• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Продукти харчування та сушені продукти різні

Завершена

3 619 585.20 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 18 097.92 UAH
Період оскарження: 23.07.2024 08:53 - 02.09.2024 00:00
Вимога
Є відповідь

Вимога

Номер: 08c7461ad7d348e8bf269313bbe20603
Ідентифікатор запиту: UA-2024-07-23-000569-a.a2
Назва: Вимога
Вимога:
Відповідно до п. 46 Особливостей: 46. Інформація про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення (з посиланням на відповідні положення цих особливостей та умови тендерної документації, яким така тендерна пропозиція та/або учасник не відповідають, із зазначенням, у чому саме полягає така невідповідність), протягом одного дня з дати ухвалення рішення оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику процедури закупівлі/переможцю процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, через електронну систему закупівель. У разі коли учасник процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, вважає НЕДОСТАТНЬОЮ аргументацію, зазначену в повідомленні, такий учасник може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову інформацію про причини невідповідності його пропозиції умовам тендерної документації, зокрема технічній специфікації, та/або його невідповідності кваліфікаційним критеріям, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь з такою інформацією не пізніш як через чотири дні з дати надходження такого звернення через електронну систему закупівель, але до моменту оприлюднення договору про закупівлю в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 Закону. Таким чином, просимо деталізувати в яких техкартах подано некоректну інформацію по масі продуктів та відсутня технологія приготування.
Пов'язані документи:

Документів не завантажено.

Вирішення: Шановний Учаснику! У всіх поданих Вами технологічних картках відсутні технології приготування, а також всі технологічні картки містять некоректну інформацію про масу складових (продуктів)
Статус вимоги: Відхилено
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови ТД

Номер: f8b427c199844f65afa8b0f9f2dbb5bc
Ідентифікатор запиту: UA-2024-07-23-000569-a.c1
Назва: Скарга на умови ТД
Скарга:
Дата розгляду скарги: 07.08.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 30.07.2024 15:31
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 12.08.2024 10:58
Дата виконання рішення Замовником: 29.08.2024 17:05
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання Рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 13410-р/пк-пз від 07.08.2024 р. та враховуючи вимоги Постанови «Про затвердження здійснення публічних закупівель товарі, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» №1178 від 12 жовтня 2022р, з урахуванням змін Затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 5 липня 2024 р. № 782 викласти ТД в новій редакції.
Автор: ТОВ "КИЇВПРОМСЕРВІС 1", Антон Римар +380688414310 anton.rymar@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 092ebe5a256e4f3c8bb8c36a77e7f77e
Заголовок пункту скарги: Незаконні та дискримінаційні умови ТД
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Обґрунтування незаконності вимог Тендерної документації, внаслідок наявності у ній дискримінаційних вимог, а також невідповідності вимогам законодавства, що є порушенням законодавства у сфері публічних закупівель та їх документальне підтвердження:

І. ЩОДО НЕВІДПОВІДНОСТІ ТД ВИМОГАМ ЗАКОНОДАВСТВА
Відповідно до п.28 Особливостей:
Тендерна документація повинна містити перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі. Зазначені переліки оформляються як окремі додатки до тендерної документації.
Відповідно до п.44 Особливостей:
Відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту.
Пункти 28 та 44 доповнено новими абзацами згідно з Постановою КМ № 782 від 05.07.2024 р., яка набрала чинності 09.07.2024 року.
Враховуючи, що закупівля оголошена 23.07.2024 року, дані норми підлягають обов’язковому застосуванні при її проведенні.
При цьому тендерна документація по закупівлі не містить перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі; документи, які вимагаються від учасника розміщені в ТД, додатках до ТД (№1,№2), а тому складана всупереч чинному законодавству, що в майбутньому може призвести до неправомірних рішень замовника та в.ч. відміни процедури закупівлі через допущення помилок, які неможливо усунути.
Таким чином, просимо орган оскарження зобов’язати Замовника привести ТД у відповідність до положень чинного законодавства.


ІІ. ДИСКРИМІАЦІЙНА УМОВА ЩОДО ОГЛЯДУ ПРИМІЩЕННЯ
Відповідно до додатку 2 до тендерної документації на закупівлю: КОД ДК 021:2015 – 15890000-3 Продукти харчування та сушені продукти різні вимагається :
- гарантійний лист про забезпечення можливості доступу представників Замовника до приміщення, де відбуватиметься приготування їжі, для їх огляду на предмет відповідності кваліфікаційним критеріям та/або технічним вимогам1, протягом 3-ох годин з моменту надходження вимоги від Замовника2. Замовник може скористатись своїм правом на огляд приміщень на етапі кваліфікації Учасника3 або в будь-який інший час протягом строку дії договору про закупівлю. Не допуск Учасником представників Замовника до вищезазначених приміщень на етапі кваліфікації4 або виявлення невідповідності приміщень вимогам законодавства5, а також у разі невідповідності процесу роботи вимогам тендерної документації6, буде розглядатись Замовником, як невідповідність Учасника кваліфікаційним критеріям та/або технічним вимогам, що тягне за собою відхилення тендерної пропозиції такого учасника як такої, що не відповідає вимогам тендерної документації7.
Скаржник вважає дану вимогу незаконною та не може, у зв’язку із цим надати відповідний гарантійний лист з огляду на наступне:
1) «огляду на предмет відповідності кваліфікаційним критеріям та/або технічним вимогам»… Відповідно до п. 31 Особливостей: Тендерні пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону, крім положень частин першої, четвертої, шостої та сьомої статті 26 Закону. Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 цих особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. Таким чином, оцінка учасника на предмет відповідності здійснюється виключно в порядку аналізу його документів, які завантажені в електронну систему закупівель, а не під час огляду матеріально-технічної бази.
2) «протягом 3-ох годин з моменту надходження вимоги від Замовника…». Дискримінаційним в даному аспекті є те, що документація не містить інформації, в якому саме порядку та коли (чи це буде робочий день чи ні, часовий проміжок, під час повітряної тривоги, комендантської години, тощо) Замовник збирається проводити такий огляд. Навпаки, виходячи з умов Документації такий огляд можливий у будь-який день тижня та у будь-який час доби з повідомленням Скаржнику за 3 години. Слід зазначити, що встановлений на підприємстві Скаржника трудовий розпорядок та умови праці під час воєнного стану не передбачає цілодобову діяльність. Отже, у разі прибуття представників Замовника у позаробочий час, комендантську годину, повітряну тривогу, огляд приміщень буде неможливий.
3) «Замовник може скористатись своїм правом на огляд приміщень на етапі кваліфікації Учасника…» Проте, відповідно до п. 37 Особливостей: «Замовник розглядає найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію відповідно до вимог статті 29 Закону (положення частин другої, п’ятої - дев’ятої, дванадцятої, шістнадцятої, абзацу першого частини чотирнадцятої, абзаців другого і третього частини п’ятнадцятої статті 29 Закону не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 цих особливостей. Замовник розглядає найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту щодо її відповідності вимогам тендерної документації».
4) «Не допуск Учасником представників Замовника до вищезазначених приміщень на етапі кваліфікації … буде розглядатись Замовником, як невідповідність Учасника кваліфікаційним критеріям та/або технічним вимогам, що тягне за собою відхилення тендерної пропозиції такого учасника як такої, що не відповідає вимогам тендерної документації».
Скаржник повідомляє, що на даний час у своїй господарській діяльності здійснює приготування страв та реалізацію їх контрагентам та населенню у відповідності до укладених договорів. З метою дотримання санітарно-гігієнічних вимог, передбачених впровадженою на підприємстві системою HACCP, Скаржник не може надати доступ до приміщень, де готуються страви, особам, які не матимуть чистого санітарного одягу, змінного взуття тощо. Також, з метою дотримання санітарно-гігієнічного режиму та попередження розповсюдження інфекцій, Скаржник змушений буде відмовити у відвідуванні особам, які мають ознаки простудних захворювань або ознаки кишкових інфекцій. В той же час Замовник не гарантує, що його представники будуть забезпечені змінним одягом та взуттям, та не будуть мати ознак захворювань, які є несумісними з перебуванням у приміщеннях для приготування їжі та не несе жодної відповідальності за не надання повідомлення про наявність таких ознак у представників Замовника. Таким чином, Скаржник не може гарантувати допуск Замовника до приміщення, де відбуватиметься приготування їжі.
5) «.. виявлення невідповідності приміщень вимогам законодавства буде розглядатись Замовником, як невідповідність Учасника кваліфікаційним критеріям та/або технічним вимогам, що тягне за собою відхилення тендерної пропозиції такого учасника як такої, що не відповідає вимогам тендерної документації». При цьому, вимогами ТД не передбачено чітких вимог законодавства до приміщень, де приміщення, де відбуватиметься приготування їжі на відповідність яким буде здійснюватися огляд (у разі його проведення).
6) «.. у разі невідповідності процесу роботи вимогам тендерної документації буде розглядатись Замовником, як невідповідність Учасника кваліфікаційним критеріям та/або технічним вимогам, що тягне за собою відхилення тендерної пропозиції такого учасника як такої, що не відповідає вимогам тендерної документації». При цьому, вимогами ТД не передбачено чітких вимог з процесу роботи, вимогам на відповідність якому буде здійснюватися огляд (у разі його проведення). Таким чином, огляд приміщення потенційного учасника на відповідність процесу роботи вимогам тендерної документації (який НЕ ВИЗНАЧЕНИЙ в ТД) може призвести до зловживань та неправомірного відхилення.
7) «невідповідність Учасника кваліфікаційним критеріям та/або технічним вимогам, що тягне за собою відхилення тендерної пропозиції такого учасника як такої, що не відповідає вимогам тендерної документації». Звертаємо увагу органу оскарження на те, що у п. 44 Особливостей ВІДСУТНЯ така підстава для відхилення тендерної пропозиції як «як такої, що не відповідає вимогам тендерної документації», яка зазначена замовником у даній вимозі додатку 2 до ТД.

Все вищезазначене створює дискримінаційні умови для Скаржника по відношенню до інших потенційних учасників, перевірка яких не буде здійснюватися Замовником, або які, в порушення санітарно-гігієнічних вимог, погодяться без будь-яких додаткових умов (наявність необхідного одягу та взуття, відсутність ознак захворювання тощо) допустити представників Замовника до огляду приміщення для приготування страв, таким чином СКАРЖНИК НЕ МОЖЕ ВИКОНАТИ НЕЗАКОННУ УМОВУ ТД ТА НАДАТИ ГАРАНТІЙНИЙ ЛИСТ В СКЛАДІ ПРОПОЗИЦІЇ.

Додатково Скаржник підтверджує відповідність приміщення, процесу, тощо вимогам, зокрема, санітарного законодавства, що виключає необхідність додаткового огляду замовником актом (виданий учаснику процедури закупівлі, виданий Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів або її територіальним управлінням) складений за результатами проведення заходу державного контролю у формі аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР (акт є без виявлених порушень); актом (виданий учаснику процедури закупівлі, акт є виданий Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів або її територіальним управлінням) складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання оператором ринку вимог законодавства про харчові продукти (акт єбез виявлених порушень), які додаються.

Крім цього, відповідно до статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Слід зазначити, що Замовник, з метою дотримання цього принципу, зобов’язаний у свої діяльності дотримуватися законодавства України, загальновизнаних принципів і норм міжнародного права, які стосуються його сфери діяльності, а також положень його Статуту.
Ні законодавство України, ні норми міжнародного права не наділяють Замовника контролюючими функціями, зокрема функціями перевірки інших суб’єктів господарювання щодо дотримання ними вимог законодавства.
Закон не наділяє Замовника правом здійснювати будь-які перевірки дотримання учасниками вимог тендерної документації, під час здійснення ними господарчої діяльності. Права Замовника під час перевірки відповідності тендерної пропозиції учасника вимогам Документації чітко визначені у Законі.
В той же час норма п.42 Особливостей надає Замовнику наступне право: «Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником/переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції». Таким чином вказана норма також не надає право Замовнику самостійно здійснювати перевірку учасника як до аукціону так і після його проведення, а лише дозволяє йому звернутися до відповідних органів державної влади, підприємств, установ, організацій.
На законодавчому рівні не встановлено порядку огляд приміщень на етапі кваліфікації учасника, не встановлено методології (методики, тощо) та/або критеріїв, за якими буде проводитись огляд приміщень на етапі кваліфікації учасника, а так само не встановлено наслідків огляд приміщень на етапі кваліфікації учасника, в т.ч. чи впливають будь-яким чином результати такої огляду на відповідність пропозиції учасника.
Отже, відповідно до вищезазначеного, ані Закон, ані Особливості не надає Замовнику жодних прав здійснювати огляд приміщення, де готуються страви з метою перевірки дотримання вимог законодавства та вимог тендерної документації.
Встановивши вищевказану норму у Документації, Замовник грубо порушив порядок проведення процедури закупівлі, передбачений Законом, та надав собі повноважень, які не передбачені чинним законодавством, що призвело до порушення принципів проведення закупівель, а саме принципу запобігання корупційним діям та зловживанням. Крім того, дії Замовника свідчать про порушення ним принципу недискримінації учасників та рівного ставлення до них, оскільки Замовник самостійно вирішує у непрозорий спосіб, пропозиція кого з учасників, на його думку, може не відповідати умовам Документації, та наведена в ній інформація потребує здійснення додаткової перевірки шляхом огляду приміщень учасника.
Таким чином, просимо орган оскарження зобов’язати Замовника внести зміни до Документації в цій частині шляхом видалення вимоги про огляд приміщення, де відбуватиметься приготування їжі.

Звертаємо увагу органу оскарження на аналогічну практику, викладену у рішеннях АМКУ:
• №4848-р/пк-пз від 18.03.2024 р. (п.2): Враховуючи наведене, вимоги Документації не узгоджуються з вимогами Особливостей в цій частині. Крім того, Замовник на власний розсуд із незалежних від учасника обставин зможе визначити невідповідність процесу роботи вимогам тендерної документації, що призведе до відхилення Пропозиції учасника. Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.
• № 16400-р/пк-пз від 13.10.2023 р. (п.2): Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції.За таких умов, Документація не містить вимог до порядку забезпечення можливості доступу представників замовника в приміщення де відбуватиметься приготування їжі, з можливістю проведення фото-, відеофіксації під час такого доступу, пропозиції учасника, гігієнічним вимогам до потужностей учасника, гігієнічним вимогам до приміщень, гігієнічним вимогам до транспортних засобів, гігієнічним вимогам під час поводження з харчовими відходами, вимогам до гігієни персоналу, який працює у зоні поводження з харчовими продуктами, гігієнічні вимоги до харчових продуктів, тощо, що є дискримінаційним по відношенню до суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.


ІІІ. ДИСКРИМІАЦІЙНА УМОВА ЩОДО ВИДУ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАРЕЄСТРОВАНОЇ ПОТУЖНОСТІ

Відповідно до додатку Додаток 2 до тендерної документації на закупівлю: КОД ДК 021:2015 – 15890000-3 Продукти харчування та сушені продукти різні вимагається:
- довідку в довільній фомі про наявність складського приміщень для зберігання продуктів харчування та виробничого приміщення (на підтверження інформації зазначеної в довідці учасник повинен надати відповідні провоустановлюючи документи та документи про реєстрацію потужностей операторів ринку харчових продуктів на складське та виробниче приміщення, а саме надати: копії наказів або листів Держпродспоживслужби про внесення до реєстру потужностей на зберігання та реалізацію харчовими продуктами);

В Скаржника наявне:
• складське приміщення для зберігання продуктів харчування за адресою: 03151, м. Київ, вул. Хоткевича Гната, 38, яке внесено до реєстру потужностей із видом діяльності Зберігання харчових продуктів (договір оренди і підтвердження реєстрації додається);
• виробниче приміщення за адресою: 02166, м. Київ, вул. Братиславська, 3, яке внесено до реєстру потужностей із видами діяльності (договір оренди і підтвердження реєстрації додається):
- r-UA-80-00-581 Громадське харчування; діяльність закладів громадського харчування (стаціонарні потужності)
- r-UA-80-00-1813 Інший вид первинного виробництва (зазначити); переробка та виробництво харчових продуктів; переробка фруктів та/або овочів; виробництво рослинних олій та/або жирів; виробництво харчових продуктів на основі зерна (зернових культур), крохмалю та/або продуктів з крохмалю; виробництво хлібобулочних та/або борошняних виробів; зберігання харчових продуктів.

Таким чином, виробниче приміщення Скаржника зареєстроване через вид діяльності громадське харчування, переробка та виробництво харчових продуктів, ЩО ПО СВОЇЙ СУТІ і ПЕРЕДБАЧАЄ РЕАЛІЗАЦІЮ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ (адже виробництво та громадське харчування передбачає реалізацію харчових продуктів), проте у відповідному наказі про реєстрацію виробничої потужності відсутнє формулювання «реалізація харчових продуктів».

При цьому відповідно до Порядку проведення державної реєстрації потужностей, ведення державного реєстру потужностей операторів ринку та надання інформації з нього заінтересованим суб'єктам, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 15 лютого 2024 року № 431:
III. Державна реєстрація потужності
1. Адміністративне провадження у справі про державну реєстрацію потужності розпочинається з дня отримання заяви територіальним органом Держпродспоживслужби та здійснюється відповідно до Закону України «Про адміністративну процедуру» та з врахуванням особливостей Закону.
2. У разі подання заяви в паперовій формі державна реєстрація потужності здійснюється територіальним органом Держпродспоживслужби протягом 10 календарних днів після отримання заяви.
Рішення про державну реєстрацію потужності або про відмову в державній реєстрації з обґрунтуванням причин оформлюється наказом територіального органу Держпродспоживслужби та не пізніше 3 робочих днів з дня його прийняття доводиться до відома оператора ринку або уповноваженої ним особи шляхом:
вручення або надсилання його поштою (реєстрованим поштовим відправленням);
надсилання на адресу електронної пошти чи передачі з використанням технічних засобів електронної комунікації.

Таким чином, враховуючи, що строки подання пропозиції мінімальні з 23 липня 08:53 до 31 липня 09:00, враховуючи строки підготовки заяви, її подання, розгляду територіальним органом Держпродспоживслужби (до 10 календарних днів), оформлення наказу (+ до 3 робочих днів), направлення та його отримання Скаржником (спосіб отримання не залежить від Скаржника та може бути обраний самостійно органами Держпроспоживслужби), це не дозволяє у строки, встановленого прийому тендерних пропозиції зареєструвати новий вид діяльності.

При цьому зареєстровані види діяльності потужності Скаржника є тотожними «реалізація харчових продуктів» та дозволяють здійснювати відповідну діяльність.

Таким чином Замовник не довів та документально не підтвердив законність встановлення даної умови ТД адже виконати її можуть лише ті учасники, які вже на момент оголошення закупівлі мають зареєстрований вид діяльності «реалізація харчових продуктів», що є непропорційним та дискримінаційним по відношенню до Скаржника.

Отже, оскаржувані вимоги ТД свідчать про те, що вони є незаконними, надмірними та дискримінаційними по відношенню до Скаржника, а тому просимо Комісію Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель встановити порушення в цій закупівлі та зобов’язати замовника внести зміни до ТД та просимо зобов’язати Замовника привести ТД у відповідність до чинного законодавства та усунути дискримінаційні вимоги ТД.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації