• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Придбання пально-мастильних матеріалів (талонів), а саме дизельне паливо та бензин А-95 за кодом ЄЗС ДК 021:2015: 09130000-9 ”Нафта та дистиляти”

Торги не відбулися

9 993 678.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 49 968.39 UAH
Період оскарження: 17.09.2024 08:27 - 12.10.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на неправомірні умови тендерної документації

Номер: 8dd5f356d0524ad68be1271dfb9459f6
Ідентифікатор запиту: UA-2024-09-17-000217-a.c1
Назва: Скарга на неправомірні умови тендерної документації
Скарга:
У тендерній документації щодо закупівлі UA-2024-09-17-000217-a, затвердженій Рішенням уповноваженої особи замовника (Комунальне підприємство «Міські дороги»), протокол від 17.09.2024 № 55 (далі – Тендерна документація), встановлено умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є неправомірними, і як наслідок, унеможливлюють результативну участь у закупівлі окремих учасників (в т.ч., ТОВ «Укрнафта-Постач»). В наслідок таких дій замовника порушене право ТОВ «Укрнафта-Постач» на участь у процедурі закупівлі на недискримінаційних засадах, право на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, право на відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель. В наслідок таких дій замовника, ТОВ «Укрнафта-Постач» незаконно позбавлене можливості перемогти у Процедурі закупівлі, а також порушено інтереси ТОВ «Укрнафта-Постач», пов’язані з можливістю отримання законної вигоди в наслідок виконання договору про закупівлю, укладеного за результатами Процедури закупівлі.
Дата розгляду скарги: 01.10.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 23.09.2024 15:25
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 04.10.2024 11:31
Дата виконання рішення Замовником: 10.10.2024 11:34
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання рішення Постійно діючої адміністративної колегії антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №16105-р/пк-пз від 01.10.2024 року, внесені зміни до тендерної документації щодо закупівлі Придбання пально-мастильних матеріалів (талонів), а саме дизельне паливо та бензин А-95 за кодом ЄЗС ДК 021:2015 : 09130000-9 «Нафта і дистиляти»
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРНАФТА-ПОСТАЧ", Дудник Євген 380978546494 fat-32-2@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: c39120cfd75d488c94afbcb05b803829
Заголовок пункту скарги: Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-09-17-000217-a містить умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «Укрнафта-Постач».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Тип порушення: Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Опис суті пункту скарги: Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрнафта-Постач» (04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5; тел. +38 044 239 1480) має намір взяти участь у закупівлі UA-2024-09-17-000217-a, оголошеній Комунальним підприємством «Міські дороги» (далі – Замовник).
Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-09-17-000217-a містить умови, згідно з якими:
1. Учасник повинен надати Протокол випробувань палива.
2. Учасник має надати документи якості на дизельне паливо (зимове).
3. Встановлено непрозорі умови щодо способу відпуску товару на АЗС.
4. Учасник має надати Сертифікат відповідності ISO 9001-2015.
Зазначені умови є такими, що не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, є дискримінаційними, та унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «Укрнафта-Постач».
З цього приводу слід зауважити наступне.

1. Щодо вимог про надання учасником протоколу випробувань палива.
Згідно з умовами Додатку 3 до Тендерної документації, учасник має надати, зокрема, протокол випробувань акредитованої лабораторії виданий у відповідності до вимог ДСТУ виданий щодо партії пропонованого палива що планується до постачання Замовнику згідно наданих документів.
З цього приводу слід зауважити, що відповідно до вимог пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), у разі здійснення закупівель, в тому числі, бензину, дизельного пального, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги до дизельного палива та бензину, які є предметом закупівлі, встановлені Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі – Технічний регламент).
Згідно з пунктом 3 Технічного регламенту, документ про якість (ПАСПОРТ ЯКОСТІ) палива - документ, що містить дані для ідентифікації та фактичні значення показників якості нафтопродуктів, отримані в результаті лабораторних випробувань, а також інформацію про їх відповідність вимогам нормативних документів. При цьому, партія палива - будь-яка кількість палива однієї марки, що супроводжується одним документом про якість (ПАСПОРТОМ ЯКОСТІ) палива.
Відповідно до пункту 7 Технічного регламенту, на вимогу споживача (користувача) розповсюджувач повинен надати копію документа про якість (ПАСПОРТ ЯКОСТІ) палива та копію ДЕКЛАРАЦІЇ ПРО ВІДПОВІДНІСТЬ.
Пунктом 8 Технічного регламенту передбачено, що кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (ПАСПОРТ ЯКОСТІ) палива.
Технічний регламент НЕ ВІДНОСИТЬ «протоколи випробувань» до документів про якість товару. Згідно Технічного регламенту, «протоколи випробувань» НЕ Є ДОКУМЕНТАМИ ПРО ЯКІСТЬ ПАЛИВА.
Отже, вимога щодо надання у складі тендерної пропозиції ПРОТОКОЛУ ВИПРОБУВАНЬ, є БЕЗПІДСТАВНОЮ ТА ПРОТИПРАВНОЮ.
ТОВ «Укрнафта-Постач» має передбачені законодавством документи якості (сертифікати відповідності, паспорти якості, декларації про відповідність) на пропоноване ним паливо (Бензин А-95, Дизельне паливо), однак за умови ненадання ТОВ «Укрнафта-Постач» протоколів випробувань зазначеного палива, тендерна пропозиція ТОВ «Укрнафта-Постач» буде відхилена Замовником.

2. Щодо вимоги про надання документів якості на дизельне паливо (зимове).
Згідно з Інформацією про необхідні технічні вимоги, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, наведені у Додатку 3 до Тендерної документації, найменуванням товару, що закуповується, є, зокрема, «Дизельне паливо», технічні показники якого повинні відповідати вимогам ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови» (далі – ДСТУ).
При цьому, у Додатку 3 до Тендерної документації Замовник наводить перелік Найменування технічних показників та їх значення, які встановлені у ДСТУ саме для зимового дизельного палива.
Також, Додатком 3 до Тендерної документації встановлено умову, згідно з якою документи про відповідність, повинні мати дійсний термін дії на кінцеву дату подання пропозиції учасником.
З цього приводу слід зазначити, що згідно з вимогами пункту 3 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927, «дизельне паливо зимове» - дизельне паливо, що використовується при температурі повітря від 5 °С до мінус 20 °С. При цьому, зимовий період – пора року з 16 листопада по 15 березня.
Зимове дизельне паливо не виробляється заводами-виробниками до настання зимового періоду (з урахуванням температурних умов). Зимове дизельне паливо не вводиться в обіг у пору року, що не відповідає кліматичним умовам (температурному режиму), встановленим Технічним регламентом. Відповідно, не здійснюється і оцінка відповідності, за результатами якої складаються які документи, як Сертифікат відповідності, Паспорт якості та Декларація про відповідність.
ТОВ «Укрнафта-Постач» має чинні документи якості (Сертифікат відповідності, Паспорт якості та Декларація про відповідність) на дизельне паливо (Літнє), яке відповідно до вимог Технічного регламенту реалізується у поточних кліматичних умовах. Однак, згідно з умовами тендерної документації, такі документи будуть визнані Замовником невідповідними, що призведе до відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Укрнафта-Постач».

3. Щодо умови щодо способу відпуску товару на АЗС.
Згідно з умовами, викладеними у Додатку 3 до Тендерної документації, Учасник повинен забезпечити Замовника онлайн системою керування та розподілу пального між СМАРТ-КАРТКАМИ з можливістю побудови маршруту руху до АЗС, за допомогою WEB додатку. Замовник повинен мати доступ до «Особистого кабінету» Учасника в якому здійснюється контроль та розподіл пального, інформацією про місце розташування запропонованих Учасником АЗС, на підтвердження чого учасником надається скрин відповідного веб-ресурсу із зазначенням його розташування у всесвітній мережі.
Також, у Додатку 3 до Тендерної документації встановлено, що СМАРТ – КАРТКА АБО ТАЛОН- паливна це універсальна пластикова або картонна КАРТКА з вбудованим в неї мікрочіпом або системою цифрового захисту, яка дозволяє здійснити ідентифікацію Покупця та провести заправку транспортного засобу нафтопродуктами будь якого виду.
Особистий кабінет, це електронний Web додаток з режимом роботи 24/7, який надає доступ Замовнику до об’ємів палива за який був здійснений розрахунок з Постачальником. Даний додаток дозволяє керувати об’ємами палива, розподілювати його між паливними СМАРТ – КАРТКАМИ, формувати статистичні звіти по витратам, карти АЗС Учасника, тощо. Особистий кабінет повинен мати окремий розділ який містить елементи керування СМАРТ – КАРТКАМИ ЧИ ТАЛОНАМИ, блокування та розблокування доступу.
Крім того, у Додатку 3 до Тендерної документації встановлено умову, згідно з якою Учасник у складі тендерної пропозиції надає зразок ПАЛИВНОЇ КАРТКИ та/або СМАРТ-КАРТКИ, ТА/АБО ТАЛОНА, та/або штрих картки (лицьову та зворотню сторони, єдиного зразка, єдиного бренду), що пропонуються Учасником та обслуговуються у мережі АЗС. Строк дії ПАЛИВНОЇ КАРТКИ та/або СМАРТ-КАРТКИ, ТА/АБО ТАЛОНА, та/або штрих картки повинен становити не менш ніж 12 місяців від дати їх поставки Замовнику, з можливістю продовження строку без додаткової плати, учасник надає лист-згоду із зазначеною вимогою. Документ, що підтверджує право використання Учасником найменувань (торгових марок) зазначених на відповідних СМАРТ КАРТКАХ (ТАЛОНАХ) та АЗС відповідно до чинного законодавства України.
Згідно з Додатком № 3 до проекту договору, наведеного у Додатку 4 до Тендерної документації, товар відпускається на підставі заявки на отримання Товару через мережу АЗС (У ТАЛОНАХ ТА /АБО ПАЛИВНИХ КАРТКАХ та/або штрих картках).
Разом з цим, формулювання, використані в оголошенні про здійснення закупівлі UA-2024-09-17-000217-a, а також в Тендерній документації (титульний аркуш, пункт 4.1. Розділу І, Додаток 1, Додаток 3, Розділи 1, 5 Проекту договору тощо), зокрема:
- «Паливо повинно відпускатись цілодобово на підставі пред’явлення ТАЛОНІВ номіналом по 10 або 20 л»;
- «Придбання пально-мастильних матеріалів (ТАЛОНІВ)»;
- «Поставка Товару (ТАЛОНІВ) здійснюється за заявкою Замовника»;
- «В Заявці Замовника зазначається вид поставки Товару (ТАЛОНІВ), найменування Товару»,
вказують на те, що замовник має намір отримувати товар саме на підставі ТАЛОНІВ, та НЕ ПЕРЕДБАЧАЄ інших документів, на підставі яких може відпускатися товар, зокрема ПАЛИВНИХ (СМАРТ) КАРТОК.
Таким чином, Тендерна документація містить умови, які суперечать одна одній (не узгоджуються між собою), що може призвести до порушення таких принципів здійснення закупівель, встановлених у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», як відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, а також недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Більше того, якщо з’ясується що Замовник має намір отримувати товар саме на підставі талонів та не передбачає інших документів, на підставі яких може відпускатися товар, зокрема паливних (смарт) карток, тоді ознак дискримінаційності набуває ще низка умов Тендерної документації, які стосуються за наявності в Учасника WEB додатку та «Особистого кабінету», за допомогою яких він повинен мати можливість контролювати та розподіляти пальне за «талонами».
Так, відповідно до вимог пункту 29 Особливостей, у разі здійснення закупівель, в тому числі, бензину, дизельного пального, замовники НЕ МОЖУТЬ установлювати вимоги до предмета закупівлі, що НЕ ПЕРЕДБАЧЕНІ відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
При цьому, вимоги до бензину та дизельного палива, які є предметом закупівлі, встановлені Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927.
Зазначений Технічний регламент НЕ МІСТИТЬ подібних вимог, які б були зобов’язані виконувати виробники, імпортери або розповсюджувачі автомобільного бензину та дизельного палива.
Таким чином, зазначені вимоги замовника, можуть штучно ОБМЕЖИТИ можливість участі у торгах для учасників, які, відповідно до вимог чинного законодавства, пропонують реалізацію пального за талонами, однак не відповідають зазначеним вище вимогам замовника.
ТОВ «Укрнафта-Постач» є емітентом талонів, зокрема, на бензин А-95 та дизельне паливо, відпуск товару за якими здійснюється відповідно до вимог Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 № 281/171/578/155, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02.09.2008 за № 805/15496, а також відповідно до Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.1997 № 1442.
Відсутність додаткового, не передбаченого чинним законодавством, функціоналу емітованих ТОВ «Укрнафта-Постач» талонів, наявність якого вимагається замовником в тендерній документації, призведе до відхилення тендерної пропозиції, яку буде подано ТОВ «Укрнафта-Постач».
Отже, встановлення замовником таких вимог може призвести до ПОРУШЕННЯ ВИМОГ частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», відповідно до якої тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

4. Щодо вимоги про надання Сертифікату відповідності ISO 9001-2015.
Відповідно до умов Додатку 3 до Тендерної документації, учасник у складі пропозиції надає оригінал документу (сертифікат тощо), який згідно з ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю» підтверджує впровадження системи управління якістю в Учасника […].
Зазначена вимога у такій редакції обмежує можливість участі у закупівлі для учасників, які мають ідентичні за сферою дії, діючі сертифікати відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги», тобто є дискримінаційною.
Так, станом на зараз в Україні є чинними, зокрема:
- Наказ Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 21.12.2015 № 203 «Про прийняття нормативних документів України, гармонізованих з міжнародними та європейськими нормативними документами, та скасування нормативних документів України», яким, серед іншого, прийнято національний стандарт України, гармонізований з міжнародним нормативним документом, з наданням чинності з 01.07.2016 ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги»;
- Наказ Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 30.11.2018 № 454 «Про прийняття та відновлення дії національних стандартів», яким, серед іншого, прийнято національний стандарт, гармонізований з європейськими та міжнародними стандартами, методом підтвердження з наданням чинності з 05.12.2018 ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги».
Зазначені національні стандарти мають ідентичну сферу застосування - «Системи управління якістю. Вимоги».
Наявність в учасника сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) свідчить про відповідність його системи управління якістю вимогам, які також можуть бути підтверджені сертифікатом відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT).
ТОВ «Укрнафта-Постач» має Сертифікат на систему управління якістю від 10.08.2023 № UA.MQ.230605.01-23, стосовно оптової торгівлі твердим, рідким, газоподібним паливом i подібними продуктами, діяльності посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами, неспеціалізованої оптової торгівлі (коди ДКПП 46.12, 46.71, 46.90), який підтверджує відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги», який є чинним, однак який не відповідає оскаржуваній вимозі Тендерної документації.

Перелік доказів:
1. Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-09-17-000217-a.
2. Документи якості на бензин А-95.
3. Документи якості на дизельне паливо.
4. Зразки паливних талонів, емітентом яких є ТОВ «Укрнафта-Постач».
5. Сертифікат на систему управління якістю від 10.08.2023 № UA.MQ.230605.01-23.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації