• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Проведення вогнезахисної обробки (просочення) дерев’яних конструкцій горищних приміщень будівлі КНП «ЦПМСД «Русанівка» за адресою: м. Київ, вул. Ентузіастів, 13-а

Завершена

351 376.40 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 756.88 UAH
Період оскарження: 26.08.2024 16:51 - 20.09.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга, що стосується тендерної документації, прийнятих рішень, дії та бездіяльності Замовника

Номер: 846cf571b1334827a5036437d0944281
Ідентифікатор запиту: UA-2024-08-26-008685-a.c1
Назва: Скарга, що стосується тендерної документації, прийнятих рішень, дії та бездіяльності Замовника
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 10.09.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 03.09.2024 17:30
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 13.09.2024 15:26
Дата виконання рішення Замовником: 17.09.2024 17:57
Коментар замовника щодо усунення порушень: Підтверджуємо, щорішенням рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 15103-р/пк-пз від 10.09.2024 виконано.
Автор: ПП "ЛИТВИНЮК", Сергій Литвинюк +380503747022 pplao@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 1d80d207627f4eb1857bb7faac48cbbb
Заголовок пункту скарги: Кваліфікаційні критерії, підпункт 2.1 пункту 2 підрозділу 1 розділу 1 Додатку 1
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Відповідно до пункту 1 розділу 3 тендерної документації зазначено, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Учасник відповідно до вимог цієї тендерної документації повинен надати у складі тендерної пропозиції, зокрема, інформацію та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям відповідно до п. 1 Додатку 1 до тендерної документації.
Відповідно до пункту 5 розділу 3 тендерної документації зазначено, що Замовник може встановити кваліфікаційний критерій (кваліфікаційні критерії) відповідно до статті 16 Закону з урахуванням Особливостей та відповідно до вимог, встановлених пунктом 47 Особливостей, викладених в п. 1 Додатку 1 до цієї тендерної документації.
Додаток 1 до тендерної документації містить перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції.
1. Кваліфікаційні критерії до учасника відповідно до статті 16 Закону та спосіб їх документального підтвердження
1. Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності УЧАСНИКА кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 Закону «Про публічні закупівлі»:
2 Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій
1.1. Учасник у Довідці про наявність обладнання та матеріально-технічної бази (таблиця 1) повинен підтвердити наявність у нього обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, яка є у власності Учасника чи така, що використовується Учасником на договірних засадах та підтвердити спроможність Учасника здійснити виконання умов Договору (обов’язкове зазначення офісного приміщення) та яка повинна відповідати п. 31 Постанови КМУ від 23 листопада 2016 р. № 852, а саме, зокрема:
- наявність необхідних умов для доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до місць провадження своєї діяльності, у яких здійснюється обслуговування замовників.
На підтвердження даної інформації Учасники в складі пропозиції надають висновок або протокол або технічний звіт щодо доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до офісного приміщення/фактичного місце розташування Учасника згідно ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд, засвідчений підписом та печаткою сертифікованого експерта або експерта з технічного обстеження будівель і споруд або експерта більш широкої сфери повноважень, який має право здійснювати експертне обстеження будівель і споруд.
Вимоги підпункту 1.1 пункту 1 підрозділу 1 розділу 1 Додатку 1 до тендерної документації щодо надання учасниками, у тому числі Скаржником, в складі тендерної пропозиції «…висновку або протоколу або технічного звіту щодо доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до офісного приміщення/фактичного місце розташування Учасника згідно ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд, засвідчений підписом та печаткою сертифікованого експерта або експерта з технічного обстеження будівель і споруд або експерта більш широкої сфери повноважень, який має право здійснювати експертне обстеження будівель і споруд» не узгоджуються з вимогами чинного законодавства України та обмежує право на участь суб’єктів господарювання, в тому числі Скаржника, з наступних підстав.

Відповідно до підпункту 4.1 пункту 4 розділу 1 тендерної документації назва предмета закупівлі Код національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 77220000-8 – Послуги з просочування деревини (Проведення вогнезахисної обробки (просочення) дерев’яних конструкцій горищних приміщень будівлі КНП «ЦПМСД «Русанівка» за адресою: м. Київ, вул. Ентузіастів, 13-а).

Відповідно до абзаців 6 та 7 пункту 28 Особливостей зазначено, що у тендерній документації зазначаються, зокрема, один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно
до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 16 Закону № 922-VIII одним із кваліфікаційних критеріїв, який Замовник установлює в тендерній документації, є, зокрема, наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічно бази та технологій.
Відповідно до пункту 13 частини 1 статті 7 Закону № 222-VIII зазначено, що ліцензуванню підлягає такий вид господарської діяльності як надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України.
Вогнезахист (вогнезахисне просочування глибоке чи поверхневе, вогнезахисне обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисне заповнення) входить до Переліку (п.6 Переліку).
Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 р. № 852 (далі - Ліцензійні умови), передбачено вимоги щодо виконання робіт з вогнезахисту (вогнезахисного просочування глибокого чи поверхневого, вогнезахисного обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисного заповнення).
Пунктом 31 Ліцензійних умов передбачено технологічні вимоги щодо наявності матеріально-технічної бази, а саме:
виробничого та/або складського приміщення для використання та зберігання вогнезахисних засобів;
ваг товарних для зважування до 100 кілограмів;
приладів для визначення вологості деревини (електронний вологомір), показників концентрації водневих іонів (pH-метр), густини (ареометр), температури (термометр);
приладів для визначення товщини покриву (електронний товщиномір, мікрометр, штангенциркуль);
обладнання, устатковання та приладів відповідно до регламентів робіт з вогнезахисту для вогнезахисних засобів у частині їх застосування;
необхідних умов для доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до місць провадження своєї діяльності, у яких здійснюється обслуговування замовників.

При цьому, Ліцензійні умови не передбачають наявності «…висновку або протоколу або технічного звіту щодо доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до офісного приміщення/фактичного місце розташування Учасника згідно ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд, засвідчений підписом та печаткою сертифікованого експерта або експерта з технічного обстеження будівель і споруд або експерта більш широкої сфери повноважень, який має право здійснювати експертне обстеження будівель і споруд».
Слід зазначити, що Скаржник в підтвердження необхідних умов для доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до місць провадження своєї діяльності, у яких здійснюється обслуговування замовників, має можливість в складі тендерної пропозиції надати фотографії входу до свого офісного приміщення, фотографії самого офісного приміщення, на яких буде чітко видно наявність необхідних умов для доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

Враховуючи наведене, зазначені вище вимоги тендерної документації (в частині наявності «…висновку або протоколу або технічного звіту щодо доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до офісного приміщення/фактичного місце розташування Учасника згідно ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд, засвідчений підписом та печаткою сертифікованого експерта або експерта з технічного обстеження будівель і споруд або експерта більш широкої сфери повноважень, який має право здійснювати експертне обстеження будівель і споруд»), не узгоджуються з Ліцензійними умовами.

На підставі викладеного можна зробити висновок, що Замовником при підготовці тендерної документації не враховано норми чинного законодавства України, умови якої містять дискримінаційний підхід, що обмежує конкуренцію серед учасників, зокрема Скаржника.

Відсутність у суб'єктів господарювання, у тому числі Скаржника, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення щодо виконання робіт з вогнезахисту (вогнезахисного просочування глибокого чи поверхневого, вогнезахисного обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисного заповнення), «…висновку або протоколу або технічного звіту щодо доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до офісного приміщення/фактичного місце розташування Учасника згідно ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд, засвідчений підписом та печаткою сертифікованого експерта або експерта з технічного обстеження будівель і споруд або експерта більш широкої сфери повноважень, який має право здійснювати експертне обстеження будівель і споруд», обмежує їх право на участь у даній Процедурі закупівлі. При цьому, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які зможуть підтвердити наявність «…висновку або протоколу або технічного звіту щодо доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до офісного приміщення/фактичного місце розташування Учасника згідно ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд, засвідчений підписом та печаткою сертифікованого експерта або експерта з технічного обстеження будівель і споруд або експерта більш широкої сфери повноважень, який має право здійснювати експертне обстеження будівель і споруд», що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, в тому числі і по відношенню до Скаржника.

Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги пунктів 1 та 4 частини 1, частини 4 та 5 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону № 922-VIII з урахуванням Особливостей, якими забороняється будь-яка дискримінація та обмеження права на участь у публічних закупівлях щодо учасників, в тому числі щодо Скаржника.

Просимо Комісію розглянути питання щодо внесення змін до тендерної документації, а саме до підпункту 2.1 пункту 2 підрозділу 1 розділу 1 Додатку 1 до тендерної документації, та зобов’язати Замовника внести відповідні зміни шляхом видалення вимоги щодо надання в складі тендерної пропозиції «…висновку або протоколу або технічного звіту щодо доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до офісного приміщення/фактичного місце розташування Учасника згідно ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд, засвідчений підписом та печаткою сертифікованого експерта або експерта з технічного обстеження будівель і споруд або експерта більш широкої сфери повноважень, який має право здійснювати експертне обстеження будівель і споруд».

Як доказ порушення права Скаржника на участь у Процедурі закупівлі надаємо:
- Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності»
від 02 березня 2015 року № 222-VIII;
- Постанову Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 р. № 852 «Деякі питання ліцензування господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення».
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: e19f9d20fa464aaa8402abe038814baf
Заголовок пункту скарги: Кваліфікаційні критерії, підпункт 2.1 пункту 2 підрозділу 1 розділу 1 Додатку 1
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Відповідно до пункту 1 розділу 3 тендерної документації зазначено, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Учасник відповідно до вимог цієї тендерної документації повинен надати у складі тендерної пропозиції, зокрема, інформацію та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям відповідно до п. 1 Додатку 1 до тендерної документації.
Відповідно до пункту 5 розділу 3 тендерної документації зазначено, що Замовник може встановити кваліфікаційний критерій (кваліфікаційні критерії) відповідно до статті 16 Закону з урахуванням Особливостей та відповідно до вимог, встановлених пунктом 47 Особливостей, викладених в п. 1 Додатку 1 до цієї тендерної документації.
Додаток 1 до тендерної документації містить перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції.
1. Кваліфікаційні критерії до учасника відповідно до статті 16 Закону та спосіб їх документального підтвердження
1. Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності УЧАСНИКА кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 Закону «Про публічні закупівлі»:
2 Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід*
2.1. Інженерно-технічні працівники:
- інженера – проектувальника з наданням кваліфікаційного сертифікату на роботи (послуги), пов’язані зі створенням об’єктів архітектури, спроможність виконання яких визначено кваліфікаційним сертифікатом: інженерно – будівельне проектування у частині кошторисної документації та посвідчення про навчання з питань НПАОП 0.00-7.15-18 «Вимоги щодо безпеки захисту здоров’я працівників під час роботи з екранними пристроями».
Вимоги підпункту 2.1 пункту 2 підрозділу 1 розділу 1 Додатку 1 до тендерної документації щодо підтвердження учасниками, у тому числі Скаржником, в складі тендерної пропозиції інженерно-технічних працівників: інженера – проектувальника з наданням кваліфікаційного сертифікату на роботи (послуги), пов’язані зі створенням об’єктів архітектури, спроможність виконання яких визначено кваліфікаційним сертифікатом: інженерно – будівельне проектування у частині кошторисної документації та посвідчення про навчання з питань НПАОП 0.00-7.15-18 «Вимоги щодо безпеки захисту здоров’я працівників під час роботи з екранними пристроями» не узгоджуються з вимогами чинного законодавства України та обмежує право на участь суб’єктів господарювання, в тому числі Скаржника, з наступних підстав.

Відповідно до підпункту 4.1 пункту 4 розділу 1 тендерної документації назва предмета закупівлі Код національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 77220000-8 – Послуги з просочування деревини (Проведення вогнезахисної обробки (просочення) дерев’яних конструкцій горищних приміщень будівлі КНП «ЦПМСД «Русанівка» за адресою: м. Київ, вул. Ентузіастів, 13-а).

Відповідно до абзаців 6 та 7 пункту 28 Особливостей зазначено, що у тендерній документації зазначаються, зокрема, один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно
до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 16 Закону № 922-VIII одним із кваліфікаційних критеріїв, який Замовник установлює в тендерній документації, є, зокрема, наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Відповідно до пункту 13 частини 1 статті 7 Закону № 222-VIII зазначено, що ліцензуванню підлягає такий вид господарської діяльності як надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України.
Вогнезахист (вогнезахисне просочування глибоке чи поверхневе, вогнезахисне обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисне заповнення) входить до Переліку (п.6 Переліку).
Ліцензійними умовами передбачено вимоги щодо виконання робіт з вогнезахисту (вогнезахисного просочування глибокого чи поверхневого, вогнезахисного обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисного заповнення).
Пунктами 29 та 30 Ліцензійних умов передбачено кадрові вимоги, а саме:
Керівник робіт з вогнезахисту (вогнезахисного просочування глибокого чи поверхневого, вогнезахисного обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисного заповнення) повинен мати:
вищу освіту за однією із спеціальностей у галузях знань “Архітектура та будівництво”, “Цивільна безпека” (за спеціальностями “Цивільна безпека”, “Пожежна безпека”);
стаж роботи за цим видом робіт не менше трьох років або в органах та підрозділах цивільного захисту (за спеціальністю “Пожежна безпека”) не менше п’яти років.
Виконавці робіт з вогнезахисту (вогнезахисного просочування глибокого чи поверхневого, вогнезахисного обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисного заповнення) повинні мати:
для виконання робіт з вогнезахисного просочування глибокого чи поверхневого, вогнезахисного обробляння (фарбування, штукатурення) - маляра (штукатура) не нижче 3-го розряду;
для виконання робіт з вогнезахисного обробляння (обмотування, облицювання), вогнезахисного заповнення - робітника не нижче 3-го розряду.
Кількість виконавців таких робіт визначається згідно з відповідним регламентом робіт з вогнезахисту і повинна становити не менше двох осіб.

При цьому, Ліцензійні умови не передбачають наявності інженерно-технічних працівників: інженера – проектувальника з наданням кваліфікаційного сертифікату на роботи (послуги), пов’язані зі створенням об’єктів архітектури, спроможність виконання яких визначено кваліфікаційним сертифікатом: інженерно – будівельне проектування у частині кошторисної документації та посвідчення про навчання з питань НПАОП 0.00-7.15-18 «Вимоги щодо безпеки захисту здоров’я працівників під час роботи з екранними пристроями».

Враховуючи наведене, зазначені вище вимоги тендерної документації (в частині наявності інженерно-технічних працівників: інженера – проектувальника з наданням кваліфікаційного сертифікату на роботи (послуги), пов’язані зі створенням об’єктів архітектури, спроможність виконання яких визначено кваліфікаційним сертифікатом: інженерно – будівельне проектування у частині кошторисної документації та посвідчення про навчання з питань НПАОП 0.00-7.15-18 «Вимоги щодо безпеки захисту здоров’я працівників під час роботи з екранними пристроями»), не узгоджуються з Ліцензійними умовами.

На підставі викладеного можна зробити висновок, що Замовником при підготовці тендерної документації не враховано норми чинного законодавства України, умови якої містять дискримінаційний підхід, що обмежує конкуренцію серед учасників, зокрема Скаржника.

Відсутність у суб'єктів господарювання, у тому числі Скаржника, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення щодо виконання робіт з вогнезахисту (вогнезахисного просочування глибокого чи поверхневого, вогнезахисного обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисного заповнення), інженерно-технічних працівників: інженера – проектувальника з наданням кваліфікаційного сертифікату на роботи (послуги), пов’язані зі створенням об’єктів архітектури, спроможність виконання яких визначено кваліфікаційним сертифікатом: інженерно – будівельне проектування у частині кошторисної документації та посвідчення про навчання з питань НПАОП 0.00-7.15-18 «Вимоги щодо безпеки захисту здоров’я працівників під час роботи з екранними пристроями», обмежує їх право на участь у даній Процедурі закупівлі. При цьому, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які зможуть підтвердити наявність інженерно-технічних працівників: інженера – проектувальника з наданням кваліфікаційного сертифікату на роботи (послуги), пов’язані зі створенням об’єктів архітектури, спроможність виконання яких визначено кваліфікаційним сертифікатом: інженерно – будівельне проектування у частині кошторисної документації та посвідчення про навчання з питань НПАОП 0.00-7.15-18 «Вимоги щодо безпеки захисту здоров’я працівників під час роботи з екранними пристроями», що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, в тому числі і по відношенню до Скаржника.

Аналогічне рішення було розглянуто Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель на користь Скаржника за № 6426-р/пк-пз від 10.04.2024 (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-03-25-009838-a) за № 13433-р/пк-пз від 07.08.2024 (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-07-24-010845-a).

Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги пунктів 1 та 4 частини 1, частини 4 та 5 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону № 922-VIII з урахуванням Особливостей, якими забороняється будь-яка дискримінація та обмеження права на участь у публічних закупівлях щодо учасників, в тому числі щодо Скаржника.

Просимо Комісію розглянути питання щодо внесення змін до тендерної документації, а саме до підпункту 2.1 пункту 2 підрозділу 1 розділу 1 Додатку 1 до тендерної документації, та зобов’язати Замовника внести відповідні зміни шляхом видалення вимоги щодо підтвердження наявності інженерно-технічних працівників: інженера – проектувальника з наданням кваліфікаційного сертифікату на роботи (послуги), пов’язані зі створенням об’єктів архітектури, спроможність виконання яких визначено кваліфікаційним сертифікатом: інженерно – будівельне проектування у частині кошторисної документації та посвідчення про навчання з питань НПАОП 0.00-7.15-18 «Вимоги щодо безпеки захисту здоров’я працівників під час роботи з екранними пристроями».

Як доказ порушення права Скаржника на участь у Процедурі закупівлі надаємо:
- Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності»
від 02 березня 2015 року № 222-VIII;
- Постанову Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 р. № 852 «Деякі питання ліцензування господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення».
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: a2d30e6faef941f7a78e613c5b362ec9
Заголовок пункту скарги: Кваліфікаційні критерії, підпункт 2.1 пункту 2 підрозділу 1 розділу 1 Додатку 1
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Відповідно до пункту 1 розділу 3 тендерної документації зазначено, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Учасник відповідно до вимог цієї тендерної документації повинен надати у складі тендерної пропозиції, зокрема, інформацію та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям відповідно до п. 1 Додатку 1 до тендерної документації.
Відповідно до пункту 5 розділу 3 тендерної документації зазначено, що Замовник може встановити кваліфікаційний критерій (кваліфікаційні критерії) відповідно до статті 16 Закону з урахуванням Особливостей та відповідно до вимог, встановлених пунктом 47 Особливостей, викладених в п. 1 Додатку 1 до цієї тендерної документації.
Додаток 1 до тендерної документації містить перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції.
1. Кваліфікаційні критерії до учасника відповідно до статті 16 Закону та спосіб їх документального підтвердження
1. Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності УЧАСНИКА кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 Закону «Про публічні закупівлі»:
2 Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід*
2.1. На кожного з працівників зазначених в довідці, надати, зокрема, з урахуванням положень наказу МОЗ України від 21.05.2007 року № 246 та відповідно до Наказу МОЗ України від 21.02.2013 № 150 особову медичну книжку за формою № 1-ОМК «Особиста медична книжка», затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21.02.2013 № 150 з відмітками про проходження медичного огляду.
Вимоги підпункту 2.1 пункту 2 підрозділу 1 розділу 1 Додатку 1 до тендерної документації щодо надання учасниками, у тому числі Скаржником, в складі тендерної пропозиції «…на кожного з працівників зазначених в довідці, зокрема, з урахуванням положень наказу МОЗ України від 21.05.2007 року № 246 та відповідно до Наказу МОЗ України від 21.02.2013 № 150 особову медичну книжку за формою № 1-ОМК «Особиста медична книжка», затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21.02.2013 № 150 з відмітками про проходження медичного огляду», не узгоджуються з вимогами чинного законодавства України та обмежує право на участь суб’єктів господарювання, в тому числі Скаржника, з наступних підстав.

Відповідно до підпункту 4.1 пункту 4 розділу 1 тендерної документації назва предмета закупівлі Код національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 77220000-8 – Послуги з просочування деревини (Проведення вогнезахисної обробки (просочення) дерев’яних конструкцій горищних приміщень будівлі КНП «ЦПМСД «Русанівка» за адресою: м. Київ, вул. Ентузіастів, 13-а).

Відповідно до абзаців 6 та 7 пункту 28 Особливостей зазначено, що у тендерній документації зазначаються, зокрема, один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно
до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 16 Закону № 922-VIII одним із кваліфікаційних критеріїв, який Замовник установлює в тендерній документації, є, зокрема, наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Відповідно до пункту 13 частини 1 статті 7 Закону № 222-VIII зазначено, що ліцензуванню підлягає такий вид господарської діяльності як надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України.
Вогнезахист (вогнезахисне просочування глибоке чи поверхневе, вогнезахисне обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисне заповнення) входить до Переліку (п.6 Переліку).
Ліцензійними умовами передбачено вимоги щодо виконання робіт з вогнезахисту (вогнезахисного просочування глибокого чи поверхневого, вогнезахисного обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисного заповнення).
Пунктами 29 та 30 Ліцензійних умов передбачено кадрові вимоги, а саме:
Керівник робіт з вогнезахисту (вогнезахисного просочування глибокого чи поверхневого, вогнезахисного обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисного заповнення) повинен мати:
вищу освіту за однією із спеціальностей у галузях знань “Архітектура та будівництво”, “Цивільна безпека” (за спеціальностями “Цивільна безпека”, “Пожежна безпека”);
стаж роботи за цим видом робіт не менше трьох років або в органах та підрозділах цивільного захисту (за спеціальністю “Пожежна безпека”) не менше п’яти років.
Виконавці робіт з вогнезахисту (вогнезахисного просочування глибокого чи поверхневого, вогнезахисного обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисного заповнення) повинні мати:
для виконання робіт з вогнезахисного просочування глибокого чи поверхневого, вогнезахисного обробляння (фарбування, штукатурення) - маляра (штукатура) не нижче 3-го розряду;
для виконання робіт з вогнезахисного обробляння (обмотування, облицювання), вогнезахисного заповнення - робітника не нижче 3-го розряду.
Кількість виконавців таких робіт визначається згідно з відповідним регламентом робіт з вогнезахисту і повинна становити не менше двох осіб.
Зокрема, виконавці робіт, отримуючи 3-й та вище розряди на право виконувати роботи з вогнезахисту (вогнезахисного просочування глибокого чи поверхневого, вогнезахисного обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисного заповнення) отримують відповідні посвідчення в спеціалізованих закладах освіти, чим в свою чергу підтверджую кваліфікацію шляхом отримання необхідних знань в галузі надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення.
При цьому, Ліцензійні умови не передбачають наявності як у керівника робіт, так і у виконавців робіт «…з урахуванням положень наказу МОЗ України від 21.05.2007 року № 246 та відповідно до Наказу МОЗ України від 21.02.2013 № 150 особових медичних книжок за формою № 1-ОМК «Особиста медична книжка», затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21.02.2013 № 150 з відмітками про проходження медичного огляду».

Враховуючи наведене, зазначені вище вимоги тендерної документації (в частині надання «…на кожного з працівників зазначених в довідці, зокрема, з урахуванням положень наказу МОЗ України від 21.05.2007 року № 246 та відповідно до Наказу МОЗ України від 21.02.2013 № 150 особову медичну книжку за формою № 1-ОМК «Особиста медична книжка», затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21.02.2013 № 150 з відмітками про проходження медичного огляду»), не узгоджуються з Ліцензійними умовами.

На підставі викладеного можна зробити висновок, що Замовником при підготовці тендерної документації не враховано норми чинного законодавства України, умови якої містять дискримінаційний підхід, що обмежує конкуренцію серед учасників, зокрема Скаржника.

Відсутність у суб'єктів господарювання, у тому числі Скаржника, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення щодо виконання робіт з вогнезахисту (вогнезахисного просочування глибокого чи поверхневого, вогнезахисного обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисного заповнення), «…на кожного з працівників зазначених в довідці, зокрема, з урахуванням положень наказу МОЗ України від 21.05.2007 року № 246 та відповідно до Наказу МОЗ України від 21.02.2013 № 150 особової медичної книжки за формою № 1-ОМК «Особиста медична книжка», затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21.02.2013 № 150 з відмітками про проходження медичного огляду», обмежує їх право на участь у даній Процедурі закупівлі. При цьому, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які зможуть підтвердити наявність «…на кожного з працівників зазначених в довідці, зокрема, з урахуванням положень наказу МОЗ України від 21.05.2007 року № 246 та відповідно до Наказу МОЗ України від 21.02.2013 № 150 особової медичної книжки за формою № 1-ОМК «Особиста медична книжка», затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21.02.2013 № 150 з відмітками про проходження медичного огляду», що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, в тому числі і по відношенню до Скаржника.

Аналогічне рішення було розглянуто Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель на користь Скаржника за № 11647 -р/пк-пз від 04.07.2024 (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-06-17-009567-a).

Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги пунктів 1 та 4 частини 1, частини 4 та 5 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону № 922-VIII з урахуванням Особливостей, якими забороняється будь-яка дискримінація та обмеження права на участь у публічних закупівлях щодо учасників, в тому числі щодо Скаржника.

Просимо Комісію розглянути питання щодо внесення змін до тендерної документації, а саме до підпункту 2.1 пункту 2 підрозділу 1 розділу 1 Додатку 1 до тендерної документації, та зобов’язати Замовника внести відповідні зміни шляхом видалення наступної вимоги «…з урахуванням положень наказу МОЗ України від 21.05.2007 року № 246 та відповідно до Наказу МОЗ України від 21.02.2013 № 150 особової медичної книжки за формою № 1-ОМК «Особиста медична книжка», затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21.02.2013 № 150 з відмітками про проходження медичного огляду».

Як доказ порушення права Скаржника на участь у Процедурі закупівлі надаємо:
- Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності»
від 02 березня 2015 року № 222-VIII;
- Постанову Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 р. № 852 «Деякі питання ліцензування господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення».
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: b2d697cc9adf4343b7be2614d4ae3db7
Заголовок пункту скарги: Кваліфікаційні критерії, підпункт 3.2 пункту 3 підрозділу 1 розділу 1 Додатку 1
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Відповідно до пункту 1 розділу 3 тендерної документації зазначено, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Учасник відповідно до вимог цієї тендерної документації повинен надати у складі тендерної пропозиції, зокрема, інформацію та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям відповідно до п. 1 Додатку 1 до тендерної документації.
Відповідно до пункту 5 розділу 3 тендерної документації зазначено, що Замовник може встановити кваліфікаційний критерій (кваліфікаційні критерії) відповідно до статті 16 Закону з урахуванням Особливостей та відповідно до вимог, встановлених пунктом 47 Особливостей, викладених в п. 1 Додатку 1 до цієї тендерної документації.
Додаток 1 до тендерної документації містить перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції.
1. Кваліфікаційні критерії до учасника відповідно до статті 16 Закону та спосіб їх документального підтвердження
1. Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності УЧАСНИКА кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 Закону «Про публічні закупівлі»:
3 Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)
3.2. Для підтвердження інформації учасник повинен надати: копію договору, документи, які підтверджують повне виконання даного договору та акт перевірки відповідності вогнезахисту та акт перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочування, облицювання) та виробу.

Вимоги підпункту 3.2 пункту 3 підрозділу 1 розділу 1 Додатку 1 до тендерної документації щодо надання учасниками, у тому числі Скаржником, в складі тендерної пропозиції «…акту перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочування, облицювання) та виробу», не узгоджуються з вимогами чинного законодавства України та обмежує право на участь суб’єктів господарювання, в тому числі Скаржника, з наступних підстав.

Відповідно до абзаців 6 та 7 пункту 28 Особливостей зазначено, що у тендерній документації зазначаються, зокрема, один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно
до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 16 Закону № 922-VIII одним із кваліфікаційних критеріїв, який Замовник установлює в тендерній документації, є, зокрема, наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів).
Відповідно до абзаців1-2 пункту 1 розділу Х Правил з вогнезахисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України 26 грудня 2018 року № 1064 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 14 березня 2019 р. за № 259/33230 (далі – Правила з вогнезахисту), зазначено, що упродовж строку експлуатації вогнезахисного покриву (просочування, облицювання) та виробу здійснюються заходи щодо підтримання їх у відповідному технічному стані згідно з Регламентом. Для цього суб’єкт господарювання, що експлуатує об’єкт, на якому виконано роботи з вогнезахисту, визначає особу, що забезпечує утримання вогнезахисного покриву (просочування, облицювання) та виробу.
Зазначена особа здійснює нагляд за технічним станом вогнезахисного покриву (просочування, облицювання) та виробу відповідно до вимог Регламенту. Не менше ніж один раз на рік комісія суб’єкта господарювання здійснює перевірку стану вогнезахисного покриву (просочування, облицювання) та виробу, за результатами якої складається акт перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочування, облицювання) та виробу (додаток 4).
З викладеного вище слід зробити висновок, що «…акт перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочування, облицювання) та виробу» складається суб’єктом господарювання, що експлуатує об’єкт, на якому виконано роботи з вогнезахисту (в даному випадку замовник, який виступав як контрагент по договору, який вимагається в складі тендерної пропозиції як аналогічний) упродовж строку експлуатації вогнезахисного покриву, тобто вже за рамками запитуваного аналогічного договору, тобто вже після того як всі роботи з вогнезахисного покриву (просочування, облицювання) Виконавцем завершені, що підтверджується складанням акту перевірки відповідності вогнезахисту (Додаток 3 до Правил з вогнезахисту (пункт 4 розділу IХ)). В даному випадку, суб’єкт господарювання, у тому числі Скаржник, як потенційні учасники з правом на участь у даній процедурі закупівлі, які виступали як Виконавці по запитуваному аналогічному договору, який вимагається надати в складі тендерної пропозиції як аналогічний, можуть отримати від суб’єкта господарювання, що експлуатує об’єкт, на якому виконано роботи з вогнезахисту, та який відповідно до абзаців1-2 пункту 1 розділу Х Правил з вогнезахисту складає «…акт перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочування, облицювання) та виробу», вмотивовану відмову на отримання такого «…акту перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочування, облицювання) та виробу», оскільки вони (суб’єкт господарювання, у тому числі Скаржник) не мають ніякого відношення до «…акту перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочування, облицювання) та виробу».

Враховуючи наведене, зазначені вище вимоги тендерної документації (в частині надання «…акту перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочування, облицювання) та виробу»), не узгоджуються з Правилами з вогнезахисту.

На підставі викладеного можна зробити висновок, що Замовником при підготовці тендерної документації не враховано норми чинного законодавства України, умови якої містять дискримінаційний підхід, що обмежує конкуренцію серед учасників, зокрема Скаржника.

Відсутність у суб'єктів господарювання, у тому числі Скаржника, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення щодо виконання робіт з вогнезахисту (вогнезахисного просочування глибокого чи поверхневого, вогнезахисного обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисного заповнення), «…акту перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочування, облицювання) та виробу», обмежує їх право на участь у даній Процедурі закупівлі. При цьому, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які зможуть підтвердити наявність «…акту перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочування, облицювання) та виробу», що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, в тому числі і по відношенню до Скаржника.

Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги пунктів 1 та 4 частини 1, частини 4 та 5 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону № 922-VIII з урахуванням Особливостей, якими забороняється будь-яка дискримінація та обмеження права на участь у публічних закупівлях щодо учасників, в тому числі щодо Скаржника.

Просимо Комісію розглянути питання щодо внесення змін до тендерної документації, а саме до підпункту 3.2 пункту 3 підрозділу 1 розділу 1 Додатку 1 до тендерної документації, та зобов’язати Замовника внести відповідні зміни шляхом видалення вимоги щодо надання в складі тендерної пропозиції «…акту перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочування, облицювання) та виробу».

Як доказ порушення права Скаржника на участь у Процедурі закупівлі надаємо:
- Наказ Міністерства внутрішніх справ України 26.12.2018 № 1064 «Про затвердження Правил з вогнезахисту».
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 5
Номер: b0f42bd0e02d4bd6ae34e4a502359146
Заголовок пункту скарги: Технічні характеристики, пункт 6 розділу 3 Додатку 1
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Відповідно до пункту 1 розділу 3 тендерної документації зазначено, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Учасник відповідно до вимог цієї тендерної документації повинен надати у складі тендерної пропозиції, зокрема, інформацію та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям відповідно до п. 1 Додатку 1 до тендерної документації.
Додаток 1 до тендерної документації містить перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції.
3. Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі.
Документальне підтвердження відповідності технічним, якісним, кількісним вимогам предмета закупівлі:
6. При проведенні робіт буде утворюватися значна кількість шкідливих чинників на працівників:
- вміст різних видів пилу, зокрема пилу цементу, вапна, гіпсу, стружки деревини тощо у повітрі робочої зони при виконанні підготовчих робіт (очищення дерев’яних конструкцій від пилу, бруду, попереднього покриття) перед початком нанесення вогнезахисної речовини;
- вміст шкідливих хімічних речовин у повітрі робочої зони (робота з хімічними речовинами у т. ч. очисниками (для зняття залишків старої вогнезахисної речовини) тощо);
- вплив шуму (не постійний, імпульсний), інфразвуку під час виконання підготовчих робіт (очищення дерев’яних конструкцій від пилу, бруду, попереднього покриття);
- важкість праці, що зумовлена такими параметрами: фізичне навантаження (статичне, динамічне),
- піднімання та перенесення обладнання/матеріалів тощо; - незручна, вимушена робоча поза; нахили тулуба; (перебування тривалий час в одному положенні на висоті);
- ризик для життя тощо (передбачено виконання робіт на висоті (ризик завдання електричного (в зонах наявності електричних комунікацій) та механічного ураження).
У зв’язку з наявністю шкідливих та небезпечних умов праці на об’єкті та керуючись постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 № 442, Учасник повинен надати в складі тендерної пропозиції документ (акт, або довідку, або інший документ) щодо вивчення матеріалів атестації робочих місць Учасника за умовами праці, виданий територіальним органом управління Держпраці або проектною та науково-дослідною організацією або технічною інспекцією праці профспілок щодо керівника робіт (відповідно до займаної посади на підприємстві Учасника), маляра, інженера – проектувальника. Такий документ повинен містити рівні потенційно небезпечних виробничих факторів на робочих місцях. Підтвердити факт проведення контролю (перевірки) Держпраці за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці, правильністю застосування списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (461-2016-п), Списків виробництв, робіт, цехів, професій і посад, зайнятість працівників в яких дає право на щорічні додаткові відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці (1290-97-п), Переліку виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими умовами праці, робота в яких дає право на скорочену тривалість робочого тижня (163-2001-п), Переліків робіт із особливо шкідливими і особливо важкими та шкідливими і важкими умовами праці, на яких встановлюється підвищена оплата праці, та інших нормативно-правових актів, відповідно до яких надаються пільги та компенсації працівникам за роботу із шкідливими умовами праці (шляхом листа від Держпраці, або іншого документального засвідчення проведення такого контролю (перевірки).

Оскільки контроль за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці, правильністю застосування списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (461-2016-п), Списків виробництв, робіт, цехів, професій і посад, зайнятість працівників в яких дає право на щорічні додаткові відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці (1290-97-п), Переліку виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими умовами праці, робота в яких дає право на скорочену тривалість робочого тижня (163-2001-п), Переліків робіт із особливо шкідливими і особливо важкими та шкідливими і важкими умовами праці, на яких встановлюється підвищена оплата праці, та інших нормативно-правових актів, відповідно до яких надаються пільги та компенсації працівникам за роботу із шкідливими умовами праці, покладається на Держпрацю, що передбачено пунктом 11 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 р. № 442 (далі – Порядок), Скаржник, з метою дотримання норм наведеного вище Порядку, звернувся із запитом до Управління інспекційної діяльності у Чернівецькій області Південно-Західного Міжрегіонального Управління Державної служби з питань праці з метою проведення контролю за якістю атестації робочих місць за умовами праці, правильністю застосування списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (461-2016-п), Списків виробництв, робіт, цехів, професій і посад, зайнятість працівників в яких дає право на щорічні додаткові відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці (1290-97-п), Переліку виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими умовами праці, робота в яких дає право на скорочену тривалість робочого тижня (163-2001-п), Переліків робіт із особливо шкідливими і особливо важкими та шкідливими і важкими умовами праці, на яких встановлюється підвищена оплата праці, та інших нормативно-правових актів, відповідно до яких надаються пільги та компенсації працівникам за роботу із шкідливими умовами праці. У відповідь на поданий запит Скаржником було отримано листа (№ПЗ/2/2971-23 від 07.07.2023) наступного змісту: «У зв’язку з тим, що Порядок здійснення контролю за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці не затверджений, Управління інспекційної діяльності у Чернівецькій області Південно-Західного Міжрегіонального Управління Державної служби з питань праці не може реалізувати функції щодо здійснення контролю за якістю атестації робочих місць за умовами праці проведеної ПП «Литвинюк». Після затвердження відповідного нормативно-правового акту буде проведено експертизу якості атестації робочих місць за умовами праці».
По-друге, запитуваний умовами тендерної документації «…документ (акт, або довідку, або інший документ) щодо вивчення матеріалів атестації робочих місць Учасника за умовами праці, виданий територіальним органом управління Держпраці або проектною та науково-дослідною організацією або технічною інспекцією праці профспілок щодо керівника робіт (відповідно до займаної посади на підприємстві Учасника), маляра, інженера – проектувальника. Такий документ повинен містити рівні потенційно небезпечних виробничих факторів на робочих місцях. Підтвердити факт проведення контролю (перевірки) Держпраці за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці, правильністю застосування списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (461-2016-п), Списків виробництв, робіт, цехів, професій і посад, зайнятість працівників в яких дає право на щорічні додаткові відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці (1290-97-п), Переліку виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими умовами праці, робота в яких дає право на скорочену тривалість робочого тижня (163-2001-п), Переліків робіт із особливо шкідливими і особливо важкими та шкідливими і важкими умовами праці, на яких встановлюється підвищена оплата праці, та інших нормативно-правових актів, відповідно до яких надаються пільги та компенсації працівникам за роботу із шкідливими умовами праці (шляхом листа від Держпраці, або іншого документального засвідчення проведення такого контролю (перевірки)» відповідно до вимог Порядку складається уповноваженим на те органом на робочих місцях за умовами праці. Відповідно, робочі місця на об’єкті Замовника будуть забезпечені цим же Замовником тільки по завершенню проведення даної Процедури закупівлі шляхом підписання договору про закупівлю з одним із учасників та фактичного виходу працівників такого учасника (переможця) на об’єкт Замовник.
Відповідно до частини першої статті 6 Закону України «Про охорону праці»
від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII (далі – Закон № 2694-XII) встановлено, що умови праці на робочому місці, безпека технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва, стан засобів колективного та індивідуального захисту, що використовуються працівником, а також санітарно-побутові умови повинні відповідати вимогам законодавства.
При цьому, частиною другою статті 5 Закону № 2694-XII передбачено, що під час укладання трудових договорів (крім трудового договору про дистанційну роботу, про надомну роботу) роботодавець повинен поінформувати працівника під розписку про умови праці та про наявність на його робочому місці небезпечних і шкідливих виробничих факторів, які ще не усунуто, можливі наслідки їх впливу на здоров’я та про права працівника на пільги і компенсації за роботу в таких умовах відповідно до законодавства і колективного договору та з урахуванням особливостей спрощеного режиму регулювання трудових відносин, визначеного главою III-Б Кодексу законів про працю України.

Враховуючи наведене, подати в складі тендерної пропозиції запитуваний умовами тендерної документації «…документ (акт, або довідку, або інший документ) щодо вивчення матеріалів атестації робочих місць Учасника за умовами праці, виданий територіальним органом управління Держпраці або проектною та науково-дослідною організацією або технічною інспекцією праці профспілок щодо керівника робіт (відповідно до займаної посади на підприємстві Учасника), маляра, інженера – проектувальника. Такий документ повинен містити рівні потенційно небезпечних виробничих факторів на робочих місцях. Підтвердити факт проведення контролю (перевірки) Держпраці за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці, правильністю застосування списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (461-2016-п), Списків виробництв, робіт, цехів, професій і посад, зайнятість працівників в яких дає право на щорічні додаткові відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці (1290-97-п), Переліку виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими умовами праці, робота в яких дає право на скорочену тривалість робочого тижня (163-2001-п), Переліків робіт із особливо шкідливими і особливо важкими та шкідливими і важкими умовами праці, на яких встановлюється підвищена оплата праці, та інших нормативно-правових актів, відповідно до яких надаються пільги та компенсації працівникам за роботу із шкідливими умовами праці (шляхом листа від Держпраці, або іншого документального засвідчення проведення такого контролю (перевірки)» не зможе жоден із учасників Процедури закупівлі, у тому числі Скаржник, оскільки підтвердити «…наявність шкідливих та небезпечних умов праці на об’єкті» Замовника уповноважений на те орган матиме можливість лише виключно з моменту виходу працівників переможця (у розумінні Закону № 922-VIII) на об’єкт Замовника з метою надання запитуваних послуг по даній Процедурі закупівлі на підставі укладеного договору про закупівлю.

На підставі викладеного можна зробити висновок, що Замовником при підготовці тендерної документації не враховано норми чинного законодавства України, умови якої містять дискримінаційний підхід, що обмежує конкуренцію серед учасників, зокрема Скаржника.

За таких умов, участь в Процедурі закупівлі не зможе прийняти жоден із суб’єктів господарювання, в тому числі Скаржник, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, в тому числі і по відношенню до Скаржника.

Аналогічне рішення було розглянуто Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель на користь Скаржника за № 6426-р/пк-пз від 10.04.2024 (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-03-25-009838-a).

Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги пунктів 1 та 4 частини 1, частини 4 та 5 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону № 922-VIII з урахуванням Особливостей, якими забороняється будь-яка дискримінація та обмеження права на участь у публічних закупівлях щодо учасників, в тому числі щодо Скаржника.

Просимо Комісію розглянути питання щодо внесення змін до тендерної документації, а саме до пункту 6 розділу 3 Додатку 1 до тендерної документації, та зобов’язати Замовника внести відповідні зміни шляхом видалення вимоги щодо надання в складі тендерної пропозиції «…документу (акту, або довідки, або іншого документу) щодо вивчення матеріалів атестації робочих місць Учасника за умовами праці, виданий територіальним органом управління Держпраці або проектною та науково-дослідною організацією або технічною інспекцією праці профспілок щодо керівника робіт (відповідно до займаної посади на підприємстві Учасника), маляра, інженера – проектувальника. Такий документ повинен містити рівні потенційно небезпечних виробничих факторів на робочих місцях. Підтвердити факт проведення контролю (перевірки) Держпраці за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці, правильністю застосування списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (461-2016-п), Списків виробництв, робіт, цехів, професій і посад, зайнятість працівників в яких дає право на щорічні додаткові відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці (1290-97-п), Переліку виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими умовами праці, робота в яких дає право на скорочену тривалість робочого тижня (163-2001-п), Переліків робіт із особливо шкідливими і особливо важкими та шкідливими і важкими умовами праці, на яких встановлюється підвищена оплата праці, та інших нормативно-правових актів, відповідно до яких надаються пільги та компенсації працівникам за роботу із шкідливими умовами праці (шляхом листа від Держпраці, або іншого документального засвідчення проведення такого контролю (перевірки)».

Як доказ порушення права Скаржника на участь у Процедурі закупівлі надаємо:
- Лист Управління інспекційної діяльності у Чернівецькій області Південно-Західного Міжрегіонального Управління Державної служби з питань праці №ПЗ/2/2971-23 від 07.07.2023;
- Постанову Кабінету Міністрів України від 01 серпня 1992 р. № 442 «Про Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці»;
- Закон України «Про охорону праці» від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 6
Номер: 6cb5bbd08b854da6800f58f2f5def46b
Заголовок пункту скарги: Технічні характеристики, пункт 9 розділу 3 Додатку 1
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Відповідно до пункту 1 розділу 3 тендерної документації зазначено, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Учасник відповідно до вимог цієї тендерної документації повинен надати у складі тендерної пропозиції, зокрема, інформацію та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям відповідно до п. 1 Додатку 1 до тендерної документації.
Додаток 1 до тендерної документації містить перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції.
3. Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі.
Документальне підтвердження відповідності технічним, якісним, кількісним вимогам предмета закупівлі:
9. Для підтвердження технічних вимог та розрахунків ціни Учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції розрахунок вартості робіт у формі кошторисної документації (пропечатану та підписану Учасником і підписом та печаткою сертифікованого інженерапроектувальника у частині кошторисної документації у форматі pdf та smt13 (або іншому аналогічному форматі сумісному з форматом smt13)) у складі:
- Локальний кошторис;
- Відомість ресурсів до локального кошторису;
- Відомість ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку вартості;
- Підсумкову відомість ресурсів;
-Договірна ціна (тверда) (відповідно до КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва» по формі Додатку 30 до Настанови (пункт 5.2));
- Дефектний акт.
Кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з ризиком/інфляційними процесами кошторисною документацією не передбачаються Учасником.

Слід зазначити, що чинним законодавством України передбачено, що кошторисна документація розраховується на підставі Кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджена Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281.

Відповідно до Наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» затвердити кошторисні норми України у будівництві, що додаються.
Кошторисні норми України у будівництві:
1. Настанова з визначення вартості будівництва;
2. Настанова з визначення вартості проектних, науково-проектних, вишукувальних робіт та експертизи проектної документації на будівництво.
Відповідно до пункту 1.1 Кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва» (далі – Настанова), ця Настанова визначає основні правила застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення у будівництві для визначення вартості нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту будинків, будівель і споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури, а також реставрації пам’яток архітектури та містобудування (далі – будівництво).
1.2. У цій Настанові терміни вживаються у такому значенні, зокрема, будівельні роботи – будівельні, монтажні, ремонтно-будівельні, реставраційно-відновлювальні та пусконалагоджувальні роботи.
Ця Настанова є обов’язковою для визначення вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії (далі – державні кошти). Застосування цієї Настанови при будівництві об’єктів із залученням інших джерел фінансування обумовлюється договором.

Відповідно до підпункту 4.1 пункту 4 розділу 1 тендерної документації назва предмета закупівлі Код національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 77220000-8 – Послуги з просочування деревини (Проведення вогнезахисної обробки (просочення) дерев’яних конструкцій горищних приміщень будівлі КНП «ЦПМСД «Русанівка» за адресою: м. Київ, вул. Ентузіастів, 13-а).

Просимо звернути увагу, що Наказ Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві»
не поширюється на надання послуг, в тому числі, на послуги з проведення вогнезахисної обробки (просочення) дерев’яних конструкцій горищних приміщень будівлі.

На підставі викладеного можна зробити висновок, що Замовником при підготовці тендерної документації не враховано норми чинного законодавства України, умови якої містять дискримінаційний підхід, що обмежує конкуренцію серед учасників, зокрема Скаржника.

Аналогічне рішення було розглянуто Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель на користь Скаржника за № 13433-р/пк-пз від 07.08.2024 (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-07-24-010845-a) та за № 8732-р/пк-пз від 17.05.2024 (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-03-25-009838-a).

Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги пунктів 1 та 4 частини 1, частини 4 та 5 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону № 922-VIII з урахуванням Особливостей, якими забороняється будь-яка дискримінація та обмеження права на участь у публічних закупівлях щодо учасників, в тому числі щодо Скаржника.

Просимо Комісію розглянути питання щодо внесення змін до тендерної документації, а саме до пункту 9 розділу 3 Додатку 1 до тендерної документації ї, та зобов’язати Замовника внести відповідні зміни шляхом видалення наступної вимоги «…Для підтвердження технічних вимог та розрахунків ціни Учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції розрахунок вартості робіт у формі кошторисної документації (пропечатану та підписану Учасником і підписом та печаткою сертифікованого інженерапроектувальника у частині кошторисної документації у форматі pdf та smt13 (або іншому аналогічному форматі сумісному з форматом smt13)) у складі:
- Локальний кошторис;
- Відомість ресурсів до локального кошторису;
- Відомість ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку вартості;
- Підсумкову відомість ресурсів;
-Договірна ціна (тверда) (відповідно до КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва» по формі Додатку 30 до Настанови (пункт 5.2));
- Дефектний акт.
Кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з ризиком/інфляційними процесами кошторисною документацією не передбачаються Учасником».

Як доказ порушення права Скаржника на участь у Процедурі закупівлі надаємо:
- Наказ Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021
№ 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві».
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації