-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
«Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами» (Послуги з видалення небезпечних медичних відходів ( код відповідно до Національного переліку відходів: 18 01 03*, 18 02 02*, 18 01 06*, 18 01 08*, 20 01 21*), що утворюються в результаті діяльності Замовника, з наданням відповідної пакувальної тари.
Завершена
5 402 100.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 27 010.50 UAH
мін. крок: 0.5% або 27 010.50 UAH
Період оскарження:
27.01.2025 15:29 - 02.02.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Скарга на неправомірну відміну замовником процедури закупівлі
Номер:
d1f1f8d644d0455fa0ca1f90ccca454a
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-01-27-013606-a.a1
Назва:
Скарга на неправомірну відміну замовником процедури закупівлі
Скарга:
Від 01 березня 2025 року
Постійно діючій адміністративній комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель
Адреса: вул. Митрополита Василя Липківського, 45 м. Київ 03035
Замовник, рішення якого оскаржуються: Комунальне некомерційне підприємство «Київський міський клінічний онкологічний центр» Виконавчого органу Київської міської ради(Київська міська державна адміністрація)
Код ЄДРПОУ 13697965
Юридична адреса 03115, Україна, Київська область, Київ, вулиця Верховинна, будинок 69
Скаржник: ТОВ "ОЛЕСТАС ЕКО"
Код в ЄДРПОУ 38469527
Юридична адреса 18000, м. Черкаси, б-р Шевченка, 190
Інформація про закупівлю: «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами» (Послуги з видалення небезпечних медичних відходів ( код відповідно до Національного переліку відходів: 18 01 03*, 18 02 02*, 18 01 06*, 18 01 08*, 20 01 21*), що утворюються в результаті діяльності Замовника, з наданням відповідної пакувальної тари
Ідентифікатор закупівлі UA-2025-01-27-013606-a
Очікувана вартість закупівлі 5`402`100.00Гривня (з ПДВ)
Скарга на рішення Замовника
(у порядку ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабміну від 12 жовтня 2022 р. № 1178)
Через електронну систему публічних закупівель «ProZorro» 27.01.2025 року о 15:29 Замовником Комунальним некомерційним підприємством "«Київський міський клінічний онкологічний центр» Виконавчого органу Київської міської ради(Київська міська державна адміністрація) було оголошено процедуру закупівлі відкритих торгів з особливостями «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами» (Послуги з видалення небезпечних медичних відходів ( код відповідно до Національного переліку відходів: 18 01 03*, 18 02 02*, 18 01 06*, 18 01 08*, 20 01 21*), що утворюються в результаті діяльності Замовника, з наданням відповідної пакувальної тари, ідентифікатор закупівлі UA-2025-01-27-013606-a.
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій був визначений 05.02.2025 року о 09:00.
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу у сфері закупівель https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-01-27-013606-a, свої пропозиції для участі у процедурі закупівлі подали учасники ТОВ "ОЛЕСТАС ЕКО" з ціною 4`323`540.00 Гривня з ПДВ та ТОВ "НВК "УКРЕКОПРОМ" з ціною 5`267`100.00 Гривня з ПДВ.
Тендерна пропозиція учасника ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» (Скаржника), яка визначена найбільш економічно вигідною, перебувала на розгляді з 06.02.2025 року з 12:06.
Проте, 21.02.2025 року Замовником було прийнято рішення відмінити процедуру закупівлі. При цьому, Замовником були порушені права та законні інтереси Скаржника (суб’єкта оскарження), що призвело до порушення норм законодавства, у зв’язку з чим, користуючись своїми правами, Скаржник подає цю скаргу на наступні дії, бездіяльність, рішення Замовника.
Вважаємо, що незаконними та такими, що порушують права та законні інтереси Скаржника (суб’єкта оскарження), є рішення Замовника щодо відміни процедури закупівлі.
Скаржник вбачає у діях Замовника порушення норм Закону в частині відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, об’єктивної та неупередженої оцінки тендерних пропозицій.
Відповідно до положень абз. 2 ч. 8 ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі» скарги, що стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подаються протягом десяти днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.
ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ
05.02.2025 року закінчився строк подання тендерних пропозицій по закупівлі UA-2025-01-27-013606-a та після закінчення вказаного строку, найбільш економічно вигідною пропозицією системою визначено пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛЕСТАС ЕКО» (код ЄДРПОУ 38469527).
21.02.2025 року, на одинадцятий робочий день розгляду тендерних пропозицій, Замовником було оприлюднено ПРОТОКОЛ щодо прийняття рішення уповноваженою особою Комунального некомерційного підприємства "Київський міський клінічний онкологічний центр» Виконавчого органу Київської міської ради(Київська міська державна адміністрація) №175 у якому зазначено що, замовник виявив порушення у закупівлі UA-2025-01-27-013606-a
Відповідно до Технічної специфікації Додатку 1 зазначено:
Код згідно Національного переліку відходів Найменування відходів, операції Одиниця виміру (шт, кг, т) К-ть Вид тари (мішок, контейнер)
18 01 03* Відходи, збирання та видалення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню Медичні відходи категорії «В» медичні та органні відходи (D10) шт. 16000 мішок
18 02 02* Відходи, збирання та видалення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню Медичні відходи категорії «В» відходи, що утворилися в результаті діяльності медичної лабораторії (D10) шт 30 контейнер
18 01 08* Цитотоксичні та цитостатичні лікарські препарати Медичні відходи категорії «С»: Цитотоксичні та цитостатичні лікарські препарати (D10) кг 4000 мішок/контейнер
20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи Інші небезпечні відходи: Відпрацьовані лампи люмінесцентні, бактерицидні, термомтри ртутні (D9) шт 300 мішок
18 01 06* Хімічні препарати, що складаються або містять небезпечні речовини Відходи дезінфекційних хімічних засобів (формалін) (D10) л 600 контейнер
Натомість відносно категорії відходів:
1) 18 01 03* Відходи, збирання та видалення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню – відсутня операція D13 -Попередні операції з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення, та D15 Зберігання перед здійсненням операцій, визначених у позиціях D1-D14 цього додатка.
2) 18 02 02* Відходи, збирання та видалення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню – відсутня операція D13 -Попередні операції з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення, та D15 Зберігання перед здійсненням операцій, визначених у позиціях D1-D14 цього додатка.
3) 18 01 08* Цитотоксичні та цитостатичні лікарські препарати - – відсутня операція D13 -Попередні операції з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення, та D15 Зберігання перед здійсненням операцій, визначених у позиціях D1-D14 цього додатка.
4) 20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи - відсутня операція D13 -Попередні операції з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення, та D15 Зберігання перед здійсненням операцій, визначених у позиціях D1-D14 цього додатка.
5) 18 01 06* Хімічні препарати, що складаються або містять небезпечні речовини - - відсутня операція D13 -Попередні операції з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення, та D15 Зберігання перед здійсненням операцій, визначених у позиціях D1-D14 цього додатка.
Усі зазначені операції з видалення відходів є обов’язковими, та передбачені ЗУ «Про управління відходами» (Додаток 1 до Закону України від 20 червня 2022 року № 2320-IX), натомість зазначені вище операції – відсутні у технічній специфікації Тендерної документації закупівлі № UA-2025-01-27-013606-a.
Замовнику за доцільніше відмінити процедуру закупівлі на підставі підпункту 2 пункту 50 Особливостей із описом порушення: «неможливо усунути порушення, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, а саме у замовника виникла необхідність в уточненні кодів по видаленню відходів, неможливість внесення змін до електронних полів оголошення та потреба в зміні обсягів закупівлі».
Не погоджуючись з рішенням замовника про відміну відкритих торгів ТОВ "ОЛЕСТАС ЕКО" звертається зі скаргою до комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Скаржник категорично не погоджується з рішенням Замовника викладеним у Протоколі, оскільки вважає, що відміна процедури закупівлі є безпідставною, необґрунтованою та такою, що грубо порушує вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» та взагалі нівелює принципи здійснення публічних закупівель, та наводить наступні аргументи.
Замовником цієї процедури закупівлі у Протоколі №175 від 21 лютого 2025 року зазначено, що він (Замовник) з’ясував, що не всі операції з видалення відходів вказані у технічній специфікації Тендерної документації закупівлі № UA-2025-01-27-013606-a, та саме це служить підставою для відміни процедури закупівлі.
Із таким обґрунтуванням Замовника скаржник категорично не погоджується, поскільки Закон України «Про управління відходами» визначає правові, організаційні, економічні засади діяльності щодо запобігання утворенню, зменшення обсягів утворення відходів, зниження негативних наслідків від діяльності з управління відходами, сприяння підготовці відходів до повторного використання, рециклінгу і відновленню з метою запобігання їх негативному впливу на здоров’я людей та навколишнє природне середовище. Цей Закон регулює відносини, пов’язані із запобіганням утворенню та з управлінням відходами, що утворюються в Україні, а також з управлінням відходами, що перевозяться через територію України, вивозяться за її межі та ввозяться в Україну з метою відновлення, у тому числі рециклінгу.
Предметом цієї процедури закупівлі Замовником визначено «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами» (Послуги з видалення небезпечних медичних відходів ( код відповідно до Національного переліку відходів: 18 01 03*, 18 02 02*, 18 01 06*, 18 01 08*, 20 01 21*), що утворюються в результаті діяльності Замовника, з наданням відповідної пакувальної тари.
Водночас, пунктом 3 частини 1 статті 1 ЗУ «Про управління відходами» наведено визначення, згідно якого видалення відходів - операція, що не є відновленням відходів, навіть якщо одним із наслідків такої операції є використання речовин або енергії, також пунктом 22 визначено, що операції з управління відходами - збирання, перевезення, відновлення та видалення відходів.
Також доцільно зауважити, що статтею 44 Закону України «Про управління відходами» визначено, що господарська діяльність з управління небезпечними відходами здійснюється суб’єктами господарювання на підставі ліцензії, що видається в порядку, встановленому Законом України "Про ліцензування видів господарської діяльності", з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, та відповідно до ліцензійних умов здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами.
Також, статтями 16 та 17 ЗУ «Про управління відходами» визначено права та обов’язки утворювачів відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, та права та обов’язки суб’єктів господарювання у сфері управління відходами.
Отже, утворювачі відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, зобов’язані:
1) запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів;
2) класифікувати свої відходи відповідно до Національного переліку відходів та Порядку класифікації відходів;
3) обробляти відходи самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, або передавати їх для оброблення суб’єктам господарювання у сфері управління відходами, які мають такий дозвіл;
4) у разі утворення побутових відходів укладати договір про надання послуги з управління побутовими відходами з виконавцем відповідної послуги та вносити плату за надання такої послуги відповідно до встановлених тарифів;
5) не допускати змішування відходів, що можуть бути відновлені, з відходами, що не можуть бути відновлені;
6) вести облік відходів, що утворилися в результаті їхньої діяльності, та подавати відповідну звітність;
7) розробляти та виконувати плани управління відходами підприємств, установ та організацій у встановленому порядку;
8) забезпечувати утримання в належному санітарному і технічному стані місць утворення та зберігання відходів, а також забезпечувати дотримання встановлених правил техніки безпеки та пожежної безпеки у таких місцях;
9) надавати органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування інформацію про відходи та пов’язану з ними діяльність;
10) призначати відповідальних осіб у сфері управління відходами;
11) відшкодовувати шкоду, заподіяну здоров’ю та майну громадян України, навколишньому природному середовищу, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил управління відходами, відповідно до закону;
12) подавати декларацію про відходи, якщо діяльність такого утворювача відходів призводить до утворення небезпечних відходів або річний обсяг утворення відходів, що не є небезпечними, перевищує 50 тонн.
В той же час суб’єкти господарювання у сфері управління відходами зобов’язані:
1) дотримуватися вимог щодо збирання, перевезення та оброблення відходів, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами;
2) не допускати змішування відходів, що можуть бути відновлені, з відходами, що не можуть бути відновлені;
3) вести облік відходів, що утворилися у результаті їхньої діяльності чи були отримані від інших суб’єктів господарювання, облік операцій з управління відходами та подавати звітність відповідно до закону;
4) класифікувати свої відходи відповідно до Національного переліку відходів та Порядку класифікації відходів;
5) забезпечувати здійснення операцій з оброблення відходів на об’єктах оброблення відходів;
6) забезпечувати утримання в належному санітарному і технічному стані об’єктів оброблення відходів, забезпечувати дотримання правил техніки безпеки та пожежної безпеки на них;
7) надавати місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, уповноваженим органам виконавчої влади у сфері управління відходами інформацію про відходи та пов’язану з ними діяльність;
8) відшкодовувати шкоду, заподіяну здоров’ю та майну громадян України, навколишньому природному середовищу, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил управління відходами, відповідно до закону;
9) мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів;
10) мати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами та/або письмову згоду (повідомлення) на транскордонне перевезення небезпечних відходів чи висновок на транскордонне перевезення відходів відповідно до закону;
11) забезпечувати професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері управління відходами;
12) призначати відповідальних осіб у сфері управління відходами;
13) виконувати інші обов’язки, передбачені законом.
Отже, із аналізу вищевказаних норм законодавства висновується, що саме на суб’єкта господарювання у сфері управління відходами покладається обов’язок забезпечувати здійснення операцій з оброблення відходів на об’єктах оброблення відходів згідно їх переліку та особливостей в залежності від виду (коду) відходів, а не на утворювачів відходів.
Тож посилання Замовника на те, що ним не було перелічено усі операції з оброблення відходів у технічній специфікації до цієї закупівлі і це є порушенням, що неможливо усунути є неспроможним, поскільки у замовника взагалі відсутній такий обов’язок ( у т.ч. визначати чи уточнювати коди операцій з видалення відходів), а отже і не створюється жодних негативних наслідків для останнього.
Твердження Замовника про те що, зазначені ним в Протоколі №175 від 21.02.2025 року операції для визначених кодів відходів є обов’язковими згідно ЗУ «Про управління відходами» є хибним та не відповідає дійсності. В ЗУ «Про управління відходами» відсутні вимоги застосування саме таких операцій, в саме тій послідовності для відходів, зазначених Замовником в Протоколі №175 від 21.02.2025 року. Рішення щодо застосування тієї чи іншої операції з оброблення відходів (видалення або відновлення) приймається суб’єктом господарювання у сфері управління відходами самостійно на підставі отриманих ним дозвільних документів.
Ба більше, частиною 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Додатково, викликає подив, що таке безпідставне рішення про відміну процедури закупівлі Замовником було прийнято після того, як Скаржником, на вимогу щодо усунення невідповідностей, було завантажено документи, які вимагались Замовником щодо їх усунення.
З урахуванням усіх перелічених обставин, Скаржник категорично не погоджується з рішенням Замовника викладеним у Протоколі, оскільки вважає, що відміна процедури закупівлі є безпідставною, необґрунтованою та такою, що грубо порушує вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» та взагалі нівелює принципи здійснення публічних закупівель.
Вважаємо, що такими прийнятими рішеннями, діями та бездіяльністю замовника були порушені права та законні інтереси Скаржника, що призвело до порушення норм законодавства, а саме вимог ст. 5 Закону «Про публічні закупівлі»:
«Закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням».
Рішення Замовника, що викладене у Протоколі №175 від 21.02.2025 року порушує, зокрема, права Скаржника на об’єктивний та неупереджений розгляд Пропозицій учасників Процедури закупівлі, недискримінаційний підхід, прозорість на всіх стадіях закупівель тощо, а також інші права та законні інтереси.
Метою Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Звертаємо увагу Антимонопольного комітету на доктрину заборони суперечливої поведінки (лат. venire contra factum proprium). Певне відображення цієї доктрини у нашому законодавстві знаходиться у п. 6 ст. 3 Цивільного кодексу України, де зазначено, що однією із засад цивільного законодавства є добросовісність.
Доктрина venire contra factum proprium (заборони суперечливої поведінки), базується ще на римській максимі – «non concedit venire contra factum proprium» (ніхто не може діяти всупереч своїй попередній поведінці). В основі доктрини venire contra factum proprium знаходиться принцип добросовісності. Поведінкою, яка суперечить добросовісності та чесній діловій практиці, є, зокрема, поведінка, що не відповідає попереднім заявам або поведінці сторони, за умови, що інша сторона, яка діє собі на шкоду, розумно покладається на них (постанова Об’єднаної палати Касаційного цивільного суду Верховного Суду від 10.04.2019 у справі №390/34/17).
Отже, протиправність дій Замовника також полягає у суперечливості та абсурдності прийняття рішень, що є неприпустимим для комунального закладу виконавчого органу Київської міської ради, підпорядкованому Київській міській державній адміністрації.
Наголошуємо, що Колегією АМКУ неодноразово було встановлено, що необґрунтована належним чином наведена підстава для відміни тендеру є такою, що порушує Закон України «Про публічні закупівлі», наприклад, в наступних Рішеннях Колегії АМКУ №5708-р/пк-пз від 06.09.2022 р., №7090-р/пк-пз від 01.12.2022 р., № 8918-р/пк-пз від 23.04.2021 р., № 3924-р/пк-пз від 19.04.2022 р., №4544-р/пк-пз від 11.05.2022 р., №2150-р/пк-пз від 02.02.2022 р., №13625-р/пк-пз від 16.06.2021 р.
Вищевикладене підтверджує, що Замовником неправомірно відмінено тендер на підставі підпункту 1 пункту 50 Особливостей.
З огляду на вищенаведене, відміна тендеру по цій закупівлі послуг не була підтверджена жодними обставинами, документами чи іншими обґрунтованими на те причинами.
Вважаємо, що вищенаведені дії Замовника спрямовані на зменшення конкуренції серед учасників, а тому порушують статтю 5 Закону України «Про публічні закупівлі», якою встановлено, що основними принципами здійснення закупівель є відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, запобігання корупційним діям і зловживанням.
У зв’язку із вищевикладеним, керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабміну від 12 жовтня 2022 р. № 1178, –
ПРОСИМО:
Зобов’язати Замовника, Комунальне некомерційне підприємство " Київський міський клінічний онкологічний центр» Виконавчого органу Київської міської ради(Київська міська державна адміністрація), скасувати рішення про відміну тендеру на закупівлю: «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами» (Послуги з видалення небезпечних медичних відходів ( код відповідно до Національного переліку відходів: 18 01 03*, 18 02 02*, 18 01 06*, 18 01 08*, 20 01 21*), що утворюються в результаті діяльності Замовника, з наданням відповідної пакувальної тари», ідентифікатор закупівлі UA-2025-01-27-013606-a, оформлене Протокольним рішенням (протоколом) уповноважено особи №175 від 21.02.2025 року.
Додатки:
1. Протокол уповноваженої особи Комунальне некомерційне підприємство " Київський міський клінічний онкологічний центр» Виконавчого органу Київської міської ради(Київська міська державна адміністрація) №175 від 21.02.2025 року.
2. Тендерна документація на закупівлю Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами» (Послуги з видалення небезпечних медичних відходів ( код відповідно до Національного переліку відходів: 18 01 03*, 18 02 02*, 18 01 06*, 18 01 08*, 20 01 21*), що утворюються в результаті діяльності Замовника, з наданням відповідної пакувальної тари», ідентифікатор закупівлі UA-2025-01-27-013606-a.
3. Рішення АМКУ
Директор
ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» Чуприна О.О.
Пов'язані документи:
Учасник
- sign.p7s 01.03.2025 10:56
- 9. Рішення від 16_06_2021 номер 13625.pdf 01.03.2025 10:56
- 8. Рішення від 02_02_2022 номер 2150.pdf 01.03.2025 10:56
- 7. Рішення від 11_05_2022 номер 4544.pdf 01.03.2025 10:56
- 6. Рішення від 19_04_2022 номер 3924.pdf 01.03.2025 10:56
- 5. Рішення від 23_04_2021 номер 8918.pdf 01.03.2025 10:56
- 4. Рішення від 01_12_2022 номер 7090.pdf 01.03.2025 10:56
- Додаток №2.docx 01.03.2025 10:56
- Додаток №1Нова редакція.docx 01.03.2025 10:56
- Заперечення на пояснення Замовника.pdf.p7s 10.03.2025 21:11
- Заперечення на пояснення Замовника.pdf 10.03.2025 21:11
- Оголошення.pdf 01.03.2025 10:56
- Зміни до ТД.pdf 01.03.2025 10:56
- Зміни до ТД (3).docx 01.03.2025 10:56
- Додаток №5.docx 01.03.2025 10:56
- Додаток №4 Нова редакція.docx 01.03.2025 10:56
- Додаток №3.docx 01.03.2025 10:56
- 3. Рішення від 06_09_2022 номер 5708.pdf 01.03.2025 10:56
- ТД (Прозорро)Нова редакція .doc 01.03.2025 10:56
- Протокол №113.pdf 01.03.2025 10:56
- Протокол №175 (1).pdf 01.03.2025 10:56
- скарга АМКУ ТОВ ОЛЕСТАС ЕКО на відміну Київський міський кліничний онкологічний центр_Validation_Report.pdf 01.03.2025 10:56
- скарга АМКУ ТОВ ОЛЕСТАС ЕКО на відміну Київський міський кліничний онкологічний центр.pdf.p7s 01.03.2025 10:56
- скарга АМКУ ТОВ ОЛЕСТАС ЕКО на відміну Київський міський кліничний онкологічний центр.pdf 01.03.2025 10:56
- Протокол №255.pdf 20.03.2025 15:04
- Протокол №214.pdf 06.03.2025 15:10
- Протокол №214 відповідь на скаргу.docx 06.03.2025 15:10
- рішення від 11.03.2025 № 3755.pdf 14.03.2025 16:22
- Інформація про резолютивну частину рішення від 11.03.2025 № 3755.pdf 12.03.2025 13:24
- рішення від 04.03.2025 № 3282.pdf 04.03.2025 15:17
Дата прийняття скарги до розгляду:
01.03.2025 10:57
Дата розгляду скарги:
11.03.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
04.03.2025 15:17
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
14.03.2025 16:23
Дата виконання рішення Замовником:
20.03.2025 15:07
Коментар замовника щодо усунення порушень:
На виконання рішення Комісії Антимонопольного комітету України від 11.03.2025 р. №3755-р/пк-пз скасувати рішення уповноваженої особи про відміну відкритих торгів з особливостями щодо закупівлі послуг відповідно ДК 021-2015 Код 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами» (Послуги з видалення небезпечних медичних відходів ( код відповідно до Національного переліку відходів: 18 01 03*, 18 02 02*, 18 01 06*, 18 01 08*, 20 01 21*), що утворюються в результаті діяльності Замовника, з наданням відповідної пакувальної тари.
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
bc26c4128e864aefa3edd6ba02e8559f
Заголовок пункту скарги:
Скарга на неправомірну відміну замовником процедури закупівлі
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на відміну
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Відміна процедури закупівлі
Тип порушення:
Відміна процедури закупівлі
Опис суті пункту скарги:
Через електронну систему публічних закупівель «ProZorro» 27.01.2025 року о 15:29 Замовником Комунальним некомерційним підприємством "«Київський міський клінічний онкологічний центр» Виконавчого органу Київської міської ради(Київська міська державна адміністрація) було оголошено процедуру закупівлі відкритих торгів з особливостями «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами» (Послуги з видалення небезпечних медичних відходів ( код відповідно до Національного переліку відходів: 18 01 03*, 18 02 02*, 18 01 06*, 18 01 08*, 20 01 21*), що утворюються в результаті діяльності Замовника, з наданням відповідної пакувальної тари, ідентифікатор закупівлі UA-2025-01-27-013606-a.
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій був визначений 05.02.2025 року о 09:00.
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу у сфері закупівель https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-01-27-013606-a, свої пропозиції для участі у процедурі закупівлі подали учасники ТОВ "ОЛЕСТАС ЕКО" з ціною 4`323`540.00 Гривня з ПДВ та ТОВ "НВК "УКРЕКОПРОМ" з ціною 5`267`100.00 Гривня з ПДВ.
Тендерна пропозиція учасника ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» (Скаржника), яка визначена найбільш економічно вигідною, перебувала на розгляді з 06.02.2025 року з 12:06.
Проте, 21.02.2025 року Замовником було прийнято рішення відмінити процедуру закупівлі. При цьому, Замовником були порушені права та законні інтереси Скаржника (суб’єкта оскарження), що призвело до порушення норм законодавства, у зв’язку з чим, користуючись своїми правами, Скаржник подає цю скаргу на наступні дії, бездіяльність, рішення Замовника.
Вважаємо, що незаконними та такими, що порушують права та законні інтереси Скаржника (суб’єкта оскарження), є рішення Замовника щодо відміни процедури закупівлі.
Скаржник вбачає у діях Замовника порушення норм Закону в частині відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, об’єктивної та неупередженої оцінки тендерних пропозицій.
Відповідно до положень абз. 2 ч. 8 ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі» скарги, що стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подаються протягом десяти днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.
ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ
05.02.2025 року закінчився строк подання тендерних пропозицій по закупівлі UA-2025-01-27-013606-a та після закінчення вказаного строку, найбільш економічно вигідною пропозицією системою визначено пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛЕСТАС ЕКО» (код ЄДРПОУ 38469527).
21.02.2025 року, на одинадцятий робочий день розгляду тендерних пропозицій, Замовником було оприлюднено ПРОТОКОЛ щодо прийняття рішення уповноваженою особою Комунального некомерційного підприємства "Київський міський клінічний онкологічний центр» Виконавчого органу Київської міської ради(Київська міська державна адміністрація) №175 у якому зазначено що, замовник виявив порушення у закупівлі UA-2025-01-27-013606-a
Відповідно до Технічної специфікації Додатку 1 зазначено:
Код згідно Національного переліку відходів Найменування відходів, операції Одиниця виміру (шт, кг, т) К-ть Вид тари (мішок, контейнер)
18 01 03* Відходи, збирання та видалення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню Медичні відходи категорії «В» медичні та органні відходи (D10) шт. 16000 мішок
18 02 02* Відходи, збирання та видалення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню Медичні відходи категорії «В» відходи, що утворилися в результаті діяльності медичної лабораторії (D10) шт 30 контейнер
18 01 08* Цитотоксичні та цитостатичні лікарські препарати Медичні відходи категорії «С»: Цитотоксичні та цитостатичні лікарські препарати (D10) кг 4000 мішок/контейнер
20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи Інші небезпечні відходи: Відпрацьовані лампи люмінесцентні, бактерицидні, термомтри ртутні (D9) шт 300 мішок
18 01 06* Хімічні препарати, що складаються або містять небезпечні речовини Відходи дезінфекційних хімічних засобів (формалін) (D10) л 600 контейнер
Натомість відносно категорії відходів:
1) 18 01 03* Відходи, збирання та видалення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню – відсутня операція D13 -Попередні операції з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення, та D15 Зберігання перед здійсненням операцій, визначених у позиціях D1-D14 цього додатка.
2) 18 02 02* Відходи, збирання та видалення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню – відсутня операція D13 -Попередні операції з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення, та D15 Зберігання перед здійсненням операцій, визначених у позиціях D1-D14 цього додатка.
3) 18 01 08* Цитотоксичні та цитостатичні лікарські препарати - – відсутня операція D13 -Попередні операції з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення, та D15 Зберігання перед здійсненням операцій, визначених у позиціях D1-D14 цього додатка.
4) 20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи - відсутня операція D13 -Попередні операції з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення, та D15 Зберігання перед здійсненням операцій, визначених у позиціях D1-D14 цього додатка.
5) 18 01 06* Хімічні препарати, що складаються або містять небезпечні речовини - - відсутня операція D13 -Попередні операції з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення, та D15 Зберігання перед здійсненням операцій, визначених у позиціях D1-D14 цього додатка.
Усі зазначені операції з видалення відходів є обов’язковими, та передбачені ЗУ «Про управління відходами» (Додаток 1 до Закону України від 20 червня 2022 року № 2320-IX), натомість зазначені вище операції – відсутні у технічній специфікації Тендерної документації закупівлі № UA-2025-01-27-013606-a.
Замовнику за доцільніше відмінити процедуру закупівлі на підставі підпункту 2 пункту 50 Особливостей із описом порушення: «неможливо усунути порушення, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, а саме у замовника виникла необхідність в уточненні кодів по видаленню відходів, неможливість внесення змін до електронних полів оголошення та потреба в зміні обсягів закупівлі».
Не погоджуючись з рішенням замовника про відміну відкритих торгів ТОВ "ОЛЕСТАС ЕКО" звертається зі скаргою до комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Скаржник категорично не погоджується з рішенням Замовника викладеним у Протоколі, оскільки вважає, що відміна процедури закупівлі є безпідставною, необґрунтованою та такою, що грубо порушує вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» та взагалі нівелює принципи здійснення публічних закупівель, та наводить наступні аргументи.
Замовником цієї процедури закупівлі у Протоколі №175 від 21 лютого 2025 року зазначено, що він (Замовник) з’ясував, що не всі операції з видалення відходів вказані у технічній специфікації Тендерної документації закупівлі № UA-2025-01-27-013606-a, та саме це служить підставою для відміни процедури закупівлі.
Із таким обґрунтуванням Замовника скаржник категорично не погоджується, поскільки Закон України «Про управління відходами» визначає правові, організаційні, економічні засади діяльності щодо запобігання утворенню, зменшення обсягів утворення відходів, зниження негативних наслідків від діяльності з управління відходами, сприяння підготовці відходів до повторного використання, рециклінгу і відновленню з метою запобігання їх негативному впливу на здоров’я людей та навколишнє природне середовище. Цей Закон регулює відносини, пов’язані із запобіганням утворенню та з управлінням відходами, що утворюються в Україні, а також з управлінням відходами, що перевозяться через територію України, вивозяться за її межі та ввозяться в Україну з метою відновлення, у тому числі рециклінгу.
Предметом цієї процедури закупівлі Замовником визначено «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами» (Послуги з видалення небезпечних медичних відходів ( код відповідно до Національного переліку відходів: 18 01 03*, 18 02 02*, 18 01 06*, 18 01 08*, 20 01 21*), що утворюються в результаті діяльності Замовника, з наданням відповідної пакувальної тари.
Водночас, пунктом 3 частини 1 статті 1 ЗУ «Про управління відходами» наведено визначення, згідно якого видалення відходів - операція, що не є відновленням відходів, навіть якщо одним із наслідків такої операції є використання речовин або енергії, також пунктом 22 визначено, що операції з управління відходами - збирання, перевезення, відновлення та видалення відходів.
Також доцільно зауважити, що статтею 44 Закону України «Про управління відходами» визначено, що господарська діяльність з управління небезпечними відходами здійснюється суб’єктами господарювання на підставі ліцензії, що видається в порядку, встановленому Законом України "Про ліцензування видів господарської діяльності", з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, та відповідно до ліцензійних умов здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами.
Також, статтями 16 та 17 ЗУ «Про управління відходами» визначено права та обов’язки утворювачів відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, та права та обов’язки суб’єктів господарювання у сфері управління відходами.
Отже, утворювачі відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, зобов’язані:
1) запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів;
2) класифікувати свої відходи відповідно до Національного переліку відходів та Порядку класифікації відходів;
3) обробляти відходи самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, або передавати їх для оброблення суб’єктам господарювання у сфері управління відходами, які мають такий дозвіл;
4) у разі утворення побутових відходів укладати договір про надання послуги з управління побутовими відходами з виконавцем відповідної послуги та вносити плату за надання такої послуги відповідно до встановлених тарифів;
5) не допускати змішування відходів, що можуть бути відновлені, з відходами, що не можуть бути відновлені;
6) вести облік відходів, що утворилися в результаті їхньої діяльності, та подавати відповідну звітність;
7) розробляти та виконувати плани управління відходами підприємств, установ та організацій у встановленому порядку;
8) забезпечувати утримання в належному санітарному і технічному стані місць утворення та зберігання відходів, а також забезпечувати дотримання встановлених правил техніки безпеки та пожежної безпеки у таких місцях;
9) надавати органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування інформацію про відходи та пов’язану з ними діяльність;
10) призначати відповідальних осіб у сфері управління відходами;
11) відшкодовувати шкоду, заподіяну здоров’ю та майну громадян України, навколишньому природному середовищу, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил управління відходами, відповідно до закону;
12) подавати декларацію про відходи, якщо діяльність такого утворювача відходів призводить до утворення небезпечних відходів або річний обсяг утворення відходів, що не є небезпечними, перевищує 50 тонн.
В той же час суб’єкти господарювання у сфері управління відходами зобов’язані:
1) дотримуватися вимог щодо збирання, перевезення та оброблення відходів, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами;
2) не допускати змішування відходів, що можуть бути відновлені, з відходами, що не можуть бути відновлені;
3) вести облік відходів, що утворилися у результаті їхньої діяльності чи були отримані від інших суб’єктів господарювання, облік операцій з управління відходами та подавати звітність відповідно до закону;
4) класифікувати свої відходи відповідно до Національного переліку відходів та Порядку класифікації відходів;
5) забезпечувати здійснення операцій з оброблення відходів на об’єктах оброблення відходів;
6) забезпечувати утримання в належному санітарному і технічному стані об’єктів оброблення відходів, забезпечувати дотримання правил техніки безпеки та пожежної безпеки на них;
7) надавати місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, уповноваженим органам виконавчої влади у сфері управління відходами інформацію про відходи та пов’язану з ними діяльність;
8) відшкодовувати шкоду, заподіяну здоров’ю та майну громадян України, навколишньому природному середовищу, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил управління відходами, відповідно до закону;
9) мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів;
10) мати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами та/або письмову згоду (повідомлення) на транскордонне перевезення небезпечних відходів чи висновок на транскордонне перевезення відходів відповідно до закону;
11) забезпечувати професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері управління відходами;
12) призначати відповідальних осіб у сфері управління відходами;
13) виконувати інші обов’язки, передбачені законом.
Отже, із аналізу вищевказаних норм законодавства висновується, що саме на суб’єкта господарювання у сфері управління відходами покладається обов’язок забезпечувати здійснення операцій з оброблення відходів на об’єктах оброблення відходів згідно їх переліку та особливостей в залежності від виду (коду) відходів, а не на утворювачів відходів.
Тож посилання Замовника на те, що ним не було перелічено усі операції з оброблення відходів у технічній специфікації до цієї закупівлі і це є порушенням, що неможливо усунути є неспроможним, поскільки у замовника взагалі відсутній такий обов’язок ( у т.ч. визначати чи уточнювати коди операцій з видалення відходів), а отже і не створюється жодних негативних наслідків для останнього.
Твердження Замовника про те що, зазначені ним в Протоколі №175 від 21.02.2025 року операції для визначених кодів відходів є обов’язковими згідно ЗУ «Про управління відходами» є хибним та не відповідає дійсності. В ЗУ «Про управління відходами» відсутні вимоги застосування саме таких операцій, в саме тій послідовності для відходів, зазначених Замовником в Протоколі №175 від 21.02.2025 року. Рішення щодо застосування тієї чи іншої операції з оброблення відходів (видалення або відновлення) приймається суб’єктом господарювання у сфері управління відходами самостійно на підставі отриманих ним дозвільних документів.
Ба більше, частиною 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Додатково, викликає подив, що таке безпідставне рішення про відміну процедури закупівлі Замовником було прийнято після того, як Скаржником, на вимогу щодо усунення невідповідностей, було завантажено документи, які вимагались Замовником щодо їх усунення.
З урахуванням усіх перелічених обставин, Скаржник категорично не погоджується з рішенням Замовника викладеним у Протоколі, оскільки вважає, що відміна процедури закупівлі є безпідставною, необґрунтованою та такою, що грубо порушує вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» та взагалі нівелює принципи здійснення публічних закупівель.
Вважаємо, що такими прийнятими рішеннями, діями та бездіяльністю замовника були порушені права та законні інтереси Скаржника, що призвело до порушення норм законодавства, а саме вимог ст. 5 Закону «Про публічні закупівлі»:
«Закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням».
Рішення Замовника, що викладене у Протоколі №175 від 21.02.2025 року порушує, зокрема, права Скаржника на об’єктивний та неупереджений розгляд Пропозицій учасників Процедури закупівлі, недискримінаційний підхід, прозорість на всіх стадіях закупівель тощо, а також інші права та законні інтереси.
Метою Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Звертаємо увагу Антимонопольного комітету на доктрину заборони суперечливої поведінки (лат. venire contra factum proprium). Певне відображення цієї доктрини у нашому законодавстві знаходиться у п. 6 ст. 3 Цивільного кодексу України, де зазначено, що однією із засад цивільного законодавства є добросовісність.
Доктрина venire contra factum proprium (заборони суперечливої поведінки), базується ще на римській максимі – «non concedit venire contra factum proprium» (ніхто не може діяти всупереч своїй попередній поведінці). В основі доктрини venire contra factum proprium знаходиться принцип добросовісності. Поведінкою, яка суперечить добросовісності та чесній діловій практиці, є, зокрема, поведінка, що не відповідає попереднім заявам або поведінці сторони, за умови, що інша сторона, яка діє собі на шкоду, розумно покладається на них (постанова Об’єднаної палати Касаційного цивільного суду Верховного Суду від 10.04.2019 у справі №390/34/17).
Отже, протиправність дій Замовника також полягає у суперечливості та абсурдності прийняття рішень, що є неприпустимим для комунального закладу виконавчого органу Київської міської ради, підпорядкованому Київській міській державній адміністрації.
Наголошуємо, що Колегією АМКУ неодноразово було встановлено, що необґрунтована належним чином наведена підстава для відміни тендеру є такою, що порушує Закон України «Про публічні закупівлі», наприклад, в наступних Рішеннях Колегії АМКУ №5708-р/пк-пз від 06.09.2022 р., №7090-р/пк-пз від 01.12.2022 р., № 8918-р/пк-пз від 23.04.2021 р., № 3924-р/пк-пз від 19.04.2022 р., №4544-р/пк-пз від 11.05.2022 р., №2150-р/пк-пз від 02.02.2022 р., №13625-р/пк-пз від 16.06.2021 р.
Вищевикладене підтверджує, що Замовником неправомірно відмінено тендер на підставі підпункту 1 пункту 50 Особливостей.
З огляду на вищенаведене, відміна тендеру по цій закупівлі послуг не була підтверджена жодними обставинами, документами чи іншими обґрунтованими на те причинами.
Вважаємо, що вищенаведені дії Замовника спрямовані на зменшення конкуренції серед учасників, а тому порушують статтю 5 Закону України «Про публічні закупівлі», якою встановлено, що основними принципами здійснення закупівель є відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, запобігання корупційним діям і зловживанням.
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій був визначений 05.02.2025 року о 09:00.
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу у сфері закупівель https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-01-27-013606-a, свої пропозиції для участі у процедурі закупівлі подали учасники ТОВ "ОЛЕСТАС ЕКО" з ціною 4`323`540.00 Гривня з ПДВ та ТОВ "НВК "УКРЕКОПРОМ" з ціною 5`267`100.00 Гривня з ПДВ.
Тендерна пропозиція учасника ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» (Скаржника), яка визначена найбільш економічно вигідною, перебувала на розгляді з 06.02.2025 року з 12:06.
Проте, 21.02.2025 року Замовником було прийнято рішення відмінити процедуру закупівлі. При цьому, Замовником були порушені права та законні інтереси Скаржника (суб’єкта оскарження), що призвело до порушення норм законодавства, у зв’язку з чим, користуючись своїми правами, Скаржник подає цю скаргу на наступні дії, бездіяльність, рішення Замовника.
Вважаємо, що незаконними та такими, що порушують права та законні інтереси Скаржника (суб’єкта оскарження), є рішення Замовника щодо відміни процедури закупівлі.
Скаржник вбачає у діях Замовника порушення норм Закону в частині відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, об’єктивної та неупередженої оцінки тендерних пропозицій.
Відповідно до положень абз. 2 ч. 8 ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі» скарги, що стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подаються протягом десяти днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.
ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ
05.02.2025 року закінчився строк подання тендерних пропозицій по закупівлі UA-2025-01-27-013606-a та після закінчення вказаного строку, найбільш економічно вигідною пропозицією системою визначено пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛЕСТАС ЕКО» (код ЄДРПОУ 38469527).
21.02.2025 року, на одинадцятий робочий день розгляду тендерних пропозицій, Замовником було оприлюднено ПРОТОКОЛ щодо прийняття рішення уповноваженою особою Комунального некомерційного підприємства "Київський міський клінічний онкологічний центр» Виконавчого органу Київської міської ради(Київська міська державна адміністрація) №175 у якому зазначено що, замовник виявив порушення у закупівлі UA-2025-01-27-013606-a
Відповідно до Технічної специфікації Додатку 1 зазначено:
Код згідно Національного переліку відходів Найменування відходів, операції Одиниця виміру (шт, кг, т) К-ть Вид тари (мішок, контейнер)
18 01 03* Відходи, збирання та видалення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню Медичні відходи категорії «В» медичні та органні відходи (D10) шт. 16000 мішок
18 02 02* Відходи, збирання та видалення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню Медичні відходи категорії «В» відходи, що утворилися в результаті діяльності медичної лабораторії (D10) шт 30 контейнер
18 01 08* Цитотоксичні та цитостатичні лікарські препарати Медичні відходи категорії «С»: Цитотоксичні та цитостатичні лікарські препарати (D10) кг 4000 мішок/контейнер
20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи Інші небезпечні відходи: Відпрацьовані лампи люмінесцентні, бактерицидні, термомтри ртутні (D9) шт 300 мішок
18 01 06* Хімічні препарати, що складаються або містять небезпечні речовини Відходи дезінфекційних хімічних засобів (формалін) (D10) л 600 контейнер
Натомість відносно категорії відходів:
1) 18 01 03* Відходи, збирання та видалення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню – відсутня операція D13 -Попередні операції з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення, та D15 Зберігання перед здійсненням операцій, визначених у позиціях D1-D14 цього додатка.
2) 18 02 02* Відходи, збирання та видалення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню – відсутня операція D13 -Попередні операції з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення, та D15 Зберігання перед здійсненням операцій, визначених у позиціях D1-D14 цього додатка.
3) 18 01 08* Цитотоксичні та цитостатичні лікарські препарати - – відсутня операція D13 -Попередні операції з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення, та D15 Зберігання перед здійсненням операцій, визначених у позиціях D1-D14 цього додатка.
4) 20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи - відсутня операція D13 -Попередні операції з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення, та D15 Зберігання перед здійсненням операцій, визначених у позиціях D1-D14 цього додатка.
5) 18 01 06* Хімічні препарати, що складаються або містять небезпечні речовини - - відсутня операція D13 -Попередні операції з відходами перед операціями з видалення, визначеними у позиціях D1-D12 цього додатка, у тому числі сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення, та D15 Зберігання перед здійсненням операцій, визначених у позиціях D1-D14 цього додатка.
Усі зазначені операції з видалення відходів є обов’язковими, та передбачені ЗУ «Про управління відходами» (Додаток 1 до Закону України від 20 червня 2022 року № 2320-IX), натомість зазначені вище операції – відсутні у технічній специфікації Тендерної документації закупівлі № UA-2025-01-27-013606-a.
Замовнику за доцільніше відмінити процедуру закупівлі на підставі підпункту 2 пункту 50 Особливостей із описом порушення: «неможливо усунути порушення, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, а саме у замовника виникла необхідність в уточненні кодів по видаленню відходів, неможливість внесення змін до електронних полів оголошення та потреба в зміні обсягів закупівлі».
Не погоджуючись з рішенням замовника про відміну відкритих торгів ТОВ "ОЛЕСТАС ЕКО" звертається зі скаргою до комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Скаржник категорично не погоджується з рішенням Замовника викладеним у Протоколі, оскільки вважає, що відміна процедури закупівлі є безпідставною, необґрунтованою та такою, що грубо порушує вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» та взагалі нівелює принципи здійснення публічних закупівель, та наводить наступні аргументи.
Замовником цієї процедури закупівлі у Протоколі №175 від 21 лютого 2025 року зазначено, що він (Замовник) з’ясував, що не всі операції з видалення відходів вказані у технічній специфікації Тендерної документації закупівлі № UA-2025-01-27-013606-a, та саме це служить підставою для відміни процедури закупівлі.
Із таким обґрунтуванням Замовника скаржник категорично не погоджується, поскільки Закон України «Про управління відходами» визначає правові, організаційні, економічні засади діяльності щодо запобігання утворенню, зменшення обсягів утворення відходів, зниження негативних наслідків від діяльності з управління відходами, сприяння підготовці відходів до повторного використання, рециклінгу і відновленню з метою запобігання їх негативному впливу на здоров’я людей та навколишнє природне середовище. Цей Закон регулює відносини, пов’язані із запобіганням утворенню та з управлінням відходами, що утворюються в Україні, а також з управлінням відходами, що перевозяться через територію України, вивозяться за її межі та ввозяться в Україну з метою відновлення, у тому числі рециклінгу.
Предметом цієї процедури закупівлі Замовником визначено «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами» (Послуги з видалення небезпечних медичних відходів ( код відповідно до Національного переліку відходів: 18 01 03*, 18 02 02*, 18 01 06*, 18 01 08*, 20 01 21*), що утворюються в результаті діяльності Замовника, з наданням відповідної пакувальної тари.
Водночас, пунктом 3 частини 1 статті 1 ЗУ «Про управління відходами» наведено визначення, згідно якого видалення відходів - операція, що не є відновленням відходів, навіть якщо одним із наслідків такої операції є використання речовин або енергії, також пунктом 22 визначено, що операції з управління відходами - збирання, перевезення, відновлення та видалення відходів.
Також доцільно зауважити, що статтею 44 Закону України «Про управління відходами» визначено, що господарська діяльність з управління небезпечними відходами здійснюється суб’єктами господарювання на підставі ліцензії, що видається в порядку, встановленому Законом України "Про ліцензування видів господарської діяльності", з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, та відповідно до ліцензійних умов здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами.
Також, статтями 16 та 17 ЗУ «Про управління відходами» визначено права та обов’язки утворювачів відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, та права та обов’язки суб’єктів господарювання у сфері управління відходами.
Отже, утворювачі відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, зобов’язані:
1) запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів;
2) класифікувати свої відходи відповідно до Національного переліку відходів та Порядку класифікації відходів;
3) обробляти відходи самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, або передавати їх для оброблення суб’єктам господарювання у сфері управління відходами, які мають такий дозвіл;
4) у разі утворення побутових відходів укладати договір про надання послуги з управління побутовими відходами з виконавцем відповідної послуги та вносити плату за надання такої послуги відповідно до встановлених тарифів;
5) не допускати змішування відходів, що можуть бути відновлені, з відходами, що не можуть бути відновлені;
6) вести облік відходів, що утворилися в результаті їхньої діяльності, та подавати відповідну звітність;
7) розробляти та виконувати плани управління відходами підприємств, установ та організацій у встановленому порядку;
8) забезпечувати утримання в належному санітарному і технічному стані місць утворення та зберігання відходів, а також забезпечувати дотримання встановлених правил техніки безпеки та пожежної безпеки у таких місцях;
9) надавати органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування інформацію про відходи та пов’язану з ними діяльність;
10) призначати відповідальних осіб у сфері управління відходами;
11) відшкодовувати шкоду, заподіяну здоров’ю та майну громадян України, навколишньому природному середовищу, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил управління відходами, відповідно до закону;
12) подавати декларацію про відходи, якщо діяльність такого утворювача відходів призводить до утворення небезпечних відходів або річний обсяг утворення відходів, що не є небезпечними, перевищує 50 тонн.
В той же час суб’єкти господарювання у сфері управління відходами зобов’язані:
1) дотримуватися вимог щодо збирання, перевезення та оброблення відходів, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами;
2) не допускати змішування відходів, що можуть бути відновлені, з відходами, що не можуть бути відновлені;
3) вести облік відходів, що утворилися у результаті їхньої діяльності чи були отримані від інших суб’єктів господарювання, облік операцій з управління відходами та подавати звітність відповідно до закону;
4) класифікувати свої відходи відповідно до Національного переліку відходів та Порядку класифікації відходів;
5) забезпечувати здійснення операцій з оброблення відходів на об’єктах оброблення відходів;
6) забезпечувати утримання в належному санітарному і технічному стані об’єктів оброблення відходів, забезпечувати дотримання правил техніки безпеки та пожежної безпеки на них;
7) надавати місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, уповноваженим органам виконавчої влади у сфері управління відходами інформацію про відходи та пов’язану з ними діяльність;
8) відшкодовувати шкоду, заподіяну здоров’ю та майну громадян України, навколишньому природному середовищу, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил управління відходами, відповідно до закону;
9) мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів;
10) мати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами та/або письмову згоду (повідомлення) на транскордонне перевезення небезпечних відходів чи висновок на транскордонне перевезення відходів відповідно до закону;
11) забезпечувати професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері управління відходами;
12) призначати відповідальних осіб у сфері управління відходами;
13) виконувати інші обов’язки, передбачені законом.
Отже, із аналізу вищевказаних норм законодавства висновується, що саме на суб’єкта господарювання у сфері управління відходами покладається обов’язок забезпечувати здійснення операцій з оброблення відходів на об’єктах оброблення відходів згідно їх переліку та особливостей в залежності від виду (коду) відходів, а не на утворювачів відходів.
Тож посилання Замовника на те, що ним не було перелічено усі операції з оброблення відходів у технічній специфікації до цієї закупівлі і це є порушенням, що неможливо усунути є неспроможним, поскільки у замовника взагалі відсутній такий обов’язок ( у т.ч. визначати чи уточнювати коди операцій з видалення відходів), а отже і не створюється жодних негативних наслідків для останнього.
Твердження Замовника про те що, зазначені ним в Протоколі №175 від 21.02.2025 року операції для визначених кодів відходів є обов’язковими згідно ЗУ «Про управління відходами» є хибним та не відповідає дійсності. В ЗУ «Про управління відходами» відсутні вимоги застосування саме таких операцій, в саме тій послідовності для відходів, зазначених Замовником в Протоколі №175 від 21.02.2025 року. Рішення щодо застосування тієї чи іншої операції з оброблення відходів (видалення або відновлення) приймається суб’єктом господарювання у сфері управління відходами самостійно на підставі отриманих ним дозвільних документів.
Ба більше, частиною 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Додатково, викликає подив, що таке безпідставне рішення про відміну процедури закупівлі Замовником було прийнято після того, як Скаржником, на вимогу щодо усунення невідповідностей, було завантажено документи, які вимагались Замовником щодо їх усунення.
З урахуванням усіх перелічених обставин, Скаржник категорично не погоджується з рішенням Замовника викладеним у Протоколі, оскільки вважає, що відміна процедури закупівлі є безпідставною, необґрунтованою та такою, що грубо порушує вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» та взагалі нівелює принципи здійснення публічних закупівель.
Вважаємо, що такими прийнятими рішеннями, діями та бездіяльністю замовника були порушені права та законні інтереси Скаржника, що призвело до порушення норм законодавства, а саме вимог ст. 5 Закону «Про публічні закупівлі»:
«Закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням».
Рішення Замовника, що викладене у Протоколі №175 від 21.02.2025 року порушує, зокрема, права Скаржника на об’єктивний та неупереджений розгляд Пропозицій учасників Процедури закупівлі, недискримінаційний підхід, прозорість на всіх стадіях закупівель тощо, а також інші права та законні інтереси.
Метою Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Звертаємо увагу Антимонопольного комітету на доктрину заборони суперечливої поведінки (лат. venire contra factum proprium). Певне відображення цієї доктрини у нашому законодавстві знаходиться у п. 6 ст. 3 Цивільного кодексу України, де зазначено, що однією із засад цивільного законодавства є добросовісність.
Доктрина venire contra factum proprium (заборони суперечливої поведінки), базується ще на римській максимі – «non concedit venire contra factum proprium» (ніхто не може діяти всупереч своїй попередній поведінці). В основі доктрини venire contra factum proprium знаходиться принцип добросовісності. Поведінкою, яка суперечить добросовісності та чесній діловій практиці, є, зокрема, поведінка, що не відповідає попереднім заявам або поведінці сторони, за умови, що інша сторона, яка діє собі на шкоду, розумно покладається на них (постанова Об’єднаної палати Касаційного цивільного суду Верховного Суду від 10.04.2019 у справі №390/34/17).
Отже, протиправність дій Замовника також полягає у суперечливості та абсурдності прийняття рішень, що є неприпустимим для комунального закладу виконавчого органу Київської міської ради, підпорядкованому Київській міській державній адміністрації.
Наголошуємо, що Колегією АМКУ неодноразово було встановлено, що необґрунтована належним чином наведена підстава для відміни тендеру є такою, що порушує Закон України «Про публічні закупівлі», наприклад, в наступних Рішеннях Колегії АМКУ №5708-р/пк-пз від 06.09.2022 р., №7090-р/пк-пз від 01.12.2022 р., № 8918-р/пк-пз від 23.04.2021 р., № 3924-р/пк-пз від 19.04.2022 р., №4544-р/пк-пз від 11.05.2022 р., №2150-р/пк-пз від 02.02.2022 р., №13625-р/пк-пз від 16.06.2021 р.
Вищевикладене підтверджує, що Замовником неправомірно відмінено тендер на підставі підпункту 1 пункту 50 Особливостей.
З огляду на вищенаведене, відміна тендеру по цій закупівлі послуг не була підтверджена жодними обставинами, документами чи іншими обґрунтованими на те причинами.
Вважаємо, що вищенаведені дії Замовника спрямовані на зменшення конкуренції серед учасників, а тому порушують статтю 5 Закону України «Про публічні закупівлі», якою встановлено, що основними принципами здійснення закупівель є відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, запобігання корупційним діям і зловживанням.
×
-
Назва доказу:
Рішення від 16_06_2021 номер 13625
-
Повʼязаний документ:
9. Рішення від 16_06_2021 номер 13625.pdf
-
-
Назва доказу:
Рішення від 02_02_2022 номер 2150
-
Повʼязаний документ:
8. Рішення від 02_02_2022 номер 2150.pdf
-
-
Назва доказу:
Рішення від 11_05_2022 номер 4544
-
Повʼязаний документ:
7. Рішення від 11_05_2022 номер 4544.pdf
-
-
Назва доказу:
Рішення від 19_04_2022 номер 3924
-
Повʼязаний документ:
6. Рішення від 19_04_2022 номер 3924.pdf
-
-
Назва доказу:
Рішення від 23_04_2021 номер 8918
-
Повʼязаний документ:
5. Рішення від 23_04_2021 номер 8918.pdf
-
-
Назва доказу:
Рішення від 01_12_2022 номер 7090
-
Повʼязаний документ:
4. Рішення від 01_12_2022 номер 7090.pdf
-
-
Назва доказу:
Рішення від 06_09_2022 номер 5708
-
Повʼязаний документ:
3. Рішення від 06_09_2022 номер 5708.pdf
-
-
Назва доказу:
ТД (Прозорро)Нова редакція
-
Повʼязаний документ:
ТД (Прозорро)Нова редакція .doc
-
-
Назва доказу:
Протокол №175
-
Повʼязаний документ:
Протокол №175 (1).pdf
-
-
Назва доказу:
Протокол №113
-
Повʼязаний документ:
Протокол №113.pdf
-
-
Назва доказу:
Зміни до ТД
-
Повʼязаний документ:
Зміни до ТД.pdf
-
-
Назва доказу:
Зміни до ТД (3)
-
Повʼязаний документ:
Зміни до ТД (3).docx
-
-
Назва доказу:
Додаток №5
-
Повʼязаний документ:
Додаток №5.docx
-
-
Назва доказу:
Додаток №4 Нова редакція
-
Повʼязаний документ:
Додаток №4 Нова редакція.docx
-
-
Назва доказу:
Додаток №3
-
Повʼязаний документ:
Додаток №3.docx
-
-
Назва доказу:
Додаток №2
-
Повʼязаний документ:
Додаток №2.docx
-
-
Назва доказу:
Додаток №1Нова редакція
-
Повʼязаний документ:
Додаток №1Нова редакція.docx
-
-
Назва доказу:
Оголошення
-
Повʼязаний документ:
Оголошення.pdf
Вимоги:
Зобов’язати замовника скасувати інші рішення
×
-
Зобов’язати Замовника, Комунальне некомерційне підприємство " Київський міський клінічний онкологічний центр» Виконавчого органу Київської міської ради(Київська міська державна адміністрація), скасувати рішення про відміну тендеру на закупівлю: «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами» (Послуги з видалення небезпечних медичних відходів ( код відповідно до Національного переліку відходів: 18 01 03*, 18 02 02*, 18 01 06*, 18 01 08*, 20 01 21*), що утворюються в результаті діяльності Замовника, з наданням відповідної пакувальної тари», ідентифікатор закупівлі UA-2025-01-27-013606-a, оформлене Протокольним рішенням (протоколом) уповноважено особи №175 від 21.02.2025 року.