• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги пов’язані з утилізацією непридатних до використання фармацевтичних препаратів та медичних відходів

Завершена

122 700.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 613.50 UAH
Період оскарження: 08.05.2025 09:45 - 18.05.2025 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації

Номер: 882e0dd9402d4361b453344fe0289e7e
Ідентифікатор запиту: UA-2025-05-08-001372-a.c1
Назва: Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 23.05.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 14.05.2025 15:51
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 28.05.2025 11:20
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 28.05.2025 11:20
Автор: ТОВ "А-ЕНЕРГО", Володимир Андреєв +380502507677 andreev.aenergo@gmail.com https://aenergo.com.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 47c98170b7144282b307a836adddc0a8
Заголовок пункту скарги: Уважно ознайомившись з умовами до Тендерної документації (далі- Документація) ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ «А-ЕНЕРГО» (далі – Скаржник), як потенційний учасник відповідної процедури закупівлі, вважає, що документація містить дискримінаційні вимоги до учасників процедури закупівлі, що грубо порушує процедуру закупівлі згідно норм чинного законодавства України
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: СКАРГА
На умови тендерної документації

08.05.2025 року Державна установа «Територіальне медичне об’єднання Міністерства внутрішніх справ України по Харківській області»(далі – Замовник) було опубліковано оголошення про проведення процедури відкритих торгів з особливостями за предметом: ДК 021:2015: 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами» (Послуги пов’язані з утилізацією непридатних до використання фармацевтичних препаратів та медичних відходів)з очікуваною вартістю 122 700 грн. з ПДВ (далі – Процедура закупівлі).

Уважно ознайомившись з умовами до Тендерної документації (далі- Документація) ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ «А-ЕНЕРГО» (далі – Скаржник), як потенційний учасник відповідної процедури закупівлі, вважає, що документація містить дискримінаційні вимоги до учасників процедури закупівлі, що грубо порушує процедуру закупівлі згідно норм чинного законодавства України, саме:
- Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII ( далі –Закон );
- Постанови №1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості).
-Закону України «Про управління відходами»

ПОРУШЕННЯ ПРОЦЕДУРИ ЗАКУПІВЛІ, ДІЇ ЗАМОВНИКА, ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ, ЩО ЦЕ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ.

1 Відповідно до Додатку 2 до тендерної документації «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» розділу 1 «на підтвердження технічних вимог надається», пункту 1.6 Замовник вимагає:

Надати копію атестату виробництва, якій підтверджує, що стан виробництва з оброблення (відновлення,видалення включаючи підготовку відходів до таких операцій) вилученої з обігу неякісної продукції (види продукції згідно додатку), забезпечує стабільність процесу видалення відповідно до вимог ЗУ «Про управління з відходами» (Відповідно до ст.55 ЗУ «Про охорону навколишнього середовища»).

Скаржник не погоджується з встановленням вимоги саме у редакції: « копію атестату виробництва, який підтверджує, що стан виробництва з оброблення (відновлення, видалення включаючи підготовку відходів до таких операцій) вилученої з обігу неякісної продукції (види продукції згідно додатку), забезпечує стабільність процесу видалення відповідно до вимог ЗУ «Про управління з відходами» (Відповідно до ст.55 ЗУ «Про охорону навколишнього середовища»)», оскільки це є дискримінуючим по відношенню до Скаржника.
Відповідно до предмету закупівлі закуповуються: Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами (код 90520000-8 згідно ДК 021-2015)». Предметом закупівлі НЕ передбачено надання послуг з відновлення. Відповідно вимога щодо надання атестату виробництва, який підтверджує, що стан виробництва з оброблення (відновлення, видалення включаючи підготовку відходів до таких операцій) вилученої з обігу неякісної продукції (види продукції згідно додатку) , забезпечує стабільність процесу видалення відповідно до вимог ЗУ «Про управління з відходами» (Відповідно до ст.55 ЗУ ««Про охорону навколишнього середовища»)»
Скаржник відповідно до умов Документації та предмету закупівлі, має Атестат виробництва, що засвідчує, що стан виробництва з оброблення (видалення, включаючи підготовку відходів до таких операцій) вилученої з обігу неякісної та небезпечної продукції (згідно додатків №1-6) забезпечує стабільність процесу виробництва на відповідність вимогам Закону України «Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції» від 14.01.2000 року №1393-XIV, Закону України «Про управління відходами» від 20.06.2022 року №2320-ІХ, Закону України «Про охорону навколишнього середовища» від 25.06.1991 року №1264-ХІІ.
Зазначена вимога є дискримінаційною по відношенню до скаржника та створює обмеження конкуренції серед учасників.

Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.
Як доказ Скаржник надає Атестат виробництва №UA.3.032.0002-24 від 10.07.2024 року що засвідчує, що стан виробництва з оброблення (видалення, включаючи підготовку відходів до таких операцій) вилученої з обігу неякісної та небезпечної продукції (згідно додатків №1-6).


2. Відповідно до Додатку 2 до тендерної документації «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» розділу 2 «на підтвердження технічних вимог надається», пункту 2.4 Замовник вимагає:

У складі пропозиції скан-копію ситуативної карти-схеми розташування виробничих площ об’єкта оброблення небезпечних відходів, що підтверджує наявність приміщень для розміщення персоналу, що обслуговує об’єкт оброблення небезпечних відходів.

Скаржник не погоджується з встановленням вимоги «У складі пропозиції скан-копію ситуативної карти-схеми розташування виробничих площ об’єкта оброблення небезпечних відходів, що підтверджує наявність приміщень для розміщення персоналу, що обслуговує об’єкт оброблення небезпечних відходів.»

Відповідно Закону України «Про публічні закупівлі»:
Стаття 16 Кваліфікаційні критерії процедури закупівлі
2. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Відповідно до ч.4 статті 5 Закону «Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.»
Скаржник відповідно до ЗУ «Про управління відходами» та Ліцензійних умов отримав ліцензію на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами.
Відповідно до пункту 1 Розділу 1 Ліцензійних умов:
1. Ці Ліцензійні умови встановлюють вичерпний перелік документів, які додаються до заяви про отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами (далі - ліцензія), а також визначають вичерпний перелік організаційних, кадрових, технологічних вимог, обов’язкових до виконання під час провадження такої діяльності.

Ліцензійними умовами визначений вичерпний перелік умов провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, та вичерпний перелік документів на підтвердження відповідності ліцензіата.
Пункт 20 Ліцензійних умов передбачає:
«20. Суб’єкти господарювання для здійснення операцій з управління небезпечними відходами повинні мати матеріально-технічну базу (разом із документами, що дають можливість її ідентифікувати, та документами, що підтверджують право власності або оренди на зазначену матеріально-технічну базу), ситуативну карту-схему розташування виробничих площ об’єкта оброблення небезпечних відходів, а також окреме приміщення для розміщення персоналу, що обслуговує зазначені об’єкти.»

Ліцензійними умовами не зазначено, що саме на ситуаційній карті схемі повинно бути зазначене приміщення для розміщення персоналу.
На підтвердження наявності в Скаржника приміщення для розміщення персоналу, що обслуговує зазначені об’єкти Скаржник надає, як доказ ситуаційну карту-схему розташування виробничих площ об’єкта оброблення небезпечних відходів та договір оренди нерухомого майна від 06.02.2025 року Скаржника.
Виходячи з вищезазначеного, встановлювати вимогу, саме у формулюванні «2.6. Надати у складі пропозиції скан-копію ситуативної карти-схеми розташування виробничих площ об’єкта оброблення небезпечних відходів, що підтверджує наявність приміщення для розміщення персоналу, що обслуговує об’єкт оброблення небезпечних відходів.» є дискримінаційним по відношенню до Скаржника та таким що порушує принципи здійснення публічних закупівель.

3 Відповідно до Додатку 2 до тендерної документації «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» розділу 2 «на підтвердження технічних вимог надається», пункту 2.7 Замовник вимагає:

Учасник у складі пропозиції надає Висновок з оцінки впливу на довкілля, виданий Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, який обов’язково має включати в себе відходи, згідно предмету закупівлі відповідно до національного переліку відходів і додатків 8,9 до Базельської конвенції про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням, та конкретного виду операції, відповідно до вимог Закону України «Про управління відходами».

Скаржник не погоджується з встановленням вимоги «Учасник у складі пропозиції надає Висновок з оцінки впливу на довкілля виданий Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, який обов’язково має включати в себе відходи, згідно предмету закупівлі відповідно до Національного переліку відходів і додатків 8, 9 до Базельської конвенції про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням, та конкретного виду операції, відповідно до вимог Закону України «Про управління відходами»., оскільки даний висновок видається одноразово. \

Відповідно до частини 3 статті 17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» :
«3. Висновки державної екологічної експертизи, одержані до введення в дію цього Закону, зберігають чинність та мають статус висновку з оцінки впливу на довкілля»

Відповідно до Ліцензійних умов визначено:
1. Ці Ліцензійні умови встановлюють вичерпний перелік документів, які додаються до заяви про отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами (далі - ліцензія), а також визначають вичерпний перелік організаційних, кадрових, технологічних вимог, обов’язкових до виконання під час провадження такої діяльності.
Ці Ліцензійні умови не поширюються на ліцензування господарської діяльності з перевезення небезпечних відходів.»
(…)
«Документи, що подаються для отримання, переоформлення, анулювання ліцензії, зупинення або відновлення дії ліцензії, про розширення або звуження виду господарської діяльності з управління небезпечними відходами» (…)
6. До заяви про отримання ліцензії або розширення провадження виду господарської діяльності додаються засвідчені підписом здобувача ліцензії (ліцензіата) або іншої уповноваженої особи такі документи: (…)
3) відомості про:
абзац третій підпункту 3 частини 6 Ліцензійних умов: «наявність документів дозвільного характеру за формою згідно з додатком 6»
Витяг з Додатку 6 до Ліцензійних умов:
Додаток 6
до Ліцензійних умов
_______________________________________
(найменування органу ліцензування)
ВІДОМОСТІ
про наявність документів дозвільного характеру
Найменування документа дозвільного характеру Номер і дата видачі документа Ким виданий Об’єкт експертизи/оцінки (повне найменування документа) Перелік видів небезпечних відходів та/або операцій із ними, на які отримано висновок Адреса об’єкта проведення експертизи/ оцінки
Висновок з оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України “Про оцінку впливу на довкілля”


Підбиваючи підсумки – Законодавством визначено, що:
1. Під час проходження процедури ліцензійної перевірки на отримання/розширення ліцензії органу ліцензування Ліцензіат надає «Висновок з оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України “Про оцінку впливу на довкілля».
2. Висновки державної екологічної експертизи, одержані до введення в дію цього Закону, зберігають чинність та мають статус висновку з оцінки впливу на довкілля.

Відповідно до вимог Державних санітарних норм та правил «Порядок управління медичними відходами, у тому числі вимоги щодо безпечності для здоров’я людини під час утворення, збирання, зберігання, перевезення, оброблення таких відходів», затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України 31.10.2024. № 1827:
«5. Поводження господарської діяльності з видалення та оброблення небезпечних відходів проводиться суб’єктами господарювання у сфері управління відходами, які отримали дозвіл на здійснення операції з оброблення відходів, відповідно до Порядку видачі, відмови у видачі, анулювання дозволу на здійснення дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 грудня 2023 року №1328 (далі – Дозвіл), та ліцензію на право поводження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, відповідно до Ліцензійних умов провадження діяльності з управління небезпечними відходами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05 грудня 2023 року №1278 ( далі-Ліцензія )»

Відповідно до ЗУ «Про управління відходами»:
«Ст. 27
3. Суб’єкт господарювання у сфері управління відходами для провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами зобов’язаний:

1) мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами»

Тобто, діючими нормативними документами, які регламентують діяльність у сфері управління медичними відходами не передбачено надання документу з назвою «Висновок з оцінки впливу на довкілля, , виданий Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, який обов’язково має включати в себе відходи, згідно предмету закупівлі відповідно до Національного переліку відходів і додатків 8, 9 до Базельської конвенції про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням, та конкретного виду операції, відповідно до вимог Закону України «Про управління відходами»»
Нормативні документи, на які посилається Замовник в тендерній документації, передбачають наявність саме дозволу та ліцензії на управління небезпечними відходами.

Враховуючи наведене, участь у закупівлі, в супереч вимогам діючого законодавства, зможуть прийняти участь лише ті учасники, які нададуть Висновок з оцінки впливу на довкілля, виданий Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, який обов’язково має включати в себе відходи, згідно предмету закупівлі відповідно до Національного переліку відходів і додатків 8, 9 до Базельської конвенції про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням, та конкретного виду операції, відповідно до вимог Закону України «Про управління відходами».
Вимога, встановлена Замовником є дискримінаційною та порушує право Скаржника.
Тому, вимагаємо внести зміни до тендерної документації, задля дотримання принципів публічних закупівель та дотримання вимог недискримінації учасників.

Як доказ Скаржник надає Висновок №08/13.12.2017-55 від 15.12.2017 виданий Департаментом екології та природних ресурсів Запорізької обласної державної адміністрації.

4 Відповідно до Додатку 2 до тендерної документації «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» розділу 2 «на підтвердження технічних вимог надається», пункту 2.6 Замовник вимагає:

Надати у складі пропозиції чинне свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки.

Звертаємо увагу Комісії, що відповідно до цього пункту, було прийнято рішення Комісії АМКУ №10115-р/пк-пз від 10.06.2024 року, в якому Замовника зобов’язали внести зміни (надається як доказ).

Згідно з вимогами Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» від 05.06.2014 №1314-VII законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки (ЗВТ), які перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці і повірці після ремонту.
Перелік категорій законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, які підлягають періодичній повірці, регламентований постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 № 374.
Повірка проводиться відповідно до Порядку проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, які перебувають в експлуатації, і оформлення її результатів, затвердженого наказом Мінекономрозвитку України від 08.02.2016 № 193, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.02.2016 за № 278/28408.
Відповідно до Ліцензійних умов визначено:
1. Ці Ліцензійні умови встановлюють вичерпний перелік документів, які додаються до заяви про отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами (далі - ліцензія), а також визначають вичерпний перелік організаційних, кадрових, технологічних вимог, обов’язкових до виконання під час провадження такої діяльності.
Ліцензійними умовами НЕ визначено, що Ліцензіат зобов’язаний здійснювати повірку засобів вимірювальної техніки у сфері управління небезпечними відходами.
Як доказ Скаржник надає ліцензійні умови та Наказ про видачу ліцензії ТОВ «А-ЕНЕРГО» з управління небезпечними відходами.
Повірка засобів вимірювальної техніки, які не застосовуються в сфері законодавчо регульованої метрології та знаходяться в експлуатації, проводиться на добровільних засадах
Тобто повірка законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки проводиться в добровільному порядку та не є обов’язковою вимогою до суб’єкта господарювання.

Виходячи з вищезазначеного, встановлювати вимогу «Надати у складі пропозиції чинне свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки.» є дискримінаційним по відношенню до Скаржника та таким що порушую принципи здійснення публічних закупівель.

Замовник не довів та документально не підтвердив необхідність встановлення вищевказаних вимог тендерної документації.

Згідно статті 5 Закону Закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.

Суб'єкт оскарження дійшов висновку, що у даній процедурі закупівлі Замовник порушує основні принципи здійснення процедури закупівель, зокрема принцип добросовісної конкуренції серед учасників, принцип відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, не дотримується вимог чинного законодавства України,


В силу вимог ст.5 Закону публічні закупівлі здійснюються за такими принципами, як відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Враховуючи інформацію викладену цій Скарзі, виниклі порушення Замовником вимог Закону та Особливостей, можна виправити шляхом зобов'язання Замовника внести зміни до умов тендерної документації визначені в мотивувальній частині Скарги.

З огляду на вищевказане, керуючись вимогами Закону, з метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, що суперечить законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок якого порушено права та законні інтереси Скаржника,

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації