• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

«Реконструкція загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. по вул. Центральна, 138- А в с. Святопетрівське Києво-Святошинського району Київської області. Коригування» (код ДК 021:2015 45454000-4 Реконструкція)

Торги відмінено

199 348 108.80 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 996 740.54 UAH
Період оскарження: 08.07.2025 16:55 - 30.07.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Оскарження відхилення пропозиції ТОВ "МІСЬКЕ БУДІВНИЦТВО"

Номер: a0c171c5d5ff45dea63495309fd8c2cc
Ідентифікатор запиту: UA-2025-07-08-010989-a.b2
Назва: Оскарження відхилення пропозиції ТОВ "МІСЬКЕ БУДІВНИЦТВО"
Скарга:
Скаржник не погоджується з рішенням Замовника, щодо відхилення пропозиції ТОВ "МІСЬКЕ БУДІВНИЦТВО"
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 25.08.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 15.08.2025 14:37
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 28.08.2025 16:39
Дата виконання рішення Замовником: 05.09.2025 17:46
Коментар замовника щодо усунення порушень: Скасовано рішення про відхилення пропозиції ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "МІСЬКЕ БУДІВНИЦТВО".
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "МІСЬКЕ БУДІВНИЦТВО", Ілля Д'яченко 380957157858 gorodskoe.bud@gmail.com https://www.misk-bud.com/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: eff7bcb8b47d41288479c9529ebe1780
Заголовок пункту скарги: Щодо підстави для відхилення пропозиції Скаржника
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Рішенням Замовника передбачено, що застосування учасником у розрахунках договірної ціни показника середньомісячної норми тривалості робочого часу, який не відповідає діючому законодавству, порушує вимоги пункту 5.3 Настанови, а отже, не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 особливостей.

Додатком 10 до тендерної документації вимагається:
3.1. Документальне підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі згідно вимог пункту 6 Розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» та додатку 3 даної тендерної документації.

Пунктом 6 Розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації вимагається:
Учасники процедури закупівлі повинні надати в складі тендерної пропозиції документальне підтвердження відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, встановленим замовником у Додатку 3 до цієї тендерної документації.
Інформація про відповідність запропонованої пропозиції технічним вимогам, встановленим замовником у Додатку 3 до цієї тендерної документації, повинна бути підтверджена наступними документами, поданими і підписаними у складі тендерної пропозиції:
-договірною ціною;
- зведеним кошторисним розрахунком;
- пояснювальною запискою;
-локальними кошторисами (мають бути складені відповідно до технічного завдання з урахуванням технологічного процесу);
-підсумковою відомістю ресурсів;
-проектом календарного графіку виконання робіт

Договірна ціна складається відповідно до розділу V. «Визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)» кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 року № 281 (зі змінами та доповненнями).

Відповідно до п. 1.2 кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 року № 281 (далі – Настанова):
договірна ціна – кошторис, яким визначається вартість будівельних робіт, узгоджена сторонами (замовником та підрядником) та обумовлена у договорі.
Пояснювальна записка до договірної ціни містить інформацію про середньомісячну норму тривалості робочого часу.
Даний показник обраховується згідно формули, встановленої п. 5.3 Розділу V Настанови.

Пропозиція Скаржника містить документ «Пояснювальна записка» (файл 10.9 ДЦ, ЗКР, ПВР.pdf), де зазначено:
- Тарифна сітка для будівельних, монтажних і ремонтних робіт при середньомісячній нормі тривалості робочого часу 171,75 люд.год. та розряді робіт 3,8;
- Тарифна сітка для пусконалагоджувального персоналу при середньомісячній нормі тривалості робочого часу 171,75 люд.год. та розряді робіт 4;
Отже, при складанні кошторису Скаржником використано середньомісячну норму тривалості робочого часу 171,75 люд.год.

Така норма тривалості робочого часу встановлена у повній відповідності до Указу Президента України від 15 квітня 2025 року № 235/2025 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», згідно якого частково змінено статтю 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX., який встановлює строк дії воєнного стану в Україні до 07.08.2025 р.
Пропозиція Скаржника була подана та завантажена на веб-порталі Уповноваженого органу 01 серпня 2025 р., тобто в період дії воєнного стану в Україні, який затверджено саме з урахуванням Указу Президента України від 15 квітня 2025 року № 235/2025.
Указ Президента України від 14 липня 2025 року № 478/2025, на який посилається Замовник в своєму Рішенні, передбачено, що воєнний стан подовжується з 07.08.2025 на 90 днів, тобто встановлює строк, який слідує після завершення строку подання пропозицій в цілому щодо даної закупівлі. Тендерна документація не містить чітких інструкцій щодо необхідності врахування середньомісячної норми тривалості робочого часу з урахуванням строку дії воєнного стану, який є календарно більш пізнім, ніж кінцевий строк подання пропозицій.


Отже, пропозиція Скаржника відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі, а зазначена Замовником підстава для відхилення пропозиції Скаржника є неправомірною.
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Оскарження рішення Замовника щодо відхилення пропозиції Скаржника

Номер: bee987c7afd64bfaaa0d722cb657eb26
Ідентифікатор запиту: UA-2025-07-08-010989-a.a1
Назва: Оскарження рішення Замовника щодо відхилення пропозиції Скаржника
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 25.08.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 15.08.2025 14:52
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 27.08.2025 12:31
Дата виконання рішення Замовником: 05.09.2025 17:49
Коментар замовника щодо усунення порушень: Скасовано рішення про відхилення пропозиції ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ТРЕСТ КМБ-3".
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ТРЕСТ КМБ-3", Павло Гавриляк 380444530401 trest-kmb3@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: b76e9eb7dade449290b8383eed5b5953
Заголовок пункту скарги: Щодо підстави для відхилення пропозиції Скаржника, яка викладена в Протокольному рішенні (Протокол) № 11 від 08.08.2025 р.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: І. Скаржник не погоджується з відхиленням пропозиції Скаржника.

1. Протокольним рішенням (Протокол) № 11 від 08.08.2025 р. було зазначено підставу для відхилення:
В ході розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ТРЕСТ КМБ-3"" було встановлено, що тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 особливостей, а саме:
1. Пунктом 6 Розділу 3 тендерної документації передбачено, що інформація про відповідність запропонованої пропозиції технічним вимогам, встановленим замовником у Додатку 3 до’ цієї тендерної документації, повинна бути підтверджена наступними документами, поданими і підписаними у складі тендерної пропозиції:
- договірною ціною;
- зведеним кошторисним розрахунком;
- пояснювальною запискою;
- локальними кошторисами (мають бути складені відповідно до технічного завдання з урахуванням технологічного процесу);
- підсумковою відомістю ресурсів;
- проектом календарного графіку виконання робіт.
Договірна ціна складається відповідно до розділу V. «Визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)» кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 року № 281 (зі змінами та доповненнями).
Відповідно до Пояснювальної записки, що міститься у складі тендерної пропозиції ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ТРЕСТ КМБ-3" при розрахунку договірної ціни, учасником використано показник середньомісячної норми тривалості робочого часу в режимі повної занятості 171,75 людино-годин, в той час, як з урахуванням продовження воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента від 14 липня 2025 року № 478/2025, з 07.08.2025 до 05.11.2025, норма тривалості робочого часу при 40-годинпому робочому тижні - 173,17 людино-годин.
Отже, учасником при розрахунку ціни пропозиції (договірної ціни) застосовано недіючий станом на дату подання пропозиції (01.08.2025) показник середньомісячної норми тривалості робочого часу.
Слід зазначити, що відповідно до пункту 1.1 Настанови, ця настанова є обов’язковою для визначення вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії (далі - державні кошти). Відповідно до пункту 5.3 розділу V «Визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)» Настанови заробітна плата в складі прямих витрат розраховується учасником процедури закупівлі (підрядником) на підставі нормативних трудовитрат на певний обсяг робіт і вартості людино-години середнього нормативного розряду цих робіт для ланки робітників будівельників і монтажників та середнього нормативного розряду ланки робітників, зайнятих па керуванні та обслуговуванні будівельних машин і механізмів. Вартість людино-години, яка відповідає середньому нормативному розрядові робіт або за видами робіт, або по об’єкту будівництва в цілому, визначається виходячи з середньомісячної заробітної плати на одного працівника в режимі повної зайнятості, яку учасник процедури закупівлі (підрядник) планує отримувати на об’єкті замовлення, з урахуванням показника середньомісячної норми тривалості робочого часу, встановленого центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального захисту, соціального діалогу і розраховується за відповідною формулою.
Відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 №389-VIII, діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15 березня 2022 року № 2136-ІХ (далі - Закон № 2136-ІХ).
Відповідно до частини шостої статті 6 Закону №2136-ІХ у період дії воєнного стану не застосовуються норми етапі 53, частини першої статті 65, частин третьої - п’ятої статті 67, статей 71. 73, 78-1 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП) та частини другої статті 5 Закону України «Про відпустки». Зокрема, не застосовуються норми, які встановлюють святкові, неробочі і вихідні дні та тривалість роботи напередодні святкових, неробочих і вихідних днів. Згідно з пунктом 3 розділу «Прикінцеві положення» Закону № 2136-ІХ цей Закон діє у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», та втрачає чинність з дня припинення або скасування воєнного стану.
Тобто, на період дії воєнного стану положення КЗпП щодо скорочення роботи на одну годину напередодні святкових і неробочих днів, перенесення вихідного дня на наступний після святкового або неробочого, перенесення вихідних та робочих днів відповідно до рекомендації Кабінету Міністрів України, заборони залучення до робіт у вихідні, святкові і неробочі дні, не застосовуються.
Збільшення кількості годин роботи, що мають відпрацювати працівники у період воєнного стану у порівнянні з мирним часом, не призводить до збільшення нормальної тривалості робочого часу на тиждень, встановленого частиною першою статті 50 КЗпП, відповідно до якої нормальна тривалість робочого часу працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень.
Крім того, слід зазначити, що у спеціалізованому щомісячному періодичному виданні «Ціноутворення у будівництві» (Збірник офіційних документів та роз’яснень), розробленого товариством з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Інпроект», яке є базовою організацією у будівництві та здійснює науково-технічне, дослідне, методичне та інформаційне забезпечення нормування з питань економіки та ціноутворення у будівництві відповідно до наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 28.08.2021 № 215 (у редакції наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 30.11.2023 № 1088), на регулярній основі публікуються інформаційні повідомлення щодо норми тривалості робочого часу на поточний рік з урахуванням терміну дії воєнного стану, наводяться дані щодо норми тривалості робочого часу в залежності від тривалості робочого тижня та повідомляється, що у випадку продовження воєнного стану можна перерахувати норму тривалості робочого часу з урахуванням терміну його дії.
Таким чином, застосування учасником у розрахунках договірної ціни показника середньомісячної норми тривалості робочого часу, який не відповідає діючому законодавству, порушує вимоги пункту 5.3 Настанови, а отже, не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 особливостей.

Скаржник не погоджується з таким рішенням Замовника. Вважаємо, що Замовником торгів порушено основні принципи здійснення закупівель, що встановлені статтею 5 Закону України “Про публічні закупівлі”.

ОБГРУНТУВАННЯ НЕЗАКОННОСТІ РІШЕННЯ ЗАМОВНИКА

Відповідно до вимог Розділу 3 Додатку 10 тендерної документації вимагається надати:

3.1. Документальне підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі згідно вимог пункту 6 Розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» та додатку 3 даної тендерної документації

Відповідно до п. 6 Розділу ІІІ тендерної документації передбачено:

Учасники процедури закупівлі повинні надати в складі тендерної пропозиції документальне підтвердження відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, встановленим замовником у Додатку 3 до цієї тендерної документації.

Інформація про відповідність запропонованої пропозиції технічним вимогам, встановленим замовником у Додатку 3 до цієї тендерної документації, повинна бути підтверджена наступними документами, поданими і підписаними у складі тендерної пропозиції:
- договірною ціною;
- зведеним кошторисним розрахунком;
- пояснювальною запискою;
- локальними кошторисами (мають бути складені відповідно до технічного завдання з урахуванням технологічного процесу);
- підсумковою відомістю ресурсів;
- проектом календарного графіку виконання робіт

Договірна ціна складається відповідно до розділу V. «Визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)» кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 року № 281 (зі змінами та доповненнями).
Затвердженою проектною документацією передбачено кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з iнфляцiйними процесами тому під час здійснення розрахунку договірної ціни учасники повинні врахувати кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами.

Інформація про відповідність запропонованої учасником пропозиції технічним вимогам, встановленим замовником у Додатку 3 до цієї тендерної документації, має бути розрахована у програмному комплексі АВК, або у програмному комплексі, який взаємодіє з ним в частині передачі кошторисної документації та розрахунків.

Тендерна пропозиція, що не відповідає Технічним вимогам, викладеним у Додатку 3 (зокрема містить НЕ всі види робіт або НЕ повний їх обсяг, НЕ всі матеріально- технічні ресурси згідно з переліком наведеним у Додатку 3), буде відхилена на підставі абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей, а саме тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей.

Додаток № 3 до тендерної документації містить перелік обсягів робіт, передбачених технічним завданням закупівлі.

Тендерна документація містить вимогу, що договірна ціна повинна бути складена відповідно до розділу V «Визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)» кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 року № 281 (зі змінами та доповненнями) (далі – Настанова). При цьому тендерна документація не містить окремих вимог до розрахунку середньомісячної норми тривалості робочого часу працівників.

Відповідно до п. 5.3 Розділу V Настанови передбачено:
Заробітна плата в складі прямих витрат розраховується учасником процедури закупівлі (підрядником) на підставі нормативних трудовитрат на певний обсяг робіт і вартості людино-години середнього нормативного розряду цих робіт для ланки робітників-будівельників і монтажників та середнього нормативного розряду ланки робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин і механізмів.
Середній нормативний розряд по видах робіт для ланки робітників-будівельників і монтажників приймається за КНУ РЕКН, а для ланки робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин і механізмів, — за КНУ РКНЕМ.
Вартість людино-години, яка відповідає середньому нормативному розрядові робіт або за видами робіт, або по об’єкту будівництва в цілому, визначається виходячи з середньомісячної заробітної плати на одного працівника в режимі повної зайнятості, яку учасник процедури закупівлі (підрядник) планує отримувати на об’єкті замовлення, з урахуванням показника середньомісячної норми тривалості робочого часу, встановленого центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального захисту, соціального діалогу і розраховується за формулою.

Відповідно до Указу Президента України № 235/2025 від 19.04.2025 р. строк дії воєнного стану в Україні подовжено з 05.30 9 травня 2025 р. строком на 90 діб, тобто до 7 серпня 2025 р. З урахуванням того, що воєнний стан передбачає відсутність святкових днів, з 9 травня 2025 р до 7 серпня 2025 р. середньомісячна норма тривалості робочого часу становить 171,75 люд.год.

Відповідно до Указу Президента України № 478/2025 від 26.07.2025 р. строк дії воєнного стану в Україні подовжено саме з 05.30 7 серпня 2025 р. строком на 90 діб. Отже, станом на дату подання пропозиції Скаржником, тобто 01.08.2025 р. середньомісячна норма тривалості робочого часу становила 171,75 люд.год.

Зауважуємо, що зважаючи на практику подовження воєнного стану в Україні, він подовжується кожні 90 днів, поки не буде досягнуто прогресу в ситуації, на яку Скаржник не має впливу. Строк виконання робіт відповідно до оголошення про проведення закупівлі – до 31.12.2026 р., тобто в процесі виконання робіт воєнний стан може продовжуватись ще неодноразово, що обов’язково вплине на середньомісячну норму тривалості робочого часу працівників та призведе до її змін. Відповідно, за умови укладання договору підряду, підрядна організація при виконанні робіт та оформленні актів виконаних робіт буде кожного разу враховувати оновлений показник середньомісячної норми тривалості робочого часу працівників. Спрогнозувати наперед конкретний показник Скаржник не має можливості, саме тому (та з урахуванням відсутності чітких вимог та вказівок в тендерній документації з цього приводу) Скаржником було використано показник станом на кінцеву дату подання пропозицій, визначену оголошенням про проведення закупівлі.

Це узгоджується з позицією ТОВ «Науково-виробнича фірма «Інпроект», яке є базовою організацією у будівництві та здійснює науково-технічне, дослідне, методичне та інформаційне забезпечення нормування з питань економіки та ціноутворення у будівництві відповідно до наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 28.08.2021 № 215 (у редакції наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 30.11.2023 № 1088), на веб-порталі якого (https://inproekt.kiev.ua/) саме 07.08.2025 р. оприлюднено інформацію, що Норма тривалості робочого часу на 2025 рік в годинах з урахуванням терміну дії воєнного стану з 07 серпня по 04 листопада 2025 року складає: для 40-годинного робочого тижня – 173,17 люд.год. на місяць.

На виконання вимоги тендерної документації у складі пропозиції Скаржника надано документи про відповідність запропонованої пропозиції технічним вимогам, встановленим замовником у Додатку 3 до цієї тендерної документації, а саме:
- договірна ціна;
- зведений кошторисний розрахунок;
- пояснювальну записку, яка містить текст: «Тарифна сiтка для будiвельних, монтажних i ремонтних робiт при середньомiсячнiй нормi тривалостi робочого часу 171,75люд.год та розрядi робiт 3,8»;
- локальні кошториси, складені відповідно до технічного завдання з урахуванням технологічного процесу;
- підсумкову відомість ресурсів;
- проект календарного графіку виконання робіт
Отже, кошторис Скаржника складено з урахуванням середньомісячної норми тривалості робочого часу 71,75 люд.год., що повністю відповідає вимогам Настанови.
Оскільки тендерна документація не містить окремих вимог до розрахунку середньомісячної норми тривалості робочого часу працівників, Скаржник вважає, що кошторис Скаржника враховує коректний показник середньомісячної норми тривалості робочого часу.


Вважаємо, що Замовник неправомірно відхилив пропозицію Скаржника згідно зазначеної в Протокольному рішенні (Протоколі) № 11 від 08.08.2025 р. підстави.
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника