• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги операційно – диспетчерського обслуговування об’єднаних диспетчерських систем ДК 021:2015: 72310000-1 Послуги з обробки даних

Завершена

3 786 989.22 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 37 869.89 UAH
Період оскарження: 03.06.2025 09:21 - 15.06.2025 00:00
Скарга
Скасована
КЕП

Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації

Номер: 13c5e9b5bc874dca8e94a2cf4c457986
Ідентифікатор запиту: UA-2025-06-03-001031-a.a1
Назва: Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Скарга:
Причина: Період оскарження закінчився
Дата скасування: 15.06.2025 00:00
Автор: ФОП "САУЛЯК М", Микола Сауляк +380935574103 kolia.sauliak@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 249cb9aacab94940a46606962c70edc1
Заголовок пункту скарги: Аналогічним договором вважається договір про надання послуг операційно-диспетчерського обслуговування ОДС житлових будинків, не менше, ніж кількість будинків вказану в тендерній документації.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Згідно з Розділом «Кваліфікаційні критерії» тендерної документації, Замовник вимагає, щоб учасник на підтвердження наявності досвіду виконав аналогічний договір, а саме: «договір про надання послуг операційно-диспетчерського обслуговування ОДС житлових будинків, не менше, ніж кількість будинків, вказану в тендерній документації».

Однак, така вимога є надмірно вузькою та необґрунтовано обмежує коло потенційних учасників, оскільки:

У сфері операційно-диспетчерського обслуговування (ОДС) послуги можуть надаватися не лише житловим будинкам, а й комерційним, адміністративним, виробничим об'єктам, які мають ідентичні або навіть вищі вимоги до диспетчеризації, включно з обробкою аварійних подій, моніторингом інженерних мереж, прийомом заявок мешканців чи працівників.

Аналогічні функції можуть виконувати контакт-центри, аварійно-диспетчерські служби, технічні оператори гарячих ліній, незалежно від того, чи обслуговують вони житлові будинки, чи інші об’єкти.

Обмеження аналогічного договору лише сферою житлової нерухомості ігнорує сутність наданих послуг та справжню кваліфікацію виконавця. Адже реальний обсяг і складність обслуговування залежать не від типу будівлі, а від кількості заявок, інженерних систем, каналів зв’язку, кількості диспетчерів тощо.

Також тендерна документація не визначає, як саме має бути підтверджено “житловий” статус об’єктів, які обслуговував учасник. Відсутній механізм перевірки та однозначного трактування, що створює ризик суб'єктивної оцінки та відхилення пропозицій добросовісних учасників.

Згідно з частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію або призводять до дискримінації учасників. Вимога, сформульована таким чином, фактично допускає до участі лише обмежене коло компаній, які мали справу саме з житловими будинками у потрібній кількості, що порушує принцип рівного доступу.

Висновок:

У поточному формулюванні вимога про аналогічний договір є необґрунтовано дискримінаційною, не враховує характеру, обсягу та змісту виконаних послуг, та суттєво обмежує конкуренцію, суперечачи вимогам Закону.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: e7bc27d2ca4f4dddb67a6a4b2812296e
Заголовок пункту скарги: 1.2. Довідка про наявність в учасника майданчика (приміщення) на території України, де розміщено центральну диспетчерську службу, яка має цілодобово (включаючи вихідні та святкові дні) надавати послуги, які є предметом даної закупівлі, зазначити адресу приміщення, власне чи орендоване.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Згідно з тендерною документацією Замовника (далі – ТД), зокрема, пунктом 1.2 Додатку 1, встановлено вимогу щодо надання учасником довідки про наявність приміщення на території України, де розміщено центральну диспетчерську службу, яка повинна працювати цілодобово (включаючи вихідні та святкові дні), із зазначенням адреси цього приміщення, а також його належності (власне або орендоване).

Проте, в уточнених положеннях тендерної документації вбачається, що диспетчерська має бути фізично розміщена виключно в місті Києві. Така вимога є:

дискримінаційною, оскільки обмежує коло потенційних учасників лише тими, хто має нерухомість або може орендувати приміщення саме в місті Києві, що не є об’єктивно пов’язаним із якістю чи безперервністю надання послуг;

необґрунтованою, оскільки технічні засоби сучасного зв’язку (IP-телефонія, VPN, резервні канали передачі даних тощо) дозволяють організувати цілодобову диспетчерську службу з будь-якої точки України без втрати оперативності чи якості обслуговування;

такою, що суперечить практиці Антимонопольного комітету України, який неодноразово визнавав подібні вимоги неправомірними (наприклад, рішення АМКУ № 2129-р/пк-пз від 01.03.2021, № 11177-р/пк-пз від 02.10.2020), вказуючи, що географічне обмеження без належного технічного обґрунтування є порушенням принципу недискримінації;

такою, що порушує частину 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (щодо заборони дискримінації) та частину 4 статті 22 Закону (тендерна документація не повинна містити дискримінаційних вимог).

Висновок:

За таких умов, можливість участі у закупівлі отримують лише суб’єкти, які вже мають офіс або приміщення в місті Києві, що створює перевагу для наближених до Замовника компаній та позбавляє інших учасників можливості на рівних умовах конкурувати, навіть за наявності належного технічного забезпечення та персоналу.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 0433f6ae8beb4591bf3d7d401d5e174a
Заголовок пункту скарги: 1.3. Довідка у довiльнiй формi про наявність номеру телефона за якими будуть прийматись повідомлення від мешканців та за якими буде здійснюватися зв’язок (номери телефонів мають належати міській телефонній мережі м. Києва)
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Згідно з пунктом 1.3 тендерної документації, учасники повинні надати довідку у довільній формі про наявність номеру телефону, за яким буде здійснюватися прийом повідомлень від мешканців та зворотній зв’язок. При цьому вказано, що "номери телефонів мають належати міській телефонній мережі м. Києва".

Разом з тим, у документації не зазначено:

що саме Замовник розуміє під "міською телефонною мережею" — фізичну (проводову) мережу чи номер з географічним кодом 044, незалежно від типу провайдера;

чи допускається використання віртуальних номерів з кодом 044, які надаються IP-телефонними провайдерами (наприклад, Zadarma, Binotel, MTT, тощо);

чи може диспетчерська служба працювати через хмарну телефонну інфраструктуру без підключення до фізичної АТС.

Через відсутність цих уточнень, учасники не мають можливості однозначно визначити, чи відповідає сучасна IP-телефонія вимогам Замовника. Це створює непередбачуваність оцінки пропозицій, а також ризик дискваліфікації учасників, які використовують повнофункціональні хмарні рішення.

Таке формулювання:

є нечітким і технічно необґрунтованим;

не враховує поточний стан розвитку засобів зв’язку;

створює ризик переваги для учасників, які мають доступ до фізичної телефонної мережі Києва, що не є обов’язковим для якісного надання послуг.

Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не повинна містити дискримінаційних чи неясних вимог. Також згідно з практикою АМКУ (наприклад, рішення № 2129-р/пк-пз від 01.03.2021), такі умови визнаються неправомірними, якщо вони не мають технічного чи функціонального обґрунтування.

Висновок:

За умовами, викладеними в тендерній документації, не зрозуміло, чи допускається використання сучасних хмарних або IP-рішень з географічними номерами Києва. Це порушує принципи прозорості, передбачуваності та рівного доступу до участі в закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 9b29e89cfbe24177b86d9782c6c13085
Заголовок пункту скарги: Забезпечити надання послуг з передавання даних і повідомлень (операційно-диспетчерського обслуговування) ОДС, до яких під’єднані будинки (згідно переліку), через центральну диспетчерську службу, яка повинна бути обладнана належним чином для надання зазначених послуг, цілодобово 7 днів на тиждень.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Згідно з Розділом «Технічна специфікація» (Додаток 2 до тендерної документації), Замовник вимагає від учасників, зокрема (пункт 1), забезпечити «надання послуг з передавання даних і повідомлень (операційно-диспетчерського обслуговування) ОДС, до яких під’єднані будинки (згідно переліку), через центральну диспетчерську службу, яка повинна бути обладнана належним чином для надання зазначених послуг, цілодобово 7 днів на тиждень».

Однак тендерна документація не містить жодного технічного опису:

які саме технічні або програмні вимоги пред’являються до такої центральної диспетчерської служби;
яка система або протокол використовується для передавання даних і повідомлень між ОДС та диспетчерською службою;

який інтерфейс зв’язку повинен підтримувати Виконавець — API, VPN, спеціалізоване ПЗ, тощо;

яким чином учасник може отримати доступ до існуючих технічних регламентів, специфікацій або протоколів взаємодії;

чи Замовник надає будь-які технічні засоби, доступ до інфраструктури або документації після укладення договору, чи учасник має мати відповідні знання і технічні засоби ще до подачі пропозиції.

Відсутність цих даних робить вимогу нечіткою, суб’єктивною та незрозумілою, а також унеможливлює об’єктивну перевірку відповідності учасника встановленим умовам на етапі подання тендерної пропозиції. Фактично, взяти участь у процедурі можуть лише ті учасники, які вже мають доступ до внутрішньої або технічної інформації про функціонування існуючої системи ОДС та її взаємодії з диспетчерською службою Замовника.

Таким чином, створюються нерівні умови участі та перевага для окремих суб’єктів, що мають попередній зв’язок із Замовником, що прямо порушує:

частину четверту статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», яка забороняє встановлювати дискримінаційні умови;

частину четверту статті 22 Закону, яка зобов’язує формулювати вимоги до учасників таким чином, щоб вони не обмежували конкуренцію.

Висновок:

Вимога щодо забезпечення цілодобового диспетчерського обслуговування через обладнану центральну диспетчерську службу є дискримінаційною, оскільки:

не містить жодного чіткого технічного опису;

не надає рівного доступу до інформації;

не дозволяє новим учасникам підготуватися до участі на рівних умовах із попередніми підрядниками чи пов’язаними суб’єктами.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 5
Номер: 5a09dcd080664bb0b961d1ee140dc498
Заголовок пункту скарги: 2. Забезпечити працездатність двостороннього зв’язку між кабінами ліфтів та диспетчером
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: У тендерній документації (п. 5.3.1) встановлено вимогу: «забезпечити працездатність двостороннього зв’язку між кабінами ліфтів та диспетчером».

Ця вимога не відповідає предмету закупівлі, визначеному за кодом ДК 021:2015 72310000-1 — Послуги з обробки даних.
Код 72310000-1 охоплює послуги, пов’язані з обробкою, зберіганням та передачею інформації, зокрема через ІТ-системи. Натомість забезпечення двостороннього зв’язку в ліфтах є інженерно-технічним завданням, що не має відношення до інформаційних чи телекомунікаційних послуг у межах цього коду.

Така вимога більше відповідає іншим кодам закупівель, наприклад:

50750000-7 — Послуги з технічного обслуговування ліфтів;

50330000-7 — Послуги з технічного обслуговування телекомунікаційного обладнання;

або іншим кодам, пов’язаним із забезпеченням працездатності інженерних систем.

Включення вимоги, яка виходить за межі предмета закупівлі, є порушенням принципу відповідності предмета закупівлі та недопущення змішування різних послуг в одній процедурі, що заборонено Порядком визначення предмета закупівлі (наказ Мінекономіки № 708 від 15.04.2020).

Висновок:

Вимога щодо забезпечення зв’язку між кабінами ліфтів і диспетчером:

не відповідає предмету закупівлі за ДК 021:2015: 72310000-1;

порушує частину 4 статті 5 та частину 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки вводить умову, що не є релевантною до об’єкта закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації