• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

електрична енергія

Пропозиції розглянуті

період кваліфікації завершився 3 дні назад

161 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 810.00 UAH
Період оскарження: 26.08.2025 15:22 - 07.09.2025 00:00
Період оскарження(за результатами переможця): 15.09.2025 11:50 - 21.09.2025 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

скарга

Номер: fb84bb17f9784889854307dad22c3f84
Ідентифікатор запиту: UA-2025-08-26-009659-a.b1
Назва: скарга
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 10.09.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 02.09.2025 17:03
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 15.09.2025 11:24
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 15.09.2025 11:24
Автор: ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД", ЖУК РОМАН ЄВСТАХІЙОВИЧ 380934108320 gasenergotendr@gmail.com http://gasenergotrade.com.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 1ff14c79b05e46c8944f069acc7e31fc
Заголовок пункту скарги: 1)Відповідно до Додатку № 2 До тендерної документації (Проект Договору), а саме .п.12.3 Розділу 12 «Строк дії Договору та інші умови» Замовником зазначається :
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: «12.3. Істотні умови цього Договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов'язань Сторонами у повному обсязі, крім випадків передбачених діючим законодавством крім випадків, передбачених Договором та п.19 Особливостей:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2) покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
3) продовження строку дії договору про закупівлю та/або строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
4) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг);
5) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку з зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування, а також у зв’язку з зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування;
6) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, регульованих цін (тарифів), нормативів, середньозважених цін на електроенергію на ринку “на добу наперед”, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
7) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої статті 41 Закону.»

ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" вважає дану вимогу неправомірною з огляду на наступне:
Відповідно до п. 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178. (Далі – Особливості) : істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2) погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення;
3) покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
4) продовження строку дії договору про закупівлю та/або строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг);
6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку з зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування, а також у зв’язку із зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування;
7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, регульованих цін (тарифів), нормативів, середньозважених цін на електроенергію на ринку “на добу наперед”, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
8) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої статті 41 Закону;
Скаржник звертає увагу на те, що Замовник не вказує в своєму Проекті договору про закупівлю випадки змін його умов , зокрема повний його перелік , пропускаючи пп.2 п.19 Особливостей, а саме :
«2) погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення;»
Скаржник зауважує, що такі дії Замовника видаються навмисними, оскільки пропущений пункт дає можливість Замовнику в майбутньому після укладення такого договору виходити за межі правового поля при ціноутворенні.
ТОВ « ГАЗЕНЕРНО – ТРЕЙД» наголошує, що пункт про зміну ціни — це не просто формальність, а важливий юридичний інструмент, що регулює порядок і підстави перегляду вартості електроенергії. Якщо немає механізму зміни ціни — то це тягне за собою порушення прав сторін і створює фінансові ризики , в першу чергу для Постачальника, оскільки наявність неповного переліку змін умов договору обмежує можливості ТОВ «ГАЗЕНЕРГО – ТРЕЙД», як потенційного Постачальника, в подальшому на законне внесення змін до договору у разі наявності реального документально підтвердженого коливання ціни електричної енергії.
Позиція Верховного Суду України (далі – ВСУ) з цього приводу є також категоричною.
ВСУ у справі № 280/1309/19 від 26.11.2020 зазначає , що досліджуючи наведені порушення в частині складання КП «УКБ» Тендерної документації судами попередніх інстанції зроблені помилкові та необґрунтовані висновки про те, що частина 4 статті 36 Закону України «Про публічні закупівлі» не містить імперативного припису щодо обов`язкової зміни істотних умов договору про закупівлю у перелічених випадках, а лише встановлює таку можливість, і тому замовник не обтяжений обов`язком включати до умов договору про закупівлю усі без виключення випадки, за яких можлива зміна істотних умов договору, а може самостійно визначати зміст даного розділу договору з дотриманням норм чинного законодавства, виходячи зі змісту угоди та об`єктивних чинників.
Пунктом 7 частини 2 статті 22 Закону визначено, що тендерна документація повинна містити проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов.
Порядком, затвердженим наказом № 680 визначено, що у пункті 4 «Істотні умови, що обов`язково включаються до договору про закупівлю» розділу «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації Замовник зазначає істотні умови відповідно до статей 36 та 37 Закону .
В частині 4 статті 36 Закону наведено вичерпний перелік з 8 пунктів, в яких викладені причини, на підставі яких Замовник змінює істотні умови договору.
Відповідно до частини 1 статті 628 ЦК України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
В даному випадку законодавцем встановлено у статті 36 Закону вичерпний перелік підстав для зміни істотних умов договору та які повинні бути включені до проекту договору у складі тендерної документації Замовника. (Постанова ВСУ № 280/1309/19 від 26.11.2020 додається.)
Так як станом на сьогодні діють Особливості, затверджені Постановою КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 , то відповідно у зв’язку зі змінами в законодавстві ця правова позиція ВСУ однозначно стосується п.19 зазначеного нормативно – правового акту.
Згідно з п. 28 Особливостей : «Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей».
Відповідно до п.8 ст. 22 Закону : «У тендерній документації зазначаються такі відомості:
8) проект договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов».
Акцентуємо увагу, що норма статті 22 Закону є імперативною, а отже обов’язковою до виконання. Тому ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД підкреслює, що Замовник порушує вимоги пункту 8 частини 2 статті 22 Закону України « Про публічні закупівлі» (далі – Закон), не включивши до проекту договору повний перелік передбачених законодавством підстав для внесення змін до істотних умов договору, а саме пп 2 ст. 19 Особливостей , що дозволяє зміну ціни за одиницю товару у зв'язку з коливанням ринкових цін.
З метою дотримання законодавства Скаржник вважає за необхідне зазначити , що дії Замовника ігнорують встановлений правовий порядок та створюють дискримінаційні умови участі, обмежуючи права учасника щодо внесення змін до договору в частині зміни ціни за наявності об'єктивних обставин для цього. Це створює нерівні умови участі та потенційно зменшує конкуренцію.
Як потенційний Учасник процедури , ТОВ « ГАЗЕНЕРГО – ТРЕЙД» зазнає обмеження у реалізації своїх прав на зміну ціни за одиницю товару при коливанні ринку, що ставить його у невигідне становище у разі перемоги в процедурі закупівлі. Включення пункту про зміну ціни — це інструмент управління ризиками для постачальника, що дозволяє залишатися конкурентоспроможним та фінансово стабільним в умовах коливань ринку електроенергії.
Це має вагоме значення при укладенні договору про закупівлю, оскільки п.18 Особливостей передбачено , що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону.
Як наслідок, після закінчення строку для подання тендерної пропозиції в Замовника та Переможця при укладенні договору буде відсутня законна можливість вносити будь які зміни в істотні умови договору .
Отже ще раз наголошуємо на тому , що п.12.3 Розділу 12 «Строк дії Договору та інші умови» до Додатку № 2 До тендерної документації (Проект Договору) є незаконним та дискримінаційними , відповідно Замовник повинен внести зміни в цій частини чітко згідно з п. 19 Особливостей.

Керуючись ст.ст. 3, 5, 18 Закону України «Про публічні закупівлі», а також Постановою КМУ №1178 від 12.10.2022 року -
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження