• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги у сферах поводження зі стічними водами та сміттям, послуги у сферах санітарії та охорони довкілля, а саме: Послуги з вивезення твердих побутових відходів

Завершена

4 023 007.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 20 115.04 UAH
Період оскарження: 04.02.2025 22:46 - 02.03.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

скарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 22b247c6e801425fbe43e4e09a3dc2f7
Ідентифікатор запиту: UA-2025-02-04-018104-a.c1
Назва: скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 19.02.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 11.02.2025 16:56
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 21.02.2025 15:11
Дата виконання рішення Замовником: 25.02.2025 10:46
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання Рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №2558-р/пк-пз від 19.02.2025 Рішенням (Протоколом) Замовника від 25.02.2025 року №25/02/25-01ВТ були внесені відповідні зміни до тендерної документації.
Автор: ПП "ГРАД-СЕРВІС", Анна +380503911286 anna_mk@ecoservice.od.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: a0bdb5f2a29e460e81d62ffcb5bbd9a6
Заголовок пункту скарги: Щодо надання двох сертифікатів на підтвердження однієї вимоги
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Пунктом 16 Додатку 3 до Тендерної документації та пункту 16 Додатку 7 до Тендерної документації на Закупівлю Замовником встановлена наступна вимога до учасників:
“Учасник повинен використовувати систему екологічного управління стосовно безпечних відходів. На підтвердження відповідності вимогам до учасника, в складі пропозиції, учасник повинен надати скан-копію чинних на дату розкриття пропозицій Сертифікату оцінювання екологічної дієвості ДСТУ ISO 14031:2016 (ISO 14031:2013, IDT), Сертифікату на систему екологічного менеджменту ISO 14001:2015, що засвідчує використання учасником системи екологічного управління стосовно збирання безпечних відходів та відповідність вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (Сертифікат ДСТУ ISO 14001:2015 має бути виданим органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності), який акредитований в установленому порядку (НААУ), що має бути підтверджено учасником)...”.
Однак вважаємо таку вимогу надмірною та такою, що умисно обмежено можливість участі у публічній Закупівлі Скаржника та інших учасників з огляду на таке.
Так, в Україні у якості національних прийнято 22 міжнародних стандарти ISO серії 14000, всі з яких належать до системи екологічного управління, в тому числі:
ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування (надалі - “ДСТУ ISO 14001:2015”);
ДСТУ ISO 14031:2016 (ISO 14031:2013, IDT) Екологічне управління. Оцінювання екологічної дієвості. Настанови (надалі - “ДСТУ ISO 14031:2016”).
Тобто ДСТУ ISO 14031:2016 та ДСТУ ISO 14001:2015 є стандартами одного типу та обидва визначають політику підприємства щодо екологічного управління своєю господарською діяльністю. Однак ДСТУ ISO 14001:2015 є більш глобальним та вже в собі враховує застосування принципів та настанов екологічної дієвості, які додатково передбачені ДСТУ ISO 14031:2016.
Так, згідно пункту 1 Сфери застосування ДСТУ ISO 14001:2015 передбачено, цей стандарт установлює вимоги до системи екологічного управління, що їх організація може використовувати для підвищення своєї екологічної дієвості. Цей стандарт допоможе організації досягти запланованих результатів своєї системи екологічного управління, які будуть корисними для довкілля, для самої організації та зацікавлених сторін. Результати системи екологічного управління, які організація планує в своїй екологічній політиці, стосуються:
— підвищення екологічної дієвості;
— виконання обов’язкових для дотримування відповідності вимог;
— досягнення екологічних цілей.
Окрім того, впровадження та застосування підприємством системи екологічного управління за ДСТУ ISO 14001:2015 включає в себе окремим етапом оцінювання дієвості запровадженої екологічної політики, що здійснюється згідно розділу 9 ДСТУ ISO 14001:2015 та включає:
моніторинг, вимірювання, аналізування та оцінювання;
внутрішній аудит;
аналізування системи управління.
Сам ДСТУ ISO 14001:2015 містить відсилання до ISO 14031 лише для отримання додаткової інформації щодо оцінювання екологічної дієвості та екологічних показників (пункти А.6.2, А.9.1.1 Додатку А “НАСТАНОВИ ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ ЦЬОГО СТАНДАРТУ”).
Таким чином, сертифікування підприємства за системою ДСТУ ISO 14001:2015 у повній мірі підтверджує впровадження підприємством у своїй господарській діяльності екологічного управління, в тому числі з урахуванням оцінювання екологічної дієвості. У зв’язку з цим, вважаємо, що для підтвердження вимоги Замовника про використання системи екологічного управління стосовно безпечних відходів, достатнім є надання учасником Сертифікату на систему екологічного менеджменту ДСТУ ISO 14001:2015. А вимагання від учасників двох різних сертифікатів системи ISO на підтвердження однієї вимоги є необґрунтованим та надмірним навантаження, що штучно звужує коло учасників торгів.

Відповідно до статті 5 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», який визначає правові, організаційні та економічні засади акредитації органів з оцінки відповідності в Україні, одним із основних принципів з акредитації є її добровільність. Здійснення добровільної оцінки відповідності визначені Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», відповідно до якого оцінка відповідності (у тому числі сертифікація) може бути обов’язковою (передбачена технічним регламентом) та добровільною (яка не вимагається технічним регламентом).
Добровільність сертифікації в Україні, яка встановлена на законодавчому рівні, жодним чином не дозволяє обґрунтувати обов’язкової необхідності отримання та надання учасниками Закупівлі, в тому числі Скаржником, взагалі сертифікатів ISO, а тим паче двох різних сертифікатів з однієї сфери, що вимагаються Замовником у Додатках 3 та 7 до Тендерної документації.
Варто також зазначити, що вартість отримання одного сертифіката ISO може становити 30 000 грн та більше. У разі відсутності сертифіката ISO, якого вимагає Замовник, учаснику потрібно нести додаткові витрати для оформлення документа, що може вплинути на ціну тендерної пропозиції. До того ж, оформлення такого сертифіката відбувається близько місяця, а строк подання тендерних пропозицій становить лише 7 днів з моменту оголошення закупівлі.
Таким чином, Замовник ставить учасників у різне становище в даній Закупівлі, причому одних в гірше (ті учасники, що не мають такого сертифікату, і до того ж не зобов’язані його отримувати), а інших – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Європейський суд з прав людини дав роз’яснення визначенню дискримінація: «Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона «не має об’єктивного і розумного виправдання”, тобто якщо вона не переслідує «законної мети» або відсутня «розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети».
Тобто «дискримінація» у застосуванні до процедур закупівель – це суб’єктивне ставлення Замовника торгів до учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об’єктивно виправданими.
Вищезазначені вимоги обмежують права Скаржника на рівну конкуренцію та містять дискримінаційний характер для усіх потенційних учасників закупівлі. А відповідно статті 5 Закону України “Про публічні закупівлі” замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
ПП «ГРАД-СЕРВІС» використовує систему екологічного управління стосовно безпечних відходів та має чинний Сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» стосовно збирання безпечних відходів, оброблення та видалення безпечних відходів, а саме: Сертифікат на систему екологічного управління ISO 14001:2015 №UA.OD.ЕM.0935-23 від 08.12.2023 року.
Однак Сертифікат оцінювання екологічної дієвості ДСТУ ISO 14031:2016 (ISO 14031:2013, IDT) у нашого підприємства відсутній та отримати його у визначені для проведення закупівлі терміни неможливо, у зв'язку з чим Скаржник позбавлений можливості прийняти участь у Закупівлі Замовника. Вказаними дискримінаційними вимогами Замовник порушує право Скаржника на рівну участь у Закупівлі, що підтверджується практикою органу оскарження у Рішенні №274-р/пк-пз від 07.01.2025 року.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: cbd271e61a174939bdf622966425985a
Заголовок пункту скарги: Щодо вимоги про надання сертифікату на систему управління безпечністю харчових продуктів ДСТУ ISO 22000:2019, який не має відношення до предмету закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Додатком 3 до Тендерної документації та Додатком 7 до Тендерної документації на Закупівлю Замовником встановлена “додаткова вимога” до учасників:
“...учасник повинен використовувати систему управління безпечністю харчових продуктів стосовно збирання безпечних відходів. На підтвердження відповідності вимогам до учасника, в складі пропозиції, учасник повинен надати скан-копію чинного на дату розкриття пропозицій сертифікату на систему управління безпечністю харчових продуктів ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT) «Системи керування безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-якої організації в харчовому ланцюзі», що засвідчує використання Учасником системи управління безпечністю харчових продуктів та відповідність вимогам ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT) (Сертифікат ДСТУ ISO 22000:2019 має бути виданим органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності), який акредитований в установленому порядку (НААУ), що має бути підтверджено учасником).
Також, в складі пропозиції учасники повинні надати копію звіту про аудит або інший документ, що підтверджує проведення аудиту, складеного органом стандартизації, метрології та сертифікації або іншим акредитованим органом по сертифікації (якщо дата реєстрації сертифікату ДСТУ ISO 22000:2019 не пізніше, ніж один рік від дати складання звіту) або копія звіту про наглядовий аудит/технічний нагляд або інший документ, що підтверджує проведення аудиту, дата затвердження якого в органах стандартизації, метрології та сертифікації або іншому акредитованому органі - не пізніше, ніж за один рік від дати розкриття тендерних пропозицій (якщо дата реєстрації сертифікату ДСТУ ISO 22000:2019 пізніше, ніж один рік від дати складання звіту).
Додатково учасником надається атестат про акредитацію органу з сертифікації з додатками в яких містяться дані про сферу акредитація органу з сертифікації, орган з сертифікації має бути атестований за системою менеджменту в сфері ISO 22000:2018.”
У якості обґрунтування цієї вимоги Замовник посилається на те, що “При наданні послуг необхідно здійснювати вивезення твердих побутових відходів, які утворилися в результаті діяльності закладів громадського харчування та продуктових магазинів, у з’язку з чим учасник повинен використовувати систему управління безпечністю харчових продуктів стосовно збирання безпечних відходів.”
ПП “ГРАД-СЕРВІС” вважає вказану вимогу абсурдною та такою, що не узгоджується з предметом закупівлі з огляду на наступне.
Відповідно до Оголошенням про проведення відкритих торгів та п.4.1 Тендерної документації предметом Закупівлі визначено: Послуги у сферах поводження зі стічними водами та сміттям, послуги у сферах санітарії та охорони довкілля, а саме: Послуги з вивезення твердих побутових відходів Показник національного класифікатора України ДК 02 1: 2015 “Єдиний закупівельний словник” 90510000-5 – Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям. Аналогічна послуга вказана і в Технічній специфікації на закупівлю (Додаток 3 до Тендерної документації).
Таким чином, Замовник закуповує послуги з вивезення твердих побутових відходів. Надання цих послуг регламентується Законом України “Про управління відходами”.
Так, стаття 1 Закону України “Про управління відходами” визначає, що:
“побутові відходи - змішані та/або роздільно зібрані відходи від домогосподарств, включаючи відходи паперу, картону, скла, пластику, деревини, текстилю, металу, упаковки, біовідходи, відходи електричного та електронного обладнання, відходи батарей та акумуляторів, небезпечні відходи у складі побутових, великогабаритні та ремонтні відходи, а також змішані та/або роздільно зібрані відходи з інших джерел, якщо ці відходи подібні за своїм складом до відходів домогосподарств;
біовідходи - відходи, що мають властивість піддаватися анаеробному або аеробному розкладу, такі як відходи харчових продуктів або відходи харчової промисловості на всіх етапах виробництва та споживання, відходи від зелених насаджень”.
відходи харчових продуктів - харчові продукти у значенні, наведеному в Законі України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", що стали відходами.”
В свою чергу стаття 1 пункт 92 Закону України “Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів” визначає “харчовий продукт” як речовина або продукт, призначені для споживання людьми або щодо яких обґрунтовано очікується, що вони будуть спожиті людиною. Термін "харчовий продукт" не включає, зокрема, залишки та забруднюючі речовини.
Враховуючи вищенаведене, залишки харчових продуктів чи харчові продукти, не призначені для споживання людьми, вже не мають статусу харчових продуктів та при розміщенні у контейнерах для ТПВ вважаються виключно “побутовими відходами”.
Таким чином, послуги, що закуповує Замовник, стосуються виключно поводження з ПОБУТОВИМИ ВІДХОДАМИ та не мають жодного відношення до харчових продуктів.

Крім того, Проектом Договору про закупівлю, наведеного у Додатку 4 до Тендерної документації, прописані вимоги до надання послуг з поводження з твердими побутовими відходами, які зокрема передбачають, що:
Послуги з вивезення твердих побутових відходів надаються за контейнерною схемою. Для вивезення відходів використовуються технічно справні контейнери місткістю 1,1 куб. метрів (п.1.2 Проекту Договору про закупівлю);
Замовник зобов’язується, зокрема, використовувати контейнери виключно для розміщення твердих побутових відходів; забезпечити належне збирання та зберігання відходів, установлення необхідної кількості контейнерів для завантаження твердих побутових відходів з урахуванням унеможливлення їх переповнення (підп. 4, 7 п.3.2 Проекту Договору про закупівлю).
Отже, за умовами Проекту договору про закупівлю (Додаток 4 до Тендерної документації) та Технічної специфікації на закупівлю (Додаток 3 до Тендерної документації) Виконавець має справу лише з відходами, які розміщені Замовником у контейнерах, а саме - Виконавець лише вивозить та забезпечує передачу на захоронення твердих побутових відходів. Тобто на жодному з етапів послуг, які закопуються Замовником та які передбачається надавати учасникам Закупівлі, не задіяні харчові продукти.

ISO 22000 – це міжнародний стандарт, розроблений Міжнародною організацією зі стандартизації (ISO), який визначає вимоги до систем управління безпечністю харчових продуктів. Аналізуючи сферу застосування Національного стандарту ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT) «Системи керування безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-якої організації в харчовому ланцюзі» можна впевнено стверджувати, що стандарт спрямований на забезпечення безпеки харчових продуктів на всіх етапах харчового ланцюга, включаючи виробництво, переробку, розподіл, зберігання та обслуговування. Стандарт можуть застосовувати всі організації, незалежно від розміру, які залучені до будь-якого аспекту харчового ланцюга та бажають запровадити системи, які гарантують безпечні продукти на постійній основі.
У зв’язку з вищенаведеним є очевидним, що Замовник необґрунтовано встановив вимогу про необхідність Учасникам використовувати систему управління безпечністю харчових продуктів стосовно збирання безпечних відходів оскільки:
управління безпечністю харчових продуктів не стосується предмету закупівлі;
предметом закупівлі є послуги з вивезення твердих побутових відходів;
ні умовами тендерної документації, ні проектом договору про закупівлю не передбачається надання послуг щодо харчових продуктів;
під час надання послуг за предметом закупівлі учасники (виконавці) не приймають участь у жодних етапах харчового ланцюга;
під час вивезення твердих побутових відходів, які утворилися в результаті діяльності закладів громадського харчування та продуктових магазинів, учасники закупівлі не мають справу з харчовими продуктами, а лише з побутовими відходами, які Замовник самостійно розміщує у контейнерах для ТПВ.
Таким чином, ні предмет закупівлі, ні суть послуг з вивезення твердих побутових відходів не включає в себе поводження з харчовими продуктами. Окрім того, чинним законодавством України не передбачений обов'язок суб'єктів господарювання, що надають послуги з вивезення та захоронення твердих побутових відходів, проходити сертифікацію на систему управління безпечністю харчових продуктів стосовно збирання безпечних відходів.
Враховуючи вищенаведене, вимога Замовника про використання системи управління безпечністю харчових продуктів стосовно збирання безпечних відходів та надання на підтвердження до цього пакету документів (сертифікат на систему управління безпечністю харчових продуктів ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT) «Системи керування безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-якої організації в харчовому ланцюзі»; звіт про аудит або інший документ, що підтверджує проведення аудиту; атестат про акредитацію органу з сертифікації з додатками в яких містяться дані про сферу акредитація органу з сертифікації, орган з сертифікації має бути атестований за системою менеджменту в сфері ISO 22000:2018.) не стосується предмету закупівлі та є незаконним.
Як уже зазначалось у першому пункті скарги, сертифікація за системою ISO наразі в Україні не є обов'язковою, а здійснюється лише на добровільних засадах. Крім того, вартість отримання одного сертифіката ISO може становити 30 000 грн та більше. У разі відсутності сертифіката ISO, який вимагає Замовник, учаснику потрібно нести додаткові витрати для оформлення документа, що може вплинути на ціну тендерної пропозиції. Також, оформлення такого сертифіката відбувається близько місяця, а строк подання тендерних пропозицій становить лише 7 днів з моменту оголошення закупівлі.
Таким чином, Замовник ставить учасників у різне становище в даній Закупівлі, причому одних в гірше (ті учасники, що не мають такого сертифікату, і до того ж не зобов’язані його отримувати), а інших – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.

ПП «ГРАД-СЕРВІС» зареєстроване в 2003 році та до сьогоднішнього дня успішно здійснює свою діяльність та надає послуги з вивезення великогабаритних та твердих побутових відходів на території міста Одеси та Одеської області, що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 11.12.2024 року. Наразі загальний досвід роботи нашого підприємства на ринку послуг з поводження з відходами складає 20 років успішної та продуктивної роботи.
Скаржник також має обширний досвід виконання аналогічних до предмету закупівлі договорів, укладених за результатами участі у відкритих торгах. Для прикладу наводимо посилання на ідентифікатори публічних закупівель: UA-2023-02-08-015638-a; UA-2023-01-17-013667-a; UA-2023-03-01-003364-a; UA-2024-02-29-007891-a. А також додаємо листи-відгуки про досвід нашої роботи, зокрема від Одеської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів України», Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області, Комунального некомерційного підприємства “Одеська обласна клінічна лікарня” ООР”, Визирської сільської ради Одеського району Одеської області, Одеської національної музичної академії імені А.В. Нежданової.
Матеріально-технічна база нашого підприємства нараховує більше 20 сміттєзбиральних автомобілів, а контейнерний парк складає майже 2500 контейнерів для збирання твердих побутових відходів. В ПП «ГРАД-СЕРВІС» працює майже 50 осіб, зокрема на посадах водіїв автотранспортних засобів, вантажників та інших кваліфікованих керівників і спеціалістів.
Таким чином, ПП “ГРАД-СЕРВІС” має всі необхідні потужності, а також успішний досвід для якісного та своєчасного надання послуг, що є предметом закупівлі, та є потенційним претендентом на перемогу у Закупівлі та укладення договору із Замовником.
Однак Сертифікат на систему управління безпечністю харчових продуктів ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT) «Системи керування безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-якої організації в харчовому ланцюзі» у нашого підприємства відсутній та отримати його у визначені для проведення закупівлі терміни неможливо, у зв'язку чим Скаржник позбавлений можливості прийняти участь у Закупівлі Замовника. Вказаними дискримінаційними та обмежувальними вимогами Замовник порушує право Скаржника на рівну участь у Закупівлі, що підтверджується практикою органу оскарження у Рішенні №274-р/пк-пз від 07.01.2025 року.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 469fad6994b54590b11b4b06815a1e39
Заголовок пункту скарги: Щодо вимоги про надання Акту обстеження (огляду) об’єкта, підписаного уповноваженою особою Замовника
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Додатком 3 до Тендерної документації та Додатком 7 до Тендерної документації на Закупівлю Замовником встановлена ще одна “додаткова вимога” до учасників:
“Учасник для повного ознайомлення з місцерозташуванням контейнерних майданчиків та станом доріг, якими мають пересуватися спеціальні транспортні засоби звертається до Замовника. Для визначення обсягу та специфіки робіт, в період звернення до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації (та/або звернення до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру) складається Акт обстеження (огляду) об’єкта за результатами відвідування об’єкту Учасником, який надається в складі пропозиції. Такий акт підписується уповноваженими особами Замовника та Учасника і має містити ідентифікатор закупівлі.”
Вважаємо, що вказана вимога є незаконною, обмежує конкуренцію та порушує права потенційних учасників та Скаржника на рівну участь у Закупівлі, а також порушує наступні принципи закупівель:
- добросовісна конкуренція серед учасників;
- максимальна економія, ефективність та пропорційність;
- запобігання корупційним діям і зловживанням;
- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель.
Незаконність та дискримінаційність вказаної вимоги підтверджується наступним:
Замовник умисно обмежив у часі учасників Закупівлі для складання Акту обстеження (огляду) об’єкта, а саме: акт має бути складений лише в період звернення до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації (та/або звернення до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру), а це всього 5 днів!! і то неповних.
Чинним законодавством не передбачена необхідність обстеження (огляду) об’єкта ні перед участю у публічній закупівлі, ні перед початком надання послуг, а саме: відповідні положення відсутні у Законі України “Про публічні закупівлі”, в Особливостях здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених, постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178, а також не передбачені і в Законі України “Про управління відходами”.
Вимога про складання та надання у складі документів тендерної пропозиції Акту несе у собі корупційні ризики, адже для участі у тендері необхідно отримувати “Акт обстеження (огляду) об’єкта” за підписом уповноваженої особи Замовника. За таких умов, з підстав, незалежних від суб'єкта господарювання, зокрема від Скаржника, Замовник може не надати наведений вище акт, що в подальшому може стати, з незалежних від учасника торгів підстав, причиною відхилення його тендерної пропозиції.
Як вже зазначалось у другому пункті даної скарги, зальний досвід роботи ПП «ГРАД-СЕРВІС» на ринку послуг з поводження з твердими побутовими відходами складає 20 років успішної та продуктивної роботи. Територія надання нами послуг - місто Одеса та Одеська область. Матеріально-технічна база нашого підприємства нараховує більше 20 сміттєзбиральних автомобілів, а контейнерний парк складає майже 2500 контейнерів для збирання твердих побутових відходів. В ПП «ГРАД-СЕРВІС» працює майже 50 осіб, зокрема на посадах водіїв автотранспортних засобів, вантажників та інших кваліфікованих керівників і спеціалістів.
Згідно Додатку 3 до Тендерної документації місцем надання послуг Замовника є село Визирка та інші села Визирської територіально громад Одеського району Одеської області.
Хочемо відзначити, що Скаржник має поточних клієнтів на території Визирської територіальної громади Одеського району Одеської області, зокрема, ТОВ «ДП ВОРЛД ТІС ПІВДЕННИЙ» (67543, Одеська обл., Одеський р-н, с. Визирка, вул. Ставніцера Олексія, 60), ФІЛІЯ «ТОВ «ОЛСІДЗ БЛЕК СІ» ОЛІЙНО-ЕКСТРАКЦІЙНИЙ ЗАВОД» (67543, Одеська область, Лиманський район, с. Визирка, вул. 2-ий кілометр автодороги на МТП Южний, буд.1), ТОВ «М.В. КАРГО» (67543, Одеська область, Лиманський район, с.Визирка, вул.Олексія Ставніцера, буд. 60) та інші суб’єкти господарювання. Крім того, Скаржник також вже мав раніше укладені договори із Замовником та кілька років здійснював вивезення твердих побутових відходів на території всіх населених пунктів, що визначені Замовником у Технічній специфікації (Додаток 3 до Тендерної документації). Тому територія надання послуг нам добре відома і не потребує додаткового обстеження (огляду) разом із Замовником, адже ми майже щодня надаємо послуги на згаданих територіях.
Таким чином, ПП “ГРАД-СЕРВІС” має всі необхідні потужності, а також успішний досвід для якісного та своєчасного надання послуг, що є предметом закупівлі, обізнаний з територією надання послуг і є потенційним претендентом на перемогу у закупівлі та укладення договору із Замовником. Однак, враховуючи, що Скаржник не відразу отримав інформацію про опубліковану Замовником закупівлю, витратив час на детальне ознайомлення з вимогами тендерної документації, тому в обмежений Замовником час (5 днів!!”) не встиг оформити Акт обстеження (огляду) об’єкта, а відповідно позбавлений можливості прийняти участь у Закупівлі Замовника.
У зв’язку з вищевикладеним вважаємо, що включення Замовником до тендерної документації вимоги про складання в період звернення до Замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації Акту обстеження (огляду) об’єкта за результатами відвідування об’єкту Учасником, який обов’язково має містити підпис уповноваженої особи Замовника та посилання на ідентифікатор закупівлі, є дискримінаційним по відношення до Скаржника.
З незалежних від учасників підстав уповноважені особи Замовника можуть не підписати зазначений акт, що в подальшому може стати підставою для відхилення пропозицій таких учасників. За таких умов, взяти участь у Закупівлі зможуть лише ті учасники, що встигнуть оформити та зможуть надати Акт обстеження (огляду) об’єкту, підписаний уповноваженими особами учасника та замовника, що є дискримінаційним по відношенню до інших учасників, у тому числі, Скаржника. Вказаними дискримінаційними та обмежувальними вимогами Замовник порушує право Скаржника на рівну та вільну участь у Закупівлі, що підтверджується практикою органу оскарження (напр., Рішення №6298-р/пк-пз від 29.03.2021р., № 16676-р/пк-пз від 18.10.2023р., № 10499-р/пк-пз від 12.07.2023р., №7282-р/пк-пз від 24.05.2023р.).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 90179718dd0246a387b22023d021f4d8
Заголовок пункту скарги: Щодо вимоги про визначену суму аналогічного договору та строку його укладення
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Додатками 1 та 7 до Тендерної документації Замовник встановив кваліфікаційний критерій для учасників щодо наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів). При цьому пунктом 3 Додатку 1 до Тендерної документації Замовник визначив, що учасник може підтвердити свою відповідність цьому кваліфікаційному критерію шляхом надання Довідки про виконання аналогічного договору (за визначеною формою) та Інформаційної довідки з відповідними посиланнями на Оголошення про проведення закупівлі, укладених відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі»), вказаних у довідці.
При цьому Замовник встановив конкретні вимоги до аналогічних договорів:
“Аналогічними договорами в розумінні цієї тендерної документації є договори, укладені 2023-2024 рр. на надання послуг аналогічних до предмету закупівлі (вивезення твердих побутових відходів) з бюджетними установами, що оприлюднені на веб-порталі Уповноваженого органу (інформаційно-телекомунікаційна система "PROZORRO") (сума аналогічного договору має складати не менше, ніж 65 % очікуваної вартості закупівлі).”
Вважаємо, що вказана вимога Замовника містить відразу 4 різні обмеження, що суттєво звужують коло потенційних учасників Закупівлі:
конкретний період укладення договорів - лише 2023 и 2024 роки;
контрагент по договору має бути лише бюджетна установа;
договір має бути обов’язково оприлюднений на веб-порталі Уповноваженого органу (інформаційно-телекомунікаційна система "PROZORRO");
сума аналогічного договору визначена Замовником на свій розсуд - має складати не менше, ніж 65 % очікуваної вартості закупівлі, що складає не менше 2 614 954,55 грн. (65% від 4 023 007 грн з ПДВ).

Як уже зазначалось у пункті 2 скарги, ПП “ГРАД-СЕРВІС” вже 20 років надає послуги з вивезення великогабаритних та твердих побутових відходів на території міста Одеси та Одеської області та має величезний досвід виконання аналогічних за предметом закупівлі договорів. Частина таких договорів укладена с бюджетними установами, в тому числі і з Замовником, та такі договори оприлюднені на веб-порталі Уповноваженого органу. Так, для підтвердження досвіду наше підприємство планувало надати Договір на управління побутовими відходами, укладений у 2024 році з Одеською філією ДП "АМПУ" (посилання: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-03-25-010541-a) та договір на поводження з твердими побутовими відходами, укладений у 2023 році з Національним університетом "Одеська політехніка" (посилання: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-03-01-003364-a), проте сума вказаних договорів менша від тої, яку вимагає Замовник. У зв’язку з чим Скаржник позбавлений можливості прийняти участь у Закупівлі.
Варто відзначити, що ПП “ГРАД-СЕРВІС” має також виконані договори, що укладені із Замовником:
Договір №8064/К/Б/2 про закупівлю від 03.02.2021 року, сума виконання - 2 580 232,66 грн., посилання - https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-12-21-016697-c;
Договір №33 про закупівлю від 01.04.2022 року, сума виконання - 815 938,20 грн., посилання - https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-02-23-013390-a.
Однак вказані договори укладені у раніший період, ніж вимагає Замовник, та на суму, яка менша від 65 % очікуваної вартості закупівлі.

Таким чином, встановлена Замовником вимога щодо визначення аналогічного договору є дискримінаційною по відношенню до Скаржника. Скаржник має великий досвід надання послуг вивезення твердих побутових відходів, проте не може підтвердити наявність такого досвіду саме в 2023-2024 роках та на суму не менше, ніж 65 % очікуваної вартості закупівлі, а отже фактично позбавлений можливості прийняти участь у Закупівлі Замовника.
Такі детально встановлені Замовником обмеження жодним чином не вплинуть на оцінку потенційного переможця, адже досвідченість та якість послуг учасника не залежить чи виконав він договір у певному році чи на певну суму. Встановлені Замовником вимоги є абсурдними, адже незрозуміло як відрізняється, наприклад, досвід виконання договору у 2021 році від 2023 року чи як такий досвід буду різнитися в залежності від суми договору.
Ні сума аналогічного договору, ні роки виконання договору не впливають на якість послуг та досвід учасника закупівлі. До того ж очікувана вартість закупівлі і сума аналогічного договору взагалі не пов'язані між собою речі. Сама сутність кваліфікаційного критерію свідчить, що договір має бути аналогічний лише за предметом закупівлі, а не за ціною, роками виконання, статусом замовника чи наявністю офіційного оприлюднення такого договору на веб-порталі Уповноваженого органу.
Але встановивши такі вимоги Замовник автоматично обмежив конкуренцію та коло учасників закупівлі, адже прийняти участь у Закупівлі тепер зможуть лише ті учасники, які мають досвід виконання аналогічних договорів лише у 2023-2024 рока на суму не менше, ніж 2 614 954,55 грн., при чому такий договір має бути укладений виключно з бюджетними установами та має бути обов'язково оприлюднений на веб-порталі Уповноваженого органу (інформаційно-телекомунікаційна система "PROZORRO").
Дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону України “Про публічні закупівлі”, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Закупівлі, та принципи недискримінації учасників та рівне ставлення до них, передбачені статтею 5 цього Закону. Аналогічне підтвердження міститься у рішеннях органу оскарження, зокрема, Рішення №15182-р/пк-пз від 22.09.2023р., Рішення № 9842-р/пк-пз від 05.05.2021р. та Рішення №3211р/пк-пз від 22.02.2021р.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 5
Номер: 3b766c8aff244b15a6e4e17eae3c8dd9
Заголовок пункту скарги: Щодо вимоги про надання сертифікату на систему управління протидії корупції учасника вимогам міжнародного стандарту ISO 37001, який не має відношення до предмету закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до пункту 2 розділу V Тендерної документації та Додатком 7 до Тендерної документації Замовник встановив таку вимогу:
“учасник процедури закупівлі повинен завантажити у складі тендерної пропозиції документи про дотримання та впровадження ним системи управління заходами боротьби з корупцією, яка символізує собою тверду прихильність до етичної поведінки, яка допомагає організації добре функціонувати, підвищувати свою репутацію та уникати потенційних ризиків хабарництва, що забезпечується шляхом надання у складі пропозиції сертифікату на систему управління протидії корупції учасника вимогам міжнародного стандарту ISO 37001, виданим відповідним суб’єктом господарювання у сфері сертифікації. Додатково учасником надається атестат про акредитацію органу з сертифікації з додатками в яких містяться дані про сферу акредитація органу з сертифікації, орган з сертифікації має бути атестований за системою менеджменту в сфері ISO 37001.”
Так, згідно Розділу 1 Національного стандарту України “Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016, IDT)”, надалі - ДСТУ ISO 37001:2018, передбачена наступна сфера застосування стандарту:
“Цей стандарт установлює вимоги та надає настанову для встановлення, упровадження, підтримки, перегляду та вдосконалення системи управління щодо протидії корупції. Система може бути автономною або інтегрованою в загальну систему управління. У стандарті розглянуто такі аспекти, що стосуються діяльності організації:
хабарництво у державних, приватних та неприбуткових галузях економіки;
давання хабарів організацією;
давання хабарів персоналом організації, що діє від імені організації чи на її користь;
давання хабарів бізнес-партнерами організації, що діє від імені організації чи на її користь;
отримання хабарів організацією;
отримання хабарів персоналом організації у зв’язку з діяльністю організації;
отримання хабарів бізнес-партнерами організації у зв’язку з діяльністю організації;
пряме та непряме хабарництво (наприклад, хабар, запропонований чи отриманий третьою стороною або за її посередництвом).
Цей стандарт застосовують лише до хабарництва. Він установлює вимоги та надає настанови щодо системи управління, яка призначена допомогти організації попередити, виявити та реагувати на хабарництво, виконувати закони щодо протидії корупції та добровільні зобов’язання, які можуть бути застосовані до її діяльності.”
Таким чином, ДСТУ ISO 37001:2018 визначає вимоги не до послуг, які пропонує учасник у Закупівлі, а до самого учасника, при цьому стандарт націлений на те, щоб організації, які його застосовують, попередили, виявили та реагували на хабарництво.

Відповідно до Оголошенням про проведення відкритих торгів та п.4.1 Тендерної документації предметом Закупівлі визначено: Послуги у сферах поводження зі стічними водами та сміттям, послуги у сферах санітарії та охорони довкілля, а саме: Послуги з вивезення твердих побутових відходів Показник національного класифікатора України ДК 02 1: 2015 “Єдиний закупівельний словник” 90510000-5 – Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям. Аналогічна послуга вказана і в Технічній специфікації на закупівлю (Додаток 3 до Тендерної документації).
Згідно з ч. 5 ст. 23 Закону України “Про публічні закупівлі” Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Однак Замовником встановлена вимога про надання сертифікату на систему управління протидії корупції учасника вимогам міжнародного стандарту ISO 37001, який встановлює вимоги не до предмету закупівлі (послуги з вивезення твердих побутових відходів), а до діяльності самого виконавця послуг. ДСТУ ISO 37001:2018 та сертифікат за цим стандартом не встановлює жовчних вимог до характеристик послуг, що закуповуються Замовником.
Закон не передбачає права Замовника вимагати документи на підтвердження відповідності діяльності учасника будь-яким сертифікатам. Законом передбачено право Замовника вимагати виключно сертифікати відповідності пропонованих послуг екологічним чи іншим характеристикам.
Сертифікація за системою ISO наразі в Україні не є обов'язковою, а здійснюється лише на добровільних засадах. Крім того, вартість отримання одного сертифіката ISO може становити 30 000 грн та більше. У разі відсутності сертифіката ISO, який вимагає Замовник, учаснику потрібно нести додаткові витрати для оформлення документа, що може вплинути на ціну тендерної пропозиції. Також, оформлення такого сертифіката відбувається близько місяця, а строк подання тендерних пропозицій становить лише 7 днів з моменту оголошення закупівлі.
Таким чином, Замовник ставить учасників у різне становище в даній Закупівлі, причому одних в гірше (ті учасники, що не мають такого сертифікату, і до того ж не зобов’язані його отримувати), а інших – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Варто відзначити, що Замовник у Тендерній документації вимагає від учасників надати відразу п’ять!!! різних сертифікатів за системами ISO:
Сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14001:2015,
Сертифікат оцінювання екологічної дієвості ДСТУ ISO 14031:2016,
Сертифікат на систему управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015,
Сертифікат на систему управління безпечністю харчових продуктів ДСТУ ISO 22000:2019,
Сертифікат на систему управління протидії корупції вимогам міжнародного стандарту ISO 37001.
Очевидним є той факт, що такі вимоги Замовника є необґрунтованими та надмірним для учасників Закупівлі і націлені обмежити кількість учасників Закупівлі.
Так, ПП “ГРАД-СЕРВІС” та його працівники неуклінно дотримуються вимог чинного законодавства у сфері запобігання корупції, на підприємстві Наказом №05/01 від 05.01.2022 року затверджена та діє Антикорупційна програма. Однак Сертифікат на систему управління протидії корупції вимогам міжнародного стандарту ISO 37001 у нас відсутній та у строку, встановлені для подання тендерної пропозиції, отримати його неможливо, у зв'язку чим Скаржник позбавлений можливості прийняти участь у Закупівлі Замовника. Вказаними дискримінаційними та обмежувальними вимогами Замовник порушує право Скаржника на рівну участь у Закупівлі.

Таким чином, вимога Замовника про надання Сертифікату на систему управління протидії корупції вимогам міжнародного стандарту ISO 37001 не узгоджується з нормами чинного законодавства, оскільки така вимога:
Не відповідає предмету закупівлі, оскільки відсутній логічний зв'язок між сертифікатом та вивезенням твердих побутових відходів.
Обмежує конкуренцію, оскільки більшість потенційних учасників, в тому числі і Скаржник, не мають такого сертифіката, що штучно звужує коло потенційних учасників Закупівлі.
Отримання сертифікату змушує учасників до зайвих фінансових витрат, адже учасники тендеру повинні витрачати додаткові ресурси на отримання сертифіката, що створює бар’єри для участі у Закупівлі, особливо для малих та середніх виконавців послуг. Хоча сертифікація і не є обов’язковою для діяльності з надання послуг з вивезення твердих побутових відходів.
Вказана вимога порушує принцип недискримінації, оскільки надає перевагу тим учасникам, які вже мають сертифікат або працюють у сферах, де він обов’язковий, що суперечить статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Замовник включаючи у Тендерну документацію вимогу про надання учасниками Сертифікату на систему управління протидії корупції вимогам міжнародного стандарту ISO 37001 створив необґрунтований бар'єрів для потенційний учасників закупівлі і Скаржника. За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які можуть надати наведений вище сертифікат, що є дискримінаційним по відношенню до суб’єктів господарювання, зокрема, Скаржника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 6
Номер: 86c2cc98fc7b4526b5466a5f06f47117
Заголовок пункту скарги: Щодо вимоги про надання патенту, сертифікату якості чи протоколу випробування на контейнер з персоніфікованим доступом
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Додатками 1 та 7 до Тендерної документації встановлено, що для виконання технічного завдання за предметом закупівлі є необхідним наявність мінімальної кількості обладнання та матеріально-технічної бази, зокрема контейнерів для збирання твердих побутових відходів об’ємом 1, 1 м.куб. з персоніфікованим доступом у кількості 2 штуки.
Аналогічна вимога передбачена і у пункті 6 Технічної специфікації (Додаток 3 до Тендерної документації):
“Біля адміністративних будівель в цілях інформаційної безпеки в умовах воєнного стану необхідно встановити контейнери для збирання твердих побутових відходів об’ємом 1,1 м.куб. з персоніфікованим доступом в кількості 2 одиниці, на підтвердження вказаної вимоги учасником надається гарантійний лист.
Для підтвердження відповідності контейнерів для збирання твердих побутових відходів об’ємом 1,1 м.куб. з персоніфікованим доступом якісним характеристикам учасник має надати відповідний документ виданий на ім’я учасника, це може бути патент, сертифікат якості чи протокол випробування, які видані компетентними органами (патент, сертифікат якості чи протокол випробування мають бути видані на контейнер для збирання твердих побутових відходів об’ємом 1,1 м.куб. з персоніфікованим доступом в цілому, а не на окрему його частину чи механізм).
Якщо учасник закуповує контейнери для збирання твердих побутових відходів об’ємом 1,1 м.куб. з персоніфікованим доступом/чи послуги переобладнання таких контейнерів в сторонньої організації учасник додатково надає договір укладений з організацією на ім’я якої виданий патент, сертифікат якості чи протокол випробування.”

У ПП “ГРАД-СЕРВІС” наявні контейнери для збирання твердих побутових відходів ємністю 1,1 куб.м. (європейського зразка, з автоматичним довідником на закриття кришки контейнера, на колесах, з напівкруглою кришкою) у кількості 2494 штуки. Однак контейнери для збирання твердих побутових відходів об’ємом 1, 1 м.куб. з персоніфікованим доступом у нашого підприємства були відсутні.
Враховуючи наше бажання прийняти участь у Закупівлі, ми готові були придбати такі контейнери спеціально для Замовника, однак виявилось, що у продажі такі контейнери в Україні взагалі відсутні.
Відповідно Учасникам потрібно здійснити переобладнання наявних контейнерів шляхом встановлення системи персоніфікованого доступу. З урахуванням вимог Тендерної документації за результатами такого переобладнання учасники мають надати:
якщо здійснили переобладнання самостійно: патент, сертифікат якості чи протокол випробування, які виданий на ім’я учасника компетентними органами;
якщо замовили послуги переобладнання в сторонніх організаціях: договір укладений з організацією, на ім’я якої виданий патент, сертифікат якості чи протокол випробування та відповідно такий патент, сертифікат якості чи протокол випробування.

Під час пошуку сторонньої організації, яка може переобладнати контейнери для збирання твердих побутових відходів об’ємом 1,1 м.куб. у контейнери з персоніфікованим доступом та має документи, які вимагає Замовник, встановлено:
сертифікування контейнерів для збирання твердих побутових відходів об’ємом 1,1 м.куб. з персоніфікованим доступом ні в цілому, ні на окрему його частину чи механізм наразі ніким не здійснювалося, відповідно відсутні сторонні організації, що можуть здійснити переобладнання контейнерів та надати сертифікат якості (відповідності) на нього, виданий компетентними органами;
випробування контейнерів для збирання твердих побутових відходів об’ємом 1,1 м.куб. з персоніфікованим доступом ні в цілому, ні на окрему його частину чи механізм наразі теж ніким не здійснювалося, відповідно відсутні сторонні організації, що можуть здійснити переобладнання контейнерів та надати протокол випробувань на нього, виданий компетентними органами;
патентування контейнерів для збирання твердих побутових відходів об’ємом 1,1 м.куб. з персоніфікованим доступом здійснено лише однією особою: Конюшенко Олексієм Семеновичем, який має патент на “контейнер із механізмом кронштейну із кодовим замком, який забезпечує ідентифікований персональний доступ користувачу до контейнера”. Однак, за наявними у засобах масової інформації контактами зв’язатися з власником патенту Скаржник не зміг та відповідно не мав можливості замовити у нього (або у суб’єктів господарювання, яким він передав відповідне право) переобладнання контейнерів.
Оскільки, у ПП “ГРАД-СЕРВІС” була відсутня можливість замовити переобладнання контейнерів для збирання твердих побутових відходів об’ємом 1,1 м.куб. у контейнери з персоніфікованим доступом у сторонньої організації, Скаржник здійснив переобладнання самостійно власними силами шляхом встановлення на контейнерах європейського зразка для збирання твердих побутових відходів замка для сміттєвого контейнера марки VSM ECO, який забезпечує персоніфікований доступ до контейнера за допомогою ключа, що наглядно видно на фото
Таким чином, у Скаржника наявні самостійно переобладнані Контейнер для збирання твердих побутових відходів об’ємом 1,1 м.куб. з персоніфікованим доступом (з замком для сміттєвого контейнера) у кількості 2 штуки. Однак отримати виданий на ім’я учасника патент, сертифікат якості чи протокол випробування на переобладнаний контейнер, які видані компетентними органами, у строки для подання тендерних пропозицій (7 днів) не представляється можливим, оскільки:
Видача патенту на винахід або патенту на корисну модель здійснюється у місячний строк після його державної реєстрації, а загальний строк отримання патенту складає близько 1 року (збір документів, подача заявки, експертиза винаходу (корисної моделі), державна реєстрація, публікація).
Сертифікат якості (відповідності) видається тільки спеціальним органом оцінки відповідності, який є сторонньою незалежною організацією по відношенню до виробника та акредитований у встановленому законом порядку. Строк отримання сертифікату складає не менше 1 місяця (підготовка документів, укладення договору з органом відповідності, проведення лабораторних випробувань, подача заявки).
Протокол випробувань видається акредитованим центром або лабораторією, що містить у собі інформацію про результати проведених випробувань. Строк отримання протоколу випробувань складає близько 2 тижнів (підготовка технічної документації, укладення договору з акредитованим органом, доставка контейнера на випробування, процес лабораторних випробувань, видача протоколу).
Таким чином, є очевидним, що отримати на ім’я учасника патент, сертифікат якості чи протокол випробування на переобладнаний контейнер, які видані компетентними органами, в строк подання тендерних пропозицій, який становить лише 7 днів з моменту оголошення закупівлі, неможливо, оскільки такі документи отримуються у строк від 2 тижнів до 1 року.
За рахунок вказаної вимоги Замовник ставить учасників у різне становище в даній Закупівлі, причому одних в гірше (ті учасники, що не мають необхідного патенту, сертифікату якості чи протоколу випробувань), а інших (ті, що вже мають такі документи) – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.

Скаржник має необхідну кількість контейнерів, що вимагаються Замовником у тендерній документації, в тому числі 2 контейнери для збирання твердих побутових відходів об’ємом 1,1 м.куб. з персоніфікованим доступом, що самостійно переобладнані нашим підприємством, однак видані компетентними органами на ім’я учасника патент, сертифікат якості чи протокол випробування на такий контейнер у Скаржника відсутні та отримати їх у визначені для проведення закупівлі терміни неможливо, у зв'язку з чим Скаржник позбавлений можливості прийняти участь у Закупівлі Замовника. Вказаними дискримінаційними та обмежувальними вимогами Замовник порушує право Скаржника на рівну участь у Закупівлі.
Вважаємо оскаржувану вимогу Замовника безпідставною та такою, що створює штучні перешкоди для Скаржника та інших учасників Закупівлі, що не мають витребуваних Замовником документів, для участі у Закупівлі з огляду на наступне:
Замовник вимагає підтвердження відповідності не до предмету закупівлі (послуги з вивезення твердих побутових відходів), а на товар, що буде при цьому використовуватися - контейнери для збирання відходів. При цьому лише на 2 штуки з 438 контейнерів, що вимагаються Додатком 1 до Тендерної документації. Що є порушенням ч. 5 ст. 23 Закону України “Про публічні закупівлі”.
Отримання на ім’я учасника патенту, сертифікату якості чи протокол випробування на переобладнаний контейнер, які видані компетентними органами, в строк подання тендерних пропозицій, який становить лише 7 днів з моменту оголошення закупівлі, неможливо. Сторонні організації, які можуть здійснити переобладнання контейнерів і при цьому вже мають необхідні документи або відсутні, або з ними просто неможливо зв'язатися.
Вимога Замовника обмежує конкуренцію, оскільки більшість потенційних учасників, в тому числі і Скаржник, не мають патенту, сертифікату якості чи протоколу випробування на контейнер, що є порушенням принципу недискримінації, оскільки надає перевагу тим учасникам, які вже мають такі документи, що суперечить статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Отримання патенту, сертифікату якості чи протоколу випробування змушує учасників до зайвих фінансових витрат, що створює бар’єри для участі у Закупівлі.
Крім того, Замовник обґрунтував важливість для нього контейнерів для збирання твердих побутових відходів об’ємом 1,1 м.куб. з персоніфікованим доступом та наявності документів на них наступним: “інформаційною безпеки в умовах воєнного стану”. Однак згідно п.4.1 Тендерної документації предметом Закупівлі визначено: Послуги з вивезення твердих побутових відходів.
Стаття 1 Закону України “Про управління відходами” визначає, що побутові відходи - це змішані та/або роздільно зібрані відходи від домогосподарств, включаючи відходи паперу, картону, скла, пластику, деревини, текстилю, металу, упаковки, біовідходи, відходи електричного та електронного обладнання, відходи батарей та акумуляторів, небезпечні відходи у складі побутових, великогабаритні та ремонтні відходи, а також змішані та/або роздільно зібрані відходи з інших джерел, якщо ці відходи подібні за своїм складом до відходів домогосподарств.
Таким чином, в контейнерах з персоніфікованим доступом будуть розміщуватися лише побутові відходи, які не мають жодної цінності та не несуть у собі загрозу безпеці Замовника чи держави в умовах воєнного стану.
Що ж стосується документів, які містять державну таємницю або службову інформацію, то знищення та утилізація таких документів здійснюється у встановленому законом порядку, що не передбачає їх розміщення у контейнерах для твердих побутових відходів, а регламентується Законом України “Про державну таємницю”, Типовою інструкцією про порядок ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 р. № 736, та іншими нормативно-правовими актами у цій сфері.
Таким чином, вважаємо вказану вимогу Замовника необгрунтованою та надмірною, що обмежує конкуренцію та порушує права Скаржника на участь у Закупівлі, оскільки ПП “ГРАД-СЕРВІС” бажає прийняти участь у Закупівлі, але не має виданих компетентними органами на ім’я учасника патенту, сертифікату якості чи протоколу випробування на контейнер для збирання твердих побутових відходів об’ємом 1,1 м.куб. з персоніфікованим доступом в цілому, а не на окрему його частину чи механізм та отримати їх у визначені для проведення закупівлі терміни неможливо.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 7
Номер: 3d1676d4b0b748589ffc648ac5e17881
Заголовок пункту скарги: Щодо вимоги про відсутність порушень вимог природоохоронного законодавства протягом останніх п’яти років, що передують даті оголошення закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Відповідно до п.4 Додатку 3 та Додатку 7 до Тендерної документації Замовник встановив таку вимогу для учасників:
“4.Надання послуг що є предметом закупівлі, здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства в галузі охорони навколишнього природного середовища, правил протипожежної безпеки та інших нормативно-правових документів. На підтвердження Учасник повинен надати в складі тендерної пропозиції гарантійний лист у довільній формі, яким підтверджується, що учасником не було здійснено порушень вимог природоохоронного законодавства протягом останніх п’яти років, що передують даті оголошення закупівлі.”
Вважаємо вказану вимогу незаконною та такою, що умисно обмеженою коло потенційних учасників публічної закупівлі.
Так, у Скаржника 3 роки тому проходила позапланова перевірка Державної екологічної інспекції Південно-західного округу, в ході якої були зафіксовані ряд порушень вимог природоохоронного законодавства. Однак вказані порушення не стосувалися надання послуг з вивезення твердих побутових відходів, які закуповує Замовник, та до того ж виявлені порушення були усунуті нашим підприємством.
Таким чином, Скаржник протягом останніх п’яти років, що передують даті оголошення закупівлі, допущено порушення природоохоронного законодавства, в результаті чого він не може виконати вимогу Замовника та відповідно не може прийняти участь у Закупівлі. Вважаємо таку ситуацію дискримінаційною, а вимоги учасника незаконними оскільки:
допущення порушень вимог природоохоронного законодавства протягом останніх п’яти років жодним чином не впливає на якість послуг, які учасник буде надавати Замовнику за предметом закупівлі;
наявність в учасника у минулому порушень вимог природоохоронного законодавства протягом останніх п’яти років не свідчить, що учасник буде вчиняти їх у майбутньому, а тим паче під час надання послуг Замовнику;
одне порушення не може нівелювати багаторічний досвід учасника та його ділову репутацію;
видів порушень вимог природоохоронного законодавства та сфер їх вчинення безліч та не обов’язково вони пов’язані з предметом закупівлі.

Таким чином, вимога Замовника свідчить про його упереджений підхід до відбору учасників Закупівлі. Замовник фактично бере на себе функції контролюючого органу щодо визнання учасників винними у вчиненні порушень вимог природоохоронного законодавства протягом останніх п’яти років, що передують даті оголошення закупівлі, та автоматично позбавляє їх законного права участі у його Закупівлі.
За рахунок вказаної вимоги Замовник ставить учасників у різне становище в даній Закупівлі, причому одних в гірше (ті, що мали таке порушення, хоч воно і не пов’язано з наданням послуг за предметом Закупівлі, та усунули порушення у встановленому законом порядку), а інших (ті учасники, що не мають протягом 5 років порушень вимог природоохоронного законодавства або новостворені підприємства) – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Об’єктивною була б вимога Замовника про надання учасниками гарантій про не вчинення ними порушень вимог природоохоронного законодавства під час надання послуг Замовнику у майбутньому, а не в періоді, на який Учасник вже не в змозі вплинути чи змінити.
Дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону України “Про публічні закупівлі”, якими передбачена недискримінація учасників.
Враховуючи вищенаведене, вважаємо вказану вимогу Замовника необгрунтованою та упередженою, що обмежує конкуренцію та порушує права Скаржника на участь у Закупівлі, оскільки ПП “ГРАД-СЕРВІС” бажає прийняти участь у Закупівлі, але у визначеному Замовником періоді вчиняло порушення вимог природоохоронного законодавства та змінити цей факт не може, хоча готові гарантувати Замовнику недопущення таких порушень у майбутньому.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 8
Номер: 883d0fe7771e4facae61e82569cba307
Заголовок пункту скарги: Щодо вимоги про надання документів на засоби індивідуального захисту: рукавички (висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, декларацію про відповідність, протокол випробувань)
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Пунктами 2, 3 Додатку 1, Додатком 7 до Тендерної документації встановлено: “Необхідно обов’язково підтвердити та надати інформацію про використання Учасником медико-санітарних заходів - комплекс організаційних, адміністративних, інженерно-технічних, медичних, нормативних (регуляторних), екологічних, та інших заходів, спрямованих на усунення або зменшення шкідливого впливу на людину факторів середовища життєдіяльності. На підтвердження Учасником надається також гарантійний лист щодо забезпечення працівників відповідними засобами індивідуального захисту для виконання договору надати скани оригіналів або завірені копії висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи, декларації про відповідність, протоколу випробувань, на СІЗ таких обов’язкових засобів індивідуального захисту: рукавички.”
У якості обґрунтування цієї вимоги Замовник вказує: “Замовник зазначає, що вищезазначена вимога - є важливою, адже для Замовника важливо, щоб матеріали та товари не були походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, тому необхідна певна надійність та безпека від Учасників, надаючи відповідні послуги.”

Відповідно до Оголошенням про проведення відкритих торгів та п.4.1 Тендерної документації предметом Закупівлі визначено: Послуги у сферах поводження зі стічними водами та сміттям, послуги у сферах санітарії та охорони довкілля, а саме: Послуги з вивезення твердих побутових відходів Показник національного класифікатора України ДК 02 1: 2015 “Єдиний закупівельний словник” 90510000-5 – Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям. Аналогічна послуга вказана і в Технічній специфікації на закупівлю (Додаток 3 до Тендерної документації).
Згідно з ч. 5 ст. 23 Закону України “Про публічні закупівлі” Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Однак Замовником встановлена вимога про надання висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи, декларації про відповідність, протоколу випробувань, які підтверджують відповідність не предмету закупівлі (послуги з вивезення твердих побутових відходів), а стосуються засобів індивідуального захисту, що використовуються працівниками учасниками. Вказані документи не встановлюють жовчних вимог до характеристик послуг, що закуповуються Замовником, у зв’язку з чим їх вимога виходить за межі прав Замовника, якими він наділений ч. 5 ст. 23 Закону України “Про публічні закупівлі” під час підготовки тексту тендерної документації.

Так, Скаржник використовує медико-санітарні заходи, яких вимагає Замовник - комплекс організаційних, адміністративних, інженерно-технічних, медичних, нормативних (регуляторних), екологічних, та інших заходів, спрямованих на усунення або зменшення шкідливого впливу на людину факторів середовища життєдіяльності. ПП “ГРАД-СЕРВІС” в обов’язковому порядку забезпечує своїх працівників відповідними засобами індивідуального захисту для виконання договору, зокрема, рукавичками.
На підтвердження надаємо Видаткову накладну №РН-0000111 від 09.12.2024 року на придбання рукавичок. Вказані рукавички не є походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, що підтверджується Податковою накладною №5 від 09.12.2024 року, у якій відсутня відмітка про ознаку імпортованого товару для всіх видів рукавичок, що закуповуються Скаржником, а отже товар є походженням з України.
Однак на вказані рукавички у постачальника та відповідно у Скаржника відсутні висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, декларація про відповідність та протокол випробувань. Вказані документи не є обов’язковими ні для придбання засобів індивідуального захисту, ні для надання послуг з вивезення твердих побутових відходів, а їх вимога - є надмірним тягарем для учасників Закупівлі, що жодним чином не впливає на якість послуг, що будуть надаватися Замовнику за предметом Закупівлі.
Як уже зазначалось у шостому пункті скарги, отримання сертифікату відповідності, протоколу випробувань займає близько 1 місяця, що у повній мірі стосується і отримання декларації про відповідність на рукавички. Законом України “Про управління відходами” та іншими нормативними актами у сфері поводження з побутовими відходами не передбачено обов'язкової наявності у виконавця при наданні послуг з вивезення твердих побутових відходів, які закуповуються Замовником, рукавичок з висновком державної санітарно-епідеміологічної експертизи, декларації про відповідність та протоколу випробувань на них.
У разі відсутності цих документів, учаснику потрібно нести додаткові витрати для їх оформлення, що може вплинути на ціну тендерної пропозиції. Крім того, оформлення висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи, декларації про відповідність та протоколу випробувань на рукавички у строк подання тендерних пропозиції, який становить лише 7 днів з моменту оголошення закупівлі, просто неможливо.
Скаржник використовує медико-санітарні заходи, забезпечує своїх працівників відповідними засобами індивідуального захисту для виконання договору, може підтвердити придбання рукавичок та їх походження не з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, однак не має на них висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи, декларації про відповідність та протоколу випробувань, в результаті чого позбавлений можливості прийняти участь у Закупівлі.
Вказаними дискримінаційними вимогами Замовник обмежує конкуренцію у Закупівлі, оскільки вимагаючи документи, які не впливають на якість послуг, які не стосуються характеристики послуг, що є предметом закупівлі, створює штучний бар’єр для потенційних учасників Закупівлі і Скаржника, чим порушує право Скаржника на рівну участь у Закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації