• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

«ДК 021-2015 код 45330000-9 Водопровідні та санітарно-технічні роботи (технічне обслуговування мереж центрального опалення, холодного водопостачання, гарячого водопостачання та каналізації)»

Торги не відбулися

6 973 962.10 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 34 869.81 UAH
Період оскарження: 07.02.2025 15:07 - 28.02.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: aefb4ffc363e442997276afa744a0bda
Ідентифікатор запиту: UA-2025-02-07-009705-a.c1
Назва: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Згідно з пунктом 3 Особливостей, Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. Відповідно до частини 4 статті 5 Закону, Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Разом з тим, тендерна документація, затверджена Протоколом уповноваженої особи № 19 від 07 лютого 2025 року містить умови, що є дискримінаційними щодо учасників та які неможливо виконати, а також містить вимоги, які суперечать нормам чинного законодавства та обмежують участь в процедурі закупівлі. Звертаємо увагу Комісії, скарга на умови тендерної документації подана у відповідний строк, встановлений пунктом 59 Особливостей, підстави для залишення скарги без розгляду згідно з пунктом 63 Особливостей – відсутні. Вважаємо, що такими прийнятими рішеннями та діями замовника були порушені права та законні інтереси суб’єкта оскарження, що призвело до порушення норм законодавства, зокрема вимог ст. 5 Закону: «Закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням».
Дата розгляду скарги: 20.02.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 13.02.2025 15:39
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 24.02.2025 16:38
Дата виконання рішення Замовником: 25.02.2025 16:31
Коментар замовника щодо усунення порушень: Усунення порушення шляхом внесення змін до тендерної документації згідно протоколу Замовника № 21 від 25.02.2025, відповідно до рішення АМКУ 20.02.2025 № 2642
Автор: ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО "СПЕЦСЕРВІС", Анастасія Вікторівна 380933840500 tender@spec-servis.com.ua https://spec-servis.com.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 1d33edb4e315485cb4b2027068b5c183
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1. Відповідно до пункту 1.1 Розділу ІІІ Тендерної документації, тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених п. 31 Особливостей і в цій тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, а саме: Вимоги зазначені в Додату № 2 до Тендерної документації.
Відповідно до пункту 1.4 Додатку 2 до тендерної документації, Замовник встановив кваліфікаційний критерій «Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» та на його підтвердження Учасники надають:
- ліцензію на право виконувати відповідні роботи.

Відповідно до ст. 5 Закону, закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом.

Відповідно до пункту 28 Особливостей, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.

Згідно з ч. 4 статті 22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

Відповідно до пункту другого частини другої статті 22 Закону, у тендерній документації зазначаються такі відомості: один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.

Відповідно до пункту 9 частини першої статті 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», ліцензуванню підлягають такі види господарської діяльності: будівництво об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, за переліком видів робіт, що визначається Кабінетом Міністрів України, - з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності"
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», будівництво - нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об’єкта будівництва.
Враховуючи Лист Державного комітету України з будівництва та архітектури від 30.04.2003 № 7/7-401, капітальний ремонт будівлі – це комплекс ремонтно-будівельних робіт, який передбачає заміну, відновлювання та модернізацію конструкцій і обладнання будівель в зв'язку з їх фізичною зношеністю та руйнуванням, поліпшення експлуатаційних показників, а також покращання планування будівлі і благоустрою території без зміни будівельних габаритів об'єкта. Капітальний ремонт передбачає призупинення на час виконання робіт експлуатації будівлі в цілому або її частин (за умови їх автономності).
Поточний ремонт - це комплекс ремонтно-будівельних робіт, який передбачає систематичне та своєчасне підтримання експлуатаційних якостей та попередження передчасного зносу конструкцій і інженерного обладнання. Якщо будівля в цілому не підлягає капітальному ремонту, комплекс робіт поточного ремонту може враховувати окремі роботи, які класифікуються як такі, що відносяться до капітального ремонту (крім робіт, які передбачають заміну та модернізацію конструктивних елементів будівлі). Поточний ремонт повинен провадитись з періодичністю, що забезпечує ефективну експлуатацію будівлі або об'єкта з моменту завершення його будівництва (капітального ремонту) до моменту постановки на черговий капітальний ремонт (реконструкцію).

Згідно з інформацією, оприлюдненою в електронній системі закупівель Замовником, тип предмету закупівлі: послуги. Таким чином, Замовник в даному випадку здійснює закупівлю послуг поточного ремонту, які не підлягають ліцензуванню відповідно до статті 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності».

Крім того, навіть враховуючи, що під час оприлюднення інформації в електронній системі закупівель Замовник допустив помилку при виборі типу предмета закупівлі, відповідно до пункту 2 Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 червня 2017 р. № 406, не потребують документів, що дають право на їх виконання, зокрема:
Реконструкція, капітальний ремонт внутрішніх систем:
опалення, у тому числі що передбачає встановлення або заміну обладнання індивідуальних теплових пунктів, заміна трубопроводів систем опалення, балансування систем опалення, встановлення балансувальних клапанів та/або витратомірів, зміна типу систем опалення з однотрубної на двотрубну та/або з вертикальної на горизонтальну, встановлення та/або заміна опалювальних приладів, обладнання опалювальних приладів автоматичними регуляторами температури в приміщеннях, встановлення та заміна приладів-розподілювачів та іншого обладнання регулювання і обліку теплової енергії;
вентиляції;
водопостачання та водовідведення, у тому числі трубопроводів;
силових та слабкострумових систем, які забезпечують функціонування будівель і споруд.

Згідно з пунктами 11.1.1 та 11.1.2 глави 11.1 розділу 11 Правил технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, затверджених Наказом Держжитлокомунгоспу України від 05.07.95 № 30, Межею внутрішньої системи водопроводу є зовнішня поверхня стіни будівлі; Межею внутрішньої системи каналізації є обріз труби випуску в першому від будівлі каналізаційному колодязі. Послуги, передбачені в Додатку 3 до тендерної документації, не виходять за вказані межі, а тому дані послуги стосуються виключно внутрішніх систем водопостачання, водовідведення та опалення, що відповідно до Постанови КМУ від 7 червня 2017 р. № 406 не потребують документів, що дають право на їх виконання.

Навіть враховуючи, що Замовник міг би мати на увазі певні види робіт, що підлягають ліцензуванню у розумінні статті 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», то обмеження надання учасниками виключно такого виду документа як ліцензія, є протиправним у зв’язку з наступним.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів від 18 березня 2022 № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» (далі – Постанова 314), на період дії воєнного стану передбачено спрощену процедуру ведення такої господарської діяльності без отримання відповідних документів дозвільного характеру, шляхом подання декларації, яка на час дії правового режиму воєнного стану замінює ліцензію на будівництво.
У декларації вказуються відомості про суб’єкта господарювання (ФОП або юридична особа), його місце проживання, місце провадження господарської діяльності та обирається дозвільний документ, на зміну якого подається декларація. Перелік відомостей, які вносяться до декларації визначений у Додатку 1 до постанови від 18 березня 2022 року № 314.
Подана декларація засвідчує набуття права на провадження господарської діяльності суб'єктом господарювання. За необхідності, з метою отримання інформації щодо наявності декларації в переліку поданих декларацій, суб'єкт господарювання може, зокрема, надіслати в ДІАМ на office@diam.gov.ua відповідний запит.
ПП «СПЕЦСЕРВІС» повідомляє, що має відповідну декларацію №013779/22 від 29.11.2022, в якій наявна інформація, що вона замінює такі дозвільні документи:
1. Ліцензія на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) наслідками.
2. Ліцензія на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з значними (СС3) наслідками.
Також ПП «СПЕЦСЕРВІС» звертався до ДІАМ щодо підтвердження наявності в переліку поданих декларацій про провадження господарської діяльності інформації щодо декларації ПП «СПЕЦСЕРВІС» (код ЄДРПОУ 30518990) від 29.11.2022 № 013779/22, на що отримав ствердну відповідь. Скановані копії декларації та листа-відповіді ДІАМ додаються.

Таким чином, Замовник не обґрунтував та не підтвердив необхідність встановлення такого способу підтвердження кваліфікаційного критерію. ПП "СПЕЦСЕРВІС" як потенційний учасник закупівлі, керуючись чинною редакцією тендерної документації, не зможе взяти участь у процедурі закупівлі, попри те, що має відповідне право на надання послуг, визначених Додатком 3 до тендерної документації без необхідності надання ліцензії на право виконувати відповідні роботи.

Встановлення Замовником вимоги, щодо надання потенційним учасником саме «ліцензію на право виконувати відповідні роботи» містить корупційні та дискримінаційні ознаки, оскільки всупереч законодавству штучно обмежує можливість ПП «СПЕЦСЕРВІС» взяти участь у процедурі закупівлі.

Статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Для нас, як для учасника, дана вимога є дискримінаційною, необґрунтованою, а також такою, що обмежує коло учасників, штучно створюючи нерівні умови для учасників та порушує наші охоронювані законом права та інтереси учасника, який має бажання взяти участь у процедурі закупівлі.

Просимо зобов’язати Замовника виключити з тендерної документації оскаржувану вимогу або привести її у відповідність до Закону, що міститься у пункті 1.4 Додатку 2до тендерної документації, «Учасники надають:
- ліцензію на право виконувати відповідні роботи», забезпечивши можливість для інших учасників взяти участь у процедурі закупівлі та відновити можливість для конкуренції.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 20a202c6e3a945ffb531f472a59f4f30
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 2. Відповідно до пункту 1.1 Розділу ІІІ Тендерної документації, тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених п. 31 Особливостей і в цій тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, а саме: Вимоги зазначені в Додату № 2 до Тендерної документації.
Відповідно до пункту 2.2 Додатку 2 до тендерної документації, Замовник встановив кваліфікаційний критерій «Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» та на його підтвердження надати копії:
- Надати документи про те, що Учасник має професійно підготовлених спеціалістів:
- техніка-теплотехніка не менше 1-ої особи (надати посвідчення), електрозварника (мати посвідчення, не менше 1-ої особи),
- інженера-проектувальника (інженера-кошторисника) в частині кошторисної документації,
- електромонтера,
- слюсаря-сантехніка,
- слюсаря-теплотехніка,
- диспетчера.

Відповідно до ст. 5 Закону, закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом.

Відповідно до пункту 28 Особливостей, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.

Згідно з ч. 4 статті 22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

Відповідно до пункту другого частини другої статті 22 Закону, у тендерній документації зазначаються такі відомості: один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Згідно з частиною третьою статті 9 Закону України «Про вищу освіту», перелік галузей знань та спеціальностей розробляється на основі Міжнародної стандартної класифікації освіти і затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Відповідно до Переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266, відсутня галузь чи спеціальність «електрозварник» чи подібні.
Відповідно до статті 30 Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту», зміст професійної (професійно-технічної) освіти зумовлюється суспільними вимогами до рівня кваліфікації робітничих кадрів і визначається державними стандартами професійної (професійно-технічної) освіти з кожної професії для підготовки кваліфікованих робітників у закладах професійної (професійно-технічної) освіти, зазначених у державному переліку професій.
Відповідно до Державного переліку професій з підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 вересня 2007 р. № 1117, містить такі професії:
1) Електрозварник листів та стрічок (код КП 7212.2), Електрозварник на автоматичних та напівавтоматичних машинах (код КП 7212.2), Електрозварник ручного зварювання (код КП 7212.1), Електрозварник труб на стані (код КП 7212.1), Електрогазозварник (код КП 7212.1).
При цьому, ні цей перелік, ні класифікатор професій ДК 003:2010, не містить такої професії як «електрозварник».

Отже, Замовник не керувався чинним класифікатором професій ДК 003:2010 чи вимогами до професійної (професійно-технічної) чи вищої освіти.

Таким чином, Замовник не обґрунтував та не підтвердив необхідність встановлення такого способу підтвердження кваліфікаційного критерію як надання «документів про те, що Учасник має професійно підготовлених спеціалістів: - електрозварника (мати посвідчення, не менше 1-ої особи)».

Ми не виступаємо проти встановлення вимог щодо освіти працівників, але такі вимоги мають бути законними та не порушувати баланс вимог щодо якості пропонованих послуг та можливості учасників ринку конкурувати між собою, забезпечуючи економію бюджетних коштів. Така позиція відповідає вимогам статті 5 Закону щодо принципів здійснення публічних закупівель.

ПП "СПЕЦСЕРВІС" як потенційний учасник закупівлі, керуючись чинною редакцією тендерної документації, не зможе взяти участь у процедурі закупівлі, попри те, що має у штаті висококваліфікованих працівників, що підтверджується наявністю освіти за спеціальностями, що є достатніми для надання послуг, що вимагаються тендерною документацією:
1) Скорина Олександр Миколайович, електрозварник ручного зварювання 4 (четвертого) розряду, посвідчення № 100/2-1-2022 (сканована копія додається);
2) Бохан Андрій Валерійович, електрогазозварник 4 (четвертого) розряду, посвідчення № 4-4-2024 (сканована копія додається).

Причиною неможливості взяти участь у процедури закупівлі для компанії, яка має багаторічний позитивний досвід співпраці з клієнтами, зокрема замовниками у розумінні Закону є необґрунтована та незаконна вимога Замовника щодо надання копій документів підтвердження конкретної спеціальності «документів про те, що Учасник має професійно підготовлених спеціалістів: - електрозварника (мати посвідчення, не менше 1-ої особи)».

Встановлення Замовником вимоги, щодо надання потенційним учасником саме «надати копії документів про те, що Учасник має професійно підготовлених спеціалістів: - електрозварника (мати посвідчення, не менше 1-ої особи)» містить корупційні та дискримінаційні ознаки, оскільки обмежує можливість ПП «СПЕЦСЕРВІС» взяти участь у процедурі закупівлі.

Статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Для нас, як для учасника, дана вимога є дискримінаційною, необґрунтованою, а також такою, що обмежує коло учасників, штучно створюючи нерівні умови для учасників та порушує наші охоронювані законом права та інтереси учасника, який має бажання взяти участь у процедурі закупівлі.

Просимо зобов’язати Замовника виключити з тендерної документації оскаржувану вимогу або привести її у відповідність до Закону, що міститься у пункту 2.2 Додатку 2 до тендерної документації, «надати копії документів про те, що Учасник має професійно підготовлених спеціалістів: - електрозварника (мати посвідчення, не менше 1-ої особи)», забезпечивши можливість для інших учасників взяти участь у процедурі закупівлі та відновити можливість для конкуренції.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: b59c4166475347148efacd3ebd98c67a
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 3. Відповідно до пункту 1.1 Розділу ІІІ Тендерної документації, тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених п. 31 Особливостей і в цій тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, а саме: Вимоги зазначені в Додату № 2 до Тендерної документації.
Відповідно до пункту 2.2 Додатку 2 до тендерної документації, Замовник встановив кваліфікаційний критерій «Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» та на його підтвердження надати копії:
- Надати документи про те, що Учасник має професійно підготовлених спеціалістів:
- техніка-теплотехніка не менше 1-ої особи (надати посвідчення), електрозварника (мати посвідчення, не менше 1-ої особи),
- інженера-проектувальника (інженера-кошторисника) в частині кошторисної документації,
- електромонтера,
- слюсаря-сантехніка,
- слюсаря-теплотехніка,
- диспетчера.

Відповідно до ст. 5 Закону, закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом.

Відповідно до пункту 28 Особливостей, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.

Згідно з ч. 4 статті 22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

Відповідно до пункту другого частини другої статті 22 Закону, у тендерній документації зазначаються такі відомості: один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Згідно з частиною третьою статті 9 Закону України «Про вищу освіту», перелік галузей знань та спеціальностей розробляється на основі Міжнародної стандартної класифікації освіти і затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Відповідно до Переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266, відсутня галузь чи спеціальність «електромонтер» чи подібні.
Відповідно до статті 30 Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту», зміст професійної (професійно-технічної) освіти зумовлюється суспільними вимогами до рівня кваліфікації робітничих кадрів і визначається державними стандартами професійної (професійно-технічної) освіти з кожної професії для підготовки кваліфікованих робітників у закладах професійної (професійно-технічної) освіти, зазначених у державному переліку професій.
Відповідно до Державного переліку професій з підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 вересня 2007 р. № 1117, містить такі професії:
1) Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування (код КП 7241.1), Електромонтер з випробувань та вимірювань (код КП 7241.1), Електромонтер з експлуатації розподільних мереж (код КП 7241.2), Електромонтер з обслуговування і ремонту установок захисту від корозії підземних трубопроводів (код КП 7241.2), Електромонтер з ремонту та монтажу кабельних ліній (код КП 7241.2) тощо.
2) Електромонтажник з кабельних мереж (код КП 7245.2), Електромонтажник розподільних пристроїв (код КП 7241.2), Електромонтажник силових мереж та електроустаткування (код КП 7241.1).
При цьому, ні цей перелік, ні класифікатор професій ДК 003:2010, не містить такої професії як «електромонтер».

Отже, Замовник не керувався чинним класифікатором професій ДК 003:2010 чи вимогами до професійної (професійно-технічної) чи вищої освіти.

Таким чином, Замовник не обґрунтував та не підтвердив необхідність встановлення такого способу підтвердження кваліфікаційного критерію як надання «документів про те, що Учасник має професійно підготовлених спеціалістів: електромонтер».

Ми не виступаємо проти встановлення вимог щодо освіти працівників, але такі вимоги мають бути законними та не порушувати баланс вимог щодо якості пропонованих послуг та можливості учасників ринку конкурувати між собою, забезпечуючи економію бюджетних коштів. Така позиція відповідає вимогам статті 5 Закону щодо принципів здійснення публічних закупівель.

ПП "СПЕЦСЕРВІС" як потенційний учасник закупівлі, керуючись чинною редакцією тендерної документації, не зможе взяти участь у процедурі закупівлі, попри те, що має у штаті висококваліфікованих працівників, що підтверджується наявністю освіти за спеціальностями, що є достатніми для надання послуг, що вимагаються тендерною документацією:
1) Стрельченко Олексій Вікторович, електромонтажник силових мереж та устаткування 4 (четвертого) розряду, посвідчення № 28-1-2024 (сканована копія додається);

Причиною неможливості взяти участь у процедури закупівлі для компанії, яка має багаторічний позитивний досвід співпраці з клієнтами, зокрема замовниками у розумінні Закону є необґрунтована та незаконна вимога Замовника щодо надання копій документів підтвердження конкретної спеціальності «документів про те, що Учасник має професійно підготовлених спеціалістів: - електромонтера».

Встановлення Замовником вимоги, щодо надання потенційним учасником саме «документів про те, що Учасник має професійно підготовлених спеціалістів: - електромонтера» містить корупційні та дискримінаційні ознаки, оскільки обмежує можливість ПП «СПЕЦСЕРВІС» взяти участь у процедурі закупівлі.

Статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Для нас, як для учасника, дана вимога є дискримінаційною, необґрунтованою, а також такою, що обмежує коло учасників, штучно створюючи нерівні умови для учасників та порушує наші охоронювані законом права та інтереси учасника, який має бажання взяти участь у процедурі закупівлі.

Просимо зобов’язати Замовника виключити з тендерної документації оскаржувану вимогу або привести її у відповідність до Закону, що міститься у пункту 2.2 Додатку 2 до тендерної документації, «документів про те, що Учасник має професійно підготовлених спеціалістів: - електромонтера», забезпечивши можливість для інших учасників взяти участь у процедурі закупівлі та відновити можливість для конкуренції.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 2520e994ad9940a281c4abe24fca7f77
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 4. Відповідно до пункту 1.1 Розділу ІІІ Тендерної документації, тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених п. 31 Особливостей і в цій тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, а саме: Вимоги зазначені в Додату № 2 до Тендерної документації.
Відповідно до пункту 2.2 Додатку 2 до тендерної документації, Замовник встановив кваліфікаційний критерій «Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» та на його підтвердження надати копії:
- Надати документи про те, що Учасник має професійно підготовлених спеціалістів:
- техніка-теплотехніка не менше 1-ої особи (надати посвідчення), електрозварника (мати посвідчення, не менше 1-ої особи),
- інженера-проектувальника (інженера-кошторисника) в частині кошторисної документації,
- електромонтера,
- слюсаря-сантехніка,
- слюсаря-теплотехніка,
- диспетчера.

Відповідно до ст. 5 Закону, закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом.

Відповідно до пункту 28 Особливостей, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.

Згідно з ч. 4 статті 22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

Відповідно до пункту другого частини другої статті 22 Закону, у тендерній документації зазначаються такі відомості: один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Згідно з частиною третьою статті 9 Закону України «Про вищу освіту», перелік галузей знань та спеціальностей розробляється на основі Міжнародної стандартної класифікації освіти і затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Відповідно до Переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266, відсутня галузь чи спеціальність «слюсар-теплотехнік» чи подібні.
Відповідно до статті 30 Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту», зміст професійної (професійно-технічної) освіти зумовлюється суспільними вимогами до рівня кваліфікації робітничих кадрів і визначається державними стандартами професійної (професійно-технічної) освіти з кожної професії для підготовки кваліфікованих робітників у закладах професійної (професійно-технічної) освіти, зазначених у державному переліку професій.
Відповідно до Державного переліку професій з підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 вересня 2007 р. № 1117, містить такі професії:
1) Слюсар з ремонту устаткування теплових мереж (код КП 7233.2), Слюсар з обслуговування теплових мереж (код КП 7233.2), Слюсар з обслуговування теплових пунктів (код КП 7233.2).
При цьому, ні цей перелік, ні класифікатор професій ДК 003:2010, не містить такої професії як «слюсар-теплотехнік».

Отже, Замовник не керувався чинним класифікатором професій ДК 003:2010 чи вимогами до професійної (професійно-технічної) чи вищої освіти.

Таким чином, Замовник не обґрунтував та не підтвердив необхідність встановлення такого способу підтвердження кваліфікаційного критерію як надання «документів про те, що Учасник має професійно підготовлених спеціалістів: - слюсаря-теплотехніка».

Ми не виступаємо проти встановлення вимог щодо освіти працівників, але такі вимоги мають бути законними та не порушувати баланс вимог щодо якості пропонованих послуг та можливості учасників ринку конкурувати між собою, забезпечуючи економію бюджетних коштів. Така позиція відповідає вимогам статті 5 Закону щодо принципів здійснення публічних закупівель.

ПП "СПЕЦСЕРВІС" як потенційний учасник закупівлі, керуючись чинною редакцією тендерної документації, не зможе взяти участь у процедурі закупівлі.

Причиною неможливості взяти участь у процедури закупівлі для компанії, яка має багаторічний позитивний досвід співпраці з клієнтами, зокрема замовниками у розумінні Закону є необґрунтована та незаконна вимога Замовника щодо надання копій документів підтвердження конкретної спеціальності «слюсаря-теплотехніка».

Встановлення Замовником вимоги, щодо надання потенційним учасником саме «надати копії документів про те, що Учасник має професійно підготовлених спеціалістів: - слюсаря-теплотехніка» містить корупційні та дискримінаційні ознаки, оскільки обмежує можливість ПП «СПЕЦСЕРВІС» взяти участь у процедурі закупівлі.

Статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.

Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Для нас, як для учасника, дана вимога є дискримінаційною, необґрунтованою, а також такою, що обмежує коло учасників, штучно створюючи нерівні умови для учасників та порушує наші охоронювані законом права та інтереси учасника, який має бажання взяти участь у процедурі закупівлі.

Просимо зобов’язати Замовника виключити з тендерної документації оскаржувану вимогу або привести її у відповідність до Закону, що міститься у пункту 2.2 Додатку 2 до тендерної документації, «надати копії документів про те, що Учасник має професійно підготовлених спеціалістів: - слюсаря-теплотехніка», забезпечивши можливість для інших учасників взяти участь у процедурі закупівлі та відновити можливість для конкуренції.

Замовник не обґрунтував необхідність встановлення вищевказаних вимог. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси учасника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 5 Закону.

Для виконання вимог пункту 56 Особливостей та частини 5 статті 18 Закону, для підтвердження зазначеного в пунктах Скарги надаємо всі необхідні документальні підтвердження/докази.
Файли/документи, які можуть підтвердити все вищезазначене, знаходяться у вільному доступі в електронній системі закупівель, зокрема, на сайті prozorro.gov.ua).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації