• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Бензин автомобільний

Торги відмінено

1 084 200.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 10 842.00 UAH
Період оскарження: 15.07.2024 17:49 - 29.01.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 66c6b0a8e0164bf09035b0cbc39a57da
Ідентифікатор запиту: UA-2024-07-15-009134-a.b1
Назва: на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
на дискримінаційні умови тендерної документації
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 30.07.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 23.07.2024 17:05
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 02.08.2024 15:24
Дата виконання рішення Замовником: 24.01.2025 17:02
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання рішення АМКУ №13023-р/пк-пз від 30.07.2024 щодо внесення змін в тендерну документацію стосовно поставки палива з використанням смарт-карток(паливних карток) та електронного особистого кабінету покупця та щодо встановленої вимоги «Учасник надає у складі тендерної пропозиції діючу(і) ліцензію(ї) на роздрібну торгівлю пальним на кожне місце розташування АЗС (на яких буде забезпечено відпуск товарів), або довідку в довільній формі із підтвердженням наявності в учасника відповідної/их ліцензії/й з посиланням на відкритий реєстр який містить таку інформацію.» внесено зміни в тендерну документацію на закупівлю Бензин автомобільний код ДК 021:2015 – 09130000-9 «Нафта і дистиляти»,( UA-2024-07-15-009134-a) .
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ “ФУЛ ФЬЮЖН”, Анастасія Кравчук 380679879100, 380934560101 fuelfusion01@gmail.com https://fuel-fusion.com/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: be869222d29f45b0bc111d52723003bb
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Відповідно Додатку № 1 до тендерної документації встановлені умови:
«Поставка палива здійснюється з використанням смарт-карток (паливних карток) (надалі – картка)** та електронного особистого кабінету Покупця.
**Дана вимога встановлена замовником-ініціатором оскільки картка є багаторазовим інструментом, який залишається у Замовника -ініціатора, а її використання забезпечує належний облік пального та контроль за його використанням. Замовник-ініціатор має змогу вести оперативний, повний та постійний контроль втрати палива та відпуску Товару працівникам Замовника-ініціатора, що у випадку закупівлі, наприклад, за паливними талонами, неможливо. Відповідно, використання картки сприяє ефективному використанню коштів місцевого бюджету та запобігає протиправному використанню комунального майна. Використання картки є дієвим способом запобігання розкраданню паливних матеріалів, а також надійним запобіжником у для незаконного обігу пального та завищення норм витрат палива. При цьому, до карток не встановлені вимоги щодо наявності вбудованого в неї мікрочіпу або системи цифрового захисту, не встановлена вимога щодо межі номіналу паливних карток. Вказана вимога жодним чином не дискримінує потенційних учасників, оскільки на ринку АЗС, такі як ВОГ, ОККО, Шелл, Сокар, ОВІС, БРСМ, БВС, БРЕНТ ОЙЛ тощо, мають змогу виконати вимоги тендерної документації. Замовник не встановлює жодних додаткових обмежень аніж ті, що передбачені необхідністю контролю за використанням та обліком Товару, що знаходиться у його власності за результатами закупівлі.
Параметри (вимоги) до карток та електронного особистого кабінету:
- картка є технічним засобом отримання Покупцем (довіреною особою Покупця (водій)) Товару через АЗС;
- картка не є платіжним засобом та дозволяє її пред’явнику (довіреній особі Покупця (водію)) фактично отримати Товар;
- картці на паливо повинен бути присвоєний ідентифікаційний номер. Також кожній картці має бути присвоєний код доступу (PIN-код), який Покупець може самостійно змінити у будь-який момент за допомогою ВЕБ-сайту Постачальника (через електронний особистий кабінет);
- картка повинна містити назву мереж АЗС або брендів АЗС (згідно наведеного Учасником (Постачальником) переліку), на яких буде здійснюватися відпуск палива та номер телефону служби підтримки клієнтів, за яким можна цілодобово звертатися у разі втрати чи неможливості використання картки, а також для отримання інформації;
- із використанням картки відпуск палива Покупцю здійснюється на всіх АЗС, що зазначені Учасником у наданому переліку;
- паливо на картках має обліковуватися в літрах з фіксованою ціною;
- картки надаються Покупцю безкоштовно у кількості, яка необхідна Покупцю;
- користування картками є безоплатним (відсутні будь-які комісії або інші платежі за користування картками);
- по кожній картці, за необхідності, може бути встановлений ліміт щодо кількості заправок на день (тиждень, місяць). Дані зміни можуть бути внесені самостійно Покупцем у будь-який момент за допомогою ВЕБ-сайту Постачальника (через електронний особистий кабінет);
- по кожній картці, за необхідності, може бути встановлений ліміт щодо кількості літрів палива що можуть бути заправлені на добу (тиждень, місяць). Дані зміни можуть бути внесені самостійно Покупцем у будь-який момент за допомогою ВЕБ-сайту Постачальника (через електронний особистий кабінет);
- кожна картка може бути самостійно заблокована або розблокована Покупцем за допомогою ВЕБ-сайту Постачальника (через електронний особистий кабінет);
- електронний особистий кабінет Постачальника повинен мати функцію, яка передбачає можливість перегляду та роздрукування звіту щодо заправки транспортних засобів окремо за кожною карткою із зазначенням часу та місця кожної заправки;
- строк дії карток має становити не менше ніж 12 (дванадцять) календарних місяців з дати їх видачі (активації) з подальшою безоплатною активацією цих карток на строк не менше ніж 6 (шість) календарних місяців. У разі, якщо Учасник здійснює випуск (перехід) карток нового зразка, він повинен здійснити рівноцінний, на тих самих умовах обмін карток старого зразка, що є у Замовника на картці нового зразка.
Паливо, що було придбане Покупцем, має зберігатися на окремому «основному» рахунку.
Зміна залишку палива на електронній смарт/паливній картці проводиться поповненням картки з «основного» рахунку Покупця. Дані зміни можуть бути внесені самостійно Покупцем у будь-який момент за допомогою ВЕБ-сайту Постачальника (через електронний особистий кабінет).
В день поставки (передачі) карток на отримання Товару Постачальник передає Покупцю посилання на відповідну інтернет-сторінку для створення електронного особистого кабінету Покупця. Постачальник зобов’язаний пройти з Покупцем тестовий режим та в подальшому при потребі надавати технічну підтримку щодо використання ВЕБ-сайт Постачальника.
Передача карток здійснюється Постачальником в обсягах, зазначених в Заявці, на підставі належним чином оформленої довіреності, виданої уповноваженому представникові Покупця. Введення в дію (активація) карток проводиться до їх передачі Покупцю.
Пошкоджені картки підлягають заміні протягом 3 (трьох) робочих днів після отримання Постачальником письмової вимоги Покупця. Письмову вимогу до Постачальника Покупець повинен подати протягом 10 (десяти) календарних днів з моменту пошкодження картки, що має бути засвідчено актом, складеним у присутності представників Сторін. В акті обміну зазначається інформація, що дозволяє ідентифікувати кожну з карток. Пошкоджена картка підлягає обміну на аналогічну картки на тих самих умовах, що і попередня».
Зазначена вимога не узгоджується з вимогами законодавства та дискримінаційною.
Пунктом 10.3 Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої Наказом Мінпаливенерго України 20.05.2008 № 281/171/578/155 встановлюється порядок відпуску нафтопродуктів, згідно якого встановлено наступні види відпуску нафтопродуктів:
10.3 Порядок відпуску нафтопродуктів
10.3.1 Відпуск нафтопродуктів за готівку
10.3.2 Відпуск нафтопродуктів за відомостями
10.3.3 Відпуск нафтопродуктів за талонами
10.3.4 Відпуск нафтопродуктів за платіжними картками
10.3.4.1 Відпуск нафтопродуктів за платіжними картками здійснюється на підставі вимог Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" ( 2346-14 ) та Положення про порядок емісії платіжних карток і здійснення операцій з їх застосуванням, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 19 квітня 2005 року N 137 ( z0543-05 ), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 травня 2005 року за N 543/10823, та інших нормативно-правових актів.
Пунктом 3 Інструкції наведені терміни які використовуються в Інструкції:
- Платіжна картка - спеціальний платіжний засіб у вигляді емітованої в установленому законодавством порядку пластикової чи іншого виду картки, що використовується для ініціювання переказу коштів з рахунку платника або з відповідного рахунку банку з метою оплати вартості товарів і послуг.
- Талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
Таким чином, законодавством не передбачений такий вид відпуску пального як смарт-картки (паливні картки) там відсутній законодавчо визначений термін смарт-картки (паливні картки).
Також зазначеними умовами встановлюються вимоги до електронних сервісів у вигляді ВЕБ-сайту Постачальника та електронного кабінету. Предметом закупівлі є Бензин автомобільний А-95-Євро5-Е0 Код ДК 021:2015: 09132000-3 Бензин, а не програмне забезпечення. Фактично Замовник вимагає від учасників надання послуг у сфері інформаційних технологій, а це інший предмет закупівлі та інший код ДК 021:2015.
ЗАМОВНИК ЗАКУПОВУЄ ТОВАР, А НЕ ПОСЛУГИ З ВИКОРИСТАННЯ WEB ДОДАТКУ ДЛЯ ЗДІЙСНЕННЯ КОНТРОЛЮ ТА РОЗПОДІЛУ ПАЛЬНОГО.
Відповідно до абз. 2 п. 29 Особливостей у разі здійснення закупівель для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Замовник не довів та документально не підтвердив, яким самим національним стандартом для - Бензину автомобільний А-95 визначено наявність WEB додатку для здійснення контролю та розподілу пального та наявність Особистого кабінету.
Відповідно до п. 4 ст. 23 ЗУ «Про публічні закупівлі» Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Замовник не обґрунтовано встановлює дискримінаційну вимогу до учасників, яка не має відношення та не впливає на постачання Товару (Дизельного палива та Бензину А-95).

Така вимога дискримінує учасників які здійснюють постачання за талонами.
Скаржник здійснює продаж талонів на відпуск пального в мережі АЗС «Укрнафта», за укладеним з ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» договором та планує прийняти участь у закупівлі. Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку транспорту через всю мережу АЗС «Укрнафта» по всій Україні, в тому числі в Харківській області, однак в зв’язку з встановленням Замовником дискримінаційної та незаконної вимоги права та інтереси Скаржника порушені. Встановивши дискримінаційні та незаконні вимоги Замовник порушує принципи публічних закупівель щодо добросовісної конкуренції серед учасників, максимальної економії, ефективність та пропорційність, відкритості та прозорість на всіх стадіях закупівель, а також недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Зазначені умови мають бути виключені шляхом внесення змін до тендерної документації та надання можливості брати участь тим учасникам, які здійснюють продаж талонів на відпуск нафтопродуктів.
У разі вилучення дискримінаційної вимоги, розширюється коло учасників які зможуть брати участь у закупівлі Замовника та здатні створити конкуренцію його постійним постачальникам, а отже значно по меншій ціні робити поставки, що призведе до економії бюджетних коштів Замовника. Таким чином, відбудеться дотримання одного із основоположних принципів здійснення публічних закупівель, а саме: максимальна економія, ефективність та пропорційність (п. 2 ч.1 ст. 5 Закону).

Відповідно Додатку № 1 до тендерної документації встановлені умови:
В таблиці «Умови поставки і оплати, додаткові умови» встановлені умови оплати, а саме: «Післяоплата. Впродовж 180 (ста восьмидесяти) робочих днів після фактичного отримання Товару на підставі видаткової(их) накладної(их) та/або акта(ів) прийняття-передачі Товару, підписаної(их) уповноваженими представниками Сторін».
Це є незаконні та дискримінаційні вимоги.
Законом України "Про платіжні послуги" створено умови для переходу української платіжної інфраструктури на міжнародний стандарт обміну платіжними повідомленнями ISO 20022, який є основою функціонування європейських платіжних систем. На виконання вимог Закону № 1591-IX Правління НБУ прийняло постанову від 16.09.2021 № 93 "Про запровадження міжнародного стандарту ISO 20022 у платіжній інфраструктурі України" (як доказ постанова додається), згідно з якою в рамках реалізації проекту Національного банку
України "Розвиток платіжної інфраструктури України" з 1 квітня 2023 запроваджується у платіжній інфраструктурі України міжнародний стандарт ISO 20022.
З 1 квітня в Україні більше не існує поняття "банківський день" або «робочий день». З 01.04.2023 система переказів функціонує на базі міжнародного стандарту ISO 20022, що означає – здійснювати міжбанківські платіжні операції можна в будь-який час, не чекаючи ранку чи закінчення вихідних. Раніше версія СЕП (Система електронних платежів) дозволяла надсилати банківські платежі виключно в межах банківського дня. Тобто якщо транзакція була здійснена ввечері, на рахунок кошти потрапляли лише наступного дня вранці. У випадку надсилання у вихідні чи святкові дні фінанси надходили в перший робочий день. Але з 1 квітня Нацбанк запустив нову версію СЕП-4, завдяки якій послуги доступні 24 години на добу 7 днів на тиждень. Отже виконання міжбанківських платіжних операції відбувається цілодобово. Станом на 1 квітня 2023 року учасниками Системи електронних платежів є 65 банків в тому числі Державна казначейська служба, в якій знаходяться розрахункові рахунки Замовника.
А отже відповідно до Постанови Правління Національного Банку України від 16.09.2021 № 93 "Про запровадження міжнародного стандарту ISO 20022 у платіжній інфраструктурі України" відповідно до статей 7, 15, 41, 56 Закону України "Про Національний банк України" та з метою розвитку і модернізації платіжної інфраструктури України в системі 7 електронних платежів Національного банку України шляхом запровадження міжнародного стандарту ISO 20022-1:2013 "Фінансові послуги -Універсальна схема повідомлень фінансової індустрії", що був прийнятий міжнародною організацією зі стандартизації, Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Національний банк України з 01 квітня 2023 запроваджує систему електронних платежів Національного банку України (далі - СЕП) нового покоління - СЕП4.0 та не використовує діюче покоління СЕП - СЕП-3.3 для виконання міжбанківських платіжних операцій.
2. Банки України, Державна казначейська служба України, Національний депозитарій України з 01 квітня 2023 виконують міжбанківські платіжні операції через СЕП-4.0, у якій забезпечено можливість цілодобового режиму роботи 24/7 без зупинення роботи СЕП із виконання міжбанківських платіжних операцій.
Отже, умови договору щодо строків оплати в робочих днях не узгоджуються з вимогами законодавства.
Щодо строку оплати 180 (ста восьмидесяти) робочих днів після фактичного отримання Товару на підставі видаткової(их) накладної(их) та/або акта(ів) прийняття-передачі Товару, підписаної(их) уповноваженими представниками Сторін. Вважаємо що замовник встановлює надмірні вимоги з метою дискримінації учасників.
Встановивши умову щодо оплати протягом 180 робочих днів, Замовник порушує вищевикладені норми так як на день подання скарги до закінчення поточного бюджетного року залишається 163 календарних днів. З урахуванням часу на проведення процедури закупівлі та укладання договору цей строк ще зменшиться. Таким чином, строки оплати виходять за межі бюджетного року.
Згідно ст. 4 Закону встановлено: Планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель (далі - річний план).
Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього.
Закупівля здійснюється відповідно до річного плану.
2. У річному плані повинна міститися така інформація:
1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія;
2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);
3) розмір бюджетного призначення та/або очікувана вартість предмета закупівлі.
Тобто, Замовник розраховує наявну потребу виходячи в тому числі з наявного фінансування на поточний рік. Враховуючи це, у Замовника відсутня потреба у встановлені таких необгрунтованих умов оплати.
Замовник не довів необхідності встановлення такої дискримінаційної вимоги, що не узгоджується з вимогами законодавства.
Зазначена вимога має бути змінена.

Відповідно до Додатку № 5 до тендерної документації:
Згідно п.14 Додатку 5 встановлено вимогу: «Учасник надає у складі тендерної пропозиції діючу(і) ліцензію(ї) на роздрібну торгівлю пальним на кожне місце розташування АЗС (на яких буде забезпечено відпуск товарів), або довідку в довільній формі із підтвердженням наявності в учасника відповідної/их ліцензії/й з посиланням на відкритий реєстр який містить таку інформацію».
Встановлюючи відповідні вимоги Замовник обмежує конкуренцію та встановлює надмірні додаткові вимоги, які не впливають на постачання палива. Відповідні вимога обмежує нас у праві на участь, при цьому не впливає якість та можливість постачання Товару.
Скаржник здійснює продаж талонів на відпуск пального в мережі АЗС «Укрнафта», за укладеним з ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» договором.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку транспорту через всю мережу АЗС «Укрнафта» по всій Україні, в тому числі в Харківській області.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»:
роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів;
зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик;
Відповідно до статті 15 зазначеного Закону - Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об’єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об’єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
акт вводу в експлуатацію об’єкта або акт готовності об’єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об’єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об’єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.
Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об’єкта.
Тобто, Скаржник, не маючи права на використання об’єктів АЗС не має права на отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним.
Водночас, Скаржник отримав ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним, копію якої надаємо у вкладенні.
Інші учасники, в тому числі Скаржник, у разі вилучення дискримінаційної вимоги, зможуть брати участь у закупівлі Замовника та здатні створити конкуренцію його постійним постачальникам, а отже значно по меншій ціні робити поставки, що призведе до економії бюджетних коштів Замовника. Таким чином, відбудеться дотримання одного із основоположних принципів здійснення публічних закупівель, а саме: максимальна економія, ефективність та пропорційність (п. 2 ч.1 ст. 5 Закону).

Відповідно до Додатку № 7 до тендерної документації:
Умовами проекту договору передбачено що відпуск пального за договором здійснюється виключно за допомогою смарт-карток (паливних карток). Враховуючи що умови Додатку 1 щодо відпуску пального здійснюється виключно смарт-картками (паливними картками) за допомогою електронних сервісів є дискримінаційними та незаконними, проект договору має бути змінений.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації