• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів

Завершена

750 000.00 UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 3 750.00 UAH
Період оскарження: 11.07.2024 16:02 - 16.07.2024 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП

Скарга в порядку статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі», щодо неправомірності відхилення тендерної пропозиції.

Номер: f06be1f4a7734612a315c9623c4942fd
Ідентифікатор запиту: UA-2024-07-11-008788-a.a1
Назва: Скарга в порядку статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі», щодо неправомірності відхилення тендерної пропозиції.
Скарга:
Дата розгляду скарги: 08.08.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 31.07.2024 17:29
Дата прийняття рішення про відхилення скарги: 13.08.2024 10:07
Автор: ПРАТ "СК "ЄВРОІНС УКРАЇНА", Ігор Запорожець +380674814020 igor.zaporozhets@euroins.com.ua http://euroins.com.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 7e0296da1ae24270b46e64ecea788406
Заголовок пункту скарги: Скасування рішення про відхилення тендерної пропозиції.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 11 липня 2024 року через систему електронних державних закупівель Prozorro було оголошено про проведення відкритих торгів UA-2024-07-11-008788-a, замовником яких виступає Приватне акціонерне товариство РІВНЕОБЛЕНЕРГО, щодо закупівлі страхових послуг за кодом ДК 021:2015:66510000-8: Страхові послуги.
Приватним акціонерним товариством «Страхова компанія «Євроінс Україна» (надалі – Учасник, Скаржник) було прийняте рішення взяти участь у зазначеній закупівлі.
19.07.2024 року відбувся аукціон по даній закупівлі, за результатами якого Скаржником запропоновано найкращу ціну, а саме 462 854,93 грн.
Зазначаємо, що ПрАТ «СК «Євроінс Україна» володіє необхідною матеріально-технічною базою для виконання зобов’язань за предметом закупівлі, має працівників відповідної кваліфікації, які володіють необхідними знаннями і досвідом в сфері страхування, та будуть залучені до надання послуг за договором страхування без передоручення третім особам, що в свою чергу також зменшує додаткові витрати ПрАТ «СК «Євроінс Україна» при виконанні зобов’язань за договором страхування.
ПрАТ «СК «Євроінс Україна» має можливість виконати свої зобов’язання згідно закупівлі UA-2024-07-11-008788-a за запропонованою ціною, що не суперечить вимогам чинного законодавства.
25.07.2024 року Замовник у електронній системі закупівель розмістив рішення щодо відхилення пропозиції Скаржника, а саме – Протокол відкритих торгів по закупівлі послуг з обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (код 66510000-8 Страхові послуги за ДК-021-2015 «ЄЗС»).
Аргументацією даного рішення відповідно до Протоколу відкритих торгів від 25.07.2024 року було: «При розгляді поданих документів в складі тендерної пропозиції Замовником були виявлені невідповідності тендерної пропозиції ПрАТ "СК "ЄВРОІНС УКРАЇНА" вимогам тендерної документації.
На виконання п.43 Особливостей 23.07.2024 Уповноваженою особою була розміщена вимога в електронній системі щодо додавання документів, які були відсутні в складі тендерної пропозиції:
1. Довідку в довільній формі про те, що Страхова компанія (Учасник тендеру) є Учасником Угоди про пряме врегулювання збитків (страхових випадків по обов’язковому страхуванню відповідальності власників наземних транспортних засобів).
2. Завірену Учасником копію діючого свідоцтва (сертифікату) про присвоєння Учаснику рейтингу фінансової надійності (стійкості), виданого національним рейтинговим агентством, уповноваженим Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, та його кредитний рейтинг із наданням копії свідоцтва рейтингового агентства про включення його до Державного реєстру уповноважених рейтингових агентств із зазначенням рейтингу Учасника не нижче uaАА (за національною рейтинговою шкалою).
Після закінчення строку, визначеного Законом України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) та Особливостями, Замовником проаналізовано додані Учасником документи та встановлено, що ПрАТ "СК "ЄВРОІНС УКРАЇНА" не надало документи, вказані у вимозі про усунення невідповідностей. Натомість даним Учасником надано лист (Вих. №329 від 23.07.2024), в якому зазначено, що вимогу про усунення невідповідностей від 23.07.2024 учасник вважає незаконною та такою, що порушує права ПрАТ "СК "ЄВРОІНС УКРАЇНА" як учасника даного тендеру.
Пунктом п.55 Особливостей визначено, що оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих Особливостей. Так пунктом 59 встановлено, що скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації.
Оскільки ПрАТ "СК "ЄВРОІНС УКРАЇНА" не оскаржувало вимоги тендерної документації у встановленому чинним законодавством порядку та подало свою пропозицію, слід вважати, що даний учасник погоджувався з умовами тендерної документації. Тому наявні підстави для відхилення тендерної пропозиції ПрАТ "СК "ЄВРОІНС УКРАЇНА" відповідно до абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, а саме: учасник процедури не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.»
Скаржник вважає вищенаведене рішення Замовника таким, що не відповідає дійсності, чинному законодавству України та порушує права та законні інтереси ПрАТ «Страхова компанія «Євроінс Україна» щодо даної закупівлі, у зв’язку з чим підлягає скасуванню з огляду на наступне.
Вказуємо, що Тендерна документація (надалі – ТД) Замовника містить дискримінаційні умови, що обмежують конкуренцію, порушують законодавство і права та законні інтереси Скаржника та створюють неможливість Скаржнику взяти участь у процедурі закупівлі.
Зазначимо, що з рішень Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, випливає, що дискримінаційними визнаються зокрема «специфічні» вимоги до предмета закупівлі, відповідати яким може лише один учасник/обмежене коло учасників, та відсутність яких у тендерній документації жодним чином не може вплинути на якість товарів/робіт/послуг (недостатня їх обґрунтованість або навіть недоцільність).
За кваліфікаційними критеріями до учасників та вимогами, що зазначені в Додатку №1 до тендерної документації на закупівлю послуг з обов’язкового страхування цивільно-
правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (код 66510000-8 Страхові послуги за ДК-021-2015 «ЄЗС») Замовником встановлені обов’язкові вимоги, яким повинен відповідати Учасник, а саме, Учасник в складі своєї пропозиції повинен надати наступні документи: Завірені Учасником копії діючого свідоцтва (сертифікату) про присвоєння Учаснику рейтингу фінансової надійності (стійкості), виданого національним рейтинговим агентством, уповноваженим Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, та його кредитний рейтинг із наданням копії свідоцтва рейтингового агентства про включення його до Державного реєстру уповноважених рейтингових агентств із зазначенням рейтингу Учасника не нижче uaАА (за національною рейтинговою шкалою); Довідку в довільній формі про те, що Страхова компанія (Учасник тендеру) є Учасником Угоди про пряме врегулювання збитків (страхових випадків по обов’язковому страхуванню відповідальності власників наземних транспортних засобів)».
Скаржник не мав можливості виконати вищевказану умову ТД та надати вищевказані документи, про що було зазначено у письмовому Зверненні до Замовника. Вимоги Замовника не передбачені вимогами законодавства України
Статтею 16 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлюються критерії процедури закупівлі, так замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, а саме наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним (ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі»).
Міністерство економічного розвитку і торгівлі України в своєму листі від 07.02.2017 р. №3302-06/3812-06 підтверджує той факт, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Закупівлі повинні здійснюватися з використанням системи «Prozorro» за принципами, а саме добросовісної конкуренції серед осіб, що беруть участь у процедурах закупівель; недискримінація осіб, що беруть участь у процедурах закупівель.
Так, відносини у сфері страхування в Україні регулюються Законами України «Про страхування», «Про фінансові послуги та фінансові компанії» та іншими нормативно-правовими актами. Вищезазначеними нормативно-правовими актами не встановлено мінімальних чи максимальних показників щодо рівня рейтингу страхової компанії фінансової надійності для здійснення страхової діяльності. Не встановлена необхідність наявності укладеної Угоди про пряме врегулювання збитків (страхових випадків по обов’язковому страхуванню відповідальності власників наземних транспортних засобів).
Розділом IV Закону України «Про страхування» встановлений вичерпний перелік вимог щодо здійснення діяльності із страхування.
Законом України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» не передбачений такий документ, що визначає процедуру врегулювання збитків, як Угода про пряме врегулювання збитків.
Жодним нормативним документом до страховиків не встановлюються вимоги, щодо заборони здійснювати страхову діяльність за відсутності діючого свідоцтва (сертифікату) про присвоєння Учаснику рейтингу фінансової надійності (стійкості), виданого національним рейтинговим агентством, уповноваженим Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, або ж відсутності інформації про кредитний рейтинг Страховика, що вказується у свідоцтві рейтингового агентства про включення його до Державного реєстру уповноважених рейтингових агентств із зазначенням рейтингу Учасника не нижче uaАА (за національною рейтинговою шкалою);
Так, з 1 липня 2020 року Національний банк перейняв на себе функції регулятора ринку небанківських фінансових послуг: страхових, лізингових, факторингових компаній, кредитних спілок, ломбардів та інших фінансових компаній. Відповідно до пункту 81 частини першої статті 7 Закону України «Про Національний банк України» (надалі за текстом – Закон про Національний банк) Національний банк України здійснює державне регулювання та нагляд на індивідуальній та консолідованій основі на ринках небанківських фінансових послуг за діяльністю небанківських фінансових установ в межах, визначених Законом України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» (далі за тестом – Закон про фінансові послуги) та іншими законами України.
Згідно з пунктом 31 частини першої статті 28 Закону про фінансові послуги Національний банк у сфері державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг у межах компетенції визначає вимоги до осіб, які провадять діяльність з надання фінансових послуг, включаючи вимоги до їх структури власності, та порядок контролю за їх додержанням. Так, регулятором визначаються вимоги до діяльності, фінансових показників, структури власності страхових компаній. Національний банк України підтверджує дотримання вимог до платоспроможності страховика (в тому числі обов’язкові фінансові нормативи), встановлені законодавством, в частині: наявності сплаченого статутного фонду для страховиків-резидентів та наявності гарантійного фонду страховика; перевищення фактичного запасу платоспроможності страховика над розрахунковим нормативним запасом платоспроможності; наявності гарантійного фонду страховика; нормативу платоспроможності та достатності капіталу; нормативу ризиковості операцій; нормативу якості активів. Крім цього, підтверджують і прозорість структури власності страховика та відповідність діяльності ліцензійним вимогам. Крім того, страховиком надається до Національного банку України аудиторський звіт суб’єкта аудиторської діяльності про підтвердження достовірності й повноти поданої фінансової звітності.
Інформацію суб’єкта аудиторської діяльності щодо суми прийнятних активів страхової компанії та підтвердження дотримання нею нормативу платоспроможності і достатності капіталу. Національний банк України є єдиним органом, який на основі аналізу фінансової звітності страховика організовує статистичну звітність та оцінку дотримання вимог та якість звітності небанківської фінансової установи. Національний банк закладає законодавчий фундамент для формування платоспроможного, стійкого, конкурентного ринку страхування в Україні з належним захистом прав споживачів послуг страхування. З цією метою регулятором запроваджено нову модель регулювання ринку страхування, яка враховує положення директив Європейського Союзу, міжнародні принципи IAIS, світові практики, та буде реалізується поступово шляхом запровадження нових нормативно-правових актів та внесенням змін до наявних актів. Відповідно до частини п’ятої статті 9 Закону про фінансові послуги структура власності фінансових установ повинна відповідати вимогам щодо прозорості, встановленим законами України та нормативно-правовими актами органів, які здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг. Вимоги до структури власності небанківських фінансових установ, регулювання і нагляд за якими здійснює Національний банк, та порядок подання ними відомостей про структуру власності до Національного банку визначено у Положенні про вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг, затвердженому постановою Правління Національного банку від 14 квітня 2021 року № 30 (зі змінами) (далі − Положення № 30). Вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг визначені у розділі ІІІ Положення № 30. Згідно з підпунктом 61 пункту 192 постанови Правління Національного банку від 06 березня 2022 року № 39 “Про врегулювання діяльності учасників ринку небанківських фінансових послуг, небанківських фінансових груп, учасників платіжного ринку, колекторських компаній та юридичних осіб, які отримали ліцензію на надання банкам послуг з інкасації” (зі змінами) Національний банк під час здійснення контролю за дотриманням вимог щодо структури власності надавачів фінансових послуг, для яких законодавством України встановлено вимогу стосовно необхідності отримання погодження набуття або збільшення істотної участі в такому надавачі фінансових послуг, у разі відповідності структури власності такого надавача фінансових послуг вимогам, визначеним у розділі III Положення № 30, приймає рішення про підтвердження відповідності структури власності такого надавача фінансових послуг вимогам щодо прозорості. Тобто, Національним банком України фактично підтверджується стабільність та стійкість Страховика такими документами, як довідкою із зазначенням фінансових показників/відсутності не виконаних приписів/виконанні нормативів та рішення про підтвердження відповідності структури власності вимогам щодо прозорості. Вказані документи є доступними та отримуються кожним Страховиком, при проходженні обов’язкових процедур для провадження господарської діяльності.
Необхідність проходження процедури щодо присвоєння рейтингу, підтвердженого уповноваженим НКЦПФР рейтинговим агентством для діяльності Страховика не передбачено жодним нормативно-правовим актом. Ні Законом України «Про страхування», ні Положенням про ліцензування та реєстрацію надавачів фінансових послуг та умови провадження ними діяльності з надання фінансових послуг, затверджене Постановою Правління Національного банку України №153 від 24.12.2021 року, ні інших актів регулятора, які є чинними на дату подання даної скарги та проведення тендеру. Таким чином, для провадження господарської діяльності Страховики не зобов’язані проходити вищевказану процедуру та мати відповідний рейтинг, що суттєво обмежує коло потенційних учасників закупівлі та позбавляє учасників, які не отримували рейтинг та не виявили бажання/необхідності в його отриманні, можливості взяти участь у даній закупівлі. Спеціальним Законом України «Про страхування» та іншими законодавчими актами України передбачається, що Страховик має право здійснювати свою діяльність на підставі ліцензії на здійснення страхової діяльності. Інших додаткових вимог про наявність рейтингу, додаткових акредитацій, прямого врегулювання чи обмежень по фінансовій стабільності не вимагається.
ПрАТ «СК «Євроінс Україна» не ознайомлена із жодним нормативним документом де б ПрАТ «РІВНЕОБЛЕНЕРГО» було визначено уповноваженим органом ринку небанківських фінансових установ та мало б дискреційні повноваження встановлювати вимоги до діяльності страховиків.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників та рівного ставлення до них, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Тендерна документація, згідно із статтею 22 Закону України «Про публічні закупівлі», не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Встановивши вимоги у своїй тендерній документації обов’язкової наявності:
«Завіреної Учасником копії діючого свідоцтва (сертифікату) про присвоєння Учаснику рейтингу фінансової надійності (стійкості), виданого національним рейтинговим агентством, уповноваженим Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, та його кредитний рейтинг із наданням копії свідоцтва рейтингового агентства про включення його до Державного реєстру уповноважених рейтингових агентств із зазначенням рейтингу Учасника не нижче uaАА (за національною рейтинговою шкалою); Довідки в довільній формі про те, що Страхова компанія (Учасник тендеру) є Учасником Угоди про пряме врегулювання збитків (страхових випадків по обов’язковому страхуванню відповідальності власників наземних транспортних засобів)», Замовником було порушено основні принципи публічних закупівель. Замовник дискримінував та позбавив страховиків, які не відповідають таким дискримінаційним вимогам, можливості участі у цій процедурі закупівлі. А те, що такі вимоги є дискримінаційними, підтверджується численними рішення Антимонопольного комітету України.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Згідно ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Тому, дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації наведених вище обов’язкових вимог порушують положення п. 4 ч. 1 ст. 5 та ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», а також права та законні інтереси ПрАТ «СК «Євроінс Україна», пов’язані з його неможливістю надати документи, що не передбачені чинним законодавством України.
Вважаємо, що зазначені вимоги Тендерної документації є дискримінаційними, такими, що не відповідають діючому законодавству та порушують права і законні інтереси ПрАТ «СК «Євроінс Україна», як учасника та інших потенційних учасників, пов’язаних з участю у процедурі закупівлі.
Окремо звертаємо увагу Колегії АМКУ на той факт, що Скаржник дотримується встановлених законодавством вимог щодо платоспроможності страховика.
За результатами аналізу звітності Товариства за 2023 рік, що надійшла до Національного банку України відповідно до вимог законодавства, станом на 31.12.2023 Товариством дотримано вимоги до платоспроможності страховика (в тому числі обов’язкові фінансові нормативи), встановлені законодавством, в частині:
наявності сплаченого статутного фонду для страховиків-резидентів та
наявності гарантійного фонду страховика;
перевищення фактичного запасу платоспроможності страховика над
розрахунковим нормативним запасом платоспроможності;
наявності гарантійного фонду страховика;
нормативу платоспроможності та достатності капіталу;
нормативу ризиковості операцій;
нормативу якості активів.
Щодо достатності формування Товариством страхових резервів, повідомляємо, що відповідно до актуарного звіту за 2023 рік щодо адекватності та достатності сформованих Товариством страхових резервів, складеного актуарієм, який відповідає вимогам законодавства, останнім підтверджено адекватність зобов’язань станом на 31.12.2023 (адекватністю зобов’язань страховика вважається достатність визнаних страхових зобов’язань для здійснення майбутніх страхових виплат та/або виплат викупних сум за укладеними договорами страхування, та витрат, пов’язаних з виконанням таких договорів).
Вищевказана інформація підтверджується листом НБУ вих. №21-0006/32052 від 24.04.2024 р. (копія листа НБУ додається).
Отже, Скаржник вважає, що зазначені вище обов’язкові вимоги Тендерної документації є дискримінаційними і такими, що не відповідають діючому законодавству та порушують права і законні інтереси Скаржника та інших потенційних учасників, пов’язаних з участю у процедурі закупівлі.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Згідно ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Тому, дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації наведеної вище обов’язкових вимог порушують положення п. 4 ч. 1 ст. 5 та ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», а також права та законні інтереси Скаржника, пов’язані з його неможливістю виконати умови тендеру.
Так, Скаржник, як Учасник, 12.07.2024 року направив звернення до Замовника з вимогою внести зміни до тендерної документації та виключити дискримінаційні вимоги до учасників, однак Замовник, своїм листом від 13.07.2024 року, відмовився вносити зміни до тендерної документації.
23.07.2024 року Замовником направлено Вимогу про усунення порушення.
Учасником надано лист (Вих. №329 від 23.07.2024), в якому зазначено, що Вимогу про усунення порушення від 23.07.2024 Учасник вважає незаконною та такою, що порушує права ПрАТ "СК "ЄВРОІНС УКРАЇНА" як учасника даного тендеру.
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника