-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Трубопровідна арматура в асортименті
Завершена
715 662.11
UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 3 600.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 3 600.00 UAH
Період оскарження:
11.06.2025 16:55 - 21.06.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
СКАРГА на дії замовника (в порядку ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі» та п.55-67 Особливостей)
Номер:
9c4dc4be249a418bb4986d5e388dcbd1
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-06-11-012633-a.c1
Назва:
СКАРГА на дії замовника (в порядку ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі» та п.55-67 Особливостей)
Скарга:
11.06.2025 року ФІЛІЯ «ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ «ХМЕЛЬНИЦЬКА АТОМНА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ» АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА «НАЦІОНАЛЬНА АТОМНА ЕНЕРГОГЕНЕРУЮЧА КОМПАНІЯ «ЕНЕРГОАТОМ» (далі – Замовник) опублікувало на веб-порталі Уповноваженого органу (https://prozorro.gov.ua/) оголошення № UA-2025-06-11-012633-a про проведення закупівлі за процедурою відкритих торгів з особливостями за предметом закупівлі: ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої (далі – Закупівля).
04.03.2025 року рішенням замовника, оформленим ПРОТОКОЛОМ № 259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою філії «ВП «Хмельницька АЕС» АТ «НАЕК «Енергоатом» від 04.07.2025 року, вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» як учасника процедури відкритих торгів за предметом закупівлі: «ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої» (оголошення № UA-2025-06-11-012633-a ).
У ПРОТОКОЛІ №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою" від 04.07.2025 року зазначено: " Відповідно до пункту 4 Додатку 1 до тендерної документації учасник у складі тендерної пропозиції подає Технічну пропозицію/технічну специфікацію, яка має відповідати вимогам встановленим у Додатку №3 до тендерної документації, завірену підписом керівника/уповноваженої особи учасника (для учасників-юридичних осіб) або підписом учасника – фізичної особи, фізичної особи-підприємця та скріплену печаткою (якщо учасник здійснює свою діяльність за наявності печатки) або у формі електронного документа.
Так, у відповідності до вимог Додатку №3 до тендерної документації учасником торгів для позиції 17 клапан зворотній СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16 (розшифровка арматури 3-матеріал корпусу – нержавіюча сталь; 3 – матеріал ущільнення – метал, гума; 1 – тип з’єднання – міжфланцеве; 16 - тиск ) запропоновано встановити клапан зворотній підйомний фланцевий з сірого чавуну тиску 16бар(1,6 МПа (16кгс/см²) Ду100. Згідно з характеристик клапану зворотного СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16 має матеріал корпусу – нержавіюча сталь, учасником ТОВ «ОПТЕХТОРГ» було зазначено матеріал корпусу – сірий чавун, що не відповідає вимогам замовника.
Згідно з технічною специфікацією ТОВ «ОПТЕХТОРГ» для поз.17 клапан зворотній підйомний фланцевий із сірого чавуну 16бар(1,6 МПа (16кгс/см²) Ду100 нормативний документ для виготовлення зазначеного обладнання - ДСТУ ГОСТ 5761:2018. Даний стандарт розповсюджується на затвори та регулюючі клапани. Також згідно вимог замовника дане обладнання повинне класифікуватися за кодом 306.2.245-2024-4Н, в стандарті на яке посилається ТОВ «ОПТЕХТОРГ» не встановлені вимоги, щодо зазначеного класифікатора.
Враховуючи викладене, тендерна пропозиція ТОВ «ОПТЕХТОРГ» підлягає відхиленню на підставі підпункту 2 пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених постановою КМУ від 12.10.2022р. № 1178 (далі – Особливості), як така що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей».
Таким чином, замовником було вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ ОПТТЕХТОРГ».
Із рішеннями замовника, оформленими ПРОТОКОЛОМ №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою" від 04.07.2025 року, яким вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» як учасника процедури відкритих торгів за предметом закупівлі: «ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої» (оголошення № UA-2025-06-11-012633-a) не погоджуємося у повному обсязі, та вважаємо, що вказане рішення підлягає скасуванню з огляду на наступне.
По суті скарги:
Щодо відповідності тендерної пропозиції Учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації в межах закупівлі № UA-2025-06-11-012633-a зазначаємо наступне:
1) Замовником у Протоколі №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою" від 04.07.2025 року було вказано, що у відповідності до вимог Додатку №3 до тендерної документації учасником торгів для позиції 17 клапан зворотній СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16 (розшифровка арматури 3-матеріал корпусу – нержавіюча сталь; 3 – матеріал ущільнення – метал, гума; 1 – тип з’єднання – міжфланцеве; 16 - тиск ) запропоновано встановити клапан зворотній підйомний фланцевий з сірого чавуну тиску 16 бар(1,6 МПа (16кгс/см²) Ду100. Згідно з характеристик клапану зворотного СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16 має матеріал корпусу – нержавіюча сталь, учасником ТОВ «ОПТЕХТОРГ» було зазначено матеріал корпусу – сірий чавун, що не відповідає вимогам замовника.
Так, дійсно, відповідно до Додатку № 3 до тендерної документації визначено вимоги торгів для позицій від 1 до 22, зокрема визначено позицію 17 як «Клапан зворотній СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16, DN100; PN1,6МПа; t≤150°C;Класифікаційна належність за НП 306.2.245-2024- 4Н;
Більше жодних вимог до вказаної позиції торгів під № 17 не було встановлено вимогами тендерної документації в цілому.
Відповідно до частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», у тендерній документації зазначаються такі відомості: інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Додаток №3 до тендерної документації Замовника, який містить технічну специфікацію, не містить прямої вказівки на обов’язковість використання саме нержавіючої сталі як матеріалу корпусу клапана СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16 та відомостей про те, що вказана позиція не може бути виготовлена із матеріалу – сірий чавун.
Таким чином, Замовник не встановив конкретної вимоги, яку міг би порушити учасник, а тому не має юридичних підстав для відхилення тендерної пропозиції Скаржника на цій підставі.
Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, якщо тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Жодної вимоги щодо матеріалу корпусу зворотного клапану у тендерній документації щодо позиції торгів № 17, зокрема у Додатку № 3 до тендерної документації, не було зазначено.
Зазначення у технічній пропозиції матеріалу корпусу як "сірий чавун" не суперечить тендерній документації, оскільки остання не містить альтернативної вимоги, яка би констатувала обов’язковість певного матеріалу для даного зворотного клапану.
Відповідно, Замовник не мав законних підстав для відхилення тендерної пропозиції Скаржника згідно із п. 2 ч. 44 Особливостей.
Фактичне введення нової вимоги (вимоги до матеріалу корпусу клапана) на етапі оцінки — це порушення закону, яке спотворює умови конкуренції і порушує принцип недискримінації учасників, встановлений частиною 1 статті 5 Закону.
Пункт 2 частини 44 Особливостей (затверджених постановою КМУ №1178 від 12.10.2022) передбачає, що тендерна пропозиція може бути відхилена, якщо вона не відповідає умовам тендерної документації, крім випадків, передбачених пунктом 43.
ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» повністю дотрималось вимог тендерної документації, надало технічну специфікацію із зазначенням параметрів, які не суперечать ТД в цілому та Додатку № 3 до ТД. Матеріал корпусу не є критерієм, встановленим та деталізованим Замовником, і тому не може розцінюватись як порушення.
2) Замовником у Протоколі №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою" від 04.07.2025 року було вказано, що Згідно з технічною специфікацією ТОВ «ОПТЕХТОРГ» для поз.17 клапан зворотній підйомний фланцевий із сірого чавуну 16бар(1,6 МПа (16кгс/см²) Ду100 нормативний документ для виготовлення зазначеного обладнання - ДСТУ ГОСТ 5761:2018. Даний стандарт розповсюджується на затвори та регулюючі клапани. Також згідно вимог замовника дане обладнання повинне класифікуватися за кодом 30.12.2.245-2024-4Н, в стандарті на яке посилається ТОВ «ОПТЕХТОРГ» не встановлені вимоги, щодо зазначеного класифікатора.
Відповідно до Додатку № 3 до тендерної документації визначено вимоги торгів для позицій від 1 до 22, зокрема визначено позицію 17 як «Клапан зворотній СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16, DN100; PN1,6МПа; t≤150°C;Класифікаційна належність за НП 306.2.245-2024- 4Н;
Відповідно до п. 7 Додатку № 1 до Тендерної документації, у переліку документів, що подаються учасником процедури закупівлі було вказано, що учасник торгів має надати в складі своєї тендерної пропозиції на кожну позицію копії документів виробника, які підтверджують якість (паспорт та/або сертифікат якості).
Не було вказано про те, що документи, які підтверджують якість (паспорт та/або сертифікат якості), повинні містити вказівку про певну класифікаційну належність товару, зокрема позиції торгів № 17.
Аналізуючи технічну специфікацію замовника, а саме Додаток №3 до тендерної документації Замовника, вбачається, що у такій не встановлено вимог до обов’язкової відповідності товару певному коду класифікатора (зокрема, 306.2.245-2024-4Н), та вимог щодо надання підтверджуючих документів щодо відповідності товару певному коду класифікатора (класифікаційної належності).
Одночасно у паспорті, що був наданий ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» на Клапан зворотній підйомний фланцевий із сірого чавуну містяться відомості про класифікаційну належність такого як «Класифікаційна належність за НП 306.2.245- 2024-4Н», тобто, запропонований товар відповідає вимогам Додатку № 3 до ТД у повному обсязі із наданням підтверджуючого документу саме щодо класифікаційної належності позиції № 17, що одночасно не вимагалось вимогами ТД.
У відповідному паспорті вказано, що Клапан зворотний чавунний 16ч6 відповідає ДСТУ ГОСТ 5761:2018 та визнаний придатним для експлуатації.
Також у тендерній документації та у додатках до такої не визначено конкретного переліку нормативних документів (ДСТУ, ГОСТ, ТУ тощо), яким має відповідати товар.
Вказане підтверджується тим, що у Додатку № 3 до тендерної документації навпроти позиції 17, найменування клапан зворотній СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16, значення DN100; PN1,6МПа; t≤150°C;Класифікаційна належність за НП 306.2.245-2024-4Н, у графі «Нормативний документ» зазначено «-».
Таким чином, тендерна пропозиція ТОВ «ОПТТЕХТОРГ», яка одночасно є найбільш економічно вигідною, не могла бути законно відхилена на підставі використання певного стандарту (ДСТУ ГОСТ 5761:2018) або ненадання посилання на конкретний класифікатор, оскільки такі вимоги не були встановлені в ТД та класифікаційна належність була зазначена у паспорті на Клапан зворотній підйомний фланцевий із сірого чавуну.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник повинен забезпечити: об’єктивну та неупереджену оцінку тендерних пропозицій та недискримінацію учасників.
Відповідно до установленої практики АМКУ, замовник не вправі тлумачити вимоги ТД розширено або додатково вимагати те, що не передбачено документацією.
Таким чином, покликання Замовника є необґрунтованими та виходять за межі вимог Тендерної документації.
Відповідно, учасник виконав усі вимоги Замовника передбачені тендерною документацією. Пропозиція учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» відповідає вимогам тендерної документації та технічної специфікації.
Враховуючи наведене, Пропозиція Скаржника була неправомірно відхилена Замовником з наведених вище підстав, оскільки долучені документи та інформація у сукупності у складі тендерної пропозиції Учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» підтверджує відповідність такої умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Підводячи підсумки вищевикладеного, вбачається, що були відсутні підстави для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» з причини, що така ніби-то не відповідає вимогам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Матеріальна частина:
Відповідно до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, замовники повинні відповідно до Закону дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, зокрема максимальної економії, ефективності, запобігання корупційним діям і зловживанням.
Статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», визначено основні принципи публічних закупівель, а саме: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону Закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників (Рішення 14195-р/пк-пз від 06.09.2023, оголошення № UA-2023-08-23-011919-a).
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Частиною 4 Розділу Х «Прикінцеві та Перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» тендерний комітет планує закупівлі, складає та затверджує річний план закупівель, здійснює вибір процедури закупівлі, проводить процедури закупівель, забезпечує рівні умови для всіх учасників, об’єктивний та чесний вибір переможця.
Вважаємо, що замовником не було дотримано основних принципів здійснення закупівлі в частині відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників та рівного ставлення до них, об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, забезпечення рівних умов для всіх учасників.
Замовник упереджено оцінив тендерну пропозицію ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» та дійшов неправильних висновків про невідповідність тендерної пропозиції вимогам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, що призвело до прийняття протиправного рішення, що оформлене ПРОТОКОЛОМ № 259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою» від 04.07.2025 року, яким вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» як учасника процедури відкритих торгів за предметом закупівлі: «ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої» (оголошення № UA-2025-06-11-012633-a).
З огляду на викладене, вимушені звернутися до органу оскарження в особі Антимонопольного комітету України у порядку ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі» та п.52-56 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 з метою захисту наших прав та інтересів.
Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення: 1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом); 2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови ( у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Враховуючи викладене, права та законні інтереси Товариства з обмеженою відповідальністю «ОПТТЕХТОРГ» можуть бути захищені шляхом:
1) Скасування рішення замовника, яке оформлене ПРОТОКОЛОМ №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою філії «ВП «Хмельницька АЕС» АТ «НАЕК «Енергоатом» від 04.07.2025 року, якою вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» як учасника процедури відкритих торгів за предметом закупівлі: «ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої» (оголошення № UA-2025-06-11-012633-a ).
Так, відповідно до ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі», надано право подати скаргу до органу оскарження, що подається у формі електронного документа через електронну систему закупівель.
На підставі вищевикладеного та керуючись чинним законодавством, а саме: Конституцією України, ст.18, 29, 31 Закону України «Про публічні закупівлі», п.52-56 особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, -
ПРОШУ:
1. Прийняти скаргу до розгляду.
2. Встановити порушення замовником порядку проведення процедури закупівлі UA-2025-06-11-012633-a .
3. Зобов’язати замовника скасувати рішення замовника, яке оформлене ПРОТОКОЛОМ № 259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою філії «ВП «Хмельницька АЕС» АТ «НАЕК «Енергоатом» від 04.07.2025 року, якою вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» як учасника процедури відкритих торгів за предметом закупівлі: «ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої» (оголошення № UA-2025-06-11-012633-a ).
Додатки:
1. ПРОТОКОЛ №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою» від 04.07.2025 року.
2. Додаток № 3 до тендерної документації.
3. Додаток № 1 до тендерної документації.
4. Паспорт на клапан зворотний чавунний 16ч6.
Пов'язані документи:
Учасник
- Додаток №1 до ТД - Перелік документів які подаються учасником_PS.DOC 08.07.2025 17:07
- Додаток №3 до ТД - Технічна специфікація до предмета закупівлі зі змінами_PS (2).DOC 08.07.2025 17:08
- паспорт на клапан зворотній.pdf 08.07.2025 17:08
- протокол прийняття рішення № 259.pdf 08.07.2025 17:08
- Скарга до АМКУ ТОВ ОПТТЕХТОРГ.pdf 08.07.2025 17:08
- sign.p7s 08.07.2025 17:08
- рішення від 10.07.2025 № 10815.pdf 10.07.2025 15:16
- інформація про резолютивну частину рішення від 17.07.2025 № 11237.pdf 18.07.2025 15:21
- рішення від 17.07.2025 № 11237.pdf 22.07.2025 15:36
- Лист_61№9580_11.07.2025`_PS.pdf 11.07.2025 16:42
- Лист_61№9580_11.07.2025`.DOCX 11.07.2025 16:42
- Протокол УО щодо виконання рішення АМКУ.pdf 25.07.2025 13:44
Дата прийняття скарги до розгляду:
08.07.2025 17:15
Дата розгляду скарги:
17.07.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
10.07.2025 15:17
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
22.07.2025 15:36
Дата виконання рішення Замовником:
25.07.2025 13:44
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Згідно протоколу УО №272 від 25.07.2025
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
13bffe60ea6a4aa5b5b1b5d45ee43d1e
Заголовок пункту скарги:
Прийняти скаргу до розгляду. Встановити порушення замовником порядку проведення процедури закупівлі. Зобов’язати замовника скасувати рішення оформлене ПРОТОКОЛОМ № 259 від 04.07.2025 року , про відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ»
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на кваліфікацію
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
11.06.2025 року ФІЛІЯ «ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ «ХМЕЛЬНИЦЬКА АТОМНА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ» АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА «НАЦІОНАЛЬНА АТОМНА ЕНЕРГОГЕНЕРУЮЧА КОМПАНІЯ «ЕНЕРГОАТОМ» (далі – Замовник) опублікувало на веб-порталі Уповноваженого органу (https://prozorro.gov.ua/) оголошення № UA-2025-06-11-012633-a про проведення закупівлі за процедурою відкритих торгів з особливостями за предметом закупівлі: ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої (далі – Закупівля).
04.03.2025 року рішенням замовника, оформленим ПРОТОКОЛОМ № 259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою філії «ВП «Хмельницька АЕС» АТ «НАЕК «Енергоатом» від 04.07.2025 року, вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» як учасника процедури відкритих торгів за предметом закупівлі: «ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої» (оголошення № UA-2025-06-11-012633-a ).
У ПРОТОКОЛІ №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою" від 04.07.2025 року зазначено: " Відповідно до пункту 4 Додатку 1 до тендерної документації учасник у складі тендерної пропозиції подає Технічну пропозицію/технічну специфікацію, яка має відповідати вимогам встановленим у Додатку №3 до тендерної документації, завірену підписом керівника/уповноваженої особи учасника (для учасників-юридичних осіб) або підписом учасника – фізичної особи, фізичної особи-підприємця та скріплену печаткою (якщо учасник здійснює свою діяльність за наявності печатки) або у формі електронного документа.
Так, у відповідності до вимог Додатку №3 до тендерної документації учасником торгів для позиції 17 клапан зворотній СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16 (розшифровка арматури 3-матеріал корпусу – нержавіюча сталь; 3 – матеріал ущільнення – метал, гума; 1 – тип з’єднання – міжфланцеве; 16 - тиск ) запропоновано встановити клапан зворотній підйомний фланцевий з сірого чавуну тиску 16бар(1,6 МПа (16кгс/см²) Ду100. Згідно з характеристик клапану зворотного СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16 має матеріал корпусу – нержавіюча сталь, учасником ТОВ «ОПТЕХТОРГ» було зазначено матеріал корпусу – сірий чавун, що не відповідає вимогам замовника.
Згідно з технічною специфікацією ТОВ «ОПТЕХТОРГ» для поз.17 клапан зворотній підйомний фланцевий із сірого чавуну 16бар(1,6 МПа (16кгс/см²) Ду100 нормативний документ для виготовлення зазначеного обладнання - ДСТУ ГОСТ 5761:2018. Даний стандарт розповсюджується на затвори та регулюючі клапани. Також згідно вимог замовника дане обладнання повинне класифікуватися за кодом 306.2.245-2024-4Н, в стандарті на яке посилається ТОВ «ОПТЕХТОРГ» не встановлені вимоги, щодо зазначеного класифікатора.
Враховуючи викладене, тендерна пропозиція ТОВ «ОПТЕХТОРГ» підлягає відхиленню на підставі підпункту 2 пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених постановою КМУ від 12.10.2022р. № 1178 (далі – Особливості), як така що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей».
Таким чином, замовником було вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ ОПТТЕХТОРГ».
Із рішеннями замовника, оформленими ПРОТОКОЛОМ №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою" від 04.07.2025 року, яким вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» як учасника процедури відкритих торгів за предметом закупівлі: «ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої» (оголошення № UA-2025-06-11-012633-a) не погоджуємося у повному обсязі, та вважаємо, що вказане рішення підлягає скасуванню з огляду на наступне.
По суті скарги:
Щодо відповідності тендерної пропозиції Учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації в межах закупівлі № UA-2025-06-11-012633-a зазначаємо наступне:
1) Замовником у Протоколі №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою" від 04.07.2025 року було вказано, що у відповідності до вимог Додатку №3 до тендерної документації учасником торгів для позиції 17 клапан зворотній СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16 (розшифровка арматури 3-матеріал корпусу – нержавіюча сталь; 3 – матеріал ущільнення – метал, гума; 1 – тип з’єднання – міжфланцеве; 16 - тиск ) запропоновано встановити клапан зворотній підйомний фланцевий з сірого чавуну тиску 16 бар(1,6 МПа (16кгс/см²) Ду100. Згідно з характеристик клапану зворотного СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16 має матеріал корпусу – нержавіюча сталь, учасником ТОВ «ОПТЕХТОРГ» було зазначено матеріал корпусу – сірий чавун, що не відповідає вимогам замовника.
Так, дійсно, відповідно до Додатку № 3 до тендерної документації визначено вимоги торгів для позицій від 1 до 22, зокрема визначено позицію 17 як «Клапан зворотній СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16, DN100; PN1,6МПа; t≤150°C;Класифікаційна належність за НП 306.2.245-2024- 4Н;
Більше жодних вимог до вказаної позиції торгів під № 17 не було встановлено вимогами тендерної документації в цілому.
Відповідно до частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», у тендерній документації зазначаються такі відомості: інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Додаток №3 до тендерної документації Замовника, який містить технічну специфікацію, не містить прямої вказівки на обов’язковість використання саме нержавіючої сталі як матеріалу корпусу клапана СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16 та відомостей про те, що вказана позиція не може бути виготовлена із матеріалу – сірий чавун.
Таким чином, Замовник не встановив конкретної вимоги, яку міг би порушити учасник, а тому не має юридичних підстав для відхилення тендерної пропозиції Скаржника на цій підставі.
Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, якщо тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Жодної вимоги щодо матеріалу корпусу зворотного клапану у тендерній документації щодо позиції торгів № 17, зокрема у Додатку № 3 до тендерної документації, не було зазначено.
Зазначення у технічній пропозиції матеріалу корпусу як "сірий чавун" не суперечить тендерній документації, оскільки остання не містить альтернативної вимоги, яка би констатувала обов’язковість певного матеріалу для даного зворотного клапану.
Відповідно, Замовник не мав законних підстав для відхилення тендерної пропозиції Скаржника згідно із п. 2 ч. 44 Особливостей.
Фактичне введення нової вимоги (вимоги до матеріалу корпусу клапана) на етапі оцінки — це порушення закону, яке спотворює умови конкуренції і порушує принцип недискримінації учасників, встановлений частиною 1 статті 5 Закону.
Пункт 2 частини 44 Особливостей (затверджених постановою КМУ №1178 від 12.10.2022) передбачає, що тендерна пропозиція може бути відхилена, якщо вона не відповідає умовам тендерної документації, крім випадків, передбачених пунктом 43.
ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» повністю дотрималось вимог тендерної документації, надало технічну специфікацію із зазначенням параметрів, які не суперечать ТД в цілому та Додатку № 3 до ТД. Матеріал корпусу не є критерієм, встановленим та деталізованим Замовником, і тому не може розцінюватись як порушення.
2) Замовником у Протоколі №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою" від 04.07.2025 року було вказано, що Згідно з технічною специфікацією ТОВ «ОПТЕХТОРГ» для поз.17 клапан зворотній підйомний фланцевий із сірого чавуну 16бар(1,6 МПа (16кгс/см²) Ду100 нормативний документ для виготовлення зазначеного обладнання - ДСТУ ГОСТ 5761:2018. Даний стандарт розповсюджується на затвори та регулюючі клапани. Також згідно вимог замовника дане обладнання повинне класифікуватися за кодом 30.12.2.245-2024-4Н, в стандарті на яке посилається ТОВ «ОПТЕХТОРГ» не встановлені вимоги, щодо зазначеного класифікатора.
Відповідно до Додатку № 3 до тендерної документації визначено вимоги торгів для позицій від 1 до 22, зокрема визначено позицію 17 як «Клапан зворотній СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16, DN100; PN1,6МПа; t≤150°C;Класифікаційна належність за НП 306.2.245-2024- 4Н;
Відповідно до п. 7 Додатку № 1 до Тендерної документації, у переліку документів, що подаються учасником процедури закупівлі було вказано, що учасник торгів має надати в складі своєї тендерної пропозиції на кожну позицію копії документів виробника, які підтверджують якість (паспорт та/або сертифікат якості).
Не було вказано про те, що документи, які підтверджують якість (паспорт та/або сертифікат якості), повинні містити вказівку про певну класифікаційну належність товару, зокрема позиції торгів № 17.
Аналізуючи технічну специфікацію замовника, а саме Додаток №3 до тендерної документації Замовника, вбачається, що у такій не встановлено вимог до обов’язкової відповідності товару певному коду класифікатора (зокрема, 306.2.245-2024-4Н), та вимог щодо надання підтверджуючих документів щодо відповідності товару певному коду класифікатора (класифікаційної належності).
Одночасно у паспорті, що був наданий ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» на Клапан зворотній підйомний фланцевий із сірого чавуну містяться відомості про класифікаційну належність такого як «Класифікаційна належність за НП 306.2.245- 2024-4Н», тобто, запропонований товар відповідає вимогам Додатку № 3 до ТД у повному обсязі із наданням підтверджуючого документу саме щодо класифікаційної належності позиції № 17, що одночасно не вимагалось вимогами ТД.
У відповідному паспорті вказано, що Клапан зворотний чавунний 16ч6 відповідає ДСТУ ГОСТ 5761:2018 та визнаний придатним для експлуатації.
Також у тендерній документації та у додатках до такої не визначено конкретного переліку нормативних документів (ДСТУ, ГОСТ, ТУ тощо), яким має відповідати товар.
Вказане підтверджується тим, що у Додатку № 3 до тендерної документації навпроти позиції 17, найменування клапан зворотній СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16, значення DN100; PN1,6МПа; t≤150°C;Класифікаційна належність за НП 306.2.245-2024-4Н, у графі «Нормативний документ» зазначено «-».
Таким чином, тендерна пропозиція ТОВ «ОПТТЕХТОРГ», яка одночасно є найбільш економічно вигідною, не могла бути законно відхилена на підставі використання певного стандарту (ДСТУ ГОСТ 5761:2018) або ненадання посилання на конкретний класифікатор, оскільки такі вимоги не були встановлені в ТД та класифікаційна належність була зазначена у паспорті на Клапан зворотній підйомний фланцевий із сірого чавуну.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник повинен забезпечити: об’єктивну та неупереджену оцінку тендерних пропозицій та недискримінацію учасників.
Відповідно до установленої практики АМКУ, замовник не вправі тлумачити вимоги ТД розширено або додатково вимагати те, що не передбачено документацією.
Таким чином, покликання Замовника є необґрунтованими та виходять за межі вимог Тендерної документації.
Відповідно, учасник виконав усі вимоги Замовника передбачені тендерною документацією. Пропозиція учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» відповідає вимогам тендерної документації та технічної специфікації.
Враховуючи наведене, Пропозиція Скаржника була неправомірно відхилена Замовником з наведених вище підстав, оскільки долучені документи та інформація у сукупності у складі тендерної пропозиції Учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» підтверджує відповідність такої умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Підводячи підсумки вищевикладеного, вбачається, що були відсутні підстави для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» з причини, що така ніби-то не відповідає вимогам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Матеріальна частина:
Відповідно до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, замовники повинні відповідно до Закону дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, зокрема максимальної економії, ефективності, запобігання корупційним діям і зловживанням.
Статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», визначено основні принципи публічних закупівель, а саме: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону Закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників (Рішення 14195-р/пк-пз від 06.09.2023, оголошення № UA-2023-08-23-011919-a).
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Частиною 4 Розділу Х «Прикінцеві та Перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» тендерний комітет планує закупівлі, складає та затверджує річний план закупівель, здійснює вибір процедури закупівлі, проводить процедури закупівель, забезпечує рівні умови для всіх учасників, об’єктивний та чесний вибір переможця.
Вважаємо, що замовником не було дотримано основних принципів здійснення закупівлі в частині відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників та рівного ставлення до них, об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, забезпечення рівних умов для всіх учасників.
Замовник упереджено оцінив тендерну пропозицію ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» та дійшов неправильних висновків про невідповідність тендерної пропозиції вимогам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, що призвело до прийняття протиправного рішення, що оформлене ПРОТОКОЛОМ № 259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою» від 04.07.2025 року, яким вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» як учасника процедури відкритих торгів за предметом закупівлі: «ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої» (оголошення № UA-2025-06-11-012633-a).
З огляду на викладене, вимушені звернутися до органу оскарження в особі Антимонопольного комітету України у порядку ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі» та п.52-56 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 з метою захисту наших прав та інтересів.
Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення: 1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом); 2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови ( у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Враховуючи викладене, права та законні інтереси Товариства з обмеженою відповідальністю «ОПТТЕХТОРГ» можуть бути захищені шляхом:
1) Скасування рішення замовника, яке оформлене ПРОТОКОЛОМ №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою філії «ВП «Хмельницька АЕС» АТ «НАЕК «Енергоатом» від 04.07.2025 року, якою вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» як учасника процедури відкритих торгів за предметом закупівлі: «ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої» (оголошення № UA-2025-06-11-012633-a ).
Так, відповідно до ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі», надано право подати скаргу до органу оскарження, що подається у формі електронного документа через електронну систему закупівель.
На підставі вищевикладеного та керуючись чинним законодавством, а саме: Конституцією України, ст.18, 29, 31 Закону України «Про публічні закупівлі», п.52-56 особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, -
ПРОШУ:
1. Прийняти скаргу до розгляду.
2. Встановити порушення замовником порядку проведення процедури закупівлі UA-2025-06-11-012633-a .
3. Зобов’язати замовника скасувати рішення замовника, яке оформлене ПРОТОКОЛОМ № 259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою філії «ВП «Хмельницька АЕС» АТ «НАЕК «Енергоатом» від 04.07.2025 року, якою вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» як учасника процедури відкритих торгів за предметом закупівлі: «ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої» (оголошення № UA-2025-06-11-012633-a ).
Додатки:
1. ПРОТОКОЛ №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою» від 04.07.2025 року.
2. Додаток № 3 до тендерної документації.
3. Додаток № 1 до тендерної документації.
4. Паспорт на клапан зворотний чавунний 16ч6.
04.03.2025 року рішенням замовника, оформленим ПРОТОКОЛОМ № 259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою філії «ВП «Хмельницька АЕС» АТ «НАЕК «Енергоатом» від 04.07.2025 року, вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» як учасника процедури відкритих торгів за предметом закупівлі: «ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої» (оголошення № UA-2025-06-11-012633-a ).
У ПРОТОКОЛІ №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою" від 04.07.2025 року зазначено: " Відповідно до пункту 4 Додатку 1 до тендерної документації учасник у складі тендерної пропозиції подає Технічну пропозицію/технічну специфікацію, яка має відповідати вимогам встановленим у Додатку №3 до тендерної документації, завірену підписом керівника/уповноваженої особи учасника (для учасників-юридичних осіб) або підписом учасника – фізичної особи, фізичної особи-підприємця та скріплену печаткою (якщо учасник здійснює свою діяльність за наявності печатки) або у формі електронного документа.
Так, у відповідності до вимог Додатку №3 до тендерної документації учасником торгів для позиції 17 клапан зворотній СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16 (розшифровка арматури 3-матеріал корпусу – нержавіюча сталь; 3 – матеріал ущільнення – метал, гума; 1 – тип з’єднання – міжфланцеве; 16 - тиск ) запропоновано встановити клапан зворотній підйомний фланцевий з сірого чавуну тиску 16бар(1,6 МПа (16кгс/см²) Ду100. Згідно з характеристик клапану зворотного СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16 має матеріал корпусу – нержавіюча сталь, учасником ТОВ «ОПТЕХТОРГ» було зазначено матеріал корпусу – сірий чавун, що не відповідає вимогам замовника.
Згідно з технічною специфікацією ТОВ «ОПТЕХТОРГ» для поз.17 клапан зворотній підйомний фланцевий із сірого чавуну 16бар(1,6 МПа (16кгс/см²) Ду100 нормативний документ для виготовлення зазначеного обладнання - ДСТУ ГОСТ 5761:2018. Даний стандарт розповсюджується на затвори та регулюючі клапани. Також згідно вимог замовника дане обладнання повинне класифікуватися за кодом 306.2.245-2024-4Н, в стандарті на яке посилається ТОВ «ОПТЕХТОРГ» не встановлені вимоги, щодо зазначеного класифікатора.
Враховуючи викладене, тендерна пропозиція ТОВ «ОПТЕХТОРГ» підлягає відхиленню на підставі підпункту 2 пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених постановою КМУ від 12.10.2022р. № 1178 (далі – Особливості), як така що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей».
Таким чином, замовником було вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ ОПТТЕХТОРГ».
Із рішеннями замовника, оформленими ПРОТОКОЛОМ №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою" від 04.07.2025 року, яким вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» як учасника процедури відкритих торгів за предметом закупівлі: «ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої» (оголошення № UA-2025-06-11-012633-a) не погоджуємося у повному обсязі, та вважаємо, що вказане рішення підлягає скасуванню з огляду на наступне.
По суті скарги:
Щодо відповідності тендерної пропозиції Учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації в межах закупівлі № UA-2025-06-11-012633-a зазначаємо наступне:
1) Замовником у Протоколі №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою" від 04.07.2025 року було вказано, що у відповідності до вимог Додатку №3 до тендерної документації учасником торгів для позиції 17 клапан зворотній СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16 (розшифровка арматури 3-матеріал корпусу – нержавіюча сталь; 3 – матеріал ущільнення – метал, гума; 1 – тип з’єднання – міжфланцеве; 16 - тиск ) запропоновано встановити клапан зворотній підйомний фланцевий з сірого чавуну тиску 16 бар(1,6 МПа (16кгс/см²) Ду100. Згідно з характеристик клапану зворотного СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16 має матеріал корпусу – нержавіюча сталь, учасником ТОВ «ОПТЕХТОРГ» було зазначено матеріал корпусу – сірий чавун, що не відповідає вимогам замовника.
Так, дійсно, відповідно до Додатку № 3 до тендерної документації визначено вимоги торгів для позицій від 1 до 22, зокрема визначено позицію 17 як «Клапан зворотній СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16, DN100; PN1,6МПа; t≤150°C;Класифікаційна належність за НП 306.2.245-2024- 4Н;
Більше жодних вимог до вказаної позиції торгів під № 17 не було встановлено вимогами тендерної документації в цілому.
Відповідно до частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», у тендерній документації зазначаються такі відомості: інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Додаток №3 до тендерної документації Замовника, який містить технічну специфікацію, не містить прямої вказівки на обов’язковість використання саме нержавіючої сталі як матеріалу корпусу клапана СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16 та відомостей про те, що вказана позиція не може бути виготовлена із матеріалу – сірий чавун.
Таким чином, Замовник не встановив конкретної вимоги, яку міг би порушити учасник, а тому не має юридичних підстав для відхилення тендерної пропозиції Скаржника на цій підставі.
Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, якщо тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Жодної вимоги щодо матеріалу корпусу зворотного клапану у тендерній документації щодо позиції торгів № 17, зокрема у Додатку № 3 до тендерної документації, не було зазначено.
Зазначення у технічній пропозиції матеріалу корпусу як "сірий чавун" не суперечить тендерній документації, оскільки остання не містить альтернативної вимоги, яка би констатувала обов’язковість певного матеріалу для даного зворотного клапану.
Відповідно, Замовник не мав законних підстав для відхилення тендерної пропозиції Скаржника згідно із п. 2 ч. 44 Особливостей.
Фактичне введення нової вимоги (вимоги до матеріалу корпусу клапана) на етапі оцінки — це порушення закону, яке спотворює умови конкуренції і порушує принцип недискримінації учасників, встановлений частиною 1 статті 5 Закону.
Пункт 2 частини 44 Особливостей (затверджених постановою КМУ №1178 від 12.10.2022) передбачає, що тендерна пропозиція може бути відхилена, якщо вона не відповідає умовам тендерної документації, крім випадків, передбачених пунктом 43.
ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» повністю дотрималось вимог тендерної документації, надало технічну специфікацію із зазначенням параметрів, які не суперечать ТД в цілому та Додатку № 3 до ТД. Матеріал корпусу не є критерієм, встановленим та деталізованим Замовником, і тому не може розцінюватись як порушення.
2) Замовником у Протоколі №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою" від 04.07.2025 року було вказано, що Згідно з технічною специфікацією ТОВ «ОПТЕХТОРГ» для поз.17 клапан зворотній підйомний фланцевий із сірого чавуну 16бар(1,6 МПа (16кгс/см²) Ду100 нормативний документ для виготовлення зазначеного обладнання - ДСТУ ГОСТ 5761:2018. Даний стандарт розповсюджується на затвори та регулюючі клапани. Також згідно вимог замовника дане обладнання повинне класифікуватися за кодом 30.12.2.245-2024-4Н, в стандарті на яке посилається ТОВ «ОПТЕХТОРГ» не встановлені вимоги, щодо зазначеного класифікатора.
Відповідно до Додатку № 3 до тендерної документації визначено вимоги торгів для позицій від 1 до 22, зокрема визначено позицію 17 як «Клапан зворотній СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16, DN100; PN1,6МПа; t≤150°C;Класифікаційна належність за НП 306.2.245-2024- 4Н;
Відповідно до п. 7 Додатку № 1 до Тендерної документації, у переліку документів, що подаються учасником процедури закупівлі було вказано, що учасник торгів має надати в складі своєї тендерної пропозиції на кожну позицію копії документів виробника, які підтверджують якість (паспорт та/або сертифікат якості).
Не було вказано про те, що документи, які підтверджують якість (паспорт та/або сертифікат якості), повинні містити вказівку про певну класифікаційну належність товару, зокрема позиції торгів № 17.
Аналізуючи технічну специфікацію замовника, а саме Додаток №3 до тендерної документації Замовника, вбачається, що у такій не встановлено вимог до обов’язкової відповідності товару певному коду класифікатора (зокрема, 306.2.245-2024-4Н), та вимог щодо надання підтверджуючих документів щодо відповідності товару певному коду класифікатора (класифікаційної належності).
Одночасно у паспорті, що був наданий ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» на Клапан зворотній підйомний фланцевий із сірого чавуну містяться відомості про класифікаційну належність такого як «Класифікаційна належність за НП 306.2.245- 2024-4Н», тобто, запропонований товар відповідає вимогам Додатку № 3 до ТД у повному обсязі із наданням підтверджуючого документу саме щодо класифікаційної належності позиції № 17, що одночасно не вимагалось вимогами ТД.
У відповідному паспорті вказано, що Клапан зворотний чавунний 16ч6 відповідає ДСТУ ГОСТ 5761:2018 та визнаний придатним для експлуатації.
Також у тендерній документації та у додатках до такої не визначено конкретного переліку нормативних документів (ДСТУ, ГОСТ, ТУ тощо), яким має відповідати товар.
Вказане підтверджується тим, що у Додатку № 3 до тендерної документації навпроти позиції 17, найменування клапан зворотній СЕ.КОП.3.3.1.16 Ду100 Ру16, значення DN100; PN1,6МПа; t≤150°C;Класифікаційна належність за НП 306.2.245-2024-4Н, у графі «Нормативний документ» зазначено «-».
Таким чином, тендерна пропозиція ТОВ «ОПТТЕХТОРГ», яка одночасно є найбільш економічно вигідною, не могла бути законно відхилена на підставі використання певного стандарту (ДСТУ ГОСТ 5761:2018) або ненадання посилання на конкретний класифікатор, оскільки такі вимоги не були встановлені в ТД та класифікаційна належність була зазначена у паспорті на Клапан зворотній підйомний фланцевий із сірого чавуну.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник повинен забезпечити: об’єктивну та неупереджену оцінку тендерних пропозицій та недискримінацію учасників.
Відповідно до установленої практики АМКУ, замовник не вправі тлумачити вимоги ТД розширено або додатково вимагати те, що не передбачено документацією.
Таким чином, покликання Замовника є необґрунтованими та виходять за межі вимог Тендерної документації.
Відповідно, учасник виконав усі вимоги Замовника передбачені тендерною документацією. Пропозиція учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» відповідає вимогам тендерної документації та технічної специфікації.
Враховуючи наведене, Пропозиція Скаржника була неправомірно відхилена Замовником з наведених вище підстав, оскільки долучені документи та інформація у сукупності у складі тендерної пропозиції Учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» підтверджує відповідність такої умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Підводячи підсумки вищевикладеного, вбачається, що були відсутні підстави для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» з причини, що така ніби-то не відповідає вимогам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Матеріальна частина:
Відповідно до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, замовники повинні відповідно до Закону дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, зокрема максимальної економії, ефективності, запобігання корупційним діям і зловживанням.
Статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», визначено основні принципи публічних закупівель, а саме: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону Закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників (Рішення 14195-р/пк-пз від 06.09.2023, оголошення № UA-2023-08-23-011919-a).
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Частиною 4 Розділу Х «Прикінцеві та Перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» тендерний комітет планує закупівлі, складає та затверджує річний план закупівель, здійснює вибір процедури закупівлі, проводить процедури закупівель, забезпечує рівні умови для всіх учасників, об’єктивний та чесний вибір переможця.
Вважаємо, що замовником не було дотримано основних принципів здійснення закупівлі в частині відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників та рівного ставлення до них, об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, забезпечення рівних умов для всіх учасників.
Замовник упереджено оцінив тендерну пропозицію ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» та дійшов неправильних висновків про невідповідність тендерної пропозиції вимогам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, що призвело до прийняття протиправного рішення, що оформлене ПРОТОКОЛОМ № 259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою» від 04.07.2025 року, яким вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» як учасника процедури відкритих торгів за предметом закупівлі: «ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої» (оголошення № UA-2025-06-11-012633-a).
З огляду на викладене, вимушені звернутися до органу оскарження в особі Антимонопольного комітету України у порядку ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі» та п.52-56 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 з метою захисту наших прав та інтересів.
Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення: 1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом); 2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови ( у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Враховуючи викладене, права та законні інтереси Товариства з обмеженою відповідальністю «ОПТТЕХТОРГ» можуть бути захищені шляхом:
1) Скасування рішення замовника, яке оформлене ПРОТОКОЛОМ №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою філії «ВП «Хмельницька АЕС» АТ «НАЕК «Енергоатом» від 04.07.2025 року, якою вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» як учасника процедури відкритих торгів за предметом закупівлі: «ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої» (оголошення № UA-2025-06-11-012633-a ).
Так, відповідно до ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі», надано право подати скаргу до органу оскарження, що подається у формі електронного документа через електронну систему закупівель.
На підставі вищевикладеного та керуючись чинним законодавством, а саме: Конституцією України, ст.18, 29, 31 Закону України «Про публічні закупівлі», п.52-56 особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, -
ПРОШУ:
1. Прийняти скаргу до розгляду.
2. Встановити порушення замовником порядку проведення процедури закупівлі UA-2025-06-11-012633-a .
3. Зобов’язати замовника скасувати рішення замовника, яке оформлене ПРОТОКОЛОМ № 259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою філії «ВП «Хмельницька АЕС» АТ «НАЕК «Енергоатом» від 04.07.2025 року, якою вирішено відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ» як учасника процедури відкритих торгів за предметом закупівлі: «ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої» (оголошення № UA-2025-06-11-012633-a ).
Додатки:
1. ПРОТОКОЛ №259 "Щодо прийняття рішення уповноваженою особою» від 04.07.2025 року.
2. Додаток № 3 до тендерної документації.
3. Додаток № 1 до тендерної документації.
4. Паспорт на клапан зворотний чавунний 16ч6.
Вимоги:
Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника
×
-
Прийняти скаргу до розгляду. Встановити порушення замовником порядку проведення процедури закупівлі. Зобов’язати замовника скасувати рішення оформлене ПРОТОКОЛОМ № 259 від 04.07.2025 року , про відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «ОПТТЕХТОРГ»