-
Відкриті торги з особливостями
-
Мультилотова
-
КЕП
- 1
ІМПЛАНТИ за « Єдиним закупівельним словником код ДК 021:2015: 33180000-5 «Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму»
Завершена
350 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.1% або 500.00 UAH
мін. крок: 0.1% або 500.00 UAH
Період оскарження:
15.05.2025 16:24 - 06.06.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
СКАРГА про порушення законодавства у сфері публічних закупівель
Номер:
995f0fdead954182998d37ec3b08e46b
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-05-15-011718-a.c1
Назва:
СКАРГА про порушення законодавства у сфері публічних закупівель
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга Юзефчук.docx 19.05.2025 21:06
- ТД імпланти.doc 19.05.2025 21:06
- BIOCERAMED.pdf 19.05.2025 21:06
- Скарга Юзефчук.pdf 19.05.2025 21:06
- Сертифікат проекту Bioceramed_03:2025.pdf 19.05.2025 21:06
- sign.p7s 19.05.2025 21:07
- рішення від 21.05.2025 №8091.pdf 21.05.2025 14:09
- інформація про резолютивну частину рішення від 29.05.2025 №8610.pdf 30.05.2025 13:19
- рішення від 29.05.2025 №8610.pdf 02.06.2025 15:23
- Пояснення на скаргу ФОП Юзефчук І.Й..PDF 23.05.2025 13:23
- Пояснення на скаргу ФОП Юзефчук І.Й..docx 23.05.2025 13:23
- ФОП Густі В.О..pdf 23.05.2025 13:23
- Каталог імплатісс.pdf 23.05.2025 13:23
- ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО ІН МЕНЕДЖМЕНТ.pdf 23.05.2025 13:23
- Каталог тов ей бі ем технолоджі.pdf 23.05.2025 13:23
- Відповідь на рішення АМКУ.docx 04.06.2025 12:16
Дата прийняття скарги до розгляду:
19.05.2025 21:08
Дата розгляду скарги:
29.05.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
21.05.2025 14:09
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
02.06.2025 15:24
Дата виконання рішення Замовником:
04.06.2025 12:16
Коментар замовника щодо усунення порушень:
З метою усунення порушень, зазначених у мотивувальній частині рішення Комісії АМКУ з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №8610-р/пк-пз від 29.05.2025 , по закупівлі - UA-2025-05-15-011718-a "ІМПЛАНТИ за "Єдиним закупівельним словником код ДК 021:2015: 33180000-5 "Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму" ,Замовником було внесено зміни до тендерної документації та, відповідно до оголошення про проведення відкритих торгів.
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
5f2908a4328b473fb7468652371a8abf
Заголовок пункту скарги:
необґрунтоване об'єднання в єдиний лот різнотипних медичних виробів з різними функціональними призначеннями, технічними та якісними характеристиками
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші умови тендерної документації
Тип порушення:
Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
І. ЗМІСТ СКАРГИ
Скарга подається щодо порушення замовником принципів недискримінації учасників та максимальної конкуренції при проведенні закупівлі через необґрунтоване об'єднання в єдиний лот різнотипних медичних виробів з різними функціональними призначеннями, технічними та якісними характеристиками, а саме: непроведення поділу предмета закупівлі на окремі лоти, що порушує права та законні інтереси скаржника, який є авторизованим продавцем виробів медичного призначення виробництва компанії BIOCERAMED - Cerаmicos para Aplicaсоes Mеdicas S.A. (Португалія) та спеціалізується на постачанні імплантатів кісткового матриксу композитних (код НК 024:2023: 47967).
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
15.05.2025 року Замовником було оголошено процедуру відкритих торгів (з особливостями) на закупівлю "ІМПЛАНТИ" за кодом ДК 021:2015: 33180000-5 «Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму» (ідентифікатор закупівлі: UA-2025-05-15-011718-a).
В одному лоті Замовник об'єднав різні види медичних виробів, у тому числі:
1. Імплантат кісткового матриксу композитний (код НК 024:2023: 47967)
2. Ендопротез кульшового суглоба цілий з парою тертя метал-поліетилен (код НК 024:2019: 33181)
3. Стрижень кістковий ортопедичний, що не розсмоктується (код НК 024:2023: 32854)
4. Система зовнішньої ортопедичної фіксації багаторазового використання (код НК 024:2023: 35647)
Згідно з тендерною документацією, у пункті 4.2 Розділу I "Загальні положення" зазначено: "Подання пропозицій за окремими частинами предмета закупівлі (лотами) не передбачено." Копія тендерної документації – Доказ 1
Зазначені медичні вироби мають різні функціональні призначення, технічні характеристики, технології виробництва та умови застосування. На ринку України немає виробників або постачальників, які б самостійно виробляли усі вказані позиції.
Скаржник є авторизованим продавцем лише одного виду товару — імплантатів кісткового матриксу композитних (код НК 024:2023: 47967) виробництва компанії BIOCERAMED - Cerаmicos para Aplicaсоes Mеdicas S.A. (Португалія) (комія сертифікату -Доказ 2, Копія авторизаційного листа – Доказ 3), та не має можливості постачати інші види товарів, зазначені в предметі закупівлі.
III. ОБҐРУНТУВАННЯ СКАРГИ
1. Порушення законних прав скаржника як потенційного учасника:
1.1. Відповідно до частини 1 статті 18 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон), скаржник має право оскаржити умови тендерної документації щодо порушення своїх прав як потенційного учасника закупівлі. Процитую: "Скарга до органу оскарження подається суб'єктом оскарження в електронній формі через електронну систему закупівель. У разі неможливості подання скарги через електронну систему закупівель скарга в паперовій формі подається особисто або через уповноважених осіб учасника чи надсилається поштою. Скарга подається суб'єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель або у паперовій формі."
1.2. Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 8 Закону України "Про захист економічної конкуренції", суб'єкти господарювання мають право на: "справедливий, неупереджений та недискримінаційний розгляд органами Антимонопольного комітету України заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції".
1.3. Згідно з частиною 2 статті 5 Закону, "Учасники (резиденти та нерезиденти) усіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах", що підтверджує право скаржника на рівний доступ до публічних закупівель.
1.4. Об'єднання різних видів імплантів в один лот унеможливлює участь у закупівлі скаржника як спеціалізованого постачальника лише одного виду імплантів, чим порушується його право на участь у процедурі закупівлі, передбачене частиною 2 статті 5 Закону.
1.5. Частина 1 статті 23 Закону передбачає право на звернення до замовника щодо роз'яснення та усунення порушень: "Фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз'ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення процедури закупівлі."
2. Порушення принципів здійснення публічних закупівель:
2.1. Стаття 3 Закону встановлює основні принципи здійснення закупівель: "Закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об'єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням."
2.2. Недискримінація учасників та забезпечення максимальної конкуренції є одними з основних принципів публічних закупівель. Об'єднання в один лот різних за функціональним призначенням товарів порушує ці принципи, оскільки фактично обмежує участь у торгах спеціалізованих постачальників окремих видів імплантів.
3. Порушення вимог законодавства щодо поділу предмета закупівлі на лоти:
3.1. Відповідно до абзацу 4 пункту 1 розділу ІІ Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 15.04.2020 р. № 708, замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої-восьмої цифр ЄЗС, а також за обсягом, номенклатурою та місцем поставки товарів.
3.2. Хоча наведена норма передбачає право, а не обов'язок замовника ділити предмет закупівлі на лоти, але згідно з усталеною практикою АМКУ, таке право має реалізовуватися із дотриманням принципів, визначених статтею 3 Закону, зокрема, принципу недискримінації учасників та добросовісної конкуренції.
3.3. Відповідно до пункту 31 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, всі учасники мають рівні права у доступі до інформації, яка надається замовником, та можуть брати участь у процедурі закупівлі на рівних умовах.
4. Усталена практика Антимонопольного комітету України щодо подібних випадків:
4.1. Антимонопольний комітет України у своїй практиці неодноразово зазначав, що об'єднання різнотипних медичних виробів в одному лоті без належного поділу на частини (лоти) призводить до дискримінації виробників та постачальників, які спеціалізуються лише на окремих видах медичних виробів, та обмежує конкуренцію.
4.2. У подібних випадках АМКУ приймав рішення про зобов'язання замовників поділити предмет закупівлі на лоти, зокрема:
- Рішення АМКУ від 20.08.2012 № 838-Р/ПК-СК, яким АМКУ зобов'язав замовника внести зміни до документації конкурсних торгів, привівши її у відповідність до вимог закону, зокрема, поділити предмет закупівлі на лоти;
- Рішення АМКУ від 28.05.2015 р. № 787-р/пк-ск, яким АМКУ зобов'язав замовника внести зміни до документації, оскільки замовник не обґрунтував та не підтвердив можливість учасників процедури закупівлі запропонувати товар, який відповідатиме вимогам документації конкурсних торгів за всіма позиціями предмета закупівлі без поділу на лоти.
4.3. Наведені рішення підтверджують, що неподіл предмета закупівлі на лоти у випадках, коли до нього включено товари з різних сегментів ринку, є типовим прикладом порушення принципів відкритості, конкуренції та недискримінації.
4.4. У рішенні у справі UA-2023-11-14-007843-a АМКУ зазначив, що формування одного лоту з різнорідних товарів без належного обґрунтування є дискримінаційним, оскільки спеціалізовані постачальники не можуть подати пропозиції через технічну або економічну неможливість постачання всіх позицій одночасно.
4.5. Додатково, у рішенні АМКУ у справі UA-2024-03-20-000960-a Комітет встановив порушення у зв’язку з об’єднанням в один лот різних лікарських засобів, які виробляються різними виробниками, що призвело до обмеження конкуренції. Комітет зобов’язав замовника внести зміни до тендерної документації та здійснити поділ на лоти.
5. Негативні наслідки непроведення поділу на лоти:
5.1. Інтеграція в один лот усіх типів імплантів суттєво обмежує коло потенційних учасників закупівлі та створює дискримінаційні умови щодо виробників окремих виробів. Так, компанія BIOCERAMED - Cerаmicos para Aplicaсоes Mеdicas S.A. (Португалія), яку представляє скаржник, виробляє виключно імплантати кісткового матриксу композитні найвищої якості, але не має у своєму асортименті інших виробів, зазначених у предметі закупівлі.
5.2. Згідно з пунктом 18 частини першої статті 1 Закону, предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Об'єднання в один лот товарів різного призначення та з різними технічними характеристиками призводить до необхідності залучення субпідрядників або посередників, що підвищує кінцеву вартість товарів, а отже, призводить до неефективного використання бюджетних коштів.
5.3. У тендерній документації замовник не надав жодного обґрунтування щодо необхідності закупівлі всіх зазначених товарів у межах одного лоту, що суперечить принципу максимальної конкуренції та прозорості процедури закупівлі.
IV. ВИМОГИ СКАРЖНИКА
На підставі вищевикладеного та керуючись статтями 3, 18 Закону України "Про публічні закупівлі", пунктом 54 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178,
Скарга подається щодо порушення замовником принципів недискримінації учасників та максимальної конкуренції при проведенні закупівлі через необґрунтоване об'єднання в єдиний лот різнотипних медичних виробів з різними функціональними призначеннями, технічними та якісними характеристиками, а саме: непроведення поділу предмета закупівлі на окремі лоти, що порушує права та законні інтереси скаржника, який є авторизованим продавцем виробів медичного призначення виробництва компанії BIOCERAMED - Cerаmicos para Aplicaсоes Mеdicas S.A. (Португалія) та спеціалізується на постачанні імплантатів кісткового матриксу композитних (код НК 024:2023: 47967).
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
15.05.2025 року Замовником було оголошено процедуру відкритих торгів (з особливостями) на закупівлю "ІМПЛАНТИ" за кодом ДК 021:2015: 33180000-5 «Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму» (ідентифікатор закупівлі: UA-2025-05-15-011718-a).
В одному лоті Замовник об'єднав різні види медичних виробів, у тому числі:
1. Імплантат кісткового матриксу композитний (код НК 024:2023: 47967)
2. Ендопротез кульшового суглоба цілий з парою тертя метал-поліетилен (код НК 024:2019: 33181)
3. Стрижень кістковий ортопедичний, що не розсмоктується (код НК 024:2023: 32854)
4. Система зовнішньої ортопедичної фіксації багаторазового використання (код НК 024:2023: 35647)
Згідно з тендерною документацією, у пункті 4.2 Розділу I "Загальні положення" зазначено: "Подання пропозицій за окремими частинами предмета закупівлі (лотами) не передбачено." Копія тендерної документації – Доказ 1
Зазначені медичні вироби мають різні функціональні призначення, технічні характеристики, технології виробництва та умови застосування. На ринку України немає виробників або постачальників, які б самостійно виробляли усі вказані позиції.
Скаржник є авторизованим продавцем лише одного виду товару — імплантатів кісткового матриксу композитних (код НК 024:2023: 47967) виробництва компанії BIOCERAMED - Cerаmicos para Aplicaсоes Mеdicas S.A. (Португалія) (комія сертифікату -Доказ 2, Копія авторизаційного листа – Доказ 3), та не має можливості постачати інші види товарів, зазначені в предметі закупівлі.
III. ОБҐРУНТУВАННЯ СКАРГИ
1. Порушення законних прав скаржника як потенційного учасника:
1.1. Відповідно до частини 1 статті 18 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон), скаржник має право оскаржити умови тендерної документації щодо порушення своїх прав як потенційного учасника закупівлі. Процитую: "Скарга до органу оскарження подається суб'єктом оскарження в електронній формі через електронну систему закупівель. У разі неможливості подання скарги через електронну систему закупівель скарга в паперовій формі подається особисто або через уповноважених осіб учасника чи надсилається поштою. Скарга подається суб'єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель або у паперовій формі."
1.2. Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 8 Закону України "Про захист економічної конкуренції", суб'єкти господарювання мають право на: "справедливий, неупереджений та недискримінаційний розгляд органами Антимонопольного комітету України заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції".
1.3. Згідно з частиною 2 статті 5 Закону, "Учасники (резиденти та нерезиденти) усіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах", що підтверджує право скаржника на рівний доступ до публічних закупівель.
1.4. Об'єднання різних видів імплантів в один лот унеможливлює участь у закупівлі скаржника як спеціалізованого постачальника лише одного виду імплантів, чим порушується його право на участь у процедурі закупівлі, передбачене частиною 2 статті 5 Закону.
1.5. Частина 1 статті 23 Закону передбачає право на звернення до замовника щодо роз'яснення та усунення порушень: "Фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз'ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення процедури закупівлі."
2. Порушення принципів здійснення публічних закупівель:
2.1. Стаття 3 Закону встановлює основні принципи здійснення закупівель: "Закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об'єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням."
2.2. Недискримінація учасників та забезпечення максимальної конкуренції є одними з основних принципів публічних закупівель. Об'єднання в один лот різних за функціональним призначенням товарів порушує ці принципи, оскільки фактично обмежує участь у торгах спеціалізованих постачальників окремих видів імплантів.
3. Порушення вимог законодавства щодо поділу предмета закупівлі на лоти:
3.1. Відповідно до абзацу 4 пункту 1 розділу ІІ Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 15.04.2020 р. № 708, замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої-восьмої цифр ЄЗС, а також за обсягом, номенклатурою та місцем поставки товарів.
3.2. Хоча наведена норма передбачає право, а не обов'язок замовника ділити предмет закупівлі на лоти, але згідно з усталеною практикою АМКУ, таке право має реалізовуватися із дотриманням принципів, визначених статтею 3 Закону, зокрема, принципу недискримінації учасників та добросовісної конкуренції.
3.3. Відповідно до пункту 31 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, всі учасники мають рівні права у доступі до інформації, яка надається замовником, та можуть брати участь у процедурі закупівлі на рівних умовах.
4. Усталена практика Антимонопольного комітету України щодо подібних випадків:
4.1. Антимонопольний комітет України у своїй практиці неодноразово зазначав, що об'єднання різнотипних медичних виробів в одному лоті без належного поділу на частини (лоти) призводить до дискримінації виробників та постачальників, які спеціалізуються лише на окремих видах медичних виробів, та обмежує конкуренцію.
4.2. У подібних випадках АМКУ приймав рішення про зобов'язання замовників поділити предмет закупівлі на лоти, зокрема:
- Рішення АМКУ від 20.08.2012 № 838-Р/ПК-СК, яким АМКУ зобов'язав замовника внести зміни до документації конкурсних торгів, привівши її у відповідність до вимог закону, зокрема, поділити предмет закупівлі на лоти;
- Рішення АМКУ від 28.05.2015 р. № 787-р/пк-ск, яким АМКУ зобов'язав замовника внести зміни до документації, оскільки замовник не обґрунтував та не підтвердив можливість учасників процедури закупівлі запропонувати товар, який відповідатиме вимогам документації конкурсних торгів за всіма позиціями предмета закупівлі без поділу на лоти.
4.3. Наведені рішення підтверджують, що неподіл предмета закупівлі на лоти у випадках, коли до нього включено товари з різних сегментів ринку, є типовим прикладом порушення принципів відкритості, конкуренції та недискримінації.
4.4. У рішенні у справі UA-2023-11-14-007843-a АМКУ зазначив, що формування одного лоту з різнорідних товарів без належного обґрунтування є дискримінаційним, оскільки спеціалізовані постачальники не можуть подати пропозиції через технічну або економічну неможливість постачання всіх позицій одночасно.
4.5. Додатково, у рішенні АМКУ у справі UA-2024-03-20-000960-a Комітет встановив порушення у зв’язку з об’єднанням в один лот різних лікарських засобів, які виробляються різними виробниками, що призвело до обмеження конкуренції. Комітет зобов’язав замовника внести зміни до тендерної документації та здійснити поділ на лоти.
5. Негативні наслідки непроведення поділу на лоти:
5.1. Інтеграція в один лот усіх типів імплантів суттєво обмежує коло потенційних учасників закупівлі та створює дискримінаційні умови щодо виробників окремих виробів. Так, компанія BIOCERAMED - Cerаmicos para Aplicaсоes Mеdicas S.A. (Португалія), яку представляє скаржник, виробляє виключно імплантати кісткового матриксу композитні найвищої якості, але не має у своєму асортименті інших виробів, зазначених у предметі закупівлі.
5.2. Згідно з пунктом 18 частини першої статті 1 Закону, предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Об'єднання в один лот товарів різного призначення та з різними технічними характеристиками призводить до необхідності залучення субпідрядників або посередників, що підвищує кінцеву вартість товарів, а отже, призводить до неефективного використання бюджетних коштів.
5.3. У тендерній документації замовник не надав жодного обґрунтування щодо необхідності закупівлі всіх зазначених товарів у межах одного лоту, що суперечить принципу максимальної конкуренції та прозорості процедури закупівлі.
IV. ВИМОГИ СКАРЖНИКА
На підставі вищевикладеного та керуючись статтями 3, 18 Закону України "Про публічні закупівлі", пунктом 54 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178,
×
-
Назва доказу:
Авторизаційний лист BIOCERAMED - Cerаmicos para Aplicaсоes Mеdicas S.A. (Португалія)
-
Повʼязаний документ:
BIOCERAMED.pdf
-
-
Назва доказу:
Копія сертифікату відповідності компанії BIOCERAMED - Cerаmicos para Aplicaсоes Mеdicas S.A. (Португалія) на території України.
-
Повʼязаний документ:
Сертифікат проекту Bioceramed_03:2025.pdf
-
-
Назва доказу:
Копія тендерної документації
-
Повʼязаний документ:
ТД імпланти.doc
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов'язати Замовника внести зміни до тендерної документації шляхом поділу предмета закупівлі на окремі лоти, зокрема виділити в окремий лот закупівлю імплантатів кісткового матриксу композитних (код НК 024:2023: 47967).