• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Засоби радіоелектронної боротьби «Синиця 3.5К» «або еквівалент»

Завершена

443 000.00 UAH без ПДВ
мін. крок: 1% або 4 430.00 UAH
Період оскарження: 06.05.2025 11:26 - 30.05.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Відхилення учасника ТОВ "ГЕС"

Номер: 8748bacb66774d83836c4ada41095564
Ідентифікатор запиту: UA-2025-05-06-004782-a.c4
Назва: Відхилення учасника ТОВ "ГЕС"
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 16.06.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 09.06.2025 15:32
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 19.06.2025 14:16
Дата виконання рішення Замовником: 19.06.2025 16:10
Коментар замовника щодо усунення порушень: ПРОТОКОЛ ЩОДО ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ УПОНОВАЖЕНЮ ОСОБОЮ «19» червня 2025 р. № 80 м. Моршин Порядок денний: Виконання рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Предмет закупівлі: Засоби радіоелектронної боротьби «Синиця 3.5К» «або еквівалент» 35730000-0 — Електронні бойові комплекси та засоби радіоелектронного захисту» за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника (далі – Закупівля), на підставі частини 18 статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості). Закупівля зареєстрована за ідентифікатором: № UA-2025-05-06-004782-a. Під час розгляду питань порядку денного встановлено наступне: Уповноваженою особою виконано рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 16.06.2025 № 9555-р/пк-пз щодо скасування рішення від 04 червня 2025 року № 67. . Вирішила: Скасувати рішення від 04 червня 2025 року № 67. Уповноважена особа, головний спеціаліст відділу економічного розвитку та Галина ГОЙСАК інфраструктури
Автор: ТОВ "ГЕС", Матієнко Оксана Анатоліївна +380505965516 tovgec_2024@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: f554a32823c5ef41fa12f6f2c284664a
Заголовок пункту скарги: Замовником при прийнятті рішення про відхилення тендерної пропозиції Скаржника було порушено вимоги Закону України «Про публічні закупівлі», а тому рішення Замовника є таким, що підлягає скасуванню. На підставі наведеного вище, керуючись нормами статей 5, 18, 23 Закону України «Про публічні закупівлі»
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Нецінові критерії оцінки тендерної пропозиції
Тип порушення: Нецінові критерії оцінки тендерної пропозиції
Опис суті пункту скарги: ІІ. Обґрунтування наявності порушених прав.
1. Скаржник не погоджується з рішенням Замовника щодо відхилення його Тендерної пропозиції, відповідно до протоколу розгляду тендерних пропозиції від 04.06.2025 року.
Тендерну пропозицію Скаржника було відхилено з наступних підстав, зокрема:
«… Ненадання або надання неякісних фото, які не дозволяють ідентифікувати товар, може бути підставою для відхилення тендерної пропозиції. В складі пропозиції Учасника відсутні фото з вимірами габаритів пристрою де в реальному часі вказані розміри цільного корпусу (моноблоку з модулями подавлення), що не перевищують 520 (з антенами) х 470 х 210 мм.
В складі пропозиції Учасника відсутній сертифікат відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю», що підтверджує функціонування системи управління якістю на підприємстві, виданий не менше ніж за один рік до дати проведення тендеру.
Щодо вимоги надати фото запропонованого Учасником товару, оскільки саме по собі фото є зразком товару в певному розумінні, відповідно воно не може бути складовою тендерної пропозиції учасника в розумінні ЗУ «Про публічні закупівлі».
Вимога надати фото товару є дискримінаційною щодо Учасників та інших суб’єктів господарювання. Такої думки дотримується і колегія Антимонопольного комітету в своєму рішенні № 13149-р/пк-пз від 10.06.21 висновком якого є наявність у Замовника усунути наведені невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації.
Фото товару, не є складовою тендерної пропозиції учасника у розумінні Закону, отже ненадання фото не може бути підставою відхилення пропозиції учасника відповідно до вимог пунктів 44, 45 та 47 Особливостей.
Відповідно до п. 32 ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) тендерна пропозиція — пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Учасник не зобов’язаний мати в наявності готовий товар на етапі подання пропозицій.
Крім того, кожен товар який замовляється замовниками під час закупівель є в певному розумінні унікальним, тобто має свої окремі вимоги щодо технічних характеристик чи зовнішнього вигляду, а тому наявність готових товарів з відповідними технічними параметрами на складах учасників є неможливою, крім випадків, коли Замовник цілеспрямовано створює тендерну закупівлі під конкретного учасника, що є грубим порушенням вимог чинного законодавства та прав інших учасників.
Ст. 3 Закону визначено, що закупівлі здійснюються за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з ч. 3 ст.5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Отже, Законом не передбачено надання учасниками фото товару та вимогу щодо його наявності в будь-якій кількості на етапі подання заявки Учасником. Встановлюючи наведену вимогу, замовник порушує принципи публічних закупівель, а саме принцип об’єктивності і неупередженості прийняття рішень щодо вибору переможця процедури закупівлі, що може порушити наші права та інтереси, зокрема стати переможцем процедури закупівлі, укласти договір, виконати свої зобов’язання та отримати прибуток.
Відповідно до п.3 ч.2 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) у тендерній документації зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведеної вище вимоги порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Учасника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінація учасників та рівне ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону.
Щодо зазначеного Замовником: в складі пропозиції Учасника відсутній сертифікат відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю», що підтверджує функціонування системи управління якістю на підприємстві, виданий не менше ніж за один рік до дати проведення тендеру повідомляємо наступне.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 22 Закону тендерна документація повинна містити один або декілька кваліфікаційних критеріїв до учасників та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям, а саме: наявність обладнання та матеріально-технічної бази; наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору. Такі вимоги ст. 22 Закону кореспондуються з вимогами ст. 16 Закону. Зазначимо, що вказаний перелік кваліфікаційних критеріїв чітко визначений Законом і є вичерпним.
Відповідно до ч. 4 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги щодо надання сертифікату відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю», що підтверджує функціонування системи управління якістю на підприємстві, виданий не менше ніж за один рік до дати проведення тендеру.
Зважаючи на вище викладене, підтверджено, що запропонований ТОВ «ІНСТИТУТ ГІГІЄНИ, ЕКОЛОГІЇ ТА САНІТАРІЇ» еквівалент відповідає вимогам замовника, тобто є не гіршим за технічними та якісними характеристиками. А рішення Замовника про відхилення пропозиції повністю необгрунтованим та таким, що не базується на фактах викладених в пропозиції Скаржника, яка повністю відповідає вимогам тендерної документації.

В порушення вимог пункту 44 Особливостей Замовник безпідставно відхилив тендерну пропозицію Скаржника із зазначених у протоколі №67 щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 04.06.2025 року підстав. Також оскільки Замовником безпідставно відхилено тендерну пропозицію Скаржника, остаточна цінова пропозиція якого є найбільш економічно вигідною то Замовником не дотримано принципи здійснення публічних закупівель, визначених частиною першою статті 5 Закону, зокрема: максимальна економія, ефективність та пропорційність; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.

Нормативне обґрунтування Скарги.
Згідно із статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються за такими принципами:
- добросовісна конкуренція серед учасників;
- максимальна економія, ефективність та пропорційність;
- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
- недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
- об’єктивна та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/
спрощеної закупівлі;
- запобігання корупційним діям і зловживанням.
Крім того, відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Скаржник вважає, що своїми діями Замовником було порушено вимоги статті 31 Закону, оскільки Тендерна пропозиція Скаржника в повній мірі відповідає вимогам Закону та Тендерної документації.
Відхиливши тендерну пропозицію Скаржника Замовником було порушено один з принципів здійснення закупівель, а саме принцип об’єктивності і неупередженості прийняття рішень щодо вибору переможця процедури закупівлі, чим порушено наші права та інтереси, зокрема стати переможцем процедури закупівлі, укласти договір, виконати свої зобов’язання та отримати прибуток.
Вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування.
З огляду на вищевикладене вбачається, що Замовником при прийнятті рішення про відхилення тендерної пропозиції Скаржника було порушено вимоги Закону України «Про публічні закупівлі», а тому рішення Замовника є таким, що підлягає скасуванню. На підставі наведеного вище, керуючись нормами статей 5, 18, 23 Закону України «Про публічні закупівлі», -
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника
Скарга
Скасована
КЕП

Відхилення учасника ТОВ "ГЕС"

Номер: 73f33430c825419487d8d6582e0cafd2
Ідентифікатор запиту: UA-2025-05-06-004782-a.c3
Назва: Відхилення учасника ТОВ "ГЕС"
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник
Причина: Період оскарження закінчився
Дата скасування: 10.06.2025 00:00
Автор: ТОВ "ГЕС", Матієнко Оксана Анатоліївна +380505965516 tovgec_2024@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: f554a32823c5ef41fa12f6f2c284664a
Заголовок пункту скарги: Замовником при прийнятті рішення про відхилення тендерної пропозиції Скаржника було порушено вимоги Закону України «Про публічні закупівлі», а тому рішення Замовника є таким, що підлягає скасуванню. На підставі наведеного вище, керуючись нормами статей 5, 18, 23 Закону України «Про публічні закупівлі»
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Нецінові критерії оцінки тендерної пропозиції
Тип порушення: Нецінові критерії оцінки тендерної пропозиції
Опис суті пункту скарги: ІІ. Обґрунтування наявності порушених прав.
1. Скаржник не погоджується з рішенням Замовника щодо відхилення його Тендерної пропозиції, відповідно до протоколу розгляду тендерних пропозиції від 04.06.2025 року.
Тендерну пропозицію Скаржника було відхилено з наступних підстав, зокрема:
«… Ненадання або надання неякісних фото, які не дозволяють ідентифікувати товар, може бути підставою для відхилення тендерної пропозиції. В складі пропозиції Учасника відсутні фото з вимірами габаритів пристрою де в реальному часі вказані розміри цільного корпусу (моноблоку з модулями подавлення), що не перевищують 520 (з антенами) х 470 х 210 мм.
В складі пропозиції Учасника відсутній сертифікат відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю», що підтверджує функціонування системи управління якістю на підприємстві, виданий не менше ніж за один рік до дати проведення тендеру.
Щодо вимоги надати фото запропонованого Учасником товару, оскільки саме по собі фото є зразком товару в певному розумінні, відповідно воно не може бути складовою тендерної пропозиції учасника в розумінні ЗУ «Про публічні закупівлі».
Вимога надати фото товару є дискримінаційною щодо Учасників та інших суб’єктів господарювання. Такої думки дотримується і колегія Антимонопольного комітету в своєму рішенні № 13149-р/пк-пз від 10.06.21 висновком якого є наявність у Замовника усунути наведені невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації.
Фото товару, не є складовою тендерної пропозиції учасника у розумінні Закону, отже ненадання фото не може бути підставою відхилення пропозиції учасника відповідно до вимог пунктів 44, 45 та 47 Особливостей.
Відповідно до п. 32 ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) тендерна пропозиція — пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Учасник не зобов’язаний мати в наявності готовий товар на етапі подання пропозицій.
Крім того, кожен товар який замовляється замовниками під час закупівель є в певному розумінні унікальним, тобто має свої окремі вимоги щодо технічних характеристик чи зовнішнього вигляду, а тому наявність готових товарів з відповідними технічними параметрами на складах учасників є неможливою, крім випадків, коли Замовник цілеспрямовано створює тендерну закупівлі під конкретного учасника, що є грубим порушенням вимог чинного законодавства та прав інших учасників.
Ст. 3 Закону визначено, що закупівлі здійснюються за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з ч. 3 ст.5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Отже, Законом не передбачено надання учасниками фото товару та вимогу щодо його наявності в будь-якій кількості на етапі подання заявки Учасником. Встановлюючи наведену вимогу, замовник порушує принципи публічних закупівель, а саме принцип об’єктивності і неупередженості прийняття рішень щодо вибору переможця процедури закупівлі, що може порушити наші права та інтереси, зокрема стати переможцем процедури закупівлі, укласти договір, виконати свої зобов’язання та отримати прибуток.
Відповідно до п.3 ч.2 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) у тендерній документації зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведеної вище вимоги порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Учасника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінація учасників та рівне ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону.
Щодо зазначеного Замовником: в складі пропозиції Учасника відсутній сертифікат відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю», що підтверджує функціонування системи управління якістю на підприємстві, виданий не менше ніж за один рік до дати проведення тендеру повідомляємо наступне.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 22 Закону тендерна документація повинна містити один або декілька кваліфікаційних критеріїв до учасників та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям, а саме: наявність обладнання та матеріально-технічної бази; наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору. Такі вимоги ст. 22 Закону кореспондуються з вимогами ст. 16 Закону. Зазначимо, що вказаний перелік кваліфікаційних критеріїв чітко визначений Законом і є вичерпним.
Відповідно до ч. 4 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги щодо надання сертифікату відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю», що підтверджує функціонування системи управління якістю на підприємстві, виданий не менше ніж за один рік до дати проведення тендеру.
Зважаючи на вище викладене, підтверджено, що запропонований ТОВ «ІНСТИТУТ ГІГІЄНИ, ЕКОЛОГІЇ ТА САНІТАРІЇ» еквівалент відповідає вимогам замовника, тобто є не гіршим за технічними та якісними характеристиками. А рішення Замовника про відхилення пропозиції повністю необгрунтованим та таким, що не базується на фактах викладених в пропозиції Скаржника, яка повністю відповідає вимогам тендерної документації.

В порушення вимог пункту 44 Особливостей Замовник безпідставно відхилив тендерну пропозицію Скаржника із зазначених у протоколі №67 щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 04.06.2025 року підстав. Також оскільки Замовником безпідставно відхилено тендерну пропозицію Скаржника, остаточна цінова пропозиція якого є найбільш економічно вигідною то Замовником не дотримано принципи здійснення публічних закупівель, визначених частиною першою статті 5 Закону, зокрема: максимальна економія, ефективність та пропорційність; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.

Нормативне обґрунтування Скарги.
Згідно із статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються за такими принципами:
- добросовісна конкуренція серед учасників;
- максимальна економія, ефективність та пропорційність;
- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
- недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
- об’єктивна та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/
спрощеної закупівлі;
- запобігання корупційним діям і зловживанням.
Крім того, відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Скаржник вважає, що своїми діями Замовником було порушено вимоги статті 31 Закону, оскільки Тендерна пропозиція Скаржника в повній мірі відповідає вимогам Закону та Тендерної документації.
Відхиливши тендерну пропозицію Скаржника Замовником було порушено один з принципів здійснення закупівель, а саме принцип об’єктивності і неупередженості прийняття рішень щодо вибору переможця процедури закупівлі, чим порушено наші права та інтереси, зокрема стати переможцем процедури закупівлі, укласти договір, виконати свої зобов’язання та отримати прибуток.
Вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування.
З огляду на вищевикладене вбачається, що Замовником при прийнятті рішення про відхилення тендерної пропозиції Скаржника було порушено вимоги Закону України «Про публічні закупівлі», а тому рішення Замовника є таким, що підлягає скасуванню. На підставі наведеного вище, керуючись нормами статей 5, 18, 23 Закону України «Про публічні закупівлі», -
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника
Скарга
Скасована
КЕП

Відхилення учасника ТОВ "ГЕС"

Номер: 28cee9026f954e339a012151b057755e
Ідентифікатор запиту: UA-2025-05-06-004782-a.c2
Назва: Відхилення учасника ТОВ "ГЕС"
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник
Причина: Період оскарження закінчився
Дата скасування: 10.06.2025 00:00
Автор: ТОВ "ГЕС", Матієнко Оксана Анатоліївна +380505965516 tovgec_2024@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: f554a32823c5ef41fa12f6f2c284664a
Заголовок пункту скарги: Замовником при прийнятті рішення про відхилення тендерної пропозиції Скаржника було порушено вимоги Закону України «Про публічні закупівлі», а тому рішення Замовника є таким, що підлягає скасуванню. На підставі наведеного вище, керуючись нормами статей 5, 18, 23 Закону України «Про публічні закупівлі»
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Нецінові критерії оцінки тендерної пропозиції
Тип порушення: Нецінові критерії оцінки тендерної пропозиції
Опис суті пункту скарги: ІІ. Обґрунтування наявності порушених прав.
1. Скаржник не погоджується з рішенням Замовника щодо відхилення його Тендерної пропозиції, відповідно до протоколу розгляду тендерних пропозиції від 04.06.2025 року.
Тендерну пропозицію Скаржника було відхилено з наступних підстав, зокрема:
«… Ненадання або надання неякісних фото, які не дозволяють ідентифікувати товар, може бути підставою для відхилення тендерної пропозиції. В складі пропозиції Учасника відсутні фото з вимірами габаритів пристрою де в реальному часі вказані розміри цільного корпусу (моноблоку з модулями подавлення), що не перевищують 520 (з антенами) х 470 х 210 мм.
В складі пропозиції Учасника відсутній сертифікат відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю», що підтверджує функціонування системи управління якістю на підприємстві, виданий не менше ніж за один рік до дати проведення тендеру.
Щодо вимоги надати фото запропонованого Учасником товару, оскільки саме по собі фото є зразком товару в певному розумінні, відповідно воно не може бути складовою тендерної пропозиції учасника в розумінні ЗУ «Про публічні закупівлі».
Вимога надати фото товару є дискримінаційною щодо Учасників та інших суб’єктів господарювання. Такої думки дотримується і колегія Антимонопольного комітету в своєму рішенні № 13149-р/пк-пз від 10.06.21 висновком якого є наявність у Замовника усунути наведені невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації.
Фото товару, не є складовою тендерної пропозиції учасника у розумінні Закону, отже ненадання фото не може бути підставою відхилення пропозиції учасника відповідно до вимог пунктів 44, 45 та 47 Особливостей.
Відповідно до п. 32 ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) тендерна пропозиція — пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Учасник не зобов’язаний мати в наявності готовий товар на етапі подання пропозицій.
Крім того, кожен товар який замовляється замовниками під час закупівель є в певному розумінні унікальним, тобто має свої окремі вимоги щодо технічних характеристик чи зовнішнього вигляду, а тому наявність готових товарів з відповідними технічними параметрами на складах учасників є неможливою, крім випадків, коли Замовник цілеспрямовано створює тендерну закупівлі під конкретного учасника, що є грубим порушенням вимог чинного законодавства та прав інших учасників.
Ст. 3 Закону визначено, що закупівлі здійснюються за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з ч. 3 ст.5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Отже, Законом не передбачено надання учасниками фото товару та вимогу щодо його наявності в будь-якій кількості на етапі подання заявки Учасником. Встановлюючи наведену вимогу, замовник порушує принципи публічних закупівель, а саме принцип об’єктивності і неупередженості прийняття рішень щодо вибору переможця процедури закупівлі, що може порушити наші права та інтереси, зокрема стати переможцем процедури закупівлі, укласти договір, виконати свої зобов’язання та отримати прибуток.
Відповідно до п.3 ч.2 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) у тендерній документації зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведеної вище вимоги порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Учасника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінація учасників та рівне ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону.
Щодо зазначеного Замовником: в складі пропозиції Учасника відсутній сертифікат відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю», що підтверджує функціонування системи управління якістю на підприємстві, виданий не менше ніж за один рік до дати проведення тендеру повідомляємо наступне.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 22 Закону тендерна документація повинна містити один або декілька кваліфікаційних критеріїв до учасників та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям, а саме: наявність обладнання та матеріально-технічної бази; наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору. Такі вимоги ст. 22 Закону кореспондуються з вимогами ст. 16 Закону. Зазначимо, що вказаний перелік кваліфікаційних критеріїв чітко визначений Законом і є вичерпним.
Відповідно до ч. 4 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги щодо надання сертифікату відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю», що підтверджує функціонування системи управління якістю на підприємстві, виданий не менше ніж за один рік до дати проведення тендеру.
Зважаючи на вище викладене, підтверджено, що запропонований ТОВ «ІНСТИТУТ ГІГІЄНИ, ЕКОЛОГІЇ ТА САНІТАРІЇ» еквівалент відповідає вимогам замовника, тобто є не гіршим за технічними та якісними характеристиками. А рішення Замовника про відхилення пропозиції повністю необгрунтованим та таким, що не базується на фактах викладених в пропозиції Скаржника, яка повністю відповідає вимогам тендерної документації.

В порушення вимог пункту 44 Особливостей Замовник безпідставно відхилив тендерну пропозицію Скаржника із зазначених у протоколі №67 щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 04.06.2025 року підстав. Також оскільки Замовником безпідставно відхилено тендерну пропозицію Скаржника, остаточна цінова пропозиція якого є найбільш економічно вигідною то Замовником не дотримано принципи здійснення публічних закупівель, визначених частиною першою статті 5 Закону, зокрема: максимальна економія, ефективність та пропорційність; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.

Нормативне обґрунтування Скарги.
Згідно із статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються за такими принципами:
- добросовісна конкуренція серед учасників;
- максимальна економія, ефективність та пропорційність;
- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
- недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
- об’єктивна та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/
спрощеної закупівлі;
- запобігання корупційним діям і зловживанням.
Крім того, відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Скаржник вважає, що своїми діями Замовником було порушено вимоги статті 31 Закону, оскільки Тендерна пропозиція Скаржника в повній мірі відповідає вимогам Закону та Тендерної документації.
Відхиливши тендерну пропозицію Скаржника Замовником було порушено один з принципів здійснення закупівель, а саме принцип об’єктивності і неупередженості прийняття рішень щодо вибору переможця процедури закупівлі, чим порушено наші права та інтереси, зокрема стати переможцем процедури закупівлі, укласти договір, виконати свої зобов’язання та отримати прибуток.
Вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування.
З огляду на вищевикладене вбачається, що Замовником при прийнятті рішення про відхилення тендерної пропозиції Скаржника було порушено вимоги Закону України «Про публічні закупівлі», а тому рішення Замовника є таким, що підлягає скасуванню. На підставі наведеного вище, керуючись нормами статей 5, 18, 23 Закону України «Про публічні закупівлі», -
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Щодо протоколу випробувань виданим акредитованою НААУ лабораторією або сертифікованою за ДСТУ 10012:2005 лабораторією.

Номер: f9185c66759149a4ba6b35f35297a4c8
Ідентифікатор запиту: UA-2025-05-06-004782-a.b1
Назва: Щодо протоколу випробувань виданим акредитованою НААУ лабораторією або сертифікованою за ДСТУ 10012:2005 лабораторією.
Скарга:
Дата розгляду скарги: 21.05.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 13.05.2025 16:55
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 26.05.2025 15:55
Дата виконання рішення Замовником: 26.05.2025 17:23
Коментар замовника щодо усунення порушень: Уповноваженою особою виконано рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 8125-р/пк-пз від 21.05.2025 року щодо внесення змін до тендерної документації. Внесення змін до тендерної документації затверджено протоколом уповноваженої особи від 26.05.2025 р. № 66 та оприлюднено і завантажено з новою редакцією Тендерної документації в електронну систему закупівель. МОРШИНСЬКА МІСЬКА РАДА ПРОТОКОЛ ЩОДО ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ УПОНОВАЖЕНЮ ОСОБОЮ «26» травня 2025 р. № 66-1 м. Моршин Порядок денний: 1. Виконання рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель Предмет закупівлі «Засоби радіоелектронної боротьби «Синиця 3.5К» «або еквівалент»» Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник»: 35730000-0 — Електронні бойові комплекси та засоби радіоелектронного захисту» (далі – Закупівля) Ідентифікатор закупівлі: № UA-2025-05-06-004782-a. Під час розгляду питань порядку денного встановлено наступне: Уповноваженою особою виконано рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгля-ду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 8125-р/пк-пз від 21.05.2025 року щодо внесення змін до тендерної документації. Внесення змін до тендерної документації затверджено протоколом уповноваженої особи від 26.05.2025 р. № 66 та оприлюднено і завантажено з новою редакцією Тендерної документації в електронну систему закупівель. Вирішила: Виконати рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 8125-р/пк-пз року та внести зміни до тендерної документації. Уповноважена особа, головний спеціаліст відділу економічного розвитку та Галина ГОЙСАК інфраструктури
Автор: ТОВ "ГЕС", Матієнко Оксана Анатоліївна +380505965516 tovgec_2024@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: b6126ddf4b5c96c24ed3e0e3cfda8dca
Заголовок пункту скарги: Щодо протоколу випробувань виданим акредитованою НААУ лабораторією або сертифікованою за ДСТУ 10012:2005 лабораторією.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: СКАРГА

06.05.2025 замовником Моршинською міською радою (далі – Замовник) було оголошено процедуру закупівлі Засоби радіоелектронної боротьби «Синиця 3.5К» «або еквівалент».
Разом з оголошенням про проведення Процедури закупівлі в електронній системі оприлюднено тендерну документацію.

ТОВ «ГЕС» (далі - Скаржник) э досвідченим виробником та постачальником засобів радіоелектронної боротьби та маємо намір взяти участь в процедурі закупівлі. Проте, Скаржник вважає умови процедури закупівлі, викладені в тендерній документації, такими, що суперечать нормам законодавства України у сфері публічних закупівель, зокрема Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), та ми, як потенційний Учасник даної процедури закупівлі, переконані в тому, що вимоги, поставлені Замовником, є дискримінаційними та такими, що порушують права Скаржника на рівну конкуренцію, з огляду на таке.

Згідно з додатком 2 до тендерної документації на підтвердження відповідності запропонованого Учасником товару технічним вимогам до предмета закупівлі, Учасник подає у складі тендерної пропозиції такі документи: Якщо Учасником пропонується еквівалент товару до того, що вимагається Замовником, додатково, складену в довільній формі, яка у порівняльному вигляді містить відомості щодо основних технічних та якісних характеристик товару, що вимагається Замовником до основних технічних та якісних характеристик еквівалентного товару, що пропонується Учасником. При цьому якість запропонованого еквівалента товару має відповідати якості, що заявлена в технічній специфікації Замовника. Таблиця повинна містити точну назву товару, яка пропонується учасником. Інформація щодо конкретних показників, що зазначена у таблиці згідно з цим пунктом додатково підтверджується шляхом надання у складі тендерної пропозиції протоколу випробувань виданим акредитованою НААУ лабораторією або сертифікованою за ДСТУ 10012:2005 лабораторією.

Зауважимо, що згідно з частиною другою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.

Наше підприємство має на меті запропонувати еквівалент засобу радіоелектронної боротьби Засоби радіоелектронної боротьби «Синиця 3.5К» - система РЕБ «Sagribs», що повністю відповідає вимогам тендерної документації.
Проте, вищевказана вимога ставить нашу компанію у заздалегідь дискримінаційне становище по відношенню до учасників, що планують запропонувати Засоби радіоелектронної боротьби «Синиця 3.5К» оскільки у такому випадку вимогами документації не передбачено надання у складі пропозиції додаткових протоколів. У свою чергу, учасники, що пропонують еквівалент вимушені витрачати додатковий час та ресурси для оформлення та подання відповідних документів.
Таким чином, встановлення відповідної вимоги виключно до учасників, що пропонують еквівалент суперечить вимогам статті 5 Закону.
Крім того, умовами тендерної документації вимагається надання протоколу випробувань, виданого саме акредитованою НААУ лабораторією або сертифікованою за ДСТУ 10012:2005 лабораторією.
Нашим підприємством для здійснення вибору відповідної лабораторії було направлено запит що Національного агентства з акредитації України щодо наявності лабораторій сфера діяльності яких надає право проводити випробування, зокрема, засобів радіоелектронного захисту.

Національне агентство з акредитації України (НААУ) у своїй відповіді зазначило, зокрема, наступне: «Відповідно до вимог п. 8.2.1 Національного стандарту ДСТУ EN ISO/IEC 17011:2019 у НААУ забезпечено публічний доступ щодо поточного стану акредитації та сфери акредитації органів з оцінки відповідності (ООВ). Інформація щодо повного переліку акредитованих ООВ та їх актуальних сфер акредитації розміщена у вільному доступі на сайті НААУ- www.naau.org.ua, за посиланням https://naau.org.ua/3-reiestrakreditovanikh-oov у реєстрі акредитованих ООВ»

За результатами проведеного нами аналізу переліку акредитованих ООВ та їх актуальних сфер акредитації нашим підприємством не встановлено жодної лабораторії, чи орагну з оцінки відповідності, які були б акредитовані саме на випробування засобів радіоелектронного захисту.
Також, Скаржником не виявлено жодної лабораторії сертифікованої за ДСТУ 10012:2005 яка була б сертифікована саме на випробування засобів радіоелектронного захисту.

Крім того, враховуючи практику органу оскарження, зокрема, рішення №13710-р/пк-пз від 13.08.2024 за процедурою закупівлі № UA-2024-06-06-003259-a, у разі наявності вимоги надання документу, що виданий акредитованим органом, його сфера акредитації має включати саме об’єкт щодо якого виданий відповідний документ.
Тобто, Скаржник позбавлений можливості отримати відповідний протокол в будь-якій іншій акредитованій лабораторії, оскільки відсутність акредитації чи сертифікації за ДСТУ 10012:2005 саме на засоби радіоелектронного захисту буде вважатись невідповідністю вимогам документації.

Таким чином, взяти участь у закупівлі можуть виключено учасники, що пропонують Засоби радіоелектронної боротьби «Синиця 3.5К», оскільки у такому випадку відсутня вимога щодо надання протоколів випробувань, що є дискримінаційним до нашого підприємства, що планує запропонувати еквівалентне обладнання.

У зв’язку з наведеним, просимо зобов’язати замовника виключити вказану вимогу тендерної документації.

У якості доказів додаємо:
- Лист ТОВ «ГЕС» від 18.02.2025 № 18_02_16;
- лист НААУ від 25.02.2025 № 11-5/2-1075.


2. Згідно з додатком 2 до тендерної документації у разі визнання переможцем Учасника, який запропонував еквівалент товару, Учасник з моменту визнання його переможцем до моменту укладання Договору надає Замовнику зразок товару, для випробування та тестування на відповідність всім технічним вимогам та якісним характеристикам відповідно Технічній специфікації, про що складається протокол випробування товару. Строк надання зразків товару повинен становити три календарні дні з дня направлення листа Замовником Учаснику. Надання та пересилання готового товару (як зразка), та його повернення здійснюється за кошти Учасника. У разі невідповідності товару всім технічним вимогам та якісним характеристикам відповідно Технічній специфікації Замовника, Пропозиція повертається на кваліфікацію та відхиляється.

Згідно з частиною 1 статті 26 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.

Згідно з пунктом 44 Особливостей 1178 Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:

3) переможець процедури закупівлі:
відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю;
не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 цих особливостей;
не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;
надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим пункту 42 цих особливостей.

Таким чином, законодавство чітко визначає, що тендерна пропозиція учасників подається виключно через електронну систему закупівель, та чітко визначає підстави для відхилення пропозицій учасників та переможців.

Чинне законодавство не передбачає надання учасниками чи переможцями процедури закупівлі будь-яких зразків продукції.
Крім того, умова документації знову ж таки стосується виключно учасників, що пропонують еквівалент продукції, що відповідно тягне додаткові витрати для участі в тендері для таких учасників, у порівнянні з учасником, який запропонує предмет закупівлі, визначений оголошенням.
Також, умови тендерної документації не встановлено порядку проведення тестувань, у зв’язку з чим, Скаржник не може бути впевненим коректності їх проведення.

Вважаємо вказану вимогу дискримінаційною та просимо зобов’язати замовника виключити її з тендерної документації.

Аналогічної позиції дотримується також і АМКУ у своєму рішенні № 3002-р/пк-пз від 26.02.2025 за процедурою закупівлі № UA-2025-02-11-014546-a

У якості доказів додаємо:
- додаток № 2 до тендерної документації;
- рішення № 3002-р/пк-пз від 26.02.2025 за процедурою закупівлі № UA-2025-02-11-014546-a


Скаржник переконаний, що внесення запропонованих змін, зокрема, вилучення вказаних незаконних та дискримінаційних вимог, надасть можливість взяти участь у процедурі закупівлі всім потенційним учасникам, у тому числі Скаржнику. З урахуванням запропонованих змін замовником не будуть порушуватися права та законні інтереси Скаржника та жодним чином не будуть порушені принципи здійснення публічних закупівель, які встановлені Законом.
Відповідно до ч. 6 ст. 10 Закону доступ до інформації, оприлюдненої на вебпорталі Уповноваженого органу, є безоплатним та вільним. Інформація про закупівлю, визначена цим Законом, розміщується на вебпорталі Уповноваженого органу безоплатно через авторизовані електронні майданчики.
Керуючись ст.ст. 5, 18, 22, 24 Закону України «Про публічні закупівлі»,
ПРОШУ
1. Прийняти скаргу до розгляду.
2. Визнати умови, встановлені Тендерною документацією Процедури закупівлі, такими, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель.
3. Зобов’язати Замовника, з метою усунення порушень законодавства з питань публічних закупівель, внести зміни до Тендерної документації на підставах, наведених в описовій частині цієї скарги.

Додаток:
- Лист ТОВ «ГЕС» від 18.02.2025 № 18_02_16;
- лист НААУ від 25.02.2025 № 11-5/2-1075.
- додаток № 2 до тендерної документації;
- рішення № 3002-р/пк-пз від 26.02.2025 за процедурою закупівлі № UA-2025-02-11-014546-a
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації