• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 4

Дизельне паливо, код за ДК 021:2015-09130000-9 Нафта і дистиляти (Номенклатурна позиція товару 09134200-9 - Дизельне паливо).

Торги відмінено

216 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 080.00 UAH
Період оскарження: 21.08.2024 14:22 - 03.10.2024 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: f638f506f5684fd588cb54bd502ee568
Ідентифікатор запиту: UA-2024-08-21-006740-a.b2
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 23.09.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 16.09.2024 13:26
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 25.09.2024 17:19
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 25.09.2024 17:19
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: a65fdd52922d476b93d9d8a069a18684
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації умову яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник встановив вимогу щодо наявності у учасників Документального підтвердження правомірності використання торгової марки чи бренду та органом оскарження прийняте Рішення №14758-р/пк-пз від 03.09.2024 року, згідно до якого Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про поруш
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Невиконання рішення органу оскарження
Тип порушення: Невиконання рішення органу оскарження
Опис суті пункту скарги: Посилання на прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника:
21.08.2024 року, у закупівлі за ідентифікатором UA-2024-08-21-006740-a, за предметом Дизельне паливо, код за ДК 021:2015-09130000-9 Нафта і дистиляти (Номенклатурна позиція товару 09134200-9 - Дизельне паливо), Замовником було опубліковано тендерну документацію, яка містить дискримінаційні умови, які обмежують ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІНТЕРФЕРЕНЦ СИСТЕМ», в праві на участь, а також зазначена тендерна документація складена з порушенням пункту 29 Особливостей.
24.08.2024 року через електронну систему закупівель Скаржником була подана скарга від 24.08.2024 року щодо порушення Замовником порядку проведення процедури закупівлі, в якій Замовник встановив вимоги, які обмежують Скаржника в праві на участь, оскільки Замовник встановив серед інших, вимогу в частині частини 3. Скарги за ідентифікатором UA-2024-08-21-006740-a.c1, яка дозволяє взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які зможуть надати договір саме Документально підтвердити правомірность використання торгової марки чи бренду.
11.09.2024 року, у відповідній закупівлі за ідентифікатором UA-2024-08-21-006740-a, Замовником було внесені зміни до тендерної документації (Додатку № 3 до тендерної документації), які можуть бути оскаржені відповідно до абзацу 2 пункту 59 Особливостей, відповідно до якого скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися протягом чотирьох днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але не пізніше ніж за три дні до встановленого на момент прийняття такого рішення, дії чи бездіяльності замовника кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Кінцевий строк подання пропозиції до 16.09.2024 00:00, що свідчить про підставу Скаржника подання скарги на умови тендерної документації в частині бездіяльності Замовника та порушення своїх прав в частині наявності дискримінаційної вимоги у тендерній документації яка не була виключена за рішенням №14758-р/пк-пз від 03.09.2024, що була оскаржена у скарзі за ідентифікатором UA-2024-08-21-006740-a.c1, в праві на участь, а також зазначена тендерна документація складена з порушенням пункту 29 Особливостей.
ІІ. Обґрунтування наявності у суб'єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи;
ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІНТЕРФЕРЕНЦ СИСТЕМ» (далі – Скаржник) планує прийняти участь у закупівлі, в якій подано цю Скаргу.
Скаржник вважає, що Замовником порушено його права, як учасника закупівлі, закріплені в статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», в тому числі щодо обов’язку Замовника дотримуватись принципу недискримінації учасників.
Також, Замовником порушено положення абзацу 1 пункту 29 Особливостей та положення статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
В пункті 31 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель;

1. Про невиконання рішенням Комісії АМКУ UA-2024-08-21-006740-a.c1 за результатом розгляду скарги за ідентифікатором UA-2024-08-21-006740-a.c1:


1.1.В редакції від 21.08.2024 року Додатку 3 до ТД Замовник встановив вимогу, щодо наявності у учасників Документального підтвердження правомірності використання торгової марки чи бренду:

«Учасник повинен документально підтвердити правомірність використання торгової марки чи бренду»

Комісією АМКУ Рішенням №14758-р/пк-пз від 03.09.2024 за результатом розгляду скарги за ідентифікатором UA-2024-08-21-006740-a.c1 прийнято рішення в частині 3 відповідної Скарги щодо усунення невідповідностей шляхом внесення змін до Документації в частині встановлення вимоги яка суперечить положенням п. 29 Особливостей.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.


В пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимога щодо надання у складі Пропозиції документів, що підтверджують право використання ним торгової марки чи бренду – є дискримінаційною та такою, що обмежує Скаржника в праві на участь.
Вимагаючи надання у складі пропозиції документальне підтвердження наявності права у Учасника на використання об’єктів права інтелектуальної власності в частині торгової марки чи бренду - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі", зокрема "недискримінація учасників".
Скаржник, як постачальник палива, не має ліцензійного договору на використання об’єктів інтелектуальної власності (торгової марки, яка зображена на АЗС та скретч-карті/талони на отримання палива на АЗС), проте має партнерські договори, які дозволяють йому здійснювати продаж палива (талонів) для потреб Замовників через мережі АЗС партнерів.
При цьому відповідно до положень Господарського кодексу України, кожен суб’єкт господарювання вільний у виборі способів і методів господарювання, місця ведення господарської діяльності. У стислі строки, які надані для підготовки участі у торгах, нафтотрейдери не мають змогу змінити спосіб господарювання аби виконати ці дискримінаційні вимоги, щодо наявності в учасника ліцензійного договору на використання об’єктів права використання торгових марок.
Для введення господарської діяльності з постачання палива ТОВ «ТД «ІФС», відсутність права на використання торгових марок, зазначених на талонах не перешкоджає виконувати свої зобов’язання за договорами, укладеними за результатом аналогічних закупівель.
Встановлюючи відповідні вимоги Замовник обмежує конкуренцію та встановлює надмірні додаткові вимоги, які не впливають на постачання палива.
Скаржник не використовує торгові марки, які нанесені на талони, оскільки Скаржник не емітує та не виготовляє талони на пальне.

Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржника, у мережі АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Документальне підтвердження/докази:
(Додаток 2: Скаржник надає копії партнерського договору, укладеного з емітентом талонів - власником мережі АЗС БРСМ-Нафта (договір № ДГ-0006994 від 05.10.2023 р) та зразки талонів:
На умовах договору № ДГ-0006994 від 05.10.2023 р: В порядку та на умовах, визначених цим Договором, Продавець зобов'язується передати Покупцю бланки-дозволи та/або електронні паливні картки, які надають право на здійснення заправки паливно-мастильними матеріалами автотранспорту Покупця або контрагентів Покупця на АЗС, вказаних на сайті: www.brsm-nafta.com, а Покупець зобов'язується приймати та оплачувати бланки-дозволи їх номіналом та/або поповнювати електронні паливні картки на бажану кількість/суму отримання паливно-мастильних матеріалів (далі - ПММ).
1.2.1. бланк-дозвіл (талони) - спеціальний документ, який має встановлену Продавцем форму, зміст, ступінь захисту, строк дії, порядковий номер, тощо, та дозволяє його пред’явнику отримувати на АЗС Продавця ПММ відповідного найменування, марки та у кількості, що зазначені у ньому. Бланк-дозвіл видається Продавцем на умовах, передбачених цим Договором. Бланк-дозвіл за цим Договором не є спеціальним платіжним засобом (платіжною карткою) у розумінні Закону України «Про платіжні системи та переказ грошей в Україні», призначений виключно для підтвердження повноважень представників Покупця на отримання ПММ, є засобом одноразового використання, що забезпечує систему безготівкового відпуску ПММ в мережі АЗС Продавця;
Додаток 3: Зразки талонів емітовані мережею АЗС БРСМ-нафта;))
На виконання абз. 2 п. 59 Особливостей Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися протягом чотирьох днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але не пізніше ніж за три дні до встановленого на момент прийняття такого рішення, дії чи бездіяльності замовника кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: cc12ec1bf40b4f258ff409482af78719
Ідентифікатор запиту: UA-2024-08-21-006740-a.c1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 03.09.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 27.08.2024 17:06
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 05.09.2024 19:03
Дата виконання рішення Замовником: 01.10.2024 11:16
Коментар замовника щодо усунення порушень: Відповідно до рішення АМКУ №14758-р/пк-пз від 03.09.2024 всі зміни внесено в документацію до закупівлі.
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 24c5ac8d8e384b42ad8ddd165b8bee5c
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати паливо з вмістом сірки 10 мг/кг та надати паспорт якості на Дизельне паливо, який повинен містити інформацію про місце (адреса) відбирання проби, що суперечить національному стандарту до Дизельного палива ДС
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 1.1. В Додатку № 3 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати паливо з вмістом сірки 10 мг/кг та надати паспорт якості на Дизельне паливо, який повинен містити інформацію про місце (адреса) відбирання проби, що суперечить національному стандарту до Дизельного палива ДСТУ 7688:2015:

«Дизельне паливо, відповідність ДСТУ 7688:2015, цетанове число 51,вміст сірки10 мг/кг.»

«Учасник процедури закупівлі повинен надати в складі своєї тендерної пропозиції:
Для підтвердження якості Товару Учасники повинні надати дійсні копії паспортів якості на Дизельне паливо.
Документ про якість (паспорт якості) повинен містити:
- дату видачі і номер документа;
- назву, марку;
- назву підприємства-виробника або імпортера, або розповсюджувача, його адресу;
- дату виготовлення ;
- дату відбирання проби та дату проведення випробування;
- місце (адреса) відбирання проби;
- гарантійний термін зберігання;
- нормативні значення та фактичні результати випробувань, що підтверджують відповідність партії вимогам;
- посилання на методи випробувань;
- номер партії (резервуара);
- підпис уповноваженої особи виробника або його уповноваженого представника, або імпортера, або розповсюджувача, завірені печаткою за її наявності.»

Замовник визначає дискримінаційні обмежувальні вимоги до учасників, що суперечать вимогам національному стандарту до Дизельного палива ДСТУ 7688:2015 Паливо дизельне Євро. Технічні умови та Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив в частині встановленні вимог:
- до вмісту сірки виключно 10 мг/кг;
- зазначення в паспорті якості на Дизельне паливо інформацію про місце (адреса) відбирання проби.

В абзаці 2 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Такі вимоги суперечать національному стандарту до Дизельного палива, відповідно до якого якість Товару повинна відповідати ДСТУ 7688:2015 Паливо дизельне Євро. Технічні умови та Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив.

Відповідно до ДСТУ 7688:2015 "ПАЛИВО ДИЗЕЛЬНЕ ЄВРО.Технічні умови" встановлено, зокрема, що цей стандарт розроблено з метою забезпечення впровадження та застосування Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 927.
Відповідно до пункту 9 Технічного регламенту документ про якість (паспорт якості) має містити таку інформацію:
- дату видачі й номер документа;
— позначення цього стандарту;
— познаку дизельного палива відповідно до 3.3;
— торгову марку (товарний знак) підприємства-виробника (за наявності), його назву та повну
адресу;
— назву та повну адресу постачальника (за наявності);
— дату виготовлення дизельного палива;
— дату відбирання проби та дату проведення випробування;
— показники якості дизельного палива, їх нормативні значення згідно з цим стандартом,
нормативні значення згідно з Технічним регламентом і фактичні результати випробування;
— позначення нормативних документів на методи випробування згідно з цим стандартом;
— національний знак відповідності, який підтверджує відповідність дизельного палива вимогам Технічного регламенту;
— відомості щодо декларації про відповідність;
— знак відповідності згідно з ДСТУ 2296 (в разі проведення сертифікації);
— номер партії (резервуара);
— інформацію про вид та кількість добавок (присадок);
— підпис начальника відділу технічного контролювання або керівника лабораторії, який
виконує функції відділу, або уповноваженої особи, завірений печаткою.
Відповідно до розділу 11 ГАРАНТІЇ ВИРОБНИКА встановлено:
11.1 Виробник гарантує відповідність якості дизельного палива вимогам цього стандарту в разі дотримання вимог щодо транспортування та зберігання.
11.2 Гарантійний термін зберігання дизельного палива — 1 рік від дати його виготовлення.
Технічним регламентом встановлені у п. 9 обов’язкові реквізити Паспорта якості на Товар, при цьому відомості про «- місце (адреса) відбирання проби;» - не відносяться до обов’язкових реквізитів відповідного документа про якість.

Звертаємо увагу, що відповідно до Технічного регламенту та ДСТУ 7688:2015 інформація про адресу (місце) відбирання проби – не є обов’язковим реквізитом, а отже встановлення відповідної вимоги суперечить п. 29 Особливостей, оскільки національним стандартом України не передбачена наявність такої інформації у паспортах якості на паливо.
Також така інформація відсутня у Паспорті якості на Дизельне палива Скаржника, що свідчить про наявність дискримінаційної вимоги у тендерній документації Замовника, що суперечить статті 5 ЗУ «Про публічні закупівлі».


ЩОДО ВМІСТУ СІРКИ в кількості 10 мг/кг.

Згідно абз. 2 п. 13 Технічного регламенту Дизельне паливо повинно відповідати вимогам, наведеним у додатку 3 до цього Технічного регламенту.
Відповідно до Додатку 3 до Технічного регламенту:
Додаток 3
до Технічного регламенту
ВИМОГИ
щодо характеристик дизельного палива
Назва показника Одиниця виміру Значення норм за екологічним класом
Євро3 Євро4 Євро5
Вміст сірки міліграмів на один кілограм не більше 350 не більше 50 не більше 10
Температура спалаху в закритому тиглі градусів не нижче 40 не нижче 55 не нижче 55
Фракційний склад - 95 відсотків об’ємних переганяється при температурі -“- не вище 360 не вище 360 не вище 360
Масова частка полі-циклічних ароматичних вуглеводнів відсотків не більше 11 не більше 11 не більше 8
Цетанове число: одиниць
дизельного палива літнього не менше 51 не менше 51 не менше 51
дизельного палива зимового не менше 49 не менше 49 не менше 49
дизельного палива арктичного не менше 48 не менше 48 не менше 48
Гранична температура фільтрованості: градусів
дизельного палива літнього не вище мінус 5 не вище мінус 5 не вище мінус 5
дизельного палива зимового не вище мінус 20 не вище мінус 20 не вище мінус 20
дизельного арктичного палива не вище мінус 30 не вище мінус 30 не вище мінус 30
Змащувальна здатність (діаметр плями зносу при температурі 60 оС) мікрометрів не більше 460 не більше 460 не більше 460
Об’ємна частка метилових/етилових естерів жирних кислот: відсотків
для дизельних палив В0 0 0 0
для дизельних палив В5 не більше 5 не більше 5 не більше 5
для дизельних палив В7 понад 5 та не більше 7 понад 5 та не більше 7 понад 5 та не більше 7
__________
Примітка.
1. Об’ємна частка метилових/етилових естерів жирних кислот визначається у разі їх додавання до дизельного палива.
2. При температурі навколишнього природного середовища нижче мінус 20 оС не рекомендовано використання в дизельному паливі метилових/етилових естерів жирних кислот.


Вимога до Товару «Дизельне паливо, відповідність ДСТУ 7688:2015, цетанове число 51,вміст сірки10 мг/кг.» - суперечить ВИМОГАМ щодо характеристик дизельного палива згідно Технічного регламенту в частині встановленні обмеження щодо показника «вмісту сірки» в кількості виключно 10 мг/кг, тоді як вищезазначеними вимогами такий показник повинен бути не більше 10 міліграмів на один кілограм, що свідчить про наявність обмежувальної вимоги тендерної документації, що суперечить вимогам п. 29 Особливостей.
Згідно паспорту якості на Товар Дизельне паливо який може запропонувтаи Скаржник, вміст сірки становить 8,4 мг/кг.


Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 044036d62edb4bdfa3b910e22dd0af9a
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати паливні карти.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 1.2. В Додатку № 3 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати паливні карти:
«копію лабораторно підтвердженого паспорту якості на кожен вид товару, що є предметом закупівлі, довідка в довільній формі за підписом уповноваженої особи Учасника, про обов’язок Учасника дотримуватися вимог із захисту довкілля при постачанні товарів, що є предметом закупівлі, довідка в довільній формі за підписом уповноваженої особи Учасника про перелік діючих АЗС Учасника, із зазначенням її місцем розташування, на території Авангардівської територіальної громади, на яких Замовник матиме можливість користуватися паливними картками, виданими Учасником та здійснювати заправку на кожен вид товару, гарантійний лист за підписом уповноваженої особи Учасника про можливість здійснення заправки автомобілів Замовника на кожен вид товару по паливним карткам. До гарантійного листа додається зразок паливної картки, по яким буде здійснюватися заправка.»
«Розташування АЗС, на яких буде здійснюватись заправка автотранспорту, де Замовник матиме можливість користуватися паливними картками, виданими Учасником – найближча з них має розташовуватись на відстані не більше 5,0 км від адреси Замовника (Одеська область, Одеський район, смт Хлібодарське, вул. Маяцька дорога, буд.22) та повинна обслуговувати автомобілі підприємства.»
«Термін дії паливних карток повинен бути достатнім для належного виконання договірних зобов’язань.»
«У випадку обміну Учасником (Постачальником) паливних карток, старого зразку на паливні картки, нового зразку, останній повинен письмово повідомити про це Замовника у термін не менше ніж за один місяць до дати закінчення дії паливних карток, старого зразку та провести такий обмін в обумовлений із Замовником термін трьох днів.
Паливні картки виготовляються за рахунок Учасника»
Замовник встановлює обмежувальну умову щодо можливості взяти участь у закупівлі лише тим учасникам, які мають впроваджену на АЗС систему здійснення відпуску палива не тільки за талонами, а також за паливними картками, чим нівелює можливість взяти участь у закупівлі учасникам, які можуть здійснити поставку палива за талонами.
Відповідно до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України (далі - Інструкція):
Талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
Варто зазначити, що згідно до пункту 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Тобто, Замовник оголосив закупівлю, предметом якої є паливо (Товар). Встановлюючи дискримінаційні вимоги щодо засобів відпуску пального з АЗС – замовник обмежує коло потенційних учасників, які здійснюють постачання палива за талонами та надає можливість брати участь у процедури закупівлі лише учасникам, які мають впроваджену систему обліку та видачі палива за паливними картами.
Мережу АЗС, яку пропонує Скаржник на вимогу Документації Замовника, не впроваджено та не передбачено наявність в обігу здійснення відпуску палива за паливними картами, а тільки впроваджено облік талонів на паливо.
Вважаємо, що зазначена умова тендерної документації обмежує в праві на участь тих учасників, які мають можливість здійснювати відпуск палива за талонами (бланками-дозволами).
Замовник не обґрунтовано встановлює дискримінаційну вимогу до учасників, яка не має відношення та не впливає на постачання Товару.
Відповідно до абз. 2 п. 29 Особливостей у разі здійснення закупівель для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Згідно тендерної документації Замовника, закупівлі оголошена на придбання Товару:
Дизельне паливо, код за ДК 021:2015-09130000-9 Нафта і дистиляти (Номенклатурна позиція товару 09134200-9 - Дизельне паливо).
Замовник не обґрунтовано встановлює дискримінаційну вимогу до учасників, яка не має відношення та не впливає на постачання Товару (Дизельного палива).

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 4bc7322ee0c1491b8677c5bcc532f17e
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу, щодо наявності у учасників Документального підтвердження правомірності використання торгової марки чи бренду;
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.1. В Додатку 3 до ТД Замовник встановив вимогу, щодо наявності у учасників Документального підтвердження правомірності використання торгової марки чи бренду:

«Учасник повинен документально підтвердити правомірність використання торгової марки чи бренду»

Вимога щодо надання у складі Пропозиції документів, що підтверджують право використання ним торгової марки чи бренду – є дискримінаційною та такою, що обмежує Скаржника в праві на участь.
Вимагаючи надання у складі пропозиції документальне підтвердження наявності права у Учасника на використання об’єктів права інтелектуальної власності в частині торгової марки чи бренду - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі", зокрема "недискримінація учасників".
Скаржник, як постачальник палива, не має ліцензійного договору на використання об’єктів інтелектуальної власності (торгової марки, яка зображена на АЗС та скретч-карті/талони на отримання палива на АЗС), проте має партнерські договори, які дозволяють йому здійснювати продаж палива (талонів) для потреб Замовників через мережі АЗС партнерів.
При цьому відповідно до положень Господарського кодексу України, кожен суб’єкт господарювання вільний у виборі способів і методів господарювання, місця ведення господарської діяльності. У стислі строки, які надані для підготовки участі у торгах, нафтотрейдери не мають змогу змінити спосіб господарювання аби виконати ці дискримінаційні вимоги, щодо наявності в учасника ліцензійного договору на використання об’єктів права використання торгових марок.
Для введення господарської діяльності з постачання палива ТОВ «ТД «ІФС», відсутність права на використання торгових марок, зазначених на талонах не перешкоджає виконувати свої зобов’язання за договорами, укладеними за результатом аналогічних закупівель.
Встановлюючи відповідні вимоги Замовник обмежує конкуренцію та встановлює надмірні додаткові вимоги, які не впливають на постачання палива.
Скаржник не використовує торгові марки, які нанесені на талони, оскільки Скаржник не емітує та не виготовляє талони на пальне.

Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржника, у мережі АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним
стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: f0db782f62584ede90f86ff53fe77804
Заголовок пункту скарги: 4. Вилучити із тендерної документації встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть надати ліцензію на роздрібну торгівлю пальним у кожній області України, що суперечить п. 29 Особливостей в частині наявності у учасників матеріально-технічної бази;
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.4. В Додатку № 3 до ТД Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть надати ліцензію на роздрібну торгівлю пальним у кожній області України, що суперечить п. 29 Особливостей в частині наявності у учасників матеріально-технічної бази:

«Надати ліцензію на роздрібну торгівлю пальним на АЗС, що пропонується Замовнику у переліку тендерної пропозиції, а у разі її відсутності – дублікат або копію рішення органу ліцензування про видачу відповідної ліцензії.»
З урахуванням вимоги в частині надання у складі пропозиції учасником Переліку АЗС згідно вимоги:
«Учасник повинен забезпечити відпуск пального на автозаправній станції, що знаходяться у його власності та/або оренді та/або партнерського договору та/або договору зберігання у кожній області України. Надати у складі пропозиції довідку в довільній формі про наявність та перелік (автозаправних станцій) АЗС із зазначенням адреси місцезнаходження у кожній області України, на яких можуть використовуватися талони. Виключенням можуть бути Автономна Республіка Крим, Донецька, Луганська і Херсонська області. На підтвердження Учасник надає відповідну довідку.»

Отже, згідно вимог Замовника учасники закупівлі повинні надати ліцензію на роздрібну торгівлю пальним на АЗС у кожній області України, що є дискримінаційною, обмежувальною та суперечить п. 29 Особливостей, в частині наявності МТБ учасників.
В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Вимагаючи від учасників наявність ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасники, які мають ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, що передбачена законодавством для власників/орендарів АЗС, оскільки видається на кожне місце роздрібної торгівлі згідно ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
Відповідно до статті 15 зазначеного Закону - Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об’єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об’єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
акт вводу в експлуатацію об’єкта або акт готовності об’єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об’єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об’єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.
Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об’єкта.
Тобто, Скаржник, не маючи права на використання об’єктів АЗС, не має права на отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним з АЗС партнера.
Відповідно до ст.15 Закону № 418 - суб'єкти господарювання отримують ліцензії на право оптової торгівлі та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним – одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб'єкта господарювання або місцезнаходження постійного представництва.
Відповідно до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" здійснення господарської діяльності з роздрібної торгівлі пальним передбачає продаж або відпуск пального з автозаправної станції / автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції / газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки.
Зазначена умова тендерної документації носить обмежувальний характер, в тому числі, враховуючи у ІНДИВІДУАЛЬНУ ПОДАТКОВУ КОНСУЛЬТАЦІЮ від 24.07.2019 № 3422/6/99-99-12-02-02-15/ІПК – в якій податковий орган підтвердив, що діяльність з продажу талонів на пальне не потребує отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним.
У разі, якщо суб’єкт господарювання здійснює операції лише з талонами та/або смарт-картками на пальне, без реалізації пального в розумінні п. п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, при цьому договором передбачено постачання талонів (карток), як торгівельної послуги на отримання палива, то за такими операціями суб’єкту господарювання не потрібно реєструватись платником акцизного податку з реалізації пального, об’єкт оподаткування акцизним податком при цьому не виникатиме. (https://dp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/491049.html).
Варто звернути увагу, що предметом даної закупівлі є: «Дизельне паливо, код за ДК 021:2015-09130000-9 Нафта і дистиляти (Номенклатурна позиція товару 09134200-9 - Дизельне паливо).»
Також, умовами Проекту договору передбаченими Додатком № 5 до ТД визначено:
п. 1.3. Відпуск Товару з АЗС здійснюється за довірчими документами (талони/ скретч-картки/бланки дозволу) на отримання Товару відповідно «Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами», затверджених Постановою Кабінету Міністрів України № 1442 від 20.12.1997 р.
5.2. Місце отоварення талонів/скретч-карток/бланків-дозволу – АЗС мережі __________
5.3. Передача Покупцю Товару за цим Договором здійснюється на АЗС шляхом заправки автомобілів Покупця при пред’явленні довіреними особами Покупця талону/скретч-картки/бланку-дозволу.

Продаж талонів (скретч-карток), відповідно до процитованих вище норм законодавства, не передбачає отримання ліцензій на роздрібну торгівлю пальним.
Замовник встановлює обмежувальну умову щодо наявності АЗС учасника у кожній області України - не створює конкурентного середовища для закупівлі даного виду товару.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржника, у мережі АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір, за наступними адресами за вимогами щодо місцезнаходження АЗС на території Авангардівської територіальної громади та в частині вимоги, що найближча з них має розташовуватись на відстані не більше 5,0 км від адреси Замовника (Одеська область, Одеський район, смт Хлібодарське, вул. Маяцька дорога, буд.22) та повинна обслуговувати автомобілі підприємства за адресою:
Одеська область, Біляївський район, смт. Хлібодарське, автодорога Одеса-Кучурган (на м. Кишинів), 11км+980м,

Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановлює вимогу наявності АЗС у кожній області України .
Також, варто звернути увагу, що В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
З урахуванням вищезазначеного, Скаржник вимагає виключити вимогу тендерної документації в частині:
- надати ліцензію на роздрібну торгівлю пальним на АЗС у кожній області України.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 5
Номер: a205a3a507dd40e7a04ac51010c29534
Заголовок пункту скарги: 6. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо терміну дії талонів, який повинен не менше 12 місяців з моменту їх отримання.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 2. Про суперечливі умови тендерної документації:

2.1. В Додатку № 3 до ТД: Замовником встановлено вимогу щодо терміну дії талонів, який повинен не менше 12 місяців з моменту їх отримання:

«Учасник повинен забезпечити поставку товару у талонах (термін дії не менше дванадцяти місяців з моменту їх отримання), відповідно до потреб Замовника.»

При цьому, варто звернути увагу на той факт, що Згідно Проекту договору, опублікованого Замовником у Додатку № 4 до ТД визначено у пункті 5.1. Строк поставки Товару: «Строк поставки товару до 01.10.2024 року здійснюється з моменту підписання Сторонами Договору та протягом 20 календарних днів з моменту отримання замовлення від Замовника. Місце передачі талонів - 67667, Одеська область, Одеський район, смт Хлібодарське, вул. Маяцька дорога, буд.22.» та пунктом 11.1. Проекту договору визначено строк дії Договору: «Цей Договір вважається укладеним і набирає чинності з моменту підписання та діє до 31.12.2024 р., але у будь-якому разі до повного виконання Сторонами своїх зобов’язань.»

Також, Замовником встановлено умови для учасників процедури закупівлі, оскільки встановлена вимога у п. 3.4. Розділі 1 тендерної документації в частині Строку постачання: «З дати укладання договору до 31.12.2024».

Отже, тендерна документація Замовника містить суперечливі умови в частині терміну дії талонів, який повинен бути не менше дванадцяти місяців з моменту їх отримання, та в частині строку дії Договору про закупівлю Товару – до 31.12.2024 року та строку поставки Товару до 31.12.2024 року.

Відповідні вимоги тендерної документації та додатків до неї свідчать про неузгодженість вимог тендерної документації, в частині вимог згідно Проекту Договору про закупівлю згідно Додатку 5 до ТД та вимог Додатку № 3 до ТД Технічних, якісних та кількісні характеристик предмета закупівлі щодо строку поставки Товару та Термінів дії талонів - не менше дванадцяти місяців з моменту їх отримання.
Таке визначення наведено у п. 3 Інструкції № 281. Із цього тлумачення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених ПММ, які тимчасово зберігаються на АЗС. Відповідно до п. 17.1. Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені терміну дії талонів «не менше дванадцяти місяців з моменту їх отримання», Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
В ч. 1 ст. 3 Бюджетного кодексу України зазначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Згідно п. 38 Постанови КМУ від 28 лютого 2002 р. №228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», кошторис в бюджетних установах затверджується за загальним і спеціальним фондами на рік.
З огляду на вище описане, Замовник встановлює суперечливі вимоги тендерної документації в частині терміну дії талонів «не менше дванадцяти місяців з моменту їх отримання», що строк поставки Товару - до 31 грудня 2024 року та строк дії Договору до 31.12.2024 року. Як і бюджетний період закінчується 31 грудня 2024 року. Відповідно до чинного законодавства України Замовники здійснюють закупівлі згідно із затвердженим кошторисом та планують їх відповідно до потреб на поточний рік.


Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації