• Відкриті торги з особливостями
  • Мультилотова
  • КЕП
  • 2

Електрична енергія для об’єктів ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго». 6 лотів.

Завершена

131 581 049.60 UAH з ПДВ
мін. крок: 0% або 2 385.00 UAH
Період оскарження: 08.08.2024 17:28 - 07.09.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Тендерна документація містить дискримінаційні умови та суперечать нормам Закону України «Про публічні закупівлі»

Номер: f960faba2cec4e56b843ac7f227c4a15
Ідентифікатор запиту: UA-2024-08-08-011490-a.c2
Назва: Тендерна документація містить дискримінаційні умови та суперечать нормам Закону України «Про публічні закупівлі»
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Замовник Орган оскарження
Дата розгляду скарги: 27.08.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 19.08.2024 16:17
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 30.08.2024 12:59
Дата виконання рішення Замовником: 03.09.2024 10:56
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення АМКУ виконано.
Автор: ТОВ "ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ", Юрій В +380935956194 tender3@energyoperator.com.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: e6f0e721a07f49a5af2f3859121284ef
Заголовок пункту скарги: тендерна документація з урахуванням внесених до неї змін містить умови, які не відповідають чинному законодавству, є дискримінаційними, та такими, що, як наслідок, порушують права та охоронювані законом інтереси потенційних учасників закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно пункту 7 Розділу VI тендерної документації передбачено:
“На підставі положень статті 27 Закону України « Про публічні закупівлі» Учасник-Переможець по лотам № 1, 2 не пізніше дати укладання договору про закупівлю повинен внести забезпечення виконання договору в розмірі 3% від суми Договору.
Виконання зобов’язань по договору забезпечується банківською гарантією у паперовому вигляді.
Рівень Банківської установи повинен бути ВВВ та вище по шкалі українського національного рейтингу, затвердженого Постановою КМУ № 665 від 26.04.2007 року.
Банківська гарантія повинна бути оформлена відповідно до вимог постанови правління Національного банку України від 15.12.2004 № 639 «Про затвердження положення про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах» та обов’язково містити реквізити щодо назви закупівлі та її номеру на веб-порталі Уповноваженого органу.
Переможець торгів повинен надати забезпечення виконання договору не пізніше дати укладення договору про закупівлю.
У разі продовження договору про закупівлю переможець зобов’язується продовжити дію гарантії чи надати іншу гарантію як вид забезпечення виконання договору про закупівлю.
Строк дії банківської гарантії повинен перевищувати не менше ніж на один місяць строк дії договору про закупівлю.
Внесення змін до тексту гарантії принципалом, бенефіціаром, банком-гарантом, можливо тільки в частині продовження строку її дії, у зв’язку з продовженням строку виконання дії договору.
Повноваження особи, яка підписує банківську гарантію, повинні бути підтверджені відповідним документом.
Гарантія має передбачати лише можливість сплати всієї суми, на яку вона видана (часткові сплати-заборонені).
В тексті гарантії обов’язково повинно бути зазначено:
Зобов’язання Банку-гаранта сплатити Замовнику гарантійну суму єдиним платежем після отримання вимог Замовника без подання будь-яких інших документів або виконання будь-яких інших умов.
Умови гарантії не можуть бути змінені і вона не може бути припинена Банком-гарантом, в тому числі згідно із заявою Учасника, без згоди та погодження з Замовником, після її передавання / надсилання Замовнику.
Усі витрати, пов’язані з поданням забезпечення виконання договору, здійснюються за рахунок коштів учасника.
Замовник повертає забезпечення виконання договору про закупівлю після виконання учасником-переможцем договору, а також у разі визнання судом результатів процедури закупівлі або договору про закупівлю недійсними та у випадках, передбачених статтею 43 Закону, а також згідно з умовами, зазначеними в договорі, але не пізніше ніж протягом п’яти банківських днів з дня настання зазначених обставин.
Забезпечення виконання договору не повертається у разі, якщо учасник-переможець не виконав усі умови договору щодо строків.
Кошти, що надійшли як забезпечення виконання договору (у разі, якщо вони не повертаються), підлягають перерахуванню до відповідного бюджету, а у разі здійснення закупівлі юридичними особами (їхніми об’єднаннями) не за бюджетні кошти - перераховуються на рахунок таких юридичних осіб (їхніх об’єднань).”
Аналогічна умова міститься в пункті 16.3. проекту договору, що є додатком №5 до тендерної документації “Строк дії банківської гарантії повинен перевищувати не менше ніж на один місяць строк дії Договору, строк дії якого визначено пунктом 14.1 Договору”
Відповідно пункту 3 Розділу V тендерної документації:
“Учасник (Скаржник) самостійно несе всі витрати, пов’язані з підготовкою та поданням його тендерної пропозиції. Замовник у будь-якому випадку не є відповідальним за зміст тендерної пропозиції учасника та за витрати учасника на підготовку пропозиції незалежно від результату торгів.”
Відповідно пункту 2 Додатку 1 тендерної документації Форма тендерна пропозиція зазначено:
“Ми (Скаржник) самостійно відповідаємо за одержання будь-яких та/або всіх необхідних дозволів, ліцензій, сертифікатів, що необхідні для здійснення надання послуг, які пропонується постачати за Договором, та інших документів, пов’язаних із поданням пропозиції, та самостійно несемо всі витрати на їх отримання.”
Вважаємо, що наведені вище умови щодо строку дії забезпечення договору протягом строку, що перевищує строк дії договору, не відповідають чинному законодавству, а також принципу розумності зобов'язань.
Згідно з пунктами 1,4 частини 2 статті 27 Закону України “Про публічні закупівлі”, Замовник повертає забезпечення виконання договору про закупівлю, зокрема:
“1) після виконання переможцем процедури закупівлі/спрощеної закупівлі договору про закупівлю;
4) згідно з умовами, зазначеними в договорі про закупівлю, але не пізніше ніж протягом п’яти банківських днів з дня настання зазначених обставин.”
Відповідно до частини 1 статті 560 Цивільного кодексу України, за гарантією банк, інша фінансова установа (гарант) гарантує перед кредитором (бенефіціаром) виконання боржником (принципалом) свого обов'язку.
При цьому згідно з частиною 1 статті 631 Цивільного кодексу України строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов'язки відповідно до договору.
Тобто, виконання постачальником договору про закупівлю має відбутись саме у межах строку дії договору, а не протягом 1 місяця після спливу цього строку. У разі якщо постачальник порушить свої зобов’язання, які має виконати в межах строку дії договору, то настануть наслідки у вигляді сплати повної суми договірного забезпечення на користь Замовника за його вимогою.
Таким чином, строк дії банківської гарантії, який перевищує строк дії договору про закупівлю не менше ніж на 1 (один) місяць, не узгоджується зі строком дії договору, в межах якого Постачальник (Скаржник) має виконати свої зобов'язання, а також з пунктом 1 частини 2 статті 27 Закону України “Про публічні закупівлі”.
Виходячи з розміру очікуваної вартості Процедури закупівлі UA-2024-08-08-011490-a, розмір банківської гарантії (забезпечення виконання договору про закупівлю) 3% може складати по Лоту №1 - 2 502 906,00 грн, по Лоту №2 - 1 234 647,36 грн, разом по Лотам 1,2 - 3 737 553,36 грн.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які готові нести додаткові витрати, у тому числі виконувати умови банків щодо наявності відповідних сум на рахунку, сплати послуг банку, на надання банківської гарантії з безпідставно подовженим строком дії, не пов'язаним зі строком дії договору про закупівлю. Такий підхід є дискримінаційним по відношенню до суб'єктів господарювання, у тому числі Скаржника, та порушує його права законні інтереси.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Залишено без розгляду
КЕП

невідповідність тендерної документації чинному законодавству України

Номер: c94140ef17e649bf92b6188536ff4360
Ідентифікатор запиту: UA-2024-08-08-011490-a.a1
Назва: невідповідність тендерної документації чинному законодавству України
Скарга:
Причина: Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду: 14.08.2024 16:41
Автор: ТОВ "ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ОПЕРАТОР УКРАЇНИ", Юрій В +380935956194 tender3@energyoperator.com.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 5bbe58620ab341fcb64fbe9cc44b15f5
Заголовок пункту скарги: невідповідність тендерної документації чинному законодавству України
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 1) Згідно з підпунктом 3 пункту 3 Додатку №2 до Тендерної документації Замовником встановлено наступну вимогу:
“3.2. Інформації у формі довідки за довільною формою про те, що Учасник не має та не набував статусу «Дефолтний», відповідно до Розділу 1.7. «Невиконання зобов’язань» «Правил ринку», затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018р № 307 в редакції постанов НКРЕКП від 24.06.2019р № 1168 та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті ДП «НЕК «Укренерго» та/або інших відкритих джерелах інформації;”
Відповідно до частини 4 статті 22 Закону України “Про публічні закупівлі” (далі - Закон)
Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України “Про доступ до публічної інформації” та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Відповідно пункту 1.7.5. Правил ринку затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307: “На період існування статусу “Дефолтний” Адміністратор Розрахунків (НЕК “Укренерго”) вживає до такого учасника ринку такі заходи:
Публікує на офіційному вебсайті Адміністратора Розрахунків повідомлення про набуття
учасником ринку статусу “Дефолтний” із зазначенням дати набуття такого статусу;”

Тобто, дана інформація є публічною, та не може вимагатися Замовником у тендерній документації, оскільки порушує вимоги Закону.
Публічність даної інформації можна перевірити за посланням: https://ua.energy/perelik-uchasnykiv-rynku-yakym-nadano-status-pereddefoltnyj/, де вказано, що НЕК «УКРЕНЕРГО» публікує інформацію щодо учасників ринку, яким надано статус «Переддефолтний»/«Дефолтний» згідно з п.1.7.1 та п.1.7.4 Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307.
Помилковою вимогу про надання інформації щодо дефолтного та переддефолтного стану вважає й Антимонопольний комітет України (далі - Комітет), який надав обов’язкові для розгляду рекомендації Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України щодо вдосконалення вимог до учасників процедур закупівель електричної енергії від 05.03.2020 № 5-рк.
Однією із таких вимог Комітет визнає надання гарантійного листа про те, що Учасник не набував статусу “Дефолтного” або “Переддефолтного”. У випадку визнання такого статусу про це офіційно повідомляється на веб-сайті Адміністратора розрахунків. Інформація там оновлюється щодня, тому перевірити відсутність в переліку учасника торгів на день закупівель можна без додаткової вимоги надати довідку.
Замовник може безперешкодно перевірити, чи не набув учасник вищевказаних статусів за допомогою даних з відкритих джерел (офіційний веб-портал/сайт Адміністратора розрахунків), а отже, встановлення в Документації вимог щодо надання гарантійного листа про те, що Учасник не набував статусу “Дефолтного” або “Переддефолтного”, може бути додатковим бар’єром для учасників.
Вказана вище інформація додатково підтверджується “Узагальненою практикою розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії” опублікованої 22 лютого 2024 року на офіційному веб сайті Антимонопольного комітету України https://amcu.gov.ua/napryami/oskarzhennya-publichnih-zakupivel/uzagalnena-praktika-kolegiyi-amku-z-oskarzhennya-publichnih-zakupivel/uzahalnena-praktyka-kolehii-amku-za-2024/uzahalnennia-praktyky-rozghliadu-orhanom-oskarzhennia-skarh-shchodo-zakupivel-elektrychnoi-enerhii.
За посиланням наявна інформація, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, та вказано, що вимоги щодо необхідності надання підтвердних документів у частині того, що учасник не набував статусу “Дефолтного” “Переддефолтного” є неправомірними та такими що не передбачені відповідним національним стандартом.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації