• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Код ДК 021:2015: 90520000-8 - Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами (Послуги з утилізації/видалення токсичних, медичних та небезпечних відходів)

Завершена

710 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 7 100.00 UAH
Період оскарження: 25.04.2025 17:01 - 30.04.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП

Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 53e189b62f8643dd96e912bbe6748bba
Ідентифікатор запиту: UA-2025-04-25-011045-a.a1
Назва: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 08.05.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 01.05.2025 16:55
Дата прийняття рішення про відхилення скарги: 13.05.2025 12:56
Автор: ТОВ "ЕКОЛОГІЧНІ ПЕРЕРОБНІ ТЕХНОЛОГІЇ", Богдан Захарченко +380671933515 tender@er-tec.com.ua http://er-tec.com.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 5e8c0743863f45b780c3f85badae6c7c
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації (ідентифікатор закупівлі UA-2025-04-25-011045-a)
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: КОМУНАЛЬНИМ НЕКОМЕРЦІЙНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ "ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР СЛУЖБИ КРОВІ" (надалі - Замовник) були оголошені відкриті торги з особливостями (ідентифікатор закупівлі UA-2025-04-25-011045-a) за ДК 021:2015: 90520000-8 - Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами (Послуги з утилізації/видалення токсичних, медичних та небезпечних відходів)

В умовах тендерної документації по Процедурі закупівлі, ідентифікатор закупівлі UA-2025-04-25-011045-a, наявні дискримінаційні, необґрунтовані та незаконні вимоги що обмежують участь Скаржника та інших потенційних учасників.

У відповідності до ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій.

Аналогічна норма містить п. 56 Особливостей, а саме скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації.

Скаржник бажає скористатись вказаним правом з огляду на встановлення в тендерній документації дискримінаційних умов.

Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати, обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої скаржника - викладені в наступному.

ОБГРУНТУВАННЯ СКАРЖНИКА ПО СУТІ СКАРГИ:

Замовник передбачив у додатку 3 до тендерної документації вимоги до технічних, якісних та кількісних характеристик до предмета закупівлі, зокрема:

Додаток 3
до тендерної документації

Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні
характеристики предмету закупівлі

ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Код ДК 021:2015: 90520000-8 - Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами (Послуги з утилізації/видалення токсичних, медичних та небезпечних відходів)
Технічне завдання
№ Найменування відходів згідно національного переліку Опис відходів Одиниця виміру Кількість
1 18 01 03* Відходи, збирання та видалення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню інфекції використані медичні вироби кг 19 000
2 18 01 09 Лікарські препарати інші таблетки кг 0,98
3 20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи ртутьвміщувальні лампи шт 100

Пункт 18 статті 1 ЗУ «Про управління відходами» дає визначення поняттю «медичні відходи» як «відходи, що утворюються внаслідок здійснення діяльності з медичного обслуговування або ветеринарної практики, здійснення експертиз та досліджень у сфері охорони здоров’я, ветеринарної медицини, у тому числі наукових або дослідницьких робіт».
Спеціальний нормативний документ Наказ МОЗ України № 1827 від 31.10.2024 (далі – Наказ), який вступив в силу 01.04.2025 року та прийшов на заміну Наказу МОЗ України № 325 від 08.06.2015 визначає наступні вимоги:
1. Ці Державні санітарні норми та правила встановлюють загальні вимоги до управління медичними відходами закладами охорони здоров’я, фізичними особами — підприємцями, які зареєстровані в установленому законом порядку та одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, державними спеціалізованими установами, що здійснюють судово-експертну діяльність, неурядовими організаціями, які здійснюють діяльність у сфері протидії поширенню хвороб, зумовлених ВІЛ, суб’єктами господарювання у сфері управління відходами, які мають дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензію на провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, суб’єктами господарювання, які отримали ліцензію на внутрішні перевезення небезпечних відходів вантажними автомобілями.

3. У цих Державних санітарних нормах та правилах терміни вживаються в таких значеннях:
медичні відходи — відходи, пов’язані з доглядом за новонародженими, діагностикою, лікуванням чи профілактикою захворювань у людей (далі — відходи) (підгрупа 18 01 Національного переліку відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2023 року № 1102);

Законодавець чітко розмежував «медичні відходи», як категорію відходів, а Наказ МОЗ України № 1827 від 31.10.2024 визначає, що медичними відходами є ті, що визначені кодами підгрупи 18 01 Національного переліку відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2023 року № 1102.

Наказ МОЗ України № 1827 від 31.10.2024 встановлює загальні та окремі державні санітарні норми та правила управління медичними відходами за відповідними кодами відходів відповідно до Національного переліку відходів.

В межах підгрупи 18 01 Національного переліку відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2023 року № 1102 визначено наступні види відходів:

Національний перелік відходів не включає до підгрупи 18 01 – вид відходів Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи.
Відходи, визначені кодом 20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи, що зазначені у пункті 3 таблиці додатку 3 до тендерної документації, належать до підгрупи 20 01 відходів, відповідно до іншого виду відходів, який передбачений Національним переліком відходів.
Враховуючи, що Замовник є закладом охорони здоров’я, на його діяльність розповсюджуються норми Закону України «Про управління відходами» та спеціальні норми галузевого документу – Наказу МОЗ України №1827 від 31.10.2024.

Виходячи із зазначеною у пункті 1 Наказу МОЗ України № 1827 від 31.10.2024, Скаржник теж зобов’язаний окрім Закону, керуватися зазначеними вимогами, адже він є суб’єктом господарювання у сфері управління відходами, який має дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензію на провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, який отримав ліцензію на внутрішні перевезення небезпечних відходів вантажними автомобілями.

Скаржник має ліцензію на провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, наказ про видачу ліцензії Міндовкілля № 716 від 20.06.2024.

Посилання на наказ: https://mepr.gov.ua/nakaz-mindovkillya-716-vid-20-06-2024/

Відповідно до додатку до наказу Міндовкілля № 716 від 20.06.2024, ми як потенційний учасник маємо право на управління відходами за кодом 18 01 03* Відходи, збирання та видалення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню інфекції, що належать до категорії медичних відходів та є предметом закупівлі (пункт 1 таблиці додатку 3 до тендерної документації).
Також ми як потенційний учасник маємо дозволи на здійснення операцій з оброблення відходів № 3913/24 та № 8417/24 за кодами та видами відходів 18 01 03* Відходи, збирання та видалення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню інфекції та 18 01 09 Лікарські препарати інші, ніж зазначені за кодом 18 01 08, що відноситься до медичних відходів та є предметом закупівлі (пункти 1, 2 таблиці додатку 3 до тендерної документації).
Посилання на реєстр дозволів: https://my.eco.gov.ua/eco/registry
Також Скаржник отримав ліцензію на провадження господарської діяльності з перевезення небезпечних відходів автомобільним транспортом, виданої Державною службою України з безпеки на транспорті, шляхом видачі наказу № 1024 від 24.10.2017 (пункт 25 Додатку №2): Посилання на наказ (відкрите джерело): https://old.dsbt.gov.ua/uk/storinka/nakaz-ukrtransbezpeky-no-1024-vid-24102017-pro-pryynyattyarishennya-shchodo-zalyshennya-0
Потенційний учасник дотримується вимог ЗУ «Про управління відходами» та Наказу МОЗ України № 1827 від 31.10.2024 та відповідає встановленим в них вимогам, про що свідчить наявність у Скаржника усіх передбачених законодавством дозвільних документів.

Включення Замовником до технічного завдання, яким передбачене управління медичними відходами виду відходів «20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи», порушує вимоги Наказу МОЗ України № 1827 від 31.10.2024.
Також зазначена вимога значно звужує конкуренцію, тому що не всі учасники мають одночасно дозвільні документи: ліцензію на управління медичними відходами та дозвіл на оброблення відходів за кодами підгрупи 18 01 Національного переліку відходів, та кодом 20 01 21*.
Зазначену інформацію, як доказ, можна перевірити в ліцензійному реєстрі суб’єктів господарювання шляхом вибірки за відповідними кодами відходів.
Також з метою управління відходами за кодом 20 01 21* Національного переліку відходів суб’єкт господарювання повинен мати відповідну ліцензію та спеціалізовану матеріально-технічну базу, зокрема демеркуризатор. Технічний та технологічний процес управління небезпечними відходами за кодом 20 01 21* Національного переліку відходів кардинально відрізняється від способу управління небезпечними медичними відходами, зокрема, до відходів за таким кодом не застосовується операція видалення, зокрема D10 – спалювання на суші. Єдино можливим законодавчо варіантом оброблення відходів, визначеним кодом 20 01 21* є операції з відновлення, на відміну від медичних відходів, визначених підгрупою 18 01 Національного переліку відходів, до яких застосовується операція з видалення шляхом високотемпературного спалювання.

Включення Замовником виду відходів 20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи до технічного завдання додатку 3 до тендерної документації порушує право Скаржника на його конкуренту участь у даній закупівлі, адже Скаржник має усі дозвільні документи на право управління саме медичними відходами, визначеними Замовником у пунктах 1, 2 таблиці додатку 3.

Зазначена вимога Замовником порушує:
- вимоги Наказу МОЗ України № 1827 від 31.10.2024.
- право на добросовісну конкуренцію (пункт частина 1 статті 5 ЗУ «Про публічні закупівлі»).
- право на недискримінацію учасників та рівне ставлення до них (пункт 4 частина 1 статті 5 ЗУ «Про публічні закупівлі»).
- замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. (частина 4 статті 5 ЗУ «Про публічні закупівлі»).
- відповідність умов тендерної документації вимогам чинного законодавства, як наслідок порушення порядку проведення процедури закупівлі.

Щодо економічної доцільності включення у медичні відходи: відходів «Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи»:

Замовник зобов’язаний у публічних закупівлях дотримуватися принципу максимальної економії, ефективності та пропорційності (частина 2 статті 5 ЗУ «Про публічні закупівлі»).
Проаналізувавши закупівлі у відкритих даних системи https://prozorro.gov.ua/uk Скаржник дійшов до наступного висновку:
Ціна на послугу управління медичними відходами в Україні становить за 1 кг від 26 до 31 грн. Середня – 28,5 грн/кг.
Ціна на послугу управління медичними відходами в Україні з включенням до медичних відходів коду 20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи становить за 1 кг від 36 до 41 грн. Середня – 38,5 грн/кг.
Така значна градація ціни на послуги управління небезпечним медичними відходами відбувається через недотримання Замовниками вимог Наказу МОЗ України № 1827 від 31.10.2024, а саме включення до медичних відходів з іншої групи за кодом 20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи, як наслідок звужується конкуренція, або в багатьох випадках вона взагалі відсутня.
До прикладу закупівля: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-03-27-002862-a.
Різницю в економії орієнтовно 11 % бюджетних коштів для Замовника ми вважаємо значною.
Ми, як потенційний учасник можемо конкурувати на ринку та запропонувати ціну на послугу управління медичними відходами навіть нижче середньої. Більше того, у закупівлі виключно послуг з управління медичними відходами (у тому числі небезпечних) конкуренція серед учасників значна, це прямо впливає на формування ціни, вона в деяких закупівля досягала навіть за 24 грн/кг. (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-04-10-001249-a).
Просимо Вас взяти до уваги також і економічний фактор закупівель, адже дискримінаційне обмеження кола потенційних учасників призведе до завищення ціни на зазначену послугу.

Скаржник не заперечує, якщо Замовник проведе закупівлю на послугу управління не медичних відходів кодом 20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи шляхом відокремлення в окремий лот оголошеної закупівлі, або проведе окремо закупівлю, що наддасть змогу скаржнику прийняти участь вже в оголошеній закупівлі.

Враховуючи наведене, законні права та інтереси Скаржника можуть бути захищені лише шляхом зобов’язання Замовника внести відповідні зміни до тендерної документації та прибрати із тендерної документації вказані дискримінаційні вимоги. Разом із скаргою Скаржник надає документальне підтвердження/докази.

Дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини 4 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною 1 статті 5 Закону.

Вважаємо, що вищенаведені дії Замовника спрямовані на зменшення конкуренції серед учасників, а тому порушують статтю 5 Закону України «Про публічні закупівлі», якою встановлено, що основними принципами здійснення закупівель є відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, запобігання корупційним діям і зловживанням.

У зв’язку із вищевикладеним, керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабміну від 12 жовтня 2022 р. № 1178,

ПРОСИМО:

1) Прийняти скаргу до розгляду.
2) Зобов’язати Замовника, КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ "ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР СЛУЖБИ КРОВІ", внести зміни до умов тендерної документації по закупівлі за ДК 021:2015: 90520000-8 - Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами (Послуги з утилізації/видалення токсичних, медичних та небезпечних відходів), ідентифікатор закупівлі UA-2025-04-25-011045-a, відповідно до вимог, викладених у мотивувальній частині скарги.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації