-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
71310000-4 Консультаційні послуги у галузях інженерії та будівництва (послуги з переоцінки основних засобів та незавершених капітальних інвестицій ПАТ «Центренерго» станом на 31.12.2025 р. для цілей бухгалтерського обліку та достовірності фінансової звітності відповідно до Міжнародних стандартів бухгалтерського обліку)
(Послуги з переоцінки основних засобів та незавершених капітальних інвестицій ПАТ «Центренерго» станом на 31.12.2025 р. для цілей бухгалтерського обліку та достовірності фінансової звітності відповідно до Міжнародних стандартів бухгалтерського обліку) для потреб Апарату управління ПАТ «Центренерго»; Кількість: 1 послуга.
Призупинено
3 750 000.00
UAH без ПДВ
Період оскарження:
01.09.2025 14:39 - 06.09.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП
На порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо усунення дискримінаційних та інших вимог тендерної документації
Номер:
61c8f58ea74b4fd08d9a3cce14e56075
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-09-01-005760-a.b1
Назва:
На порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо усунення дискримінаційних та інших вимог тендерної документації
Скарга:
01 вересня 2025 року Публічним акціонерним товариством «Центренерго» (далі – Замовник) на виконання вимог Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі по тексту – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі по тексту – Особливості), оголошено процедуру закупівлі (відкриті торги) 71310000-4 Консультаційні послуги у галузях інженерії та будівництва (послуги з переоцінки основних засобів та незавершених капітальних інвестицій ПАТ «Центренерго» станом на 31.12.2025 р. для цілей бухгалтерського обліку та достовірності фінансової звітності відповідно до Міжнародних стандартів бухгалтерського обліку).
Разом із оголошенням про проведення відкритих торгів з Особливостями була оприлюднена тендерна документація (далі – Документація), затверджена рішенням уповноваженої особи Замовника (протокол №160-В від 01.09.2025).
Товариство з обмеженою відповідальністю «Консалтингова компанія «Острів» (далі – ТОВ «КК «Острів» або Скаржник) вважає окремі умови Документації такими, що суперечать нормам законодавства України у сфері публічних закупівель, зокрема принципам здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, визначеним у статті 5 Закону, у зв’язку з чим звертаємось до Антимонопольного комітету України (далі – Орган оскарження) з даною скаргою.
Враховуючи нижченаведене, Скаржник вважає, що умови Документації мають бути змінені з метою усунення зазначених нижче дискримінаційних вимог та узгодження вимог Замовника з приписами Особливостей та Закону.
Скаржник як потенційний учасник даних відкритих торгів переконаний в тому, що вимоги, поставлені Замовником до потенційних учасників, в тому числі Скаржника, є дискримінаційними та такими, що порушують права та законні інтереси Скаржника, зокрема на рівну конкуренцію, з огляду на наступне.
Пов'язані документи:
Учасник
- Договір Укртранснафта 37/23К 05.09.2025 15:11
- Наказ Амфітеатров 05.09.2025 15:11
- Лобов АССА 05.09.2025 15:11
- Лист Скарга 05.09.2025 15:11
- Договір Укртатнафта 1063/10/2104 05.09.2025 15:11
- Сертифікат Кеда Руслан 05.09.2025 15:11
- Договір Укртранснафта 108/21К 05.09.2025 15:11
- Рішення про внесення змін до рішення Ради нагляду аудитор.діяльності 05.09.2025 15:11
- Наказ Скворцов 05.09.2025 15:11
- Наказ Лобов 05.09.2025 15:11
- Наказ і документи Кеда 05.09.2025 15:11
- sign.p7s 05.09.2025 15:18
- рішення від 09.09.2025 № 13821.pdf 09.09.2025 16:35
- Інформація про резолютивну частину рішення від 17.09.2025 № 14267.pdf 18.09.2025 14:09
- Ґрунтовні пояснення по суті скарги UA-2025-09-01-005760-a.b1.docx 11.09.2025 13:48
- Ґрунтовні пояснення по суті скарги UA-2025-09-01-005760-a.b1.pdf 11.09.2025 13:48
Дата прийняття скарги до розгляду:
05.09.2025 16:02
Дата розгляду скарги:
17.09.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
09.09.2025 16:35
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
17423b62058d49399d6c0b85096385cc
Заголовок пункту скарги:
Встановлення дискримінаційних вимог в Документації в частині наявності в учасника закупівлі лише штатних працівників
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Пунктом 1 Додатку 2 Документації передбачено окремі вимоги до працівників учасника, які мають бути штатними.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Додатком 2 до Документації Замовником визначено перелік інформації та документів, що підтверджують відповідність Учасника встановленим кваліфікаційним критеріям. Згідно з підпунктом 1.1 вказаного Додатку 2 Документації Замовником визначено, що з метою документального підтвердження інформації про відповідність учасника кваліфікаційному критерію «Наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» Учасник підтверджує наявність: 1.1.1. Загальної чисельності штатних кваліфікованих працівників у штаті Учасника не менше ніж десять працівників, які будуть залучатись до надання послуг з оцінки і працюють на умовах повної зайнятості та/або з якими укладено трудовий договір. 1.1.2. Із загальної чисельності штатних кваліфікованих працівників Учасника, визначених в п.1, має бути не менш як п’ять працівників, які мають чинні свідоцтва оцінювачів майна відповідно до спеціалізації напряму 1 «Оцінка об’єктів у матеріальній формі» та напряму 2 «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів та нематеріальних активів (крім прав на об’єкти інтелектуальної власності», які повинні обов’язково мати спеціалізації 1.1, 1.2, 1.3 та 2.1, але наявність у кожного оцінювача всіх спеціалізацій, що вимагаються, не є обов’язковою. 1.1.3. Із загальної чисельності штатних кваліфікованих працівників Учасника, визначених в п.1, має бути не менш як три працівники, які успішно пройшли міжнародні курси оцінювачів American Society of Appraisers або International Institute of Businnes Valuation, або мають сертифікацію СFА (Chartered Financial Analyst) або сертифікат (свідоцтво) королівського інституту дипломованих оцінювачів RICS. 1.1.4. Із загальної чисельності штатних кваліфікованих працівників Учасника, визначених в п.1, має бути не менш як три працівники, що повинні мати принаймні один документ, що засвідчує проходження повної програми сертифікації, виданий однією з організацій, що є членом Міжнародної федерації бухгалтерів (ІFАС), а саме Асоціацією присяжних сертифікованих бухгалтерів (АССА), та/або Американським інститутом сертифікованих громадських бухгалтерів (АІСРА), та/або Інститутом присяжних бухгалтерів Англії і Уельсу (ІСАЕW). На підтвердження інформації’ зазначеної вище Учасник надає: - Довідку щодо кількості працівників, які будуть залучатись до надання послуг з оцінки і працюють на умовах повної зайнятості та/або з якими укладено трудовий договір. Скановані копії витягів із трудових книжок ( перша сторінка і сторінка з крайнім записом) або копії інших документів, що підтверджують трудові відносини з працівниками, які будуть залучатись до надання послуг з оцінки і працюють на умовах повної зайнятості та/або з якими укладено трудовий договір і накази або витяги з наказів про прийняття на роботу. - Копії кваліфікаційних свідоцтв оцінювачів, виданих Фондом Державного майна України. Разом з тим, зазначені вимоги Замовника вважаємо дискримінаційними та такими, що порушують наші права та законні інтереси як учасника закупівлі. За таких умов, участь у процедурі закупівлі зможуть взяти лише учасники, які мають саме штатних відповідних працівників, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника. При цьому питання, пов’язані з обліком працівників, регулюються наказом Держкомстату від 28 вересня 2005 року №286 «Про затвердження Інструкції зі статистики кількості працівників», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30 листопада 2005 року за №1442/11722. Згідно з пунктом 1.1 цієї Інструкції, дія інструкції поширюється на всіх юридичних осіб, їхні філії, представництва та інші відокремлені підрозділи (далі - підприємства), а також на фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю. Абзацом четвертим пункту 1.8 цієї ж Інструкції передбачається три види працівників: - штатні працівники; - зовнішні сумісники; - працюючі за цивільно-правовими договорами. Отже, оскільки Законом передбачений саме кваліфікаційний критерій «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід», для підтвердження відповідності цьому критерію учасники мають право залучати як штатних працівників, так і сумісників, або працівників, які працюють за цивільно-правовими договорами. При цьому повідомляємо, що маємо у своєму складі достатню кількість кваліфікованих спеціалістів, які мають необхідні знання та досвід для надання послуг, що є предметом закупівлі, на належному професійному рівні, в тому числі як штатних працівників, так і тих, що є сумісниками. Зокрема ТОВ «КК «Острів» для надання послуг, що є предметом закупівлі, має намір залучити оцінювачів Скворцова Дениса Миколайовича, Амфітеатрова Олексія Дмитровича, Кеду Руслана Івановича та бухгалтера Лобова Павла Івановича, які мають достатній фаховий рівень, але працюють за сумісництвом (накази на призначення вказаних працівників додаються). Встановивши вимогу щодо наявності у учасника саме штатних працівників, тобто працівників, які працюють на умовах повної занятості, та/або з якими у учасника укладено трудовий договір, Замовник штучно та протиправно позбавив нас законної можливості залучити до надання послуг, що є предметом закупівлі, працівників, які працюють за сумісництвом та, як наслідок, позбавив нас можливості взяти участь у цій закупівлі, чим порушив наші права та охоронювані Законом інтереси. Згідно з частиною першою статті 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, зокрема, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінація учасників та рівне ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону. Враховуючи вище викладене, просимо зобов’язати Замовника усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.
Порядковий номер пункту скарги:
2
Номер:
1f3b411c4b8e4f169b4345151b5d7f23
Заголовок пункту скарги:
Встановлення дискримінаційних вимог в Документації в частині вимог до міжнародної сертифікації працівників учасника
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Пунктом 1 (підпункт 1.1.3) Додатку 2 Документації передбачено окремі вимоги до учасників закупівлі щодо наявності працівників, які успішно пройшли міжнародні курси оцінювачів American Society of Appraisers або International Institute of Businnes Valuation, або мають сертифікацію СFА (Chartered Financial Analyst) або сертифікат (свідоцтво) королівського інституту дипломованих оцінювачів RICS.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Підпунктом 1.1.3 Додатку 2 Документації визначено необхідність підтвердження Учасником наявності із загальної чисельності штатних кваліфікованих працівників Учасника, визначених в пункті 1 цього Додатку, не менш як трьох працівників, які успішно пройшли міжнародні курси оцінювачів American Society of Appraisers або International Institute of Businnes Valuation, або мають сертифікацію СFА (Chartered Financial Analyst) або сертифікат (свідоцтво) королівського інституту дипломованих оцінювачів RICS. Вимога щодо проходження працівниками виключно міжнародних курсів оцінювачів American Society of Appraisers або International Institute of Businnes Valuation, або наявність сертифікату СFА (Chartered Financial Analyst) або сертифікату (свідоцтва) королівського інституту дипломованих оцінювачів RICS є необґрунтованою та дискримінаційною, що суперечить принципу рівності учасників. Міжнародна сертифікація оцінювачів – це підтвердження кваліфікації, яке надається провідними міжнародними організаціями та є доказом високої кваліфікації спеціаліста незалежно від того, яка саме організація її видала. При цьому, під міжнародною сертифікацією оцінювачів зазвичай розуміють сертифікацію, яку проводять: (1) Європейська Група Асоціацій Оцінювачів (TEGoVA, The European Group of Valuers' Associations), (2) Королівський Інститут Сертифікованих Експертів (RICS, Royal Institution of Chartered Surveyors), (3) Американське Товариство Оцінювачів (ASA, American Society of Appraisers); (4) Міжнародний інститут оцінки бізнесу (IIBV International Institute of Business Valuation). Слід зазначити, що оскільки метою України є вступ до Європейського Союзу, то саме членство в Європейській Групі Асоціацій Оцінювачів для фахівців учасника є логічним. Натомість Замовником вказана міжнародна організація оцінювачів безпідставно виключена з переліку. Звертаємо увагу, що Скаржник має трьох висококваліфікованих фахівців, які успішно завершили міжнародну програму сертифікації, визнану Європейською Групою Асоціацій Оцінювачів (TEGoVA) (Петенко Сергій Олександрович, як штатний працівник, та Амфітеатров Олексій Дмитрович і Кеда Руслан Іванович, як працівники за сумісництвом), що підтверджує їх професіоналізм на міжнародному рівні та досвід в обраній сфері. При цьому, враховуючи наш позитивний досвід надання аналогічних послуг, що є предметом закупівлі, їх кваліфікація, підтверджена відповідним міжнародним дипломом (TEGOVA), є в повній мірі достатня та така, що дозволяє нам надати Замовнику послуги якісно та в строки, відповідно до законодавства та умов договору. Однак, вимоги Документації Замовника унеможливлюють нашу участь в даній закупівлі. Встановивши у Документації вимоги щодо виключного переліку організації з питань сертифікації оцінювачів Замовник штучно та безпідставно обмежив коло потенційних учасників лише тими, які мають у своєму складі фахівців, які підтвердять проходження навчання та/або сертифікацію відповідно до виключного переліку організацій, встановленого Замовником. Обмеження Замовником кола учасників лише тими, фахівці яких пройшли визначені в Документації курси, або має зазначені сертифікати, є необґрунтованим і порушує права інших потенційних учасників закупівлі, зокрема Скаржника. Враховуючи викладене, вважаємо за необхідне зобов’язати Замовника внести зміни до Документації в цій частині з метою приведення її у відповідність до норм чинного законодавства України та усунення дискримінаційних вимог.
Порядковий номер пункту скарги:
3
Номер:
65674ed6a84544a0a07b99e293ac711a
Заголовок пункту скарги:
Встановлення дискримінаційних вимог в Документації в частині обмеженого переліку щодо міжнародної сертифікації фахівців з бухгалтерського обліку.
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Пунктом 1 (підпункт 1.1.4) Додатку 2 Документації передбачено окремі вимоги до працівників учасника, які повинні мати принаймні один документ, що засвідчує проходження повної програми сертифікації, виданий однією з організацій, що є членом Міжнародної федерації бухгалтерів (ІFАС), а саме Асоціацією присяжних сертифікованих бухгалтерів (АССА), та/або Американським інститутом сертифікованих громадських бухгалтерів (АІСРА), та/або Інститутом присяжних бухгалтерів Англії і Уельсу (ІСАЕW).
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Підпунктом 1.1.4 Додатку 2 Документації передбачено необхідність підтвердження Учасником закупівлі наявності із загальної чисельності штатних кваліфікованих працівників Учасника, визначених в п.1, не менш як трьох працівників, що повинні мати принаймні один документ, що засвідчує проходження повної програми сертифікації, виданий однією з організацій, що є членом Міжнародної федерації бухгалтерів (ІFАС), а саме Асоціацією присяжних сертифікованих бухгалтерів (АССА), та/або Американським інститутом сертифікованих громадських бухгалтерів (АІСРА), та/або Інститутом присяжних бухгалтерів Англії і Уельсу (ІСАЕW). Вважаємо зазначені вимоги Замовника дискримінаційними та такими, що порушують наші права та законні інтереси як учасника закупівлі. Незважаючи на те, що предметом закупівлі є послуги з незалежної оцінки, Замовником встановлено в Документації вимоги не лише до кваліфікації оцінювачів, але і до кваліфікації бухгалтерів, які будуть залучені до надання послуг. В той же час такі вимоги не узгоджуються з нормами чинного законодавства, оскільки безпідставно звужують коло документів, які підтверджують високий рівень знань з міжнародних стандартів фінансової звітності. Так пунктом 4 частини першої статті 23 Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» (далі – Закон про аудит) встановлено, що для проведення аудиту підприємств, які становлять суспільний інтерес, щонайменше дві особи зі складу працівників суб’єкта аудиторської діяльності мають підтвердити кваліфікацію відповідно до статті 19 Закону про аудит або скласти іспит за напрямом, зазначеним у пункті 7 частини 2 статті 19 Закону про аудит, або мати чинні сертифікати (дипломи) професійних організацій, що підтверджують високий рівень знань з міжнародних стандартів фінансової звітності. Перелік професійних організацій, сертифікат (диплом) яких свідчить про високий рівень знань з міжнародних стандартів фінансової звітності, відповідно до статті 23 Закону про аудит, затверджується Радою нагляду за аудиторською діяльністю Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю. Рішенням Ради нагляду за аудиторською діяльністю Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю від 26 квітня 2023 року № 3/5/59 затверджено Перелік професійних організацій, сертифікат (диплом) яких свідчить про високий рівень відповідних знань з міжнародних стандартів фінансової звітності. Окрім того, Радою нагляду прийнято рішення від 30 травня 2025 року № 4/7/83 «Про внесення змін до рішення Ради нагляду за аудиторською діяльністю Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю від 26 квітня 2023 року № 3/5/59», яким унесено до рішення Ради нагляду за аудиторською діяльністю Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю від 26 квітня 2023 року № 3/5/59 зміни, а саме пункт 3 викладено у такій редакції: «3. Встановити, що високий рівень знань з міжнародних стандартів фінансової звітності працівників суб’єкта аудиторської діяльності для цілей статті 23 Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» підтверджується: 1) повним членством працівника суб’єкта аудиторської діяльності в одній з професійних організацій, внесених до затвердженого цим рішенням Переліку; 2) дипломами «Diploma in International Financial reporting (DipIFR)» Асоціації присяжних сертифікованих бухгалтерів (Association of Chartered Certified Accountants – АССА), іспит для отримання якого складено працівником суб’єкта аудиторської діяльності англійською мовою; 3) іншими дипломами «Diploma in International Financial reporting (DipIFR)» Асоціації присяжних сертифікованих бухгалтерів (Association of Chartered Certified Accountants – АССА), крім зазначених у підпункті 2 цього пункту, отриманими працівниками суб’єктів аудиторської діяльності до 08 травня 2023 року.». З наведеного слідує, що законодавством дозволено підтверджувати високий рівень знань з міжнародних стандартів фінансової звітності працівників, крім проходження повної програми сертифікації, як це встановлено вимогами Замовника, також дипломами «Diploma in International Financial reporting (DipIFR)» Асоціації присяжних сертифікованих бухгалтерів (Association of Chartered Certified Accountants – АССА), зокрема, отриманими до 08 травня 2023 року. До надання послуг, що є предметом закупівлі, Скаржник має намір залучити бухгалтера (за сумісництвом) Лобова Павла Івановича, який отримав у липні 2006 року диплом Diploma in International Financial reporting (DipIFR)» Асоціації присяжних сертифікованих бухгалтерів. Слід зазначити, що оскільки у учасника є право здійснювати підготовку своєї тендерної пропозиції до моменту кінцевого строку подання тендерних пропозицій, зокрема залучати в цей період необхідних фахівців шляхом оформлення з ними трудових відносин, або залученням субпідрядника, який має таких фахівців, Скаржник не оскаржує кількість фахівців, які повинні мати високий рівень знань з міжнародної фінансової звітності, встановлену Замовником в Документації, оскільки має можливість залучити до надання послуг ще двох фахівців (за сумісництвом), які мають дипломи «Diploma in International Financial reporting (DipIFR)» Асоціації присяжних сертифікованих бухгалтерів, видані до 08 травня 2023 року. В той же час Скаржник, маючі можливість залучити до надання послуг у необхідній кількості фахівців, високий рівень знань яких з міжнародних стандартів фінансової звітності визнаний законодавством, позбавлений можливості взяти участь у закупівлі через встановлені Замовником дискримінаційні вимоги. Враховуючи викладене, вважаємо за необхідне зобов’язати Замовника внести зміни до Документації в цій частині з метою приведення її у відповідність до норм чинного законодавства України та усунення дискримінаційних вимог.
Порядковий номер пункту скарги:
4
Номер:
90c363f71b9a40a5b5094f8a9a92ae6e
Заголовок пункту скарги:
Неузгодженість окремих положень Документації законодавству.
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Пунктом 4 Розділу VI Документації передбачено окремі вимоги щодо укладання договору про закупівлю, які суперечать законодавству.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Підпунктом 4.1 пункту 4 Розділу VI «Результати тендеру та укладання договору про закупівлю» Документації передбачено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої – п’ятої, сьомої – дев’ятої статті 41 Закону, та Особливостей. Разом з тим, відповідно до частини третьої статті 17 «Перехідні та прикінцеві положення» Закону України «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об'єднань юридичних осіб» визнано Господарський кодекс України (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., NN 18 - 22, ст. 144) таким, що втратив чинність, з дня введення в дію цього Закону. Відповідно до інформації, що міститься на сайті https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/4196-20 зазначений Закон набрав чинності 28 лютого 2025 року та відповідно введений в дію 28 серпня 2025 року. Отже, 28 серпня 2025 року Господарський кодекс України визнано таким, що втратив чинність. Вказане означає, що даний кодекс припинив свою дію і більше не має жодної юридичної сили, відповідно не може застосовуватися/реалізовуватися при правовідносинах. При цьому звертаємо увагу, що оголошення про проведення закупівлі разом з Документацією розміщено Замовником в електронній системі закупівель 01 вересня 2025 року, а саме після втрати чинності Господарським кодексом України. Відповідно, положення Документації щодо необхідності застосування при укладанні договору про закупівлю Господарського кодексу України, який на момент оголошення закупівлі є таким, що втратив чинність, не узгоджуються із законодавством, а також в разі обрання переможцем «небажаного учасника закупівлі» дозволяє Замовнику певні маніпуляції, як приклад, можливу відміну торгів у зв’язку з допущеними вказаними порушеннями при їх проведенні, що порушує права та законні інтереси учасників торгів, зокрема Скаржника. Враховуючи викладене, просимо зобов'язати Замовника внести зміни до Документації в цій частині з метою усунення неузгодженостей із положеннями законодавства.
Порядковий номер пункту скарги:
5
Номер:
ffd4d50809944a5fa6b133bb7ef5ddec
Заголовок пункту скарги:
Невідповідність положень Документації вимогам статті 22 Закону.
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Документація не відповідає вимогам пункту 3 частини другої статті 22 Закону
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Частиною другою статті 22 Закону встановлено обов’язкові вимоги до тендерної документації, зокрема пунктом 3 передбачає обов’язкову наявність інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Оскільки предметом закупівлі є послуги з переоцінки основних засобів та незавершених капітальних інвестицій ПАТ «Центренерго» станом на 31.12.2025 року для цілей бухгалтерського обліку та достовірності фінансової звітності відповідно до Міжнародних стандартів бухгалтерського обліку, надання таких послуг регулюється Законом України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» (далі – Закон про оцінку). Стаття 11 Закону про оцінку встановлює вимоги до договору на проведення оцінки майна, зокрема перелік умов договору, які є істотними. Відповідно до статті 11 Закону про оцінку істотними умовами договору на проведення оцінки майна є: - зазначення майна, що підлягає оцінці; - мета, з якою проводиться оцінка; - вид вартості майна, що підлягає визначенню; - дата оцінки; - строк виконання робіт з оцінки майна; - розмір і порядок оплати робіт; - права та обов'язки сторін договору. Слід зазначити, що Документація не містить інформації щодо майна, яке підлягає оцінці в обсязі, необхідному для підготовки тендерної пропозиції, зокрема розрахунку її ціни учасниками процедури закупівлі. Додаток 3 «Технічні вимоги на закупівлю послуг» до Документації не містить інформацію щодо того, які саме основні засоби підлягають оцінці (обладнання, колісні транспортні засоби, механізми, будівлі, літаки тощо), а також щодо кількості основних засобів та капітальних інвестицій, що підлягають оцінці. В додатку 5 «Проєкт договору» до Документації (пункт 1.1. Договору про проведення незалежної оцінки майна) вказано, що інформація щодо майна зазначена в додатку 1, який є невід’ємною частиною Договору, однак такий додаток у складі Документації відсутній. Більше того, у проєкті договору вказано, що перелік майна (активів) Замовника, що зазначається у додатку 1, який є невід’ємною частиною договору, складається станом на 31.12.2025 на підставі даних бухгалтерського обліку Замовника. За таких умов, єдина інформація, яка на даний час відома Скаржнику щодо майна, яке підлягає оцінці в рамках цієї процедури закупівлі, це те, що до його складу входять основні засоби та незавершені капітальні інвестиції. Також, виходячи із встановлених Замовником в Документації кваліфікаційних вимог до учасника Скаржник може лише припускати, що до складу основних засобів входять нерухоме майно, колісні транспортні засоби, машини та обладнання у значній кількості. При цьому Скаржник наголошує, що оскільки оцінка здійснюється для цілей бухгалтерського обліку та достовірності фінансової звітності відповідно до Міжнародних стандартів бухгалтерського обліку то Замовник на даний час володіє всією необхідною інформацією щодо активів, які підлягають оцінці та їх кількості. Така ситуація не відповідає вимогам пункту 3 частини другої статті 22 Закону, який чітко вимагає від Замовника надати у складі тендерної пропозиції інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію, до якої під час закупівлі послуг з оцінки майна відноситься інформація щодо майна (перелік майна), яке підлягає оцінці та його кількості. Так само і розрахунок ціни тендерної пропозиції, який ґрунтується не на інформації, отриманої з Документації, а на припущеннях, не може вважатися об’єктивним та таким, що відповідає принципам Закону. Таким чином дії Замовника протиправно позбавляють Скаржника можливості прийняти участь у закупівлі, оскільки у Скаржника відсутня можливість підготувати свою тендерну пропозицію, зокрема визначити її ціну через відсутність необхідної інформації у Документації. Враховуючи викладене, просимо зобов'язати Замовника внести зміни до Документації в цій частині з метою усунення обмежуючих конкуренцію та дискримінаційних вимог, у тому числі по відношенню до суб'єкта оскарження.
Порядковий номер пункту скарги:
6
Номер:
1a8b29c64f774575b781d3073fbc138a
Заголовок пункту скарги:
Встановлення дискримінаційних вимог в Документації в частині наявності у учасника досвіду надання послуг з оцінки в певній галузі економіки
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Підпунктом 2.1 пункту 2 додатку 2 «Кваліфікаційні критерії до учасників» до Документації передбачено, що учасник повинен мати досвід надання послуг з оцінки підприємствам електроенергетичного сектору.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Підпунктом 2.1 пункту 2 додатку 2 «Кваліфікаційні критерії до учасників» до Документації встановлені наступні вимоги щодо підтвердження досвіду виконання аналогічних договорів: «… Наявність документально підтвердженого досвіду виконання, що підтверджують надання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів): 2.1. Довідку про виконання Учасником протягом 2020-2025 на території України проєктів (не менше п’яти) з незалежної оцінки активів (основних засобів) та/або з проведення тесту на наявність економічного знецінення активів (основних засобів) підприємств електроенергетичного сектору з загальною кількістю оцінюваних/тестованих активів не менше 10 тисяч інвентарних одиниць для цілей подальшого відображення у фінансовій звітності, складеній згідно вимогами МСФЗ...». Скаржник вважає вимогу щодо наявності у учасника досвіду надання послуг з незалежної оцінки активів саме підприємствам електроенергетичного сектору дискримінаційною та такою, що грубо порушує норми Закону з огляду на наступне. Функціонування ринку оціночної діяльності в України регулюється Законом України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» (далі – Закон про оцінку), постановами Кабінету Міністрів України та наказами Фонду державного майна України (надалі – Фонд). Відповідно до статті 5 Закону про оцінку, суб’єктами оціночної діяльності є, зокрема, суб’єкти господарювання, які отримали сертифікат суб'єкта оціночної діяльності відповідно до цього Закону. Згідно зі статтею 19 Закону про оцінку сертифікат суб'єкта оціночної діяльності - суб'єкта господарювання є документом, що засвідчує внесення інформації про суб’єкта оціночної діяльності до Державного реєстру оцінювачів та суб’єктів оціночної діяльності та надає право здійснювати оціночну діяльність у формі практичної діяльності з оцінки майна за напрямами оцінки майна, що в ньому зазначені. Відповідно до вимог статті 20 Закону про оцінку та Положення про видачу сертифікатів суб’єктів оціночної діяльності, затвердженого наказом Фонду від 14 березня 2002 року № 479 (надалі – Положення), Фонд видає суб’єктам господарювання сертифікат суб’єкта оціночної діяльності. Фонд є регулятором оціночної діяльності та неодноразово в своїх роз’ясненнях зазначав, що будь-які суб’єкти оціночної діяльності мають право здійснювати практичну діяльність з оцінки майна в межах напрямів, незалежно від мети проведення оцінки. Згідно з Положенням, для можливості здійснення оцінки майна суб’єкт оціночної діяльності – суб’єкт господарювання повинен мати сертифікат суб’єкта оціночної діяльності за відповідними напрямами оцінки майна. Підставою для проведення оцінки активів відповідно до Закону про оцінку є договір на проведення оцінки. Відповідно до договору на проведення оцінки, замовником оцінки є особи, яким майно належить на законних підставах або у яких майно перебуває на законних підставах, а також ті, які замовляють оцінку майна за дорученням зазначених осіб, а виконавцем оцінки – суб'єкт оціночної діяльності, що діє на підставі Закону про оцінку. Отже, ні Законом про оцінку, ні Положенням, ні іншими нормативно-правовими актами Фонду, який є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику, зокрема, у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності, не встановлено обмежень діяльності суб’єктів оціночної діяльності щодо проведення оцінки активів в залежності від галузі, сегменту, або сфери діяльності замовника оцінки. При цьому ТОВ «КК «Острів» звертає увагу, що питання наявності у учасника досвіду на проведення оцінки активів підприємств в певній галузі економіки вже неодноразово розглядалось Органом оскарження та такі вимоги визнавались дискримінаційними. Зокрема така позиція містилась у рішенні Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №4418-р/пк-пз від 06.03.2020 року та рішенні Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №17033-р/пк-пз від 17 жовтня 2024 року. Скаржник має досвід надання послуг з незалежної оцінки активів для цілей подальшого відображення у фінансовій звітності, складеній згідно вимогами МСФЗ, підприємствам різних галузей економіки, зокрема і енергетичного сектору (Акціонерне товариство «Укртранснафта» та Акціонерне товариство «Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія «Укртатнафта»), однак не має можливості виконати вимогу Замовника щодо надання договорів з незалежної оцінки активів (основних засобів) та/або з проведення тесту на наявність економічного знецінення активів (основних засобів) підприємств саме електроенергетичного сектору для цілей подальшого відображення у фінансовій звітності, складеній згідно вимогами МСФЗ. Встановлення Замовником обмеження щодо обов’язкової наявності у учасника аналогічних договорів, які передбачають оцінку активів суб’єктів господарювання, що здійснює діяльність саме у електроенергетичному секторі, позбавляють можливості ТОВ «КК «Острів» прийняти участь в даній закупівлі, чим порушують наші права та законні інтереси як учасника торгів. Враховуючи викладене, вважаємо за необхідне зобов'язати Замовника внести зміни до Документації в цій частині з метою приведення її у відповідність до норм чинного законодавства України та усунення дискримінаційних вимог.
Порядковий номер пункту скарги:
7
Номер:
89c0629825c44fa49bbdb4cf01cc5c8b
Заголовок пункту скарги:
Встановлення в Документації дискримінаційних вимог в частині кількості аналогічних договорів.
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Замовником в Документації встановлено дискримінаційні вимоги щодо кількості аналогічних договорів, які учасник має подати у складі своєї пропозиції.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Замовником в додатку 2 «Кваліфікаційні критерії до учасників» до Документації встановлені наступні вимоги щодо підтвердження досвіду виконання аналогічних договорів: «… Наявність документально підтвердженого досвіду виконання, що підтверджують надання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів): 2.1. Довідку про виконання Учасником протягом 2020-2025 на території України проєктів (не менше п’яти) з незалежної оцінки активів (основних засобів) та/або з проведення тесту на наявність економічного знецінення активів (основних засобів) підприємств електроенергетичного сектору з загальною кількістю оцінюваних/тестованих активів не менше 10 тисяч інвентарних одиниць для цілей подальшого відображення у фінансовій звітності, складеній згідно вимогами МСФЗ 2.2. Довідку про виконання Учасником протягом 2020-2025 на території України проєктів (не менше п’яти) з незалежної оцінки активів (основних засобів) та/або з проведення тесту на наявність економічного знецінення активів (основних засобів) для цілей подальшого відображення у фінансовій звітності, складеній згідно з вимогами МСФЗ для суб’єктів господарювання (в інтересах) або об’єктом якого є господарське товариство, у статутному капіталі якого більше 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі або господарське товариство, 50 і більше відсотків акцій (часток) якого належать господарському товариству, частка держави в якому становить 100 відсотків…» Скаржник звертає увагу, що як статтею 16 Закону так і Документацією для підтвердження наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору передбачено подання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів). Тобто цілком достатньою є наявність одного аналогічного договору, в той же час Замовником встановлена вимога щодо наявності не менше ніж п’яти аналогічних договорів. Скаржник має достатній досвід надання послуг з оцінки для великого обсягу активів. Зокрема впродовж 2021-2025 років ТОВ «КК «Острів» надавало послуги з проведення незалежної оцінки активів (основних засобів) з метою формування фінансової звітності відповідно до стандартів міжнародної фінансової звітності Акціонерному товариству «Укртранснафта» та Акціонерному товариству «Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія «Укртатнафта» (які є господарськими товариствами, 50 і більше відсотків акцій (часток) якого належать господарському товариству, частка держави в якому становить 100 відсотків) за договорами № 108/21К від 16. грудня 2021 № 37/23К від 27 жовтня 2023 року та №1063/10/2104 від 26 грудня 2024 року відповідно (додаються). Зазначені договори сумарно передбачають оцінку більше ніж 70 тисяч активів, що значно перевищує кількість активів (сумарно не менше 10 тисяч інвентарних одиниць), встановлену Замовником у Документації. В той же час, оскільки оцінка такої кількості активів здійснювалась лише за трьома договорами, Скаржник поставлений у дискримінаційне становище по відношенню до інших учасників процедури закупівлі та позбавлений Замовником можливості взяти в ній участь. Так само встановлення Замовником нічим не обґрунтованої вимоги щодо наявності у учасника не менше ніж п’яти договорів з незалежної оцінки активів (основних засобів) та/або з проведення тесту на наявність економічного знецінення активів (основних засобів) для цілей подальшого відображення у фінансовій звітності, складеній згідно з вимогами МСФЗ для суб’єктів господарювання (в інтересах) або об’єктом якого є господарське товариство, у статутному капіталі якого більше 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі або господарське товариство, 50 і більше відсотків акцій (часток) якого належать господарському товариству, частка держави в якому становить 100 відсотків штучно позбавляє нашу компанію, яка має необхідний досвід надання таких послуг, можливості взяти участь у процедурі закупівлі. Враховуючи викладене, вважаємо за необхідне зобов’язати Замовника внести зміни до Документації в цій частині з метою приведення її у відповідність до норм чинного законодавства України та усунення дискримінаційних вимог.
Запити Органу оскарження
Номер:
304e44fd93f441d3abfffe0d2cb651cf
Тема запиту:
Заперечення №1 Замовника по Скарзі
Текст запиту:
Стаття 16 Закону, не містить певного переліку вимог до кваліфікації Учасників, якими повинен керуватися Замовник при проведенні процедури закупівлі.
Оскільки Законом чітко не визначено, що для підтвердження відповідності в Учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, Учасники мають право залучати як штатних працівників, так і сумісників, або працівників, які працюють за цивільно-правовими договорами, отже Замовник має право на свій розсуд, виходячи з досвіду минулих періодів, та враховуючі специфіку енергетичного підприємства, що зазнало значних пошкоджень спричинених агресією рф, самостійно визначати критерії для визначення відповідної кваліфікації працівників, які будуть залучатись до надання послуг з оцінки.
Вимоги Замовника щодо наявності в Учасника загальної чисельності штатних кваліфікованих працівників у штаті не менше ніж десять працівників, які будуть залучатись до надання послуг з оцінки і працюють на умовах повної зайнятості та/або з якими укладено трудовий договір не порушують вимог Закону, не є дискримінаційними згідно з частиною четвертою статті 5 Закону та такими, що порушують права та законні інтереси учасників закупівлі і є правом Замовника. Крім того, дана вимога є об’єктивною з огляду на значний об’єм предмету закупівлі, та вимогам до терміну та якості надання послуг, що є предметом закупівлі.
Дата опублікування:
11.09.2025 13:48