• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги з фізичної охорони

Завершена

1 755 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 17 550.00 UAH
Період оскарження: 09.10.2024 14:04 - 06.11.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації Замовника при проведенні закупівлі

Номер: 87e82f8409744387ba7c21193c724ea7
Ідентифікатор запиту: UA-2024-10-09-008189-a.c1
Назва: Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації Замовника при проведенні закупівлі
Скарга:
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ОХОРОННО-ДЕТЕКТИВНЕ АГЕНСТВО «КОЛЬЧУГА» (далі – Скаржник) керуючись частиною 8 статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), пунктами 55, 59 Постанови Кабінету Міністрів України № 1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (зі змінами) (далі - Особливості): - скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації. Відповідно до пункту 28 Постанови № 1178, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням цих особливостей. Згідно з ч. 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Під час вивчення тендерної документації Замовника нами були виявлені грубі порушення чинного законодавства України у сфері публічних закупівель, в тому числі, ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», яка встановлює принципи здійснення таких закупівель, що прямо призводить до обмеження конкуренції серед учасників та порушують принцип недискримінації учасників, що обмежує право Скаржника на участь в цій закупівлі.
Дата розгляду скарги: 28.10.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 18.10.2024 16:03
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 30.10.2024 18:55
Дата виконання рішення Замовником: 04.11.2024 15:31
Коментар замовника щодо усунення порушень: З метою усунення порушень внесено зміни до тендерної документації
Автор: ТОВ "Охоронно-детективне агентство "Кольчуга", Книш Сергій Іванович +380504055544 kolchuga.oda@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 845878df48c143718687353cd76bf4af
Заголовок пункту скарги: Вимога в пункті 4.1., в підпункті 5.1. та підпункті 5.2.2, в підпункті 5.2. та підпункті 5.2.5 Додатку 2 до Тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1. Замовник встановив вимогу в Додатку 2 до Тендерної документації «Перелік документів, які підтверджують кваліфікаційні критерії, відсутність підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі та інші що вимагаються тендерною документацією» в Роздіді І «Документи, які надають Учасники для підтвердження кваліфікаційних критеріїв та відсутності підстав для відмови учаснику в участі у процедурі закупівлі» у пункті 4.1. «Довідку в довільній формі про наявність спеціальних засобів індивідуального захисту та самооборони, які відповідають чинному законодавству, мобільних телефонів із розрахунку оснащення 4 постів охорони на об’єктах замовника та радіостанцій в кількості не менше 4 одиниць, з потужністю вихідного сигналу передавача не менше 2 Вт.
На підтвердження даного пункту, відповідно до положень Закону України «Про електронні комунікації», Учасник має надати:
• витяг з реєстру присвоєнь радіочастот загальних користувачів щодо отриманих ним присвоєнь радіочастот
або
• скан-копію діючих дозволів встановленого зразка (отриманих згідно Закону України «Про радіочастотний ресурс України»), на право експлуатації радіостанцій у всіх адміністративних областях України.».
Відповідно до Додатку 1 та Додатку 3 до Тендерної документації Замовником визначено «Місце надання послуг: 1. вул. Кирилівська, буд. 62Б, буд. 60М, буд. 60Т, м. Київ. Охороні підлягають три двоповерхові нежитлові будівлі (загальна площа – 1 361,5 м²) та прибудинкова територія орієнтовною площею 1 200,0 м², що розташовані на закритій території. Кількість постів – 1, кількість охоронців – 1. Режим надання послуг – цілодобово. 2. вул. Старовільська, буд. 2, м. Житомир. Охороні підлягають двоповерхова адміністративна будівля загальною площею 861,3 м², гаражі загальною площею 95,4 м² та прибудинкова територія орієнтовною площею 557,0 м². Кількість постів – 1, кількість охоронців – 1. Режим надання послуг – цілодобово. 3. вул. Текстильників, 10 м. Чернігів. Охороні підлягає одноповерхова нежитлова будівля загальною площею 290,8 м² та прибудинкова територія орієнтовною площею 1 374,0 м². Кількість постів – 1, кількість охоронців – 1. Режим надання послуг – цілодобово. 4. вул. Генераторна, буд. 1, 3, 5, м. Запоріжжя. Охороні підлягають три одноповерхові адміністративні будівлі (загальна площа – 794,7 м²) та огороджена прибудинкова територія орієнтовною площею 3 670,0 м². Кількість постів – 1, кількість охоронців – 1. Режим надання послуг – цілодобово.».

Відповідно до частини шостої статті 68 Закону України «Про електронні комунікації» присвоєння радіочастоти здійснюється для кожного окремого радіообладнання, заявленого користувачем радіочастотного спектра, для експлуатації у певному місці (у відповідному районі експлуатації для рухомих станцій радіослужб) відповідно до визначеної радіослужби, радіотехнології, передбаченої планом розподілу і користування радіочастотним спектром в Україні, з урахуванням положень Регламенту радіозв’язку Міжнародного союзу електрозв’язку та за умови забезпечення електромагнітної сумісності із заявленими, запланованими та задіяними присвоєннями радіочастот. Присвоєння радіочастот для радіообладнання загальних користувачів здійснюється державним підприємством за дорученням регуляторного органу на підставі розрахунку електромагнітної сумісності або декларації про забезпечення електромагнітної сумісності частотного присвоєння, або повідомлення про початок експлуатації радіообладнання шляхом внесення даних до реєстру присвоєнь радіочастот загальних користувачів на електронній регуляторній платформі. Декларація про забезпечення електромагнітної сумісності присвоєння радіочастот подається не пізніше ніж за три робочі дні до закінчення строку дії відповідного позитивного розрахунку електромагнітної сумісності.
Відповідно до технічних характеристик радіостанцій з потужністю вихідного сигналу передавача не менше 2 Вт, дозволяє їй працювати в радіусі до 8 км на відкритій місцевості та до 3 км в міській забудові.
Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 19 грудня 2023 р. № 1340 «Про затвердження плану розподілу і користування радіочастотним спектром в Україні» регламентує розподіл смуг радіочастот радіослужбам в Україні, визначає смуги радіочастот спеціального та загального користування, а також перелік радіотехнологій, що використовуються в Україні, з визначенням смуг радіочастот та радіослужб, яким вони відповідають, і строків припинення їх використання.
Радіостанції з потужністю вихідного сигналу передавача не менше 2 Вт працюють у діапазон радіочастот для малопотужних пристроїв, що входить у міжнародну сітку промислових, наукових та медичних частот. У цьому стандарті 69 каналів із кроком 25 кГц
LPD (433,075-434,750 МГц) та не потребують отримання дозволів на присвоєння радіочастот.
Відповідно до п.54 Особливостей Фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру (далі - звернення). Усі звернення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Замовник повинен протягом трьох днів з дня їх оприлюднення надати відповідь на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель.
В межах закупівлі UA-2024-10-09-008189-a було розміщено звернення до Замовника, щодо доцільності встановлення вимоги оснащення 4 постів охорони на об’єктах замовника та радіостанцій в кількості не менше 4 одиниць, з потужністю вихідного сигналу передавача не менше 2 Вт з огляду на розміщення постів в різних областях України та виходячи з технічної можливості радіопередавача не менше 2 Вт.
У відповіді на таке звернення, Замовником надано формальну відповідь «Підпунктом 1 частини другої статті 16 Закона України «Про публічні закупівлі» передбачено наступне: «Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій». У розділі 4 «наявність обладнання та матеріально-технічної бази» розділу I додатку 2 тендерної документації зазначено, що учасник на підтвердження своєї спроможності та відповідно до вимог Закону повинен надати «довідку в довільній формі про наявність спеціальних засобів індивідуального захисту та самооборони, які відповідають чинному законодавству, мобільних телефонів із розрахунку оснащення 4 постів охорони на об’єктах замовника та радіостанцій в кількості не менше 4 одиниць, з потужністю вихідного сигналу передавача не менше 2 Вт». Замовник має право знати можливості учасника процедури закупівлі відповідно до встановленого критерію. Дякуємо за звернення.».
Додаток 3 до Тендерної документації містить «Загальний опис послуг. Виконавець повинен:
• забезпечувати у межах наданих повноважень охорону об’єктів, перепускний режим на них, збереження матеріальних носіїв інформації з обмеженим доступом, а також товарно-матеріальних цінностей Замовника від розкрадання, пошкодження чи знищення;
• вести постійний контроль за ввезенням та вивезенням (внесенням та винесенням) товарно-матеріальних цінностей на територію та з території об’єктів за матеріальними перепустками за формою, яка встановлюється Замовником;
• здійснювати заходи з оперативного реагування на безпосередні правопорушення проти майна Замовника на об’єктах, порушення режиму роботи об’єктів, про що негайно повідомляти відповідальних осіб Замовника;
• після закінчення робочого дня пересвідчуватись у тому, що всі відвідувачі, пропущені через контрольно-пропускний пункт за разовими перепустками, залишили територію об’єктів;
• забезпечувати дотримання встановлених правил трудової та пожежної безпеки на постах силами охоронників під час несення ними служби, а у випадку виявлення на об’єктах пожежі або спрацювання охоронно-пожежної сигналізації негайно повідомляти про це пожежну частину, відповідальну особу Замовника та керівництво об’єкта, де скоїлась подія, вживати можливих заходів з ліквідації пожежі;
• при виявленні Виконавцем ознак проникнення сторонніх осіб на об’єктах вживати заходи по їх затриманню, сповіщати про цю подію чергову частину органу внутрішніх справ, відповідальну особу Замовника та керівництво об’єкта, де скоїлась подія;
• забезпечувати недоторканність місця вчинення протиправних дій проти майна Замовника на об’єктах до прибуття співробітників територіального органу внутрішніх справ;
• забезпечувати якісний пiдбiр, навчання та професійну підготовку співробітників Виконавця;
• повідомляти Замовника (протягом 3-х діб з моменту виявлення) письмово про всі недоліки та порушення перепускного i внутрiшньооб’єктового режимів працівниками Замовника та відвідувачами;
• відшкодувати в повному обсязі всі матеріальні збитки, завдані майну Замовника працівниками Виконавця під час надання Послуг та/або під час їх перебування на об’єктах Замовника, у тому числі за дії чи бездіяльність та/або у разі неякісного надання Послуг.».

Додаток 4 до Тендерної документації «Проект договору» в п. 5.6.2. передбачає зокрема, що «На випадок технічної несправності стаціонарного телефонного зв’язку та мережі електроживлення об’єкта, Виконавцем повинна бути передбачена можливість забезпечення Виконавця мобільним зв’язком.».
Відповідно до Закону України «Про охоронну діяльність» та Ліцензійними умовами здійснення охоронної діяльності, затв. визначено, що засобами радіотехнічного зв'язку обов’язково обладнується транспорт реагування суб'єкта охоронної діяльності (ч.5 ст.6 Закону та п.12 Ліцензійних вимог).
Таким чином, Тендерна документація Замовника не містить жодних вимог до майбутнього виконавця послуг під час надання послуг використовувати радіозв’язок та не передбачає застосування транспорту реагування.
Скаржник надає послуги з охорони на підставі Наказу від 04.07.2019 № 542 «Про видачу ліцензій на провадження охоронної діяльності» та Закону України «Про охоронну діяльність», оскільки предметом закупівлі і є Послуги з фізичної охорони - ДК 021:2015 - 79710000-4 - Охоронні послуги. Дана вимога є дискримінаційною по відношенню до Скаржника та обмежує перелік учасників, що можуть взяти участь у закупівлі, оскільки Закон України "Про охоронну діяльність" (надалі - Закон про охорону) від 22.03.2012р. в ч.1 ст. 9 передбачає обов'язок обладнати засобами радіотехнічного зв'язку транспорт реагування суб'єкта охоронної діяльності, а не обов’язок використовувати радіозв’язок охоронником під час надання послуг з фізичної охорони.
Скаржник має на балансі радіостанції BAOFENG UV 5R BLACK 65-108 МГц потужністю до 5ВТ (видаткова накладна №Pнк/PL-0047196 від 03.10.2024 – додається).
10.10.2024р. Скаржником до ДП «УКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ЦЕНТР РАДІОЧАСТОТ» поданий лист на присвоєння радіочастот та декларація про забезпечення електромагнітної сумісності радіообладнання (лист вих.№0210-1 від 02.10.2024р. – додається). З огляду на воєнний стан, тривалі повітряні тривоги, відключення енергопостачання існує ймовірність, що станом на кінцевий строк подання тендерних пропозицій Скаржник не отримає підтвердження, відповідного державного органу про присвоєння радіочастот.
Враховуючи вищевикладене, вважаємо, що Замовником не обґрунтована вимога про наявність у Учасника радіостанцій в кількості не менше 4 одиниць, з потужністю вихідного сигналу передавача не менше 2 Вт та встановлення такої вимоги суперечить принципам здійснення публічних закупівель, зокрема принципу недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель та максимальної економії, ефективності та пропорційності

2. Замовник встановив вимогу в Додатку 2 до Тендерної документації «Перелік документів, які підтверджують кваліфікаційні критерії, відсутність підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі та інші що вимагаються тендерною документацією» в підпункті 5.1. та підпункті 5.2.2 пункту 5 Додатку 2 до Тендерної документації «5.1. Довідка, що містить інформацію про чисельність працівників Учасника, які будуть залучатися для безпосереднього здійсненням охорони об’єктів відповідно до технічних вимог, зазначених у Додатку 3 до тендерної документації, що мають кваліфікацію не нижче 3-го розряду.»; «5.2.2. свідоцтва про присвоєння робітничої кваліфікації (для охоронників), що підтверджують проходження працівниками Учасника професійної підготовки відповідно до вимог статті 14 Закону України «Про охоронну діяльність» за професією «охоронник» не нижче 3-го кваліфікаційного розряду;».
Дана вимога є дискримінаційною, такою що обмежує коло учасників, адже участь в закупівлі зможуть взяти виключно ті учасники, які підтвердять наявність охоронників не нижче 3-го кваліфікаційного розряду.
Пунктом 15 Постанови від 18 листопада 2015 р. № 960 передбачено, що охоронники, охоронці повинні входити до штату суб’єкта охоронної діяльності та залежно від об’єкта, що охороняється, відповідати кваліфікаційним вимогам, визначеним наказом Мінпраці від 29 грудня 2004 р. № 336 «Про затвердження Випуску 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників». Рівень відповідності кваліфікаційним вимогам документально підтверджується згідно із законодавством.
Наказом Міністерства праці та соціальної політики України «Про затвердження Випуску 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників» від 29.12.2004 р. № 336 затверджено ДОВІДНИК кваліфікаційних характеристик професій працівників Про затвердження Випуску 1 "Проф... | від 29.12.2004 № 336 (rada.gov.ua).
Довідником професій затверджено кваліфікаційні характеристики професії «Охоронник» (п.114 Розділу 2 арк.331-333 Наказу Міністерства праці та соціальної політики від 29.12.2004 № 336 зі змінами – додається ) , а саме:
1-й розряд: Повна загальна середня освіта та професійно-технічна освіта або повна загальна середня освіта та професійна підготовка на виробництві, без вимог до стажу роботи. Або стаж роботи за професією (службовою діяльністю), пов'язаною із захистом громадського порядку, боротьбою зі злочинністю, охороною об'єктів та майна, - не менше 1 року. Охорона об'єктів з низьким ступенем ризику(*).
2-й розряд: Повна загальна середня освіта та професійно-технічна освіта або повна загальна середня освіта та професійна підготовка на виробництві. Підвищення кваліфікації та стаж роботи за професією охоронника 1 розряду - не менше 1 року. Або стаж роботи за професією (службовою діяльністю), пов'язаною із захистом громадського порядку, боротьбою зі злочинністю, охороною об'єктів та майна, - не менше 2 років. Охорона об'єктів із середнім ступенем ризику(*).
3-й розряд (**): Повна загальна середня освіта та професійно-технічна освіта або повна загальна середня освіта та професійна підготовка на виробництві. Підвищення кваліфікації та стаж роботи за професією охоронника 2 розряду - не менше 1 року. Або стаж роботи за професією (службовою діяльністю), пов'язаною із захистом громадського порядку, боротьбою зі злочинністю, охороною об'єктів та майна, - не менше 3 років. Охорона об'єктів з високим ступенем ризику(*).
4-й розряд (**) : Повна загальна середня освіта та професійно-технічна освіта. Підвищення кваліфікації та стаж роботи за професією охоронника 3 розряду - не менше 1 року. Або стаж роботи за професією (службовою діяльністю), пов'язаною із захистом громадського порядку, боротьбою зі злочинністю, охороною об'єктів та майна, - не менше 4 років.
Примітка.
(*) Класифікація об'єктів за низьким, середнім і високим ступенем ризику визначається відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.07.2010 № 565 ( 565-2010-п ) «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження охоронної діяльності і визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю)».
(**) У випадках, передбачених законодавством, має право на використання пристроїв для відстрілу патронів, споряджених гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії, або вогнепальної зброї.
Враховуючи вищевикладене, вважаємо, що Замовником не обґрунтована вимога про наявність у Учасника охоронників не нижче 3 кваліфікаційного розряду, що позбавляє Скаржника законного права взяти участь в закупівлі та встановлення такої вимоги суперечить принципам здійснення публічних закупівель, зокрема принципу недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель та максимальної економії, ефективністі та пропорційністі.


3. Замовник встановив вимогу в Додатку 2 до Тендерної документації «Перелік документів, які підтверджують кваліфікаційні критерії, відсутність підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі та інші що вимагаються тендерною документацією» в підпункті 5.2. та підпункті 5.2.5 пункту 5 Додатку 2 до Тендерної документації « 5.2. Для документального підтвердження інформації наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, що безпосередньо будуть залучені до надання послуг, Учасник зобов’язаний надати у складі тендерної пропозиції: 5.2.5. протокол (або протоколи) та відповідні посвідчення (мають бути чинними на дату подання тендерних пропозицій), які підтверджують проходження навчання та/або перевірку знань охоронниками з питань охорони праці відповідно до: НПАОП 0.00-4.12-05, навчання з пожежної безпеки та правил експлуатації засобів пожежогасіння. Зазначені документи мають бути видані суб’єктом господарювання інформація про який міститься у «Переліку суб’єктів господарювання, які провадять навчання з питань охорони праці працівників інших суб’єктів господарювання, який ведеться ГУ Держпраці. На підтвердження чого, учасником надається довідка в довільній формі з достатніми даними такого суб’єкта господарювання (повна назва, код за ЄРПОУ і т.д.), аби Замовник самостійно міг перевірити відповідну інформацію.
Або у разі функціонування на підприємстві-учасника служби з охорони праці/осіб, які мають відповідну підготовку/сторонніх спеціалістів на договірних засадах, які мають відповідну підготовку. – надати підтверджуючі документи відповідно до ст. 15 Закону України «Про охорону праці», Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 15.11.2004 № 255, Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою, затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 №15, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417. У такому разі надаються протокол (або протоколи) та відповідні посвідчення (мають бути чинними на дату подання тендерних пропозицій) тощо, які підтверджують проходження навчання та/або перевірку знань зазначених осіб та витяг з журналу проходження інструктажів охоронців, залучених до охорони об’єктів.».
Вважаємо ці вимоги тендерної документації дискримінаційними.
Роботи, що передбачені предметом закупівлі здійснюються суб’єктами господарювання на підставі отриманої ліцензії, тому кадрові вимоги до охоронників з питань їх кваліфікацій, знань, вмінь та необхідного навчання містяться у п. 14 -16 Ліцензійних умов провадження охоронної діяльності, затверджених Постановою КМУ від 18.11.2015 року № 960 та мають відповідати кваліфікаційним вимогам, визначеним наказом Мінпраці від 29 грудня 2004 р. № 336 “Про затвердження Випуску 1 “Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності” Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників” зокрема пункт 114. Рівень відповідності кваліфікаційним вимогам документально підтверджується згідно із законодавством.
П. 17 цих Ліцензійних умов встановлює, що під час прийняття на роботу ліцензіат зобов’язаний отримати від зазначених осіб документи, необхідні для прийняття на роботу до суб’єкта охоронної діяльності, а саме:
- документи, які підтверджують проходження особою обов’язкового попереднього (періодичного) психіатричного огляду та профілактичного наркологічного огляду, які видані в установленому порядку;
- документ, який підтверджує, що такі особи не мають непогашеної чи не знятої в установленому законом порядку судимості за скоєння умисних злочинів;
- документ, що підтверджує відсутність в особи обмежень за станом здоров’я для виконання функціональних обов’язків, який видається в установленому порядку;
- копію паспорта громадянина України;
- документ, що підтверджує набуття кваліфікації;
- відомості про проходження особою служби у військовому резерві або перебування її у військовому оперативному резерві територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військової частини), що зазначені у військовому квитку, контракті, довідці з територіального центру комплектування та соціальної підтримки (додається копія відповідного документа), крім осіб, які не підлягають призову під час мобілізації.
Жоден з перелічених вище нормативно-правових актів не містить вимогу щодо наявності в охоронника документів про проходження навчання з питань пожежної безпеки та проходження охоронниками саме навчання з пожежної безпеки та правил експлуатації засобів пожежогасіння.
Статтею 18 Закону України «Про охорону праці» визначено, що працівники під час прийняття на роботу і в процесі роботи повинні проходити за рахунок роботодавця інструктаж з питань охорони праці, з надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і правил поведінки у разі виникнення аварії.
Діяльність у сфері пожежної безпеки регламентується безпосередньо Кодексом цивільного захисту України, Правилами пожежної безпеки, затверджених Наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, Порядком здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затверджених постановою КМУ від 26.06.2013 року № 444 та іншими нормативно-правовими актами.
Розділ 2 Правил пожежної безпеки регулюється організаційні заходи щодо забезпечення пожежної безпеки.
Так, п 15. Розділу 2 Правил зазначено, що усі працівники при прийнятті на роботу на робочому місці повинні проходити інструктажі з питань пожежної безпеки (далі - протипожежні інструктажі).
Особи, яких приймають на роботу, пов'язану з підвищеною пожежною небезпекою, повинні попередньо (до початку самостійного виконання роботи) пройти спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум).
Види протипожежних інструктажів, а також порядок організації та проведення протипожежних інструктажів, навчання і перевірки знань з пожежно-технічного мінімуму встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях (далі – Порядок)».
Пункт 16 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях встановлює, що особи у разі прийняття на роботу та працівники щороку за місцем роботи проходять інструктаж з питань цивільного захисту, пожежної безпеки та дій у надзвичайних ситуаціях.
Посадові особи до початку виконання своїх обов’язків і періодично (один раз на три роки) проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки.
Особи, яких приймають на роботу, пов’язану з підвищеною пожежною небезпекою, мають попередньо пройти спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум). Працівники, зайняті на роботах з підвищеною пожежною небезпекою, один раз на рік проходять перевірку знань нормативних актів з пожежної безпеки.
Аналогічна позиція також міститься у ч.5 ст.40 Кодексу цивільного захисту України: «Особи, яких приймають на роботу, пов’язану з підвищеною пожежною небезпекою, мають попередньо пройти спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум). Працівники, зайняті на роботах з підвищеною пожежною небезпекою, один раз на рік проходять перевірку знань відповідних нормативних актів з пожежної безпеки, а посадові особи до початку виконання своїх обов’язків і періодично (один раз на три роки) проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки»
Пунктом 2 ч.1 ст. 40 Кодексу цивільного захисту України наголошує, що навчання працівників центральних органів виконавчої влади, інших органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, суб’єктів господарювання із числа керівного складу і фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, організовується роботодавцем відповідно до порядку проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів цивільного захисту, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Пункт 11 Порядку проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів цивільного захисту, затвердженого Постановою КМУ від 23.10.2013 року № 819 визначає перелік категорій осіб керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, та періодичність проходження функціонального навчання у додатку 1 до цього Порядку https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/819-2013-%D0%BF#n38 (додаток 1 до Постанови КМУ від 23.10.2013 року № 819 з повним та вичерпним переліком таких осіб надаємо).
Як вбачається з зазначеного переліку, вимоги щодо проходження навчання охоронником з питань пожежної безпеки відсутнє з огляду на те, що його функціональні обов’язки не пов’язані із забезпеченням цивільного захисту.
Наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці № 15 від 26.01.2005 «Про затвердження Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою» охоронна діяльність не визначена, як роботи з підвищеною небезпекою.
Законом України «Про охоронну діяльність» та Ліцензійними умовами на провадження охоронної діяльності, Законом України «Про охорону праці», Постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 року №444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях", не визначені вимоги щодо обов’язкового проходження охоронцями саме навчання з пожежної безпеки та правил експлуатації засобів пожежогасіння.
Законодавчими та нормативно-правовими актами України передбачено обов’язкове проходження інструктажів працівників з питань пожежної безпеки при прийомі на роботу.
Враховуючи вищевикладене, вважаємо, що Замовником не обґрунтована вимога до Учасників щодо надання підтверджуючих документів щодо проходження охоронниками навчання з пожежної безпеки та правил експлуатації засобів пожежогасіння, а саме протоколу (або протоколи) та відповідних посвідчень (мають бути чинними на дату подання тендерних пропозицій) тощо, які підтверджують проходження навчання та/або перевірку знань зазначених осіб.
Тому вимога Замовника щодо надання документів про проходження охоронниками, які будуть безпосередньо виконувати договір про надання охоронних послуг за результатами проведення процедури, навчання з пожежної безпеки та правил експлуатації засобів пожежогасіння, а саме протоколу (або протоколи) та відповідних посвідчень (мають бути чинними на дату подання тендерних пропозицій) тощо, які підтверджують проходження навчання та/або перевірку знань зазначених осіб, є безпідставною та дискримінаційною, що спричиняє обмеження кола потенційних учасників на участь у такій закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації