-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Послуги з монтажу системи охоронної сигналізації з фотоверифікацією та відеоспостереженням у структурних підрозділах ПрАТ “Волиньобленерго” на території Волинської області
Завершена
2 000 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 10 000.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 10 000.00 UAH
Період оскарження:
09.06.2025 10:25 - 14.06.2025 00:00
Скарга
Залишено без розгляду
КЕП
СКАРГА на незаконні умови тендерної документації ( на підставі пункту 42 та 44 Постанова №1178 від 12.10.2022р.)
Номер:
ce512dbecbd144518834e0b634bffe28
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-06-09-001832-a.b1
Назва:
СКАРГА на незаконні умови тендерної документації ( на підставі пункту 42 та 44 Постанова №1178 від 12.10.2022р.)
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- Додаток 3_Технічне завдання(1).doc 13.06.2025 21:30
- рішення від 21.11.2024 № 18712.pdf 13.06.2025 21:30
- скарга на дискримінаційні умови.docx 13.06.2025 21:30
- скарга на дискримінаційні умови.pdf 13.06.2025 21:30
- рішення від 07.11.2024 № 18054.pdf 13.06.2025 21:30
- рішення від 10.12.2024 № 19665.pdf 13.06.2025 21:30
- рішення від 12.07.2023 № 10499.pdf 13.06.2025 21:30
- sign.p7s 13.06.2025 21:37
- рішення від 17.06.2025 № 9603.pdf 17.06.2025 18:25
Дата прийняття скарги до розгляду:
13.06.2025 21:38
Причина:
Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду:
17.06.2025 18:25
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
9a2fb2c3dbc743f2b89b275a42986d9a
Заголовок пункту скарги:
СКАРГА
на незаконні умови тендерної документації
( на підставі пункту 42 та 44 Постанова №1178 від 12.10.2022р.)
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на лот
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
Дана скарга сформована та подана у відповідності до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості, Постанова №1178) на рішення замовника, що внесення змін до умов тендерної документації, у порядку та строки, визначених статтею 18 Закону та пунктом 59 Особливостей).
ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ВОЛИНЬОБЛЕНЕРГО" ( далі – Замовник) від 09 червня 2025 року було оголошено процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями), «Послуги з монтажу системи охоронної сигналізації з фотоверифікацією та відеоспостереженням у структурних підрозділах ПрАТ «Волиньобленерго» на території Волинської області» за кодом ДК 021:2015: ДК 021:2015:45310000-3: Електромонтажні роботи (далі – Закупівля.)
Уважно ознайомившись із умовами та вимогами, викладеними у тендерній документації із змінами на закупівлю робіт, затвердженої рішенням Замовника, переконані у тому, що деякі вимоги, поставлені Замовником до потенційних Учасників, є дискримінаційними та такими, що порушують права ФОП КОРЧЕВНИЙ ОЛЕКСІЙ ІГОРОВИЧ (надалі - Скаржник) на рівну конкуренцію.
Принцип недискримінації учасників закріплений у ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), у ст. 5 Закону прямо передбачено, що Замовники забезпечують вільний доступ всіх Учасників до інформації про закупівлю та не можуть встановлювати дискримінаційні вимоги до Учасників. Заборону на включення до тендерної документації вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, містить ст. 22 Закону.
Головна ознака умов тендерної документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних, — це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції Учасників. Тобто Замовник встановлює такі вимоги до Учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які зазвичай висувають та які вважаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю.
Включаючи до тендерної документації дискримінаційні умови, Замовник (навмисно або ні) необґрунтовано звужує коло потенційних Учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурентному змаганні.
Відповідно до Закону тендерна документація — це обов’язковий документ, який розробляє та затверджує Замовник з подальшим оприлюдненням на вебпорталі Уповноваженого органу. Саме відповідно до вимог тендерної документації Учасники готують тендерну пропозицію, тобто головне правило є таким: тендерна пропозиція = тендерна документація.
Вважаємо, що деякі умови тендерної документації не відповідають чинному законодавству і є дискримінаційними до Скаржника, як для потенційного учасника процедури закупівлі, який має значний досвід здійсненні робіт відповідними предмету закупівлі.
Умови Тендерної документації:
1. Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону, Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Відповідно до ч. 4 ст. 22 Закону, Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Уважно вивчивши Тендерну документацію, скаржник вважає, що вона містить вимоги та положення, які є дискримінаційними та/або суперечать нормам чинного законодавства у зв'язку з наступним.
ПУНКТ 1. Вимога щодо довідки від виробника
Відповідно до пункту 4.2 Додаток 3 Тендерної документації, встановлено: «4.2 Виконавець повинен надати гарантійний лист від виробника обладнання, в якому виробник гарантує, що комплектуючі та обладнання за предметом закупівлі, запропоновані учасником у складі пропозиції, не будуть ввезені на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з Російської федерації.»
Скаржник повідомляє, що вимога Замовника, викладена в пункті 4.2 Додатку 3 Тендерної документації процедури закупівлі UA-2025-06-09-001832-a (Замовник – ПрАТ "Волиньобленерго"), є дискримінаційною, необґрунтованою та обмежує участь потенційних учасників, порушуючи чинне законодавство у сфері публічних закупівель.
Зазначена вимога зобов'язує учасників надати гарантійний лист виключно від виробника обладнання, яким підтверджується, що комплектуючі та обладнання, запропоновані учасником, не будуть ввезені в Україну з Російської Федерації. Така вимога є дискримінаційною, оскільки фактично виключає можливість подачі пропозицій учасниками, які є офіційними дистриб’юторами, уповноваженими представниками або імпортерами товару.
На практиці багато міжнародних виробників обладнання працюють виключно через мережі офіційних дистриб’юторів і не здійснюють прямого контакту з кінцевими замовниками. Таким чином, вимога Замовника про гарантійний лист тільки від виробника обмежує конкуренцію та не враховує реалії ринку та звичайні комерційні практики.
Крім того, така вимога не відповідає суті питання визначення країни походження товару. Встановлення країни походження товару має здійснюватися на підставі офіційних документів, митних декларацій, сертифікатів походження, а не на підставі гарантійного листа, виданого виробником. Тому обґрунтування Замовника щодо необхідності такої вимоги з метою перевірки країни походження обладнання є некоректним і таким, що суперечить фактичній процедурі встановлення походження товару.
Додатково слід зазначити, що технічне завдання, на підставі якого сформована зазначена вимога, прямо орієнтоване на обладнання виробника AJAX, про що свідчать характеристики, вказані у тендерній документації. Скаржнику стало відомо з телефонної розмови з представником AJAX, що дана закупівля готується під конкретного учасника, з яким AJAX має прямі комерційні домовленості, а на запит Скаржника щодо надання гарантійного листа виробник AJAX відповіді не надав. Це додатково підтверджує дискримінаційний та непрозорий характер зазначеної вимоги.
У рішенні АМКУ № 10499 від 12 липня 2023 року (пункт 13 рішення щодо оскарження умов закупівлі) встановлено, що вимога замовника про обов'язкове надання гарантійного листа лише від виробника чи офіційного представника (дистриб’ютора) обладнання щодо підтвердження, що обладнання та комплектуючі не будуть ввезені на митну територію України з Російської Федерації, є дискримінаційною.
Зокрема, Комітетом було зазначено, що замовник не навів достатнього та належного обґрунтування необхідності встановлення саме такого обмеження щодо кола осіб, які можуть надати гарантійні листи. Антимонопольний комітет наголосив, що така вимога призводить до суттєвого звуження конкуренції, адже обмежує участь інших суб'єктів господарювання, які також мають можливість законно постачати обладнання через офіційні канали збуту та є офіційними імпортерами чи дистриб’юторами, але не мають прямих контактів із виробником.
АМКУ констатував, що подібна вимога суперечить принципам публічних закупівель, закріпленим у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема принципам недискримінації учасників та рівного ставлення до них. Комітет також вказав на порушення частини четвертої статті 22 Закону, яка забороняє встановлювати у тендерній документації будь-які вимоги, які обмежують конкуренцію та можуть призвести до дискримінації учасників.
Таким чином, Антимонопольний комітет України у своєму рішенні визнав дії замовника такими, що порушують вимоги законодавства у сфері публічних закупівель, і зобов'язав замовника внести зміни до тендерної документації, виключивши дискримінаційні вимоги.
Враховуючи викладене, Скаржник просить зобов’язати Замовника привести тендерну документацію у відповідність до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» шляхом внесення змін до пункту 4.2 Додатку 3, а саме допустити можливість надання гарантійного листа не лише виробником, але й офіційними дистриб’юторами чи уповноваженими представниками виробника.
ПУНКТ 2. Вимога щодо конкретного виробника
Додаток 3 Тендерної документації в частині пункту 4.1 встановлює:
4.1. Система на території філії повинна мати у своєму складі обладнання типу AJAX. А саме:
- Централь охоронна Ajax HUB-2(4G) –5 шт.
- Клавіатура KeyPad -6 шт.
- Сирена Ajax StreetSiren –5 шт.
- Сповіщувач MotionCam PhOD – 149 шт.
- Сповіщувач DoorProtect – 58 шт.
- IP камера Ajax BulletCam 8 Mp – 7 шт.
- Маршрутизатор Mikrotik – 2 шт.
- РОЕ комутатор – 2 шт.
- Медіаконвертор – 2 шт.
*(кількість обладнання орієнтовна та може змінюватися в залежності від особливостей кожного об’єкту, але повинна забезпечувати їх повноцінну охорону)
Скаржник вважає вищевказані вимоги Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Згідно статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються із дотриманням встановлених принципів проведення закупівель та недискримінації учасників, а саме закупівлі повинні здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до пункт 11 статті 26 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником.
Відповідно до пункту 3 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що Технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками.
У разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. До кожного посилання повинен додаватися вираз "або еквівалент".
Відповідно до пункту 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що технічні специфікації НЕ ПОВИННІ містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Тому для усунення порушення принципів закупівлі згідно статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», та для недискримінації учасників та рівного ставлення до них, а також для об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі; і для запобігання корупційним діям і зловживанням – учасник закупівлі повідомляє про необхідність внесення змін до наступних вимог технічного завдання:
У пункті 4.1 Додатку 3 технічного завдання до тендерної документації Замовник прямо визначив, що система на території філії повинна мати у своєму складі обладнання типу AJAX, із наведенням конкретного переліку моделей: Ajax HUB-2(4G), KeyPad, Ajax StreetSiren, MotionCam PhOD, DoorProtect, Ajax BulletCam 8 Mp, а також обладнання інших виробників – маршрутизатор Mikrotik, РОЕ комутатор, медіаконвертор. Вказано навіть точну кількість кожної позиції.
Таке формулювання прямо суперечить положенням Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема:
• частині 4 статті 23, яка забороняє встановлювати технічні специфікації із зазначенням конкретної марки, виробника, моделі чи торгової назви (за винятком обґрунтованих випадків, які обов’язково повинні супроводжуватись можливістю подання еквіваленту);
• частині 3 статті 23, яка передбачає, що технічні специфікації мають визначатися через функціональні чи експлуатаційні вимоги, а не шляхом переліку конкретних моделей;
• частині 4 статті 22, яка забороняє формулювати вимоги, що обмежують конкуренцію та є дискримінаційними.
Встановлення в технічному завданні чітко визначених комерційних моделей та виробників – без можливості пропонування еквіваленту або альтернативного обладнання – дискримінує інших учасників ринку, обмежує добросовісну конкуренцію, суперечить основним принципам проведення закупівель (ст. 5 Закону) і призводить до штучного звуження конкуренції.
Законодавство прямо зобов’язує замовників:
• визначати предмет закупівлі через загальні або функціональні характеристики, а не за назвами торгових марок чи моделей;
• якщо ж з технічних або технологічних причин необхідно вказати конкретний виріб чи марку – обов’язково використовувати вираз «або еквівалент».
Таким чином, технічне завдання у редакції пункту 4.1 Додатку 3 є незаконним, оскільки не містить функціонального чи технічного опису обладнання, а встановлює вимоги саме до виробника та моделі, порушуючи основоположні принципи і норми публічних закупівель. Це суттєво обмежує конкуренцію, виключає інших виробників із участі у процедурі та створює умови для закупівлі лише одного, заздалегідь визначеного обладнання.
Вимагається внести зміни до Додатку 3 (Технічне завдання), виключити прямі вказівки на конкретні торгові марки та моделі та сформулювати вимоги через технічні, якісні, функціональні характеристики з можливістю пропозиції еквівалентного обладнання.
Відповідно до рішення АМКУ (наприклад, № 1642-р/пк-пз від 18.02.2022), встановлення у тендерній документації жорстких, індивідуалізованих під одного виробника характеристик без зазначення еквіваленту розцінюється як порушення законодавства про публічні закупівлі та дискримінація учасників.
Таким чином, вимоги замовника щодо предмета закупівлі є дискримінаційними та сформульовані у порушення принципів відкритості, добросовісної конкуренції та рівних прав учасників. Це має наслідком обмеження конкуренції та порушення частини 3 статті 22, статті 5 та статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі».
У встановлених замовником технічних вимогах до предмета закупівлі міститься цілий ряд детальних характеристик, які відтворюють властивості і функціонал конкретної моделі товару, що фактично унеможливлює подання пропозицій еквівалентів від інших виробників. Такі вимоги є надмірно деталізованими, дублюють опис певної моделі, не супроводжуються ремаркою «або еквівалент» та призводять до необґрунтованого обмеження конкуренції.
Згідно з пунктом 3 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі», технічні специфікації можуть визначатися у вигляді експлуатаційних або функціональних вимог, за умови, що ці вимоги є достатньо точними, але не повинні перешкоджати рівній участі усіх потенційних учасників. При цьому, якщо використовується посилання на стандарти чи конкретні характеристики, обов’язковим є вираз «або еквівалент». Відповідно до пункту 4 статті 23 Закону, технічні специфікації не повинні містити посилань на конкретні марки, виробників, торгівельні назви чи характеристики, що притаманні лише одному виробникові.
Таким чином, встановлення технічного завдання із детальним переліком унікальних функціональних та експлуатаційних характеристик, характерних лише для конкретної моделі (без допуску еквіваленту) порушує вищезазначені норми Закону та принципи проведення закупівель, зокрема принципи недискримінації учасників, відкритості, прозорості та об’єктивного визначення переможця.
ПУНКТ 3. Вимога щодо сертифікату навчання від виробника
Додаток 3 Тендерної документації в частині пункту 4.9 встановлює:
9.2. Наявність сертифікату виробника обладнання, яке застосовується для монтажу системи, про проходження базового курсу навчання та успіше складання тесту.
Скаржник вважає вищевказані вимоги Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Вимога, викладена у пункті 9.2 Додатку 3 тендерної документації, щодо обов’язкової наявності у учасника сертифіката виробника обладнання про проходження базового курсу навчання та успішне складання тесту, є дискримінаційною та не відповідає вимогам законодавства України у сфері публічних закупівель.
По-перше, ця вимога не передбачена жодною нормою чинного законодавства, зокрема Законом України «Про публічні закупівлі», а також не є загальноприйнятою або обов’язковою для підтвердження кваліфікації учасників чи відповідності пропонованого обладнання. Її встановлення не має обґрунтування з боку Замовника, не підтверджено реальними потребами чи вимогами до якості виконання робіт або особливостями предмета закупівлі.
По-друге, така вимога створює штучні перешкоди для участі у процедурі закупівлі, оскільки значна частина виробників обладнання, особливо іноземних, територіально розташовані за межами України і не здійснюють навчання або сертифікацію кінцевих виконавців у кожній окремій країні збуту своєї продукції. Як правило, міжнародні виробники обладнання забезпечують навчання дистриб’юторів, імпортерів або партнерських організацій у головних офісах або у визначених сертифікаційних центрах за межами країни замовника, і не видають сертифікати кожному монтажнику чи компанії, яка бере участь у конкретній тендерній процедурі.
Більше того, отримання такого сертифіката часто є неможливим або надмірно ускладненим для добросовісних учасників, які здійснюють діяльність у різних регіонах або працюють із різними брендами. Це фактично обмежує доступ до участі у закупівлі лише для суб’єктів, які вже мають неформалізовані домовленості з місцевим виробником або офіційним представником, і є дискримінацією щодо інших потенційних учасників.
З огляду на це, вимога про надання сертифіката виробника про проходження базового курсу навчання є необґрунтованою, необ’єктивною, дискримінаційною, суперечить частині четвертій статті 22 та статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а також створює штучні бар’єри для добросовісної конкуренції. Вона підлаштована під конкретного виробника або учасника та має бути виключена з тендерної документації як така, що порушує законодавство та принципи відкритості, рівності і недискримінації.
У зв’язку з викладеним, просимо привести технічне завдання у відповідність до вимог чинного законодавства, внести відповідні зміни до тендерної документації, сформулювати технічні специфікації у спосіб, який не містить дискримінаційних ознак, а також передбачити можливість пропонування еквівалентної продукції.
Прошу орган оскарження зобов’язати замовника привести технічне завдання у відповідність до вимог Закону, виключити дискримінаційні умови, встановити загальні вимоги і параметри в межах діапазонів та сформувати вимоги до предмета закупівлі із застосуванням принципу відкритості та рівної конкуренції.
Відповідно до частини другої статті 18 Закону, якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою мають бути завантажені документальне підтвердження/докази.
Відповідно до пункту 5 частини п’ятої статті 18 Закону скарга повинна містити, зокрема, перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, у випадку, якщо скарги стосуються тендерної документації та/або стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулись до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій. Пункт 6 частини п’ятої статті 18 Закону до скарги додаються документи та матеріали (за наявності) в електронній формі (в тому числі у форматі pdf), що підтверджують інформацію, викладену у скарзі, та порушення процедури закупівлі або неправомірність рішень, дій або бездіяльності замовника.
Відповідно до пункту 56 Особливостей скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель. Якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою повинно бути завантажене документальне підтвердження/докази.
Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення уповноваженої особи Замовника, про затвердження Тендерної документації року що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі :
1. Тендерна документація що містить дані вимоги.
2. Витяг з ЄДР юридичних осіб щодо Скаржника – ФОП КОРЧЕВНИЙ ОЛЕКСІЙ ІГОРОВИЧ, із зазначенням видів економічної діяльності, що стосується предмета закупівлі.
Отже вищезазначені вимоги обмежують права скаржника на рівну конкуренцію та містить дискримінаційний характер для усіх потенційних учасників закупівлі. Вважаю, що в цілому, ці вимоги Замовника є абсолютно необґрунтованими.
Скаржник переконаний, що зміна у тендерної документації цих вимог наддасть можливість брати участь у процедурі Закупівлі всім потенційним Учасникам, в тому суб’єктним господарювання, що належать до приватної форми власності, але при цьому мають відповідно дозвільні документи для надання медичних послуг, що є предметом закупівлі.
З урахуванням запропонованих змін, Замовником не будуть порушуватись права та законні інтереси Учасників та законодавчо встановлені принципи здійснення публічних закупівель.
Відповідно до пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей та відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов'язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи,
А тому на підставі наявних роз'яснень, Скаржник просить усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною Документації), та привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства для забезпечення участі повного кола учасників.
Керуючись пунктом 56, 59 Особливостей та статтями 5, 8, 18, Закону України «Про публічні закупівлі»,
ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ВОЛИНЬОБЛЕНЕРГО" ( далі – Замовник) від 09 червня 2025 року було оголошено процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями), «Послуги з монтажу системи охоронної сигналізації з фотоверифікацією та відеоспостереженням у структурних підрозділах ПрАТ «Волиньобленерго» на території Волинської області» за кодом ДК 021:2015: ДК 021:2015:45310000-3: Електромонтажні роботи (далі – Закупівля.)
Уважно ознайомившись із умовами та вимогами, викладеними у тендерній документації із змінами на закупівлю робіт, затвердженої рішенням Замовника, переконані у тому, що деякі вимоги, поставлені Замовником до потенційних Учасників, є дискримінаційними та такими, що порушують права ФОП КОРЧЕВНИЙ ОЛЕКСІЙ ІГОРОВИЧ (надалі - Скаржник) на рівну конкуренцію.
Принцип недискримінації учасників закріплений у ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), у ст. 5 Закону прямо передбачено, що Замовники забезпечують вільний доступ всіх Учасників до інформації про закупівлю та не можуть встановлювати дискримінаційні вимоги до Учасників. Заборону на включення до тендерної документації вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, містить ст. 22 Закону.
Головна ознака умов тендерної документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних, — це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції Учасників. Тобто Замовник встановлює такі вимоги до Учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які зазвичай висувають та які вважаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю.
Включаючи до тендерної документації дискримінаційні умови, Замовник (навмисно або ні) необґрунтовано звужує коло потенційних Учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурентному змаганні.
Відповідно до Закону тендерна документація — це обов’язковий документ, який розробляє та затверджує Замовник з подальшим оприлюдненням на вебпорталі Уповноваженого органу. Саме відповідно до вимог тендерної документації Учасники готують тендерну пропозицію, тобто головне правило є таким: тендерна пропозиція = тендерна документація.
Вважаємо, що деякі умови тендерної документації не відповідають чинному законодавству і є дискримінаційними до Скаржника, як для потенційного учасника процедури закупівлі, який має значний досвід здійсненні робіт відповідними предмету закупівлі.
Умови Тендерної документації:
1. Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону, Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Відповідно до ч. 4 ст. 22 Закону, Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Уважно вивчивши Тендерну документацію, скаржник вважає, що вона містить вимоги та положення, які є дискримінаційними та/або суперечать нормам чинного законодавства у зв'язку з наступним.
ПУНКТ 1. Вимога щодо довідки від виробника
Відповідно до пункту 4.2 Додаток 3 Тендерної документації, встановлено: «4.2 Виконавець повинен надати гарантійний лист від виробника обладнання, в якому виробник гарантує, що комплектуючі та обладнання за предметом закупівлі, запропоновані учасником у складі пропозиції, не будуть ввезені на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з Російської федерації.»
Скаржник повідомляє, що вимога Замовника, викладена в пункті 4.2 Додатку 3 Тендерної документації процедури закупівлі UA-2025-06-09-001832-a (Замовник – ПрАТ "Волиньобленерго"), є дискримінаційною, необґрунтованою та обмежує участь потенційних учасників, порушуючи чинне законодавство у сфері публічних закупівель.
Зазначена вимога зобов'язує учасників надати гарантійний лист виключно від виробника обладнання, яким підтверджується, що комплектуючі та обладнання, запропоновані учасником, не будуть ввезені в Україну з Російської Федерації. Така вимога є дискримінаційною, оскільки фактично виключає можливість подачі пропозицій учасниками, які є офіційними дистриб’юторами, уповноваженими представниками або імпортерами товару.
На практиці багато міжнародних виробників обладнання працюють виключно через мережі офіційних дистриб’юторів і не здійснюють прямого контакту з кінцевими замовниками. Таким чином, вимога Замовника про гарантійний лист тільки від виробника обмежує конкуренцію та не враховує реалії ринку та звичайні комерційні практики.
Крім того, така вимога не відповідає суті питання визначення країни походження товару. Встановлення країни походження товару має здійснюватися на підставі офіційних документів, митних декларацій, сертифікатів походження, а не на підставі гарантійного листа, виданого виробником. Тому обґрунтування Замовника щодо необхідності такої вимоги з метою перевірки країни походження обладнання є некоректним і таким, що суперечить фактичній процедурі встановлення походження товару.
Додатково слід зазначити, що технічне завдання, на підставі якого сформована зазначена вимога, прямо орієнтоване на обладнання виробника AJAX, про що свідчать характеристики, вказані у тендерній документації. Скаржнику стало відомо з телефонної розмови з представником AJAX, що дана закупівля готується під конкретного учасника, з яким AJAX має прямі комерційні домовленості, а на запит Скаржника щодо надання гарантійного листа виробник AJAX відповіді не надав. Це додатково підтверджує дискримінаційний та непрозорий характер зазначеної вимоги.
У рішенні АМКУ № 10499 від 12 липня 2023 року (пункт 13 рішення щодо оскарження умов закупівлі) встановлено, що вимога замовника про обов'язкове надання гарантійного листа лише від виробника чи офіційного представника (дистриб’ютора) обладнання щодо підтвердження, що обладнання та комплектуючі не будуть ввезені на митну територію України з Російської Федерації, є дискримінаційною.
Зокрема, Комітетом було зазначено, що замовник не навів достатнього та належного обґрунтування необхідності встановлення саме такого обмеження щодо кола осіб, які можуть надати гарантійні листи. Антимонопольний комітет наголосив, що така вимога призводить до суттєвого звуження конкуренції, адже обмежує участь інших суб'єктів господарювання, які також мають можливість законно постачати обладнання через офіційні канали збуту та є офіційними імпортерами чи дистриб’юторами, але не мають прямих контактів із виробником.
АМКУ констатував, що подібна вимога суперечить принципам публічних закупівель, закріпленим у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема принципам недискримінації учасників та рівного ставлення до них. Комітет також вказав на порушення частини четвертої статті 22 Закону, яка забороняє встановлювати у тендерній документації будь-які вимоги, які обмежують конкуренцію та можуть призвести до дискримінації учасників.
Таким чином, Антимонопольний комітет України у своєму рішенні визнав дії замовника такими, що порушують вимоги законодавства у сфері публічних закупівель, і зобов'язав замовника внести зміни до тендерної документації, виключивши дискримінаційні вимоги.
Враховуючи викладене, Скаржник просить зобов’язати Замовника привести тендерну документацію у відповідність до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» шляхом внесення змін до пункту 4.2 Додатку 3, а саме допустити можливість надання гарантійного листа не лише виробником, але й офіційними дистриб’юторами чи уповноваженими представниками виробника.
ПУНКТ 2. Вимога щодо конкретного виробника
Додаток 3 Тендерної документації в частині пункту 4.1 встановлює:
4.1. Система на території філії повинна мати у своєму складі обладнання типу AJAX. А саме:
- Централь охоронна Ajax HUB-2(4G) –5 шт.
- Клавіатура KeyPad -6 шт.
- Сирена Ajax StreetSiren –5 шт.
- Сповіщувач MotionCam PhOD – 149 шт.
- Сповіщувач DoorProtect – 58 шт.
- IP камера Ajax BulletCam 8 Mp – 7 шт.
- Маршрутизатор Mikrotik – 2 шт.
- РОЕ комутатор – 2 шт.
- Медіаконвертор – 2 шт.
*(кількість обладнання орієнтовна та може змінюватися в залежності від особливостей кожного об’єкту, але повинна забезпечувати їх повноцінну охорону)
Скаржник вважає вищевказані вимоги Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Згідно статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються із дотриманням встановлених принципів проведення закупівель та недискримінації учасників, а саме закупівлі повинні здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до пункт 11 статті 26 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником.
Відповідно до пункту 3 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що Технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками.
У разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. До кожного посилання повинен додаватися вираз "або еквівалент".
Відповідно до пункту 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що технічні специфікації НЕ ПОВИННІ містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Тому для усунення порушення принципів закупівлі згідно статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», та для недискримінації учасників та рівного ставлення до них, а також для об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі; і для запобігання корупційним діям і зловживанням – учасник закупівлі повідомляє про необхідність внесення змін до наступних вимог технічного завдання:
У пункті 4.1 Додатку 3 технічного завдання до тендерної документації Замовник прямо визначив, що система на території філії повинна мати у своєму складі обладнання типу AJAX, із наведенням конкретного переліку моделей: Ajax HUB-2(4G), KeyPad, Ajax StreetSiren, MotionCam PhOD, DoorProtect, Ajax BulletCam 8 Mp, а також обладнання інших виробників – маршрутизатор Mikrotik, РОЕ комутатор, медіаконвертор. Вказано навіть точну кількість кожної позиції.
Таке формулювання прямо суперечить положенням Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема:
• частині 4 статті 23, яка забороняє встановлювати технічні специфікації із зазначенням конкретної марки, виробника, моделі чи торгової назви (за винятком обґрунтованих випадків, які обов’язково повинні супроводжуватись можливістю подання еквіваленту);
• частині 3 статті 23, яка передбачає, що технічні специфікації мають визначатися через функціональні чи експлуатаційні вимоги, а не шляхом переліку конкретних моделей;
• частині 4 статті 22, яка забороняє формулювати вимоги, що обмежують конкуренцію та є дискримінаційними.
Встановлення в технічному завданні чітко визначених комерційних моделей та виробників – без можливості пропонування еквіваленту або альтернативного обладнання – дискримінує інших учасників ринку, обмежує добросовісну конкуренцію, суперечить основним принципам проведення закупівель (ст. 5 Закону) і призводить до штучного звуження конкуренції.
Законодавство прямо зобов’язує замовників:
• визначати предмет закупівлі через загальні або функціональні характеристики, а не за назвами торгових марок чи моделей;
• якщо ж з технічних або технологічних причин необхідно вказати конкретний виріб чи марку – обов’язково використовувати вираз «або еквівалент».
Таким чином, технічне завдання у редакції пункту 4.1 Додатку 3 є незаконним, оскільки не містить функціонального чи технічного опису обладнання, а встановлює вимоги саме до виробника та моделі, порушуючи основоположні принципи і норми публічних закупівель. Це суттєво обмежує конкуренцію, виключає інших виробників із участі у процедурі та створює умови для закупівлі лише одного, заздалегідь визначеного обладнання.
Вимагається внести зміни до Додатку 3 (Технічне завдання), виключити прямі вказівки на конкретні торгові марки та моделі та сформулювати вимоги через технічні, якісні, функціональні характеристики з можливістю пропозиції еквівалентного обладнання.
Відповідно до рішення АМКУ (наприклад, № 1642-р/пк-пз від 18.02.2022), встановлення у тендерній документації жорстких, індивідуалізованих під одного виробника характеристик без зазначення еквіваленту розцінюється як порушення законодавства про публічні закупівлі та дискримінація учасників.
Таким чином, вимоги замовника щодо предмета закупівлі є дискримінаційними та сформульовані у порушення принципів відкритості, добросовісної конкуренції та рівних прав учасників. Це має наслідком обмеження конкуренції та порушення частини 3 статті 22, статті 5 та статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі».
У встановлених замовником технічних вимогах до предмета закупівлі міститься цілий ряд детальних характеристик, які відтворюють властивості і функціонал конкретної моделі товару, що фактично унеможливлює подання пропозицій еквівалентів від інших виробників. Такі вимоги є надмірно деталізованими, дублюють опис певної моделі, не супроводжуються ремаркою «або еквівалент» та призводять до необґрунтованого обмеження конкуренції.
Згідно з пунктом 3 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі», технічні специфікації можуть визначатися у вигляді експлуатаційних або функціональних вимог, за умови, що ці вимоги є достатньо точними, але не повинні перешкоджати рівній участі усіх потенційних учасників. При цьому, якщо використовується посилання на стандарти чи конкретні характеристики, обов’язковим є вираз «або еквівалент». Відповідно до пункту 4 статті 23 Закону, технічні специфікації не повинні містити посилань на конкретні марки, виробників, торгівельні назви чи характеристики, що притаманні лише одному виробникові.
Таким чином, встановлення технічного завдання із детальним переліком унікальних функціональних та експлуатаційних характеристик, характерних лише для конкретної моделі (без допуску еквіваленту) порушує вищезазначені норми Закону та принципи проведення закупівель, зокрема принципи недискримінації учасників, відкритості, прозорості та об’єктивного визначення переможця.
ПУНКТ 3. Вимога щодо сертифікату навчання від виробника
Додаток 3 Тендерної документації в частині пункту 4.9 встановлює:
9.2. Наявність сертифікату виробника обладнання, яке застосовується для монтажу системи, про проходження базового курсу навчання та успіше складання тесту.
Скаржник вважає вищевказані вимоги Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Вимога, викладена у пункті 9.2 Додатку 3 тендерної документації, щодо обов’язкової наявності у учасника сертифіката виробника обладнання про проходження базового курсу навчання та успішне складання тесту, є дискримінаційною та не відповідає вимогам законодавства України у сфері публічних закупівель.
По-перше, ця вимога не передбачена жодною нормою чинного законодавства, зокрема Законом України «Про публічні закупівлі», а також не є загальноприйнятою або обов’язковою для підтвердження кваліфікації учасників чи відповідності пропонованого обладнання. Її встановлення не має обґрунтування з боку Замовника, не підтверджено реальними потребами чи вимогами до якості виконання робіт або особливостями предмета закупівлі.
По-друге, така вимога створює штучні перешкоди для участі у процедурі закупівлі, оскільки значна частина виробників обладнання, особливо іноземних, територіально розташовані за межами України і не здійснюють навчання або сертифікацію кінцевих виконавців у кожній окремій країні збуту своєї продукції. Як правило, міжнародні виробники обладнання забезпечують навчання дистриб’юторів, імпортерів або партнерських організацій у головних офісах або у визначених сертифікаційних центрах за межами країни замовника, і не видають сертифікати кожному монтажнику чи компанії, яка бере участь у конкретній тендерній процедурі.
Більше того, отримання такого сертифіката часто є неможливим або надмірно ускладненим для добросовісних учасників, які здійснюють діяльність у різних регіонах або працюють із різними брендами. Це фактично обмежує доступ до участі у закупівлі лише для суб’єктів, які вже мають неформалізовані домовленості з місцевим виробником або офіційним представником, і є дискримінацією щодо інших потенційних учасників.
З огляду на це, вимога про надання сертифіката виробника про проходження базового курсу навчання є необґрунтованою, необ’єктивною, дискримінаційною, суперечить частині четвертій статті 22 та статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а також створює штучні бар’єри для добросовісної конкуренції. Вона підлаштована під конкретного виробника або учасника та має бути виключена з тендерної документації як така, що порушує законодавство та принципи відкритості, рівності і недискримінації.
У зв’язку з викладеним, просимо привести технічне завдання у відповідність до вимог чинного законодавства, внести відповідні зміни до тендерної документації, сформулювати технічні специфікації у спосіб, який не містить дискримінаційних ознак, а також передбачити можливість пропонування еквівалентної продукції.
Прошу орган оскарження зобов’язати замовника привести технічне завдання у відповідність до вимог Закону, виключити дискримінаційні умови, встановити загальні вимоги і параметри в межах діапазонів та сформувати вимоги до предмета закупівлі із застосуванням принципу відкритості та рівної конкуренції.
Відповідно до частини другої статті 18 Закону, якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою мають бути завантажені документальне підтвердження/докази.
Відповідно до пункту 5 частини п’ятої статті 18 Закону скарга повинна містити, зокрема, перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, у випадку, якщо скарги стосуються тендерної документації та/або стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулись до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій. Пункт 6 частини п’ятої статті 18 Закону до скарги додаються документи та матеріали (за наявності) в електронній формі (в тому числі у форматі pdf), що підтверджують інформацію, викладену у скарзі, та порушення процедури закупівлі або неправомірність рішень, дій або бездіяльності замовника.
Відповідно до пункту 56 Особливостей скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель. Якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою повинно бути завантажене документальне підтвердження/докази.
Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення уповноваженої особи Замовника, про затвердження Тендерної документації року що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі :
1. Тендерна документація що містить дані вимоги.
2. Витяг з ЄДР юридичних осіб щодо Скаржника – ФОП КОРЧЕВНИЙ ОЛЕКСІЙ ІГОРОВИЧ, із зазначенням видів економічної діяльності, що стосується предмета закупівлі.
Отже вищезазначені вимоги обмежують права скаржника на рівну конкуренцію та містить дискримінаційний характер для усіх потенційних учасників закупівлі. Вважаю, що в цілому, ці вимоги Замовника є абсолютно необґрунтованими.
Скаржник переконаний, що зміна у тендерної документації цих вимог наддасть можливість брати участь у процедурі Закупівлі всім потенційним Учасникам, в тому суб’єктним господарювання, що належать до приватної форми власності, але при цьому мають відповідно дозвільні документи для надання медичних послуг, що є предметом закупівлі.
З урахуванням запропонованих змін, Замовником не будуть порушуватись права та законні інтереси Учасників та законодавчо встановлені принципи здійснення публічних закупівель.
Відповідно до пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей та відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов'язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи,
А тому на підставі наявних роз'яснень, Скаржник просить усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною Документації), та привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства для забезпечення участі повного кола учасників.
Керуючись пунктом 56, 59 Особливостей та статтями 5, 8, 18, Закону України «Про публічні закупівлі»,
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
ПРОШУ: 1. Прийняти дану скаргу до розгляду. 2. Встановити органом оскарження порушень законодавства з боку Замовника під час здійснення процедури закупівлі «Послуги з монтажу системи охоронної сигналізації з фотоверифікацією та відеоспостереженням у структурних підрозділах ПрАТ “Волиньобленерго” на території Волинської області», ідентифікатор процедури закупівлі UA-2025-06-09-001832-a 3. Зобов’язати Замовника ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ВОЛИНЬОБЛЕНЕРГО" – привести тендерну документацію у відповідність нормам чинного законодавства шляхом внесення відповідних зміни до тендерної документації. 4. Прийняти інші заходи, передбачені законодавством для відновлення порушених прав Скаржника. Обґрунтуванням вищевказаних вимог є все, зазначене вище, у тому числі, обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів суб'єкта оскарження, зокрема, на його право отримання вигоди, пов'язаної з перемогою у Процедурі закупівлі, тощо. Додатки: 1. Додаток 3 Тендерної документації, який містить дискримінаційні вимоги 2. Рішенням Комісії АМКУ № 19665-р/пк-пз від 10.12.2024 3. Рішенням Комісії АМКУ №18054 -р/пк-пз від 07.11.2024. 4. Рішенням Комісії АМКУ № 18712-р/пк-пз від 21.11.2024. 5. Рішення Комісії АМКУ від 12.07.2023 № 10499. 6. Документи про досвід та інформацію про скаржника. Всі документи перебувають в онлайн доступі за посилання лоту закупівлі: https://prozorro.gov.ua/tender/ UA-2025-06-09-001832-a