• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

код ДК 021:2015 - 71240000-2 Архітектурні, інженерні та планувальні послуги- «Розроблення проектно-кошторисної документації по об’єкту «Капітальний ремонт з комплексної термосанації із заміною вітражних вікон та утепленням фасаду будівлі Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» Дарницького району м. Києва за адресою: 02091, м. Київ, вул. Вербицького Архітектора, 5».

Завершена

585 310.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 926.55 UAH
Період оскарження: 20.09.2024 20:29 - 04.10.2024 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

Скарга на порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації

Номер: f0c4055fbfb5461f844a5a8e1b751340
Ідентифікатор запиту: UA-2024-09-20-013113-a.b1
Назва: Скарга на порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації
Скарга:
Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльності замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати: Замовником торгів - Комунальним некомерційним підприємством «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» Дарницького району м. Києва (далі – Замовник) на виконання вимог Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі по тексту – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (зі змінами) (далі по тексту – Особливості), 20 вересня 2024 року в електронній системі закупівель оголошено процедуру закупівлі (відкриті торги з урахуванням Особливостей) за предметом: (код ДК 021:2015 - 71240000-2 Архітектурні, інженерні та планувальні послуги) «Розроблення проектно-кошторисної документації по об’єкту «Капітальний ремонт з комплексної термосанації із заміною вітражних вікон та утепленням фасаду будівлі Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» Дарницького району м. Києва за адресою: 02091, м. Київ, вул. Вербицького Архітектора, 5», ідентифікатор закупівлі UA-2024-09-20-013113-a (далі - закупівля UA-2024-09-20-013113-a). Разом з оголошенням про проведення відкритих торгів (з особливостями) Замовник оприлюднив тендерну документацію, затверджену протоколом уповноваженої особи № 549/ВТ від 20.09.2024 р., з подальшим внесенням змін до неї шляхом викладення тендерної документації у новій редакції, яка затверджена протоколом уповноваженої особи № 555 від 25.09.2024 (далі – ТД) (Доказ 1). ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЛІДСТАР ТРЕЙД» (надалі – ТОВ «ЛІДСТАР ТРЕЙД», Скаржник), основним видом діяльності якого є розробка проектно-кошторисної документації, має намір взяти участь у вищезазначеній закупівлі UA-2024-09-20-013113-a, а тому уважно ознайомилося з ТД. Скаржник вважає умови відкритих торгів (з особливостями) на закупівлю UA-2024-09-20-013113-a, викладені в ТД, такими, що суперечать нормам законодавства України у сфері публічних закупівель, зокрема принципам здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, визначеним у статті 5 Закону, у зв’язку з чим, керуючись статтею 18 Закону та у строк, визначений абзацом 1 пункту 59 Особливостей (не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій), звертається до Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія) зі скаргою. Скаржник як потенційний учасник відкритих торгів за Особливостями переконаний в тому, що вимоги, поставлені Замовником до потенційних учасників, в тому числі Скаржника, є дискримінаційними та такими, що порушують права Скаржника, зокрема на рівну конкуренцію, з огляду на таке. Фактичні обставини 1. Відповідно до підпункту 3.1. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 та пункту 3.1. Додатку 6 ТД для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію - 3. Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів), учасник повинен надати у складі пропозиції наступні документи: "3.1. Довідка, за підписом керівника або уповноваженої особи Учасника, скріплена печаткою Учасника (за наявності), з зазначенням аналогічних договорів*", за встановленою формою. "Разом із копіями двох аналогічних договорів (без додатків та додаткових угод) та документами, що згідно з нормами чинного законодавства підтверджують факт виконання таких договорів (Акти приймання виконаних робіт та позитивні експертні звіти, та відгуки від замовника). * - Під аналогічними договорами згідно умов даного оголошення необхідно розуміти договори щодо розроблення проектної документації на капітальний ремонт громадських будівель та/або споруд". (Доказ 2 та Доказ 3). Скаржник зазначає, що має досвід виконання договорів у сфері розробки проектно-кошторисної документації на капітальний ремонт будівель та/або споруд і в змозі виконати розроблення проєктної документації по предмету закупівлі: (код ДК 021:2015 - 71240000-2 Архітектурні, інженерні та планувальні послуги) «Розроблення проектно-кошторисної документації по об’єкту «Капітальний ремонт з комплексної термосанації із заміною вітражних вікон та утепленням фасаду будівлі Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» Дарницького району м. Києва за адресою: 02091, м. Київ, вул. Вербицького Архітектора, 5», але ці будівлі та/або споруди не належать до категорії громадських, а тому Скаржник не має можливості взяти участь у даній закупівлі, оскільки Замовник, порушуючи норми статей 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та абзацу першого пункту 28 Особливостей Закону, безпідставно та необґрунтовано вніс дискримінаційну обмежуючу вимогу до визначення поняття аналогічний договір в контексті закупівлі UA-2024-09-20-013113-a, а саме: під аналогічними договорами згідно умов даного оголошення необхідно розуміти договори щодо розроблення проектної документації на капітальний ремонт тільки однієї категорії будівель та/або споруд - громадських будівель та/або споруд. Необхідно зазначити, що згідно абзацу другого частини першої статті 1 Закону України «Про архітектурну діяльність» архітектурна діяльність - діяльність по створенню об'єктів архітектури, яка включає, зокрема, творчий процес пошуку архітектурного рішення та його втілення, координацію дій учасників розроблення всіх складових частин проектів з планування, забудови і благоустрою територій, будівництва (нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту) будівель і споруд. (Доказ 6) Крім того, Закон України «Про архітектурну діяльність» та Порядок проведення професійної атестації виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 червня 2021 р. № 651) (далі – Порядок) також визначають правові норми, які регулюють будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури, яке здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, розробленої відповідними відповідальними виконавцями окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, що пройшли професійну атестацію, і мають відповідний кваліфікаційний сертифікат. (Доказ 6, Доказ 7) Своєю чергою, відповідно до статті 17 Закону України «Про архітектурну діяльність» (Доказ 6) відповідальні виконавці окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, проходять професійну атестацію, за результатами якої видається відповідний кваліфікаційний сертифікат. Громадяни, які одержали відповідний кваліфікаційний сертифікат, несуть відповідальність за неналежне виконання робіт (послуг), право виконання яких визначено кваліфікаційним сертифікатом, та порушення вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил. Згідно стаття 26 вищезазначеного закону архітектор, інші проектувальники, які здійснюють роботи по створенню об'єктів архітектури, зобов'язані, зокрема, додержуватися норм і правил, вимог вихідних даних на проектування; не порушувати під час проектування, організації і виконання будівельних робіт законні права та інтереси власників і користувачів будинків і споруд, прилеглих до ділянки забудови, а також проектна організація, яка розробляла проектну документацію, а також головний архітектор та головний інженер проекту несуть відповідальність за відповідність проектної документації вихідним даним на проектування, вимогам норм і правил. Натомість, замовники та підрядники під час створення об'єкта архітектури зобов'язані доручати виконання окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, особам, які мають відповідний кваліфікаційний сертифікат або отримали сертифікат за напрямом професійної атестації в органах з сертифікації персоналу, акредитованих відповідно до Закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності", та включені до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (абзац другий частини першої статті 27 Закону України «Про архітектурну діяльність»). Пункт 2 та 14 Порядку (Доказ 7) визначають, що: - виконавці окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури (далі - виконавці), - архітектор, інженер-проектувальник, інженер технічного нагляду та експерт, які здобули вищу освіту за напрямом професійної атестації відповідно до кваліфікаційних вимог та мають стаж роботи за фахом не менш як три роки; - кваліфікаційний сертифікат - документ, що підтверджує відповідність виконавця кваліфікаційним характеристикам професій працівників або відповідним професійним стандартам та його спроможність виконувати окремі роботи (надавати послуги), пов’язані із створенням об’єктів архітектури, що зазначені в такому документі і належать до видів робіт (послуг), перелік яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 41, ст. 1668); - професійна атестація - процедура, під час проведення якої підтверджується професійна спеціалізація, рівень кваліфікації і знань виконавця. - виконавці, які одержали кваліфікаційний сертифікат, можуть виконувати роботи (послуги) щодо об’єктів класу наслідків (відповідальності), що визначаються кваліфікаційними вимогами, які діють на час виконання робіт (послуг) для відповідної або нижчої категорії працівників. Таким чином, діючим законодавством не передбачено поділ спеціалізації для виконання проектних робіт в залежності від категорії будівель та/або споруд, а незалежно від категорії будівель та/або споруд проектні роботи можуть виконувати сертифіковані спеціалісти, розподіл яких визначається не за категорією будівель та/або споруд, а згідно професійної спеціалізації та класам наслідків (відповідальності) (СС1, СС2, СС3) обʼєктів будівництва, що і зазначено у відповідному кваліфікаційному сертифікаті. Так, у Скаржника наявні виконані договори № 403 на виконання робіт по виготовленню проектно-кошторисної документації від 04.04.2023 р. (далі – Договір № 409) (Доказ 8) та № 1102 на виконання робіт від 11.02.2022 р. (Доказ 9) щодо розроблення проектної документації на капітальний будівель та /або споруд, які не належать до категорії громадських. Також у Скаржника наявні сертифіковані спеціалісти, які можуть виконувати роботи (послуги) щодо об’єкту класу наслідків (відповідальності) незалежно від категорії будівель та/або споруд , наявність яких, зокрема, вимагається Замовником відповідно до підпункту 2.1. пункту 2 розділу 1 Додатку 1 та пункту 2.1 Додатку 6 ТД (Доказ 10). Додатково, в залежності від специфіки проекту, Скаржником для виконання конкретних розділів проектно-кошторисної документації можуть залучатися необхідні кваліфіковані спеціалісти на підставі цивільно-правових договорів. Отже, маючи на меті взяти участь у процедурі закупівлі UA-2024-09-20-013113-a та належний відповідний досвід розробки ПКД і відповідних кваліфікованих спеціалістів, обмежуюча та дискримінаційна вимога щодо категорії будівель та/або споруд (тільки громадські), застосована Замовником в ТД при визначенні поняття аналогічного договору в контексті даної закупівлі, призводять до того, що з усього досвіду Скаржника, відповідати абсолютно усім вимогам одночасно не можуть усі договори, виконанні Скаржником, що позбавляє Скаржника, як потенційного учасника, можливості належним чином підготувати свою тендерну пропозицію, взяти участь у закупівлі UA-2024-09-20-013113-a та добросовісно і вільно конкурувати з іншими учасниками цієї закупівлі. Висновок із наведеного вище: Встановленням обмеження у підпункті 3.1. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 та пункті 3.1. Додатку 6 ТД щодо категорії будівель та/або споруд при визначенні поняття аналогічного договору, а саме: під аналогічними договорами згідно умов даного оголошення необхідно розуміти договори щодо розроблення проектної документації на капітальний ремонт виключно громадських будівель та/або споруд, що позбавляє учасників можливості надання, в якості аналогічних, договорів з виконання проектних робіт на капітальний ремонт стосовно інших категорій будівель та /або споруд, крім громадських, зокрема адміністративних будівель, Замовник СВІДОМО та НАВМИСНО обмежує коло учасників, які можуть взяти участь у торгах та на рівних засадах конкурувати в цій закупівлі за визнання переможцем торгів. Замовник у ТД не обґрунтував необхідність встановлення наведеної вище вимоги щодо визначення поняття аналогічного договору у контексті даної закупівлі в існуючій редакції. Натомість, діючим законодавством у сфері публічних закупівель, зокрема, пунктом 28 Особливостей та статтею 16 Закону «Про публічні закупівлі» не встановлено обмежень щодо аналогічних договорів у сфері виконання проектних робіт за категоріями будівель та/або споруд. За таких умов взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, що мають два аналогічні договори, які передбачають виконання проектних робіт на капітальний ремонт тільки громадських будівель та/або споруд, що значно безпідставно звужує коло учасників процедури закупівлі і є дискримінаційним по відношенню до Скаржника та інших учасників. Обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи: У ТОВ «ЛІДСТАР ТРЕЙД» наявні підстави для подання скарги, у зв’язку з необґрунтованим та безпідставним встановленням у ТД дискримінаційної вимоги, що обмежує коло учасників процедури закупівлі. Відповідно до частини 4 статті 5 Закону, Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей, а частиною 4 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Натомість, підпункт 3.1. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 та пункт 3.1. Додатку 6 ТД містять вимогу, яка суперечить нормам чинного законодавства, необґрунтовано та безпідставно обмежує коло учасників процедури закупівлі UA-2024-09-20-013113-a, що призводить до обмеження конкуренції. Скаржник, який має досвід у сфері розроблення проектно-кошторисної документації щодо капітального ремонту різних категорій будівель та/або споруд, а саме має виконані договори № 403 від 04.04.2023 р. і № 1102 від 11.02.2022 р. та позитивні експертні звіти по них (Доказ 8, Доказ 9), має відповідних кваліфікованих спеціалістів, які можуть виконувати роботи (послуги) щодо об’єкту класу наслідків (відповідальності) незалежно від категорії будівель та/або споруд та в змозі виконати розроблення проектно-кошторисної документації по об’єкту «Капітальний ремонт з комплексної термосанації із заміною вітражних вікон та утепленням фасаду будівлі Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» Дарницького району м. Києва за адресою: 02091, м. Київ, вул. Вербицького Архітектора, 5, натомість, не має можливості взяти участь в даній закупівлі, оскільки Замовником до підпункту 3.1. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 та пункту 3.1. Додатку 6 ТД внесено дискримінаційну вимогу щодо обмеження аналогічного договору за категорією будівель та/або споруд (тільки громадські), а саме: в контексті даної закупівлі для підтвердження свого досвіду учасник повинен надати два аналогічних договори щодо розроблення проектної документації на капітальний ремонт виключно громадських будівель та/або споруд, що позбавляє учасників можливості надання, в якості аналогічних, договорів з виконання проектних робіт на капітальний ремонт стосовно інших категорій будівель та /або споруд, крім громадських, зокрема адміністративних будівель. Таке обмеження у ТД призводить до того, що Скаржник, як потенційний учасник, позбавлений можливості належним чином підготувати свою тендерну пропозицію, взяти участь у закупівлі UA-2024-09-20-013113-a та добросовісно і вільно конкурувати з іншими учасниками цієї закупівлі. Вищезазначена ситуація є наслідком того, що під час розробки і затвердження ТД Замовником торгів було допущено порушення Закону, зокрема, частини 4 статті 5, частини 4 статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей, що не може забезпечити добросовісну конкуренцію серед учасників та призвело до дискримінації по відношенню до Скаржника, оскільки при існуючих умовах ТД, визначених у підпункті 3.1. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 та пункті 3.1. Додатку 6 ТД, тендерна пропозиція Скаржника буде відхилена Замовником, зокрема через невідповідність умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей або через неможливість виправити виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Незаконні дії Замовника, зловживання правами Замовника, а саме включення до ТД дискримінаційної вимоги, яка містяться у підпункті 3.1. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 та пункті 3.1. Додатку 6 ТД, призвели до порушення прав та законних інтересів Скаржника на взяття участі у закупівлі UA-2024-09-20-013113-a на принципах добросовісної конкуренції серед учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі, на об’єктивну та неупереджену оцінку тендерних пропозицій, недискримінацію учасників, як це гарантовано нормами, передбаченими статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», що визначають принципи здійснення закупівель та пунктом 3 Особливостей, який зобов’язує замовників здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводити закупівлі з урахуванням цих Особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі: Порядок оскарження процедур закупівлі визначений пунктами 55 – 67 Особливостей та ст. 18 Закону. Окремо слід зазначити, що частково документальне підтвердження (докази), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, міститься у електронній системі закупівель за посиланням – https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-09-20-013113-a та додаються до цієї скарги разом з іншими доказами, на які посилається Скаржник, згідно Додатків: Доказ 1. Тендерна документація (нова редакція), затверджена протоколом уповноваженої особи № 555 від 25.09.2024; Доказ 2. Додаток 1 до ТД - Кваліфікаційні критерії та інші вимоги до учасників закупівлі; Доказ 3 Додаток 6 до ТД - Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі; Доказ 4. Закон України «Про публічні закупівлі» за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/en/922-19?lang=uk#Text; Доказ 5. Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (зі змінами) за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1178-2022-%D0%BF#Text; Доказ 6. Закон України «Про архітектурну діяльність» за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/687-14#Text; Доказ 7. Порядок проведення професійної атестації виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 червня 2021 р. № 651) «Деякі питання професійної атестації виконавців окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури» за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/554-2011-%D0%BF#Text; Доказ 8. Договір № 403 від 04.04.2023 р. на виконання робіт по виготовленню проектно-кошторисної документації з документами щодо виконання та експертизою (сканкопії з оригіналу); Доказ 9. Договір № 1102 на виконання робіт від 11.02.2022 р. з документами щодо виконання та експертизою (сканкопії з оригіналу); Доказ 10. Кваліфікаційні сертифікати працівників ТОВ «ЛІДСТАР ТРЕЙД», які не містять обмежень щодо розробки ПКД за видом будівництва та за видом будівель та/або споруд. Вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування: Зважаючи на вищевикладене, включенням до ТД необґрунтованої та дискримінаційної вимоги, яка міститься у підпункті 3.1. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 та пункті 3.1. Додатку 6 ТД, Замовник зловживає своїми правами та порушує порядок проведення торгів, передбачений законодавством у сфері публічних закупівель, зокрема, частину 4 статті 5, частину 4 статті 22 Закону, положення статті 5 Закону та пункт 28 Особливостей. Незаконні дії Замовника призводять до дискримінації Скаржника ТОВ «ЛІДСТАР ТРЕЙД», внаслідок чого порушуються його права на відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінацію як учасника під час взяття участі у закупівлі UA-2024-09-20-013113-a на принципах добросовісної конкуренції серед учасників, на об’єктивну та неупереджену оцінку тендерних пропозицій, недискримінацію учасників та неупереджене визначення переможця закупівлі. Права та законні інтереси ТОВ «ЛІДСТАР ТРЕЙД» можуть бути захищені шляхом скасування незаконного рішення Замовника стосовно розробки та затвердження ТД, яка містить підпункт 3.1. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 та пункт 3.1. Додатку 6 ТД в існуючій редакції, з огляду на те, що діючим законодавством не передбачено поділ спеціалізації для виконання проектних робіт в залежності від категорії будівель та/або споруд (громадські, адміністративні, тощо), а всі проекти з будівництва незалежно від категорії будівель та/або споруд можуть виконувати сертифіковані спеціалісти, розподіл яких визначається не за категорією будівель та/або споруд, а згідно професійної спеціалізації та класам наслідків (відповідальності) (СС1, СС2, СС3) обʼєктів будівництва що і зазначено у відповідному кваліфікаційному сертифікаті. Натомість, Замовником вимагається, щоб учасником було надано два аналогічні договори щодо розроблення проектної документації на капітальний ремонт виключно громадських будівель та/або споруд, що позбавляє учасників можливості надання, в якості аналогічних, договорів з виконання проектних робіт на капітальний ремонт інших, крім громадських, категорій будівель та /або споруд, зокрема адміністративних будівель. Скаржник вважає, що умови підпункту 3.1. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 та пункту 3.1. Додатку 6 ТД мають бути змінені з метою усунення зазначеного вище дискримінаційного обмеження та узгодження вимог Замовника з приписами Особливостей та Закону, шляхом виключення у понятті аналогічного договору в контексті даної закупівлі обмежень щодо аналогічних договорів за категорією будівель та/або споруд, а саме: «* - Під аналогічними договорами згідно умов даного оголошення необхідно розуміти договори щодо розроблення проектної документації на капітальний ремонт будівель та/або споруд» Враховуючи вищевикладене, керуючись пунктами 3, 28 та 56 Особливостей, а також статтями 5, 16, 18, 22, 24 Закону України «Про публічні закупівлі» ПРОСИМО: 1. Прийняти скаргу ТОВ «ЛІДСТАР ТРЕЙД» до розгляду. 2. Прийняти рішення про встановлення порушень під час проведення процедури закупівлі за предметом: (код ДК 021:2015 - 71240000-2 Архітектурні, інженерні та планувальні послуги) «Розроблення проектно-кошторисної документації по об’єкту «Капітальний ремонт з комплексної термосанації із заміною вітражних вікон та утепленням фасаду будівлі Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» Дарницького району м. Києва за адресою: 02091, м. Київ, вул. Вербицького Архітектора, 5», ідентифікатор закупівлі UA-2024-09-20-013113-a. 3 Зобов’язати Замовника - Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» Дарницького району м. Києва привести тендерну документацію на закупівлю UA-2024-09-20-013113-a у відповідність нормам чинного законодавства шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в частині виключення дискримінаційної обмежуючої конкуренцію вимоги, які міститься у підпункті 3.1. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 та пункті 3.1. Додатку 6 тендерної документації. Директор КЕП Олена БУНІШ
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 07.10.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 30.09.2024 14:16
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 09.10.2024 14:16
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 09.10.2024 14:16
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЛІДСТАР ТРЕЙД", БУНІШ ОЛЕНА 380660927495 LIDSTARTREID2020@UKR.NET

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: b55c4263bfda4aba9927226adad7f4a1
Заголовок пункту скарги: Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльності замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Відповідно до підпункту 3.1. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 та пункту 3.1. Додатку 6 ТД для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію - 3. Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів), учасник повинен надати у складі пропозиції наступні документи:
"3.1. Довідка, за підписом керівника або уповноваженої особи Учасника, скріплена печаткою Учасника (за наявності), з зазначенням аналогічних договорів*", за встановленою формою. формою.
"Разом із копіями двох аналогічних договорів (без додатків та додаткових угод) та документами, що згідно з нормами чинного законодавства підтверджують факт виконання таких договорів (Акти приймання виконаних робіт та позитивні експертні звіти, та відгуки від замовника).
* - Під аналогічними договорами згідно умов даного оголошення необхідно розуміти договори щодо розроблення проектної документації на капітальний ремонт громадських будівель та/або споруд". (Доказ 2 та Доказ 3).

Скаржник зазначає, що має досвід виконання договорів у сфері розробки проектно-кошторисної документації на капітальний ремонт будівель та/або споруд і в змозі виконати розроблення проєктної документації по предмету закупівлі: (код ДК 021:2015 - 71240000-2 Архітектурні, інженерні та планувальні послуги) «Розроблення проектно-кошторисної документації по об’єкту «Капітальний ремонт з комплексної термосанації із заміною вітражних вікон та утепленням фасаду будівлі Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» Дарницького району м. Києва за адресою: 02091, м. Київ, вул. Вербицького Архітектора, 5», але ці будівлі та/або споруди не належать до категорії громадських, а тому Скаржник не має можливості взяти участь у даній закупівлі, оскільки Замовник, порушуючи норми статей 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та абзацу першого пункту 28 Особливостей Закону, безпідставно та необґрунтовано вніс дискримінаційну обмежуючу вимогу до визначення поняття аналогічний договір в контексті закупівлі UA-2024-09-20-013113-a, а саме: під аналогічними договорами згідно умов даного оголошення необхідно розуміти договори щодо розроблення проектної документації на капітальний ремонт тільки однієї категорії будівель та/або споруд - громадських будівель та/або споруд.

Необхідно зазначити, що згідно абзацу другого частини першої статті 1 Закону України «Про архітектурну діяльність» архітектурна діяльність - діяльність по створенню об'єктів архітектури, яка включає, зокрема, творчий процес пошуку архітектурного рішення та його втілення, координацію дій учасників розроблення всіх складових частин проектів з планування, забудови і благоустрою територій, будівництва (нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту) будівель і споруд. (Доказ 6)
Крім того, Закон України «Про архітектурну діяльність» та Порядок проведення професійної атестації виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 червня 2021 р. № 651) (далі – Порядок) також визначають правові норми, які регулюють будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури, яке здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, розробленої відповідними відповідальними виконавцями окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, що пройшли професійну атестацію, і мають відповідний кваліфікаційний сертифікат. (Доказ 6, Доказ 7)
Своєю чергою, відповідно до статті 17 Закону України «Про архітектурну діяльність» (Доказ 6) відповідальні виконавці окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, проходять професійну атестацію, за результатами якої видається відповідний кваліфікаційний сертифікат. Громадяни, які одержали відповідний кваліфікаційний сертифікат, несуть відповідальність за неналежне виконання робіт (послуг), право виконання яких визначено кваліфікаційним сертифікатом, та порушення вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил.
Згідно стаття 26 вищезазначеного закону архітектор, інші проектувальники, які здійснюють роботи по створенню об'єктів архітектури, зобов'язані, зокрема, додержуватися норм і правил, вимог вихідних даних на проектування; не порушувати під час проектування, організації і виконання будівельних робіт законні права та інтереси власників і користувачів будинків і споруд, прилеглих до ділянки забудови, а також проектна організація, яка розробляла проектну документацію, а також головний архітектор та головний інженер проекту несуть відповідальність за відповідність проектної документації вихідним даним на проектування, вимогам норм і правил.
Натомість, замовники та підрядники під час створення об'єкта архітектури зобов'язані доручати виконання окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, особам, які мають відповідний кваліфікаційний сертифікат або отримали сертифікат за напрямом професійної атестації в органах з сертифікації персоналу, акредитованих відповідно до Закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності", та включені до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (абзац другий частини першої статті 27 Закону України «Про архітектурну діяльність»).
Пункт 2 та 14 Порядку (Доказ 7) визначають, що:
- виконавці окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури (далі - виконавці), - архітектор, інженер-проектувальник, інженер технічного нагляду та експерт, які здобули вищу освіту за напрямом професійної атестації відповідно до кваліфікаційних вимог та мають стаж роботи за фахом не менш як три роки;
- кваліфікаційний сертифікат - документ, що підтверджує відповідність виконавця кваліфікаційним характеристикам професій працівників або відповідним професійним стандартам та його спроможність виконувати окремі роботи (надавати послуги), пов’язані із створенням об’єктів архітектури, що зазначені в такому документі і належать до видів робіт (послуг), перелік яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 41, ст. 1668);
- професійна атестація - процедура, під час проведення якої підтверджується професійна спеціалізація, рівень кваліфікації і знань виконавця.
- виконавці, які одержали кваліфікаційний сертифікат, можуть виконувати роботи (послуги) щодо об’єктів класу наслідків (відповідальності), що визначаються кваліфікаційними вимогами, які діють на час виконання робіт (послуг) для відповідної або нижчої категорії працівників.
Таким чином, діючим законодавством не передбачено поділ спеціалізації для виконання проектних робіт в залежності від категорії будівель та/або споруд, а незалежно від категорії будівель та/або споруд проектні роботи можуть виконувати сертифіковані спеціалісти, розподіл яких визначається не за категорією будівель та/або споруд, а згідно професійної спеціалізації та класам наслідків (відповідальності) (СС1, СС2, СС3) обʼєктів будівництва, що і зазначено у відповідному кваліфікаційному сертифікаті.

Так, у Скаржника наявні виконані договори № 403 на виконання робіт по виготовленню проектно-кошторисної документації від 04.04.2023 р. (далі – Договір № 409) (Доказ 8) та № 1102 на виконання робіт від 11.02.2022 р. (Доказ 9) щодо розроблення проектної документації на капітальний будівель та /або споруд, які не належать до категорії громадських.
Також у Скаржника наявні сертифіковані спеціалісти, які можуть виконувати роботи (послуги) щодо об’єкту класу наслідків (відповідальності) незалежно від категорії будівель та/або споруд , наявність яких, зокрема, вимагається Замовником відповідно до підпункту 2.1. пункту 2 розділу 1 Додатку 1 та пункту 2.1 Додатку 6 ТД (Доказ 10). Додатково, в залежності від специфіки проекту, Скаржником для виконання конкретних розділів проектно-кошторисної документації можуть залучатися необхідні кваліфіковані спеціалісти на підставі цивільно-правових договорів.

Отже, маючи на меті взяти участь у процедурі закупівлі UA-2024-09-20-013113-a та належний відповідний досвід розробки ПКД і відповідних кваліфікованих спеціалістів, обмежуюча та дискримінаційна вимога щодо категорії будівель та/або споруд (тільки громадські), застосована Замовником в ТД при визначенні поняття аналогічного договору в контексті даної закупівлі, призводять до того, що з усього досвіду Скаржника, відповідати абсолютно усім вимогам одночасно не можуть усі договори, виконанні Скаржником, що позбавляє Скаржника, як потенційного учасника, можливості належним чином підготувати свою тендерну пропозицію, взяти участь у закупівлі UA-2024-09-20-013113-a та добросовісно і вільно конкурувати з іншими учасниками цієї закупівлі.
Висновок із наведеного вище:
Встановленням обмеження у підпункті 3.1. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 та пункті 3.1. Додатку 6 ТД щодо категорії будівель та/або споруд при визначенні поняття аналогічного договору, а саме: під аналогічними договорами згідно умов даного оголошення необхідно розуміти договори щодо розроблення проектної документації на капітальний ремонт виключно громадських будівель та/або споруд, що позбавляє учасників можливості надання, в якості аналогічних, договорів з виконання проектних робіт на капітальний ремонт стосовно інших категорій будівель та /або споруд, крім громадських, зокрема адміністративних будівель, Замовник СВІДОМО та НАВМИСНО обмежує коло учасників, які можуть взяти участь у торгах та на рівних засадах конкурувати в цій закупівлі за визнання переможцем торгів.
Замовник у ТД не обґрунтував необхідність встановлення наведеної вище вимоги щодо визначення поняття аналогічного договору у контексті даної закупівлі в існуючій редакції.
Натомість, діючим законодавством у сфері публічних закупівель, зокрема, пунктом 28 Особливостей та статтею 16 Закону «Про публічні закупівлі» не встановлено обмежень щодо аналогічних договорів у сфері виконання проектних робіт за категоріями будівель та/або споруд.
За таких умов взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, що мають два аналогічні договори, які передбачають виконання проектних робіт на капітальний ремонт тільки громадських будівель та/або споруд, що значно безпідставно звужує коло учасників процедури закупівлі і є дискримінаційним по відношенню до Скаржника та інших учасників.
Обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи:
У ТОВ «ЛІДСТАР ТРЕЙД» наявні підстави для подання скарги, у зв’язку з необґрунтованим та безпідставним встановленням у ТД дискримінаційної вимоги, що обмежує коло учасників процедури закупівлі.
Відповідно до частини 4 статті 5 Закону, Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей, а частиною 4 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Натомість, підпункт 3.1. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 та пункт 3.1. Додатку 6 ТД містять вимогу, яка суперечить нормам чинного законодавства, необґрунтовано та безпідставно обмежує коло учасників процедури закупівлі UA-2024-09-20-013113-a, що призводить до обмеження конкуренції.
Скаржник, який має досвід у сфері розроблення проектно-кошторисної документації щодо капітального ремонту різних категорій будівель та/або споруд, а саме має виконані договори № 403 від 04.04.2023 р. і № 1102 від 11.02.2022 р. та позитивні експертні звіти по них (Доказ 8, Доказ 9), має відповідних кваліфікованих спеціалістів, які можуть виконувати роботи (послуги) щодо об’єкту класу наслідків (відповідальності) незалежно від категорії будівель та/або споруд та в змозі виконати розроблення проектно-кошторисної документації по об’єкту «Капітальний ремонт з комплексної термосанації із заміною вітражних вікон та утепленням фасаду будівлі Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» Дарницького району м. Києва за адресою: 02091, м. Київ, вул. Вербицького Архітектора, 5, натомість, не має можливості взяти участь в даній закупівлі, оскільки Замовником до підпункту 3.1. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 та пункту 3.1. Додатку 6 ТД внесено дискримінаційну вимогу щодо обмеження аналогічного договору за категорією будівель та/або споруд (тільки громадські), а саме: в контексті даної закупівлі для підтвердження свого досвіду учасник повинен надати два аналогічних договори щодо розроблення проектної документації на капітальний ремонт виключно громадських будівель та/або споруд, що позбавляє учасників можливості надання, в якості аналогічних, договорів з виконання проектних робіт на капітальний ремонт стосовно інших категорій будівель та /або споруд, крім громадських, зокрема адміністративних будівель.
Таке обмеження у ТД призводить до того, що Скаржник, як потенційний учасник, позбавлений можливості належним чином підготувати свою тендерну пропозицію, взяти участь у закупівлі UA-2024-09-20-013113-a та добросовісно і вільно конкурувати з іншими учасниками цієї закупівлі.
Вищезазначена ситуація є наслідком того, що під час розробки і затвердження ТД Замовником торгів було допущено порушення Закону, зокрема, частини 4 статті 5, частини 4 статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей, що не може забезпечити добросовісну конкуренцію серед учасників та призвело до дискримінації по відношенню до Скаржника, оскільки при існуючих умовах ТД, визначених у підпункті 3.1. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 та пункті 3.1. Додатку 6 ТД, тендерна пропозиція Скаржника буде відхилена Замовником, зокрема через невідповідність умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей або через неможливість виправити виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Незаконні дії Замовника, зловживання правами Замовника, а саме включення до ТД дискримінаційної вимоги, яка містяться у підпункті 3.1. пункту 3 розділу 1 Додатку 1 та пункті 3.1. Додатку 6 ТД, призвели до порушення прав та законних інтересів Скаржника на взяття участі у закупівлі UA-2024-09-20-013113-a на принципах добросовісної конкуренції серед учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі, на об’єктивну та неупереджену оцінку тендерних пропозицій, недискримінацію учасників, як це гарантовано нормами, передбаченими статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», що визначають принципи здійснення закупівель та пунктом 3 Особливостей, який зобов’язує замовників здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводити закупівлі з урахуванням цих Особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації