• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Електрична енергія

Призупинено

1 080 800.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 01.09.2025 11:04 - 06.09.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП

скарга

Номер: ede9d5f35c6c40c38ba281990275e5c9
Ідентифікатор запиту: UA-2025-09-01-001888-a.b1
Назва: скарга
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 16.09.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 09.09.2025 16:41
Автор: ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД", ЖУК РОМАН ЄВСТАХІЙОВИЧ 380934108320 gasenergotendr@gmail.com http://gasenergotrade.com.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: ef96f26ebfd84782ac14ae537bcec9da
Заголовок пункту скарги: п.4 Додатку №2 Тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до п.4 Додатку №2 Тендерної документації:
«При провадженні господарської діяльності з постачання електричної енергії, постачальник повинен дотримуватись вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; відсутні порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії; не застосовувалися, з боку Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, застереження щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушень Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу та/або штрафи та/або призупинення ліцензії».

Зазначені вище вимоги Замовника є необґрунтованими і дискримінаційними, а відтак незаконними та такими, що обмежують коло учасників, які бажають взяти участь у закупівлі, оскільки:

Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT), який, у свою чергу, не передбачає оскаржувані нами документи, що вимагає надати Замовник. Більше того, в Україні також діє ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення», що теж є національним стандартом для предмету закупівлі, який не передбачає необхідність отримання документів, що оскаржуються».
Оскаржувана вимога тендерної документації, підтвердити яку вимагає Замовник шляхом подання тендерної пропозиції, не передбачена національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT) та ДСТУ 3466-96.
Отже Замовник неправомірно встановив оскаржувану вимогу до предмета закупівлі, в
порушення пункту 29 Особливостей,
За таких умов, вищезазначені вимоги Документації не узгоджуються із вимогами
законодавства в цій частині.
Окрім того, зазначена вимога є дискримінаційною щодо ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» та такою, що унеможливлює участь у цій закупівлі з огляду на таке:
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» у відповідь на своє звернення до НКРЕКП отримало лист №1231/14.1.1/7-24 від 01.02.2024 року, яким встановлено, що «ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не дотримано вимоги нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджені постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1469 (далі – Ліцензійні умови з постачання електричної енергії споживачу). Відповідно до статей 17, 19 та 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» НКРЕКП постановою від 11 квітня 2023 року № 647 застерегла Товариство щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу та не застосовувала до Товариства санкції у вигляді накладення штрафу».
Тобто у ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» були незначні порушення Ліцензійних умов, що стало підставою для відповідного застереження НКРЕКП, проте це не спричинило втрату ліцензії на постачання електричної енергії споживачу, а отже не позбавило ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» право здійснювати відповідну ліцензію.
Відтак, чинне законодавство не обмежує у діяльності постачальників електричної енергії щодо здійснення діяльності з постачання електроенергії, в разі наявності застережень НКРЕКП.
Такі застереження носять виключно попереджувальний характер, і ніяким чином не впливають на постачання електричної енергії і не є перепоною для подальшого постачання, участі у закупівлях, тощо.
Більше того, наявність таких застережень в минулому абсолютно не впливає на постачання електричної енергії в 2024 році, адже суб’єкт господарювання не має жодних встановлених законодавством обмежень як учасник ринку електричної енергії, в тому числі і таких, що перешкоджали б йому брати участь у процедурі закупівлі. Тобто, це жодним чином не впливає на його здатність добросовісно виконувати свої зобов'язання за договором, бути постачальником електричної енергії тощо. А відтак, вимога про надання вказаної довідки носить відверто дискримінаційний характер, унеможливлює участь у закупівлі значної кількості суб’єктів господарювання, в тому числі і Скаржника, та надає необгрунтовані переваги для участі у закупівлі визначеному колу учасників, проте, об’єктивно не має істотного значення для Замовника.
Таким чином, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не може надати підтвердження щодо дотримання ним вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, відсутності порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1469, також не може надати підтвердження, що щодо нього не застосовувалися, з боку Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, застереження щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушень Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу та/або штрафи та/або призупинення ліцензіїчерез наявність таких обставин, а отже і позбавлене права взяти участь в цій закупівлі.
Вищевказані вимоги Документації є незаконними, дискримінаційними та такими, що порушують положення пункту 29 Особливостей, тому просимо зобов'язати Замовника внести відповідні зміни до Документації та виключити оскаржувані нами вимоги.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 9255b97c438343f798dfa4cc3c3ac849
Заголовок пункту скарги: п.п. 10 п. 4 додатку № 1 Тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до п.п. 10 п. 4 додатку № 1 Тендерної документації:
«Інформація/лист від Адміністратора розрахунків (НЕК «Укренерго»), що учасник не має заборгованості по договору (договорам) з передачі електричної енергії та про відсутність спорів та судових справ щодо виконання договірних зобов’язань на ринку електричної енергії, між НЕК «УКРЕНЕРГО» та Учасником».
Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT), який, у свою чергу, не передбачає оскаржувані нами документи, що вимагає надати Замовник. Більше того, в Україні також діє ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення», що теж є національним стандартом для предмету закупівлі, який не передбачає необхідність отримання документів, що оскаржуються.».
Оскаржувані нами документи, які вимагає надати Замовник, не передбачені національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT) та ДСТУ 3466-96.
Отже, Замовник неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, в
порушення пункту 29 Особливостей,
За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами
законодавства в цій частині.
Окрім того, зазначена вимога є дискримінаційною щодо ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» та такою, що унеможливлює участь у цій закупівлі з огляду на таке:
Зазначаємо, що ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» як субʼєкт господарювання, за весь час свого існування приймав участь у багатьох закупівлях, як у відкритих торгах з особливостями, так і запиті (ціни) пропозицій. За цей час ми уклали не один десяток і навіть не одну сотню договорів, щодо постачання електричної енергії. Логічно, що за весь час виникали різні форс-мажорні обставини для нашого підприємства, зокрема у правовідносинах між нами та НЕК «УКРЕНЕРГО», відповідно через це ми були змушені звертатись до суду за захистом своїх прав. Також бували поодинокі випадки, коли правоохоронні органи чи Замовники, не лише НЕК «УКРЕНЕРГО», звертались проти нас до суду та висували певні зауваження та претензії.
Але все це взагалі не має жодного відношення до того, що наразі ми хочемо взяти участь в цій закупівлі, цілком можливо стати переможцем та належним чином виконати свої зобов’язання. Проте зробити цього не можемо, оскільки Замовник встановив таку вимогу, яка обмежує наше право на участь у закупівлі.
Крім того взагалі не зрозуміло, для чого встановлена така вимога, на що вона впливає?
Всі ці питання, виходячи з тендерної документації Замовника, залишаються без відповідей. Але одна відповідь є, таку вимогу Замовник встановив навмисно, щоб обмежити коло потенційних учасників.
Більше того, наявність судових справ щодо виконання договірних зобов’язань на ринку електричної енергії, між НЕК «УКРЕНЕРГО» та Учасником, в розумінні статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі» в минулому абсолютно не впливає на постачання електричної енергії в 2025 році, адже суб’єкт господарювання не має жодних встановлених законодавством обмежень як учасник ринку електричної енергії, в тому числі і таких, що перешкоджали б йому брати участь у процедурі закупівлі. Тобто, це жодним чином не впливає на його здатність добросовісно виконувати свої зобов'язання за договором, бути постачальником електричної енергії тощо.
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» має чинну ліцензію на постачання електричної енергії, видану відповідно до Постанови НРКРЕКП від 26.07.2022, що можна перевірити також на офіційному сайті зазначеного вище уповноваженого органу. І це свідчить, що попри наявність судових справ щодо діяльності з постачання електричної енергії Скаржник не вчинив жодних протизаконних дій, що призвели б до її анулювання. А судові процеси в господарській діяльності з постачання електричної енергії є закономірним правовим явищем, який полягає в захисті прав та законних інтересів обох сторін. І не є виключенням неодноразове звернення і ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» до суду за захистом своїх прав, що можна перевірити, скориставшись Єдиним державним реєстром судових рішень (https://reyestr.court.gov.ua/).
А відтак, вимога про надання вказаної довідки носить відверто дискримінаційний характер, унеможливлює участь у закупівлі значної кількості суб’єктів господарювання, в тому числі і Скаржника, та надає необґрунтовані переваги для участі у закупівлі визначеному колу учасників, проте, об’єктивно не має істотного значення для Замовника.
Зважаючи на наведене, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не може виконати таку вимогу Замовника, яка є дискримінаційною, такою, що значно звужує коло потенційних учасників закупівлі, адже взяти участь у закупівлі зможуть лише ті учасники, які мають відсутність судових справ за позовами щодо виконання сторонами договорів.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 938ae193a0d9492a9c133ba6bb296cc1
Заголовок пункту скарги: Відповідно до пункту «Порядок щомісячного формування ціни електричної енергії» Додатку № 2 проекту Договору (Додаток № 3 до ТД):
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до пункту «Порядок щомісячного формування ціни електричної енергії» Додатку № 2 проекту Договору (Додаток № 3 до ТД):
Порядок щомісячного формування ціни електричної енергії Ціна (тариф) за 1 кВт/год електричної енергії щомісяця визначається формулою: Цм = (Ц0 * (1+М/100)+ Тпер+ Троз ) * ПДВ, де: Цм – ціна (змінена) за одиницю електричної енергії, грн/кВт•год; Цo – середньозважена ціна на ринку РДН за звітний період, що розміщена на офіційному сайті ДП «Оператор ринку» https://www.oree.com.ua/ (місяць у якому здійснювалось постачання (грн/кВт*год); Тпер – тариф на послуги з передачі електричної енергії, установлений НКРЕКП, грн/кВт год; Троз – тариф на послуги з розподілу електричної енергії, установлений НКРЕКП, грн/кВт•год (Застосовується у разі сплати послуг з розподілу через Постачальника; у разі сплати послуг з розподілу Споживачем Троз =0; ПДВ – податок на додану вартість у розмірі 20 відсотків; М – маржа (вартість послуг постачальника) у відсотках, визначається за пропозицією переможця, яка становить ___ (на момент укладення договору для визначення Цo, приймається середньозважена ціна на ринку РДН за повний календарний місяць, що передує місяцю оголошення торгів. Ціну можливо перевірити на офіційному сайті ДП «Оператор ринку» за посиланням https://www.oree.com.ua/. Середньозважений РДН за липень 2025 року становить 5,24740 грн без ПДВ за 1 кВт*год)/
Щомісячна зміна ціни, відбувається без укладення додаткової угоди. Ціна (тариф) за 1 кВт/год електричної енергії на вимогу Споживача може фіксуватися у визначеному розмірі у гривні, шляхом підписання додаткової угоди до Договору. У разі затвердження НКРЕКП нових тарифів на послуги з передачі та розподілу, ці тарифі діють з моменту набрання чинності без укладення додаткових угод.

Звертаємо увагу, що в цьому пункті Додатку до проекту Договору, оприлюдненого Замовником разом з ТД, передбачений формульний розрахунок зміни ціни. Однією зі складових цього розрахунку є Цo – середньозважена ціна на ринку РДН за звітний період, що розміщена на офіційному сайті ДП «Оператор ринку» https://www.oree.com.ua/ (місяць у якому здійснювалось постачання (грн/кВт*год). Також Замовник зазначає, що на момент укладення договору для визначення Цo, приймається середньозважена ціна на ринку РДН за повний календарний місяць, що передує місяцю оголошення торгів.
Процедуру закупівлі № UA-2025-09-01-001888-a було оголошено Замовником - 01 вересня 2025 11:04.
Отже повним календарним місяцем, що передує місяцю оголошення торгів, є серпень 2025 року.
Середньозважена ціна електричної енергії на «ринку на добу наперед» за серпень 2025 року становить 5 420,05 грн./МВт*год, що підтверджується офіційними даними, розміщеними на веб-сайті АТ «ОПЕРАТОР РИНКУ» (посилання на сайт: https://www.oree.com.ua/):


І з цього чітко випливає, що при укладенні Договору Сторони повинні були б зазначати показник складової ціни «Цо» в розмірі 5, 42005 грн/кВт*год.
Однак Замовник, чомусь, в наступному ж реченні в цьому ж пункті Додатку № 2 до проекту Договору вказує, що: «Ціну можливо перевірити на офіційному сайті ДП «Оператор ринку» за посиланням https://www.oree.com.ua/. Середньозважений РДН за липень 2025 року становить 5,24740 грн без ПДВ за 1 кВт*год».
І тут наявна невідповідність між двома значеннями, які стосуються однієї і тої ж складової ціни «Цо», що створює нерівні умови для всіх учасників процедури закупівлі в частині визначення ціни пропозиції.
Якщо Замовник бере за основу в складовій ціни «Цо» на момент укладення Договору середньозважену ціну РДН за повний календарний місяць, що передує місяцю оголошення, то це повинна бути ціна за серпень 2025 року (5, 42005 грн./кВт*год).
До того, ж зазначене вище відповідало б абзацу першому пункту 6 розділу ІV «Рекомендації щодо підготовки тендерної документації» Методики №11712, відповідно до якого для розрахунку ціни тендерної пропозиції учасника ціну на ринку «на добу наперед» за 1 кВт.год без ПДВ рекомендовано розраховувати за останній повний календарний місяць, що передував даті оголошення процедури закупівлі, і використовувати тариф на послуги з передачі електричної енергії, чинний на дату оголошення процедури закупівлі…».
Встановлення такого елементу для розрахунку дає можливість встановити рівні вимоги для всіх учасників закупівлі, оскільки для всіх учасників цей елемент буде сталий (однаковий), а загальна вартість 1 кВт/год буде залежати лише від розміру торгівельної надбавки (маржі), яка буде запропонована учасником.
Тому в цьому пункті Додатку № 2 проекту Договору Замовник повинен чітко зазначити середньозважена ціна РДН за який місяць враховуватиметься на момент укладення Договору, а саме за серпень 2025 року.
Відповідно з тексту пункту «Порядок щомісячного формування ціни електричної енергії» Додтаку № 2 проекту договору до ТД просимо зобов’язати Замовника вилучити речення: «Середньозважений РДН за липень 2025 року становить 5,24740 грн без ПДВ за 1 кВт*год».
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження