• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Вугілля камʼяне марки ДГ (13-100)

Аукціон

до початку аукціону залишилася година

6 768 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 67 680.00 UAH
Період оскарження: 25.08.2025 16:07 - 14.09.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації Проаналізувавши тендерну документацію затверджену Протокольним рішенням Уповноваженої особи Південного КЕУ Сергій БОЙКО від «27» серпня 2025 №14/3/2025 (Далі — тендерна документація), Скаржник вважає, що її умови порушують вимоги Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон), Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження ОСОБЛИВОСТЕЙ здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» та право Скаржника на участь у цих відкритих торгах, зокрема: Частиною 4 статті 22 Закону встановлено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасників. Крім того, вважаємо що дії Замовника (в частині встановлення зазначених нижче умов тендерної документації) порушують вимоги цієї статті Закону та принципи здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону, а саме: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.

Номер: 7989b00c9e3b46acb9400583ee81f908
Ідентифікатор запиту: UA-2025-08-25-010722-a.a2
Назва: Скарга на умови тендерної документації Проаналізувавши тендерну документацію затверджену Протокольним рішенням Уповноваженої особи Південного КЕУ Сергій БОЙКО від «27» серпня 2025 №14/3/2025 (Далі — тендерна документація), Скаржник вважає, що її умови порушують вимоги Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон), Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження ОСОБЛИВОСТЕЙ здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» та право Скаржника на участь у цих відкритих торгах, зокрема: Частиною 4 статті 22 Закону встановлено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасників. Крім того, вважаємо що дії Замовника (в частині встановлення зазначених нижче умов тендерної документації) порушують вимоги цієї статті Закону та принципи здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону, а саме: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 09.09.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 02.09.2025 15:57
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 11.09.2025 17:33
Дата виконання рішення Замовником: 12.09.2025 19:10
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення АМКУ виконано.
Автор: ТОВ "ВФМ ГРУП", Вадим Хворостяний +380930016309 tov.wfm.group@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 045db8e84f8946c6af60655c7c6ed85f
Заголовок пункту скарги: Вимоги пп.3.2. п. 3 Додатку № 4 до Тендерної документації та пп. 3.2. п. 3 Додатку № 7 до Тендерної документації є незаконними, дискримінаційними та такими, що встановлені в порушення порядку проведення закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 1. Відповідно до вимог пп.3.2. п. 3 Додатку № 4 до Тендерної документації, Учасники процедури закупівлі повинні надати в складі пропозицій документи, які підтверджують відповідність пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до вугілля кам’яного, встановленим замовником: Для учасників, які не є виробниками, - оригінал чинного протягом терміну поставки договору учасника з виробником пропонованого вугілля кам’яного, зазначеного в сертифікаті, що надається згідно з п.3.1 цього Додатку.
Також, згідно вимог пп. 3.2. п. 3 Додатку № 7 до Тендерної документації, передбачено надання Для учасників, які не є виробниками, - оригінал чинного протягом терміну поставки договору учасника з виробником пропонованого вугілля кам’яного, зазначеного в сертифікаті, що надається згідно з п.3.1 цього Додатку згідно вимог підпункту 3.2. пункту 3 додатку 4 до тендерної документації.
Наголосимо, що предметом даної закупівлі є товар - Вугілля камʼяне марки ДГ (13-100), що відноситься до ДК 021:2015: 09110000-3 — Тверде паливо
Відповідно до пункту 29 Особливостей У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, природного газу, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Для даного предмету закупівлі наявні 2 (два) національних стандарти, зокрема:
- ДСТУ 7146:2010 "ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ. Технічні умови" (надалі- ДСТУ 7146:2010) цей стандарт поширюється на кам’яне вугілля, антрацит та продукти їх перероблення (далі за текстом — вугілля), що використовують для побутових потреб.
- ДСТУ 3472:2015 "Вугілля буре, кам’яне та антрацит. Класифікація" (надалі - ДСТУ 3472:2015) цей стандарт поширюється на буре, кам'яне вугілля та антрацит України і встановлює їхню класифікацію за марками та групами на основі характерних загальних ознак, які відображають генетичні особливості та основні технологічні характеристики.
Відповідно до п. 7.10 ДСТУ 7146, під час укладання договору на постачання вугілля для побутових потреб повинен бути представлений сертифікат генетичних, технологічних і якісних характеристик, що містить основні та додаткові параметри кодифікації вугілля середнього та високих рангів згідно з ГОСТ 30313 та Міжнародною системою кодифікації. Термін дії сертифіката генетичних, технологічних та якісних характеристик – чотири роки.
Також, п. 7.3. ДСТУ 7146:2010 передбачено такий документ як посвідчення якості.
ДСТУ 3472:2015 не передбачає документів.
З норм національних стандартів для даного виду товару (предмету закупівлі) вбачається, що надання договору учасника з виробником пропонованого вугілля кам’яного, зазначеного в сертифікаті генетичних, технологічних і якісних характеристик не передбачено. Більш того, взагалі ніякий договір не передбачається, як власне і не передбачено того, що сертифікат генетичних, технологічних і якісних характеристик видається на ім’я виробника.
Отже, Замовник встановивши наведені вимоги в Додатку № 4 та № 7 порушив порядок проведення торгів (зокрема п. 29 Особливостей, яким встановлено імперативну вимогу - заборону).
Разом з тим, на нашу думку, Замовником навмисно включено таку вимогу у тендерну документацію з метою обмеження кола учасників, зокрема тих, хто не має господарських відносин з виробниками пропонованої продукції, а пропонує товар, що купляється у постачальника (наприклад як Скаржник) чи тих учасників, що можуть надати сертифікат генетичних, технологічних характеристик, що виданий на ім’я постачальника або на власне ім’я, а не на ім’я виробника. Крім того, багато виробників не здійснюють реалізацію товару напряму, а мають офіційного дистриб’ютора, що в свою чергу здійснює продаж продукції виробника. Встановлена вимога унеможливлює участь учасників (у т.ч. Скаржника), що не є виробниками і не мають господарських відносин з виробником, що доводить дискримінаційність наведених вимог.
Нам не зрозуміло чому Замовник дозволяє собі нехтувати вимогами ст. 5 та ст. 22 Закону та порушувати порядок проведення закупівлі.
Отже, вбачаємо, що Замовник встановив незаконну і дискримінаційну вимогу, чим порушив вимоги Закону та Особливостей та права Скаржника на участь у цій закупівлі .
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 5cff4381b17a4d1dbf3d7285b328596c
Заголовок пункту скарги: Вимоги пп.3.4. п. 3 Додатку № 4 до Тендерної документації та пп. 3.4. п. 3 Додатку № 7 до Тендерної документації є незаконними, дискримінаційними та такими, що встановлені в порушення порядку проведення закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 2. Згідно вимог пп. 3.4. п. 3 Додатку № 4 до Тендерної документації, Учасники процедури закупівлі повинні надати в складі пропозицій документи, які підтверджують відповідність пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до вугілля кам’яного, встановленим замовником Гарантійний лист на підтвердження вимог проєкту договору (Додаток 5) в частині проведення випробувань на відповідність якісних показників вугілля вибірково в незалежній сертифікованій лабораторії. Додатково учасник надає у складі документів пропозиції не менше трьох актів на проведення випробувань вугілля (будь-якої марки та фракції) (акти наданих послуг), складених протягом червня-серпня 2025 року та оформлених належним чином. Акти мають бути видані лабораторією, акредитованою на проведення випробувань вугілля відповідно до чинного законодавства України. Замовником в наданих актах має бути учасник. Факт проведення випробувань також підтверджується рахунками й платіжними дорученнями про оплату послуг учасником, які надаються учасником у складі документів пропозиції до кожного наданого акту.
Також, відповідно до вимог пп. 3.4. п. 3 Додатку № 7 до Тендерної документації, Гарантійний лист на підтвердження вимог проєкту договору (Додаток 5) в частині проведення випробувань на відповідність якісних показників вугілля вибірково в незалежній сертифікованій лабораторії. Додатково учасник надає у складі документів пропозиції не менше трьох актів на проведення випробувань вугілля (будь-якої марки та фракції) (акти наданих послуг), складених протягом червня-серпня 2025 року та оформлених належним чином. Акти мають бути видані лабораторією, акредитованою на проведення випробувань вугілля відповідно до чинного законодавства України. Замовником в наданих актах має бути учасник. Факт проведення випробувань також підтверджується рахунками й платіжними дорученнями про оплату послуг учасником, які надаються учасником у складі документів пропозиції до кожного наданого акту згідно вимог підпункту 3.4. пункту 3 додатку 4 до тендерної документації.
Як вже зазначалась у скарзі, предметом закупівлі є тверде паливо, відповідно, Замовник має зобов’язання виконувати норми п. 29 Особливостей.
Відповідно до пункту 29 Особливостей У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, природного газу, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Для даного предмету закупівлі наявні 2 (два) національних стандарти, зокрема:
- ДСТУ 7146:2010 "ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ. Технічні умови" (надалі- ДСТУ 7146:2010) цей стандарт поширюється на кам’яне вугілля, антрацит та продукти їх перероблення (далі за текстом — вугілля), що використовують для побутових потреб.
- ДСТУ 3472:2015 "Вугілля буре, кам’яне та антрацит. Класифікація" (надалі - ДСТУ 3472:2015) цей стандарт поширюється на буре, кам'яне вугілля та антрацит України і встановлює їхню класифікацію за марками та групами на основі характерних загальних ознак, які відображають генетичні особливості та основні технологічні характеристики.
Жоден з норм національних стандартів не передбачає проведення випробувань, актів на проведення випробувань вугілля (навіть одного) тим паче складених в окремому періоді, як і вимог до оформлення таких актів. Тим більше, стандарти не містять вимог, що акти мають бути видані лабораторією, що має акредитацію на проведення випробувань вугілля. Разом з тим і вимог щодо надання рахунів й платіжних дорученнь про оплату послуг учасником, які надаються учасником у складі документів пропозиції до кожного наданого акту не встановлено у жодному національному стандарті для даного виду товарів.
Вочевидь, такі вимоги Замовником встановлені в порушення вимог п. 29 Особливостей і з метою обмеження кола учасників (на користь одного «обраного» учасника).
Участь у цій закупівлі може прийняти лише учасник, що має не менше трьох актів на проведення випробувань вугілля (будь-якої марки та фракції) (акти наданих послуг), складених протягом червня-серпня 2025 року та оформлених належним чином, що видані лабораторією, акредитованою на проведення випробувань вугілля відповідно до чинного законодавства України, має рахунки й платіжні дорученнями про оплату послуг учасником, до кожного наданого акту. При цьому, що такі наявні акти у «обраного» учасника видані на його ім’я (замовником послуг є учасник). І це все при тому, що такі документи не передбачені національними стандартами для даного виду товару.
Тобто Замовник допускає до участі тільки «обраного» учасника, що має документи, які не передбачені для такого виду товару стандартами. Наявність або відсутність таких документів не впливає ні на що – ні на якість товару, ні на смогу учасника поставити необхідний товар.
Скаржник є потенційним учасником, може поставити товар, що є предметом закупівлі та зможе надати документи, що передбачені вимогами національних стандартів, але не має документів, що безпідставно (незаконно) вимагає Замовник у наведених вимогах. Відтак, право Скаржника на участь у цій закупівлі обмежено.
Встановлення таких вимог є порушенням порядку проведення закупівлі Замовником та унеможливленням конкуренції. Нам не зрозуміло чому Замовник так відверто нехтує вимогами ст. 5 та ст. 22 Закону та в цілому нормами Закону та Особливостей.
Отже, вбачаємо, що Замовник встановив незаконні і дискримінаційні вимогу, чим порушено вимоги Закону та Особливостей та права Скаржника на участь у цій закупівлі .
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 116ac10df7b44cebb897d39e723c6032
Заголовок пункту скарги: Вимоги пп.3.5. п. 3 Додатку № 4 до Тендерної документації та пп. 3.5. п. 3 Додатку № 7 до Тендерної документації є незаконними, дискримінаційними та такими, що встановлені в порушення порядку проведення закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 3. Згідно пп. 3.5. п. 3 Додатку № 4 до Тендерної документації, Учасники процедури закупівлі повинні надати в складі пропозицій документи, які підтверджують відповідність пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до вугілля кам’яного, встановленим замовником: Гарантійний лист, в якому Учасник зобов’язується, в разі постачання автомобільним чи іншим транспортом, забезпечити за власний рахунок зважування вугілля кам’яного в межах населеного пункту, в якому буде розвантаження за присутності представника Замовника та представника Учасника при кожній партії постачання товару. Додатково надається чинний договір страхування відповідальності при перевезенні вантажу між учасником і страховою компанією, що здійснює відповідну діяльність згідно з чинним законодавством України. Факт укладання договору підтверджується платіжним дорученням про оплату вказаних послуг, який надається учасником у складі документів пропозиції до укладеного договору страхування.
Також, відповідно до вимог пп. 3.5. п. 3 Додатку № 7 до Тендерної документації вимагається: Гарантійний лист, в якому Учасник зобов’язується, в разі постачання автомобільним чи іншим транспортом, забезпечити за власний рахунок зважування вугілля кам’яного в межах населеного пункту, в якому буде розвантаження за присутності представника Замовника та представника Учасника при кожній партії постачання товару. Додатково надається чинний договір страхування відповідальності при перевезенні вантажу між учасником і страховою компанією, що здійснює відповідну діяльність згідно з чинним законодавством України. Факт укладання договору підтверджується платіжним дорученням про оплату вказаних послуг, який надається учасником у складі документів пропозиції до укладеного договору страхування згідно вимог підпункту 3.5. пункту 3 додатку 4 до тендерної документації.
Відповідно до пункту 29 Особливостей У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, природного газу, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Згідно п. 1 ч. 2 ст. 16 Закону, Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.
Попри імперативну норму п. 29 Особливостей, Замовник вимагає надання учасником чинного договору страхування відповідальності при перевезенні вантажу між учасником і страховою компанією, що здійснює відповідну діяльність згідно з чинним законодавством України, разом з платіжним дорученням про оплату вказаних послуг.
Отже, встановивши такі вимоги Замовник порушив порядок проведення торгів (п. 29 Особливостей).
Разом з тим, встановлення вимоги у наведеній редакції є і порушенням вимог ст. 5 та ст. 22 Закону, адже така вимога є дискримінаційною.
Пояснимо, участь у цій закупівлі може прийняти лише той учасник, що має чинний договір страхування відповідальності при перевезенні вантажу між учасником і страховою компанією, що здійснює відповідну діяльність згідно з чинним законодавством України та має платіжне дорученням про оплату вказаних послуг. Але не є зрозумілим чому на моменті участі у закупівлі учасник взагалі повинен мати договір страхування відповідальності при перевезенні вантажу між учасником і страховою компанією?Взагалі чому таких договір повинен бути саме з учасником? Скаржник не має такого договору (і не зобов’язаний навіть мати), адже користується послугами перевізників, що мають усі необхідні документи, тож чому права Скаржника на участь порушується Замовником?
Вочевидь Замовник встановив таку вимогу щоб унеможливити конкуренцію у даній закупівлі з метою перемоги «обраного» учасника, що в свою чергу не узгоджується з порядком проведення торгів, порушує права Скаржника на участь у цій закупівлі та вказує на порушення антикорупційного законодавства України.
Отже, вбачаємо, що Замовник встановив незаконні і дискримінаційні вимоги, чим порушив порядок проведення торгів, що передбачений Законом та Особливостями та права Скаржника на участь у цій закупівлі .
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 08aa47f19f6c46d790c7762a8e3f2f64
Заголовок пункту скарги: Вимоги пп.3.7. п. 3 Додатку № 4 до Тендерної документації та пп. 3.7. п. 3 Додатку № 7 до Тендерної документації є незаконними, дискримінаційними та такими, що встановлені в порушення порядку проведення закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 4. Згідно пп. 3.7. п. 3 Додатку № 4 до Тендерної документації, Учасники процедури закупівлі повинні надати в складі пропозицій документи, які підтверджують відповідність пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до вугілля кам’яного, встановленим замовником: Гарантійний лист, в якому учасник гарантує дотримання п.7 ДСТУ 7146:2010. Додатково учасником надається у складі документів пропозиції Посвідчення про якість вугілля (зразок) та чинний договір учасника з лабораторією, яка видає вказане посвідчення та має відповідні повноваження згідно з чинним законодавством України.
Також, вимогами Згідно пп. 3.7. п. 3 Додатку № 7 до Тендерної документації, передбачено надання учасником - Гарантійного листа, в якому учасник гарантує дотримання п.7 ДСТУ 7146:2010. Додатково учасником надається у складі документів пропозиції Посвідчення про якість вугілля (зразок) та чинний договір учасника з лабораторією, яка видає вказане посвідчення та має відповідні повноваження згідно з чинним законодавством України згідно вимог підпункту 3.7. пункту 3 додатку 4 до тендерної документації.
Відповідно до пункту 29 Особливостей У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, природного газу, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Для даного предмету закупівлі наявні 2 (два) національних стандарти, зокрема:
- ДСТУ 7146:2010 "ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ. Технічні умови" (надалі- ДСТУ 7146:2010) цей стандарт поширюється на кам’яне вугілля, антрацит та продукти їх перероблення (далі за текстом — вугілля), що використовують для побутових потреб.
- ДСТУ 3472:2015 "Вугілля буре, кам’яне та антрацит. Класифікація" (надалі - ДСТУ 3472:2015) цей стандарт поширюється на буре, кам'яне вугілля та антрацит України і встановлює їхню класифікацію за марками та групами на основі характерних загальних ознак, які відображають генетичні особливості та основні технологічні характеристики.
Відповідно до п. 7.10 ДСТУ 7146, під час укладання договору на постачання вугілля для побутових потреб повинен бути представлений сертифікат генетичних, технологічних і якісних характеристик, що містить основні та додаткові параметри кодифікації вугілля середнього та високих рангів згідно з ГОСТ 30313 та Міжнародною системою кодифікації. Термін дії сертифіката генетичних, технологічних та якісних характеристик – чотири роки.
Також, п. 7.3. ДСТУ 7146:2010 передбачено такий документ як посвідчення якості. Також, нацональний стантарт передбачає вимоги до змісту посвідчення якості.
Однак, договір з лабораторією (у т.ч. з учасником), яка видає вказане Посвідчення про якість вугілля (зразок) не передбачений національним стандартом.
Нам не зрозуміло чому Замовник ігнорує вимоги п. 29 Особливостей і так зухвало порушує порядок проведення закупівлі, встановлюючи абсурдні, незаконні вимоги-забаганки.
Замовник намагається максимально обмежити конкуренцію, встановлюючи вимоги, що допускають до участі «обраного» учасника - виробника. Скаржник не має договору з лабораторією, що видає посвідчення якості, бо посвідчення якості, згідно норм чинного ДСТУ 7146:2010 видається виробником при відвантаженні вугілля кам’яного, адже Скаржник не є виробником вугілля кам’яного. Скаржник взагалі не повинен мати такого документу, що безпідставно вимагає Замовник, відповідно дана вимога є такою, що порушує права Скаржника на участь у закупівлі.
Отже, вбачаємо, що Замовник встановив незаконні і дискримінаційні вимоги, чим порушив порядок проведення торгів, що передбачений Законом та Особливостями та права Скаржника на участь у цій закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження




Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на дискримінаційні вимоги документації

Номер: 6ae8c6250e7541d69b37b06c97e4feeb
Ідентифікатор запиту: UA-2025-08-25-010722-a.a1
Назва: Скарга на дискримінаційні вимоги документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 08.09.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 01.09.2025 17:26
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 10.09.2025 17:04
Дата виконання рішення Замовником: 12.09.2025 19:10
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення АМКУ виконано.
Автор: ТОВ "ТОРГІВЕЛЬНА ПАЛИВНА КОМПАНІЯ "ОБЛПАЛИВО", ТПК Облпаливо Товариство +380965971559 41701548@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: b8963f3d8c434083ba77d8cbf61f67ee
Заголовок пункту скарги: 1. Щодо актів на проведення випробувань вугілля (будь-якої марки та фракції) (акти наданих послуг), складених протягом червня-серпня 2025 року та оформлених належним чином... 2. Щодо договору страхування відповідальності при перевезенні вантажу між учасником і страховою компанією... 3. Щодо надання податкових накладних, зареєстрованих у період виконання наданого аналогічного договору...
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Південним квартирно-експлуатаційним управлінням (далі – Замовник) було розпочато проведення процедури відкритих торгів з особливостями щодо закупівлі за предметом «Вугілля кам’яне ДГ (13-100) ДК 021:2015: 09110000-3 — Тверде паливо» за ідентифікатором закупівлі UA-2025-08-25-010722-a (далі – Закупівля). Ознайомившись з умовами тендерної документації, Скаржником, як потенційним учасником Закупівлі, було виявлено дискримінаційні та неправомірні вимоги, які полягають в наступному.
1. Відповідно до п. 1.1 Розділу ІІІ тендерної документації, Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (надалі – Особливості) і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Відповідно до п. 3.4. Додатку 4 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі. ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ», «Гарантійний лист на підтвердження вимог проєкту договору (Додаток 5) в частині проведення випробувань на відповідність якісних показників вугілля вибірково в незалежній сертифікованій лабораторії. Додатково учасник надає у складі документів пропозиції не менше трьох актів на проведення випробувань вугілля (будь-якої марки та фракції) (акти наданих послуг), складених протягом червня-серпня 2025 року та оформлених належним чином. Акти мають бути видані лабораторією, акредитованою на проведення випробувань вугілля відповідно до чинного законодавства України. Замовником в наданих актах має бути учасник. Факт проведення випробувань також підтверджується рахунками й платіжними дорученнями про оплату послуг учасником, які надаються учасником у складі документів пропозиції до кожного наданого акту.».
Інформуємо, що зазначена вище вимога щодо надання не менше трьох актів на проведення випробувань вугілля (будь-якої марки та фракції) (акти наданих послуг), складених протягом червня-серпня 2025 року є неправомірною та необґрунтованою, з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (надалі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Звертаємо увагу, що предметом даної закупівлі є саме тверде паливо – вугілля камʼяне; код ДК 021:2015 предмета закупівлі - 09110000-3 Тверде паливо. Отже, вимога п. 29 Особливостей поширюється на дану закупівлю.
Інформуємо, що на території України правила використання, виробництва, споживання вугілля регулюються ДСТУ 7146:2010 «Вугілля кам’яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови», який є національним стандартом для даного виду товару.
Відповідно до п.1 ДСТУ 7146:2010 «Вугілля кам’яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови», «цей стандарт поширюється на вугілля кам’яне, антрацит та продукти їх перероблення, що використовують для побутових потреб».
Повідомляємо, що документи, які вимагаються Замовником пунктом 3.4. Додатку 4 до тендерної документації, не передбачені національним стандартом, а саме ДСТУ 7146:2010.
Відповідно до п. 7.10 ДСТУ 7146:2010, Під час укладання договору на постачання вугілля для побутових потреб повинен бути представлений сертифікат генетичних, технологічних та якісних характеристик, що містить основні та додаткові параметри кодифікації вугілля середнього та високого рангів згідно з ГОСТ 30313 та Міжнародною системою кодифікації*. Термін дії сертифіката генетичних, технологічних та якісних характеристик — чотири роки.
Відповідно до п. 7.3 ДСТУ 7146:2010, Партію вугілля вважають прийнятою до відправлення, якщо від неї відібрано об’єднану товарну пробу згідно з ДСТУ 4096 та оформлено посвідчення якості.
Як бачимо з вищезазначених норм, ДСТУ 7146:2010 не містить будь-яких інших вимог щодо наявності документів на вугілля, окрім надання Змовнику при постачанні посвідчення якості на партію вугілля та сертифікату генетичних, технологічних та якісних характеристик. Зважаючи на це, вимога п. 3.4. Додатку 4 до тендерної документації не передбачена національним стандартом, а отже є неправомірною.
Крім того, що вимога, встановлена пунктом 3.4. Додатку 4 до тендерної документації є незаконною, що було доведено вище, вказана вимога також є дискримінаційною за своїм змістом, оскільки:
- Встановлює вимоги, що стосуються не предмета закупівлі, а наявності досвіду учасника на проведення лабораторних досліджень будь-якого вугілля, що не має жодного сенсу в контексті даної закупівлі, оскільки її предметом є постачання вугілля, а не проведення лабораторних досліджень;
- Вимогу, встановлену пунктом 3.4. Додатку 4 до тендерної документації, було внесено Замовником до тендерної документації ввечері 27.08.2025, тобто за 2 робочих дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій. Звертаємо увагу, що відповідно до умов вимоги, учасник надає у складі документів пропозиції не менше трьох актів на проведення випробувань вугілля (будь-якої марки та фракції) (акти наданих послуг), складених протягом червня-серпня 2025 року. Таким чином, взяти участь у Закупівлі зможуть лише ті учасники (учасник), які протягом червня-серпня 2025 року здійснили не менше 3 випробувань будь-яких марок вугілля, що незаконно обмежує інших учасників у подання тендерних пропозицій;
- Вимога, встановлена пунктом 3.4. Додатку 4 до тендерної документації незаконно дискримінує та позбавляє можливості взяти участь у Закупівлі тих учасників, в тому числі Скаржника, які мають можливості поставити вугілля, яке є предметом закупівлі у відповідності до національного стандарту, проте не замовляли у акредитованих лабораторій 3 (трьох) лабораторних досліджень вугілля протягом червня-серпня 2025 року. Крім того, жоден учасник, який є постачальником вугілля, для здійснення поставки вугілля відповідно до чинного законодавства, взагалі не зобовʼязаний мати документи, що передбачені пунктом 3.4. Додатку 4 до тендерної документації.

Додатково зазначаємо, що відповідно до частини третьої статті 22 ЗУ «Про публічні закупівлі», тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Таким чином, вимога, встановлена пунктом 3.4. Додатку 4 до тендерної документації, а також документи, що вимагаються, не передбачені ні чинним законодавством, ні національним стандартом для камʼяного вугілля, отже така вимога є неправомірною. За таких умов, зазначені умови тендерної документації не узгоджуються із вимогами законодавства в цій частині.

2. Відповідно до п. 3.5. Додатку 4 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі. ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ», «Гарантійний лист, в якому Учасник зобов’язується, в разі постачання автомобільним чи іншим транспортом, забезпечити за власний рахунок зважування вугілля кам’яного в межах населеного пункту, в якому буде розвантаження за присутності представника Замовника та представника Учасника при кожній партії постачання товару. Додатково надається чинний договір страхування відповідальності при перевезенні вантажу між учасником і страховою компанією, що здійснює відповідну діяльність згідно з чинним законодавством України. Факт укладання договору підтверджується платіжним дорученням про оплату вказаних послуг, який надається учасником у складі документів пропозиції до укладеного договору страхування.»
Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (надалі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Звертаємо увагу, що предметом даної закупівлі є саме тверде паливо – вугілля камʼяне; код ДК 021:2015 предмета закупівлі - 09110000-3 Тверде паливо. Отже, вимога п. 29 Особливостей поширюється на дану закупівлю.
Інформуємо, що на території України правила використання, виробництва, споживання вугілля регулюються ДСТУ 7146:2010 «Вугілля кам’яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови», який є національним стандартом для даного виду товару.
Відповідно до п.1 ДСТУ 7146:2010 «Вугілля кам’яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови», «цей стандарт поширюється на вугілля кам’яне, антрацит та продукти їх перероблення, що використовують для побутових потреб».
Повідомляємо, що документи, які вимагаються Замовником пунктом 3.5. Додатку 4 до тендерної документації, не передбачені національним стандартом, а саме ДСТУ 7146:2010.
Оскільки вказана вимога міститься у Додатку 4 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі. ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ», цілком очевидно, що така вимога встановлена Замовником для підтвердження відповідності пропозиції вимогам до предмету закупівлі.
Навіть якщо припустити, що вимога п. 3.5. Додатку 4 до тендерної документації щодо надання учасниками чинного договору страхування відповідальності при перевезенні вантажу між учасником і страховою компанією буде перенесена Замовником у інший розділ тендерної документації, за своєю суттю ця вимога стосується кваліфікаційних вимог, а саме наявності обладнання, матеріально-технічної бази та технологій в учасника, оскільки предметом закупівлі є не послуги перевезення, а постачання вугілля.
Відповідно до п. 29 Особливостей, у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, природного газу, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. Звертаємо увагу, що пунктом у частини другої статті 16 ЗУ «Про публічні закупівлі» встановлено саме критерій «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій». Таким чином, Замовник не може встановлювати вимоги до учасників, які підтверджують наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а вимога п. 3.5. Додатку 4 до тендерної документації спрямована саме на підтвердження матеріально-технічної бази в учасника, а саме – застрахованого автотранспорту.

3. Відповідно до п. 1 Додатку 1 до тендерної документації, Для документального підтвердження інформації, наведеної в Довідці про виконання аналогічного (аналогічних) договору (договорів), надається:
1) Аналогічний(-ні)* виконаний(-ні) договір(-ри) (з усіма додатками та додатковими угодами/додатками до додаткових угод до аналогічного договору);
2) Документи, які свідчать про повне виконання договору (видаткова (-ві) накладна (-ні)
та/або акт (-ти) приймання – передачі товару за договором (ами), що зазначений (і) у довідці.
3) Лист-відгук про належне виконання Учасником наданого (наданих) договору (договорів). Відгук (відгуки) повинен (повинні) містити: інформацію щодо найменування контрагента; дату та номеру договору, на який надано відгук. Відгук (відгуки) повинен бути завірений підписом керівника контрагента (або його уповноваженим представником) та печаткою (у разі її використання).
4) Податкові(а) накладні(а), зареєстровані(а) у період виконання наданого аналогічного договору, відповідно до загальної вартості договору.
Повідомляємо, що вищезазначена вимога тендерної документації щодо реєстрації податкової накладної саме у період виконання договору є дискримінаційною для Скаржника та неправомірно позбавляє Скаржника можливості взяти участь у Закупівлі, оскільки реєстрація податкової накладною не повинна відбуватися саме «у період виконання договору».
Інформуємо, що Скаржник має досвід виконання аналогічних договорів, на підтвердження чого надаємо:
- Договір №1 від 25.05.2020 з Кодимською районною державною лікарнею ветеринарної медицини;
- Договір №2 від 25.05.2020 з Відокремленим підрозділом «Подільський міжрайонний відділ лабораторних досліджень ДУ «Одеський ОЛЦ МОЗ України»;
- Листи-відгуки до вказаних договорів;
- Видаткові накладні до вказаних договорів;
- Податкові накладні до вказаних договорів, а також квитанції про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п. 1.1. обох аналогічних договорів, Продавець зобов’язується передати у власність Покупця вугілля камʼяне у кількості вказаної у Специфікації яка є невідʼємною частиною цього Договору, а Покупець прийняти і оплатити його. Таким чином, договори вважаються виконаними, коли обидві Сторони виконають свої зобовʼязання: Продавець – поставить товар у належній кількості і якості, а Покупець – прийме такий товар та оплатить його.
Постачання товару за договором №1 від 25.05.2020 з Кодимською районною державною лікарнею ветеринарної медицини відбулося 25.05.2020, про що свідчить підписана видаткова накладна №18 від 25.05.2020, оплата товару – 28.05.2020, про що свідчить дата складання податкової накладної. Таким чином, даний договір виконано 28.05.2020, проте реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних була здійснена 02.06.2020, що повністю відповідає вимогам законодавства, але не відповідає вимозі п. 1 Додатку 1 до тендерної документації щодо реєстрації податкової накладної у період виконання наданого аналогічного договору.
Постачання товару за договором №2 від 25.05.2020 з Відокремленим підрозділом «Подільський міжрайонний відділ лабораторних досліджень ДУ «Одеський ОЛЦ МОЗ України» відбулося 25.05.2020, про що свідчить підписана видаткова накладна №19 від 25.05.2020, оплата товару – 26.05.2020, про що свідчить дата складання податкової накладної. Таким чином, даний договір виконано 26.05.2020, проте реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних була здійснена 02.06.2020, що повністю відповідає вимогам законодавства, але не відповідає вимозі п. 1 Додатку 1 до тендерної документації щодо реєстрації податкової накладної у період виконання наданого аналогічного договору.
Відповідно до п. 44 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України, Тимчасово, до 1 січня 2026 року, платники податку, які здійснюють постачання, передачу, розподіл електричної та/або теплової енергії, надають послуги із забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії та/або послуги із зменшення навантаження відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії", постачання вугілля та/або продуктів його збагачення товарних позицій 2701, 2702 та товарної підпозиції 2704 00 згідно з УКТ ЗЕД, надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, нараховують плату за абонентське обслуговування, визначають дату виникнення податкових зобов’язань та податкового кредиту за касовим методом.
Норма цього пункту поширюється на операції, за якими дата виникнення першої з подій, визначених у пункті 187.1 статті 187 та у пункті 198.2 статті 198 цього Кодексу, припадає на звітні (податкові) періоди до 1 січня 2026 року.
У разі якщо операції, визначені цим пунктом, мають безперервний або ритмічний характер постачання, платники податку:
покупцям - платникам податку - можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому отримано кошти, зведені податкові накладні на кожного платника податку, з яким постачання мають такий характер, з урахуванням усієї суми отриманих коштів або інших видів компенсації відповідно до підпункту 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу протягом такого місяця;
покупцям - особам, не зареєстрованим платниками податку, - можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому отримано кошти, зведену податкову накладну з урахуванням усієї суми отриманих коштів або інших видів компенсації відповідно до підпункту 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу протягом такого місяця.
Таким чином, умова тендерної документації, передбачена п. 1 Додатку 1 до тендерної документації щодо реєстрації податкової накладної саме в період виконання договору неправомірно обмежує право Скаржника на участь у даній процедурі Закупівлі, який має документально підтверджений досвід виконання аналогічних договорів.
За таких умов, вищезазначені умови тендерної документації не узгоджуються із вимогами законодавства в цій частині.
Отже, зазначені вище вимоги тендерної документації, є неправомірними та такими, що порушують вимоги Особливостей.
На підставі вищезазначеного, керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостями,
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження