-5 ‒ Електрична енергія) кВт⋅год
Усього, вартість без ПДВ, грн
ПДВ, грн
Усього, вартість з ПДВ, грн


Замовник у своїй формі «Тендерна пропозиція» встановив елемент «Середньозважена ціна на ринку “на добу наперед” без ПДВ, грн» без вказання конкретного періоду (дати), за який потрібно враховувати таку ціну.

Щодо цього повідомляємо, що з метою розроблення єдиного підходу до організації публічних закупівель електричної енергії, підготовки тендерної документації та проєкту договору про закупівлю (постачання електричної енергії споживачу) Міністерством економіки України, як уповноваженим органом, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель затверджено Методичні рекомендацій щодо особливостей здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених наказом Міністерства економіки України від 07.05.2024 №11712 (далі – Методика №11712), метою яких є створення єдиного підходу до організації публічних закупівель електричної енергії, підготовки тендерної документації та проекту договору.
Пунктом 6 розділу ІV «Рекомендації щодо підготовки тендерної документації» Методики №11712 визначено, що Замовникам рекомендується в тендерній документації визначити порядок розрахунку ціни тендерної пропозиції для учасника за формою згідно з додатком 6 до примірної тендерної документації (додаток 2 до Методичних рекомендацій) з метою розрахунку та фіксації вартості торговельної надбавки / знижки учасника за результатами процедури закупівлі. Для розрахунку ціни тендерної пропозиції учасника відповідно до абзацу першого цього пункту ціну на ринку «на добу наперед» за 1 кВт.год без ПДВ рекомендовано розраховувати за останній повний календарний місяць, що передував даті оголошення процедури закупівлі, і використовувати тариф на послуги з передачі електричної енергії, чинний на дату оголошення процедури закупівлі…».
Встановлення такого елементу для розрахунку дає можливість встановити рівні вимоги для всіх учасників закупівлі, оскільки для всіх учасників цей елемент буде сталий (однаковий), а загальна вартість 1 кВт/год буде залежати лише від розміру торгівельної надбавки (маржі), яка буде запропонована учасником.
Інші складові формули для всіх учасників торгів також будуть сталими, у тому числі тариф на послуги з передачі електричної енергії, чинний на дату оголошення процедури закупівлі), який визначається відповідно до постанов НКРЕКП. З огляду на вказане, положення Методики №11712 розроблені таким чином, що, при всіх інших рівних елементах розрахунку, єдиним елементом, який можуть встановлювати учасники і тим самим впливати на загальну ціну тендерної пропозиції, є торгова націнка (маржа).

Таким чином, Замовник, не встановивши конкретного періоду, за який потрібно враховувати елемент «Середньозважена ціна на ринку “на добу наперед” без ПДВ, грн», дав змогу учасникам у розрахунках ціни тендерної пропозиції визначати цей елемент розрахунку на власний розсуд. Отже, Замовником не було створено рівні умови для всіх учасників процедури закупівлі в частині визначення ціни пропозиції.
Оскільки, наприклад, один учасник може розрахувати свою ціну з урахуванням «Середньозваженої ціни на ринку “на добу наперед” станом на 18.09.2025 року (3,79439 грн.), яка є значно нижчою за ринкову ціну за повний розрахунковий період, і за рахунок цього додавши оптимальний розмір маржі, перемогти у цій закупівлі, а інший учасник, який візьме за основу «Середньозважена ціна на ринку “на добу наперед” без ПДВ, грн», за останній розрахунковий період (5,42005 грн.), яка є справедливою і ринковою, та додасть оптимальний розмір маржі, вже у порівнянні з першим не буде мати переваги.
Тобто, на момент подання пропозиції через невизначеність одного елемента ціни, який є змінним і впродовж виконання договору, усі учасники, в тому числі і Скаржник, є в нерівних умовах, а саме така умова закупівлі дискримінує Скаржника в порівнянні з іншими учасниками, які шляхом заниження розміру такого елементу отримають перевагу у цій закупівлі.

Таким чином, під час розроблення ТД Замовником порушено вимоги пункту 3 Особливостей в частині недотримання принципів здійснення публічних закупівель, визначених пунктами 1, 4 та 5 частини 1 статті 5 Закону, а саме: забезпечення добросовісної конкуренція серед учасників, рівного ставлення до них, об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі, а тому Замовник повинен внести зміни до ТД та чітко визначити період, за який потрібно враховувати елемент «Середньозважена ціна на ринку “на добу наперед” без ПДВ, грн».
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації