• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Вугільна продукція (вугілля кам'яне) марки Г, брикети торф’яні, дрова твердих порід

Завершена

9 920 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 49 600.00 UAH
Період оскарження: 31.01.2025 16:30 - 23.02.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА про порушення законодавства про публічні закупівлі

Номер: 82ad9ce2a8dd4ecba14beb7bebaa9e73
Ідентифікатор запиту: UA-2025-01-31-013124-a.a2
Назва: СКАРГА про порушення законодавства про публічні закупівлі
Скарга:
17 березня 2025 року Замовником було розміщено Протокол No92 про визнання ФОП "МЕРЗЛІКІНА ЮЛІЯ МИКОЛАЇВНА" переможцем процедури закупівлі від 17 березня 2025 року. Вважаємо що таке рішення суперечить Закону та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 р. No 1178
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 31.03.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 25.03.2025 17:01
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 03.04.2025 10:51
Дата виконання рішення Замовником: 04.04.2025 13:24
Коментар замовника щодо усунення порушень: Комунальне некомерційне підприємство "Люботинська міська лікарня" Люботинської міської ради Харківської області скасувало рішення про визначення ФОП Мерзлікіної Юлії Миколаївни (код ЄДРПОУ 32872463) переможцем процедури закупівлі
Автор: Приватне підприємство "НАФТОАГРОСЕРВІС", Рижеголова Валерія Олександрівна +380972445452 naftagroserv@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 5d3c0b485be74bf2a4d0616c20c85e07
Заголовок пункту скарги: СКАРГА про порушення законодавства про публічні закупівлі
Опис заперечення: 17 березня 2025 року Замовником було розміщено Протокол No92 про визнання ФОП "МЕРЗЛІКІНА ЮЛІЯ МИКОЛАЇВНА" переможцем процедури закупівлі від 17 березня 2025 року. Вважаємо що таке рішення суперечить Закону та Особливостям здійснення публічних
закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 р. No 1178
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Порушення, пов'язані з процедурою 24 годин
Ідентифікатор класифікації: Інші дії/бездіяльність замовника (у т.ч. ненадання роз’яснень тощо)
Тип порушення: Інші дії/бездіяльність замовника (у т.ч. ненадання роз’яснень тощо)
Опис суті пункту скарги:
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця процедури закупівлі та повідомлення про намір укласти договір
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга, що стосується тендерної документації

Номер: 23331db1063547d39713b54dc585973b
Ідентифікатор запиту: UA-2025-01-31-013124-a.a1
Назва: Скарга, що стосується тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 17.02.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 10.02.2025 15:23
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 20.02.2025 11:33
Дата виконання рішення Замовником: 21.02.2025 16:35
Коментар замовника щодо усунення порушень: Відповідно до рішення №2353-р/пк-пз від 17.02.2025 Замовником були внесені відповідні зміни до тендерної документації.
Автор: ФОП КРЮЧКОВ АРТУР ГЕННАДІЙОВИЧ, КРЮЧКОВ АРТУР 380508606051 artur-2000@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 7be8c7bd97124cff822197035acd0e41
Заголовок пункту скарги: Порушення вимог пункту 47 Особливостей
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Згідно частини 1 Розділу 3 Документації, тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, зокрема: копію свідоцтва про реєстрацію платника податку або копію витягу з реєстру платників податку у відповідності до порядку оподаткування (платника ПДВ, єдиного податку, тощо).
Також відповідно до вимог пункту 13 Додатку 4 до Документації, учасники повинні надати копію свідоцтва про реєстрацію платника податку або копію витягу з реєстру платників податку у відповідності до порядку оподаткування (платника ПДВ, єдиного податку, тощо).
Згідно вимог пункту 47 Особливостей, замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.
Зазначу, що Замовник може самостійно отримати інформацію щодо перебування учасника у реєстрі платника податку на додану вартість та/або у реєстрі платника єдиного податку через електронний кабінет платника податку за посиланням https://cabinet.tax.gov.ua/registers (доступ до нього є вільним). Для отримання такої інформації у вказаних реєстрах, Замовнику необхідно авторизуватись за допомогою електронного підпису (який є у Замовника – так як Замовник підписав оголошення про дані торги), ввести ідентифікаційний код суб'єкта господарювання якого він хоче перевірити і отримати інформацію в режимі реального часу.
Відтак, вбачається, що вищевказана вимога у наведеній редакції встановлена в порушення вимог пункту 47 Особливостей.
Не є зрозумілим, чому Замовник в супереч заборони вимагає від учасників такі документи. Чому Замовник вважає, що вимоги Особливостей не розповсюджуються на дану закупівлю?
Наведені вище положення тендерної документації не узгоджуються з вимогами чинного законодавства у сфері державних закупівель, що не дає можливість суб'єктам господарювання, у тому числі Скаржнику, належним чином підготувати свої Пропозиції.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: eaa89cde2d7b47a088efc4dd49a51b70
Заголовок пункту скарги: Кінцевий строк подання тендерних пропозицій
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Згідно частини 1 Розділу 4 Документації, кінцевий строк подання тендерних пропозицій - 10 січня 2025 року, 00:00 год.
Але в Оголошенні про проведення даної закупівлі визначено, що кінцевий строк подання тендерних пропозицій: 10 лютого 2025 року, 00:00 год.
Мені, як потенційному учаснику, не зрозуміло як подати свою Пропозицію, якщо у тендерній документації і в Оголошені про проведення даної закупівлі зазначена різна інформація щодо кінцевого строку подання тендерних пропозицій. При цьому у тендерній документації вказано термін який є неможливим до виконання, тож, я не розумію, як подати Пропозицію, щоб виконати вимоги тендерної документації?
Згідно пункту 14 частини 2 статті 22 Закону, у тендерній документації зазначаються такі відомості, зокрема, кінцевий строк подання тендерних пропозицій.
Через таку неузгодженість вимог Документації і Оголошення я не можу належним чином підготувати свою Пропозицію і реалізувати своє право на участь у цій закупівлі, адже кінцевий строк подання тендерних пропозицій – це одна з основних вимог.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 99cf78d2e83042e5918fa121252c9df3
Заголовок пункту скарги: Зазначення строків у банківських днях
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Згідно частини 6 Розділу 6 Документації:
- 6.6.4. Надана Постачальником у якості забезпечення виконання Договору банківська гарантія повинна свідчити про безумовний та безвідкличний обов'язок банківської установи сплатити на користь Споживача суму забезпечення у разі невиконання або неналежного виконання Постачальником своїх зобов'язань за Договором, при цьому в гарантії строк розгляду вимоги Споживача (Бенефіціара) повинен становити не більше 5 (п'яти) банківських днів з дати отримання такої вимоги.
- 6.6.5. У випадку, якщо протягом строку дії Договору банк, що видав банківську гарантію надану Постачальником буде визначено у встановленому законом порядку неплатоспроможним. Постачальник зобов'язаний перевипустити банківську гарантію в іншому банку на умовах визначених Договором у строк, що не перевищує 10 (десяти) банківських днів з моменту публікації рішення про віднесення банку до категорії неплатоспроможних на офіційному сайті Національного банку України https://bank.gov.ua/. У випадку не здійснення перевипуску банківської гарантії у визначені Договором строки з Постачальника стягується штраф у розмірі банківської гарантії.
- 6.6.7. Забезпечення виконання Договору повертається Постачальнику у випадках, передбачених статтею 27 Закону України "Про публічні закупівлі", абзацу восьмого пункту 3 Особливостей та вимог визначених у тендерній документації, не пізніше ніж протягом 5 (п'яти) банківських днів з дня настання зазначених обставин та отримання письмової вимоги від Постачальника.
Зазначу, що вимога щодо рахування днів у "банківськіх" наразі не узгоджується з нормами чинного законодавства України.
Законом № 1591-IX "Про платіжні послуги" створено умови для переходу української платіжної інфраструктури на міжнародний стандарт обміну платіжними повідомленнями ISO 20022, який є основою функціонування європейських платіжних систем.
На виконання вимог Закону № 1591-IX було прийнято Постанову Правління Національного Банку України від 16.09.2021 № 93 "Про запровадження міжнародного стандарту ISO 20022 у платіжній інфраструктурі України" відповідно до статей 7, 15, 41, 56 Закону України "Про Національний банк України" та з метою розвитку і модернізації платіжної інфраструктури України в системі електронних платежів Національного банку України шляхом запровадження міжнародного стандарту ISO 20022-1:2013 "Фінансові послуги - Універсальна схема повідомлень фінансової індустрії", що був прийнятий міжнародною організацією зі стандартизації, Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Національний банк України з 01 квітня 2023 року запроваджує систему електронних платежів Національного банку України (далі - СЕП) нового покоління - СЕП- 4.0 та не використовує діюче покоління СЕП - СЕП-3.3 для виконання міжбанківських платіжних операцій.
2. Банки України, Державна казначейська служба України, Національний депозитарій України з 01 квітня 2023 року виконують міжбанківські платіжні операції через СЕП-4.0, у якій забезпечено можливість цілодобового режиму роботи 24/7 без зупинення роботи СЕП із виконання міжбанківських платіжних операцій.
Отже, з 1 квітня 2023 року в Україні більше не існує поняття "банківський день".
З 01.04.2023 року система переказів функціонує на базі міжнародного стандарту ISO 20022, що означає – здійснювати міжбанківські платіжні операції можна в будь-який час, не чекаючи ранку чи закінчення вихідних. Раніше версія СЕП (Система електронних платежів) дозволяла надсилати банківські платежі виключно в межах банківського дня. Тобто якщо транзакція була здійснена ввечері, на рахунок кошти потрапляли лише наступного дня вранці. У випадку надсилання у вихідні чи святкові дні фінанси надходили в перший робочий день. Але з 1 квітня Національний банк України запустив нову версію СЕП-4, завдяки якій послуги доступні 24 години на добу 7 днів на тиждень. Отже, виконання міжбанківських платіжних операції відбувається цілодобово. Станом на 1 квітня 2023 року учасниками Системи електронних платежів є 65 банків в тому числі Державна казначейська служба, в якій знаходяться розрахункові рахунки Замовника.
Зазначу, що вимоги Документації у наведеній редакції (стосовно "банківських" днів) суперечать чинному законодавству України та є такими, що порушують та обмежують права Скаржника, а також не дають йому можливості якісно підготувати свою тендерну пропозицію.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: fe3bb273b7bb4d7e948db643e3d54d6d
Заголовок пункту скарги: Аналогічний договір
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Згідно вимог Додатку 1 до Документації, аналогічним вважається договір відповідно до якого учасник здійснював продаж твердого палива - вугільна продукція (вугілля) марки Г, брикети торф'яні, дрова твердих порід.
Аналогічна вимога міститься у Додатку 4 до тендерної документації: Аналогічним вважається договір відповідно до якого учасник здійснював продаж твердого палива - вугільна продукція (вугілля кам'яне) марки Г, брикети торф'яні, дрова твердих порід.
Мені не зрозуміло, чому під поняттям "аналогічний договір" Замовник визначає, що його предметом повинно бути виключно продаж вугільної продукції (вугілля кам'яне) марки Г, брикетів торф'яних та дрова твердих порід, при тому, що предметом закупівлі є товар за ДК 021:2015: 09110000-3 - Тверде паливо?
Такою вимогою Замовник штучно звужує конкуренцію у даних торгах та допускає до участі в них лише тих учасників, що мають аналогічний договір на постачання саме вугільної продукції (вугілля кам'яне) марки Г, брикетів торф'яних та дрова твердих порід, а ті хто мають договір на товар за код ДК 021:2015: 09110000-3 - Тверде паливо вже обмежені в участі, як і ті учасники, хто мають аналогічний договір на дрова нетвердих порід або вугілля кам'яне іншої марки.
Я маю досвід з постачання твердого палива (пелети/брикети з деревини та пелети/брикети з лушпиння соняшника) іншим замовникам та можу надати відповідні договори. Але, встановивши таку вимогу Замовник порушив моє право на участь у цій закупівлі, адже я маю (та можу надати) в якості аналогічного договори щодо поставки твердого палива, а саме Договір про закупівлю товарів № 35 від 22.07.2024 року, предметом якого є товар за ДК 021-2015 (CPV) 09110000-3 - Тверде паливо (брикети паливні з деревини листяних порід) та Договір поставки № 070524 від 07.05.2024 року на поставку дров твердих порід, але такі документи не відповідають поняттю "аналогічний договір", що встановлений у тендерній документації.
Частиною 4 статті 22 Закону встановлено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасників.
З огляду на вказане, вбачається, що встановивши вимогу у такій редакції Замовник порушив порядок проведення торгів та моє право на участь у цій закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 5
Номер: f44ba0e6e9784c08843c1c0d63642251
Заголовок пункту скарги: Документи, що підтверджують якість вугільної продукції
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: У пункті 1 Таблиці Додатку 2 до Документації зазначається, що для вугільної продукції (вугілля кам'яне) марки Г якість товару повинна відповідати вимогам діючих державних стандартів і підтверджуватись відповідними сертифікатами якості виробника або сертифікатами відповідності чи іншими документами, що підтверджують якість такого Товару (продукції).
Наразі не зрозуміло, з яких підстав Замовник встановлює вимогу до предмету закупівлі – вугілля кам'яного щодо підтвердження якості такого товару сертифікатами якості виробника або сертифікатами відповідності.
Зі змісту пункту 29 Особливостей чітко вбачається, що при закупівлі твердого палива, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Для вугілля кам'яного наявні чинні держані стандарти - ДСТУ 7146:2010 "Вугілля кам’яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови" (надалі – ДСТУ 7145:2010) та ДСТУ 3472:2015 "Вугілля буре, кам’яне та антрацит. Класифікація (надалі – ДСТУ 3472:2015).
Згідно пункту 7.3. ДСТУ 7146:2010 при відвантажені вугілля надається посвідчення якості, а згідно пункту 7.10. ДСТУ 7146:2010 під час укладання договору на постачання вугілля необхідне представити сертифікат генетичних, технологічних і якісних характеристик.
Тож, з національного стандарту для даного виду товару чітко вбачається, що документами які підтверджують якість вугілля є посвідчення про якість та сертифікат генетичних, технологічних і якісних характеристик. Сертифікат якості виробника або сертифікат відповідності взагалі не передбачені ДСТУ 7146:2010.
Однак, Замовник, попри положенням пункту 29 Особливостей зазначає у тендерній документації, що якість вугілля кам'яного (вугільної продукції) має підтверджуватись сертифікатами якості виробника або сертифікатами відповідності.
Замовник встановлює вимоги до предмету закупівлі, які не передбачені національним стандартом для такого товару, тим самим він порушує порядок проведення торгів (пункт 29 Особливостей) та права Скаржника.
На мій погляд, вимога пункту 1 Таблиці Додатку 2 до Документації, з у рахуванням норм пункту 29 Особливостей повинна мати наступне редакцію: "Якість товару повинна відповідати вимогам діючих державних стандартів і підтверджуватись документами, що підтверджують його якість, згідно національних стандартів для даного виду товару".
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 6
Номер: df1fdcf82a0f4f04a6108543df2ba634
Заголовок пункту скарги: Якість брикетів торф'яних
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: У пункті 2 Таблиці Додатку 2 до Документації зазначається, що брикетів торф'яних калорійність - 3.6-3.2 ккал.
Пунктом 29 Особливостей встановлено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Для даного виду товару наявний національний стандарт - ДСТУ 2042-92 "Брикеты торфяные для коммунально-бутовых нужд. Технические условия" (мовою оригіналу) (надалі - ДСТУ 2042-92), який не передбачає визначення такого якісного показника як "калорійність - 3.6-3.2 ккал." взагалі.
Мені не зрозуміло, чому Замовник встановлює вимоги до брикетів торф'яних, які не передбачені ДСТУ 2042-92. Я не можу підтвердити показник "калорійність" оскільки такого показника немає у ДСТУ 2042-92, а тому моє право на участь в цих торгах обмежено.
Такими діями Замовник порушує порядок проведення торгів (пункт 29 Особливостей).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 7
Номер: 9b1e6280d19b438984bb6e8a47e465d9
Заголовок пункту скарги: Договір з виробником вугільної продукції
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Згідно вимог частини 1 Додатку 2 до Документації, на підтвердження п.п.7.10. ДСТУ 7146:2010 "Вугілля кам'яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови", учасник надає у складі пропозиції, зокрема, договір на постачання вугілля, з виробником або його офіційним представником, або його покупцем, або з будь-яким іншим суб'єктом господарювання з яким в учасника укладений договір на постачання вугілля марки Г.
Аналогічна вимога наявна у пункті 10 Додатку 4 до Документації: На підтвердження п.п.7.10. ДСТУ 7146:2010 "Вугілля кам'яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови", учасник надає у складі пропозиції договір на постачання вугілля, з виробником або його офіційним представником, або його покупцем, або з будь-яким іншим суб'єктом господарювання з яким в учасника укладений договір на постачання вугілля марки Г.
Замовник, в порушення пункту 29 Особливостей, при закупівлі твердого палива (вугілля кам'яне) вимагає надання договору на постачання вугілля з виробником або його офіційним представником, або його покупцем, або з будь-яким іншим суб'єктом господарювання з яким в учасника укладений договір на постачання вугілля марки Г.
Як вже зазначалося вище, для вугілля кам'яного наявні держані стандарти - ДСТУ 7146:2010 "Вугілля кам'яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови" та ДСТУ 3472:2015 "Вугілля буре, кам'яне та антрацит. Класифікація".
Відповідно до пункту 7.10. ДСТУ 7146:2010, під час укладання договору на постачання вугілля для побутових потреб повинен бути представлений сертифікат генетичних, технологічних і якісних характеристик, що містить основні та додаткові параметри кодифікації вугілля середнього та високих рангів згідно з ГОСТ 30313 та Міжнародною системою кодифікації. Термін дії сертифіката генетичних, технологічних та якісних характеристик – чотири роки.
ДСТУ 7146:2010 не передбачає під час укладання договору на постачання вугілля надання договору з виробником або іншою особою.
Отже, вбачається, що Замовник, встановивши зазначені вище вимоги у наведеній редакції порушив порядок проведення торгів (пункт 29 Особливостей).
Також, зазначу, що дана вимога є дискримінаційною, так як участь у цих торгах можуть прийняти тільки ті учасники, що мають можливість надати договір зі своїм постачальником, а ті учасники, що не можуть розголошувати умови договору (надавати договір) третім особам (у т.ч. Замовнику) обмежені в участі у цих торгах (зокрема і Скаржник).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 8
Номер: 0bbaaa5518c049dbb1d6a54997900a4f
Заголовок пункту скарги: Документи, що підтверджують якість брикетів торф'яних
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Згідно вимог частини 2 Додатку 2 до Документації, на підтвердження пунктів 2.1. та 2.2. Розділу 2 "Правила приймання" ДСТУ 2042-92 "Брикети торф'яні для комунально-побутових потреб. Технічні умови" учасник у складі пропозиції на брикет торф'яний надає сертифікат якості виданий Українською інспекцією "Укрінспаливо" відповідно до діючого в Україні ДСТУ 2042-92 "Брикети торфові для комунально-побутових потреб", дійсний на дату подання тендерної пропозиції Учасника.
На підтвердження пунктів 5.1, 5.2 Розділу 5 "Гарантії виробника" ДСТУ 2042-92 "Брикети торф'яні для комунально-побутових потреб. Технічні умови", учасник процедури закупівлі надає у складі пропозиції, письмове підтвердження (лист, довідку, тощо) від виробника товару про гарантію відповідності брикетів торфових ДСТУ 2024-92 та гарантійний термін зберігання.
Аналогічна вимога є у пункті 8 Додатку 4 до Документації: на підтвердження пунктів 2.1. та 2.2. Розділу 2 "Правила приймання" ДСТУ 2042-92 "Брикети торф'яні для комунально-побутових потреб. Технічні умови" Учасник у складі пропозиції на брикет торф'яний надає сертифікат якості виданий Українською інспекцією "Укрінспаливо" відповідно до діючого в Україні ДСТУ 2042-92 "Брикети торфові для комунально-побутових потреб", дійсний на дату подання тендерної пропозиції Учасника.
Також, згідно вимог пункту 9 Додатку 4 до Документації, на підтвердження пунктів 5.1, 5.2 Розділу 5 "Гарантії виробника" ДСТУ 2042-92 "Брикети торф'яні для комунально-побутових потреб. Технічні умови", учасник процедури закупівлі надає у складі пропозиції, письмове підтвердження (лист, довідку, тощо) від виробника товару про гарантію відповідності брикетів торфових ДСТУ 2024-92 та гарантійний термін зберігання.
Пунктом 29 Особливостей встановлено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Для даного виду товару (Брикети торф'яні) є національний стандарт ДСТУ 2042-92 "Брикеті торфяные для коммунально-бутовых нужд. Технические условия" (мовою оригіналу).
8.1. Щодо вимоги про надання саме "сертифікату якості".
З аналізу пункту 2.1. ДСТУ 2042-92 чітко вбачається, що для брикетів торф'яних передбачено лише документ про якість. Тож, виникає питання з яких підстав Замовник для участі у цих торгах вимагає саме сертифікат якості? Чому Замовник не вимагає документ про якість як це передбачено національним стандартом? Чому я не можу в якості документа про якість надати, наприклад, паспорт якості або протокол випробувань?
Встановивши таку вимогу Замовник порушив порядок проведення торгів, передбачений пунктом 29 Особливостей і права Скаржника на участь у цих торгах.
8.2. Щодо вимоги, що сертифікат якості повинен бути дійсний на дату подання тендерної пропозиції учасника.
Пунктом 2.1. ДСТУ 2042-92 передбачено, що на кожну партію продукції видається документ про якість, при цьому ДСТУ 2042-92 не встановлено вимог щодо строку дії документа про якість. Згідно пункту 5.2. ДСТУ 2042-92 гарантійний строк зберігання брикетів торф'яних становить 12 місяців моменту видачі паспорта. Тож, вбачається, що Замовником порушено порядок проведення торгів (пункт 29 Особливостей).
Також, зауважу, що така вимога є дискримінаційною. Я можу пропонувати товар, що є предметом даної закупівлі, але, нажаль, мій постачальник не може надати документ "сертифікат якості, що дійсний на дату подання тендерної пропозиції учасника" оскільки на вже виготовлену партію у грудні 2024 року він отримав Протокол випробувань, у якому не вказано термін дії документа.
Зазначене підтверджує, що через дискримінаційну вимогу моє право на участь у даних торгах обмежено.
8.3. Щодо вимоги "учасник процедури закупівлі надає у складі пропозиції, письмове підтвердження (лист, довідку, тощо) від виробника товару про гарантію відповідності брикетів торфових ДСТУ 2024-92 та гарантійний термін зберігання".
Зауважу, що пункт 5.1. та пункт 5.2. Розділу 5 "Гарантії виробника" ДСТУ 2042-92 ані інші положення даного національного стандарту не містять вимоги щодо надання листа чи довідки чи іншого документа від виробника. Тож, мені не зрозуміло з яких підстав Замовник вимагає такого документа.
Така вимога підтверджує порушення Замовником порядку проведення торгів (пункт 29 Особливостей) і до того ще і звужує коло учасників тільки до тих, хто виконає "забаганку" Замовника з надання такого документу. Я не маю прямих відносин з виробником брикетів торф'яних, а мій постачальник повідомив мені про неможливість надання такого документу через те, що такий документ не передбачений ДСТУ 2042-92, тож вбачається, що я не можу реалізувати своє право на участь у цій закупівлі.
Отже, підсумовуючи наведене, вбачається, що Замовник, встановивши вимоги у наведеній редакції порушив порядок проведення торгів (п. 29 Особливостей) та права Скаржника на участь у цій закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 9
Номер: 3683606009364bd1bb34ee795d4feb1e
Заголовок пункту скарги: Договір з виробником дров паливних
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Згідно вимог частини 3 Додатку 2 до Документації, для товару дрова паливні твердих порід Замовник вимагає надання договору з виробником або його представником, дилером, дистриб'ютором, продавцем.
Також, аналогічна вимога наявна у пункті 11 Додатку 4 до Документації: На підтвердження поставки дров паливних, учасник процедури закупівлі у складі пропозиції надає: Договір з виробником або його представником, дилером, дистриб'ютором, продавцем.
Зауважу, що предметом даних торгів є тверде паливо, що вказує на те, що Замовник зобов'язаний керуватись пунктом 29 Особливостей.
Для даного предмету закупівлі наявний національний стандарт - ДСТУ EN 15234-5:2018 (EN 15234-5:2012, IDT) "Біопаливо тверде. Контролювання якості палива. Частина 5. Дрова для непромислового використання", який не передбачає надання договору з виробником або його представником, дилером, дистриб'ютором, продавцем.
Крім того така вимога є дискримінаційною по відношенню до Скаржника, так як постачальник не надав мені дозвіл на розголошення умов договору на поставку дров паливних твердих порід.
Отже, вбачається, що Замовник, встановивши вимоги у наведеній редакції порушив порядок проведення торгів (пункт 29 Особливостей) та права Скаржника на участь у цій закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 10
Номер: cf09edbc5dea4cf286cd93b53c5585f3
Заголовок пункту скарги: Вимоги щодо зберігання товару
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Згідно вимог Додатку 2 до Документації, учасник самостійно здійснює зберігання товару та доставку, проводить навантаження та розвантаження товару.
Також у Додатку 2 до Документації зазначається, що вартість навантаження, розвантаження, зберігання та доставки товару повинна бути включена до вартості ціни тендерної пропозиції.
Мені, як потенційному учаснику, не зрозуміло про яке зберігання йде мова у даній вимозі, якщо предметом даних торгів є товар та його доставка до адреси, що визначена Замовником. Які вимоги до зберігання? На якому етапі необхідне зберігання товару? Який термін зберігання? Яке місце зберігання? Хто оплачує доставку на зберігання і повернення з зберігання?
Я не розумію, про яке зберігання товару зазначається у Додатку 2 до Документації і яке відношення таке зберігання стосується предмету закупівлі.
Встановлення такої вимоги не надає Скаржнику можливість підготувати належним чином свою Пропозицію та сформувати ціну тендерної пропозиції за предметом даних торгів, що в свою чергу є порушенням моїх прав на участь у цій закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 11
Номер: eca5032d32e747ad9a7248263cbf747b
Заголовок пункту скарги: Умови надання заявки на поставку товару
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Умови проекту договору
Тип порушення: Умови проекту договору
Опис суті пункту скарги: Згідно пункту 2.1.1. Проєкту договору (Додаток 3 до Документації), заявки здійснюються Покупцем в один з таких способів: у телефонному режимі (в усній формі), факсимільним відправленням, за допомогою електронної пошти шляхом направлення сканованої копії заявки, на електронну пошту Постачальника ________________ . Заявка, що передана за допомогою телефонного, факсимільного зв'язку, електронної пошти вважається отриманою в день її відправлення.
Я не погоджуюсь з вимогою, що заявка, що передана за допомогою телефонного, факсимільного зв'язку, електронної пошти вважається отриманою в день її відправлення. Така редакція допускає зловживання Замовником своїми правами, у тому числі з метою отримання штрафних санкцій.
Зауважу, що згідно пункту 6.2. Проєкту договору, у разі невиконання, несвоєчасного виконання зобов'язань з поставки Товару або поставки Товару не в повному обсязі, заявленому Покупцем, Постачальник сплачує пеню у розмірі 0,5% вартості непоставленого Товару за кожний день порушення виконання зобов'язань за Договором, а за прострочення понад 10 (десяти) календарних днів додатково стягується штраф у розмірі 20% загальної вартості Товару за Договором.
Враховуючи реалії нашого часу (військовий стан, перебої зі світлом, зв'язком, Інтернетом по всій території України) не є прийнятним та справедливим вважати, що заявка є отриманою в день її відправки.
Я категорично не погоджуюсь на таку вимогу, бо вона покладає невиправдні ризики на Постачальника (учасника), на уникнення яких він навіть не може вплинути. Я не відповідаю за якість зв'язку телефонного чи електронного, факсимільного і не можу проконтролювати чи Замовник здійснить дії на направлення мені заявки, а через таку вимогу шансу на захист своїх прав у мене просто не має.
В свою чергу, справедливою та законною вимогою, на мій погляд, є наступна редакція: "Заявка, що передана за допомогою телефонного, факсимільного зв'язку, електронної пошти вважається отриманою в день отримання Покупцем в разі підтвердження від Постачальника про отримання заявки". На практиці я бачу це таким чином – Замовник надсилає Заявку на електронну адресу Постачальника, а Постачальник відповідає наприклад "отримано". За таких умов відсутні ризики для Постачальника щодо застосування штрафних санкцій за непоставку Товару або прострочення поставки, і Замовник теж, не отримавши відповідь може повторно звернутись за допомогою, наприклад телефонного зв'язку, до Постачальника і отримати товар вчасно.
Наголошу, що подати свою Пропозицію без зміни пункту 2.1.1. Проєкту договору (Додаток 3 до Документації) я не можу, так як подання пропозиції означає мовчазну згоду на такі умови. Нажаль, внесення змін у проєкт договору не передбачено умовами тендерної документації, натомість на встановлену вимогу Додатку 3 до тендерної документації я не можу погодитись, відповідно не можу подати свою пропозицію.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 12
Номер: b0b23bfe0c9846d9a4c3a2ed6d351291
Заголовок пункту скарги: Проведення незалежної експертизи та лабораторних досліджень
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Умови проекту договору
Тип порушення: Умови проекту договору
Опис суті пункту скарги: Згідно вимог пункту 4.5. Проєкту договору (Додаток 3 до Документації), Покупець має право приймати рішення та здійснювати заходи щодо проведення незалежної експертизи та лабораторних досліджень щодо якісних показників товару та їх відповідності вимогам Покупця, з наступним віднесенням здійснених (понесених) при цьому видатків (витрат) на рахунок Постачальника. В такому випадку Постачальник зобов'язаний вжити заходів щодо забезпечення доставки зразків товару до компетентної лабораторії та здійснити оплату відповідних лабораторних досліджень на умовах та у строки, визначені Покупцем. Покупець залишає за собою право вибору лабораторії, що здійснюватиме дослідження товару щодо якісних показників.
Таким чином, Замовник покладає на Постачальника вартість проведеної незалежної експертизи та лабораторних досліджень щодо якісних показників товару та їх відповідності вимогам Покупця, разом з вартістю доставки зразків товару і наділяє себе правом вибору лабораторії.
Однак, тендерна документація не містить інформації як саме обирається така лабораторія? за якими критеріями? Скільки разів Замовник (Покупець) може замовляти проведення лабораторних досліджень? яка вартість проведення таких досліджень? За якими показниками будуть проводитись дослідження? Яка вартість доставки зразків товару до лабораторії? Яким чином проводиться відбір зразків товару за участі Постачальника? – ці всі питання не розкриті у додатку до тендерної документації (як і в тендерній документації в цілому)
По-перше, така інформація є важливою, адже вона впливає на формування ціни пропозиції учасника.
По-друге, у наведеній вимозі не конкретизовано у який період можуть бути проведені лабораторні дослідження товару, з формулювання даної вимоги, вбачається, що лабораторні дослідження може бути проведено на вже поставлений Товар. Однак, Постачальник не може знати як Покупець (Замовник) зберігає поставлений товар, також Постачальник, за таких умов, не може бути впевнений, що Покупець проводить лабораторні дослідження саме того товару, що поставлений Учасником?
Зауважу, що я не заперечую щодо права Замовника (Покупця) на перевірку якості товару, однак, така перевірка якості повинна проводитись у незалежній організації, установі, що має відповідну компетенцію на проведення досліджень якості товару, що є предмету закупівлі. Крім того, перевірка якості може проводитись при поставці товару, а відбір проб за умови присутності представника Постачальника, а не коли забажає Замовник (Покупець).
Через невизначеність вимог пункту 4.5. Проєкту договору я не можу належним чином підготувати свою Пропозицію і не можу погодитись на несправедливі умови договору, що без обґрунтовано можуть покласти на мене витрати ще і у невизначеному розмірі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 13
Номер: cf6bd1a9606d4837935b0f196b67e29d
Заголовок пункту скарги: Односторонне розірвання договору поставки
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Умови проекту договору
Тип порушення: Умови проекту договору
Опис суті пункту скарги: Згідно вимог пункту 5.2.1. Проєкту договору (Додаток 3 до Документації), Покупець має право в односторонньому порядку достроково відмовитися від цього Договору, повідомивши про це Постачальника письмово у строк не пізніше ніж за 5 днів до бажаної дати припинення дії Договору.
Дане положення проєкту Договору дозволяє Замовнику безпідставно відмовитись від виконання договору, у тому числі і після виконання Постачальником своїх зобов'язань з поставки товару. Однак, як за таких умов Постачальнику захистити себе від свавілля Замовника? Хто оплатить за повернення поставленого товару, якщо Замовник відмовиться від договору, а вже товар буде поставлено? Хто поверне кошти на витрати Постачальника на доставку товару до Замовника?
Така вимога вказує на зловживання Замовником своїми правами, що є недопустимим у публічних закупівлях.
Я не розумію чому з метою реалізації свого права на участь учасник вимушений погодитись з такими вимогами проєкту договору? Адже пропонувати зміни я не маю права, і якщо подам свою пропозицію, то "автоматом" дам згоду на погодження таких умов. А я не погоджуюсь з такою вимогою проєкту договору, відповідно не можу реалізувати своє право на участь у цих торгах.
Тим більше, згідно пункту 6.4. Проєкту договору (Додаток 3 до Документації), за односторонню відмову від виконання зобов'язань (у т.ч. відмову від постачання Товару, або відмову від договору) за цим Договором Постачальник сплачує штраф у розмірі 20 відсотків від суми невиконаного зобов'язання.
Тобто вбачається, що Замовник наділяє себе правом безкарно відмовитись від договору коли він забажає – навіть без причини, а Постачальник (Учасник) якщо відмовиться від виконання договору (поставки товару), то він повинен сплатити штрафні санкції. Вочевидь у Замовника є переваги перед Постачальником, якими він сам себе наділяє (доречи з невідомих причин).
Згідно вимог статті 627 ЦК України, відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Однак у наведених вимогах Додатку 3 до тендерної документації не вбачається справедливості та розумності, а вбачається лише зловживання з боку Замовника.
Я не заперечую, що Замовник може встановити положення щодо відмови від договору, якщо є на те підстави і за умови дотримання гарантій захисту прав іншої сторони, що передбачені чинним законодавством України. У разі встановлення таких умов Замовник повинен дотримуватись принципу рівності сторін у договору, розумності вимог та їх справедливості.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації