-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Комплекс виміру та аналізу ЕПР-спектрів на базі спектрометру ЕПР із програмно-апаратним забезпеченням
Виробник предмета закупівлі має бути країна-партнер НАТО відповідно вимогам Комітету НАТО з партнерства та співпраці у сфері безпеки згідно листа Комітету НАТО з партнерства та співпраці у сфері безпеки № ESC(2023)0021/(SPS.MYP.G5980) від 16.01.2023 р.
Завершена
3 568 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 17 840.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 17 840.00 UAH
Період оскарження:
09.07.2025 09:51 - 19.07.2025 00:00
Скарга
Залишено без розгляду
КЕП
Скарга щодо умов тендерної документації на закупівлю
Номер:
b6b3763d517b4fbcb9b693b9869d5a3d
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-07-09-000898-a.c1
Назва:
Скарга щодо умов тендерної документації на закупівлю
Скарга:
09.07.2025 р. Інститут проблем матеріалознавства ім.І.М.Францевича НАН України (далі-Замовник) оголошено торги на закупівлю: Комплексу виміру та аналізу ЕПР-спектрів на базі спектрометру ЕПР із програмно- апаратним забезпеченням, код ДК 021:2015: 38433000-9 Спектрометри (№ UA-2025-07-09-000898-a).
Закупівля проводиться в межах програми НАТО «Наука заради миру та безпеки», грант G5980 «Гнучкі наносегнетоелектрики для швидкого охолодження бойової електроніки (FRAPCOM)», співвиконавцями якого є:
- Інституту Йозефа Стефана у Словенії
- Інститут проблем матеріалознавства ім.І.М.Францевича НАН України
- Інститут фізики НАН України.
ТОВ «Новації», як представник виробника спектрометрів ЕПР, компанії CIQTEK (Додаток 1 до Скарги_лист-авторизація виробника) та як один з постачальників на ринку України обладнання, що належить до коду ДК 021:2015: 38433000-9 Спектрометри (аналогічні закупівлі - UA-2023-06-06-014524-a, UA-2021-10-29-010649-a, UA-2019-01-18-000675-a, UA-2018-11-09-001574-c та інші) зацікавлене в участі в зазначеній закупівлі і має можливість запропонувати до постачання обладнання, яке за технічними характеристиками повністю відповідає та навіть переважає технічні вимоги Замовника. У період прийому пропозицій Замовником були внесені зміни до умов тендерної документації, які є необґрунтованими, неправомірними та такими, що направлені на обмеження кола учасників.
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга до Закупівлі UA-2025-07-09-000898-a.pdf 18.07.2025 21:32
- Скарга_текст.docx 18.07.2025 21:32
- Додаток 1 до Скарги_лист-авторизація виробника.pdf 18.07.2025 21:32
- Додаток 2_ПЕРЕЛІК змін від 17-07-25.docx 18.07.2025 21:32
- Додаток 3 до Скарги_ Лист Комітету НАТО.pdf 18.07.2025 21:32
- Додаток 4 до Скарги_технічна пропозиція переможця закупівлі UA-2025-04-01-012748-a.pdf 18.07.2025 21:32
- sign.p7s 18.07.2025 21:32
- ЗАПЕРЕЧЕННЯ на скарг UA-2025-07-09-000898-a.c1.doc 22.07.2025 13:29
- ЗАПЕРЕЧЕННЯ на скарг UA-2025-07-09-000898-a.c1.pdf 22.07.2025 13:29
- ПЕРЕЛІК змін UA-2025-07-09-000898-a від 17-07-25.docx 22.07.2025 13:39
- Додаток 1 до Заперечення _ ПЕРЕЛІК змін UA-2025-07-09-000898-a від 15-07-25.docx 22.07.2025 13:39
- Додаток 4 до Заперечення Лист НАТО укр..pdf 22.07.2025 13:39
- Додаток 3 до Заперечення Лист НАТО англ. .pdf 22.07.2025 13:39
- Рішення від 22.07.2025 № 11401.pdf 22.07.2025 17:58
Дата прийняття скарги до розгляду:
18.07.2025 21:40
Причина:
Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду:
22.07.2025 17:58
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
5e48acadda6a42c9a9a48f5d3b28c6c8
Заголовок пункту скарги:
1. Неправомірні і дискримінаційні умови щодо країни виробника предмета закупівлі
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші умови тендерної документації
Тип порушення:
Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
17 липня 2025 року Замовник оприлюднив переліз змін до ДТ за вих. номером №17-07-2025/02 (Додаток 2 до Скарги_ПЕРЕЛІК змін від 17-07-25), згідно з якими встановлена наступна вимога до предмета закупівлі: «Виробник предмета закупівлі має бути країна-партнер НАТО відповідно до листа Комітету НАТО з партнерства та співпраці у сфері безпеки № ESC(2023)0021/(SPS.MYP.G5980) від 16.01.2023 р.». Додатково на загальне звернення по Закупівлі Замовник надав зазначений лист Комітету НАТО (Додаток 3 до Скарги_ Комітету НАТО), використаний ним як обґрунтування до встановленої вимоги.
Як видно з наданих документів, вимога Замовника щодо належності виробника предмета закупівлі до країни-партнера НАТО базується на наступній вимозі із листа Комітету НАТО до головного співвиконавця по проекту G5980 - Інститут Йозефа Стефана (Словенія):
“NATO funds must be used for project-specific costs with procurement from NATO and eligible Partner countries only», що у перекладі на українську мову відповідає: «Фінансування НАТО повинне використовуватися лише для покриття витрат, пов'язаних з проектом, зі здійсненням закупівель у країн НАТО та країн-партнерів НАТО».
Тобто, у листі сказано, що Комітет НАТО дає чіткі вказівки щодо кола країн, у яких учасники проекту можуть проводи закупівлі (тобто, до учасників закупівель), а не встановлює вимог щодо країни-походження предмету закупівель, я це трактує на власний розсуд Замовник.
Обґрунтовуючи своє рішення щодо введення обмежень до країн-виробників предмета закупівлі Замовник у відповіді від 17.07.2025 17:21. на загальний запит до закупівлі пояснює, що « …….розглядає процес закупівлі в двох складових, а саме:
– Роботи, які фінансуються, за кошти Замовника закупівлі (кошти саме цього проекту НАТО), щодо безпосередньо виготовлення предмета закупівлі – роботи, які мають бути виконані «…НАТО та країн-партнерів…»;
– Роботи/послуги (відповідно до п.7. Додатку 2) щодо постачання предмета закупівлі на адресу Замовника в Україні – роботи/послуги, які мають бути виконані «…НАТО та країн-партнерів…»,
Такий підхід до визначення предмета закупівлі також є неправомірним. Предметом закупівлі є товар, а не роботи/послуги з його виготовлення та роботи/послуги, повʼязані з його постачанням, встановленням, налаштуванням і навчанням користувачів. Товари та роботи/послуги належать до різних кодів державного класифікатора ДК 021:2015 та до різних кодів економічної класифікації видатків бюджету (КЕКВ), і відповідно замовники мають розпоряджатися коштами згідно з призначенням. Відповідно до плану Закупівлі (№ UA-P-2025-07-09-000840-a), придбання ЕПР спектрометра належить до КЕКВ 3110 - Придбання обладнання і предметів довгострокового користування, то з Замовник неправомірно розглядає предмет закупівлі (придбання обладнання) як роботи щодо виготовлення обладнання і його постачання, і неправомірно встановлює вимоги до країни-походження обладнання.
Як додатковий доказ відсутності вимог Комітету НАТО до країни-походження предмету закупівлі наводимо закупівлю № UA-2025-04-01-012748-a, проведену Інститутом фізики НАН України, джерелом фінансування якої є той же грантовий проєкт G5980 по програмі НАТО «Наука заради миру та безпеки». Ця закупівля не містить вимог щодо відношення країни-виробника обладнання до країни-партнера НАТО, а предметом договору № 11 від 24.04.2025, укладеного за результатами закупівлі, є комплект товарів походженням з США (калібратор-мультиметр Kiethley 2450, виробник Tektonix) та КНР (блок живлення IT-M3902C-300-20, виробник ITECH) (Додаток 4 до Скарги_технічна пропозиція переможця закупівлі UA-2025-04-01-012748-a). Аналіз численних публічних закупівель, що проводяться в Україні замовниками в межах програми НАТО «Наука заради миру та безпеки» також вказує на відсутність таких вимог до країни-виробника товару, які встановив Замовник.
Такий підхід Замовника до формування вимог до умов закупівлі порушує встановлені положення п. 4 ст. 22 закону «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015р. №922-VIII зі змінами і доповненнями (далі - Закон) і створює неконкуренті умови для потенційних учасників процедури закупівлі, що призводять до дискримінації і унеможливлення реалізації їхніх прав, встановлених в п. 30 Порядку проведення відкритих торгів ОСОБЛИВОСТЕЙ здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 зі змінами, згідно з яким під час проведення відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі заінтересовані особи.
Як видно з наданих документів, вимога Замовника щодо належності виробника предмета закупівлі до країни-партнера НАТО базується на наступній вимозі із листа Комітету НАТО до головного співвиконавця по проекту G5980 - Інститут Йозефа Стефана (Словенія):
“NATO funds must be used for project-specific costs with procurement from NATO and eligible Partner countries only», що у перекладі на українську мову відповідає: «Фінансування НАТО повинне використовуватися лише для покриття витрат, пов'язаних з проектом, зі здійсненням закупівель у країн НАТО та країн-партнерів НАТО».
Тобто, у листі сказано, що Комітет НАТО дає чіткі вказівки щодо кола країн, у яких учасники проекту можуть проводи закупівлі (тобто, до учасників закупівель), а не встановлює вимог щодо країни-походження предмету закупівель, я це трактує на власний розсуд Замовник.
Обґрунтовуючи своє рішення щодо введення обмежень до країн-виробників предмета закупівлі Замовник у відповіді від 17.07.2025 17:21. на загальний запит до закупівлі пояснює, що « …….розглядає процес закупівлі в двох складових, а саме:
– Роботи, які фінансуються, за кошти Замовника закупівлі (кошти саме цього проекту НАТО), щодо безпосередньо виготовлення предмета закупівлі – роботи, які мають бути виконані «…НАТО та країн-партнерів…»;
– Роботи/послуги (відповідно до п.7. Додатку 2) щодо постачання предмета закупівлі на адресу Замовника в Україні – роботи/послуги, які мають бути виконані «…НАТО та країн-партнерів…»,
Такий підхід до визначення предмета закупівлі також є неправомірним. Предметом закупівлі є товар, а не роботи/послуги з його виготовлення та роботи/послуги, повʼязані з його постачанням, встановленням, налаштуванням і навчанням користувачів. Товари та роботи/послуги належать до різних кодів державного класифікатора ДК 021:2015 та до різних кодів економічної класифікації видатків бюджету (КЕКВ), і відповідно замовники мають розпоряджатися коштами згідно з призначенням. Відповідно до плану Закупівлі (№ UA-P-2025-07-09-000840-a), придбання ЕПР спектрометра належить до КЕКВ 3110 - Придбання обладнання і предметів довгострокового користування, то з Замовник неправомірно розглядає предмет закупівлі (придбання обладнання) як роботи щодо виготовлення обладнання і його постачання, і неправомірно встановлює вимоги до країни-походження обладнання.
Як додатковий доказ відсутності вимог Комітету НАТО до країни-походження предмету закупівлі наводимо закупівлю № UA-2025-04-01-012748-a, проведену Інститутом фізики НАН України, джерелом фінансування якої є той же грантовий проєкт G5980 по програмі НАТО «Наука заради миру та безпеки». Ця закупівля не містить вимог щодо відношення країни-виробника обладнання до країни-партнера НАТО, а предметом договору № 11 від 24.04.2025, укладеного за результатами закупівлі, є комплект товарів походженням з США (калібратор-мультиметр Kiethley 2450, виробник Tektonix) та КНР (блок живлення IT-M3902C-300-20, виробник ITECH) (Додаток 4 до Скарги_технічна пропозиція переможця закупівлі UA-2025-04-01-012748-a). Аналіз численних публічних закупівель, що проводяться в Україні замовниками в межах програми НАТО «Наука заради миру та безпеки» також вказує на відсутність таких вимог до країни-виробника товару, які встановив Замовник.
Такий підхід Замовника до формування вимог до умов закупівлі порушує встановлені положення п. 4 ст. 22 закону «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015р. №922-VIII зі змінами і доповненнями (далі - Закон) і створює неконкуренті умови для потенційних учасників процедури закупівлі, що призводять до дискримінації і унеможливлення реалізації їхніх прав, встановлених в п. 30 Порядку проведення відкритих торгів ОСОБЛИВОСТЕЙ здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 зі змінами, згідно з яким під час проведення відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі заінтересовані особи.
×
-
Назва доказу:
Додаток 4 до Скарги_технічна пропозиція переможця закупівлі UA-2025-04-01-012748-a
-
Повʼязаний документ:
Додаток 4 до Скарги_технічна пропозиція переможця закупівлі UA-2025-04-01-012748-a.pdf
-
-
Назва доказу:
Додаток 3 до Скарги_ Лист Комітету НАТО
-
Повʼязаний документ:
Додаток 3 до Скарги_ Лист Комітету НАТО.pdf
-
-
Назва доказу:
Додаток 2_ПЕРЕЛІК змін від 17-07-25
-
Повʼязаний документ:
Додаток 2_ПЕРЕЛІК змін від 17-07-25.docx
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов’язати Замовника внести зміни до умов закупівлі та тендерної документації та вилучити вимогу щодо належності країни виробника предмета закупівлі до країн-членів НАТО чи країн-партнерів НАТО.
Порядковий номер пункту скарги:
2
Номер:
0af03c5b1e55477899065bdbae8ece0d
Заголовок пункту скарги:
2. Неправомірні умови щодо визначення бюджету закупівлі без звільнення від сплати ПДВ
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші умови тендерної документації
Тип порушення:
Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
Замовником всупереч норми українського законодавства щодо порядку здійснення закупівель, які фінансуються за кошти проєктів, схвалених Комітетом НАТО з питань партнерства та співпраці в рамках Програми «Наука заради миру та безпеки», визначений бюджет у розмірі 3 568 000,00 грн включно з ПДВ. При цьому, згідно з нормами законодавства:
- статті 7, 25 та 26 УГОДИ МІЖ УРЯДОМ УКРАЇНИ ТА ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПІВНІЧНОАТЛАНТИЧНОГО ДОГОВОРУ ПРО СТАТУС ПРЕДСТАВНИЦТВА НАТО В УКРАЇНІ , ратифікованої Законом № 989-VIII від 04.02.2016;
- стаття 197 Податкового кодексу України,
закупівлі товарів, джерелом фінансування яких є грантові проекти за програмами співпраці Україна – НАТО, звільняються від спрати ПДВ.
Таким чином, рішення Замовника про оголошення Закупівлі зі сплатою ПДВ прийняте всупереч чинного законодавства.
Окрім цього, як додатковий доках наводимо закупівлю UA-2025-04-01-012748-a, проведену Інститутом фізики НАН України, джерелом фінансування якої є то же проєкт по програмі НАТО «Наука заради миру та безпеки» (SPS), грант G5980. Зазначена закупівля оголошена без сплати ПДВ, як цього вимагає законодавство. Аналіз безлічі інших публічних закупівель, джерелом фінансування яких програма SPS NATO, також підтверджує проведення закупівель з фінансуванням в рамках програм співпраці з НАТО без сплати ПДВ. Також звертаємо увагу на закупівлю UA-2024-08-31-000084-a, проведену Замовником у 2024 році, зі звільненням від сплати ПДВ на підставі законодавства, яке стосується співпраці України з НАТО (SPS).
Таким чином, Замовник, встановивши бюджет закупівлі без звільнення від сплати ПДВ, встановив умови тендерної документації на закупівлю, які порушують зазначені вище норми чинного законодавства .
- статті 7, 25 та 26 УГОДИ МІЖ УРЯДОМ УКРАЇНИ ТА ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПІВНІЧНОАТЛАНТИЧНОГО ДОГОВОРУ ПРО СТАТУС ПРЕДСТАВНИЦТВА НАТО В УКРАЇНІ , ратифікованої Законом № 989-VIII від 04.02.2016;
- стаття 197 Податкового кодексу України,
закупівлі товарів, джерелом фінансування яких є грантові проекти за програмами співпраці Україна – НАТО, звільняються від спрати ПДВ.
Таким чином, рішення Замовника про оголошення Закупівлі зі сплатою ПДВ прийняте всупереч чинного законодавства.
Окрім цього, як додатковий доках наводимо закупівлю UA-2025-04-01-012748-a, проведену Інститутом фізики НАН України, джерелом фінансування якої є то же проєкт по програмі НАТО «Наука заради миру та безпеки» (SPS), грант G5980. Зазначена закупівля оголошена без сплати ПДВ, як цього вимагає законодавство. Аналіз безлічі інших публічних закупівель, джерелом фінансування яких програма SPS NATO, також підтверджує проведення закупівель з фінансуванням в рамках програм співпраці з НАТО без сплати ПДВ. Також звертаємо увагу на закупівлю UA-2024-08-31-000084-a, проведену Замовником у 2024 році, зі звільненням від сплати ПДВ на підставі законодавства, яке стосується співпраці України з НАТО (SPS).
Таким чином, Замовник, встановивши бюджет закупівлі без звільнення від сплати ПДВ, встановив умови тендерної документації на закупівлю, які порушують зазначені вище норми чинного законодавства .
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов’язати Замовника внести зміни до умов закупівлі та тендерної документації та встановити бюджет закупівлі зі звільненням від сплати ПДВ.