• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги з виготовлення містобудівної документації: «Внесення змін до генерального плану с.Вільне Криворізького району Дніпропетровської області»

Завершена

1 100 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 11 000.00 UAH
Період оскарження: 14.05.2025 11:21 - 20.06.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

в порядку статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі», з урахуванням Особливостей, які затверджені Постановою КМУ 1178 від 12.10.2022 щодо дискримінаційних вимог Тендерної документації

Номер: c40bf4b1a6684e5cbb5a16f91eb977ba
Ідентифікатор запиту: UA-2025-05-14-002143-a.b1
Назва: в порядку статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі», з урахуванням Особливостей, які затверджені Постановою КМУ 1178 від 12.10.2022 щодо дискримінаційних вимог Тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 29.05.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 21.05.2025 14:52
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 03.06.2025 14:23
Дата виконання рішення Замовником: 17.06.2025 14:23
Коментар замовника щодо усунення порушень: Лозуватською сільською радою було внесено зміни до тендерної документації за відповідною процедурою закупівлі - "Внесення змін до генерального плану с.Вільне Криворізького району Дніпропетровської області"
Автор: КОНСОРЦІУМ "ТГА АЛЬЯНС", Аліна Зінюк +380670101550 tga.zakupki@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 19881cd5b0ff481491d6d4b43a095d2f
Заголовок пункту скарги: 1. Скаржник вважає вимогу до кваліфікаційного критерію «Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)» дискримінаційною та такою, що обмежує участь у закупівлі потенційних учасників процедури закупівлі, у тому числі Скаржника
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Згідно положень оголошення про проведення відкритих торгів UA-2025-05-14-002143-a та ТД, зокрема Додатку №3, предметом закупівлі є «Послуги з виготовлення містобудівної документації: «Внесення змін до генерального плану с. Вільне Криворізького району Дніпропетровської області».
Фактично, предмет закупівлі охоплює Послуги з виготовлення містобудівної документації: внесення змін до містобудівної документації на місцевому рівні.

Правовідносини з внесення змін до генеральних планів та іншої містобудівної документації регулюються Законом України№ 3038-VI№ 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» та Постановою Кабінету Міністрів України № 926 від 1 вересня 2021 року «Про затвердження Порядку розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації» (далі – Порядок).
До містобудівної документації на місцевому рівні відноситься, згідно статті 1 Закону України № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності»:
- комплексний план просторового розвитку території територіальної громади (пункт 51 ст.1);
- генеральний план населеного пункту (пункт 2 ст.1);
- детальний план території (пункт 2 ст.1);
- історико-архітектурний опорний план (частина 4 статті 17).
Пунктом 3 Порядку передбачено, що планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом 1) розроблення, 2) оновлення, 3) внесення змін до:
А) комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад,
Б) генеральних планів населених пунктів,
В) детальних планів території.


Отже, законодавством окрім розроблення передбачено також і оновлення та внесення змін до містобудівної документації на місцевому рівні (комплексних планів просторового розвитку територій, генеральних планів населених пунктів, детальних планів території).

У свою чергу, Замовником торгів встановлено вимогу, що аналогічним договором у розумінні ТД буде вважатися ЛИШЕ договір на РОЗРОБЛЕННЯ наступного ВИДУ містобудівної документації на місцевому рівні – ГЕНЕРАЛЬНОГО ПЛАНУ НАСЕЛЕНОГО ПУНКТУ,
Такий підхід є дискримінаційним та таким, що обмежує конкуренцію враховуючи наступне:
По перше, Замовник буде вважати аналогічним договором лише 1 із 4 видів містобудівної документації, які розробляються на місцевому рівні, а саме наступний вид - генеральний план населеного пункту.
Предметом закупівлі є Послуги з виготовлення містобудівної документації.
Скаржник має досвід виконання аналогічних договорів, що входять до предметом закупівлі, а саме в частині розроблення наступного ВИДУ містобудівної документації на місцевому рівні - виготовлення детального плану територій. Для участь у процедурі закупівлі Скаржник планував зазначити наступний досвід виконання аналогічного (их) договору (ів):
1. Договір №25 від 17.04.2023 року, який укладено із Кодимською міською радою щодо виготовлення детального плану територій для розміщення полігону твердих побутових відходів на території Кодимської міської територіальної громади Подільського району Одеської області; ВИТЯГ НВ-0700600902024 з Державного земельного кадастру про землі в межах території адміністративно-територіальних одиниць; рішення №4680-VIII від 23.05.2024 року (Додаток 1 до Скарги);
2. Договір №21 від 17.04.2023 року, який укладено із Кодимською міською радою щодо виготовлення детального плану територій для розміщення кладовища за межами населеного пункту м. Кодима Кодимської міської ради Подільського району Одеської області; ВИТЯГ НВ-6300789372024 з Державного земельного кадастру про землі в межах території адміністративно-територіальних одиниць; рішення №4524-VIII від 18.04.2024 року (Додаток 2 до Скарги)

Згідно пункту 28 Порядку, Детальні плани території у межах території територіальної громади деталізують положення генеральних планів населених пунктів, а щодо територій, на які генеральні плани не розробляються, - комплексного плану відповідно до визначених цим Порядком складу та змісту детального плану території.
Фактично послуги з розроблення містобудівної документації (комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту та детального плану територій) є взаємопов’язаними послугами та суб’єкти господарювання, які виконували розробку одного із видів містобудівної документації на місцевому рівні, мають змогу виконати (розробити) інший вид містобудівної документації.
Таке твердження підтверджується тим, що згідно пункту 41 Порядку визначено, що Розроблення містобудівної документації на місцевому рівні (комплексного плану, генеральних планів населених пунктів, детальних планів територій) щодо території територіальної громади, оновлення та внесення змін до неї здійснюється трьома організаційними етапами: підготовчий, основний, завершальний, які реалізуються у послідовності, визначеній пунктами 42-44 Порядку.

По друге, вимога Замовника, що аналогічним договором у розумінні ТД буде вважатися договір ВИКЛЮЧНО на РОЗРОБЛЕННЯ генерального плану населеного пункту є дискримінаційною: звертаємо увагу що навіть Технічним завданням до ТД передбачено не РОЗРОБЛЕННЯ а ВНЕСЕННЯ ЗМІН до генерального плану населеного пункту, при тому що Замовником торгів вимагається договір виключно на РОЗРОБЛЕННЯ генерального плану населеного пункту.
Встановлення вимоги щодо наявності досвіду А) окремого типу виготовлення Б) конкретного виду (саме генерального плану населеного пункту) містобудівної документації, який навіть не є предметом закупівлі, не дасть змогу взяти участь у закупівлі тим Учасників, які здійснювали:
- розроблення іншого виду містобудівної документації комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади або детального плану території;
- оновлення будь-якого з видів містобудівної документації;
- внесення змін до будь-якого з видів містобудівної документації.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: adb0f01873ce4cb5b26d6e80622bfae4
Заголовок пункту скарги: вимоги до кваліфікаційного критерію «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.» є дискримінаційними, надмірними та такими, що обмежують участь у закупівлі потенційних учасників процедури закупівлі, у тому числі Скаржника
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Згідно положень оголошення про проведення відкритих торгів UA-2025-05-14-002143-a та ТД, зокрема Додатку №3, предметом закупівлі є «Послуги з виготовлення містобудівної документації: «Внесення змін до генерального плану с. Вільне Криворізького району Дніпропетровської області».
Фактично, предмет закупівлі охоплює Послуги з виготовлення містобудівної документації: внесення змін до містобудівної документації на місцевому рівні.
Порядок надання вищевказаних послуг регулюються відповідним профільним законодавством, перш за все Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», Законом України «Про архітектурну діяльність», Законом України «Про землеустрій», Законом України «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність» та Порядком.
Відповідно до ч.3. ст. 17 Закону України «Про регулювання містобудівної документації», Розробником генерального плану може бути суб’єкт господарювання, який має право здійснювати розроблення містобудівної документації відповідно до Закону України "Про архітектурну діяльність" та документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Відповідно до статті 7 Закону України «Про архітектурну діяльність», проект об'єкта архітектури розробляється під керівництвом або з обов'язковою участю головного архітектора проекту та/або головного інженера проекту, які мають відповідний кваліфікаційний сертифікат».
Відповідно до Постанови КМУ від 23 травня 2011 р. № 554 «Деякі питання професійної атестації виконавців окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури», кваліфікаційний сертифікат - документ, що підтверджує відповідність виконавця кваліфікаційним характеристикам професій працівників або відповідним професійним стандартам та його спроможність виконувати окремі роботи (надавати послуги), пов’язані із створенням об’єктів архітектури, що зазначені в такому документі і належать до видів робіт (послуг), перелік яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554».
Переліком видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, виконавці яких проходять професійну атестацію, який затвердженого Постановою КМУ від 23 травня 2011 р. №554, серед напрямів професійної кваліфікації, передбачено зокрема, розроблення містобудівної документації.
Так, з урахуванням предмету закупівлі відповідно до якого здійснюється внесення змін до містобудівної документації – генерального плану населеного пункту, у потенційного Виконавця за основним місцем роботи має бути працевлаштований сертифікований архітектор із сертифікатом за напрямом «розроблення містобудівної документації», що в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України.
Відповідно до ст. 26 Закону України «Про землеустрій», розробниками документації із землеустрою є:
-юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою;
-фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою
Частиною 3 ст. 26 Закону України «Про землеустрій» визначено, що розробником генерального плану населеного пункту є суб’єкт господарювання, що відповідає критеріям, визначеним частиною другою цієї статті, та відповідно до закону може розробляти містобудівну документацію».
Таким чином, нормами чинного законодавства встановлено, що надання ВСІХ послуг, передбачених предметом закупівлі, суб’єкти господарювання повинні мати у власному штаті працівників:
- архітектора проекту із чинним кваліфікаційним сертифікатом за напрямом «розроблення містобудівної документації»
та
- сертифікованого інженера-землевпорядника.
Встановлення будь-яких інших вимог Замовником не відповідає чинним положенням законодавства та є необґрунтованим.
Зауважимо, що вказані нормативно-правові акти встановлюють наявність 1 архітектора проекту та 1 інженера-землевпорядника, які мають відповідні кваліфікаційні сертифікати.
Скаржник має у складі працівників Головного архітектора проєкту, який отримав кваліфікаційний сертифікат відповідального виконавця окремих видів робіт (послуг), пов'язаних зі створенням об'єктів архітектури з розроблення містобудівної документації та Інженера-землевпорядника, який отримав кваліфікаційний сертифікат, що є повною мірою достатнім для розроблення містобудівної документації, у тому числі для надання послуг за предметом закупівлі, а саме:
- Чернєй Тетяни Сергіївни, головного архітектора проекту, яка має кваліфікаційний сертифікат серії АА №003685 від 02.03.2017 року та пройшла підвищення кваліфікації, що підтверджується свідоцтвом №4371 від 24.12.2021 року (Додаток 3 до Скарги);
- Завального Сергія Вікторовича, інженера–землевпорядника, який має кваліфікаційний сертифікат №013176 від 15.01.2017 року та пройшов підвищення кваліфікації, що підтверджується свідоцтвами серії ОД №0170 від 10.07.2020 та серії ОД №0344 від 30.04.2024 року (Додаток 4 до Скарги);
- Безпрозванної Валерії Володимирівни, інженера–геодезиста, яка має кваліфікаційний сертифікат №014655 від 11.01.2022 року (Додаток 5 до Скарги);

Через встановлені Замовником дискримінаційні вимоги прийняти участь у закупівлі зможуть лише ті учасники, які мають архітектора за напрямом розроблення містобудівної документації, інженера-проектувальника в частині інженерно-технічних заходів цивільного захисту та інженера-проектувальника в частині забезпечення безпеки життя і здоров’я людини, захисту навколишнього природного середовища, що не дає змогу Скаржнику прийняти участь у Закупівлі та порушує його законні права та інтереси, а також чинне законодавство у сфері містобудування та землевпорядкування, норми якого наведені у даному пункті Скарги.

Таким чином, вищенаведені вимоги про наявності архітектора за напрямом розроблення містобудівної документації, який отримав кваліфікаційний сертифікат, інженера-проектувальника в частині інженерно-технічних заходів цивільного захисту який отримав кваліфікаційний сертифікат та інженера-проектувальника в частині забезпечення безпеки життя і здоров’я людини, захисту навколишнього природного середовища який отримав кваліфікаційний сертифікат, є надмірними та необґрунтованими
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 3a40d8126a2943ff81530d9fb395a959
Заголовок пункту скарги: учасник у складі своєї пропозиції має надати попередню згоду від автора містобудівної документації ДП «Містобудівний кадастр» на внесення змін до генерального плану с. Вільне Лозуватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області.».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Підпунктом 8.2 Розділу 8 «Інша інформація» Додатку №1 до ТД визначено:
«Предметом закупівлі є розробка містобудівної документації шляхом внесення змін до вже існуючого генерального плану, авторське право на який належить розробнику ДП «Містобудівний кадастр». Враховуючи дану обставину, учасник у складі своєї пропозиції має надати попередню згоду від автора містобудівної документації ДП «Містобудівний кадастр» на внесення змін до генерального плану с. Вільне Лозуватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області.».
Скаржник вважає таку вимогу виключно дискримінаційною, надмірною та такою, що обмежує участь у закупівлі потенційних учасників процедури закупівлі, у тому числі Скаржника, зважаючи на наступне.

По-перше, Розділом 6 «Перелік наявних вихідних даних» Технічного завдання, що є Додатком 3 до ТД, визначено, що перелік вихідних даних формується відповідно до пункту 8 статті 161 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності. До вихідних даних, зокрема, входить Перелік раніше розробленої містобудівної, землевпорядної документації, проектно-дослідницьких та вишукувальних робіт, які необхідно врахувати при проектуванні, інше.»

Тобто, відповідно до положень Технічного завдання, Замовник надає потенційному Виконавцю раніше розроблену містобудівну документацію (в тому числі і раніше розроблений генеральний план села Вільне) ЯК ВИХІДНІ ДАНІ.

При цьому, відповідно до імперативних положень законодавства, Замовник зобов’язаний надати Виконавцю вихідні дані для розроблення Виконавцем містобудівної документації, зокрема пунктом 40 Порядку передбачено, що «Замовник містобудівної документації надає доступ до вихідних даних розробнику з використанням інструментів геопорталу Містобудівного кадастру на державному рівні. Вихідними даними для розроблення комплексного плану, а також його невід’ємних складових - генеральних планів населених пунктів та детальних планів територій - є відомості (геопросторові дані розташування та характеристики відповідних об’єктів) про, зокрема, положення затвердженої містобудівної документації регіонального та місцевого рівня, що стосуються використання території територіальної громади.»
Відповідно до Постанови КМУ від 21 жовтня 2015 р. № 835 "Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних", Додаток до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних: Пункт 41: "Містобудівна документація (генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій та інші матеріали містобудівної документації на місцевому рівні)".

З вищенаведених положень законодавства прямо передбачається, що у разі, якщо генеральний план села Вільне Лозуватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області був затверджений, замовник зобов’язаний оприлюднити його у формі відкритих даних та передати його Виконавцю як вихідні дані для розроблення. Якщо ж такий генеральний план не затверджувався – він, відповідно, не підпадає під визначення «вихідних даних» та не враховується Виконавцем при розробленні містобудівної документації.

По-друге, Розділом «Механізм здійснення розроблення, оновлення, внесення змін, погодження та затвердження проектів містобудівної документації на місцевому рівні» Порядку, а саме пунктом 34, передбачається, що Рішення про розроблення містобудівної документації на місцевому рівні (комплексного плану, генеральних планів населених пунктів, детальних планів території) щодо території територіальної громади, а також оновлення і внесення змін до неї приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.

Таким чином, вимога Замовника про надання попередньої згоди від автора містобудівної документації ДП «Містобудівний кадастр» на внесення змін до генерального плану с. Вільне Лозуватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області є необґрунтованою та дискримінаційною. Відповідно до законодавства, затверджений генеральний план села Вільне повинен бути доступний в якості відкритих даних і переданий Виконавцю без додаткових вимог щодо підтвердження авторського права, а положеннями чинного законодавства не вимагається жодної «попередньої згоди» на внесення змін до генерального плану – рішення про внесення змін є компетенцією виключно відповідної сільської, селищної або міської ради. Більш того, вказана вимога максимально обмежує участь потенційних Виконавців у закупівлі, оскільки ДП «Містобудівний кадастр» може не надати відповіді Учаснику вчасно (до закінчення строку подання тендерних пропозицій), або взагалі відмовити Учаснику за будь-яких підстав. Все вказане суперечить принципам відкритості, прозорості та недискримінації, закріпленим у законодавстві про публічні закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації