• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Розробка проєктно-кошторисної документації “Технічна модернізація територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення населення Запорізької області”

Торги відмінено

400 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 4 000.00 UAH
Період оскарження: 24.07.2024 13:18 - 16.08.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Cкарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 38b9f46b27ee4d1cb892b38edf6aea74
Ідентифікатор запиту: UA-2024-07-24-005578-a.b1
Назва: Cкарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Скарга про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (щодо дискримінаційних вимог тендерної документації
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 06.08.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 30.07.2024 16:09
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 08.08.2024 17:44
Дата виконання рішення Замовником: 09.08.2024 15:52
Коментар замовника щодо усунення порушень: Відповідно до ч. 22 ст. 18 Закону рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються. Замовник погодився з рішенням АМКУ на виконання якого було внесено зміни до тендерної документації.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕКОБУДБЕЗПЕКА", Станіслав Зацепін 380637305670 ecobudbezpeka@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: e41fc558b52b489db7dfc22701291e5a
Заголовок пункту скарги: Cкарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Департаментом з питань цивільного захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації (далі – Замовник) оприлюднено оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями «Розробка проєктно-кошторисної документації «Технічна модернізація територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення населення Запорізької області», номер оголошення про проведення процедури закупівлі UA-2024-07-24-005578-a.
Маючи намір взяти участь у вказаній закупівлі ТОВ «ЕКОБУДБЕЗПЕКА» розглянуло тендерну документацію Замовника, що затверджена рішенням Уповноваженої особи із проведення закупівель (протокол 24.07.2024 № 38) та встановлено наявність низки дискримінаційних вимог, які обмежують конкуренцію, суттєво звужують коло потенційних учасників, тим самим порушуючи вимоги Закону України «Про публічні закупівлі», чим порушені права та охоронювані законом інтереси ТОВ «ЕКОБУДБЕЗПЕКА» з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі.

Зазначене обґрунтовуємо наступними підставами.

1. Додатком 1 (п.1.2.) до тендерної документації Замовником вимагається надання учасником:
– не менше одного інженера-проектувальника, сертифікованого за напрямом «Інженер інформаційно-телекомунікаційних технологій» (надати у складі пропозиції оригінал чи нормативно завірену копію кваліфікаційного сертифікату за відповідною кваліфікаційною категорією та свідоцтво про підвищення кваліфікації (у разі необхідності отримання такого свідоцтва згідно з чинним законодавством));
– не менше одного інженера-проектувальника, сертифікованого за напрямом «Інженер з цифрових систем і радіозвязку» (надати у складі пропозиції оригінал чи нормативно завірену копію кваліфікаційного сертифікату за відповідною кваліфікаційною категорією та свідоцтво про підвищення кваліфікації (у разі необхідності отримання такого свідоцтва згідно з чинним законодавством).

Дані вимоги Замовника є необґрунтованими, дискримінаційними та такими, що обмежують коло учасників процедури закупівлі з огляду на наступне.
Законом України «Про архітектурну діяльність» визначено, що виконавці окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, проходять професійну атестацію. Постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 554 «Деякі питання професійної атестації виконавців окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури» встановлено порядок проходження професійної атестації, а також затверджено перелік видів (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, виконавці яких проходять професійну атестацію.
Згідно вказаної постанови до таких видів робіт належить:
- Розроблення містобудівної документації.
- Архітектурне та інженерно-будівельне проектування.
- Експертиза та обстеження у будівництві.
- Технічний нагляд.
- Інжинірингова діяльність у сфері будівництва в частині координації дій всіх учасників будівництва.
- Виконання робіт із технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна.
Сертифікація інженерів-проектувальників здійснюється за напрямками:
– забезпечення механічного опору та стійкості; – забезпечення безпеки експлуатації, забезпечення захисту від шуму; – забезпечення економії енергії;
– виконання інженерних вишукувань; – технології будівельного виробництва;
– дотримання вимог пожежної безпеки; – забезпечення безпеки життя і здоров'я людини, захисту навколишнього середовища; – інженерно-будівельне проектування доріг; – кошторисна документація.
Таким чином, кваліфікаційні сертифікати «Інженер з цифрових систем і радіозвязку», Інженер інформаційно-телекомунікаційних технологій» в інженерно-будівельному проектуванні відсутні, та, відповідно, не можуть вимагатися замовником. Крім того замовником не обґрунтовано необхідність залучення зазначених спеціалістів. У відповідях на запитання учасників замовник лише перелічив ДСТУ та не зазначив жодного документу, що підтверджують вимогу цих сертифікатів.
Вимога щодо надання тих чи інших сертифікатів повинна бути обґрунтована замовником, виходячи з предмету закупівлі.
Замовник у цій закупівлі не обґрунтував необхідність встановлення у тендерній документації наведеної вище вимоги тендерної документації, зокрема щодо надання зазначених у переліку сертифікатів.
За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які вже сьогодні мають перелічені сертифікати, що є дискримінаційною умовою по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі ТОВ «ЕКОБУДБЕЗПЕКА».

Враховуючи зазначене, просимо зобов’язати Замовника вилучити вказані вище дискримінаційні вимоги шляхом внесення змін у тендерну документацію.

2. Згідно п. 2.1. Додатку 1 тендерної документації, замовником вимагається наступне:
«Інформація1, виконана у вигляді довідки, яка надається Учасником за встановленою формою, наведеною в Додатку 1.1 до Документації. У довідці обов’язково зазначається інформація щодо фактично виконаних зобов’язань за договором(ами) надання послуг(и), що є аналогічним предмету даної процедури закупівлі, (для виконання даного критерію достатньо надання інформації за одним аналогічним договором), аналогічним договором вважається – договір на проєктування автоматизованих систем регіонального або державного рівня».

Згідно ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Як вже зазначалось, предметом закупівлі є «Розробка проєктно-кошторисної документації «Технічна модернізація територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення населення Запорізької області»
Згідно ст. 30 Кодексу цивільного захисту, Оповіщення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій забезпечується зокрема шляхом функціонування загальнодержавної, територіальних, місцевих автоматизованих систем централізованого оповіщення про загрозу, або виникнення надзвичайних ситуацій, спеціальних, локальних та об’єктових систем оповіщення. Порядок організації оповіщення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій та організації зв’язку у сфері цивільного захисту визначається положенням, яке затверджується Кабінетом Міністрів України.
Пунктом п. 3 Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та організації зв’язку у сфері цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету міністрів України №733 від 27.09.2017, визначено наступні терміни загальнодержавної, місцевої та територіальної системи оповіщення:
– загальнодержавна автоматизована система централізованого оповіщення – автоматизована система оповіщення, призначена для оповіщення оперативно-чергових (чергових, диспетчерських) служб центральних органів виконавчої влади, що створюють функціональні підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту, оперативно-чергових служб пунктів управління Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, а також оперативно-чергових служб центрів управління в надзвичайних ситуаціях територіальних органів ДСНС;
– місцева автоматизована система централізованого оповіщення – автоматизована система оповіщення, призначена для оповіщення населення, осіб керівного складу місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також чергових (диспетчерських) служб підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (району, територіальної громади);
– територіальна автоматизована система централізованого оповіщення – автоматизована система оповіщення, призначена для оповіщення осіб керівного складу і чергових служб відповідних місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також чергових (диспетчерських) служб підприємств, установ, організацій та населення через місцеві автоматизовані системи централізованого оповіщення та інші системи оповіщення;
Ті самі визначення, щодо впровадження автоматизованих систем оповіщення містяться в розпорядженні КМУ №488-р від 11.07.2018, розпорядженні КМУ №43-р від 31.01.2018 рішенні державної комісії з питань ТЕБ та НС від 13.03.2024, Указі Президента України №498/2019 від 24.12.2019 (системи оповіщення – автоматизовані системи оповіщення).
З огляду на викладене, можна зазначити, що місцева та територіальна система централізованого оповіщення виконують аналогічні функції, тож відповідно аналогічним договором може бути «договір на проектування автоматизованих систем централізованого оповіщення».
При цьому замовник зазначає (п. 2.1. Додатку 1 тендерної документації), що аналогічним договором вважається – договір на проектування автоматизованих систем регіонального або державного рівня. Нормативно-правові акти, що регулюють провадження систем автоматизованого оповіщення не містять таких визначень як «системи регіонального або державного рівня». Відтак, виникають логічні питання – «яких саме автоматизованих систем? Для кого/чого, з виконанням яких функцій?». Замовником взагалі не зазначений термін «оповіщення» та код державного класифікатора – послуги з інженерного проектування. Тобто учасниками, згідно даного формулювання, можуть бути надані будь-які договори (напр. проектування автоматизованої системи банківського обслуговування або управління фінансами/якістю обслуговування (про що замовником зазначено у відповідях на питання учасників). Це взагалі не стосується систем оповіщення, які в свою чергу є достатньо специфічними системами, порядок впровадження яких регулюється окремими нормативно-правовими актами. Досвід виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) даної процедури закупівлі може бути підтверджено виключно виконаними договорами щодо виконання робіт з розробки проектно-кошторисної документації автоматизованих систем централізованого оповіщення ДК 021:2015-71320000-7 – Послуги з інженерного проектування, а не договорами «на проектування будь-яких систем», як це визначено у існуючій редакції Документації. Таким чином, формулювання замовником визначення аналогічного договору, не відповідає предмету закупівлі, при цьому некоректне визначення предмету договору, який вважається аналогічним, є порушенням принципів добросовісної конкуренції серед учасників, недискримінації учасників та рівного ставлення до них, оскільки замовник допускає можливість участі у процедурі закупівлі учасників, що не мають досвіду виконання аналогічних робіт, які є предметом даної процедури закупівлі та можуть надати договір, що не є аналогічним у розумінні положень Закону, що в свою чергу є невідповідністю кваліфікаційним критеріям відповідно до ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі». Аналогічна невідповідність була предметом розгляду органу оскарження у закупівлі UA-2020-12-30-005509-a рішення АМКУ № 2782-р/пк-пз від 16.02.2021, яким встановлено порушення вимог ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» щодо недискримінації учасників.

Враховуючи зазначене, просимо зобов’язати Замовника вилучити вказані вище вимоги шляхом внесення змін у тендерну документацію.

3. Згідно Технічного завдання на технічну модернізацію територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення населення Запорізької області (п.4.1.1 розділу 4 вимоги до ТАСЦО ТД та п. 3.1. розділу 3) передбачено розміщення автоматизованих робочих місць на пунктах управління, а саме: основному пункті управління системою оповіщення та запасному пункті управління системою оповіщення (ПУСО).
Відповідно до Наказу Центрального управління Служби безпеки України від 23.12.2020 № 383 (п.1.12.1,1.12.2) (із змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.01.2021 за № 52/35674, до відомостей, що становлять державну таємницю відносять відомості щодо цивільного захисту за окремими показниками про дислокацію (адресу фактичного місцезнаходження), функціонування, характеристики конкретних запасних пунктів управління.
Виходячи з цього до складу проектно-кошторисної документації (ПКД) будуть входити відомості, що становлять державну таємницю, а відповідно у розробника ПКД та інженера-проектувальника має бути спеціальний дозвіл на провадження діяльності, пов’язаної з державною таємницею, виданий відповідним органом Служби безпеки України (СБУ).
Тобто учасник повинен надати довідку про дозвіл на провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею (категорії 2 режиму секретності). В учасника, а саме в керівника юридичної особи або фізичної особи-підприємця, а також в інженера-проектувальника учасника, який сертифікований за напрямом діяльності «інженерно-будівельне проектування у частині забезпечення безпеки експлуатації, забезпечення захисту від шуму» повинні бути наявні дійсні допуски до державної таємниці за формою 2 (два), учасник повинен надати довідку довільної форми про підтвердження наявності дійсних допусків.
Таким чином, замовник має внести зміни до Тендерної документації щодо проведення процедури відкритих торгів з особливостями на закупівлю роботи за предметом згідно коду ДК 021:2015 - 71320000-7 – Послуги з інженерного проєктування «Розробка проєктно-кошторисної документації «Технічна модернізація територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення населення Запорізької області». А саме додати окремим пунктом до кваліфікаційних критеріїв (Додаток 1) наступне: «Надати довідку довільної форми про підтвердження наявності у учасника спеціального дозволу на провадження діяльності, пов’язаної з державною таємницею із зазначенням номеру дозволу, органу, що видав дозвіл, датою видачі та терміном дії. Не виконання зазначених дій призведе до порушення Порядку організації та забезпечення секретності в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах установах і організаціях, що затверджений постановою Кабінету міністрів України №393 від 18.12.2013

Враховуючи зазначене, просимо зобов’язати Замовника внести відповідні зміни у тендерну документацію.

Отже, Замовником вимагається ряд документів, що не передбачені ані закупівельним, ані іншим законодавством України, ані специфікою предмету закупівлі, а є просто шляхом Замовника для забезпечення участі тільки одного учасника, який має цей унікальний набір документів. Такими діями/бездіяльністю Замовник та його посадові особи грубо порушують Закон України «Про публічні закупівлі». Така кількість дискримінаційних вимог в одній тендерній документації свідчить про лобіювання інтересів конкретного учасника, а дії посадових осіб Замовника мають ознаки корупційної складової під час проведення закупівлі.

Дії/бездіяльність Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище дискримінаційних вимог порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та охоронювані законом інтереси ТОВ «ЕКОБУДБЕЗПЕКА», позбавляючи права взяти участь у закупівлі.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (Принципи здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників) закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.

Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
У відповідності зі ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації