• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги з прання медичної білизни Код ДК 021:2015 - 98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення

Завершена

1 125 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 11 250.00 UAH
Період оскарження: 25.03.2025 13:38 - 02.04.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП

на неправомірні та дискримінаційні вимоги, які містяться в тендерній документації Замовника, щодо процедури відкриті торги на закупівлю послуг ДК 021:2015: 98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення (послуги прання медичної білизни)

Номер: 2f382db8bd614d588156c3dae3b96a3c
Ідентифікатор запиту: UA-2025-03-25-006516-a.a1
Назва: на неправомірні та дискримінаційні вимоги, які містяться в тендерній документації Замовника, щодо процедури відкриті торги на закупівлю послуг ДК 021:2015: 98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення (послуги прання медичної білизни)
Скарга:
Відповідно до ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі», надалі – Закон, закупівлі здійснюються за такими принципами та недискримінації Учасників: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням. Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах. Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до інформації розміщеної в системі електронних закупівель ProZorro, Замовником – Комунальне некомерційне підприємство "Тернопільська комунальна міська лікарня №2" оголошено закупівлю за предметом Код ДК 021:2015: 98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення (послуги з прання медичної білизни) за ідентифікатором закупівлі UA-2025-03-25-006516-a і, очікувана вартість закупівлі – 1 125 000,00 гривня (з ПДВ), кінцевий термін подання тендерних пропозицій – до 02.04.2025 до 10:00 год. (далі – Закупівля). Відповідно до частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Згідно з частиною 8 статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, але не пізніше ніж за чотири дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, встановленого до внесення змін до тендерної документації. Відповідно до пункту 59 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (надалі за текстом Особливості) встановлено, що скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації. У тендерній документації Замовник допустив порушення чинного законодавства, зокрема порушення принципу недискримінації учасників та рівного ставлення до них та вимог до них, що закріплені ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», та які суттєво обмежують конкуренцію під час проведення процедури Закупівлі. Нижченаведені вимоги по відношенню до мене, як до потенційного учасника є дискримінаційними та порушують мої законні права та інтереси, щодо участі в закупівлі, керуючись положеннями статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі», предметом та підставами скарги є наступне. ПІДСТАВА №1 Згідно з вимогами пункту 6 Додатку 2 (Технічна специфікація) до Тендерної документації на закупівлю послуг ДК 021:2015: 98310000 -9 Послуги з прання і сухого чищення ідентифікатор закупівлі UA-2025-03-25-006516-a, Замовник вимагає від Учасників «На дезінфікуючий засіб що буде використовуватись учасником при наданні послуг, учасник у складі тендерної пропозиції надає: - Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, що підтверджує відповідність ТУ У 24.4-30906521-001-2000. - Інструкцію щодо застосування дезінфекційного засобу, що має містити інформацію про приготування робочих розчинів. - Витяг з державного реєстру дезінфекційних засобів.» Встановлена Замовником вимога про надання Висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи, що підтверджує відповідність ТУ У 24.4-30906521-001-2000, відноситься тільки до одного дезінфікуючого засобу "Дезосепт Форте" виробником якого є НАУКОВО-ВИРОБНИЧЕ ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ДЕЗО" (код ЄДРПОУ 30906521) (Україна, 82300, Львівська обл., місто Борислав, ВУЛ.ДРОГОБИЦЬКА, будинок 284), а тому є незаконною та неправомірною. Варто відзначити, що при пошуку інформації в мережі Інтернет про дезінфікуючий засіб, що відповідає ТУ У 24.4-30906521-001-2000, усі посилання свідчать про дезінфікуючий засіб «Дезосепт Форте». Даний препарат використовують для дезінфекції технологічного обладнання (резервуари, ємності, теплообмінники, ліній розливу, упаковки і розфасовки), трубопроводів, інвентарю, тари, санітарно-побутових приміщень. Здатен добре змішуватись з водою. Рекомендується використовувати для обладнання, виготовленого зі сталі, алюмінію, оцинкованого заліза, емалі, гуми. Препарат має широкий температурний діапазон застосування та на поверхні обладнання розкладається на нешкідливі залишки, що легко змиваються водою. Надоцтова кислота на оцтову кислоту, воду та кисень, що також має екологічніший ефект через не забруднення навколишнього середовища. Склад: пероксид водню у межах 5,0-20,0%, надоцтова кислота у межах 5,0- 10,0% та оцтова кислота у межах 5,0-10,0%. Метод застосування: дезінфекція твердих поверхонь приміщень, обладнання, санітарно-технологічного устаткування в закладах соціального захисту; вогнищах інфекційних захворювань та подібне. Рекомендована концентрація - 0,15%, готують окремо розчинюючи у 1 л води 15 мл концентрованого препарату та перемішують 1- 2 хв [52]. Для обробки обладнання пропонується чергувати такі засоби, як Біомой та Ладоксин, які будуть чергуватись для запобігання резистентності. При цьому, надати документи, що свідчать про відповідність санітарно-гігієнічним нормам України на інший дезінфікуючий засіб іншого виробника, ніж "Дезосепт Форте" неможливо, оскільки відсутній будь-який інший виробник, який зможе запропонувати аналогічний дезінфікуючий засіб з такими ж технічними параметрами у їх сукупності, яка вимагається Тендерною документацією. Провівши дослідження ринку дезінфікуючих засобів та проаналізувавши Висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи, які пропонуються на ринку України постачальниками різноманітних торгівельних марок різних виробників, встановлено, що технічні характеристики жодної торгівельної марки дезінфікуючого засобу, окрім як «Дезосепт Форте», не відповідають вимогам ТУ У 24.4-30906521-001-2000, які встановлені Замовником в Додатку 2 Тендерної документації. В зв’язку з цим вважаємо, що дана вимога є дискримінаційною по відношенню до учасників та встановлена Замовником неправомірно з метою обмеження конкуренції серед учасників в даному тендері. Окрім цього, звертаємо увагу, що предметом закупівлі є «Послуги з прання медичної білизни за кодом ДК 021:2015: 98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення», а не закупівлю товарів за кодом ДК 021:2015: 33630000-5 — Антисептичні та дезінфекційні засоби, щоб встановлювати вимоги для підтвердження використання дезінфікуючого засобу у процесі прання, який відповідає ТУ У 24.4-30906521-001-2000 без надання альтернативного чи еквівалентного засобу. А також, Замовник в Тендерній документації жодним чином не обґрунтував необхідність надання у складі тендерної пропозиції на підтвердження використання під час надання послуг прання дезінфікуючого засобу саме Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, що підтверджує відповідність ТУ У 24.4-30906521-001-2000. Відповідно до п. п. 2, 3 Додатку 2, Замовник визначив, що прання білизни має здійснюватися учасником у виробничих приміщеннях з використанням відповідного технологічного обладнання та відповідно до затверджених методик (інструкцій), а саме відповідно до інструкції щодо надання послуг з прання білизни, затвердженої відповідно до Наказу Українського союзу об'єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення 27 серпня 2000 р. N 20 ( z0803-00 ), а збирання, перевезення, обробка, прання забрудненої білизни та відвантаження чистої білизни з подальшою доставкою Учасник (Виконавець) має проводити відповідно до Інструкції зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання білизни у закладах охорони здоров’я, затвердженої Наказом МОЗ України 30.04.2014 №293 та зареєстрованої в МЮ України 28 травня 2014 року №556/25333. У вказаних актах правового регулювання жодним чином не встановлено використання під час прання дезінфікуючого засобу, що відповідає ТУ У 24.4-30906521-001-2000, та не зазначено про використання дезінфікуючого засобу, який підтверджує відповідність цього засобу ТУ У 24.4-30906521-001-2000, що у черговий раз підтверджує дискримінаційну вимогу. Таким чином, дана вимога про надання «Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, що підтверджує відповідність ТУ У 24.4-30906521-001-2000» безпосередньо обмежує моє право, як учасника взяти участь в даній закупівлі, оскільки Скаржник при наданні послуг використовує дезінфікуючий засіб з ензимними складовими DEZHOUSE, виробником якого є ТОВ «Побутхім Шепетівка». Слід зауважити, що дезінфікуючі засоби ТОВ «Побутхім Шепетівка», як і дезінфікуючі засоби НАУКОВО-ВИРОБНИЧОГО ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА "ДЕЗО" мають державну реєстрацію (перереєстрацію) за результатами експертизи реєстраційних матеріалів на такі засоби, проведеної експертною установою - державним підприємством “Комітет з питань гігієнічного регламентування Міністерства охорони здоров’я України”. Засоби, які пропонуються ТОВ «Побутхім Шепетівка» не гірші, ніж ті, що вимагаються Замовником, а деякі навіть кращі. Але документацією встановлюється дискримінаційне обмеження, що полягає у можливій дискримінації учасників, що недотримають вимоги, що встановлена замовником в Додатку 2. Відповідно до ст. 5 Закону України "Про підприємництво" від 07.02.91 N 698-XII одним із принципів підприємництва в Україні є самостійне формування програми діяльності та вибір постачальників і споживачів вироблюваної продукції. Встановлення Замовником обов'язкового асортименту для Учасників порушує цей принцип та є втручанням у діяльність підприємств. Така необґрунтована вимога з боку Замовника, може свідчити про узгоджені дії, про можливу змову Замовника закупівлі послуг із певним постачальником послуг, який уже має у своєму розпорядженні саме такий дезінфікуючий засіб, який відповідатиме вимогам Висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи, що підтверджує відповідність ТУ У 24.4-30906521-001-2000. ПІДСТАВА №2 Відповідно до вимоги пункту 8 Додатку 2 (Технічна специфікація) до Тендерної документації на закупівлю послуг ДК 021:2015: 98310000 -9 Послуги з прання і сухого чищення ідентифікатор закупівлі UA-2025-03-25-006516-a, Замовник вимагає від Учасників надати копію діючого сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці». Вимоги та настанови щодо застосування», такий сертифікат повинен бути виданий на ім’я Учасника та повинен бути виданий органом з сертифікації, що акредитований Національним агентством з акредитації України (НААУ), на підтвердження чого у складі тендерної пропозиції надається атестат про акредитацію, виданий НААУ. ISO – це міжнародна організація зі стандартизації, метою якої є ратифікація розроблених стандартів. Сертифікація ISO не є обов’язковою на території України, а вартість отримання такого сертифіката може становити 30 000,00 грн. та більше. У разі відсутності даного сертифіката, якого вимагає Замовник, Учаснику потрібно внести додаткові витрати для оформлення документа, який може бути необов’язковим у його сфері діяльності. При цьому оформлення такого сертифіката відбувається близько місяця. А також, перелік ISO стандартів налічує більше ніж 16 000 одиниць та отримати всі сертифікати нереально. ISO 45001 — це світовий міжнародний стандарт охорони праці та безпеки, виданий для захисту працівників і відвідувачів від нещасних випадків і захворювань, пов’язаних із виробництвом. Сертифікація ISO 45001 була розроблена для пом’якшення будь-яких факторів, які можуть завдати непоправної шкоди працівникам і бізнесу. Як результат, ISO 45001 стосується пом’якшення будь-яких факторів, які є шкідливими або становлять небезпеку для фізичного та/або психічного благополуччя працівників. За таких умов, участь у Процедурі закупівлі зможуть взяти лише Учасники, які зможуть надати вищезазначений сертифікат, що є дискримінаційним до Учасників, у т.ч. тих, що не зобов’язані мати та/або не мають сертифікат ISO 45001:2019. Отже, дана вимога щодо надання учасником сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці Вимоги та настанови щодо застосування» встановлена Замовником з метою підтвердження технічних і якісних характеристик предмета закупівлі, проте зазначений сертифікат свідчить про проходження навчань та одержання рекомендацій у сфері охорони здоров’я та безпеки праці, а не процес надання послуг прання, що є предметом закупівлі. Скаржник звертає увагу, що предметом закупівлі є послуги прання, а сертифікат відповідності згідно з ДСТУ ISO 45001:2019 надається не стосовно конкретного предмета закупівлі, а щодо охорони здоров’я та безпеки праці на підприємстві з метою захисту працівників і відвідувачів від нещасних випадків і захворювань, пов’язаних із виробництвом, тобто в цілому на діяльність організації/компанії. В Україні діє принцип добровільної сертифікації. Тобто, ніхто не може зобов’язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати підприємство. Підтвердженням дотримання норм охорони здоров’я та безпеки праці згідно Закону України «Про охорону праці» та Кодексу законів про працю України є положення (наприклад, Положення про службу охорони праці підприємства), інструкції з охорони праці, журнали (наприклад, журнал реєстрації вступного інструктажу з охорони праці), ведення яких є обов’язковим для всіх підприємств. Тому Замовник в своїй Тендерній документації повинен би затребувати альтернативний перелік вищевказаних документів від учасників, який не містить дискримінуючих ознак, а загальноприйнятний для всіх учасників. Скаржник зазначає, що не отримував сертифікат відповідності вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці Вимоги та настанови щодо застосування», проте у Скаржника на підтвердження якості надання послуг прання, має Сертифікат на відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи менеджменту з управління якістю», що безпосередньо впливає на якість та своєчасність надання послуг прання Замовникам, з якими у нас укладено договори. У зв'язку з цим, дана вимога Замовника в частині надання учасниками сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці Вимоги та настанови щодо застосування» стосовно даного предмета закупівлі не підтверджує якісні та технічні характеристики надання послуг. Замовник зазначає, що відповідно до статті 23 Закону технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг). У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. З урахуванням вище зазначеного, за твердженням Замовника одним із доказів необхідного рівня якості надання послуг є підтвердження відповідності шляхом надання Учасником Сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці Вимоги та настанови щодо застосування». А отже, враховуючи вищезазначене, дана вимога Замовника з наданням переліку документів, що можуть бути надані учасниками на рівних умовах, відповідно до законодавства України, повинна бути віднесена до Розділу Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності Учасника кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі». Як наслідок, включення даної вимоги до тендерної документації, зокрема до технічної специфікації тендерної документації, є незаконним та протиправним, що призводить до омани Учасника та прямої дискримінації мене, як потенційного учасника, та інших потенційних учасників, що призвело до обмеження та неконкурентних відкритих торгів. ПІДСТАВА №3 Окрім вищевказаних підстав, Замовник згідно підпункту 1.3. пункту 1 Додатку 1 до Тендерної документації «Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності УЧАСНИКА кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 Закону “Про публічні закупівлі»», вимагає від учасників додатково, з метою підтвердження відсутності негативного попереднього досвіду співпраці, якщо між Учасником та Замовником даної закупівлі раніше (до моменту оголошення цієї закупівлі) було укладено договір про надання послуг з прання і сухого чищення, такий Учасник обов’язково повинен надати відгук про співпрацю, виданий Замовником. Дана вимога є дискримінаційною оскільки виконання такої вимоги напряму залежить від волі Замовника, так як даний відгук про співпрацю має надати сам Замовник. Також при зверненні потенційних учасників до Замовника за даним відгуком дає можливість Замовнику до початку проведення аукціону знати хто буде брати участь у торгах, що перешкоджає самому принципу проведення публічних закупівель це чесності і прозорості. Тому дана вимога може слугувати підставою вважати, що Замовник створює штучні перешкоди для потенційних учасників з метою співпраці з давно узгодженим переможцем даної закупівлі, оскільки Замовник свідомо може надати затребуваний відгук після закінчення терміну подання пропозицій закупівлі. Як наслідок дана вимога перешкоджає Скаржнику взяти участь в даній закупівлі, оскільки Замовник створює передумови залежності учасника від дій Замовника. Скаржник вважає, що його підприємство може зазнати збитків (не одержані доходи, упущена вигода), пропозиція може бути неправомірно відхилена внаслідок порушення Замовником вимог 1, 3, 5, 11, 16, 22, 26, 28, 29, 31, 36 Закону, Конституції України, Господарського та Цивільного кодексів України, пропозиція може бути відхилена за формальними ознаками, створення монополії замовником може призвести до значного перевитрачання бюджетних коштів. Неправомірні дії Замовника свідчать про зловживання та можуть призвести до корупційного правопорушення. З метою запобігання корупційним діям і зловживанням, приймаючи до уваги, що вищевказані порушення установленого порядку проведення процедури закупівлі впливають на об’єктивність визначення переможця процедури закупівлі та призводять до неефективного витрачання державних коштів, а також захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення Замовника, що суперечать законодавству у сфері державних закупівель і внаслідок яких порушено право та законні інтереси, у відповідності до статті 40 Конституції України та абзацу 4 статті 55 Конституції України; пункту 3 статті 8 та статті 18 Закону, враховуючи вищезазначене, прошу зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації Оскільки, вказані спірні вимоги є незаконними та дискримінаційними, Замовник в оскаржуваній тендерній документації порушує ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а також порушує моє право на участь у даній закупівлі, право на рівне ставлення до учасників закупівлі та забезпечення конкурентної процедури закупівлі, просимо зобов’язати Замовника привести тендерну документацію у відповідність до Закону України «Про публічні закупівлі», шляхом видалення вищезазначених вимог тендерної документації. Практика Антимонопольного Комітету України із зазначеного питання є сталою та незмінною протягом тривалого часу. Аналогічні висновки Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель викладено зокрема, але не виключно, у Рішеннях: - рішенні №3270-р/пк-пз від 23.02.2021, рішення №11323-р/пк від 24.05.2021, рішенні№9206-р/пк від 27.04.2021, рішення №8809-р/пк-пз від 22.04.2021, тощо. На підставі вищевикладеного, керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», - ПРОСИМО: 1. Прийняти скаргу до розгляду. 2. Прийняти рішення про встановлення порушень Замовником – Комунальне некомерційне підприємство "Тернопільська комунальна міська лікарня №2" процедури закупівлі за ідентифікатором закупівлі UA-2025-03-25-006516-a. 3. Зобов’язати Замовника усунути дискримінаційні умови (вимоги) зазначені вище та привести тендерну документацію у відповідність із вимогами чинного законодавства України. Додатки: 1. Витяг з ЄДРЮОФОП; 2. Копія Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи; 3. Копія Сертифікату на відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи менеджменту з управління якістю». Фізична особа-підприємець Семенюк Денис Петрович _____________________ (підпис)
Дата розгляду скарги: 08.04.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 01.04.2025 17:55
Дата прийняття рішення про відхилення скарги: 10.04.2025 16:02
Автор: ФОП Семенюк Денис Петрович, Денис Семенюк 380986605544 denuscp@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: bc6566a4dc6d4694b21d87138b6ed013
Заголовок пункту скарги: неправомірні та дискримінаційні вимоги, які містяться в тендерній документації Замовника, щодо процедури відкриті торги на закупівлю послуг ДК 021:2015: 98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення (послуги прання медичної білизни)
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: ПІДСТАВА №1

Згідно з вимогами пункту 6 Додатку 2 (Технічна специфікація) до Тендерної документації на закупівлю послуг ДК 021:2015: 98310000 -9 Послуги з прання і сухого чищення ідентифікатор закупівлі UA-2025-03-25-006516-a, Замовник вимагає від Учасників «На дезінфікуючий засіб що буде використовуватись учасником при наданні послуг, учасник у складі тендерної пропозиції надає:
- Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, що підтверджує відповідність ТУ У 24.4-30906521-001-2000.
- Інструкцію щодо застосування дезінфекційного засобу, що має містити інформацію про приготування робочих розчинів.
- Витяг з державного реєстру дезінфекційних засобів.»

Встановлена Замовником вимога про надання Висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи, що підтверджує відповідність ТУ У 24.4-30906521-001-2000, відноситься тільки до одного дезінфікуючого засобу "Дезосепт Форте" виробником якого є НАУКОВО-ВИРОБНИЧЕ ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ДЕЗО" (код ЄДРПОУ 30906521) (Україна, 82300, Львівська обл., місто Борислав, ВУЛ.ДРОГОБИЦЬКА, будинок 284), а тому є незаконною та неправомірною.
Варто відзначити, що при пошуку інформації в мережі Інтернет про дезінфікуючий засіб, що відповідає ТУ У 24.4-30906521-001-2000, усі посилання свідчать про дезінфікуючий засіб «Дезосепт Форте». Даний препарат використовують для дезінфекції технологічного обладнання (резервуари, ємності, теплообмінники, ліній розливу, упаковки і розфасовки), трубопроводів, інвентарю, тари, санітарно-побутових приміщень. Здатен добре змішуватись з водою. Рекомендується використовувати для обладнання, виготовленого зі сталі, алюмінію, оцинкованого заліза, емалі, гуми. Препарат має широкий температурний діапазон застосування та на поверхні обладнання розкладається на нешкідливі залишки, що легко змиваються водою. Надоцтова кислота на оцтову кислоту, воду та кисень, що також має екологічніший ефект через не забруднення навколишнього середовища. Склад: пероксид водню у межах 5,0-20,0%, надоцтова кислота у межах 5,0- 10,0% та оцтова кислота у межах 5,0-10,0%. Метод застосування: дезінфекція твердих поверхонь приміщень, обладнання, санітарно-технологічного устаткування в закладах соціального захисту; вогнищах інфекційних захворювань та подібне. Рекомендована концентрація - 0,15%, готують окремо розчинюючи у 1 л води 15 мл концентрованого препарату та перемішують 1- 2 хв [52]. Для обробки обладнання пропонується чергувати такі засоби, як Біомой та Ладоксин, які будуть чергуватись для запобігання резистентності.
При цьому, надати документи, що свідчать про відповідність санітарно-гігієнічним нормам України на інший дезінфікуючий засіб іншого виробника, ніж "Дезосепт Форте" неможливо, оскільки відсутній будь-який інший виробник, який зможе запропонувати аналогічний дезінфікуючий засіб з такими ж технічними параметрами у їх сукупності, яка вимагається Тендерною документацією.
Провівши дослідження ринку дезінфікуючих засобів та проаналізувавши Висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи, які пропонуються на ринку України постачальниками різноманітних торгівельних марок різних виробників, встановлено, що технічні характеристики жодної торгівельної марки дезінфікуючого засобу, окрім як «Дезосепт Форте», не відповідають вимогам ТУ У 24.4-30906521-001-2000, які встановлені Замовником в Додатку 2 Тендерної документації.
В зв’язку з цим вважаємо, що дана вимога є дискримінаційною по відношенню до учасників та встановлена Замовником неправомірно з метою обмеження конкуренції серед учасників в даному тендері.
Окрім цього, звертаємо увагу, що предметом закупівлі є «Послуги з прання медичної білизни за кодом ДК 021:2015: 98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення», а не закупівлю товарів за кодом ДК 021:2015: 33630000-5 — Антисептичні та дезінфекційні засоби, щоб встановлювати вимоги для підтвердження використання дезінфікуючого засобу у процесі прання, який відповідає ТУ У 24.4-30906521-001-2000 без надання альтернативного чи еквівалентного засобу.
А також, Замовник в Тендерній документації жодним чином не обґрунтував необхідність надання у складі тендерної пропозиції на підтвердження використання під час надання послуг прання дезінфікуючого засобу саме Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, що підтверджує відповідність ТУ У 24.4-30906521-001-2000.
Відповідно до п. п. 2, 3 Додатку 2, Замовник визначив, що прання білизни має здійснюватися учасником у виробничих приміщеннях з використанням відповідного технологічного обладнання та відповідно до затверджених методик (інструкцій), а саме відповідно до інструкції щодо надання послуг з прання білизни, затвердженої відповідно до Наказу Українського союзу об'єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення 27 серпня 2000 р. N 20 ( z0803-00 ), а збирання, перевезення, обробка, прання забрудненої білизни та відвантаження чистої білизни з подальшою доставкою Учасник (Виконавець) має проводити відповідно до Інструкції зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання білизни у закладах охорони здоров’я, затвердженої Наказом МОЗ України 30.04.2014 №293 та зареєстрованої в МЮ України 28 травня 2014 року №556/25333.
У вказаних актах правового регулювання жодним чином не встановлено використання під час прання дезінфікуючого засобу, що відповідає ТУ У 24.4-30906521-001-2000, та не зазначено про використання дезінфікуючого засобу, який підтверджує відповідність цього засобу ТУ У 24.4-30906521-001-2000, що у черговий раз підтверджує дискримінаційну вимогу.
Таким чином, дана вимога про надання «Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, що підтверджує відповідність ТУ У 24.4-30906521-001-2000» безпосередньо обмежує моє право, як учасника взяти участь в даній закупівлі, оскільки Скаржник при наданні послуг використовує дезінфікуючий засіб з ензимними складовими DEZHOUSE, виробником якого є ТОВ «Побутхім Шепетівка».
Слід зауважити, що дезінфікуючі засоби ТОВ «Побутхім Шепетівка», як і дезінфікуючі засоби НАУКОВО-ВИРОБНИЧОГО ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА "ДЕЗО" мають державну реєстрацію (перереєстрацію) за результатами експертизи реєстраційних матеріалів на такі засоби, проведеної експертною установою - державним підприємством “Комітет з питань гігієнічного регламентування Міністерства охорони здоров’я України”.
Засоби, які пропонуються ТОВ «Побутхім Шепетівка» не гірші, ніж ті, що вимагаються Замовником, а деякі навіть кращі. Але документацією встановлюється дискримінаційне обмеження, що полягає у можливій дискримінації учасників, що недотримають вимоги, що встановлена замовником в Додатку 2.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про підприємництво"
від 07.02.91 N 698-XII одним із принципів підприємництва в Україні є самостійне формування програми діяльності та вибір постачальників і споживачів вироблюваної
продукції. Встановлення Замовником обов'язкового асортименту для Учасників порушує цей принцип та є втручанням у діяльність підприємств.

Така необґрунтована вимога з боку Замовника, може свідчити про узгоджені дії, про можливу змову Замовника закупівлі послуг із певним постачальником послуг, який уже має у своєму розпорядженні саме такий дезінфікуючий засіб, який відповідатиме вимогам Висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи, що підтверджує відповідність ТУ У 24.4-30906521-001-2000.

ПІДСТАВА №2

Відповідно до вимоги пункту 8 Додатку 2 (Технічна специфікація) до Тендерної документації на закупівлю послуг ДК 021:2015: 98310000 -9 Послуги з прання і сухого чищення ідентифікатор закупівлі UA-2025-03-25-006516-a, Замовник вимагає від Учасників надати копію діючого сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці». Вимоги та настанови щодо застосування», такий сертифікат повинен бути виданий на ім’я Учасника та повинен бути виданий органом з сертифікації, що акредитований Національним агентством з акредитації України (НААУ), на підтвердження чого у складі тендерної пропозиції надається атестат про акредитацію, виданий НААУ.

ISO – це міжнародна організація зі стандартизації, метою якої є ратифікація розроблених стандартів. Сертифікація ISO не є обов’язковою на території України, а вартість отримання такого сертифіката може становити 30 000,00 грн. та більше. У разі відсутності даного сертифіката, якого вимагає Замовник, Учаснику потрібно внести додаткові витрати для оформлення документа, який може бути необов’язковим у його сфері діяльності.
При цьому оформлення такого сертифіката відбувається близько місяця. А також, перелік ISO стандартів налічує більше ніж 16 000 одиниць та отримати всі сертифікати нереально.
ISO 45001 — це світовий міжнародний стандарт охорони праці та безпеки, виданий для захисту працівників і відвідувачів від нещасних випадків і захворювань, пов’язаних із виробництвом. Сертифікація ISO 45001 була розроблена для пом’якшення будь-яких факторів, які можуть завдати непоправної шкоди працівникам і бізнесу.
Як результат, ISO 45001 стосується пом’якшення будь-яких факторів, які є шкідливими або становлять небезпеку для фізичного та/або психічного благополуччя працівників.
За таких умов, участь у Процедурі закупівлі зможуть взяти лише Учасники, які зможуть надати вищезазначений сертифікат, що є дискримінаційним до Учасників, у т.ч. тих, що не зобов’язані мати та/або не мають сертифікат ISO 45001:2019.
Отже, дана вимога щодо надання учасником сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці Вимоги та настанови щодо застосування» встановлена Замовником з метою підтвердження технічних і якісних характеристик предмета закупівлі, проте зазначений сертифікат свідчить про проходження навчань та одержання рекомендацій у сфері охорони здоров’я та безпеки праці, а не процес надання послуг прання, що є предметом закупівлі.
Скаржник звертає увагу, що предметом закупівлі є послуги прання, а сертифікат відповідності згідно з ДСТУ ISO 45001:2019 надається не стосовно конкретного предмета закупівлі, а щодо охорони здоров’я та безпеки праці на підприємстві з метою захисту працівників і відвідувачів від нещасних випадків і захворювань, пов’язаних із виробництвом, тобто в цілому на діяльність організації/компанії.
В Україні діє принцип добровільної сертифікації. Тобто, ніхто не може зобов’язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати підприємство. Підтвердженням дотримання норм охорони здоров’я та безпеки праці згідно Закону України «Про охорону праці» та Кодексу законів про працю України є положення (наприклад, Положення про службу охорони праці підприємства), інструкції з охорони праці, журнали (наприклад, журнал реєстрації вступного інструктажу з охорони праці), ведення яких є обов’язковим для всіх підприємств. Тому Замовник в своїй Тендерній документації повинен би затребувати альтернативний перелік вищевказаних документів від учасників, який не містить дискримінуючих ознак, а загальноприйнятний для всіх учасників.
Скаржник зазначає, що не отримував сертифікат відповідності вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці Вимоги та настанови щодо застосування», проте у Скаржника на підтвердження якості надання послуг прання, має Сертифікат на відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи менеджменту з управління якістю», що безпосередньо впливає на якість та своєчасність надання послуг прання Замовникам, з якими у нас укладено договори.
У зв'язку з цим, дана вимога Замовника в частині надання учасниками сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці Вимоги та настанови щодо застосування» стосовно даного предмета закупівлі не підтверджує якісні та технічні характеристики надання послуг.
Замовник зазначає, що відповідно до статті 23 Закону технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг). У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. З урахуванням вище зазначеного, за твердженням Замовника одним із доказів необхідного рівня якості надання послуг є підтвердження відповідності шляхом надання Учасником Сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці Вимоги та настанови щодо застосування». А отже, враховуючи вищезазначене, дана вимога Замовника з наданням переліку документів, що можуть бути надані учасниками на рівних умовах, відповідно до законодавства України, повинна бути віднесена до Розділу Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності Учасника кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі».

Як наслідок, включення даної вимоги до тендерної документації, зокрема до технічної специфікації тендерної документації, є незаконним та протиправним, що призводить до омани Учасника та прямої дискримінації мене, як потенційного учасника, та інших потенційних учасників, що призвело до обмеження та неконкурентних відкритих торгів.

ПІДСТАВА №3

Окрім вищевказаних підстав, Замовник згідно підпункту 1.3. пункту 1 Додатку 1 до Тендерної документації «Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності УЧАСНИКА кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 Закону “Про публічні закупівлі»», вимагає від учасників додатково, з метою підтвердження відсутності негативного попереднього досвіду співпраці, якщо між Учасником та Замовником даної закупівлі раніше (до моменту оголошення цієї закупівлі) було укладено договір про надання послуг з прання і сухого чищення, такий Учасник обов’язково повинен надати відгук про співпрацю, виданий Замовником.

Дана вимога є дискримінаційною оскільки виконання такої вимоги напряму залежить від волі Замовника, так як даний відгук про співпрацю має надати сам Замовник.
Також при зверненні потенційних учасників до Замовника за даним відгуком дає можливість Замовнику до початку проведення аукціону знати хто буде брати участь у торгах, що перешкоджає самому принципу проведення публічних закупівель це чесності і прозорості.
Тому дана вимога може слугувати підставою вважати, що Замовник створює штучні перешкоди для потенційних учасників з метою співпраці з давно узгодженим переможцем даної закупівлі, оскільки Замовник свідомо може надати затребуваний відгук після закінчення терміну подання пропозицій закупівлі.

Як наслідок дана вимога перешкоджає Скаржнику взяти участь в даній закупівлі, оскільки Замовник створює передумови залежності учасника від дій Замовника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації