• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Закупівля послуги з видалення небезпечних медичних та інших небезпечних відходів (18 02 02* (D15, D10), 18 01 08* (D15, D10), 16 12 46* (D15, D10), 20 01 21*(D15, D9)), з наданням відповідного пакування визначеної за кодом ДК 021:2015: 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами»

Завершена

3 458 334.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 2% або 69 166.68 UAH
Період оскарження: 20.12.2024 10:40 - 24.01.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: b7084a0167664c76a3843af533a603cd
Ідентифікатор запиту: UA-2024-12-20-004634-a.b3
Назва: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Від 11 січня 2025 року Постійно діючій адміністративній колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель Адреса: вул. Митрополита Василя Липківського, 45 м. Київ 03035 Замовник, рішення якого оскаржуються: Державне некомерційне підприємство "Національний інститут раку" Код в ЄДРПОУ 02011976 Адреса: Україна, Київська область, вул. Здановської Юлії, 33/43 Скаржник: ТОВ "ОЛЕСТАС ЕКО" Код в ЄДРПОУ 38469527 Юридична адреса 18000, м. Черкаси, б-р Шевченка, 190 Інформація про закупівлю: Закупівля послуги з видалення небезпечних медичних та інших небезпечних відходів (18 02 02* (D15, D10), 18 01 08* (D15, D10), 16 12 46* (D15, D10), 20 01 21*(D15, D9)), з наданням відповідного пакування визначеної за кодом ДК 021:2015: 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами» Ідентифікатор закупівлі UA-2024-12-20-004634-a Очікувана вартість закупівлі 3 458 334,00 Гривня (з ПДВ) Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації (у порядку ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабміну від 12 жовтня 2022 р. № 1178) Через електронну систему публічних закупівель «ProZorro» 20.12.2024 о 10:40 Замовником Державне некомерційне підприємство "Національний інститут раку" було оголошено процедуру закупівлі відкритих торгів з особливостями Закупівля послуги з видалення небезпечних медичних та інших небезпечних відходів (18 02 02* (D15, D10), 18 01 08* (D15, D10), 16 12 46* (D15, D10), 20 01 21*(D15, D9)), з наданням відповідного пакування визначеної за кодом ДК 021:2015: 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами», ідентифікатор закупівлі UA-2024-12-20-004634-a. 10.01.2025 о 10:03 через електронну систему публічних закупівель «ProZorro» Замовником Державне некомерційне підприємство "Національний інститут раку" було внесено зміни до тендерної документації процедури закупівлі відкритих торгів з особливостями Закупівля послуги з видалення небезпечних медичних та інших небезпечних відходів (18 02 02* (D15, D10), 18 01 08* (D15, D10), 16 12 46* (D15, D10), 20 01 21*(D15, D9)), з наданням відповідного пакування визначеної за кодом ДК 021:2015: 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами», ідентифікатор закупівлі UA-2024-12-20-004634-a. Період уточнень триває по 12.01.2025 00:00, період оскаржень до 12.01.2025, кінцевий строк подання тендерних пропозицій визначений 15.01.2025 року до 00:00 год. Нова редакція тендерної документації, оприлюднена Замовником Державне некомерційне підприємство "Національний інститут раку" 10.01.2025 о 10:03 містить дискримінаційні, необґрунтовані та незаконні вимоги, що обмежують участь Скаржника та інших потенційних учасників. У відповідності до ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) Скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій. Аналогічна норма містить п. 56 Особливостей, а саме скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації. Скаржник бажає скористатись вказаним правом з огляду на встановлення в тендерній документації дискримінаційних умов, які вбачає в наступному. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ 10.01.2025 о 10:03 через електронну систему публічних закупівель «ProZorro» Замовником Державне некомерційне підприємство "Національний інститут раку" було внесено зміни до тендерної документації процедури закупівлі відкритих торгів з особливостями Закупівля послуги з видалення небезпечних медичних та інших небезпечних відходів (18 02 02* (D15, D10), 18 01 08* (D15, D10), 16 12 46* (D15, D10), 20 01 21*(D15, D9)), з наданням відповідного пакування визначеної за кодом ДК 021:2015: 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами», ідентифікатор закупівлі UA-2024-12-20-004634-a та опубліковано нову редакцію тендерної документації. Нова редакція тендерної документації, оприлюднена Замовником Державне некомерційне підприємство "Національний інститут раку" 10.01.2025 о 10:03 містить дискримінаційні, необґрунтовані та незаконні вимоги, що обмежують участь Скаржника та інших потенційних учасників. Додаток 3 до тендерної документації в новій редакції містить наступну вимогу: «На підтвердження учасник повинен надати - Висновок з оцінки впливу на довкілля (інший документ, що має такий статус), який підтверджує допустимість провадження Учасником планової діяльності здійснення господарської діяльності з управління відходами, та містить коди відходів згідно Національного переліку відходів, що є предметом закупівлі.» Дана вимога є дискримінаційною, необґрунтованою та незаконною, що обмежує участь Скаржника та інших потенційних учасників. Відповідно до ч.3 ст.17 ЗУ «Про оцінку впливу на довкілля» висновки державної екологічної експертизи, одержані до введення в дію цього Закону, зберігають чинність та мають статус висновку з оцінки впливу на довкілля. Даний Закон введено в дію 18.12.2017 року. Скаржнику, зокрема, було видано висновки державної екологічної експертизи щодо матеріалів оцінки впливу на навколишнє середовище від 09.10.2013 №17/032 та №8 від 13.12.2017. (додаються в якості доказів), відповідно надано разом з документами для отримання ліцензії. Так, Постановою Кабінету Міністрів від 05.12.2023 №1278 затверджено ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами. Документи, що подаються для отримання, переоформлення, анулювання ліцензії, зупинення або відновлення дії ліцензії, про розширення або звуження виду господарської діяльності з управління небезпечними відходами: 6. До заяви про отримання ліцензії або розширення провадження виду господарської діяльності додаються засвідчені підписом здобувача ліцензії (ліцензіата) або іншої уповноваженої особи такі документи, зокрема: 3) відомості про: наявність документів дозвільного характеру за формою згідно з додатком 6. Додатком 6 ЛІЦЕНЗІЙНИХ УМОВ провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами передбачено форму ВІДОМОСТЕЙ про наявність документів дозвільного характеру, зокрема: Висновок з оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України "Про оцінку впливу на довкілля". Тобто законодавством визначено, що під час проходження процедури ліцензійної перевірки на отримання/розширення ліцензії органу ліцензування Ліцензіат надає Висновок з оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України «Про оцінку впливу на довкілля». Відповідно до п.4 Державних санітарно-протиепідемічних правил і норм щодо поводження з медичними відходами, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 08.06.2015 р. № 325 провадження господарської діяльності з оброблення, знешкодження, утилізації і видалення небезпечних медичних відходів проводиться закладами або іншими суб’єктами господарювання, які отримали ліцензію, відповідно до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року № 446 (далі - Ліцензія).» Відповідно до ч.3 ст. 27 Закону України «Про управління відходами» суб’єкт господарювання у сфері управління відходами для провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами зобов’язаний мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами. Тобто, діючими нормативними документами, які регламентують діяльність у сфері управління медичними відходами не передбачено надання документу з назвою: «Висновок з оцінки впливу на довкілля (інший документ, що має такий статус), який підтверджує допустимість провадження Учасником планової діяльності здійснення господарської діяльності з управління відходами, та містить коди відходів згідно Національного переліку відходів, що є предметом закупівлі». Для здійснення діяльності у сфері управління небезпечними відходами відповідно до ЗУ «Про управління відходами» передбачено наявність лише дозволу та ліцензії на управління небезпечними відходами. Разом з цим, Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії Наказ № 301 від 20.03.2024 з додатком до нього про видачу ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, яка містить коди та види відходів відповідно до тендерної документації та предмета закупівлі. Видачею ліцензії Скаржнику орган ліцензування підтвердив відповідність діяльності Скаржника ліцензійним умовам провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, у тому числі наявність документів дозвільного характеру, зокрема: Висновку з оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України «Про оцінку впливу на довкілля». Враховуючи наведене, участь у закупівлі, в супереч вимогам діючого законодавства, зможуть прийняти участь лише ті учасники, які нададуть «Висновок з оцінки впливу на довкілля (інший документ, що має такий статус), який підтверджує допустимість провадження Учасником планової діяльності здійснення господарської діяльності з управління відходами, та містить коди відходів згідно Національного переліку відходів, що є предметом закупівлі». Зазначена вимога є дискримінаційною по відношенню до Скаржника та штучно звужує кількість потенційних учасників закупівлі. Аналогічні висновки зокрема містяться в рішеннях АМКУ № 13271-р/пк-пз від 05.08.2024, № 15104-р/пк-пз від 10.09.2024, № 15989-р/пк-пз від 30.09.2024, №20533 -р/пк-пз від 24.12.2024) (надаються в якості доказів). Замовник не обґрунтував та не підтвердив необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації. Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі. Додаток 3 до тендерної документації в новій редакції містить наступну вимогу: На підтвердження даної вимоги Учасник повинен надати - Копію чинного договору страхування відповідальності суб’єктів перевезення небезпечних вантажів на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів, в т. ч. відходів, що є предметом закупівлі. Дана вимога є дискримінаційною, необґрунтованою та незаконною, що обмежує участь Скаржника та інших потенційних учасників. Вимога зазначення переліку відходів відповідно до предмету закупівлі в договорі страхування відповідальності суб’єктів перевезення небезпечних вантажів є дискримінаційною по відношенню до інших суб’єктів господарювання та Скаржника. Слід зазначити, що вимогами чинного законодавства не встановлено вимог до змісту договору страхування відповідальності суб’єктів перевезення небезпечних вантажів за шкоду, заподіяну життю і здоров’ю фізичних осіб, навколишньому природному середовищу, майну фізичних та юридичних осіб під час перевезення небезпечних вантажів та/або небезпечних відходів, за класом страхування 10, визначеним статтею 4 Закону України "Про страхування", зокрема, необхідності зазначення перелік відходів відповідно до предмету закупівлі, визначених відповідно до Національного переліку відходів. Разом з тим, Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції. За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть надати копію чинного договору страхування відповідальності суб’єктів перевезення небезпечних вантажів на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів саме із зазначенням переліку відходів відповідно до предмету закупівлі, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Аналогічні висновки зокрема містяться в рішенні АМКУ №20533 -р/пк-пз від 24.12.2024 Враховуючи наведене, тендерна пропозиція Скаржника може бути неправомірно відхилена замовником з наведених вище підстав. Вказана вимога є необґрунтованою, незаконною і такою, що штучно звужує кількість потенційних учасників, і в тому числі Скаржника та підлягає вилученню із умов тендерної документації як дискримінаційна. Дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини 4 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною 1 статті 5 Закону. Вважаємо, що вищенаведені дії Замовника спрямовані на зменшення конкуренції серед учасників, а тому порушують статтю 5 Закону України «Про публічні закупівлі», якою встановлено, що основними принципами здійснення закупівель є відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, запобігання корупційним діям і зловживанням. У зв’язку із вищевикладеним, керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабміну від 12 жовтня 2022 р. № 1178, – ПРОСИМО: Зобов’язати Замовника, Державне некомерційне підприємство "Національний інститут раку", внести зміни до умов тендерної документації по закупівлі Закупівля послуги з видалення небезпечних медичних та інших небезпечних відходів (18 02 02* (D15, D10), 18 01 08* (D15, D10), 16 12 46* (D15, D10), 20 01 21*(D15, D9)), з наданням відповідного пакування визначеної за кодом ДК 021:2015: 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами», ідентифікатор закупівлі UA-2024-12-20-004634-a, відповідно до вимог, викладених у мотивувальній частині скарги. Додатки: 1. Тендерна документація на закупівлю Закупівля послуги з видалення небезпечних медичних та інших небезпечних відходів (18 02 02* (D15, D10), 18 01 08* (D15, D10), 16 12 46* (D15, D10), 20 01 21*(D15, D9)), з наданням відповідного пакування визначеної за кодом ДК 021:2015: 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами», ідентифікатор закупівлі UA-2024-12-20-004634-a (зміни) 2. Наказ №301 від 20.03.2024 з додатком 3. Висновки експертизи 4. рішення № 13271-р/пк-пз від 05.08.2024, 5. рішення № 15104-р/пк-пз від 10.09.2024, 6. рішення № 15989-р/пк-пз від 30.09.2024, 7. рішення №20533 -р/пк-пз від 24.12.2024 Директор ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» Чуприна О.О.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 20.01.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 14.01.2025 15:20
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 21.01.2025 15:36
Дата виконання рішення Замовником: 25.01.2025 21:35
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення виконане, внесено зміни в тендерну документацію
Автор: ТОВ "ОЛЕСТАС ЕКО", Чуприна Станіслав 380932250957 OLESTAS-EKO@UKR.NET http://www.olestaseko.com.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: ff1a174071e947afab940404e894369b
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Нова редакція тендерної документації, оприлюднена Замовником Державне некомерційне підприємство "Національний інститут раку" 10.01.2025 о 10:03 містить дискримінаційні, необґрунтовані та незаконні вимоги, що обмежують участь Скаржника та інших потенційних учасників.
Додаток 3 до тендерної документації в новій редакції містить наступну вимогу:
«На підтвердження учасник повинен надати - Висновок з оцінки впливу на довкілля (інший документ, що має такий статус), який підтверджує допустимість провадження Учасником планової діяльності здійснення господарської діяльності з управління відходами, та містить коди відходів згідно Національного переліку відходів, що є предметом закупівлі.»
Дана вимога є дискримінаційною, необґрунтованою та незаконною, що обмежує участь Скаржника та інших потенційних учасників.
Відповідно до ч.3 ст.17 ЗУ «Про оцінку впливу на довкілля» висновки державної екологічної експертизи, одержані до введення в дію цього Закону, зберігають чинність та мають статус висновку з оцінки впливу на довкілля. Даний Закон введено в дію 18.12.2017 року. Скаржнику, зокрема, було видано висновки державної екологічної експертизи щодо матеріалів оцінки впливу на навколишнє середовище від 09.10.2013 №17/032 та №8 від 13.12.2017. (додаються в якості доказів), відповідно надано разом з документами для отримання ліцензії.
Так, Постановою Кабінету Міністрів від 05.12.2023 №1278 затверджено ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами.
Документи, що подаються для отримання, переоформлення, анулювання ліцензії,
зупинення або відновлення дії ліцензії, про розширення або звуження виду господарської діяльності з управління небезпечними відходами:
6. До заяви про отримання ліцензії або розширення провадження виду господарської діяльності додаються засвідчені підписом здобувача ліцензії (ліцензіата) або іншої уповноваженої особи такі документи, зокрема:
3) відомості про:
наявність документів дозвільного характеру за формою згідно з додатком 6.
Додатком 6 ЛІЦЕНЗІЙНИХ УМОВ провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами передбачено форму ВІДОМОСТЕЙ про наявність документів дозвільного характеру, зокрема:
Висновок з оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України "Про
оцінку впливу на довкілля".
Тобто законодавством визначено, що під час проходження процедури ліцензійної перевірки на отримання/розширення ліцензії органу ліцензування Ліцензіат надає Висновок з оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України «Про оцінку впливу на довкілля».
Відповідно до п.4 Державних санітарно-протиепідемічних правил і норм щодо поводження з медичними відходами, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 08.06.2015 р. № 325 провадження господарської діяльності з оброблення, знешкодження, утилізації і видалення небезпечних медичних відходів проводиться закладами або іншими суб’єктами господарювання, які отримали ліцензію, відповідно до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року № 446 (далі - Ліцензія).»
Відповідно до ч.3 ст. 27 Закону України «Про управління відходами» суб’єкт господарювання у сфері управління відходами для провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами зобов’язаний мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами.
Тобто, діючими нормативними документами, які регламентують діяльність у сфері управління медичними відходами не передбачено надання документу з назвою: «Висновок з оцінки впливу на довкілля (інший документ, що має такий статус), який підтверджує допустимість провадження Учасником планової діяльності здійснення господарської діяльності з управління відходами, та містить коди відходів згідно Національного переліку відходів, що є предметом закупівлі». Для здійснення діяльності у сфері управління небезпечними відходами відповідно до ЗУ «Про управління відходами» передбачено наявність лише дозволу та ліцензії на управління небезпечними відходами.
Разом з цим, Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії Наказ № 301 від 20.03.2024 з додатком до нього про видачу ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, яка містить коди та види відходів відповідно до тендерної документації та предмета закупівлі.
Видачею ліцензії Скаржнику орган ліцензування підтвердив відповідність діяльності Скаржника ліцензійним умовам провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, у тому числі наявність документів дозвільного характеру, зокрема: Висновку з оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України «Про оцінку впливу на довкілля».
Враховуючи наведене, участь у закупівлі, в супереч вимогам діючого законодавства, зможуть прийняти участь лише ті учасники, які нададуть «Висновок з оцінки впливу на довкілля (інший документ, що має такий статус), який підтверджує допустимість провадження Учасником планової діяльності здійснення господарської діяльності з управління відходами, та містить коди відходів згідно Національного переліку відходів, що є предметом закупівлі».
Зазначена вимога є дискримінаційною по відношенню до Скаржника та штучно звужує кількість потенційних учасників закупівлі.
Аналогічні висновки зокрема містяться в рішеннях АМКУ
№ 13271-р/пк-пз від 05.08.2024,
№ 15104-р/пк-пз від 10.09.2024,
№ 15989-р/пк-пз від 30.09.2024,
№20533 -р/пк-пз від 24.12.2024)
(надаються в якості доказів).
Замовник не обґрунтував та не підтвердив необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.
Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.
Додаток 3 до тендерної документації в новій редакції містить наступну вимогу:
На підтвердження даної вимоги Учасник повинен надати - Копію чинного договору страхування відповідальності суб’єктів перевезення небезпечних вантажів на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів, в т. ч. відходів, що є предметом закупівлі.
Дана вимога є дискримінаційною, необґрунтованою та незаконною, що обмежує участь Скаржника та інших потенційних учасників.
Вимога зазначення переліку відходів відповідно до предмету закупівлі в договорі страхування відповідальності суб’єктів перевезення небезпечних вантажів є дискримінаційною по
відношенню до інших суб’єктів господарювання та Скаржника.
Слід зазначити, що вимогами чинного законодавства не встановлено вимог до змісту
договору страхування відповідальності суб’єктів перевезення небезпечних вантажів за шкоду, заподіяну життю і здоров’ю фізичних осіб, навколишньому природному середовищу, майну фізичних та юридичних осіб під час перевезення небезпечних вантажів та/або небезпечних відходів, за класом страхування 10, визначеним статтею 4 Закону України "Про страхування", зокрема, необхідності зазначення перелік відходів відповідно до предмету закупівлі, визначених відповідно до Національного переліку відходів.
Разом з тим, Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації
наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції.
За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть надати копію чинного договору страхування відповідальності суб’єктів перевезення небезпечних вантажів на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів саме із зазначенням переліку відходів відповідно до предмету закупівлі, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
Аналогічні висновки зокрема містяться в рішенні АМКУ №20533 -р/пк-пз від 24.12.2024
Враховуючи наведене, тендерна пропозиція Скаржника може бути неправомірно відхилена замовником з наведених вище підстав. Вказана вимога є необґрунтованою, незаконною і такою, що штучно звужує кількість потенційних учасників, і в тому числі Скаржника та підлягає вилученню із умов тендерної документації як дискримінаційна.
Дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини 4 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною 1 статті 5 Закону.
Вважаємо, що вищенаведені дії Замовника спрямовані на зменшення конкуренції серед учасників, а тому порушують статтю 5 Закону України «Про публічні закупівлі», якою встановлено, що основними принципами здійснення закупівель є відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, запобігання корупційним діям і зловживанням.
У зв’язку із вищевикладеним, керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабміну від 12 жовтня 2022 р. № 1178, –
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга

Номер: 983a81e47ec54660b569efac7a2e57be
Ідентифікатор запиту: UA-2024-12-20-004634-a.a2
Назва: Скарга
Скарга:
на умови тендерної документації
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 02.01.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 26.12.2024 14:01
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 06.01.2025 12:09
Дата виконання рішення Замовником: 26.01.2025 12:02
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення АМКУ задоволено
Автор: ТОВ ТАРКОМ ЕКОСЕРВІС, Коханов Руслан 380979114498 RUSLANTARKOM@GMAIL.COM http://www.tarkom.com.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 9f7216a3f2234a4485ced97ab0491cf0
Заголовок пункту скарги: Заголовок
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 20.12.2024 року Державним некомерційним підприємством "Національний інститут раку" (далі-Замовник) опубліковано оголошення про проведення процедури відкритих торгів з особливостями за предметом: «Закупівля послуги з видалення небезпечних медичних та інших небезпечних відходів (18 02 02* (D15, D10), 18 01 08* (D15, D10), 16 12 46* (D15, D10), 20 01 21*(D15, D9)), з наданням відповідного пакування визначеної за кодом ДК 021:2015: 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами»» з очікуваною вартістю 3 458 334,00 грн. з ПДВ (далі- Процедура закупівлі).
В умовах тендерної документації по Процедурі закупівлі, ідентифікатор закупівлі UA-2024-12-20-004634-a, наявні дискримінаційні, необґрунтовані та незаконні вимоги що обмежують участь Скаржника та інших потенційних учасників.
У відповідності до ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій.
Аналогічна норма містить п. 56 Особливостей, а саме скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації.
Скаржник бажає скористатись вказаним правом з огляду на встановлення в тендерній документації дискримінаційних умов.
Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати, обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи - викладені в наступному.

Таблиця 1

пп Посилання на вимогу тендерної документації Зміст вимоги яка встановлена Замовником в тендерній документації Опис порушення процедури закупівлі та дискримінаційних вимог, які обмежують конкуренцію та участь Скаржника в Процедурі закупівлі
1 Пп.1.1 п.1 Додатку 1 до тендерної документації 1.1 Довідка в довільній формі про наявність обладнання призначеного для видалення небезпечних відходів з зазначенням найменування, заводського або інвентарного номера обладнання, температури оброблення (температура згорання, допалювання або газогенерації, згорання не менше 850 °C.) (надати технічний паспорт на обладнання)
Предметом закупівлі є послуги з видалення небезпечних медичних та інших небезпечних відходів.
ЗУ «Про управління відходами», Постанова КМУ від 5 грудня 2023 р. № 1278 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами», зокрема п.25 (додаються як докази), та інші нормативно-правові акти не вимагають наявності в суб’єктів господарювання, які надають послуги з видалення небезпечних відходів обладнання призначеного для видалення небезпечних відходів.
Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії Наказ з додатком про видачу ТОВ «ТАРКОМ ЕКОСЕРВІС» ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, який виданий і за відсутності обладнання призначеного для видалення небезпечних відходів, що додатково підтверджує незаконність такої вимоги Замовника.

Незаконність такої вимоги підтверджена і рішенням АМКУ № 15104-р/пк-пз від 10.09.2024 (додається як доказ).

Крім цього, у технічному паспорті обладнання не зазначається заводський або інвентарний номер обладнання, а зазначається лише найменування обладнання.

Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації. Також технічний паспорт не містить таких показників як температура оброблення (температура згорання, допалювання або газогенерації, згорання).
Як доказ Скаржник надає технічний паспорт на установку для спалювання «Вихор-3,15», у якій відсутні заводський або інвентарний номер обладнання, такі показники як температура оброблення (температура згорання, допалювання або газогенерації, згорання не менше 850 °C.). Разом з цим, у цьому технічному паспорті наявні такі показники як температура в камері газогенерації (не менше 400 °C) та температура в камері згорання (від 1000 °C до 1300 °C).

Таким чином, Скаржник, як і інші учасники, у яких в технічному паспорті на обладнання для видалення небезпечних відходів відсутні такі показники як заводський або інвентарний номер обладнання, температура оброблення (температура згорання, допалювання або газогенерації, згорання не менше 850 °C.) позбавлені можливості взяти участь у процедурі закупівлі.
При цьому незрозуміло, чому такі показники мають бути наявними у технічному паспорті, яким чином це впливає на надання послуг за договором. Скаржник надає у належній якості послуги, аналогічні до предмета закупівлі, багатьом іншим організаціям, має ліцензію на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, яка видана і за відсутності вищезазначених показників у технічному паспорті на установку для спалювання «Вихор-3,15».
Крім цього, чинне законодавство не містить вимог, що у технічному паспорті на обладнання призначене для видалення небезпечних відходів повинні міститися такі показники як заводський або інвентарний номер обладнання, температура оброблення (температура згорання, допалювання або газогенерації, згорання не менше 850 °C.).

З огляду на це, Замовник не обґрунтував і не довів необхідність наявності у технічному паспорті на обладнання призначеному для видалення небезпечних відходів таких показників як заводський або інвентарний номер обладнання, температура оброблення (температура згорання, допалювання або газогенерації, згорання не менше 850 °C.).

Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.
2 Пп.1.3 п.1 Додатку 1 до тендерної документації свідоцтво про допущення транспортного(их) засобів, зазначеного (их) в довідці, до перевезення визначених небезпечних вантажів (для транспортних засобів типу EX/II, EX/III, FL, AT, MEMU категорій N та O відповідно до п.2 розділу ІІ Наказу Міністерства внутрішніх справ України № 656 від 04 серпня 2018 року «Порядок видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів») або офіційний документ виданий регіональним чи територіальним сервісним центром МВС або іншим уповноваженим органом, який підтверджує, що транспортний засіб(и), який учасник задіє для транспортування небезпечних медичних та інших небезпечних відходів засіб, вказаний(і) ним в довідці не відноситься до транспортних засобів типу EX/II, EX/III, FL, AT, MEMU категорій N та O) Предметом закупівлі є послуги з видалення небезпечних медичних та інших небезпечних відходів, які надаються в межах України.

Відповідно до п.34 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 р. № 1001 (надається як доказ) свідоцтво про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів (на транспортні засоби EX/II, EX/III, FL, OX, AT та MEMU) видається для міжнародних перевезень небезпечних вантажів. Відповідно до п.2 розділу ІІ Наказу Міністерства внутрішніх справ України № 656 від 04 серпня 2018 року (надається як доказ), на який посилається Замовник, також зазначено, що таке свідоцтво видається на підтвердження відповідності Європейській Угоді про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ).

Таким чином, незрозуміло, яке відношення має порядок здійснення міжнародного перевезення небезпечних вантажів до видалення небезпечних медичних та інших небезпечних відходів, яке здійснюється виключно на території України. Тому незрозуміло, на підставі чого учасники у складі тендерної пропозиції повинні надати свідоцтво про допущення транспортного(их) засобів, зазначеного (их) в довідці, до перевезення визначених небезпечних вантажів (для транспортних засобів типу EX/II, EX/III, FL, AT, MEMU категорій N та O відповідно до п.2 розділу ІІ Наказу Міністерства внутрішніх справ України № 656 від 04 серпня 2018 року «Порядок видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів»).

Щодо можливості надання у складі тендерної пропозиції офіційного документа, виданого регіональним чи територіальним сервісним центром МВС або іншим уповноваженим органом, який підтверджує, що транспортний засіб(и), який учасник задіє для транспортування небезпечних медичних та інших небезпечних відходів засіб, вказаний(і) ним в довідці не відноситься до транспортних засобів типу EX/II, EX/III, FL, AT, MEMU категорій N та O), то зазначаємо, що чинне законодавство України (в тому числі Наказ Міністерства внутрішніх справ України № 656 від 04 серпня 2018 року, Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 р. № 1001) не передбачає надання такого документа та взагалі не містить поняття такого документа і відповідно можливості його видачі. При цьому відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тому регіональний чи територіальний сервісний центр МВС або інший уповноважений орган не має права та повноважень на видачу офіційного документа, який підтверджує, що транспортний засіб(и), який учасник задіє для транспортування небезпечних медичних та інших небезпечних відходів засіб, вказаний(і) ним в довідці не відноситься до транспортних засобів типу EX/II, EX/III, FL, AT, MEMU категорій N та O). А відтак такий документ виданий не буде.

Крім цього, ЗУ «Про управління відходами», Постанова КМУ від 5 грудня 2023 р. № 1278 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами», зокрема п.25 (додаються як докази), та інші нормативно-правові акти не вимагають наявності в суб’єктів господарювання, які надають послуги з видалення небезпечних відходів зазначених документів.
Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії Наказ з додатком про видачу ТОВ «ТАРКОМ ЕКОСЕРВІС» ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, який виданий і за відсутності зазначених документів, що додатково підтверджує незаконність такої вимоги Замовника.

При цьому для надання послуг передбачених Предметом закупівлі, Скаржник планує залучення субпідрядника/співвиконавця в обсязі менше ніж 20 % від вартості договору про закупівлю, а саме ТОВ «КОМПАНІЯ ЕКОГАРАНТ», який буде здійснювати перевезення небезпечних вантажів і який має ліцензію, що вимагається Замовником. При цьому у ТОВ «КОМПАНІЯ ЕКОГАРАНТ» також є відсутніми документи, які вимагаються Замовником в оскаржуваному пункті.
Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії Договір № П100323 від 10 березня 2023 року про перевезення вантажів автомобільним транспортом по Україні та копію витягу про видачу ліцензії на право перевезення небезпечних вантажів і небезпечних відходів ТОВ «КОМПАНІЯ ЕКОГАРАНТ». При цьому звертаємо увагу, що ліцензія ТОВ «КОМПАНІЯ ЕКОГАРАНТ» видана і за відсутності документів, які вимагаються Замовником в оскаржуваному пункті.

З огляду на вищезазначене, такі вимоги Замовника є безпідставними.

Тому участь в закупівлі зможуть взяти лише ті учасники, в яких на момент проведення процедури закупівлі є в наявності документи, передбачені оскаржуваним пунктом тендерної документації. Цим порушується право Скаржника та інших учасників, у яких відсутні зазначені документи на участь у цій процедурі закупівлі.

Вимога, встановлена в оскаржуваному пункті прямо суперечить таким принципам здійснення публічних закупівель як недискримінація, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, максимальна економія, ефективність та пропорційність, добросовісна конкуренція серед учасників, запобігання корупційним діям і зловживанням.

З огляду на це, Замовник не обґрунтував і не довів необхідність встановлення зазначеної дискримінаційної умови в тендерній документації.

Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.
3 П.5 Додатку 3 до тендерної документації для підтвердження надати у складі пропозиції: Декларації постачальника(ів) про відповідність з підтвердженням вищезазначених вимог до пакування, видаткову(і) накладну(і) на пакування (тару), зазначену в Деклараціях постачальника(ів) про відповідність.
Предметом закупівлі є послуги з видалення небезпечних медичних та інших небезпечних відходів.
Разом з цим, предметом закупівлі не є постачання пакування.
ЗУ «Про управління відходами», Постанова КМУ від 5 грудня 2023 р. № 1278 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами», зокрема п.25 (додаються як докази), та інші нормативно-правові акти не вимагають наявності в суб’єктів господарювання, які надають послуги з видалення небезпечних відходів пакування (тари), Декларації постачальника(ів) про відповідність з підтвердженням вищезазначених вимог до пакування, видаткової(их) накладної(их) на пакування (тару).
Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії Наказ з додатком про видачу ТОВ «ТАРКОМ ЕКОСЕРВІС» ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, який виданий і за відсутності пакування (тари), Декларації постачальника(ів) про відповідність з підтвердженням вищезазначених вимог до пакування, видаткової(их) накладної(их) на пакування (тару), що додатково підтверджує незаконність такої вимоги Замовника.
При цьому пакування (тара) закупляється учасниками при укладенні договору на видалення небезпечних медичних та інших небезпечних відходів, а не на етапі участі у закупівлі. Участь у закупівлі не означає те, що з учасником буде укладено договір за результатами даної закупівлі.
Тому участь в закупівлі зможуть взяти лише ті учасники, в яких на момент проведення процедури закупівлі є вже в наявності пакування (тара) для медичних відходів, передбачених предметом цієї закупівлі. Цим порушується право Скаржника та інших учасників, у яких відсутнє пакування (тара) для медичних відходів, передбачених предметом цієї закупівлі, на участь у цій процедурі закупівлі.

Такі вимоги Замовника є безпідставними, дискримінаційними і мають характер корупційного правопорушення та правопорушення у сфері публічних закупівель.
Зокрема, відповідно до п.5 Особливостей забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей).
Разом з цим, із зазначених у даному пункті вимог Замовника складається враження, що Замовник вже закупив послуги або має домовленість про закупівлю таких послуг із певним учасником, який придбав для такого надання послуг відповідне пакування (тару).

Вимога, встановлена в оскаржуваному пункті прямо суперечить таким принципам здійснення публічних закупівель як недискримінація, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, максимальна економія, ефективність та пропорційність, добросовісна конкуренція серед учасників, запобігання корупційним діям і зловживанням.

З огляду на це, Замовник не обґрунтував і не довів необхідність встановлення зазначеної дискримінаційної умови в тендерній документації.

Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.
4 П.7 Додатку 3 до тендерної документації Учасник у складі пропозиції повинен надати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів, виданий у відповідності до порядку видачі таких дозволів (відходів відповідно до предмета закупівлі) (вимога відповідно до п.1 ч.3 ст.27 ЗУ «Про управління відходами») або інший документ, що підтверджує право учасника на здійснення операцій з оброблення відходів, виданий відповідно до діючого законодавства, дійсний на весь період надання послуг. Відповідно до п.2 постанови КМУ від 31 жовтня 2023 р. № 1137 (додається як доказ) подані суб’єктами господарювання декларації про провадження видів господарської діяльності щодо здійснення операцій з оброблення відходів (крім господарської діяльності з управління небезпечними відходами) є дійсними до 9 квітня 2025 року. У строк до 9 квітня 2025 р. суб’єкти господарювання для подальшого провадження своєї діяльності повинні отримати відповідні дозвільні документи у порядку та на умовах, що передбачені Законом України “Про управління відходами”.
Таким чином, відповідно до цієї норми строк дії поданих суб'єктами господарювання декларацій про провадження видів господарської діяльності щодо здійснення операцій з оброблення відходів продовжено до 09 квітня 2025 року.
Тобто суб’єкти господарювання на даний час не зобов’язані мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів, оскільки такий дозвіл на даний час заміняє Декларація про провадження господарської діяльності.

У Скаржника наявна відповідна Декларація про провадження господарської діяльності (додається як доказ).

Разом з тим, чинне законодавство, зокрема ЗУ «Про управління відходами», Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 5 грудня 2023 р. № 1278 (додаються як докази), не вимагає наявності в суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері управління небезпечними відходами обов’язкових умов наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів.
Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії Наказ з додатком про видачу ТОВ «ТАРКОМ ЕКОСЕРВІС» ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, який виданий і за відсутності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, що додатково підтверджує незаконність такої вимоги Замовника.

Крім цього, інформація щодо наявності Декларації про провадження господарської діяльності (дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів) зазначена на сайті Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України за посиланням: https://mepr.gov.ua/biznesu/dozvoly-ta-litsenziyi/ (файл додається як доказ), де не зазначено про нечинність даної Декларації.

Зазначена вимога щодо надання Дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів є дискримінаційною по відношенню до скаржника та створює обмеження конкуренції серед учасників.

Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.

Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.

5 Таблиця «Кількісні та якісні характеристики» Додатку 3 до тендерної документації Коди небезпечних відходів відповідно до Національного переліку відходів та перелік (коди) операцій з небезпечними відходами
18 02 02*
(D15, D10)
18 01 08*
(D15, D10)
16 12 46*
(D15, D10)
20 01 21*
(D15, D9) Відповідно до оскаржуваного пункту Замовник визначає наступні коди операцій з небезпечними відходами D15, D10, D9.
При цьому відповідно до Наказу Державної служби статистики України від 23.01.2015 № 24 (додається як доказ):
Код D9 - Фізико-хімічна обробка, не зазначена в іншому місці цього додатка, результатом якої є утворення кінцевих сполук чи сумішей, які потім видаляються шляхом будь-якої з операцій D1 – D10 (випаровування, сушка, нейтралізація, кальцинування, осадження тощо).
Код D10 - Спалювання на суші
Разом з тим, такий код як D15 у цьому наказі та іншому чинному законодавстві України не передбачений.
Крім цього, незрозуміло, чому Замовник встановлює самі вищезазначені коди операцій з небезпечними відходами.
Чинне законодавство України не встановлює вимог щодо того, що до управління чи поводження з певним відходом повинна бути застосована лише певна операція. Тобто наприклад, чинне законодавство України не містить вимоги, що до відходів 18 02 02*, 18 01 08*, 16 12 46* повинні бути застосовані операції D15, D10, а до відходів 20 01 21* - операції D15, D9.
Умови договору та тендерної документації Замовника також не містять вимог, що певний відход повинен бути видалений певним способом.
Крім цього, встановленням в оскаржуваному пункті вимог, що до відходів 18 02 02*, 18 01 08*, 16 12 46* повинні бути застосовані операції D15, D10, а до відходів 20 01 21* - операції D15, D9 Замовник по суті здійснює незаконне втручання у господарську діяльність Скаржника та інших учасників, які мають намір взяти участь у процедурі закупівлі.

Крім цього, Скаржник та інші учасники, які щодо відходів 18 02 02*, 18 01 08*, 16 12 46* не застосовують операції D15, D10, а до відходів 20 01 21* - операції D15, D9 безпідставно позбавлені можливості взяти участь у закупівлі.

Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в процедурі закупівлі.

Враховуючи наведене, законні права та інтереси Скаржника можуть бути захищені лише шляхом зобов’язання Замовника внести відповідні зміни до тендерної документації та прибрати із тендерної документації вказані дискримінаційні вимоги. Разом із скаргою Скаржник надає документальне підтвердження/докази.
Дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини 4 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною 1 статті 5 Закону.
Вважаємо, що вищенаведені дії Замовника спрямовані на зменшення конкуренції серед учасників, а тому порушують статтю 5 Закону України «Про публічні закупівлі», якою встановлено, що основними принципами здійснення закупівель є відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, запобігання корупційним діям і зловживанням.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: cf4e1e6735484be08936fa5dd0ae3ebe
Ідентифікатор запиту: UA-2024-12-20-004634-a.b1
Назва: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
СКАРГА на дискримінаційні вимоги тендерної документації за закупівлею UA-2024-12-20-004634-a І. ПІДСТАВИ ПОДАННЯ СКАРГИ 20.12.2024 року на веб-порталі Уповноваженого органу (в системі електронних закупівель ProZorro) Державне некомерційне підприємство "Національний інститут раку" було оприлюднено оголошення про проведення Відкритих торгів з особливостями № UA-2024-12-20-004634-a ID y PROZORRO 0c30af3bfb1e4727abbcc1e38fdb5369 на закупівлю послуг за кодом Закупівля послуги з видалення небезпечних медичних та інших небезпечних відходів (18 02 02* (D15, D10), 18 01 08* (D15, D10), 16 12 46* (D15, D10), 20 01 21*(D15, D9)), з наданням відповідного пакування визначеної за кодом ДК 021:2015: 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами». Ознайомившись з тендерною документацією Замовника, ТОВ «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «УКРЕКОПРОМ» (далі – Скаржник), як потенційний учасник відповідної процедури відкритих торгів, вважає, що Замовник грубо порушив процедуру закупівлі, застосувавши дискримінаційний підхід до умов її проведення, чим порушив вимоги чинного законодавства України у сфері публічних закупівель, а саме: Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIІІ (далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості). Зазначена скарга подана нами до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель з дотриманням вимог та строків, встановлених ч. 2 та ч. 8 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закону). Порушення процедури закупівлі, дії Замовника, фактичні обставини, що це підтверджують 1. Відповідно до п. 5 Додатку 3 до тендерної документації, Замовник вимагає «Учасник бере на себе зобов’язання забезпечити Замовника первинним та вторинним пакуванням. Вимоги до пакування: первинне пакування - це контейнери, стійкі до проколів, для збирання медичних відходів категорії В,С із маркуванням та відповідають Технічному регламенту з підтвердження відповідності пакування (пакувальних матеріалів) та відходів паковання, затвердженому наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 24.12.2004 № 289 , вторинне пакування - це спеціальні міцні непроникні поліетиленові одноразові мішки/пакети для збирання медичних відходів категорії В, С з маркуванням та відповідають Технічному регламенту з підтвердження відповідності пакування (пакувальних матеріалів) та відходів паковання, затвердженому наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 24.12.2004 № 289: для підтвердження надати у складі пропозиції: Декларації постачальника(ів) про відповідність з підтвердженням вищезазначених вимог до пакування, видаткову(і) накладну(і) на пакування (тару), зазначену в Деклараціях постачальника(ів) про відповідність. виконавець для первинного * пакування надає замовнику тару – контейнери для збирання медичних відходів категорії В, С, стійкі до проколів і відповідають Технічному регламенту з підтвердження відповідності пакування. виконавець для вторинного ** пакування медичних відходів категорії В, С надає замовнику тару – пластикові спеціальні мішки/пакети на 50л, розміром 500 x 1000 мм, товщиною не менше 100 мкм і відповідають Технічному регламенту з підтвердження відповідності пакування. Відповідно до вимог пунктів 9,10,11,12 Розділу ІІІ Наказу № 325 МОЗ України від 08.06.2015 р. зі змінами: 9.Збирання відходів проводиться якомога ближче до місць їхнього утворення в окремі ємності (контейнери, мішки/пакети), що візуально чітко розрізняються за кольором та/або маркуванням. 10. У місцях первинного утворення відходів повинні бути запасні ємності (контейнери, мішки/ пакети) для збирання відходів. 11. Наповнені ємності (контейнери/мішки/пакети) первинного паковання після збирання щільно закриваються, позначаються біркою для маркування (за необхідності), поміщуються в ємності (контейнери/мішки/пакети) вторинного паковання для зберігання та/або транспортування. Маркування і паковання небезпечних медичних відходів проводиться відповідно до додатка 1 до цих Правил. Відповідно до вимог пунктів 11, 16, 17 Розділу V Наказу № 325 МОЗ України від 08.06.2015 р. зі змінами: 11. Відходи, окрім визначених підпунктом 1 пункту 1 цього розділу, збирають у ємності (контейнери або мішки/пакети), що стійкі до механічних пошкоджень і відповідають Технічному регламенту з підтвердження відповідності паковання (пакувальних матеріалів) та відходів паковання, затверджених наказом Держспоживстандарту України від 24 грудня 2004 року № 289, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 січня 2005 року за № 95/10375 (далі - Технічний регламент з підтвердження відповідності паковання). 16. Відходи, отримані з підрозділів, збирають у ємності (контейнери, мішки/пакети) вторинного паковання, які переміщують до приміщення для тимчасового зберігання відходів або передають для проведення їхнього оброблення/знешкодження. 17. Ємності (контейнери, мішки/пакети) вторинного паковання відходів повинні відповідати Технічному регламенту з підтвердження відповідності паковання, бути виготовлені з матеріалів, стійких до механічного впливу, високих та низьких температур. Контейнери вторинного паковання мають бути стійкими до мийних і дезінфекційних хімічних засобів, закриватися кришками, їхня конструкція не повинна допускати безконтрольного відкриття. Відповідно до вимог пункту 12 Розділу VІ Наказу № 325 МОЗ України від 08.06.2015 р. зі змінами: 12. Вивезення відходів категорії С за межі території закладів, проводиться перевізником із дотриманням наступних вимог: 1) мішки/пакети вторинного паковання мають маркування відповідно до додатку 1 до цих Правил; 2) мішки/пакети вторинного паковання щільно закриті; 3) транспортування мішків/пакетів проводиться спеціалізованим транспортом (кабіна водія ізольована, вантажний кузов забезпечує ізоляцію від навколишнього середовища, а внутрішнє оздоблення стійке до очищення і нейтралізації). Звертаємо увагу, що Наказ № 325 МОЗ України 08.06.2015 р. не встановлює, що спеціальні міцні, непроникні поліетиленові одноразові мішки/пакети для збирання медичних відходів обов’язково мають бути розміром не менше 500 x 1000 мм, товщиною не менше 100 мкм, на 50 л. Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації. Також, Наказом МОЗ № 325 не передбачено наявність Декларації постачальника(ів) про відповідність з підтвердженням вимог до пакування. Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі. Аналогічної позиції дотримується КОМІСІЯ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ згідно рішення № 17141-р/пк-пз від 21.10.2024 та рішення № 18481-р/пк-пз від 18.11.2024, які додаються в якості доказів по скарзі. Враховуючи зазначене, вимагаємо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації в цій частині, усунувши дискримінаційні вимоги до учасників. ІІ. НОРМАТИВНЕ ОБГРУНТУВАННЯ СКАРГИ ТА ВИМОГИ СУБ’ЄКТА ОСКАРЖЕННЯ Конституція України, як основний Закон держави, встановлює, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права, та не допускається неправомірне обмеження конкуренції. В свою чергу, Закон України «Про публічні закупівлі» встановлює основні принципи здійснення закупівель, яких повинні дотримуватись як Учасник, так і Замовник закупівлі. Перелік цих принципів міститься в ст.5 Закону, серед яких визначає наступні: -добросовісна конкуренція серед учасників; -максимальна економія, ефективність та пропорційність; -відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; -недискримінація учасників та рівне ставлення до них; -об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; -запобігання корупційним діям і зловживанням. Суб’єкт оскарження дійшов висновку, що в даній закупівлі Замовник не дотримується вимог чинного законодавства України, порушує основні принципи здійснення закупівель, зокрема, принцип добросовісної конкуренції серед учасників, принцип відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, принцип недискримінації учасників та рівного ставлення до них, іншим вимогам чинного законодавства, чим руйнують систему публічних закупівель в цілому. З огляду на вищенаведене, керуючись ст. 5, 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та з метою проведення процедури закупівлі на рівних умовах у відповідності до принципів публічних закупівель та з дотримання вимог Закону України «Про публічні закупівлі», ПРОСИМО: 1. Прийняти дану скаргу до розгляду та розглянути в порядку Закону України «Про публічні закупівлі» та постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 р. №1178; 2. Прийняти рішення про встановлення порушень, що допущені Державне некомерційне підприємство "Національний інститут раку" під час проведення відкритих торгів з особливостями № UA-2024-12-20-004634-a та задовольнити дану скаргу повністю; 3. Зобов’язати Комунальне підприємство Державне некомерційне підприємство "Національний інститут раку" внести зміни до тендерної документації, відповідно до вимог, викладених в мотивувальній частині даної скарги.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 02.01.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 26.12.2024 14:11
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 03.01.2025 17:20
Дата виконання рішення Замовником: 26.01.2025 12:03
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення АМКУ задоволено
Автор: ТОВ "НВК "УКРЕКОПРОМ", Катышев Дмитрий 0504990920 DIM_KT@UECO.COM.UA https://ueco.com.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: df88b8b231344ee29464598ab7190077
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: СКАРГА
на дискримінаційні вимоги
тендерної документації за закупівлею UA-2024-12-20-004634-a
І. ПІДСТАВИ ПОДАННЯ СКАРГИ
20.12.2024 року на веб-порталі Уповноваженого органу (в системі електронних закупівель ProZorro) Державне некомерційне підприємство "Національний інститут раку" було оприлюднено оголошення про проведення Відкритих торгів з особливостями № UA-2024-12-20-004634-a ID y PROZORRO 0c30af3bfb1e4727abbcc1e38fdb5369 на закупівлю послуг за кодом Закупівля послуги з видалення небезпечних медичних та інших небезпечних відходів (18 02 02* (D15, D10), 18 01 08* (D15, D10), 16 12 46* (D15, D10), 20 01 21*(D15, D9)), з наданням відповідного пакування визначеної за кодом ДК 021:2015: 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами».
Ознайомившись з тендерною документацією Замовника, ТОВ «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «УКРЕКОПРОМ» (далі – Скаржник), як потенційний учасник відповідної процедури відкритих торгів, вважає, що Замовник грубо порушив процедуру закупівлі, застосувавши дискримінаційний підхід до умов її проведення, чим порушив вимоги чинного законодавства України у сфері публічних закупівель, а саме: Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIІІ (далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).
Зазначена скарга подана нами до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель з дотриманням вимог та строків, встановлених ч. 2 та ч. 8 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закону).
Порушення процедури закупівлі, дії Замовника, фактичні обставини, що це підтверджують
1. Відповідно до п. 5 Додатку 3 до тендерної документації, Замовник вимагає «Учасник бере на себе зобов’язання забезпечити Замовника первинним та вторинним пакуванням. Вимоги до пакування:
первинне пакування - це контейнери, стійкі до проколів, для збирання медичних відходів категорії В,С із маркуванням та відповідають Технічному регламенту з підтвердження відповідності пакування (пакувальних матеріалів) та відходів паковання, затвердженому наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 24.12.2004 № 289 ,
вторинне пакування - це спеціальні міцні непроникні поліетиленові одноразові мішки/пакети для збирання медичних відходів категорії В, С з маркуванням та відповідають Технічному регламенту з підтвердження відповідності пакування (пакувальних матеріалів) та відходів паковання, затвердженому наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 24.12.2004 № 289:
для підтвердження надати у складі пропозиції: Декларації постачальника(ів) про відповідність з підтвердженням вищезазначених вимог до пакування, видаткову(і) накладну(і) на пакування (тару), зазначену в Деклараціях постачальника(ів) про відповідність.
виконавець для первинного * пакування надає замовнику тару – контейнери для збирання медичних відходів категорії В, С, стійкі до проколів і відповідають Технічному регламенту з підтвердження відповідності пакування.
виконавець для вторинного ** пакування медичних відходів категорії В, С надає замовнику тару – пластикові спеціальні мішки/пакети на 50л, розміром 500 x 1000 мм, товщиною не менше 100 мкм і відповідають Технічному регламенту з підтвердження відповідності пакування.


Відповідно до вимог пунктів 9,10,11,12 Розділу ІІІ Наказу № 325 МОЗ України від 08.06.2015 р. зі змінами:
9.Збирання відходів проводиться якомога ближче до місць їхнього утворення в окремі ємності (контейнери, мішки/пакети), що візуально чітко розрізняються за кольором та/або маркуванням.
10. У місцях первинного утворення відходів повинні бути запасні ємності (контейнери, мішки/ пакети) для збирання відходів.
11. Наповнені ємності (контейнери/мішки/пакети) первинного паковання після збирання щільно закриваються, позначаються біркою для маркування (за необхідності), поміщуються в ємності (контейнери/мішки/пакети) вторинного паковання для зберігання та/або транспортування.
Маркування і паковання небезпечних медичних відходів проводиться відповідно до додатка 1 до цих Правил.
Відповідно до вимог пунктів 11, 16, 17 Розділу V Наказу № 325 МОЗ України від 08.06.2015 р. зі змінами:
11. Відходи, окрім визначених підпунктом 1 пункту 1 цього розділу, збирають у ємності (контейнери або мішки/пакети), що стійкі до механічних пошкоджень і відповідають Технічному регламенту з підтвердження відповідності паковання (пакувальних матеріалів) та відходів паковання, затверджених наказом Держспоживстандарту України від 24 грудня 2004 року № 289, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 січня 2005 року за № 95/10375 (далі - Технічний регламент з підтвердження відповідності паковання).
16. Відходи, отримані з підрозділів, збирають у ємності (контейнери, мішки/пакети) вторинного паковання, які переміщують до приміщення для тимчасового зберігання відходів або передають для проведення їхнього оброблення/знешкодження.
17. Ємності (контейнери, мішки/пакети) вторинного паковання відходів повинні відповідати Технічному регламенту з підтвердження відповідності паковання, бути виготовлені з матеріалів, стійких до механічного впливу, високих та низьких температур. Контейнери вторинного паковання мають бути стійкими до мийних і дезінфекційних хімічних засобів, закриватися кришками, їхня конструкція не повинна допускати безконтрольного відкриття.
Відповідно до вимог пункту 12 Розділу VІ Наказу № 325 МОЗ України від 08.06.2015 р. зі змінами:
12. Вивезення відходів категорії С за межі території закладів, проводиться перевізником із дотриманням наступних вимог:
1) мішки/пакети вторинного паковання мають маркування відповідно до додатку 1 до цих Правил;
2) мішки/пакети вторинного паковання щільно закриті;
3) транспортування мішків/пакетів проводиться спеціалізованим транспортом (кабіна водія ізольована, вантажний кузов забезпечує ізоляцію від навколишнього середовища, а внутрішнє оздоблення стійке до очищення і нейтралізації).
Звертаємо увагу, що Наказ № 325 МОЗ України 08.06.2015 р. не встановлює, що спеціальні міцні, непроникні поліетиленові одноразові мішки/пакети для збирання медичних відходів обов’язково мають бути розміром не менше 500 x 1000 мм, товщиною не менше 100 мкм, на 50 л. Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.
Також, Наказом МОЗ № 325 не передбачено наявність Декларації постачальника(ів) про відповідність з підтвердженням вимог до пакування.
Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.
Аналогічної позиції дотримується КОМІСІЯ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ згідно рішення № 17141-р/пк-пз від 21.10.2024 та рішення № 18481-р/пк-пз від 18.11.2024, які додаються в якості доказів по скарзі.
Враховуючи зазначене, вимагаємо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації в цій частині, усунувши дискримінаційні вимоги до учасників.

ІІ. НОРМАТИВНЕ ОБГРУНТУВАННЯ СКАРГИ ТА ВИМОГИ
СУБ’ЄКТА ОСКАРЖЕННЯ
Конституція України, як основний Закон держави, встановлює, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права, та не допускається неправомірне обмеження конкуренції.
В свою чергу, Закон України «Про публічні закупівлі» встановлює основні принципи здійснення закупівель, яких повинні дотримуватись як Учасник, так і Замовник закупівлі. Перелік цих принципів міститься в ст.5 Закону, серед яких визначає наступні:
-добросовісна конкуренція серед учасників;
-максимальна економія, ефективність та пропорційність;
-відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
-недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
-об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
-запобігання корупційним діям і зловживанням.
Суб’єкт оскарження дійшов висновку, що в даній закупівлі Замовник не дотримується вимог чинного законодавства України, порушує основні принципи здійснення закупівель, зокрема, принцип добросовісної конкуренції серед учасників, принцип відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, принцип недискримінації учасників та рівного ставлення до них, іншим вимогам чинного законодавства, чим руйнують систему публічних закупівель в цілому.
З огляду на вищенаведене, керуючись ст. 5, 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та з метою проведення процедури закупівлі на рівних умовах у відповідності до принципів публічних закупівель та з дотримання вимог Закону України «Про публічні закупівлі»,
ПРОСИМО:
1. Прийняти дану скаргу до розгляду та розглянути в порядку Закону України «Про публічні закупівлі» та постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 р. №1178;
2. Прийняти рішення про встановлення порушень, що допущені Державне некомерційне підприємство "Національний інститут раку" під час проведення відкритих торгів з особливостями № UA-2024-12-20-004634-a та задовольнити дану скаргу повністю;
3. Зобов’язати Комунальне підприємство Державне некомерційне підприємство "Національний інститут раку" внести зміни до тендерної документації, відповідно до вимог, викладених в мотивувальній частині даної скарги.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації