• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • Донорські кошти

Код ДК 021:2015: 45450000-6 – Інші завершальні будівельні роботи «Капітальний ремонт першого поверху Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області (створення навчально-практичного центру професійної (професійно- технічної) освіти сучасних харчових технологій) за адресою: Черкаська область, місто Черкаси, вулиця Смаглія, 6» (коригування)

Завершена

16 862 389.20 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 84 311.95 UAH
Період оскарження: 29.05.2025 17:17 - 10.06.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на рішення Замовника

Номер: 292c869ebacf44eda7ef42b4e08bc96a
Ідентифікатор запиту: UA-2025-05-29-012026-a.c1
Назва: Скарга на рішення Замовника
Скарга:
у порядку ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабміну від 12 жовтня 2022 р. № 1178
Дата розгляду скарги: 08.07.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 01.07.2025 17:25
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 10.07.2025 17:26
Дата виконання рішення Замовником: 11.07.2025 14:48
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення АМКУ виконано
Автор: ТОВ "А.І.Д.А.", Ільченко Олександр Олександрович +380630757997 alex.berg19781@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 1bf00411e8ea402d99cabd8bc5cf6933
Заголовок пункту скарги: незаконна відміна закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на відміну
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Відміна процедури закупівлі
Тип порушення: Відміна процедури закупівлі
Опис суті пункту скарги: Через електронну систему публічних закупівель «ProZorro» 29.05.2025 року о 17:17 Замовником Багатопрофільним регіональним центром професійної освіти у Черкаській області було оголошено процедуру закупівлі відкритих торгів з особливостями «Код ДК 021:2015: 45450000-6 – Інші завершальні будівельні роботи «Капітальний ремонт першого поверху Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області (створення навчально-практичного центру професійної (професійно- технічної) освіти сучасних харчових технологій) за адресою: Черкаська область, місто Черкаси, вулиця Смаглія, 6» (коригування).
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій був визначений 13.06.2025 року о 00:00.
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу у сфері закупівель https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-05-29-012026-a, свою пропозицію для участі у процедурі закупівлі подав учасник ТОВ «А.І.Д.А.» з ціною 15`818`042.76 Гривня з ПДВ.
Тендерна пропозиція учасника ТОВ «А.І.Д.А.» (Скаржника), яка визначена найбільш економічно вигідною, перебувала на розгляді з 13.06.2025 року з 00:00.
Проте, 19.06.2025 року Замовником було прийнято рішення відмінити процедуру закупівлі. При цьому, Замовником були порушені права та законні інтереси Скаржника (суб’єкта оскарження), що призвело до порушення норм законодавства, у зв’язку з чим, користуючись своїми правами, Скаржник подає цю скаргу на наступні дії, бездіяльність, рішення Замовника.
Вважаємо, що незаконними та такими, що порушують права та законні інтереси Скаржника (суб’єкта оскарження), є рішення Замовника щодо відміни процедури закупівлі.
Скаржник вбачає у діях Замовника порушення норм Закону в частині відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, об’єктивної та неупередженої оцінки тендерних пропозицій.
Відповідно до положень абз. 2 ч. 8 ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі» скарги, що стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подаються протягом десяти днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.

ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ

13.06.2025 року закінчився строк подання тендерних пропозицій по закупівлі UA-2025-05-29-012026-a та після закінчення вказаного строку, найбільш економічно вигідною пропозицією системою визначено пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю «А.І.Д.А.».
19.06.2025 року, на четвертий робочий день розгляду тендерних пропозицій, Замовником було оприлюднено ПРОТОКОЛ щодо прийняття рішення уповноваженою особою Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області б/н у якому зазначено що, замовник виявив порушення у закупівлі UA-2025-05-29-012026-a.

1. Відмінити торги по закупівлі: «Капітальний ремонт першого поверху Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області (створення навчально- практичного центру професійної (професійно-технічної) освіти сучасних харчових технологій) за адресою: Черкаська область, місто Черкаси, вулиця Смаглія, 6» (коригування) (Ідентифікатор закупівлі 17А-2025-05-29-012026-а) відповідно до пп.2. пункту 50 Постанови Кабінету Міністрів України №1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» у зв’язку із неможливістю усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, а саме: при складанні тендерної документації за предметом закупівлі «Капітальний ремонт першого поверху Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області (створення навчально-практичного центру професійної (професійно-технічної) освіти сучасних харчових технологій) за адресою: Черкаська область, місто Черкаси, вулиця Смаглія, 6» (коригування) Замовником було допущено помилки стосовно визначення кількісних і якісних характеристик предмета закупівлі. Відповідно до пункту 3 Додатку 1 тендерної документації Для підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам щодо предмета закупівлі, встановлених в Додатку 3 до тендерної документації, учасник у складі тендерної пропозиції надає сформовану з урахуванням вимог кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 №281, кошторисну документацію, яка має складатися з: договірної ціни (тверда). Замовником помилково не зазначено у складі кошторисної документації додати наступні документи:
- договірну ціну (вид договірної ціни - тверда);
- зведений кошторисний розрахунок;
- пояснювальну записку;
- об’єктні та локальні кошторис (мають бути складені відповідно до технічної специфікації з урахуванням технологічного процесу);
- підсумкову відомість ресурсів;
- розрахунок загально-виробничих витрат;
- розрахунок коштів на покриття адміністративних витрат будівельно-монтажних організацій;
- розрахунок прибутку;
- інших підтверджуючих розрахунків за статтями витрат договірної ціни відповідно до Кошторисних норм будівництва «Настанова з визначення вартості будівництва», що унеможливлює Замовнику здійснити перевірку відповідності технічних і якісних характеристик предмета закупівлі умовам тендерної документації.
Не погоджуючись з рішенням замовника про відміну відкритих торгів ТОВ «А.І.Д.А.» звертається зі скаргою до комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Скаржник категорично не погоджується з рішенням Замовника викладеним у Протоколі, оскільки вважає, що відміна процедури закупівлі є безпідставною, необґрунтованою та такою, що грубо порушує вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» та взагалі нівелює принципи здійснення публічних закупівель, та наводить наступні аргументи.
Замовником цієї процедури закупівлі у Протоколі від 19 червня 2025 року зазначено, що відсутність у тендерній документації вимоги про надання учасниками кошторисних розрахунків унеможливлює Замовнику здійснити перевірку відповідності технічних і якісних характеристик предмета закупівлі умовам тендерної документації, та саме це служить підставою для відміни процедури закупівлі.
Із таким обґрунтуванням Замовника скаржник категорично не погоджується, поскільки Пунктом 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), встановлено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням цих Особливостей. Зокрема, у тендерній документації повинна міститись інструкція з підготовки тендерних пропозицій.
При цьому, тендерна документація повинна містити перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі. Зазначені переліки оформляються як окремі додатки до тендерної документації (абзац 10 п.28 Особливостей).
Відповідно до вимог п.3. ч.1.1 розділу III Тендерної документації (Інструкція з підготовки тендерних пропозицій) Учасники процедури закупівлі повинні надати в складі тендерних пропозицій інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби – плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі) – згідно з частиною 6 розділу ІІІ тендерної документації та Додатком 1, Додатком 3 до тендерної документації.
Пунктом 3 Додатку 1 до тендерної документації (Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції) визначено, що для підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам щодо предмета закупівлі, встановлених в Додатку 3 до тендерної документації, учасник у складі тендерної пропозиції надає сформовану з урахуванням вимог кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 №281, кошторисну документацію, яка має складатися з: договірної ціни (тверда).
В свою чергу, в ч.2.1 розділу V Тендерної документації (Оцінка тендерної пропозиції) серед вимог вказано, що ціна має бути сформована з урахуванням вимог кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 №281. Ціни повинні бути чітко та остаточно визначені без будь-яких посилань, обмежень або застережень. Ціною тендерної пропозиції вважається сума, зазначена учасником у його тендерній пропозиції як загальна сума, за яку він погоджується виконати умови закупівлі, згідно вимог замовника, в тому числі з урахуванням технічних, якісних та кількісних характеристик предмету закупівлі, всіх умов виконання договору, та з урахуванням сум належних податків та зборів, що мають бути сплачені учасником.
Пунктом 5.1. Настанови передбачено, що ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) розраховується на підставі нормативної потреби в трудових і матеріально-технічних ресурсах, необхідних для здійснення проектних рішень по об’єкту будівництва, та поточних цін на них або з використанням укрупнених показників вартості робіт, обсяги та види яких передбачені затвердженою проектною документацією.
Договірна ціна є кошторисом вартості підрядних робіт, який узгоджений замовником, і використовується при проведенні взаєморозрахунків. Форму договірної ціни наведено у додатку 30 Настанови з визначення вартості будівництва.
Таким чином, тендерною документацією визначено виключний перелік документів для підтвердження розрахунку договірної ціни і надання відповідним учасником у складі тендерної пропозиції договірної ціни (твердої), розрахованим відповідно Настанови з визначення вартості будівництва (Форму якого наведено у додатку 30 Настанови), буде достатнім на виконання вимог тендерної документації, зокрема пункту 6.1. розділу III Тендерної документації, пункту 5 Додатку 1 до тендерної документації і Додатку 3 до тендерної документації.
Водночас, наказом Мінекономіки 22 листопада 2024 року № 26335 затверджено «Методичні рекомендації щодо особливостей здійснення публічних закупівель робіт з будівництва на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (надалі - Рекомендації). Пунктом 2 Розділу ІV. Рекомендацій визначено, що відповідно до Настанови та Порядку застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення при визначенні вартості будівництва, затвердженого наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 25.06.2021 № 162, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.09.2021 за № 1225/36847, ціна тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) розраховується на підставі нормативної потреби в трудових і матеріально-технічних ресурсах, необхідних для здійснення проєктних рішень за об’єктом будівництва, та поточних цін на них або з використанням укрупнених показників вартості робіт, обсяги та види яких передбачені затвердженою проєктною документацією. Також розрахунок договірної ціни повинен відповідати вимогам тендерної документації.
Пунктом 5 Додатку 1 до тендерної документації (Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції) визначено, що для підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам щодо предмета закупівлі, встановлених в Додатку 3 до тендерної документації, учасник у складі тендерної пропозиції надає викладену у довільній формі згоду Учасника з вимогами Замовника до предмета закупівлі, зазначеними у Додатку 3 до тендерної документації. Тим самим, подаючи в складі тендерної пропозиції вищезазначену згоду, учасник процедури закупівлі підтверджує відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам щодо предмета закупівлі, встановлених в Додатку 3 до тендерної документації.
Тендерна документація повністю відповідає та розроблена з урахуванням ст.22 ЗУ «Про публічні закупівлі», та ст.23 вищезазначеного закону в частині технічної специфікації, де взагалі відсутня інформація щодо будь-яких вимог щодо способу надання інформації на підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам щодо предмета закупівлі.
З урахуванням усіх перелічених обставин, Скаржник категорично не погоджується з рішенням Замовника викладеним у Протоколі, оскільки вважає, що відміна процедури закупівлі є безпідставною, необґрунтованою та такою, що грубо порушує вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» та взагалі нівелює принципи здійснення публічних закупівель.
Вважаємо, що такими прийнятими рішеннями, діями та бездіяльністю замовника були порушені права та законні інтереси Скаржника, що призвело до порушення норм законодавства, а саме вимог ст. 5 Закону «Про публічні закупівлі»:
«Закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням».
Рішення Замовника, що викладене у Протоколі від 19.06.2025 року порушує, зокрема, права Скаржника на об’єктивний та неупереджений розгляд Пропозицій учасників Процедури закупівлі, недискримінаційний підхід, прозорість на всіх стадіях закупівель тощо, а також інші права та законні інтереси.
Метою Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Звертаємо увагу Антимонопольного комітету на доктрину заборони суперечливої поведінки (лат. venire contra factum proprium). Певне відображення цієї доктрини у нашому законодавстві знаходиться у п. 6 ст. 3 Цивільного кодексу України, де зазначено, що однією із засад цивільного законодавства є добросовісність.
Доктрина venire contra factum proprium (заборони суперечливої поведінки), базується ще на римській максимі – «non concedit venire contra factum proprium» (ніхто не може діяти всупереч своїй попередній поведінці). В основі доктрини venire contra factum proprium знаходиться принцип добросовісності. Поведінкою, яка суперечить добросовісності та чесній діловій практиці, є, зокрема, поведінка, що не відповідає попереднім заявам або поведінці сторони, за умови, що інша сторона, яка діє собі на шкоду, розумно покладається на них (постанова Об’єднаної палати Касаційного цивільного суду Верховного Суду від 10.04.2019 у справі №390/34/17).
Отже, протиправність дій Замовника також полягає у суперечливості та абсурдності прийняття рішень, що є неприпустимим для комунального закладу.
Наголошуємо, що Колегією АМКУ неодноразово було встановлено, що необґрунтована належним чином наведена підстава для відміни тендеру є такою, що порушує Закон України «Про публічні закупівлі», наприклад, в наступних Рішеннях Колегії АМКУ №5708-р/пк-пз від 06.09.2022 р., №7090-р/пк-пз від 01.12.2022 р., № 8918-р/пк-пз від 23.04.2021 р., № 3924-р/пк-пз від 19.04.2022 р., №4544-р/пк-пз від 11.05.2022 р., №2150-р/пк-пз від 02.02.2022 р., №13625-р/пк-пз від 16.06.2021 р.
Вищевикладене підтверджує, що Замовником неправомірно відмінено тендер на підставі підпункту 1 пункту 50 Особливостей.
З огляду на вищенаведене, відміна тендеру по цій закупівлі послуг не була підтверджена жодними обставинами, документами чи іншими обґрунтованими на те причинами.
Вважаємо, що вищенаведені дії Замовника спрямовані на зменшення конкуренції серед учасників, а тому порушують статтю 5 Закону України «Про публічні закупівлі», якою встановлено, що основними принципами здійснення закупівель є відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, запобігання корупційним діям і зловживанням.
У зв’язку із вищевикладеним, керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабміну від 12 жовтня 2022 р. № 1178, –
ПРОСИМО:
Зобов’язати Замовника, Багатопрофільний регіональний центр професійної освіти у Черкаській області, скасувати рішення про відміну закупівлі: «Код ДК 021:2015: 45450000-6 – Інші завершальні будівельні роботи «Капітальний ремонт першого поверху Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області (створення навчально-практичного центру професійної (професійно- технічної) освіти сучасних харчових технологій) за адресою: Черкаська область, місто Черкаси, вулиця Смаглія, 6» (коригування) - Інформація щодо скасування процедури, ідентифікатор закупівлі UA-2025-05-29-012026-a, оформлене Протокольним рішенням (протоколом) уповноважено особи від 19.06.2025 року.
Додатки:
1. Протокол уповноваженої особи від 19.06.2025 року.
2. Тендерна документація на закупівлю Код ДК 021:2015: 45450000-6 – Інші завершальні будівельні роботи «Капітальний ремонт першого поверху Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області (створення навчально-практичного центру професійної (професійно- технічної) освіти сучасних харчових технологій) за адресою: Черкаська область, місто Черкаси, вулиця Смаглія, 6» (коригування) - Інформація щодо скасування процедури, ідентифікатор закупівлі UA-2025-05-29-012026-a.
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати інші рішення