• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Нафта і дистиляти (дизельне паливо, бензин А-95 в талонах)

Завершена

665 809.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 6 658.09 UAH
Період оскарження: 20.01.2025 17:09 - 08.02.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 091cdc6dfc504d8f96ad15da32373d4d
Ідентифікатор запиту: UA-2025-01-20-018280-a.c1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 03.02.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 27.01.2025 15:34
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 05.02.2025 13:28
Дата виконання рішення Замовником: 06.02.2025 08:46
Коментар замовника щодо усунення порушень: Згідно рішення №1562-р/пк-пз від 03.02.2025 внесені зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - "Нафта і дистиляти (дизельне паливо, бензин А-95 в талонах)" з метою усунення порушень.
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: f80cf82aa0094ece9df4b00a5eb83c39
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо наявності талонів або карток, номіналом 5л..
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.1. В Додатку № 2 до ТД Замовник встановив вимогу щодо наявності талонів або карток, номіналом 5л.:

«Номінал Талонів: 5л, 10л., 20л.»
Дискримінаційні умови тендерної документації в частині наявності талонів номіналом 5 літрів
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих мережею АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Зазначена мережа АЗС не має впровадженого в обігу номіналу талонів 5 літрів, при цьому має впроваджений в обіг номіал талонів 10 та 20 літрів. В кожній окремій мережі АЗС існує окремий зразок талону та затверджений номінал.
За таких умов взяти участь у закупівлі лише ті суб’єкти господарювання, які зможуть запропонувати Талони номіналом саме 5 літрів, що є дискримінаційним по відношеню до Скаржника.
Скражник не емітент талонів, але може запропонувати талони, емітовані партнером Скаржника номіналом 10 та 20 літрів для здійснення заправки автомобілів в мережі АЗС БРСМ-нафта за наступними адресами (з урахуванням вимоги Замовника в частині місцезнаходження АЗС за умовою місцерозташування згідно вимог Замовника.
За таких обставин, Скаржник може забезпечити Замовника здійсненням заправки в мережі АЗС партнера Скаржника БРСМ-нафта, але при цьому така мережа не має встановленого номіналу талонів 5 літрів.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: f20d528fb2084befb5f111e141df12f5
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які мають не менше 1-єї АЗК на відстані до 6 км від місця знаходження Покупця та вимогу надання Довідки у довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, достатніх для виконання зобов’язань за дог
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
1.2. В Додатку № 2 до ТД та Додатку № 3 до ТД: Замовником встановлено вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які мають не менше 1-єї АЗК на відстані до 6 км від місця знаходження Покупця та вимогу надання Довідки у довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, достатніх для виконання зобов’язань за договором закупівлі товару, зокрема: перелік АЗС в Надвірнянському районі:
В Додатку № 2 до ТД «Додаткові умови:
Наявність АЗС в Надвірнянському районі, через які буде здійснюватися відпуск дизельного палива та бензину А-95 за талонами, із зазначенням конкретних адрес розташування АЗС, в тому числі не менше 1-єї АЗК на відстані до 6 км від місця знаходження Покупця.»
В Додатку № 3 до ТД: «8. Довідка у довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, достатніх для виконання зобов’язань за договором закупівлі товару, зокрема: перелік АЗС в Надвірнянському районі, через які буде здійснюватися відпуск дизельного палива та бензину А-95 за талонами, із зазначенням конкретних адрес розташування АЗС, в тому числі не менше 1-єї АЗК на відстані до 6 км від місця знаходження Покупця.»

Замовник встановлює обмежувальну умову щодо наявності АЗС, в тому числі не менше 1-єї АЗК на відстані до 6 км від місця знаходження Покупця, - що є обмежувальною та дискримінаційною для Скаржника.
Виконати такі умови тендерної документації зможуть виконати виключно власники/орендарі АЗС або партнери учасника, що знаходяться САМЕ на відстані до 6 км від місця знаходження Покупця, що свідчить про дискримінаційні умови тендерної документації, які суперечать ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» та п. 29 Особливостей, зокрема в частині встановлення вимог наявності матеріально-технічної бази учасника.
Також, Замовником встанволена вимога в частині наявності матеріально-технічної бази учасника, про що учасник повинен надати Довідка у довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, достатніх для виконання зобов’язань за договором закупівлі товару, зокрема: перелік АЗС в Надвірнянському районі, - що суперечить п. 29 Особливостей в частині встановлення кваліфікаційного критерію, що не передбачено до даного виду Товару (Дизельного палива та Бензину А95).
Звертаємо увагу Комісії, що згідно пункту 4.1. Розділу 1 тендерної документації Назва предмету закупівлі: «ДК 021:2015 - 09130000-9 Нафта і дистиляти (Дизельне паливо, бенезин А-95 в талонах)».
Також, варто звернути увагу, що в абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Місцезнаходження Покупця (Замовником): вул. 16 Липня, 273, с Делятин, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, 78442, Україна.
На виконання вимог щодо місцезнаходження АЗС Скаржник планує запропонувати АЗС мережі БРСМ-нафта за адресою:
БРСМ-Нафта: Івано-Франківська обл., м. Надвірна, вул. Рамішвілі, 15 – АЗС знаходиться на відстані БІЛЬШЕ ніж 6,00 км від місцезнаходження Замовника (вул. 16 Липня, 273, с Делятин, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, 78442, Україна), а саме на відстані 14,5 км.
Та АЗС відповідної мережі розташовані по всій території України.
Але при цьому, АЗС, яку може запропонувати Скаржник, знаходиться на відстані 14,5 км від місцезнаходження Замовника (вул. 16 Липня, 273, с Делятин, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, 78442, Україна), що свідчить про наявність дискримінаційної вимоги в частині встановлення вимоги щодо відстані до місця розташування Замовника в частині обмеження такої відстані НЕ БІЛЬШЕ НІЖ 6,00 кілометрів від місцезнаходження Замовника (вул. 16 Липня, 273, с Делятин, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, 78442, Україна).
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановивши вимогу щодо відстані до АЗС САМЕ на відстані до 6 км від місця знаходження Покупця, – виконати таку умову зможе обмежена кількість постачальників.
Відповідно до п. 28 Особливостей, тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) з урахуванням Особливостей. ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Вимогою щодо ВІДСТАНІ до АЗС, а саме: на відстані до 6 км від місця знаходження Покупця, Замовник встановлює кваліфікаційну вимогу тендерної документації до учасників, а саме наявність матеріально-технічної бази учасника, що суперечить п. 29 Особливостей.
Також, варто звернути увагу, що в абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Звертаємо увагу Комісії, що згідно пункту 4.1. Розділу 1 тендерної документації Назва предмету закупівлі: «Бензин А-95 (ДК 021:2015 - 09130000-9 – Нафта і дистиляти)».
З урахуванням вищезазначеного, Скаржник вимагає виключити вимогу тендерної документації в частині:
- Довідка у довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, достатніх для виконання зобов’язань за договором закупівлі товару, зокрема: перелік АЗС в Надвірнянському районі;
- не менше 1-єї АЗК на відстані до 6 км від місця знаходження Покупця.
Скаржника може запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів, емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: e70a086bb9ba43bda51461ee49ee46ce
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть надати Замовнику документ, що підтверджує країну походження Товару.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.3. В Додатку № 2 до ТД та в Додатку № 3 до ТД: Замовником встановлено вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть надати Замовнику документ, що підтверджує країну походження Товару:

«Документ, що підтверджує країну походження товару - предмету закупівлі (сертифікат про походження товару, декларація про походження товару, або інший документ, що підтверджує країну походження товару).»

Замовник встановлює обмежувальну умову щодо наявності у учасників на підтвердження якості палива ОКРЕМО визначений перелік документів:
- сертифікат про походження товару ;
- декларація про походження товару;
- документ, що підтверджує країну походження товару.

Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, а отже не створює конкурентного середовища для закупівлі даного виду товару, оскільки такі документи визначають до палива іноземного походження.
Документи, що підтверджують країну походження товару (згідно Митного кодексу України). Документами, що підтверджують країну походження товару, є:
- сертифікат про походження товару;
- засвідчена декларація про походження товару;
- декларація про походження товару;
- сертифікат про регіональне найменування товару.
Країна походження товару заявляється (декларується) органу фіскальної служби шляхом подання оригіналів документів про походження товару (ч. 2 ст. 43 Митного кодексу України).
Сертифікат про походження товару - це документ, який однозначно свідчить про країну походження товару і виданий компетентним органом даної країни або країни вивезення, якщо у країні вивезення сертифікат видається на підставі сертифіката, виданого компетентним органом у країні походження товару (ч. 3 ст. 43 МКУ).
Засвідчена декларація про походження товару - це декларація про походження товару, засвідчена державною організацією або компетентним органом, наділеним відповідними повноваженнями (ч. 5 ст. 43 МКУ).
Декларація про походження товару - це письмова заява про країну походження товару, зроблена у зв'язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару (ч. 6 ст. 43 МКУ).
Сертифікат про регіональне найменування товару - це документ, який підтверджує, що товари відповідають визначенню, характерному для відповідного регіону країни, та виданий компетентним органом відповідно до законодавства країни вивезення товару (ч. 7 ст. 43 МКУ).

Звертаємо увагу Комісії, що згідно ч. 2 статті 42 Митного кодексу України: Документи, які підтверджують країну походження товару, не вимагаються в разі, якщо:
1) товари, що переміщуються через митний кордон України, не підлягають письмовому декларуванню відповідно до Митного кодексу України.
Товар, який пропонує Скаржник, вироблено в Україні, походження України, та не переміщуються через митний кордон України, а отже не передбачено отримання відповідних вищеперелічених документів ПОХОДЖЕННЯ товару згідно Митного кодексу України.
Звертаємо увагу, що Скаржник планує запропонувати Замовнику відпуск Товару через мережу АЗС БРСМ-нафта, яке відпускає паливо державного виробництва (виробник ПАТ «УКРТАТНАФТА», ЄДРПОУ 00152307, юридична адреса: 39610, Полтавська обл., м. Кременчук, вул. Свіштовська, 3), а отже не може виконати вимогу в частині надання документів, що підтверджує країну походження товару (згідно чинного законодавства України – видаються на паливо виключно іноземного походження).
Скаржник може надати на підтвердження відповдіності Товару вимогам щодо якості: сертифікат відповідності, паспорт якості та декларацію про відповідність.
В абзаці 2 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі є - Закупівля товару «ДК 021:2015 - 09130000-9 Нафта і дистиляти (Дизельне паливо, бенезин А-95 в талонах)».
Національним стандартом до Дизельного палива визначено відповідність його стандартам ДСТУ 7688:2015 "ПАЛИВО ДИЗЕЛЬНЕ ЄВРО.Технічні умови" та Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 927.

На відповідність національним стандартом запропонованого Скаржником Дизельного палива, останній може надати:
- сертифікат відповідності на Паливо дизельне;
- паспорт якості на Паливо дизельне;
- декларація про відповідність.

Національним стандартом до Дизельного палива визначено відповідність його стандартам ДСТУ 7687:2015 " Бензини автомобільні Євро. Технічні умови" та Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 927.

На відповідність національним стандартом запропонованого Скаржником Дизельного палива, останній може надати:
- сертифікат відповідності на Бензин А95;
- паспорт якості на Бензин А95;
- декларація про відповідність.

Також, варто звернути увагу, що в абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації