• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Код ДК 021:2015 50310000-1 - Технічне обслуговування і ремонт офісної техніки (послуги із заправки, відновлення картриджів, ремонту та технічного обслуговування офісної техніки)

Завершена

402 850.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 014.25 UAH
Період оскарження: 04.02.2025 16:50 - 14.02.2025 00:00
Скарга
Залишено без розгляду
КЕП

Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 3059f6eef7b74917bfc92363048e26d0
Ідентифікатор запиту: UA-2025-02-04-015913-a.a1
Назва: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Причина: Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду: 17.02.2025 14:14
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕКСПЕРТ СЕРВІС-Т", Олег Матковський +380502444123 polomasky@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: edcd1b85df7841718b7dedd40182ded5
Заголовок пункту скарги: Умови Закупівлі, що визначені Тендерною документацією не відповідають вимогами Закону, суперечать положенням ст. 5 Закону, якою визначені принципи здійснення закупівель, зокрема принцип добросовісної конкуренції
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Додаток 3 до ТД «ТЕХНІЧНІ, КІЛЬКІСНІ ТА ЯКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ, ОПИС ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ» містить дискримінаційні вимоги, а саме:
1. Вимога:

«8)Послуги по заправці та відновленню картриджів надаються відповідно до Технічних умов розроблених та затверджених учасником. На основі технічних вимог Учасник отримує висновок санітарно-епідеміологічної експертизи на картриджі відновлені до офісної техніки АБО Висновок наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність санітарному законодавству (якщо документ отриманий після набрання чинності окремих положень нового Закону України "Про систему громадського здоров'я" №2573-IX від 06.09.2022р.), який свідчить про те, що послуги, які будуть надаватися, не завдають шкоди довкіллю та відповідають нормам і стандартам, що забезпечують здоров'я населення (копія висновку додається)"»
З 01 жовтня 2023 року отримання висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи, які видавала раніше виключно Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, більше не передбачене чинним законодавством (і відповідно не здійснюється єдиним уповноваженим на те державним органом), оскільки набули чинності зміни, внесені:
- на підставі Закону № 2573-ІХ від 06.09.2022, відповідно до якого втратив чинність Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", статтями 10-12 якого саме й передбачалося отримання висновків державної санітарно- епідеміологічної експертизи;
- введеним, натомість, в дію з 01.10.2023 Законом України "Про систему громадського здоров’я" від 06.09.2022, яким не передбачене складання висновків державної санітарно- епідеміологічної експертизи.
У зв’язку з цими змінами законодавства Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів на дату оголошення даної закупівлі НЕ видає висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи, тому їх неможливо отримати під вищезазначену вимогу.
Висновок наукової санітарно-епідеміологічної експертизи НЕ затверджений та НЕ введений в дію законодавством України. З мережі інтернет нами було з’ясовано, що даний висновок розроблений та надається установами і не визнаний на законодавчому рівні жодним нормативно-правовим документом (посилання на офіційні сайти приватних компаній https://www.isoprioritet.com.ua/vysnovok-ses/; https://cbaua.com/visnovok-sanitarnoyi-ekspertyzy/) . Дані установи є суб’єктами господарювання, які надають висновки САМЕ власного розроблення, а тому АНТИКОНКУРЕНТНОЮ є умова, що пропозиція на участь у даній закупівлі має бути з наданням висновку наукової санітарно-епідеміологічної експертизи.

Тобто, взяти участь у даній закупівлі можуть тільки учасники, на пропоновану якими продукцію для надання послуг наявні раніше видані висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи, які було видано в порядку, що передбачений вже нечинним законодавством України або ті учасники, які зробили (придбали) висновок наукової санітарно-епідеміологічної експертизи у установ, які видають дані висновки ВЛАСНОГО РОЗРОБЛЕННЯ, не прикріпленого жодним законодавчим актом.

Одже, АНТИКОНКУРЕНТНА умова щодо надання «висновку санітарно-епідеміологічної експертизи на картриджі відновлені до офісної техніки АБО Висновоку наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність санітарному законодавству (якщо документ отриманий після набрання чинності окремих положень нового Закону України "Про систему громадського здоров'я" №2573-IX від 06.09.2022р.), який свідчить про те, що послуги, які будуть надаватися, не завдають шкоди довкіллю та відповідають нормам і стандартам, що забезпечують здоров'я населення» є антиконкурентною та дискримінаційною по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника, оскільки унеможливлює пропозиції учасників, які не мають висновку отриманого до 01 жовтня 2023 року та які не придбали (зробили) висновок у установ, які їх видають на власний розсуд і власне розроблення.
Відповідно до ч. 11 ст. 26 Закону України «Про публічні закупівлі»: «Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником».
Тобто, вимога про надання вищезазначених висновків не є впливовим критерієм щодо гарантії надання послуг по предмету закупівлі, а тому спричиняє лише обмеження конкуренції та призводить до дискримінації учасників. Оскільки, встановивши таку вимогу, можна припустити, що уповноважена особа лобіює інтереси одного учасника, який відповідає цьому критерію.

Просимо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації та прибрати вимогу про надання «висновку санітарно-епідеміологічної експертизи на картриджі відновлені до офісної техніки АБО Висновоку наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність санітарному законодавству», яка є дискримінаційною та антиконкурентною по відношенню до скаржника та інших потенційних учасників.

2. Вимога:

«12)Учасник повинен забезпечити повну заправку чи відновлення картриджів до лазерних принтерів відповідно до технічних характеристик конкретного зразка принтеру з обов’язковим використанням нових комплектуючих, які відповідають усім вимогам, що встановлені діючими нормативними актами України та ресурсам, які встановлені відповідними виробниками принтерів. Якість заправлених/відновлених картриджів картриджів повинна відповідати стандартам STMC. При наданні послуг використовуються витратні матеріали торгової марки Static Control Components. На підтвердження виконання заданих вимог Учасник надає:
- авторизаційний лист, виданий виробником витратних матеріалів або його офіційним дистриб’ютором, про те, що виконавець є офіційним партнером виробника (дистриб’ютора). Авторизаційний лист повинен бути адресований замовнику, містити ідентифікатор та предмет закупівлі, а також інформацію про те що, витратні матеріали та запчастини до принтерів i копіювальних апаратів сумісні з оригінальним обладнанням i не шкодять їхній роботі.
- копії документів на визначення радіологічних показників безпеки на тонер, яким буде проводитися заправка картриджів замовника, що виданий органом з оцінки відповідності на радіаційну безпеку на його офіційному бланку та за встановленою їм формою, а саме радіаційний сертифікат, протокол виробувань та паспорт радіаційної якості на тонер Static Control Components».

Частиною 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), визначено: «Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент"».
Замовник даними вимогами посилається на витратні матеріали торгової марки Static Control Components і вимагає авторизаційний лист «виданий виробником витратних матеріалів або його офіційним дистриб’ютором, про те, що виконавець є офіційним партнером виробника (дистриб’ютора)» та «радіаційний сертифікат, протокол виробувань та паспорт радіаційної якості на тонер Static Control Components». Єдиним офіційним дистриб’ютором в Україні даної торгової марки є ТОВ «Маккон». З метою участі у даній закупівлі нами було написано ТОВ «Маккон» листа електронної поштою, на що ми отримали відповідь, що даний лист заброньований іншим учасником і ТОВ «Маккон» не надасть його жодному іншому і в тому числі раціаційний сертифікат та протокол випробувань.

Одже, умови щодо надання «авторизаційного листа, виданого виробником витратних матеріалів або його офіційним дистриб’ютором, про те, що виконавець є офіційним партнером виробника (дистриб’ютора). Авторизаційний лист повинен бути адресований замовнику, містити ідентифікатор та предмет закупівлі, а також інформацію про те що, витратні матеріали та запчастини до принтерів i копіювальних апаратів сумісні з оригінальним обладнанням i не шкодять їхній роботі» та «радіаційний сертифікат, протокол виробувань та паспорт радіаційної якості на тонер Static Control Components» є антиконкурентними та дискримінаційними по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника, оскільки унеможливлює пропозиції учасників, які не мають змоги запропонувати витратні матеріали іншого виробника (торгової марки та не мають змоги взяти авторизаційного листа та радіаційного сертифікату, протокоул виробувань та паспорту радіаційної якості торгової марки Static Control Components ні у офіціного виробника, ні у офіціного дистриб’ютора.
Відповідно до ч. 11 ст. 26 Закону України «Про публічні закупівлі»: «Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником».
Тобто, вимога про надання вищезазначеного сертифікату не є впливовим критерієм щодо гарантії надання послуг по предмету закупівлі, а тому спричиняє лише обмеження конкуренції та призводить до дискримінації учасників. Оскільки, встановивши таку вимогу, можна припустити, що уповноважена особа лобіює інтереси одного учасника, який відповідає цьому критерію.

Просимо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації та прибрати вимогу: «При наданні послуг використовуються витратні матеріали торгової марки Static Control Components. На підтвердження виконання заданих вимог Учасник надає:
- авторизаційний лист, виданий виробником витратних матеріалів або його офіційним дистриб’ютором, про те, що виконавець є офіційним партнером виробника (дистриб’ютора). Авторизаційний лист повинен бути адресований замовнику, містити ідентифікатор та предмет закупівлі, а також інформацію про те що, витратні матеріали та запчастини до принтерів i копіювальних апаратів сумісні з оригінальним обладнанням i не шкодять їхній роботі.
- копії документів на визначення радіологічних показників безпеки на тонер, яким буде проводитися заправка картриджів замовника, що виданий органом з оцінки відповідності на радіаційну безпеку на його офіційному бланку та за встановленою їм формою, а саме радіаційний сертифікат, протокол виробувань та паспорт радіаційної якості на тонер Static Control Components».
яка є дискримінаційною та антиконкурентною по відношенню до скаржника та інших потенційних учасників.

3. Вимога:

15) Учасник повинен підтвердити наявність технічних можливостей для надання послуг. Для цього необхідно надати документ про проведену атестацію чи обстеження виробництва, а саме, копію атестату виробництва картриджів відновлених до лазерних принтерів, дійсного на момент розкриття пропозицій.

В законах України наявні такі твердження:
Атестація виробництва - офіційне підтвердження наявності необхідних і достатніх умов виробництва певної продукції, які забезпечують стабільність виконання заданих у нормативних документах вимог.
Атестація виробництва виробів здійснюється з метою оцінки можливостей підприємства - виробника забезпечити їх відповідність обов'язковим вимогам, що встановлені чинними законодавчими актами України щодо забезпечення життя та здоров'я людей, охорони навколишнього природного середовища, а також відповідність санітарним, пожежним, екологічним нормам і правилам.

Хочемо зауважити, що предмет закупівлі є послуги з заправки, відновлення картриджів, ремонту та технічного обслуговування офісної техніки. Зазначений атестат виробництва картриджів відновлених до лазерних принтерів жодним чином не стосуються предмету закупівлі. Учасник даної закупівлі не повинен мати такий атестат, оскільки не є виробником картриджів. Наявність атестату виробництва картриджів відновлених до лазерних принтерів є необґрунтованою вимогою.
Тобто, участь в даній закупівлі можуть прийняти тільки ті учасники, які є виробниками картриджів з вищезазначеними атестатами, що обмежує потенційне коло учасників. Ми, як потенційний учасник, не можемо прийняти участь в даній закупівлі, оскільки не є виробниками картриджів.
Відповідно до ч. 11 ст. 26 Закону України «Про публічні закупівлі»: «Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником».
Тобто, вимога про надання вищезазначеного сертифікату не є впливовим критерієм щодо гарантії надання послуг по предмету закупівлі, а тому спричиняє лише обмеження конкуренції та призводить до дискримінації учасників. Оскільки, встановивши таку вимогу, можна припустити, що уповноважена особа лобіює інтереси одного учасника, який відповідає цьому критерію.

Просимо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації та прибрати вимогу: « Учасник повинен підтвердити наявність технічних можливостей для надання послуг. Для цього необхідно надати документ про проведену атестацію чи обстеження виробництва, а саме, копію атестату виробництва картриджів відновлених до лазерних принтерів, дійсного на момент розкриття пропозицій», яка є дискримінаційною та антиконкурентною по відношенню до скаржника та інших потенційних учасників.

4. Вимога:

«16)Учасник повинен підтвердити відповідність послуг, що пропонуються, Технічним умовам і нормам, що виставляються до виробників вищезазначених послуг (надається копія сертифікату відповідності на картриджі відновлені до лазерних принтерів, виданий уповноваженим органом сертифікації, дійсний на момент розкриття пропозицій)».

В законах України наявні такі твердження:

Сертифікат відповідності — документ, що виданий для підтвердження того, що продукція відповідає встановленим вимогам конкретного стандарту чи іншого нормативного документу. Необхідність наявності даного документу регламентується наступними нормативно-правовими актами: Закон України № 2406-III від 17.05.2001р.

Хочемо зауважити, що предмет закупівлі є послуги з заправки, відновлення картриджів, ремонту та технічного обслуговування офісної техніки. Зазначений сертифікат відповідності на картриджі відновлені до лазерних принтерів жодним чином не стосуються предмету закупівлі. Учасник даної закупівлі не повинен мати такий сертифікат, оскільки не є виробником картриджів. Наявність сертифікату відповідності картриджів відновлених до лазерних принтерів є необґрунтованою вимогою та не відповідає предмету закупівлі.
Відповідно до ч. 11 ст. 26 Закону України «Про публічні закупівлі»: «Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником».
Тобто, вимога про надання вищезазначеного сертифікату не є впливовим критерієм щодо гарантії надання послуг по предмету закупівлі, а тому спричиняє лише обмеження конкуренції та призводить до дискримінації учасників. Оскільки, встановивши таку вимогу, можна припустити, що уповноважена особа лобіює інтереси одного учасника, який відповідає цьому критерію.

Просимо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації та прибрати вимогу: «Учасник повинен підтвердити відповідність послуг, що пропонуються, Технічним умовам і нормам, що виставляються до виробників вищезазначених послуг (надається копія сертифікату відповідності на картриджі відновлені до лазерних принтерів, виданий уповноваженим органом сертифікації, дійсний на момент розкриття пропозицій)», яка є дискримінаційною та антиконкурентною по відношенню до скаржника та інших потенційних учасників.

5. Вимога:

23)Учасник повинен мати систему управління якістю стосовно послуг по заправці та відновленню картриджів, комплексного обслуговування техніки для друку, ремонту офісної та оргтехніки. На підтвердження Учасник надає копію сертифікату ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. Вимоги» (ISO 9001:2015, IDT «Системи менеджменту якості. Вимоги»).

Хочемо зауважити, що предмет закупівлі є послуги з заправки, відновлення картриджів, ремонту та технічного обслуговування офісної техніки. Зазначений сертифікат у учасника жодним чином не стосуються предмету закупівлі. Наявність зазначеного сертифікату у учасника є необґрунтованими.
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Зазначений стандарт ISO 9001:2015 стосуюється безпосередньо менеджменту та бізнес-процесів, які в результаті опосередковано впливатимуть на якість продукції.
Дану вимогу вважаємо необґрунтованою та дискримінаційною, адже Система сертифікації якості ISO (ІСО) проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності.
Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит. Організацією ISO розроблено велику кількість стандартів у різних сферах діяльності, зокрема і Стандарт ISO 9001:2015.
Організація ISO не сертифікує компанії на відповідність стандартам і відповідно до своїх повноважень не може зобов`язати сертифікувати у обов`язковому порядку ні певну компанію, ні певну галузь. Ці рішення приймаються виключно на рівні кожної окремої держави, а в Україні діє принцип добровільної сертифікації.
Тобто, ніхто не може зобов’язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати товар чи підприємство, оскільки дана вимога відсутня в чинному законодавстві.
Сертифікат ISO 9001:2015 є стандартом по системі менеджменту якості. Виробники товарів та послуг не зобов`язані її проходити.
З 01.01.2018 року в Україні скасована обов`язкова сертифікація продукції. Відповідно до Наказу ДП «УкрНДНЦ» «Про скасування національних нормативних документів» №500 від 29 грудня 2017 року з 01.01.2018 року скасовані стандарти державної системи сертифікації.
Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України №93 від 26.01.2018 року втратив чинність «Перелік продукції, що підлягає обов`язковій сертифікації в Україні».
Відповідно до ч. 11 ст. 26 Закону України «Про публічні закупівлі»: «Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником».
Тобто, вимога про надання вищезазначеного сертифікату не є впливовим критерієм щодо гарантії надання послуг по предмету закупівлі, а тому спричиняє лише обмеження конкуренції та призводить до дискримінації учасників. Оскільки, встановивши таку вимогу, можна припустити, що члени тендерного комітету лобіюють інтереси одного учасника, який відповідає цьому критерію.
Тобто, участь в даній закупівлі можуть прийняти тільки ті учасники, які мають вищезазначений сертифікат, що обмежує потенційне коло учасників. Ми, як потенційний учасник, не можемо прийняти участь в даній закупівлі, оскільки не маємо сертифікати ISO 9001:2015.

Просимо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації та прибрати вимогу: «Учасник повинен мати систему управління якістю стосовно послуг по заправці та відновленню картриджів, комплексного обслуговування техніки для друку, ремонту офісної та оргтехніки. На підтвердження Учасник надає копію сертифікату ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. Вимоги» (ISO 9001:2015, IDT «Системи менеджменту якості. Вимоги»)», яка є дискримінаційною та антиконкурентною по відношенню до скаржника та інших потенційних учасників.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації