• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Капітальний ремонт підвальних приміщень житлового будинку для використання під найпростіші укриття за адресою: вул. Ружинська, 20/54 у Шевченківському районі м. Києва (Капітальний ремонт і реставрація)

Завершена

1 866 190.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 9 330.95 UAH
Період оскарження: 11.06.2024 10:27 - 04.08.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА на умови тендерної документації

Номер: e484dbf3378e41ea960029ea0cc475f9
Ідентифікатор запиту: UA-2024-06-11-002333-a.b2
Назва: СКАРГА на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 29.07.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 23.07.2024 16:48
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 01.08.2024 10:21
Дата виконання рішення Замовником: 02.08.2024 17:14
Коментар замовника щодо усунення порушень: Протокол № 91 від 02.08.2024 про внесення змін до тендерної документації на підставі рішення органу оскарження
Автор: ТОВ "ТЕП-КЕПІТАЛ.", Володимир Лихіцький +380937281882 tender.tepkepital@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 86395154a8fe4067b4c05cf006d0fdd4
Заголовок пункту скарги: Наявність дискримінаційних вимог щодо надання ліцензії Державної архітектурно-будівельної інспекції України
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Управління житлово-комунального господарства Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації (надалі за текстом Замовник) оприлюднило закупівлю (ідентифікатор закупівлі: UA-2024-06-11-002333-a) щодо проведення відкритих торгів з особливостями за предметом закупівлі: ДК 021:2015: 45453000-7 — Капітальний ремонт і реставрація (Капітальний ремонт підвальних приміщень житлового будинку для використання під найпростіші укриття за адресою: вул. Ружинська, 20/54 у Шевченківському районі м. Києва).
Вважаємо, що деякі умови тендерної документації не відповідають чинному законодавству і є дискримінаційними до Скаржника, як для потенційного учасника процедури закупівлі, який має значний досвід здійсненні робіт відповідними предмету закупівлі.
21 червня 2023 року Скаржником вже було подано скаргу на умови Тендерної документації, яку. Відповідно до рішення від 02.07.2024 р. №11475-р/пк-пз
Замовником, начебто, було внесено зміни до Тендерної документації і повідомлено Орган оскарження про усунення порушень. Проте не в усі умови Тендерної документації було внесено зміни. При цьому до нижчезазначених умов Замовником не було виконано рішення Органу оскарження і не було усунуто дискримінаційні умови
Заперечення на умови Тендерної документації:
1. Заперечення щодо надання ліцензії
Умови Тендерної документації
Відповідно до п.1 р.3 Тендерної документації тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей (відповідно Додатку 3 до тендерної документації) і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, у т.ч. надання яких передбачено відповідно до вимог абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону.
Учасник відповідно до вимог цієї тендерної документації повинен надати у складі тендерної пропозиції, зокрема:
14) копію ліцензії Державної архітектурно-будівельної інспекції України на право провадження господарської діяльності, що є предметом закупівлі робіт з капітального ремонту. Ліцензія повинна містити вищезазначені види робіт для об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми та значними наслідками (СС2, СС3)/ лист (інформація) від Державної інспекції архітектури та містобудування України (далі - ДІАМ), що засвідчує набуття права на провадження господарської діяльності суб'єктом господарювання;
16) інші документи та матеріали, які повинні бути оформлені та подані учасниками згідно з цією тендерною документацією.
Відповідно до п. 6 Додатку 2 до Тендерної документації, на підтвердження наявності дозвільних документів учасником надаються наступні документи:
6.1. Копія ліцензії Державної архітектурно-будівельної інспекції України на право провадження господарської діяльності, що є предметом закупівлі робіт з капітального ремонту. Ліцензія повинна містити вищезазначені види робіт для об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми та значними наслідками (СС2, СС3);
6.2. Суб’єкти, які вирішили займатися діяльністю, що підлягає ліцензуванню працюють на підставі декларації під час воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування про провадження господарської діяльності (реконструкція, розширення, добудова, реставрація і ремонт об'єктів, виконання монтажних робіт). Подана декларація до Державної інспекції архітектури та містобудування України (далі - ДІАМ) засвідчує набуття права на провадження господарської діяльності суб'єктом господарювання. Учасником надається копія листа-відповіді від ДІАМ про підтвердження поданих декларацій щодо провадження господарської діяльності.
6.3. Копія ліцензії або наказу/витягу з наказу Державної служби України з надзвичайних ситуацій на надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення.
Наявність дискримінаційних вимог
Аналіз зазначених умов Тендерної документації дає можливість встановити, що Замовником не внесено змін до Тендерної документації і вона містить дискримінаційні умови.
Зокрема, вимога щодо надання ліцензії Державної архітектурно-будівельної інспекції України на право провадження господарської діяльності, що є предметом закупівлі робіт з капітального ремонту. Ліцензія повинна містити вищезазначені види робіт для об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми та значними наслідками (СС2, СС3)/ лист (інформація) від Державної інспекції архітектури та містобудування України (далі - ДІАМ), що засвідчує набуття права на провадження господарської діяльності суб'єктом господарювання.
З даної умови не вбачається, що учасник повинен надати ліцензію або лист (інформація) від Державної інспекції архітектури та містобудування України що засвідчує набуття права на провадження господарської діяльності суб'єктом господарювання.
Інформація про надання документів, зазначених через дефіс (/) в жодному разі не дає можливість стверджувати що надається той або інший документ. Таким чином зазначена умова містить вимогу про надання як ліцензії так і листа (інформації) від Державної інспекції архітектури та містобудування України що засвідчує набуття права на провадження господарської діяльності суб'єктом господарювання.
Додатком 2 до Тендерної документації встановлено вимогу, яка не підлягає їншому тлумаченню, як вимога про надання ліцензії і листа-відповіді від ДІАМ про підтвердження поданих декларацій щодо провадження господарської діяльності.
Таким чином учасник повинен подати ліцензію і лист-відповідь від ДІАМ про підтвердження поданих декларацій щодо провадження господарської діяльності.
Зважаючи на те, що Скаржник не має можливості надання ліцензії (при цьому маючи можливість надання декларації і листа від ДІАМ), умови тендерної документації, в цій частині є дискримінаційними для нього.
Дана умова Документації щодо надання ліцензії Державної архітектурно-будівельної інспекції України на право провадження господарської діяльності є дискримінаційною для Скаржника та такою, що значно обмежує кількість потенційних учасників процедури закупівлі.
Відповідно до пункту 9 статті 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» ліцензуванню підлягає будівництво об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, за переліком видів робіт, що визначається Кабінетом Міністрів України, - з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".
13 березня 2020 року відповідно до постанови КМУ № 219 було скасовано отримання ліцензії на будівельні роботи і було ліквідовано орган ліцензування – на той час Державна архітектурно-будівельна інспекція.
На заміну ДАБІ було створено Державну інспекцію архітектури та містобудування (ДІАМ) та повернуто ліцензування будівництва об’єктів за класом наслідків – із середніми (СС2) та значними (СС3).
24 лютого 2022 року по всій території України запроваджено воєнний стан. Воєнний стан запроваджений Указом Президента України № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» (далі Указ № 64), який затверджений Верховною Радою України. Таке рішення ухвалено у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони відповідно до українського законодавства.
Законом України «Про правовий режим воєнного стану» визначено, що воєнний стан – це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Згідно з пунктом 3 Указу № 64 у зв’язку з введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 – 34, 38, 39, 41 – 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
При цьому, постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 165 (із зміною, внесеною постановою Кабінету Міністрів України від 09 березня 2022 року № 233), зупинено строки надання адміністративних послуг суб’єктами їх надання та строки видачі дозвільними органами дозвільного дозвільного характеру на час воєнного стану в Україні.
Зупинені строки будуть поновлені у місячний строк після припинення чи скасування воєнного стану на відповідній території України
Відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 “Про введення воєнного стану в Україні” Кабінет Міністрів України затвердив Постанову від 18 березня 2022 р. № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану», відповідно до положень пунктів 1 та 2 Постанови установлено, що:
Відповідно до положень пунктів 1 та 2 Постанови №314 установлено, що:
1) у період воєнного стану право на провадження господарської діяльності може набуватися суб’єктами господарювання на підставі безоплатного подання до органів ліцензування, дозвільних органів та суб’єктів надання публічних (електронних публічних) послуг декларації про провадження господарської діяльності (далі - декларація), що містить відомості згідно з додатком 1, без отримання дозвільних документів (документів дозвільного характеру, ліцензій або інших результатів надання публічних послуг), крім видів господарської діяльності за переліком згідно з додатком 2.
Органи ліцензування, дозвільні органи та суб’єкти надання публічних (електронних публічних) послуг формують та ведуть переліки поданих декларацій, в яких міститься інформація про суб’єкта господарювання (для юридичної особи - організаційно-правова форма, повне і скорочене найменування (за наявності), для фізичної особи - підприємця - прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності); вид господарської діяльності/частина виду господарської діяльності, який провадиться на підставі поданої декларації; місце провадження діяльності (якщо провадження діяльності обмежується територією відповідної адміністративно-територіальної одиниці).
2) декларація може бути подана за вибором суб’єкта господарювання незалежно від задекларованого (зареєстрованого) місцезнаходження (місця проживання), місця провадження господарської діяльності або місцезнаходження відповідного об’єкта:
в електронній формі - через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, зокрема засобами мобільного додатку Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія) (у разі подання декларації фізичною особою - підприємцем);
у паперовій формі - через центр надання адміністративних послуг з подальшою передачею органам ліцензування, дозвільним органам та суб’єктам надання публічних (електронних публічних) послуг засобами Порталу Дія. Після внесення інформації до Порталу Дія декларація повертається заявнику.
Тобто відповідно до даної постанови від 18 березня 2022 р. № 314 у період воєнного стану діяльність з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідності) належать до об’єкті в із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, провадиться на підставі декларації про провадження господарської діяльності, яка на період воєнного стану замінює ліцензію на будівництво.
Разом з тим Перелік видів господарської діяльності, які не можуть провадитись на підставі декларації в умовах воєнного стану (Додаток 2 до Постанови №314), визначає, що на підставі дозволу на виконання будівельних робіт здійснюється виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об’єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.
Відповідно до ч. 1 ст. 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об’єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля", підключення об’єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після отримання дозволу на виконання будівельних робіт.
Отже для початку робіт, що є предметом закупівлі, необхідно отримати дозвіл на виконання будівельних робіт. Дана умова є обов’язковою, а початок робіт на об’єктах, які відносяться за класом наслідків до СС2 та СС3 без отримання дозвільних документів карається законом.
Порядок виконання будівельних робіт, затверджений постановою КМУ "Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт" від 13.04.2011 р. №466.
За загальним правилом, виконання будівельних робіт без відповідного документа, який дає право виконувати такі роботи, вважається самочинним будівництвом і тягне за собою відповідальність згідно із законом (15. 30 Порядку №466).
Відповідно до ч. 2 ст. 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" дозвіл на виконання будівельних робіт видається органами державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.
Видача дозволу на виконання будівельних робіт регулюється Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженим Постановою КМУ від 13 квітня 2011 р. № 466 (зі змінами) (далі - Порядок). Відповідно до пункту 28 Порядку Замовник (його уповноважена особа) подає до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю заяву через електронний кабінет (крім об’єктів, на які поширюється дія Закону України "Про державну таємницю").
Пунктом 29 Порядку передбачено, що орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом п’яти робочих днів з дня реєстрації заяви видає дозвіл на виконання будівельних робіт або відмовляє у його видачі з використанням Реєстру будівельної діяльності (крім об’єктів, на які поширюється дія Закону України "Про державну таємницю"). Один примірник дозволу видається особисто замовнику (його уповноваженій особі) або надсилається рекомендованим листом.
Отже, виходячи з положень Порядку, отримання дозволу на виконання будівельних робіт є виключним обов’язком Замовника.
Таким чином, під час військового стану, здійснення будівельної діяльності проводиться на підставі:
- декларації про провадження господарської діяльності (яку повинен мати підрядник). Проте виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об’єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками не може здійснюватись на підставі декларації;
- дозволу на виконання будівельних робіт здійснюється виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об’єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками. При цьому цей дозвіл видається виключно замовнику бідвництва, яким Скаржник не є.
- ліцензії на будівництво об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕП –Капітал.» було засновано в 27.09.2022.
Отже Скаржник не мав можливості отримати ліцензію, оскільки після введення військового стану ліцензії не видаються, а здійснення будівельної діяльності проводиться на підставі декларації про провадження господарської діяльності.
Скаржник також не може отримати дозвіл на ведення будівельних робіт, оскільки такий дозвіл видається лише замовнику будівництва (Замовнику торгів), в той час як Скаржник може бути лише підрядником.
Скаржником надається лист підтвердження від Державної інспекції архітектури та містобудування України (ДІАМ), про те, що в переліку поданих декларацій про провадження господарської діяльності наявна інформація щодо декларації ТОВ «ТЕП-КЕПІТАЛ.» (код ЄДРПОУ 44668048) від 23.01.2023 р №20449/23 (декларація додається до скарги).
Відповідно до декларації ТОВ «ТЕП-КЕПІТАЛ.» має право виконувати діяльність з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідності) належать до об’єкті в із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.
Також Скаржником надається лист Державної інспекції архітектури та містобудування України від 30.01.2024 р. №669/13/13-23 ( лист додається до скарги) наступного змісту:
На виконання доручення Голови Державної інспекції архітектури та містобудування України розглянуто лист від 25.01.2023 б/н ТОВ «ТЕП-КАПІТАЛ», що надійшов та зареєстрований 26.01.2023 за № 976/07-23 щодо підтвердження переліку поданих декларацій, та в межах компетенції повідомляється наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» від 18.03.2022 № 314 (далі - Постанова № 314).
Відповідно до положень пунктів 1 та 2 Постанови №314 установлено, що:
1) у період воєнного стану право на провадження господарської діяльності може набуватися суб’єктами господарювання на підставі безоплатного подання до органів ліцензування, дозвільних органів та суб’єктів надання публічних (електронних публічних) послуг декларації про провадження господарської діяльності (далі - декларація), що містить відомості згідно з додатком 1, без отримання дозвільних документів (документів дозвільного характеру, ліцензій або інших результатів надання публічних послуг), крім видів господарської діяльності за переліком згідно з додатком 2.
Органи ліцензування, дозвільні органи та суб’єкти надання публічних (електронних публічних) послуг формують та ведуть переліки поданих декларацій, в яких міститься інформація про суб’єкта господарювання (для юридичної особи - організаційно-правова форма, повне і скорочене найменування (за наявності), для фізичної особи - підприємця - прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності); вид господарської діяльності/частина виду господарської діяльності, який провадиться на підставі поданої декларації; місце провадження діяльності (якщо провадження діяльності обмежується територією відповідної адміністративно-територіальної одиниці).
2) декларація може бути подана за вибором суб’єкта господарювання незалежно від задекларованого (зареєстрованого) місцезнаходження (місця проживання), місця провадження господарської діяльності або місцезнаходження відповідного об’єкта:
в електронній формі - через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, зокрема засобами мобільного додатку Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія) (у разі подання декларації фізичною особою - підприємцем);
у паперовій формі - через центр надання адміністративних послуг з подальшою передачею органам ліцензування, дозвільним органам та суб’єктам надання публічних (електронних публічних) послуг засобами Порталу Дія. Після внесення інформації до Порталу Дія декларація повертається заявнику.
Повідомляємо, що в переліку поданих декларацій про провадження господарської діяльності наявна інформація щодо декларації ТОВ «ТЕП-КАПІТАЛ» (код ЄДРПОУ 44668048) від 23.01.2023 № 020449/23.
В декларації про провадження господарської діяльності ТОВ «ТЕП-КАПІТАЛ» від 23.01.2023 № 020449/23 зазначено, зокрема: Дозвільні документи Ліцензія на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) наслідками; Ліцензія на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з значними (СС3) наслідками.
Аналіз Тендерної документації дає можливість встановити, що Замовником встановлено вимогу надання і Ліцензії і декларації про провадження господарської діяльності в той час, як Скаржник не має ліцензії на господарську діяльність з будівництва зважаючи на те, що він був заснований в період військового стану, під час якого видача зазначених ліцензій не проводиться, а діяльність здійснюється на підставі декларації про провадження господарської діяльності.
При цьому умовами Тендерної документації не встановлено виключень за яких учасник не надає ліцензії на будівельні роботи.
За таких умов, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть надати копію чинної ліцензії на господарську діяльність з будівництва об’єктів з додатком , що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із відповідним класом наслідків СС2 або надати інформацію щодо наявності електронної ліцензії із зазначенням відповідного посилання або саме дозвіл на виконання будівельних робіт за обʼєктом замовника відповідно до Постанови КМУ від 18 березня 2022 № 314, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 53c2bc9bba9343dfbcd5b5b5447df7aa
Заголовок пункту скарги: 2. Заперечення щодо відвідання об’єкта
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Умови Тендерної документації
Відповідно до пп. 6.3. п.6 р. 3 Тендерної документації . Учасник має право відвідати та оглянути об’єкт та дільницю, де передбачається виконання обсягів робіт згідно тендерної документації, а також отримати інформацію, яка може бути йому необхідна для підготовки тендерної пропозиції та укладання договору Витрати на відвідування об’єкту учасник несе за власні кошти. При цьому, замовник не несе відповідальності за будь-які майнові та немайнові ризики, пов’язані з ознайомлювальною поїздкою. Адреса об’єкту: вул. Ружинська, 20/54, м. Київ, 04111.
З метою гарантування якісної підготовки цінової пропозиції учасником з урахуванням місця розташування об’єкта, учасник повинен здійснити виїзд на місце розташування об’єкта та провести його огляд в період уточнень, у тому числі аналізу наявних аварійних та інших дефектів і пошкоджень об’єкта в цілому та його елементів (будівельних конструкцій, інженерних систем). Відповідно, учасник має надати у складі своєї пропозиції лист-підтвердження довільної форми учасника щодо виїзду представника учасника на місце розташування об’єкту та факту проведення його огляду. До листа-підтвердження обов’язково додається як підтвердження обстеження не менше 3 світлин (фотографічних знімків) об’єкта (одна ззовні з № будинку та мінімум дві безпосередньо місця виконання робіт).
Тендерна пропозиція, що не відповідає технічним вимогам, викладеним у Додатку 4 до тендерної документації, буде відхилена як така, що не відповідає умовам тендерної документації.
Відповідно до пп.7.2. п.7 Додатку 2 до Тендерної документації, з метою гарантування якісної підготовки цінової пропозиції учасником з урахуванням місця розташування об’єкта, учасник повинен здійснити виїзд на місце розташування об’єкта та провести його огляд в період уточнень, у тому числі аналізу наявних аварійних та інших дефектів і пошкоджень об’єкта в цілому та його елементів (будівельних конструкцій, інженерних систем). Відповідно, учасник має надати у складі своєї пропозиції лист-підтвердження довільної форми учасника щодо виїзду представника учасника на місце розташування об’єкту та факту проведення його огляду. До листа-підтвердження обов’язково додається як підтвердження обстеження не менше 3 світлин (фотографічних знімків) об’єкта (одна ззовні з № будинку та мінімум дві безпосередньо місця виконання робіт).
Якщо будь-який із документів не може бути наданий з причин його втрати чинності або зміни форми, назви тощо, учасник надає інший рівнозначний документ або письмове пояснення. Подавати у форматі PDF (Portable Document Format).
Наявність дискримінаційних вимог
По даним умовам Тендерної документації Органом оскарження вже було прийнято рішення проте Замовник не вніс змін до Тендерної документації і залишив їх без змін.
Дана умова Документації є дискримінаційною для Скаржника та такою, що значно обмежує кількість потенційних учасників процедури закупівлі.
Замовник умисно встановив додаткові бар'єри для участі у процедурі закупівлі та фактично обмежив коло учасників.
Фактично Замовник встановив вимогу:
- домовитися з неустановленою уповноваженою особою Замовника про відвідання об’єкту та визначитися з часом такого відвідання;
- скласти акт обстеження обʼєкту;
Проте слід звернути увагу, що Тендерна документація не містить опису механізму і процедури проведення обстеження, а також порядку і строків доступу до об'єкту, а також не визначено в чому і яка суть огляду і ознайомлення, що має бути відображено у акті.
При цьому, у Тендерній документації відсутні будь-які запобіжники від зловживань зі сторони Замовника. Замовник може проігнорувати телефонний дзвінок для домовленості про здійснення огляду об’єкту, не організувати обстеження об'єкта.
Скаржник не має жодного впливу на невизначену особу Замовника. Між Скаржником та Замовником немає жодних договірних відносин та якихось обов'язків щодо огляду об’єкту.
По суті, Замовник у такий спосіб забезпечує наявність у нього інструменту, який ставить Учасника у залежність від прийняття ним рішень, та може бути використаний для відхилення Пропозицій учасників, які з об'єктивних причин не зможуть надати акт огляду об'єкта де передбачається виконання робіт.
Це також дає можливість Замовнику зловживати своїм правом, а саме забезпечити чи не забезпечити учаснику доступ до об’єкту.
При цьому слід зазначити, що ознайомитись з видами та об'ємами робіт учасник може з Технічних вимог до предмета закупівлі та інших частин Тендерної документації, що надаються у складі Документації.
Відповідно до ч.1 ст. 23 Закону та особливостями передбачено, що Технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
Таким чином, огляд об'єкту є недоречним.
Більш того, простий огляд об’єкту не призведе до ознайомлення з об’ємом, умовами та документацією виконання робіт їх вивчення та аналізу. Ця вся документація вже надана в складі Тендерної пропозиції. Для належного огляду необхідно створювати комісію, яка повинна здійснити перевірку всіх видів і обсягів робіт, що не може бути здійсненим при поверхневому огляді який фактично і бажає провести Замовник.
Пунктом 5.1. Настанови з визначення вартості будівництва визначено, для розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) замовник надає відомість обсягу робіт, відомість ресурсів до неї без цін або затверджену проектну документацію.
Таким чином на законодавчому рівні визначено, що для складання тендерної пропозиції достатньо надання в складі тендерної документації відомості обсягу робіт та відомості ресурсів до неї без цін.
При цьому Настанова не містить вказівки на обов’язковість огляду об’єкту для проведення необхідних розрахунків.
В складі Тендерної документації визначено перелік і обсяг робіт та матеріалів.
Скаржник, як потенційний учасник процедури закупівлі, має значний досвід в будівництві і наявність в тендерній документації технічної специфікації є цілком достатнім для коректного розуміння потенційними учасниками обсягів робіт та ситуації на об’єкті.
Просте відвідання об’єкту жодним чином не вплине на більш ефективну підготовку тендерної пропозиції, оскільки тендерна пропозиція готується на підставі Тендерної документації, а не огляду обстеження об’єкту.
Встановлюючи відповідні вимоги, Замовник порушує право учасника на конфіденційність інформації також відповідна вимога несе у собі корупційні ризики, адже для участі у тендері необхідно надати фото об’єкту, а фото можливо зробити лише при допущенні Замовником представника учасника
Встановлені вимоги є незаконними та такими, що порушують права учасників та наступні принципи закупівель - максимальна економія та ефективність, запобігання корупційним діям і зловживанням та добросовісна конкуренція серед учасників.
За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть здійснити огляд об'єкта з подальшим наданням в складі пропозиції акту огляду та фотографій, що є дискримінацією по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі Скаржника зважаючи на можливість Замовника здійснювати допуск на огляд одних учасників та недопущення для такого огляду інших учасників, що в подальшому може стати підставою для відхилення Пропозиції такого учасника, що є дискримінаційним по відношенню до таких суб'єктів господарювання, у тому числі Скаржника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 6feb822800094c97a7e9029131cbadf5
Ідентифікатор запиту: UA-2024-06-11-002333-a.c1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 02.07.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 24.06.2024 17:28
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 05.07.2024 17:13
Дата виконання рішення Замовником: 17.07.2024 10:11
Коментар замовника щодо усунення порушень: Протокол № 73 від 16.07.2024 (Про внесення змін до тендерної документації на підставі рішення органу оскарження); Протокол № 76 від 16.07.2024 (Про продовження строку розгляду тенедерних пропозицій)
Автор: ТОВ "ТЕП-КЕПІТАЛ.", Володимир Лихіцький +380937281882 tender.tepkepital@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 8f551de126374c159424db46a08a68ef
Заголовок пункту скарги: 1. Заперечення щодо надання документів, що підтверджують власність на нерухоме майно Умови Тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Відповідно до п.1 р.3 Тендерної документації тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей (відповідно Додатку 3 до тендерної документації) і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, у т.ч. надання яких передбачено відповідно до вимог абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону.
Учасник відповідно до вимог цієї тендерної документації повинен надати у складі тендерної пропозиції, зокрема:
- інформацію та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям у відповідності з Додатком 2 до тендерної документації;
- інші документи та матеріали, які повинні бути оформлені та подані учасниками згідно з цією тендерною документацією.
Відповідно до п. 1 Додатку 2 до Тендерної документації, на підтвердження наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально—технічної бази надаються, зокрема:
1.1. Довідка про обладнання, матеріально-технічну базу, що передбачається використовувати для виконання робіт, підготовлена згідно форми Додатку 7 до тендерної документації, яка повинна свідчити про те, що учасник має власну(е), орендовану(е), за договором лізингу, договором про надання послуг, тощо обладнання та матеріально-технічну базу, у т.ч. виробничі потужності для виконання робіт, що є предметом закупівлі.
1.2. На підтвердження наявності обладнання, вказаного у довідці згідно форми Додатку 7 до тендерної документації, учасник у складі пропозиції надає:
1. для транспортних засобів — свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу;
2. для нерухомого майна — свідоцтво про право власності або інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна щодо об’єкта нерухомого майна та договори оренди;
3. для іншого рухомого майна, яке не підлягає державній реєстрації — інвентаризаційні картки/листи, оборотно-сальдова відомість, копії накладних тощо.
1.2. На підтвердження наявності матеріально-технічної бази (приміщення власні/орендовані/ за договором про надання послуг тощо), вказаної у довідці згідно Додатку 7 до тендерної документації, учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати сканкопії оригіналу/ів документа/ів на право власності, та/або право користування матеріально-технічною базою, та /або договору/орів про надання послуг тощо.
Договір/ори повинен/ні бути чинний/і на дату подання пропозиції і термін його/їх дії повинен бути не меншим строку виконання робіт, а у разі якщо термін його/їх дії є меншим, то учасник додатково надає лист/и про те, що такий/і договір/и буде/уть продовжено/пролонговано на строк не менше строку виконання робіт.
Наявність дискримінаційних вимог
Скаржник орендує офісне приміщення згідно договору суборенди № 271 від 01.12.2023 р. з ТОВ «Білдінг СЕТ» та складське приміщення згідно договору оренди № 1 від 01.12.2023 р. з ФОП Шеверун Ю.О.
Зазначеними договорами не передбачено надання орендарю додаткових документів від орендодавця, в тому числі свідоцтва про право власності або інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна щодо об’єкта нерухомого майна товариства , і піддавати якомусь сумніву можливості використання офісу для належного виконання робіт по даній закупівлі чи надавати особисті документи орендодавця, які до того ж не передбачені договором оренди - не може бути в принципі.
До того ж, по даній закупівлі Капітальний ремонт підвальних приміщень житлового будинку для використання під найпростіші укриття за адресою: вул. Ружинська, 20/54 у Шевченківському районі м. Києва роботи безпосередньо будуть виконуватися на об’єкті Замовника, і аж ніяк не в офісі чи складських приміщеннях учасника Учасників.
У відповідності до Господарського кодексу України договір є документом, в якому регулюються відносини між сторонами. Тому Скаржник не в праві вимагати від орендодавців особисті та конфіденційні документи , що стосуються права власності на об’єкти нерухомості
Тобто, для підтвердження наявності в учасників приміщення цілком достатньо договору оренди, а от додаткові документи від орендодавців/власників орендованих приміщень законодавство не вимагає. Замовник наділений правом вимагати документи лише від учасника, а
не від усіх підприємств/установ, до яких учасник має якесь відношення.
Таким чином участь в закупівлі зможуть прийняти учасники, яким на власний розсуд, волю і бажання надасть Орендодавець такі документи і погодиться на їх публікацію в Прозорро, що є дискримінаційним по відношенню до Скаржника.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які нададуть свідоцтво про право власності або інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна щодо об’єкта нерухомого майна, які підтверджує право власності особи у якої офісне/складське приміщення взято на праві користування (договору оренди/суборенди), що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: d81359ca361544b2a7a62ee26a905928
Заголовок пункту скарги: 2. Заперечення щодо наявності працівників, з якими наявні трудові відносини
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Умови Тендерної документації
Відповідно до п.1 р.3 Тендерної документації тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей (відповідно Додатку 3 до тендерної документації) і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, у т.ч. надання яких передбачено відповідно до вимог абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону.
Учасник відповідно до вимог цієї тендерної документації повинен надати у складі тендерної пропозиції, зокрема:
- інформацію та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям у відповідності з Додатком 2 до тендерної документації;
- інші документи та матеріали, які повинні бути оформлені та подані учасниками згідно з цією тендерною документацією.
Відповідно до п. 2 Додатку 2 до Тендерної документації, на підтвердження наявності в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід надаються:
2.1. Довідка про наявність, кваліфікацію, досвід керівників та інженерно-технічного персоналу згідно форми у пп. 8.1 Додатку 8 до тендерної документації, яка повинна свідчити про те, що учасник має працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Довідка, підготовлена у відповідності до вимог пп. 8.1 Додатку 8 до тендерної документації, повинна містити інформацію про наявність:
- сертифікованого інженера-проектувальника у частині кошторисної документації;
- уповноваженої особи здійснювати інструктаж з охорони праці (інженер з ОП), а саме: наявність сертифікованого інженера з охорони праці (будівництво), (абз.4, п.4, Розділ IV НПАОП 45.2-7.03-17), яке забезпечує Орган з сертифікації персоналу будівельної галузі (ОСП БГ) акредитований НААУ згідно із Законом України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», сертифікат інженера з охорони праці відповідно стандарту СОУ-С-001:2016 «Процедура сертифікації фахівців будівельної галузі»).
* Учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити потужності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників.
2.2. Довідка про кваліфікацію фахівців робочих професій згідно форми у пп. 8.2. Додатку 8 до тендерної документації, яка повинна свідчити про те, що учасник має працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Мінімальний перелік осіб, що повинен бути в Учасника:
- інженер з охорони праці;
- головний інженер;
- інженер-кошторисник або суміжна професія;
- інженер - електрик або суміжна професія;
- виконавець робіт;
- електрогазозварник/зварник;
- маляр;
- муляр;
- електромонтажник з кабельних мереж;
- монтажник санітарно-технічних систем і устаткування;
- монтажник інженерних систем будівельний;
- електромонтажник з освітлення та освітлювальних мереж.
Учасник повинен надати документи, що підтверджують перебування працівників, перерахованих в довідці, у штаті учасника (копії трудової книжки та/або наказу про прийняття на роботу) або у трудових відносинах із учасником (копію трудової угоди або інші документи, що підтверджують підстави взаємодії з учасником).
Наявність дискримінаційних вимог
Дискримінаційними є умови відповідно до яких учасники, і Скаржник, зокрема, повинні надати документи, що підтверджують перебування працівників, перерахованих в довідці, у штаті учасника (копії трудової книжки та/або наказу про прийняття на роботу) або у трудових відносинах із учасником (копію трудової угоди або інші документи, що підтверджують підстави взаємодії з учасником).
Умова Тендерної документації побудована таким чином, що учасники, і, зокрема, Скаржник не можуть надати в складі пропозиції інформацію про фізичних осіб, які будуть виконувати роботи на підставі цивільно-правового договору, оскільки дані відносини не є трудовими.
Більш того, Замовником встановлено, що Учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити потужності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників.
Відповідно до Господарського кодексу України суб'єктами господарювання є:
1) господарські організації - юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до цього Кодексу, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку; 2) громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці.
Зважаючи на те, що фізичні особи, з якими укладено цивільно правові договори, не є суб’єктами господарювання, відповідно до умов Тендерної документації такі фізичні особи не можуть бути задіяні при виконання робіт за предметом закупівлі.
Скаржник має укладені цивільні договори, зокрема з фізичною особою Дугіним Д.Б від 11.01.2024 р. №2/2024 на виконання робіт електрика в будівництві та фізичною особою Мовчун В.І. від 11.01.2024 р. №13/2024 на виконання послуг маляра.
Проте Скаржник не має можливості включити цих фізичних осіб до довідки, згідно п. 2.1 Додатку 2 до Тендерної документації, зважаючи на те, що з ними наявні цивільно-правові відносини, а не трудові.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які нададуть в довідці інформацію про осіб з якими наявні саме трудові відносини що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника, які мають фізичних осіб залучених на підставі цивільно-правових договорів.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 639d1dc56c254f418b7eeac7d352f6c7
Заголовок пункту скарги: 3. Заперечення щодо надання ліцензії
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Умови Тендерної документації
Відповідно до п.1 р.3 Тендерної документації тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей (відповідно Додатку 3 до тендерної документації) і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, у т.ч. надання яких передбачено відповідно до вимог абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону.
Учасник відповідно до вимог цієї тендерної документації повинен надати у складі тендерної пропозиції, зокрема:
- 14) копію ліцензії Державної архітектурно-будівельної інспекції України на право провадження господарської діяльності, що є предметом закупівлі робіт з капітального ремонту. Ліцензія повинна бути чинна станом на дату кінцевого строку подання тендерних пропозицій та містити вищезазначені види робіт для об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми та значними наслідками (СС2, СС3);
- 18) інші документи та матеріали, які повинні бути оформлені та подані учасниками згідно з цією тендерною документацією.
Відповідно до п. 6 Додатку 2 до Тендерної документації, на підтвердження наявності дозвільних документів учасником надаються наступні документи:
6.1. Копія ліцензії Державної архітектурно-будівельної інспекції України на право провадження господарської діяльності, що є предметом закупівлі робіт з капітального ремонту. Ліцензія повинна бути чинна станом на дату кінцевого строку подання тендерних пропозицій та містити вищезазначені види робіт для об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми та значними наслідками (СС2, СС3);
6.2. Копію чинного дозволу Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України або Державної служби України з питань праці або Декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці на:
- експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;
- виконання робіт підвищеної небезпеки.
Такі дозвільні документи повинні бути видані на Учасника та мають містити наступний мінімальний перелік видів робіт підвищеної небезпеки:
- роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра;
- зварювальні, газополум’яні, а також наплавочні і паяльні роботи, що виконуються із застосуванням відкритого полум’я;
- застосування скловати, шлаковати, азбесту, мастик на бітумній основі, перхлорвінілових і бакелітових матеріалів.
6.3. Суб’єкти, які вирішили займатися діяльністю, що підлягає ліцензуванню працюють на підставі декларації під час воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування про провадження господарської діяльності (реконструкція, розширення, добудова, реставрація і ремонт об'єктів, виконання монтажних робіт). Подана декларація до Державної інспекції архітектури та містобудування України (далі - ДІАМ) засвідчує набуття права на провадження господарської діяльності суб'єктом господарювання. Учасником надається копія листа-відповіді від ДІАМ про підтвердження поданих декларацій щодо провадження господарської діяльності.
6.4. Копія ліцензії або наказу/витягу з наказу Державної служби України з надзвичайних ситуацій на надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення.
Наявність дискримінаційних вимог
Дана умова Документації щодо надання ліцензії Державної архітектурно-будівельної інспекції України на право провадження господарської діяльності є дискримінаційною для Скаржника та такою, що значно обмежує кількість потенційних учасників процедури закупівлі.
Відповідно до пункту 9 статті 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» ліцензуванню підлягає будівництво об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, за переліком видів робіт, що визначається Кабінетом Міністрів України, - з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".
13 березня 2020 року відповідно до постанови КМУ № 219 було скасовано отримання ліцензії на будівельні роботи і було ліквідовано орган ліцензування – на той час Державна архітектурно-будівельна інспекція.
На заміну ДАБІ було створено Державну інспекцію архітектури та містобудування (ДІАМ) та повернуто ліцензування будівництва об’єктів за класом наслідків – із середніми (СС2) та значними (СС3).
24 лютого 2022 року по всій території України запроваджено воєнний стан. Воєнний стан запроваджений Указом Президента України № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» (далі Указ № 64), який затверджений Верховною Радою України. Таке рішення ухвалено у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони відповідно до українського законодавства.
Законом України «Про правовий режим воєнного стану» визначено, що воєнний стан – це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Згідно з пунктом 3 Указу № 64 у зв’язку з введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 – 34, 38, 39, 41 – 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
При цьому, постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 165 (із зміною, внесеною постановою Кабінету Міністрів України від 09 березня 2022 року № 233), зупинено строки надання адміністративних послуг суб’єктами їх надання та строки видачі дозвільними органами дозвільного дозвільного характеру на час воєнного стану в Україні.
Зупинені строки будуть поновлені у місячний строк після припинення чи скасування воєнного стану на відповідній території України
Відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 “Про введення воєнного стану в Україні” Кабінет Міністрів України затвердив Постанову від 18 березня 2022 р. № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану», відповідно до положень пунктів 1 та 2 Постанови установлено, що:
Відповідно до положень пунктів 1 та 2 Постанови №314 установлено, що:
1) у період воєнного стану право на провадження господарської діяльності може набуватися суб’єктами господарювання на підставі безоплатного подання до органів ліцензування, дозвільних органів та суб’єктів надання публічних (електронних публічних) послуг декларації про провадження господарської діяльності (далі - декларація), що містить відомості згідно з додатком 1, без отримання дозвільних документів (документів дозвільного характеру, ліцензій або інших результатів надання публічних послуг), крім видів господарської діяльності за переліком згідно з додатком 2.
Органи ліцензування, дозвільні органи та суб’єкти надання публічних (електронних публічних) послуг формують та ведуть переліки поданих декларацій, в яких міститься інформація про суб’єкта господарювання (для юридичної особи - організаційно-правова форма, повне і скорочене найменування (за наявності), для фізичної особи - підприємця - прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності); вид господарської діяльності/частина виду господарської діяльності, який провадиться на підставі поданої декларації; місце провадження діяльності (якщо провадження діяльності обмежується територією відповідної адміністративно-територіальної одиниці).
2) декларація може бути подана за вибором суб’єкта господарювання незалежно від задекларованого (зареєстрованого) місцезнаходження (місця проживання), місця провадження господарської діяльності або місцезнаходження відповідного об’єкта:
в електронній формі - через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, зокрема засобами мобільного додатку Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія) (у разі подання декларації фізичною особою - підприємцем);
у паперовій формі - через центр надання адміністративних послуг з подальшою передачею органам ліцензування, дозвільним органам та суб’єктам надання публічних (електронних публічних) послуг засобами Порталу Дія. Після внесення інформації до Порталу Дія декларація повертається заявнику.
Тобто відповідно до даної постанови від 18 березня 2022 р. № 314 у період воєнного стану діяльність з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідності) належать до об’єкті в із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, провадиться на підставі декларації про провадження господарської діяльності, яка на період воєнного стану замінює ліцензію на будівництво.
Разом з тим Перелік видів господарської діяльності, які не можуть провадитись на підставі декларації в умовах воєнного стану (Додаток 2 до Постанови №314), визначає, що на підставі дозволу на виконання будівельних робіт здійснюється виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об’єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.
Відповідно до ч. 1 ст. 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об’єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля", підключення об’єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після отримання дозволу на виконання будівельних робіт.
Отже для початку робіт, що є предметом закупівлі, необхідно отримати дозвіл на виконання будівельних робіт. Дана умова є обов’язковою, а початок робіт на об’єктах, які відносяться за класом наслідків до СС2 та СС3 без отримання дозвільних документів карається законом.
Порядок виконання будівельних робіт, затверджений постановою КМУ "Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт" від 13.04.2011 р. №466.
За загальним правилом, виконання будівельних робіт без відповідного документа, який дає право виконувати такі роботи, вважається самочинним будівництвом і тягне за собою відповідальність згідно із законом (15. 30 Порядку №466).
Відповідно до ч. 2 ст. 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" дозвіл на виконання будівельних робіт видається органами державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.
Видача дозволу на виконання будівельних робіт регулюється Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженим Постановою КМУ від 13 квітня 2011 р. № 466 (зі змінами) (далі - Порядок). Відповідно до пункту 28 Порядку Замовник (його уповноважена особа) подає до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю заяву через електронний кабінет (крім об’єктів, на які поширюється дія Закону України "Про державну таємницю").
Пунктом 29 Порядку передбачено, що орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом п’яти робочих днів з дня реєстрації заяви видає дозвіл на виконання будівельних робіт або відмовляє у його видачі з використанням Реєстру будівельної діяльності (крім об’єктів, на які поширюється дія Закону України "Про державну таємницю"). Один примірник дозволу видається особисто замовнику (його уповноваженій особі) або надсилається рекомендованим листом.
Отже, виходячи з положень Порядку, отримання дозволу на виконання будівельних робіт є виключним обов’язком Замовника.
Нами направлено листа на Державну інспекцію архітектури та містобудування України (ДІАМ) №02/05-2від 02.2024 р., яка в своїй відповіді від 12.06.2024 р. №3441/04-13-24 і підтвердила факт наявності в Скаржника декларації про провадження господарської діяльності, яка дає право провадження носподарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.
Також ДІАМ підтвердила обов’язок отримання дозволу на виконання будівельних робіт.
Таким чином, під час військового стану, здійснення будівельної діяльності проводиться на підставі:
- декларації про провадження господарської діяльності (яку повинен мати підрядник). Проте виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об’єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками не може здійснюватись на підставі декларації;
- дозволу на виконання будівельних робіт здійснюється виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об’єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками. При цьому цей дозвіл видається виключно замовнику будівництва, яким Скаржник не є.
- ліцензії на будівництво об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕП –Капітал.» було засновано в 27.09.2022.
Отже Скаржник не мав можливості отримати ліцензію, оскільки після введення військового стану ліцензії не видаються, а здійснення будівельної діяльності проводиться на підставі декларації про провадження господарської діяльності.
Скаржник також не може отримати дозвіл на ведення будівельних робіт, оскільки такий дозвіл видається лише замовнику будівництва (Замовнику торгів), в той час як Скаржник може бути лише підрядником.
Скаржником надається лист підтвердження від Державної інспекції архітектури та містобудування України (ДІАМ), про те, що в переліку поданих декларацій про провадження господарської діяльності наявна інформація щодо декларації ТОВ «ТЕП-КЕПІТАЛ.» (код ЄДРПОУ 44668048) від 23.01.2023 р №20449/23 (декларація додається до скарги).
Відповідно до декларації ТОВ «ТЕП-КЕПІТАЛ.» має право виконувати діяльність з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідності) належать до об’єкті в із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.
Також Скаржником надається лист Державної інспекції архітектури та містобудування України від 30.01.2024 р. №669/13/13-23 ( лист додається до скарги) наступного змісту:
На виконання доручення Голови Державної інспекції архітектури та містобудування України розглянуто лист від 25.01.2023 б/н ТОВ «ТЕП-КАПІТАЛ», що надійшов та зареєстрований 26.01.2023 за № 976/07-23 щодо підтвердження переліку поданих декларацій, та в межах компетенції повідомляється наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» від 18.03.2022 № 314 (далі - Постанова № 314).
Відповідно до положень пунктів 1 та 2 Постанови №314 установлено, що:
1) у період воєнного стану право на провадження господарської діяльності може набуватися суб’єктами господарювання на підставі безоплатного подання до органів ліцензування, дозвільних органів та суб’єктів надання публічних (електронних публічних) послуг декларації про провадження господарської діяльності (далі - декларація), що містить відомості згідно з додатком 1, без отримання дозвільних документів (документів дозвільного характеру, ліцензій або інших результатів надання публічних послуг), крім видів господарської діяльності за переліком згідно з додатком 2.
Органи ліцензування, дозвільні органи та суб’єкти надання публічних (електронних публічних) послуг формують та ведуть переліки поданих декларацій, в яких міститься інформація про суб’єкта господарювання (для юридичної особи - організаційно-правова форма, повне і скорочене найменування (за наявності), для фізичної особи - підприємця - прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності); вид господарської діяльності/частина виду господарської діяльності, який провадиться на підставі поданої декларації; місце провадження діяльності (якщо провадження діяльності обмежується територією відповідної адміністративно-територіальної одиниці).
2) декларація може бути подана за вибором суб’єкта господарювання незалежно від задекларованого (зареєстрованого) місцезнаходження (місця проживання), місця провадження господарської діяльності або місцезнаходження відповідного об’єкта:
в електронній формі - через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, зокрема засобами мобільного додатку Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія) (у разі подання декларації фізичною особою - підприємцем);
у паперовій формі - через центр надання адміністративних послуг з подальшою передачею органам ліцензування, дозвільним органам та суб’єктам надання публічних (електронних публічних) послуг засобами Порталу Дія. Після внесення інформації до Порталу Дія декларація повертається заявнику.
Повідомляємо, що в переліку поданих декларацій про провадження господарської діяльності наявна інформація щодо декларації ТОВ «ТЕП-КАПІТАЛ» (код ЄДРПОУ 44668048) від 23.01.2023 № 020449/23.
В декларації про провадження господарської діяльності ТОВ «ТЕП-КАПІТАЛ» від 23.01.2023 № 020449/23 зазначено, зокрема: Дозвільні документи Ліцензія на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) наслідками; Ліцензія на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з значними (СС3) наслідками.
Аналіз Тендерної документації дає можливість встановити, що Замовником встановлено вимогу надання і Ліцензії і декларації про провадження господарської діяльності в той час, як Скаржник не має ліцензії на господарську діяльність з будівництва зважаючи на те, що він був заснований в період військового стану, під час якого видача зазначених ліцензій не проводиться, а діяльність здійснюється на підставі декларації про провадження господарської діяльності.
При цьому умовами Тендерної документації не встановлено виключень за яких учасник не надає ліцензії на будівельні роботи.
За таких умов, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть надати копію чинної ліцензії на господарську діяльність з будівництва об’єктів з додатком , що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із відповідним класом наслідків СС2 або надати інформацію щодо наявності електронної ліцензії із зазначенням відповідного посилання або саме дозвіл на виконання будівельних робіт за обʼєктом замовника відповідно до Постанови КМУ від 18 березня 2022 № 314, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: f3d403222e004429a4987446f2fe459c
Заголовок пункту скарги: 4. Заперечення щодо приведеної ціни
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Нецінові критерії оцінки тендерної пропозиції
Тип порушення: Нецінові критерії оцінки тендерної пропозиції
Опис суті пункту скарги: Умови Тендерної документації
Відповідно до р.5 Тендерної документації встановлено наступне:
1.1. Оцінка тендерних пропозицій проводиться електронною системою закупівель автоматично на основі критеріїв і методики оцінки, визначених замовником у тендерній документації, шляхом визначення тендерної пропозиції найбільш економічно вигідною.
Якщо замовником встановлені інші, крім ціни, критерії оцінки відповідно до методики оцінки, після закінчення строку для подання тендерних пропозицій, визначеного замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, в електронній системі закупівель автоматично визначаються показники інших критеріїв оцінки та приведена ціна, після чого розкривається інформація про приведену ціну. Якщо замовником застосовуються інші, крім ціни, критерії оцінки, у тендерній документації визначається їх вартісний еквівалент або питома вага таких критеріїв у загальній оцінці тендерних пропозицій. Питома вага цінового критерію не може бути нижчою ніж 70 відсотків.
1.2. Оцінка тендерної пропозицій здійснюється відповідно до наступних критеріїв:
1) Ціна – 70%;
2) Наявність в Учасника працівників відповідної кваліфікації, які потрібні для виконання робіт – питома вага критерію - 30%, а саме:
- 0% - 20 осіб;
- 15% - 30 осіб;
- 30% - 40 осіб.
Математична формула - PP = P/(1 + (F1)/PV), де:
- PP - приведена ціна;
- P - ціна;
- F1-питома вага іншого критерію оцінки, запропонованого учасником;
- PV - питома вага критерію «ціна».
Наявність дискримінаційних вимог
Відповідно до частини третьої статті 29 Закону критеріями оцінки є:
1) ціна; або
2) вартість життєвого циклу; або
3) ціна разом з іншими критеріями оцінки, зокрема: умови оплати, строк виконання, гарантійне обслуговування, передача технології та підготовка управлінських, наукових і виробничих кадрів, застосування заходів охорони навколишнього середовища та/або соціального захисту, які пов’язані із предметом закупівлі.
Відповідно до частини четвертої статті 29 Закону у разі застосування критерію оцінки вартості життєвого циклу до цього критерію крім ціни товару (роботи, послуги) може включатися один або декілька витрат замовника протягом життєвого циклу товару (товарів), роботи (робіт) або послуги (послуг), а саме витрати, пов’язані з:
1) використанням товару (товарів), роботи (робіт) або послуги (послуг), зокрема
споживання енергії та інших ресурсів;
2) технічним обслуговуванням;
3) збором та утилізацією товару (товарів);
4) впливом зовнішніх екологічних чинників протягом життєвого циклу товару
(товарів), роботи (робіт) або послуги (послуг), у разі якщо їхня грошова вартість може бути визначена, зокрема вплив викидів парникових газів, інших забруднюючих речовин та інші витрати, пов’язані із зменшенням впливу на навколишнє середовище (довкілля).
У разі застосування критерію оцінки вартості життєвого циклу, всі його складові не повинні містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
На основі критеріїв і методики оцінки автоматично проводиться електронною системою закупівель оцінка тендерних пропозицій (критерії: умови оплати, строк виконання, гарантійне обслуговування та ін. згідно ст. 29 Закону), які пов’язані із предметом закупівлі, тобто останні не мають відношення до трудових ресурсів підприємства, ні до будь-яких інших вимог/умов, встановлених/передбачених/дозволених іншими нормами Закону.
Оскільки проведення оцінки та встановлення питомої ваги критеріїв оцінки – наявність працівників не передбачено статтею 29 Закону, то Замовником встановлена подвійна кваліфікація учасників за такими кваліфікаційними критеріями, як наявність працівників згідно Додатку 2 до Тендерної документації.
Крім того, виконання робіт передбачених цією Тендерної документацією, дає можливість встановити кількість працівників необхідних для їх виконання .
Зважаючи на строк виконання робіт (до 31.10.2024 року) необхідність надання інформації про 40 працівників є завищеними вимогами, які не узгоджуються з обсягом робіт. Відповідно до розрахунку необхідних працівників і обсягу робіт, кошторисна трудомісткість складає 4002 години, що становить 500 людино днів. Розрахунково (в період з 01.08.2024 р. по 31.10.2024 р.) кількість робочих днів становить 66 днів, що дає можливість встановити необхідну кількість працівників – 8 чоловік.
Таким чином, встановивши зазначені критерії оцінки, Замовник порушив принципи здійснення публічних закупівель (запобігання зловживанням, бо зловжив правом та встановив подвійну кваліфікацію) та порушив вимоги статті 29 Закону, бо остання не містить таких критеріїв оцінки.
Враховуючи викладене, кількість штатних працівників не відносяться до інших критеріїв оцінки, передбачених пунктом 3 частини третьої статті 29 Закону.
Враховуючи викладене, наведені вище положення Документації не узгоджуються з вимогами Закону, що не дає можливості учасникам належним чином сформувати свої тендерні пропозиції, що є дискримінаційним по відношенню до суб’єктів господарювання, зокрема, Скаржника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 5
Номер: e67490ab5e2b45dd804d088052e662f7
Заголовок пункту скарги: 5. Заперечення щодо відвідання об’єкта
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Умови Тендерної документації
Відповідно до п.6 р. 3 Тендерної документації Учасник має право відвідати та оглянути об’єкт та дільницю, де передбачається виконання обсягів робіт згідно тендерної документації, а також отримати інформацію, яка може бути йому необхідна для підготовки тендерної пропозиції та укладання договору Витрати на відвідування об’єкту учасник несе за власні кошти. При цьому, замовник не несе відповідальності за будь-які майнові та немайнові ризики, пов’язані з ознайомлювальною поїздкою. Адреса об’єкту: вул. Ружинська, 20/54, м. Київ, 04111.
З метою гарантування якісної підготовки цінової пропозиції учасником з урахуванням місця розташування об’єкта, учасник повинен здійснити виїзд на місце розташування об’єкта та провести його огляд в період уточнень. Відповідно, учасник має надати у складі своєї пропозиції лист-підтвердження довільної форми (акт огляду) учасника щодо виїзду представника учасника на місце розташування об’єкту та факту проведення його огляду. До листа-підтвердження (акт огляду) обов’язково додається як підтвердження обстеження не менше 3 світлин (фотографічних знімків) об’єкта (одна ззовні з № будинку та мінімум дві безпосередньо місця виконання робіт).
Відповідно до пп.7.2. п.7 Додатку 2 до Тендерної документації з метою гарантування якісної підготовки цінової пропозиції учасником з урахуванням місця розташування об’єкта, учасник повинен здійснити виїзд на місце розташування об’єкта та провести його огляд в період уточнень, у тому числі аналізу наявних аварійних та інших дефектів і пошкоджень об’єкта в цілому та його елементів (будівельних конструкцій, інженерних систем). Відповідно, учасник має надати у складі своєї пропозиції лист-підтвердження довільної форми (акт огляду) учасника щодо виїзду представника учасника на місце розташування об’єкту та факту проведення його огляду. До листа-підтвердження (акт огляду) обов’язково додається як підтвердження обстеження не менше 3 світлин (фотографічних знімків) об’єкта (одна ззовні з № будинку та мінімум дві безпосередньо місця виконання робіт).
Наявність дискримінаційних вимог
Дана умова Документації є дискримінаційною для Скаржника та такою, що значно обмежує кількість потенційних учасників процедури закупівлі.
Замовник умисно встановив додаткові бар'єри для участі у процедурі закупівлі та фактично обмежив коло учасників.
Фактично Замовник встановив вимогу:
- домовитися з неустановленою уповноваженою особою Замовника про відвідання об’єкту та визначитися з часом такого відвідання;
- скласти акт обстеження обʼєкту;
Проте слід звернути увагу, що Тендерна документація не містить опису механізму і процедури проведення обстеження, а також порядку і строків доступу до об'єкту, а також не визначено в чому і яка суть обстеження і ознайомлення, що має бути відображено у акті.
При цьому, у Тендерній документації відсутні будь-які запобіжники від зловживань зі сторони Замовника. Замовник може проігнорувати телефонний дзвінок для домовленості про здійснення огляду об’єкту, не організувати обстеження об'єкта.
Скаржник не має жодного впливу на невизначену особу Замовника, між Скаржником та Замовником немає жодних договірних відносин та якихось обов'язків щодо огляду об’єкту.
По суті, Замовник у такий спосіб забезпечує наявність у нього інструменту, який ставить Учасника у залежність від прийняття ним рішень, та може бути використаний для відхилення Пропозицій учасників, які з об'єктивних причин не зможуть надати акт обстеження об'єкта де передбачається виконання робіт.
Це також дає можливість Замовнику зловживати своїм правом, а саме забезпечити чи не забезпечити учаснику доступ до об’єкту.
При цьому слід зазначити, що ознайомитись з видами та об'ємами робіт учасник може з Технічних вимог до предмета закупівлі та інших частин Тендерної документації, що надаються у складі Документації та відповідно до ч.1 ст. 23 Закону та особливостями: Технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
Таким чином, огляд об'єкту є недоречним.
Більш того, простий огляд об’єкту не призведе до ознайомлення з об’ємом, умовами та документацією виконання робіт їх вивчення та аналізу. Ця вся документація вже надана в складі Тендерної пропозиції. Для належного огляду необхідно створювати комісію, яка повинна здійснити перевірку всіх видів і обсягів робіт, що не може бути здійсненим при поверхневому огляді який фактично і бажає провести Замовник.
Пунктом 5.1. Настанови з визначення вартості будівництва визначено, для розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) замовник надає відомість обсягу робіт, відомість ресурсів до неї без цін або затверджену проектну документацію.
Таким чином на законодавчому рівні визначено, що для складання тендерної пропозиції достатньо надання в складі тендерної документації відомості обсягу робіт та відомості ресурсів до неї без цін.
В складі Тендерної документації визначено перелік і обсяг робіт та матеріалів.
Скаржник, як потенційний учасник процедури закупівлі, має значний досвід в будівництві і наявність в тендерній документації технічної специфікації є цілком достатнім для коректного розуміння потенційними учасниками обсягів робіт та ситуації на об’єкті.
Просте відвідання об’єкту жодним чином не вплине на більш ефективну підготовку тендерної пропозиції, оскільки тендерна пропозиція готується на підставі Тендерної документації, а не огляду обстеження об’єкту.
Встановлюючи відповідні вимоги, Замовник порушує право учасника на конфіденційність інформації також відповідна вимога несе у собі корупційні ризики, адже для участі у тендері необхідно надати фото об’єкту, а фото можливо зробити лише при допущенні Замовником представника учасника
Встановлені вимоги є незаконними та такими, що порушують права учасників та наступні принципи закупівель - максимальна економія та ефективність, запобігання корупційним діям і зловживанням та добросовісна конкуренція серед учасників.
За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть здійснити обстеження об'єкта з подальшим наданням в складі пропозиції акту огляду та фотографій, що є дискримінацією по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі Скаржника зважаючи на можливість Замовника здійснювати допуск на огляд одних учасників та недопущення для такого огляду інших учасників, що в подальшому може стати підставою для відхилення Пропозиції такого учасника, що є дискримінаційним по відношенню до таких суб'єктів господарювання, у тому числі Скаржника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації