• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

ДК 021:2015- 90520000- 8 Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами. (Послуги з перевезення та управління небезпечними відходами)

Завершена

3 160 800.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 31 608.00 UAH
Період оскарження: 18.04.2025 19:22 - 14.05.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга

Номер: 62b79077195d4c16a0cd4ae6bde25362
Ідентифікатор запиту: UA-2025-04-18-009398-a.b1
Назва: Скарга
Скарга:
на умови тендерної документації
Дата розгляду скарги: 02.05.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 24.04.2025 14:40
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 07.05.2025 16:30
Дата виконання рішення Замовником: 12.05.2025 13:34
Коментар замовника щодо усунення порушень: Внесені зміни до тендерної документації, зазначені в рішенні АМКУ
Автор: ТОВ ТАРКОМ ЕКОСЕРВІС, Коханов Руслан 380979114498 RUSLANTARKOM@GMAIL.COM http://www.tarkom.com.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: ac0568f7e09740a682e7d42953c302c9
Заголовок пункту скарги: Заголовок
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 18.04.2025 року КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ МЕДИЧНЕ ОБ'ЄДНАННЯ М. КРАМАТОРСЬК" (далі-Замовник) опубліковало оголошення про проведення процедури відкритих торгів з особливостями за предметом: «ДК 021:2015- 90520000- 8 Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами. (Послуги з перевезення та управління небезпечними відходами)» з очікуваною вартістю 3 160 800,00 грн з ПДВ (далі- Процедура закупівлі).
В умовах тендерної документації зі змінами по Процедурі закупівлі, ідентифікатор закупівлі UA-2025-04-18-009398-a, наявні дискримінаційні, необґрунтовані та незаконні вимоги що обмежують участь Скаржника та інших потенційних учасників.
У відповідності до ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій.
Аналогічна норма містить п. 56 Особливостей, а саме скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації.
Скаржник бажає скористатись вказаним правом з огляду на встановлення в тендерній документації дискримінаційних умов.
Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати, обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи - викладені в наступному.

пп Посилання на вимогу тендерної документації Зміст вимоги яка встановлена Замовником в тендерній документації Опис порушення процедури закупівлі та дискримінаційних вимог, які обмежують конкуренцію та участь Скаржника в Процедурі закупівлі
1 П.7.3.1 додатку №2 до тендерної документації - право власності на обладнання (договір купівлі продажу разом з актами приймання-передачі товару (обладнання), оформленим (підписаним) між Постачальником/Продавцем та Покупцем та актом введення обладнання в експлуатацію, оформленим (підписаним) між представниками Постачальника/Продавця та представниками Покупця або чинний договір оренди з актами приймання-передачі обладнання, оформленими (підписаними) між Орендодавцем та Орендарем, разом із актом введення обладнання в експлуатацію Скаржник має на праві власності обладнання, необхідне для надання послуг за закупівлею. Таким обладнанням є установка Вихор.

Стосовно даного обладнання Скаржник має в наявності договір купівлі-продажу, накладну та акт приймання-передачі основних засобів (додаються як докази).

Чинне законодавство України, зокрема Постанова КМУ від 5 грудня 2023 р. № 1278 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами» ( додається як доказ) не вимагає обов’язкової наявності акта введення обладнання в експлуатацію, оформленого (підписаного) між представниками Постачальника/Продавця та представниками Покупця.

Договір купівлі-продажу разом з накладною та актом приймання-передачі є документами, які прямо свідчать про наявність права власності Скаржника на зазначене обладнання.

Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.

Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі
2 П.7.3.2 додатку №2 до тендерної документації Довідка про наявність транспортних засобів (не менше 2-х) (наведено нижче) (самоскиди, вантажні автомобілі з відкритим кузовом та цистерни не допускаються) Скаржник має право на здійснення діяльності з перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів (витяг про видачу ліцензії долається як доказ).
Разом з цим Скаржник має в наявності 1 транспортний засіб для здійснення такої діяльності (докази додаються).

При цьому чинне законодавство України, зокрема Постанова КМУ від 2 грудня 2015 р. № 1001, ЗУ «Про управління відходами», Постанова КМУ від 5 грудня 2023 р. № 1278 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами» (додаються як докази), не вимагає обов’язкової наявності у суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність у сфері перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів або управління небезпечними відходами саме 2 транспортних засобів.

Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії Наказ з додатком про видачу ТОВ «ТАРКОМ ЕКОСЕРВІС» ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, а також витяг про видачу ліцензії на право перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів, яка видана і за відсутності 2 транспортних засобів, що додатково підтверджує незаконність такої вимоги Замовника.

Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.

Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.
3 П.7.3.3 додатку №2 до тендерної документації Надати документи, підтверджуючі наявність складського приміщення для тимчасового зберігання відходів, а саме:
- свідоцтво про державну реєстрацію, яке підтверджує право власності складського приміщення Учасника;
- якщо складське приміщення орендоване, надати договір оренди з актом приймання-передачі об’єкта, оформлений (підписаний) між Орендодавцем та Орендарем Замовник вимагає обов’язкову наявність складського приміщення для тимчасового зберігання відходів. При цьому відповідно до п.25 Постанови КМУ від 5 грудня 2023 р. № 1278 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами», для здійснення видалення небезпечних відходів використовують спеціально відведене і відповідно обладнане місце чи об’єкт (майданчики, складські приміщення, споруди тощо) і спеціальну тару для зберігання небезпечних відходів, технічне обладнання відповідно до технологічних регламентів під час здійснення певних операцій з видалення відходів. Для видалення небезпечних відходів можуть використовуватися технологічні установки з термічного оброблення, які відповідають мінімальним вимогам, встановленим для відновлення небезпечних відходів.

Тобто у суб’єкта господарювання, який здійснює діяльність з управління небезпечними відходами не обов’язково повинно бути наявне саме складське приміщення.

Зокрема Скаржник для видалення небезпечних відходів використовує установку Вихор та виробничу базу (документи про право власності додаються). Тому вимога щодо наявності саме складського приміщення є безпідставною.

Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.

Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі
4 Додаток №4 до тендерної документації № Найменування послуги Код відходу Код операції
1. Послуги з перевезення та управління небезпечними відходами - -
1.1. А4020 Відходи, збирання та видалення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню інфекції; 18 01 03* D15, D13, D10
1.2. А4020 Відходи, збирання та видалення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню інфекції; 18 02 02* D15, D13, D10
1.3. А4020 Хімічні препарати, що складаються або містять небезпечні речовини; 18 01 06* D15, D13, D10
1. 4. А4020 Цитотоксичні та цитостатичні лікарські препарати 18 02 07* D15, D13, D10
2. Послуги з перевезення та управління небезпечними відходами (транспортування) - -
Згідно цієї вимоги тендерної документації технічні вимоги (Додаток 4) містять зокрема операції, які обмежують та дискримінують Скаржника в участі в Процедурі закупівлі, оскільки ліцензія Скаржника не містить всіх операцій які Замовник не обґрунтовано передбачив в технічних вимогах (накази з додатками про видачу ліцензій надаються як доказ).

Відповідно до пункту 22,38 статті 1 ЗУ «Про управління відходами» операції з управління відходами - збирання, перевезення, відновлення та видалення відходів; управління відходами - комплекс заходів із збирання, перевезення, оброблення (відновлення, у тому числі сортування, та видалення) відходів, включаючи нагляд за такими операціями та подальший догляд за об’єктами видалення відходів.

Крім цього, відповідно до ст.4 ЗУ «Про управління відходами» (додається як доказ) ієрархія управління відходами впроваджується центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями з метою (у порядку пріоритетності):
1) запобігання утворенню відходів;
2) підготовки відходів до повторного використання;
3) рециклінгу;
4) відновлення відходів (у тому числі виробництва енергії);
5) видалення відходів.

В той час відповідно до пункту 3,5 статті 1 ЗУ «Про управління відходами» видалення відходів - операція, що не є відновленням відходів, навіть якщо одним із наслідків такої операції є використання речовин або енергії. Перелік операцій з видалення відходів наведено в додатку 1; відновлення відходів - операція, у результаті якої відходи використовуються для корисних цілей, замінюючи матеріали, які мали бути використані для виконання певної функції або які підготовлені для виконання цієї функції на підприємстві чи в іншій господарській діяльності. Перелік операцій з відновлення відходів наведено в додатку 2

Згідно вказаних додатків до ЗУ «Про управління відходами»:
Додаток 1
до Закону України
від 20 червня 2022 року № 2320-IX

ПЕРЕЛІК
операцій з видалення відходів

D1 Розміщення на поверхні чи в землі, у тому числі захоронення тощо

D2 Оброблення ґрунтом, у тому числі біологічний розклад рідких або мулових відходів у ґрунті тощо

D3 Закачування на глибину, у тому числі закачування відходів відповідної консистенції у свердловини, соляні куполи або природні резервуари тощо

D4 Скидання на поверхню рідких і шламових (мулових) відходів, у тому числі скидання рідких або шламових відходів у котловани, ставки чи відстійники тощо

D5 Захоронення на спеціально обладнаних полігонах, у тому числі захоронення у відокремлених секціях, закритих та ізольованих одна від одної та від навколишнього природного середовища, тощо

D6 Скидання у водойми, крім морів/океанів

D7 Скидання в моря/океани, у тому числі на морське дно

D8 Біологічне оброблення, не зазначене в інших позиціях цього додатка, в результаті якого утворюються кінцеві сполуки чи суміші, що видаляються шляхом здійснення операцій, визначених у позиціях D1-D12 цього додатка

D9 Фізико-хімічне оброблення, не зазначене в інших позиціях цього додатка, в результаті якого утворюються кінцеві сполуки чи суміші, що видаляються шляхом здійснення операцій, визначених у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі випарювання, висушування, кальцинування тощо

D10 Спалювання на суші

D11 Спалювання в морі (заборонено законодавством Європейського Союзу і міжнародними конвенціями)

D12 Постійне зберігання, у тому числі у спеціальних контейнерах у шахті тощо

D13 Попередні операції з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення

D14 Перепакування перед здійсненням операцій, визначених у позиціях D1-D13 цього додатка

D15 Зберігання перед здійсненням операцій, визначених у позиціях D1-D14 цього додатка


Додаток 2
до Закону України
від 20 червня 2022 року № 2320-IX

ПЕРЕЛІК
операцій з відновлення відходів

R1 Використання переважно як палива чи в інший спосіб для виробництва енергії*

R2 Відновлення/регенерація розчинників

R3 Рециклінг/відновлення органічних речовин, що не використовуються як розчинники, у тому числі компостування та інші процеси біологічної трансформації, а також підготовка до повторного використання, газифікація та піроліз, коли компоненти використовуються як хімікати, та відновлення органічних матеріалів у вигляді засипки

R4 Рециклінг/відновлення металів та їх сполук (включаючи підготовку до повторного використання)

R5 Рециклінг/відновлення інших неорганічних матеріалів (включаючи підготовку до повторного використання, рециклінг неорганічних будівельних матеріалів, відновлення неорганічних матеріалів у вигляді зворотного заповнення та очищення ґрунту, що приводить до відновлення ґрунту)

R6 Регенерація кислот чи основ

R7 Відновлення компонентів, що використовуються для зменшення забруднення

R8 Відновлення компонентів із каталізаторів

R9 Очищення нафтопродуктів чи інші види їх повторного використання

R10 Оброблення ґрунту, що сприяє веденню сільського господарства чи поліпшує стан навколишнього природного середовища

R11 Використання відходів, утворених під час здійснення операцій, визначених у позиціях R1-R10 цього додатка

R12 Попередні операції з відходами для здійснення операцій, визначених у позиціях R1-R11 цього Додатка. Якщо інший код R не підходить, це може включати попередні операції до відновлення, включаючи попереднє оброблення, у тому числі демонтаж, сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування, перепакування, відокремлення, змішування або змішування перед подачею на будь-які операції, визначені у позиціях R1- R11 цього додатка

R13 Зберігання відходів перед здійсненням операцій, визначених у позиціях R1-R12 цього додатка (крім операції збирання)

Відповідно до ст.4 ЗУ «Про управління відходами» рециклінг та відновлення відходів є більш пріоритетною операцією. Тобто операції за кодами R є більш пріоритетними, ніж операції за кодами D.


Щоб надати послуги що передбачені предметом закупівлі Скаржник не зобов'язаний застосовувати до відходів 18 01 03*, 18 02 02*, 18 01 06*, 18 02 07* таку операцію як D13, а саме здійснювати попередні операції з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення.

Замовник в той час не закуповує послуги з попередніх операцій з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення.

Скаржник може надати послуги з управління вказаними відходами використовуючи можливості субпідрядника/співвиконавця з такими операціями як R13, тобто здійснити відновлення перелічених відходів.

Таким чином, стає незрозуміло навіщо майбутньому виконавцю здійснювати попередні операції з медичними відходами перед операціями з видалення.


З огляду на вказане, Скаржник вважає що предмет закупівлі та тендерні вимоги в цій частинні повинні містити можливість більшого переліку застосування операцій до небезпечних відходів, зокрема можливість застосування операцій за кодом R або D.

Крім цього, у предметі закупівлі, так і у Додатку №2 до тендерної документації не зазначено, що закупляються операції з відходами. Натомість закупляються послуги. Зокрема, відповідно до назви оголошення про закупівлю та Додатку №2 закупляються Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами. Також не зазначено, що послуги, які закупляє Замовник він вважає операціями з відходами. Але разом з цим, у цьому Додатку №2 до тендерної документації безпідставно зазначені коди операцій D13, D15, D10.
При цьому послуги у сфері поводження з відходами не є операціями з відходами.


Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія) відповідно до положень Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості) здійснюється розгляд скарг про порушення замовниками порядку проведення процедур публічних закупівель у тому числі – послуг з управління небезпечними відходами. Враховуючи соціальну важливість цього ринку та значну кількість скарг щодо порушень з боку замовників зазначених процедур закупівель, Комісією було надіслано запит до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, зокрема, щодо роз’яснення положень законодавства в частині порядку визначення кодів операцій з управління відходами за кожним відповідним кодом відходів. У відповідь на запит Комісії Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України повідомило, що вичерпного переліку кодів операцій з управління відходами за кожним кодом відходів згідно Національного переліку чинним законодавством України не встановлено. Також, посилаючись на положення статей 16 та 17 Закону України «Про управління відходами», Міністерство повідомило, що перелік відходів та перелік операцій з управління відходами визначає сам суб’єкт господарювання при отриманні дозволу на здійснення операцій з оброблення відходами, виходячи з переліку основного технологічного обладнання, устаткування для оброблення відходів, які він має, наявної проектної документації, а також висновку з оцінки впливу на довкілля, яким оцінено допустимість провадження планованої діяльності та екологічні умови її провадження. Враховуючи практику розгляду Комісією відповідних скарг та інформацію, надану Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, звертаємо увагу замовників, що тендерна документація обов’язково повинна містити інформацію про коди відходів (згідно з Порядком класифікації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2023 р. № 1102), послуги з управління якими є предметом закупівлі. Разом з цим, перелік кодів операцій з управління відходами за кожним відповідним кодом відходів визначає сам суб’єкт господарювання, який отримав необхідні дозвільні документи та несе відповідальність за невиконання відповідних ліцензійних умов, у разі притягнення його до такої відповідальності органом, уповноваженим на здійснення контролю за дотриманням таких ліцензійних умов. Практика розгляду скарг свідчить, що встановлення замовником у тендерній документації конкретного переліку кодів операцій з управління відходами може бути некоректним та дискримінаційним по відношенню до потенційних учасників процедур закупівель, що призводить до збільшення кількості скарг суб’єктів господарювання щодо наведених вище питань та відповідно – до затягування процедур закупівель послуг з управління небезпечними відходами. Орган оскарження звертає увагу на необхідність врахування зазначеної інформації замовниками під час підготовки тендерної документації». https://amcu.gov.ua/napryami/oskarzhennya-publichnih-zakupivel/do-uvahy-subiektiv-oskarzhennia-ta-zamovnykiv/shchodo-problemnykh-pytan-zakupivel-posluh-z-upravlinnia-nebezpechnymy-vidkhodamy-v-chastyni-vyznachennia-kodiv-operatsii-z-upravlinnia-vidkhodamy

Крім цього, безпідставним є визначення такого коду відповідно до Базельської конвенції (додається як доказ) як А4020. Оскільки у Базельській конвенції щодо цього коду зазначені такі відходи як Клінічні та пов’язані з цим відходи; тобто відходи, які утворюються внаслідок медичної, парамедичної, зуболікарською, ветеринарної чи подібної практики, та відходи, що накопичуються у лікарнях й інших установах в ході оглядів та лікування пацієнтів або ж здійснення науково-дослідних проектів. При цьому відходи, як Замовник безпідставно класифікує під код А4020 є зовсім іншими за формулюванням. Тому незрозуміло на підставі чого Замовник відносить відходи, які є предметом закупівлі до коду А4020.

З огляду на це, Замовник не обґрунтував і не довів необхідність встановлення зазначеної дискримінаційної умови в тендерній документації.

Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.

Враховуючи наведене, законні права та інтереси Скаржника можуть бути захищені лише шляхом зобов’язання Замовника внести відповідні зміни до тендерної документації та прибрати із тендерної документації вказані дискримінаційні вимоги або відмінити процедуру закупівлі у разі неможливості внесення таких змін. Разом із скаргою Скаржник надає документальне підтвердження/докази.
Дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини 4 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною 1 статті 5 Закону.
Вважаємо, що вищенаведені дії Замовника спрямовані на зменшення конкуренції серед учасників, а тому порушують статтю 5 Закону України «Про публічні закупівлі», якою встановлено, що основними принципами здійснення закупівель є відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, запобігання корупційним діям і зловживанням.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації