• Відкриті торги з особливостями
  • Мультилотова
  • КЕП

ЛОТ №1 «Послуги з визначення посівних якостей насіння сільськогосподарських культур; послуги організації проведення випробування наданих проб насіння (повний аналіз); відбір та формування проби для ділянкового ( ґрунтового) сортового контролю; присвоєння номерів партій насіння або садивного матеріалу (1 номер-1партія); виділення індивідуальних номерів (діапазону номерів) етикеток на насіння або садивний матеріал). ЛОТ №2 «Послуги з сертифікації насіння за правилами ISTA»

Завершена

703 246.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0% або 154.32 UAH
Період оскарження: 30.12.2024 15:50 - 23.01.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на неправомірне відхилення тендерної пропозиції скаржника

Номер: 5ad6321c32b140829e44720b104301e0
Ідентифікатор запиту: UA-2024-12-30-008484-a.b2
Назва: Скарга на неправомірне відхилення тендерної пропозиції скаржника
Скарга:
Дата розгляду скарги: 14.02.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 07.02.2025 15:40
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 17.02.2025 10:47
Дата виконання рішення Замовником: 25.02.2025 12:04
Коментар замовника щодо усунення порушень: На підставі Рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 14.02.2025р №2289-р/пк-пз , Замовником було прийнято дії щодо усунення порушення .
Автор: ТОВ "АГРОСЕРТ", Кокоулін Михайло Валентинович +380443328348 office@agrosert.com.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 6c87ae57ebe3a8691012f700122f4815
Заголовок пункту скарги: ПРО умисне внесення неправдивих даних у тендерну документацію та зловживання по тендерній закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Замовником – ДЕРЖАВНОЮ УСТАНОВОЮ ІНСТИТУТ ЗЕРНОВИХ КУЛЬТУР НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ АГРАРНИХ НАУК УКРАЇНИ – на майданчику Prozorro до закупівлі № UA-2024-12-30-008484-a було опубліковано Вимогу №1, базуючись Пунктом 4 Додатку 2 тендерної документації Замовника, а саме, що УЧАСНИК – юридична особа, фізична особа та фізичні особи-підприємці мають надати дані, в яких зазначено про наявність чинної ліцензії, або документа дозвільного характеру на провадження виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом.
Відповідно до чинного законодавства, ТОВ «АГРОСЕРТ» як УЧАСНИКОМ закупівлі було надано достовірну інформацію, яку можливо надати згідно законних вимог щодо визначення посівних якостей насіння, визначених Законом України №411-IV від 26.12.2002 р. «Про насіння і садивний матеріал» і Порядком проведення сертифікації насіння, видачі та скасування сертифікатів на насіння, затвердженого постановою КМУ від 17 листопада 2023 р. №1210, з додатковим роз’ясненням, долученим на майданчику Prozorro до документів пропозиції.
Натомість, ЗАМОВНИКОМ направлено ПРОТОКОЛ рішення, яким відхилено тендерну пропозицію ТОВ «АГРОСЕРТ».
Ознайомившись з отриманим рішенням, керуючись чинним законодавством, ТОВ «АГРОСЕРТ» зобов’язане повідомити про умисне внесення даних в тендерну документацію та зловживання закупівлями, про що свідчать факти наведені нижче.

1. Замовником до закупівлі було внесено дані, які є завідомо неправдивими, а саме – надання ліцензій, документів дозвільного характеру в сфері виділення діапазонів номерів (етикеток індивідуального характеру).
Необхідність ліцензій та дозволів для діяльності визначена чітко Законами України «Про ліцензування окремих видів господарської діяльності» та «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», згідно яких, виключно цими законами встановлено виключний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, та, що виключно законами, які регулюють відносини, пов'язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються необхідність одержання документів дозвільного характеру та їх види.
Звертаємо увагу, що у Законі України «Про насіння і садивний матеріал» відсутні такі норми і вимоги.

Таким чином, для відхилення тендерної пропозиції завідомо внесено власні вимоги ЗАМОВНИКА, що використовуються ЗАМОВНИКОМ для бажаного результату, досягнутого зловживаннями.

2. Замовник у рішенні про відхилення посилається на ВИМОГИ до маркування та пакування насіння, затверджені Мінагрополітики.
Однак, чинні ВИМОГИ до маркування та пакування насіння (далі по тексту – Вимоги), були перезатверджені наказом Мінагрополітики від 02 квітня 2024 року №1050 зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 09 травня 2024 р. ( https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0673-24#Text ), якими:
• визнано таким, що втратив чинність, наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10 липня 2017 року № 348 «Про затвердження Порядку маркування та пакування партій насіння і форми етикетки», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18 вересня 2017 року за № 1142/31010 та за № 673/42018, в тому числі пункт 2 наказу, а саме що Державному підприємству «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції» (код за ЄДРПОУ 39394238) організувати друк етикеток, що використовуються при маркуванні партій насіння сільськогосподарських рослин, та забезпечити їх облік;
• передбачено, що суб’єкту за заявою надається початковий номер діапазону етикеток, та суб’єкт використовує номери етикеток у порядку зростання і щоквартально звітує про використані номери (пункти 17-18 Вимог).

Натомість Замовником дані тендерної документації подано неправдиво та підмінено власні обов’язки на вимогу до Учасника та, як результат, на підставу для відхилення пропозиції Учасника ТОВ «АГРОСЕРТ» з причини відсутності ліцензування або дозволу на надання послуг з присвоєння номерів етикеток до партій насіння Учасником.
При цьому, жодних ліцензій, довідок, чи документів дозвільного характеру для провадження діяльності у сфері насінництва та розсадництва (зокрема визначення посівних якостей насіння, що є основним предметом закупівлі) законодавцем не передбачено.

Наявні факти свідчать про умисні дії ЗАМОВНИКА по внесенню завідомо даних, які є недостовірними, зловживаннях у закупівлі та наміру делегувати свої обов’язки до учасників закупівлі, які, не є суб’єктами насінництва і, відповідно, не мають права звертатись від свого імені за отриманням номерів етикеток.
Також зазначені факти можуть свідчити про наявність узгоджених дій суб’єктів господарювання, або вчинення тиску.

Враховуючи зазначене вище, а також те, що всі учасники, включаючи замовників державних закупівель повинні розуміти, що будь-які порушення тендерного законодавства тягнуть за собою адміністративну, або й кримінальну відповідальність, наявні попередні рішення Антимонопольного Комітету України до вказаної за ідентифікатором закупівлі, повідомляємо про те, що дії Замовника спрямовані на умисне внесення неправдивих даних у тендерну документацію, що стало підставою відхилення більш конкурентної пропозиції Учасника та спричиняє втрати коштів бюджету на суму закупівлі.
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 130b7277a30d414a8ba1cd5c8e236e74
Ідентифікатор запиту: UA-2024-12-30-008484-a.c1
Назва: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 14.01.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 07.01.2025 15:32
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 16.01.2025 14:04
Дата виконання рішення Замовником: 21.01.2025 15:26
Коментар замовника щодо усунення порушень: За результатами розгляду скарги UA-2024-12-30-008484-a.c1 Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія АМКУ) оприлюднила в електронній системі закупівель рішення від 14.01.2025р № 591-р/пк-пз. З метою усунення порушень процедури закупівлі, зазначених у рішенні Комісії АМКУ від 14.01.2025р № 591-р/пк-пз щодо Закупівлі, замовник вніс зміни до тендерної документації.
Автор: ТОВ "АГРОСЕРТ", Кокоулін Михайло Валентинович +380443328348 office@agrosert.com.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 6b9940f4bbe2796252c9c1db21eeeba6
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Відповідно до п. 1, 2, 4 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються за принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Згідно з інформацією, розміщеною в системі електронних закупівель ProZorro, Замовником – Державною установою Інститутом зернових культур Національної академії аграрних наук України (ідентифікаційний код 00496662) оголошено закупівлю ID UA-2024-12-30-008484-a за ДК 021:2015 73110000-6: Дослідницькі послуги, а саме: «Закупівля Визначення посівних якостей насіння сільськогосподарських культур; послуги організації проведення випробування наданих проб насіння (повний аналіз); сертифікація насіння за правилами ISTA; відбір та формування проби для ділянкового (ґрунтового) сортового контролю; присвоєння номерів партій насіння або садивного матеріалу (1 номер-1партія); виділення індивідуальних номерів (діапазону номерів) етикеток на насіння або садивний матеріал)» з очікуваною вартістю 703246 грн.
Проаналізувавши документацію, було встановлено наявність дискримінаційних положень, які суперечать основним принципам здійснення публічних закупівель, та порушують наше право брати участь у даних торгах.
Замовником було об’єднано у одній закупівлі зокрема послуги з визначення посівних якостей насіння і послуги з визначення посівних якостей за правилами ISTA (сертифікація за правилами ISTA у кількості дві послуги).
Відповідно до п.7 ПОРЯДКУ проведення сертифікації насіння, видачі та скасування сертифікатів на насіння, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2023 р. №1210: Суб’єктами видачі сертифікатів, що засвідчують посівні якості насіння, є Мінагрополітики або органи з оцінки відповідності будь-якої форми власності. Законодавцем надано право приватним компаніям, які мають відповідні уповноваження, надавати послуги із визначення посівних якостей насіння.
На сьогоднішній день послуги із визначення посівних якостей насіння в Україні надають:
- Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОСЕРТ" (Ідентифікаційний код юридичної особи 40992450);
- Товариство з обмеженою відповідальністю "Новасерт" (Ідентифікаційний код юридичної особи 42625526);
- Товариство з обмеженою відповідальністю "Велес-сідс" (Ідентифікаційний код юридичної особи 43340230);
- Товариство з обмеженою відповідальністю "Агролабтест" (Ідентифікаційний код юридичної особи 41015940);
- Державне підприємство "Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції" (Ідентифікаційний код юридичної особи 39394238).
Усі результати діяльності із визначення посівних якостей насіння та товарних якостей садивного матеріалу відображені у офіційному Реєстрі Мінагрополітики за посиланням: https://minagro.gov.ua/file-storage/reyestr-sertifikativ-na-nasinnya-taabo-sadivnij-material?page=2
Таким чином, ринок із надання послуг по визначенню посівних якостей насіння є відкритим та конкурентним.
В той же час послуги з визначення посівних якостей за правилами ISTA в Україні, відповідно до інформації на офіційній веб-сторінці асоціації ISTA https://www.seedtest.org/en/membership/member-search.html?memberType=Accredited+Laboratory+Member&country=Ukraine&testType=&testMethod= надає лише одне підприємство – Державне підприємство "Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції".
Таким чином, внесення Замовником до тендерної документації закупівлі UA-2024-12-30-008484-a запиту на надання послуг з сертифікації насіння за правилами ISTA у кількості 2 (двох) послуг разом з іншими послугами порушує фундаментальні принципи проведення закупівель – добросовісна конкуренція, економія і недискримінація. Складення тендерної документації подібного характеру з зазначеними послугами має ознаки узгоджених дій суб’єктів господарювання, або вчинення тиску.
Об’єднання Замовником в одній закупівлі послуг, що пов’язані між собою опосередковано, де в одному випадку існує конкурентний ринок, а в іншому – монополія державного підприємства, є порушенням принципу добросовісної конкуренції, оскільки обмежує інших учасників ринку у праві на участь у таких торгах. Крім того, таке об’єднання не призведе до максимальної економії та ефективності використання бюджетних коштів, так як учасники ринку з визначення посівних якостей насіння можуть і готові запропонувати нижчі ціни, а очікувана вартість окремо двох послуг із сертифікації за правилами ISTA, очевидно, становить неспівмірно малий відсоток від загальної вартості закупівлі і така закупівля ефективніше і простіше може бути проведена за переговорною процедурою.
Вимоги: Зобов'язати замовника відмінити процедуру закупівлі