• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Шлак доменний відвальний (ДК 021:2015 – 14630000-6 Шлак, окалина, відходи та скрап чорних металів)

Завершена

300 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 500.00 UAH
Період оскарження: 29.07.2025 11:04 - 03.08.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП

На усунення дискримінаційних вимог що звужує потенційне коло учасників в державній закупівлі

Номер: 5b4209648df04b15ac8471710d54b7ab
Ідентифікатор запиту: UA-2025-07-29-003113-a.c1
Назва: На усунення дискримінаційних вимог що звужує потенційне коло учасників в державній закупівлі
Скарга:
Дата розгляду скарги: 12.08.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 05.08.2025 17:17
Дата прийняття рішення про відхилення скарги: 14.08.2025 18:12
Автор: ФОП Полагейкіна Олександра Анатоліївна, Полагейкіна Олександра 380685157500 aleksapol33@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 9e2db94079b44679921eb3cb7e265621
Заголовок пункту скарги: Усунення дискримінаційних вимог що звужує потенційне коло учасників в державній закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: на усунення дискримінаційних вимог щодо звужує потенційне
коло учасників в державній закупівлі

29 липня 2025 року Комунальним підприємством Дніпропетровської обласної ради "АУЛЬСЬКИЙ ВОДОВІД" (далі – Замовник) було оголошено закупівлю по процедурі відкриті торги (з особливостями) на закупівлю предмету Шлак доменний відвальний (ДК 021:2015 – 14630000-6 Шлак, окалина, відходи та скрап чорних металів).
Частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон) визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною 4 статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

При цьому, під дискримінаційними вимогами слід розуміти такі вимоги, які встановлюють в тендерній документації та яким можуть відповідати лише обмежене коло учасників.

Я, Фізична особа – підприємець Полагейкіна Олександра Анатоліївна РНОКПП: 3094102688 планую взяти участь у зазначеній публічній закупівлі, про те вважаю, що тендерна документація до Закупівлі містить дискримінаційні вимоги, які протиправно унеможливлюють мою участь, з огляду на наступне:

Додаток № 1
до тендерної документації

Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції

І. Інформація та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям*:

Кваліфікаційний критерій Перелік документів, що підтверджують інформацію про відповідність учасників таким критеріям
2. Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід* На підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції надається:

2.1. Довідка відповідно до зразка на фірмовому бланку (за його наявності), за підписом уповноваженої особи Учасника та відбитком печатки (у разі використання), що містить інформацію про наявність в учасника більше 1 (одного) працівника, які працюють в учасника на постійних засадах та будуть залучені до виконання договору про закупівлю.



Однак, Скаржник не погоджується з даною частиною тендерної документації, оскільки вважає, що вона порушує принцип недискримінації учасників та рівне ставлення до учасників, закріплені у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», порушує порядок проведення Процедури закупівлі, встановлений у частині 16 статті 29, статті 31 Закону, пункт 43, пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (надалі за текстом Особливості, у відповідному відмінку), та порушує право скаржника в зазначеній закупівлі.
Вимога не відповідає змісту предмета закупівлі поставка шлаку доменного відвального (ДК 021:2015 – 14630000-6 Шлак, окалина, відходи та скрап чорних металів) не передбачає складних технологічних робіт, які потребують колективного виконання. Така закупівля може бути реалізована одноосібно фізичною особою-підприємцем, без залучення працівників.

Кваліфікаційна вимога, яка заявлена замовником надмірна та дискримінаційна, а саме наявність штатних працівників не є необхідною умовою належного виконання умов даного тендеру.

Відсутнє обґрунтування від замовника щодо зв’язку між наявністю більше одного штатного працівника та здатністю учасника якісно та своєчасно виконати умови договору.

Суперечить принципам закупівель, визначеним у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме: недискримінація учасників, добросовісна конкуренція.

В першому варіанті тендерної документації Замовника зазначена кваліфікаційна вимога була в іншому варіанті а саме: «пункт 2.1 Додатку 1 Тендерної документації, що встановлює вимогу про: «Наявність в учасника не менше 3-х працівників, які працюють в учасника на постійних засадах та будуть залучені до виконання договору». Вказана вимога є дискримінаційною і необґрунтовано обмежує моє право на участь у процедурі закупівлі, оскільки я є фізичною особою-підприємцем, яка здійснює діяльність самостійно, без залучення штатних працівників»

Оскільки я, як потенційний учасник тендеру вважаю вимогу про наявність штатних працівників дискримінаційною, відповідно звернулась до Замовника з вимогою про внесення зміни до тендерної документації, а саме — скасувати пункт 2.1 Додатку 1 Тендерної документації.

На що отримала відповідь від Замовника: Повідомляємо, що в тендерну документацію будуть внесені зміни.
Зміни дійсно були внесені наступного характеру: «про наявність в учасника більше 1 (одного) працівника, які працюють в учасника на постійних засадах та будуть залучені до виконання договору про закупівлю.»

Внесені Замовником зміни не усунули вищевказаного порушення і вимоги Замовника залишаються надмірними та дискримінаційними, а саме наявність штатних працівників не є необхідною умовою належного виконання умов даного тендеру, тобто така зміна:
• не змінює суть первинної вимоги, яка передбачає обмеження кількості та форми трудових відносин.
• така вимога продовжує необґрунтовано обмежувати моє право на участь у процедурі закупівлі, оскільки я є фізичною особою-підприємцем, яка здійснює діяльність самостійно, без залучення штатних працівників.

Якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою повинно бути завантажене документальне підтвердження/докази.
Згідно з частиною п'ятою статті 18 Закону скарга повинна містити таку інформацію:
3) підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати;

Підставою є наявність в тендерних документах кваліфікаційної вимоги Замовника яка є надмірною та дискримінаційною, та звужує коло учасників, які можуть прийняти участь у тендері, а саме наявність штатних працівників не є необхідною умовою належного виконання умов даного тендеру.
Скаржник звернувся до Замовника з метою усунення порушень процедури закупівлі, але даний процес не призвів до внесення Замовником належних змін, а саме скасування неправомірної та дискримінаційної вимоги.
Про це свідчить наявні матеріали в системі прозоро, які можна прослідкувати за посиланням https://gov.e-tender.ua/tender/girnicha-produkciya/UA-2025-07-29-003113-a-shlak-domennyj-vidvalnyj-dk-021-2015-14630000-6-shlak-okalyna-vidxody-ta
А також додаю скрін підтвердження наявності звернення до Замовника:


Після несення змін Замовником, оскільки порушення принципу недискримінації та рівності учасників не усунуто в тендерній документації, було повторне звернення з вимогою, на яку на сьогодні на дату подачі скарги відповіді від Замовника не надійшло.



Згідно з частиною п'ятою статті 18 Закону скарга повинна містити таку інформацію:
4) обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи;

Обґрунтування:

1. Порушення принципу рівного доступу до участі в закупівлі
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону, усі учасники повинні мати рівний доступ до участі. ФОП має право виконувати зобов’язання самостійно, без працівників, якщо це не суперечить суті закупівлі.
Стаття 5 "Принципи здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників" Закону України "Про публічні закупівлі" визначає основні засади проведення закупівель, а саме: добросовісну конкуренцію, максимальну економію та ефективність, відкритість та прозорість, недискримінацію учасників, об'єктивне визначення переможця та запобігання корупції. Пряма норма Закону про недискримінацію п. 4. Ст. 22 Закону України “Про публічні закупівлі” прямо забороняє встановлення дискримінаційних умов.

Вимога щодо обов’язкової кількості працівників без можливості підтвердження кваліфікації іншим чином штучно звужує коло потенційних учасників та перешкоджає добросовісній конкуренції, особливо ФОП, які працюють самостійно.

2. ч. 2 ст. 16 Закону «Про публічні закупівлі» замовник має право встановлювати кваліфікаційні критерії, у тому числі щодо наявності працівників відповідної кваліфікації, але не може вимагати наявності, саме штатних працівників, якщо учасник може виконати роботи/надати послуги власними силами або за допомогою субпідрядників.

3. Практика АМКУ: формальні вимоги — дискримінаційні
Антимонопольний комітет України неодноразово визнавав дискримінаційними вимоги щодо наявності певної кількості штатних працівників, якщо замовник не може довести їхню необхідність з урахуванням специфіки предмета закупівлі.
Приклади рішень доступні у відкритих джерелах (DOZORRO, RADNUK, Infobox Prozorro).
Приклад такого розгляду Рішення від 29.01.2019 № 947.pdf
Закупівля UA-2017-10-20-000781-a
(Копія рішення в додатку)
Кількість працівників Необґрунтовані мінімальні числові вимоги (наприклад, «не менше 5 працівників», «не менше 2 сертифікованих співробітників») часто визнаються дискримінаційними.
Форма зайнятості Вимоги щодо лише штатних працівників без врахування ЦПХ або сумісників є дискримінаційними.
Обґрунтованість. Якщо замовник не пояснює, чому саме така чисельність або статус працівників має значення для предмету закупівлі — вимога визнається незаконною.
4. Наявність відповідного досвіду виконання аналогічних договорів
Я вже виконувала аналогічні договори, в тому числі з Замовником, без залучення найманих працівників, що підтверджує мою спроможність якісно та вчасно виконати поставку предмета закупівлі.

У мене як у учасника ФОП наявні укладені та виконані в повному обсязі аналогічні договори з поставки шлаку доменного відвального (ДК 021:2015 – 14630000-6 Шлак, окалина, відходи та скрап чорних металів), умови даних договорів були виконані, мною без наявності штатних працівників, а саме:
1) Договір №02/07/24-Т про закупівлю товару від 02.07.2024 року Замовником в якому був КП Дніпропетровської обласної ради «Аульський водовід» ЄДРПОУ34621490
https://gov.e-tender.ua/planDetails/c382aa3f632e4e4981c517e79f43d4e9,
Закупівля: UA-2024-06-13-002102-a (копія договору в додатку),
2) Договір №26-12-24Т про закупівлю товару від 26.12.2024 року Замовником в якому був КП Дніпропетровської обласної ради «Аульський водовід» ЄДРПОУ34621490
https://gov.e-tender.ua/planDetails/fcadd3ba66234ad59586d81011ddb57f ,
Закупівля: UA-2024-12-10-010961-a (копія договору в додатку),
3) Договір №1463 про закупівлю товару від 20.03.2024 року Замовником в якому був КП Дніпропетровської обласної ради «Аульський водовід» ЄДРПОУ34621490
https://gov.e-tender.ua/planDetails/bee904592bd742febfe11ab5d3378d4a
Закупівля: UA-2024-03-01-007714-a (копія договору в додатку).
Це свідчить на користь того, що виконати умови даного тендеру мені доснаги і без наявності штатних працівників. І підтверджує факт того що дана умова є дискримінаційною по відношенню до мене як до ФОП, що працює без штатних працівників, що в свою чергу не заборонено законодавством України

5. Норми цивільного та господарського законодавства
• Ст. 42 Господарського кодексу України передбачає, що підприємець може здійснювати діяльність як самостійно, так і з працівниками.
• Ст. 50 Цивільного кодексу України підтверджує право ФОП організовувати свою діяльність самостійно.

Згідно з частиною п'ятою статті 18 Закону скарга повинна містити таку інформацію:
4) перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, у випадку, якщо скарги стосуються тендерної документації та/або стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулись до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій;

1. Вимоги направлені Замовнику на усунення порушення процедури закупівлі,
які знаходяться за посиланням у відкритому доступі https://gov.e-tender.ua/tender/girnicha-produkciya/UA-2025-07-29-003113-a-shlak-domennyj-vidvalnyj-dk-021-2015-14630000-6-shlak-okalyna-vidxody-ta
2. Договір №02/07/24-Т про закупівлю товару від 02.07.2024 року
3. Договір №26-12-24Т про закупівлю товару від 26.12.2024 року
4. Договір №1463 про закупівлю товару від 20.03.2024 року
5. Рішення від 29.01.2019 № 947.pdf
6. Рішення від 14.02.2024 № 2864
7. Рішення від 14.02.2024 №2847.

на усунення дискримінаційних вимог щодо звужує потенційне
коло учасників в державній закупівлі

29 липня 2025 року Комунальним підприємством Дніпропетровської обласної ради "АУЛЬСЬКИЙ ВОДОВІД" (далі – Замовник) було оголошено закупівлю по процедурі відкриті торги (з особливостями) на закупівлю предмету Шлак доменний відвальний (ДК 021:2015 – 14630000-6 Шлак, окалина, відходи та скрап чорних металів).
Частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон) визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною 4 статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

При цьому, під дискримінаційними вимогами слід розуміти такі вимоги, які встановлюють в тендерній документації та яким можуть відповідати лише обмежене коло учасників.

Я, Фізична особа – підприємець Полагейкіна Олександра Анатоліївна РНОКПП: 3094102688 планую взяти участь у зазначеній публічній закупівлі, про те вважаю, що тендерна документація до Закупівлі містить дискримінаційні вимоги, які протиправно унеможливлюють мою участь, з огляду на наступне:

Додаток № 1
до тендерної документації

Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції

І. Інформація та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям*:

Кваліфікаційний критерій Перелік документів, що підтверджують інформацію про відповідність учасників таким критеріям
2. Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід* На підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції надається:

2.1. Довідка відповідно до зразка на фірмовому бланку (за його наявності), за підписом уповноваженої особи Учасника та відбитком печатки (у разі використання), що містить інформацію про наявність в учасника більше 1 (одного) працівника, які працюють в учасника на постійних засадах та будуть залучені до виконання договору про закупівлю.



Однак, Скаржник не погоджується з даною частиною тендерної документації, оскільки вважає, що вона порушує принцип недискримінації учасників та рівне ставлення до учасників, закріплені у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», порушує порядок проведення Процедури закупівлі, встановлений у частині 16 статті 29, статті 31 Закону, пункт 43, пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (надалі за текстом Особливості, у відповідному відмінку), та порушує право скаржника в зазначеній закупівлі.
Вимога не відповідає змісту предмета закупівлі поставка шлаку доменного відвального (ДК 021:2015 – 14630000-6 Шлак, окалина, відходи та скрап чорних металів) не передбачає складних технологічних робіт, які потребують колективного виконання. Така закупівля може бути реалізована одноосібно фізичною особою-підприємцем, без залучення працівників.

Кваліфікаційна вимога, яка заявлена замовником надмірна та дискримінаційна, а саме наявність штатних працівників не є необхідною умовою належного виконання умов даного тендеру.

Відсутнє обґрунтування від замовника щодо зв’язку між наявністю більше одного штатного працівника та здатністю учасника якісно та своєчасно виконати умови договору.

Суперечить принципам закупівель, визначеним у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме: недискримінація учасників, добросовісна конкуренція.

В першому варіанті тендерної документації Замовника зазначена кваліфікаційна вимога була в іншому варіанті а саме: «пункт 2.1 Додатку 1 Тендерної документації, що встановлює вимогу про: «Наявність в учасника не менше 3-х працівників, які працюють в учасника на постійних засадах та будуть залучені до виконання договору». Вказана вимога є дискримінаційною і необґрунтовано обмежує моє право на участь у процедурі закупівлі, оскільки я є фізичною особою-підприємцем, яка здійснює діяльність самостійно, без залучення штатних працівників»

Оскільки я, як потенційний учасник тендеру вважаю вимогу про наявність штатних працівників дискримінаційною, відповідно звернулась до Замовника з вимогою про внесення зміни до тендерної документації, а саме — скасувати пункт 2.1 Додатку 1 Тендерної документації.

На що отримала відповідь від Замовника: Повідомляємо, що в тендерну документацію будуть внесені зміни.
Зміни дійсно були внесені наступного характеру: «про наявність в учасника більше 1 (одного) працівника, які працюють в учасника на постійних засадах та будуть залучені до виконання договору про закупівлю.»

Внесені Замовником зміни не усунули вищевказаного порушення і вимоги Замовника залишаються надмірними та дискримінаційними, а саме наявність штатних працівників не є необхідною умовою належного виконання умов даного тендеру, тобто така зміна:
• не змінює суть первинної вимоги, яка передбачає обмеження кількості та форми трудових відносин.
• така вимога продовжує необґрунтовано обмежувати моє право на участь у процедурі закупівлі, оскільки я є фізичною особою-підприємцем, яка здійснює діяльність самостійно, без залучення штатних працівників.

Якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою повинно бути завантажене документальне підтвердження/докази.
Згідно з частиною п'ятою статті 18 Закону скарга повинна містити таку інформацію:
3) підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати;

Підставою є наявність в тендерних документах кваліфікаційної вимоги Замовника яка є надмірною та дискримінаційною, та звужує коло учасників, які можуть прийняти участь у тендері, а саме наявність штатних працівників не є необхідною умовою належного виконання умов даного тендеру.
Скаржник звернувся до Замовника з метою усунення порушень процедури закупівлі, але даний процес не призвів до внесення Замовником належних змін, а саме скасування неправомірної та дискримінаційної вимоги.
Про це свідчить наявні матеріали в системі прозоро, які можна прослідкувати за посиланням https://gov.e-tender.ua/tender/girnicha-produkciya/UA-2025-07-29-003113-a-shlak-domennyj-vidvalnyj-dk-021-2015-14630000-6-shlak-okalyna-vidxody-ta
А також додаю скрін підтвердження наявності звернення до Замовника:


Після несення змін Замовником, оскільки порушення принципу недискримінації та рівності учасників не усунуто в тендерній документації, було повторне звернення з вимогою, на яку на сьогодні на дату подачі скарги відповіді від Замовника не надійшло.



Згідно з частиною п'ятою статті 18 Закону скарга повинна містити таку інформацію:
4) обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи;

Обґрунтування:

1. Порушення принципу рівного доступу до участі в закупівлі
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону, усі учасники повинні мати рівний доступ до участі. ФОП має право виконувати зобов’язання самостійно, без працівників, якщо це не суперечить суті закупівлі.
Стаття 5 "Принципи здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників" Закону України "Про публічні закупівлі" визначає основні засади проведення закупівель, а саме: добросовісну конкуренцію, максимальну економію та ефективність, відкритість та прозорість, недискримінацію учасників, об'єктивне визначення переможця та запобігання корупції. Пряма норма Закону про недискримінацію п. 4. Ст. 22 Закону України “Про публічні закупівлі” прямо забороняє встановлення дискримінаційних умов.

Вимога щодо обов’язкової кількості працівників без можливості підтвердження кваліфікації іншим чином штучно звужує коло потенційних учасників та перешкоджає добросовісній конкуренції, особливо ФОП, які працюють самостійно.

2. ч. 2 ст. 16 Закону «Про публічні закупівлі» замовник має право встановлювати кваліфікаційні критерії, у тому числі щодо наявності працівників відповідної кваліфікації, але не може вимагати наявності, саме штатних працівників, якщо учасник може виконати роботи/надати послуги власними силами або за допомогою субпідрядників.

3. Практика АМКУ: формальні вимоги — дискримінаційні
Антимонопольний комітет України неодноразово визнавав дискримінаційними вимоги щодо наявності певної кількості штатних працівників, якщо замовник не може довести їхню необхідність з урахуванням специфіки предмета закупівлі.
Приклади рішень доступні у відкритих джерелах (DOZORRO, RADNUK, Infobox Prozorro).
Приклад такого розгляду Рішення від 29.01.2019 № 947.pdf
Закупівля UA-2017-10-20-000781-a
(Копія рішення в додатку)
Кількість працівників Необґрунтовані мінімальні числові вимоги (наприклад, «не менше 5 працівників», «не менше 2 сертифікованих співробітників») часто визнаються дискримінаційними.
Форма зайнятості Вимоги щодо лише штатних працівників без врахування ЦПХ або сумісників є дискримінаційними.
Обґрунтованість. Якщо замовник не пояснює, чому саме така чисельність або статус працівників має значення для предмету закупівлі — вимога визнається незаконною.
4. Наявність відповідного досвіду виконання аналогічних договорів
Я вже виконувала аналогічні договори, в тому числі з Замовником, без залучення найманих працівників, що підтверджує мою спроможність якісно та вчасно виконати поставку предмета закупівлі.

У мене як у учасника ФОП наявні укладені та виконані в повному обсязі аналогічні договори з поставки шлаку доменного відвального (ДК 021:2015 – 14630000-6 Шлак, окалина, відходи та скрап чорних металів), умови даних договорів були виконані, мною без наявності штатних працівників, а саме:
1) Договір №02/07/24-Т про закупівлю товару від 02.07.2024 року Замовником в якому був КП Дніпропетровської обласної ради «Аульський водовід» ЄДРПОУ34621490
https://gov.e-tender.ua/planDetails/c382aa3f632e4e4981c517e79f43d4e9,
Закупівля: UA-2024-06-13-002102-a (копія договору в додатку),
2) Договір №26-12-24Т про закупівлю товару від 26.12.2024 року Замовником в якому був КП Дніпропетровської обласної ради «Аульський водовід» ЄДРПОУ34621490
https://gov.e-tender.ua/planDetails/fcadd3ba66234ad59586d81011ddb57f ,
Закупівля: UA-2024-12-10-010961-a (копія договору в додатку),
3) Договір №1463 про закупівлю товару від 20.03.2024 року Замовником в якому був КП Дніпропетровської обласної ради «Аульський водовід» ЄДРПОУ34621490
https://gov.e-tender.ua/planDetails/bee904592bd742febfe11ab5d3378d4a
Закупівля: UA-2024-03-01-007714-a (копія договору в додатку).
Це свідчить на користь того, що виконати умови даного тендеру мені доснаги і без наявності штатних працівників. І підтверджує факт того що дана умова є дискримінаційною по відношенню до мене як до ФОП, що працює без штатних працівників, що в свою чергу не заборонено законодавством України

5. Норми цивільного та господарського законодавства
• Ст. 42 Господарського кодексу України передбачає, що підприємець може здійснювати діяльність як самостійно, так і з працівниками.
• Ст. 50 Цивільного кодексу України підтверджує право ФОП організовувати свою діяльність самостійно.

Згідно з частиною п'ятою статті 18 Закону скарга повинна містити таку інформацію:
4) перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, у випадку, якщо скарги стосуються тендерної документації та/або стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулись до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій;

1. Вимоги направлені Замовнику на усунення порушення процедури закупівлі,
які знаходяться за посиланням у відкритому доступі https://gov.e-tender.ua/tender/girnicha-produkciya/UA-2025-07-29-003113-a-shlak-domennyj-vidvalnyj-dk-021-2015-14630000-6-shlak-okalyna-vidxody-ta
2. Договір №02/07/24-Т про закупівлю товару від 02.07.2024 року
3. Договір №26-12-24Т про закупівлю товару від 26.12.2024 року
4. Договір №1463 про закупівлю товару від 20.03.2024 року
5. Рішення від 29.01.2019 № 947.pdf
6. Рішення від 14.02.2024 № 2864
7. Рішення від 14.02.2024 №2847.

Вимога не відповідає змісту предмета закупівлі поставка шлаку доменного відвального (ДК 021:2015 – 14630000-6 Шлак, окалина, відходи та скрап чорних металів) не передбачає складних технологічних робіт, які потребують колективного виконання. Така закупівля може бути реалізована одноосібно фізичною особою-підприємцем, без залучення працівників.

Кваліфікаційна вимога, яка заявлена замовником надмірна та дискримінаційна, а саме наявність штатних працівників не є необхідною умовою належного виконання умов даного тендеру.

Відсутнє обґрунтування від замовника щодо зв’язку між наявністю більше одного штатного працівника та здатністю учасника якісно та своєчасно виконати умови договору.

Суперечить принципам закупівель, визначеним у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме: недискримінація учасників, добросовісна конкуренція.

В першому варіанті тендерної документації Замовника зазначена кваліфікаційна вимога була в іншому варіанті а саме: «пункт 2.1 Додатку 1 Тендерної документації, що встановлює вимогу про: «Наявність в учасника не менше 3-х працівників, які працюють в учасника на постійних засадах та будуть залучені до виконання договору». Вказана вимога є дискримінаційною і необґрунтовано обмежує моє право на участь у процедурі закупівлі, оскільки я є фізичною особою-підприємцем, яка здійснює діяльність самостійно, без залучення штатних працівників»

Оскільки я, як потенційний учасник тендеру вважаю вимогу про наявність штатних працівників дискримінаційною, відповідно звернулась до Замовника з вимогою про внесення зміни до тендерної документації, а саме — скасувати пункт 2.1 Додатку 1 Тендерної документації.

На що отримала відповідь від Замовника: Повідомляємо, що в тендерну документацію будуть внесені зміни.
Зміни дійсно були внесені наступного характеру: «про наявність в учасника більше 1 (одного) працівника, які працюють в учасника на постійних засадах та будуть залучені до виконання договору про закупівлю.»

Внесені Замовником зміни не усунули вищевказаного порушення і вимоги Замовника залишаються надмірними та дискримінаційними, а саме наявність штатних працівників не є необхідною умовою належного виконання умов даного тендеру, тобто така зміна:
• не змінює суть первинної вимоги, яка передбачає обмеження кількості та форми трудових відносин.
• така вимога продовжує необґрунтовано обмежувати моє право на участь у процедурі закупівлі, оскільки я є фізичною особою-підприємцем, яка здійснює діяльність самостійно, без залучення штатних працівників.

Якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою повинно бути завантажене документальне підтвердження/докази.
Згідно з частиною п'ятою статті 18 Закону скарга повинна містити таку інформацію:
3) підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати;

Підставою є наявність в тендерних документах кваліфікаційної вимоги Замовника яка є надмірною та дискримінаційною, та звужує коло учасників, які можуть прийняти участь у тендері, а саме наявність штатних працівників не є необхідною умовою належного виконання умов даного тендеру.
Скаржник звернувся до Замовника з метою усунення порушень процедури закупівлі, але даний процес не призвів до внесення Замовником належних змін, а саме скасування неправомірної та дискримінаційної вимоги.
Про це свідчить наявні матеріали в системі прозоро, які можна прослідкувати за посиланням https://gov.e-tender.ua/tender/girnicha-produkciya/UA-2025-07-29-003113-a-shlak-domennyj-vidvalnyj-dk-021-2015-14630000-6-shlak-okalyna-vidxody-ta
Після несення змін Замовником, оскільки порушення принципу недискримінації та рівності учасників не усунуто в тендерній документації, було повторне звернення з вимогою, на яку на сьогодні на дату подачі скарги відповіді від Замовника не надійшло.
Згідно з частиною п'ятою статті 18 Закону скарга повинна містити таку інформацію:
4) обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи;

Обґрунтування:

1. Порушення принципу рівного доступу до участі в закупівлі
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону, усі учасники повинні мати рівний доступ до участі. ФОП має право виконувати зобов’язання самостійно, без працівників, якщо це не суперечить суті закупівлі.
Стаття 5 "Принципи здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників" Закону України "Про публічні закупівлі" визначає основні засади проведення закупівель, а саме: добросовісну конкуренцію, максимальну економію та ефективність, відкритість та прозорість, недискримінацію учасників, об'єктивне визначення переможця та запобігання корупції. Пряма норма Закону про недискримінацію п. 4. Ст. 22 Закону України “Про публічні закупівлі” прямо забороняє встановлення дискримінаційних умов.

Вимога щодо обов’язкової кількості працівників без можливості підтвердження кваліфікації іншим чином штучно звужує коло потенційних учасників та перешкоджає добросовісній конкуренції, особливо ФОП, які працюють самостійно.

2. ч. 2 ст. 16 Закону «Про публічні закупівлі» замовник має право встановлювати кваліфікаційні критерії, у тому числі щодо наявності працівників відповідної кваліфікації, але не може вимагати наявності, саме штатних працівників, якщо учасник може виконати роботи/надати послуги власними силами або за допомогою субпідрядників.

3. Практика АМКУ: формальні вимоги — дискримінаційні
Антимонопольний комітет України неодноразово визнавав дискримінаційними вимоги щодо наявності певної кількості штатних працівників, якщо замовник не може довести їхню необхідність з урахуванням специфіки предмета закупівлі.
Приклади рішень доступні у відкритих джерелах (DOZORRO, RADNUK, Infobox Prozorro).
Приклад такого розгляду Рішення від 29.01.2019 № 947.pdf
Закупівля UA-2017-10-20-000781-a
(Копія рішення в додатку)
Кількість працівників Необґрунтовані мінімальні числові вимоги (наприклад, «не менше 5 працівників», «не менше 2 сертифікованих співробітників») часто визнаються дискримінаційними.
Форма зайнятості Вимоги щодо лише штатних працівників без врахування ЦПХ або сумісників є дискримінаційними.
Обґрунтованість. Якщо замовник не пояснює, чому саме така чисельність або статус працівників має значення для предмету закупівлі — вимога визнається незаконною.
4. Наявність відповідного досвіду виконання аналогічних договорів
Я вже виконувала аналогічні договори, в тому числі з Замовником, без залучення найманих працівників, що підтверджує мою спроможність якісно та вчасно виконати поставку предмета закупівлі.

У мене як у учасника ФОП наявні укладені та виконані в повному обсязі аналогічні договори з поставки шлаку доменного відвального (ДК 021:2015 – 14630000-6 Шлак, окалина, відходи та скрап чорних металів), умови даних договорів були виконані, мною без наявності штатних працівників, а саме:
1) Договір №02/07/24-Т про закупівлю товару від 02.07.2024 року Замовником в якому був КП Дніпропетровської обласної ради «Аульський водовід» ЄДРПОУ34621490
https://gov.e-tender.ua/planDetails/c382aa3f632e4e4981c517e79f43d4e9,
Закупівля: UA-2024-06-13-002102-a (копія договору в додатку),
2) Договір №26-12-24Т про закупівлю товару від 26.12.2024 року Замовником в якому був КП Дніпропетровської обласної ради «Аульський водовід» ЄДРПОУ34621490
https://gov.e-tender.ua/planDetails/fcadd3ba66234ad59586d81011ddb57f ,
Закупівля: UA-2024-12-10-010961-a (копія договору в додатку),
3) Договір №1463 про закупівлю товару від 20.03.2024 року Замовником в якому був КП Дніпропетровської обласної ради «Аульський водовід» ЄДРПОУ34621490
https://gov.e-tender.ua/planDetails/bee904592bd742febfe11ab5d3378d4a
Закупівля: UA-2024-03-01-007714-a (копія договору в додатку).
Це свідчить на користь того, що виконати умови даного тендеру мені доснаги і без наявності штатних працівників. І підтверджує факт того що дана умова є дискримінаційною по відношенню до мене як до ФОП, що працює без штатних працівників, що в свою чергу не заборонено законодавством України

5. Норми цивільного та господарського законодавства
• Ст. 42 Господарського кодексу України передбачає, що підприємець може здійснювати діяльність як самостійно, так і з працівниками.
• Ст. 50 Цивільного кодексу України підтверджує право ФОП організовувати свою діяльність самостійно.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації