• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

«Поточний ремонт дорожнього покриття на вул. Тараса Михаця в с. Дережичі Дрогобицького району Львівської області» (ДК 021:2015: 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь)

Замовник проводить закупівлю відповідно до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (зі змінами) та Закону України "Про публічні закупівлі" для потреб 2024 року

Завершена

1 976 998.80 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 10 082.69 UAH
Період оскарження: 27.05.2024 09:19 - 29.06.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 25c5406f809b4067b3cd94f38001afbc
Ідентифікатор запиту: UA-2024-05-27-000742-a.a1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Замовником були порушені принципи здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників, а саме недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Дата розгляду скарги: 20.06.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 11.06.2024 15:41
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 25.06.2024 11:47
Дата виконання рішення Замовником: 28.06.2024 15:16
Коментар замовника щодо усунення порушень: По закупівлі всі порушення усунуто
Автор: ТЗОВ "БК"ВІАКОМ", Смілка Орест Петрович 380630415505 BKVIAKOM@GMAIL.COM

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: c4d8809efe6f4c9692091a77f83d94d1
Заголовок пункту скарги: Замовником вимагається довідка довільної форми, ВИДАНА ЗАМОВНИКОМ закупівлі у ПЕРІОД УТОЧНЕНЬ про те, що Учасник не має негативного досвіду співпраці з Замовником2. Відповідно до п.1.3 Додатку 1 до тендерної документації, Замовником встановлені вимоги до документів про підтвердження наявності в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Фактичні обставини
27 травня 2024 року було оприлюднено закупівлю № UA-2024-05-27-000742-a «Поточний ремонт дорожнього покриття на вул. Тараса Михаця в с. Дережичі Дрогобицького району Львівської області» (ДК 021:2015: 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь) тендерну документацію та додатки до неї.
06 червня 2024 року Замовником було оприлюднено зміни, якими викладено Додаток 1 до тендерної документації у новій редакції. В результаті внесених змін, умови тендерної документації є дискримінаційними, та такими що суттєво звужують конкуренцію.
Вважаємо, що такими діями замовника були порушені права та законні інтереси суб’єкта оскарження, що призвело до порушення норм законодавства, зокрема вимог ст. 5 Закону:
«Закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням».
Щодо дискримінаційних вимог :

Тендерна документація розробляється та оприлюднюється в електронній системі закупівель з урахуванням чинного законодавства, а саме Закону України (надалі - Закону) «Про публічні закупівлі» та постановою Кабінетів Міністрів України про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (надалі – особливості), а саме ст. 22-23 Закону України, а також п.28-29 Особливостей.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Рішенням уповноваженої особи Замовника від 01.04.2024 Протокол №2 було затверджено тендерну документацію на закупівлю послуг «Поточний ремонт дорожнього покриття на вул. Тараса Михаця в с. Дережичі Дрогобицького району Львівської області» (ДК 021:2015: 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь) (далі тендерна документація).
Рішенням уповноваженої особи Замовника від 06.06.2024 Протокол №47 було затверджено ЗМІНИ до тендерної документації. Та оприлюднено Додаток 1 до тендерної документації у новій редакції, а також оприлюднено «Перелік змін». В результаті внесених змін, умови тендерної документації є дискримінаційними, та такими що суттєво звужують конкуренцію, враховуючи наступне:

1. Відповідно пп.3 п.4 Додатку 1 до тендерної документації, Замовником вимагається довідка довільної форми, ВИДАНА ЗАМОВНИКОМ закупівлі у ПЕРІОД УТОЧНЕНЬ про те, що Учасник не має негативного досвіду співпраці з Замовником - Департамент міського господарства Дрогобицької міської ради.
ВАЖАЄМО таку вимогу ДИСКРИМІНАЦІЙНОЮ, з огляду на наступне.
Відповідно до частини 1 статті 5 Закону Закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням. Згідно з частиною першою статті 12 Закону електронна система закупівель повинна бути загальнодоступною та гарантувати недискримінацію, рівні права під час реєстрації всім заінтересованим особам та рівний доступ до інформації всім особам. Обмін і збереження інформації та документів має відбуватися з гарантуванням цілісності даних про учасників і їхніх тендерних пропозицій/пропозицій під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та їх конфіденційність до моменту розкриття тендерних пропозицій/пропозицій.
Скаржник не розуміє, яка конфіденційність можлива під час підготовки та подання Пропозицій, якщо Замовник торгів володіє інформацією про учасників процедури закупівлі до моменту кінцевого строку подання Пропозицій та проведення їх оцінки.
Більше того, Замовник на власний розсуд має можливість вирішувати чи підписувати таку довідку в термін визначений у тедерній документації чи ні.
Згідно з Законом України "Про Антимонопольний комітет України" основним завданням Антимонопольного комітету України є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині сприяння розвитку добросовісної конкуренції. Встановлення Замовником торгів вимоги щодо обов’язкового надання у складі пропозиції довідки підписаної замовником є нічим іншим, як порушенням усіх принципів закупівлі та така вимога суперечать самій сутності публічних закупівель.
ОКРЕМО акцентуємо увагу, що процедура закупівлі «Відкриті торги з особливостями», яка обрана Замовником для закупівлі по даному предмету, НЕ ПЕРЕДБАЧАЄ такого етапу закупівлі як «ПЕРІОД УТОЧНЕНЬ», тому не зрозуміло, в який період має бути надана запитувана довідка.
Якщо припустити, що під назвою «Період уточнень» Замовник мав на увазі «Період звернення за роз’ясненням» то дана вимога також є дискримінаційною з огляду на те, що була додана до умов тендерної документації таким чином, що для її отримання в потенційних учасників закупівлі залишається один день, ЩО СУТТЄВО ЗВУЖУЄ КОНКУРЕНЦІЮ.
Враховуючи, що зміст даної довідки це підтвердження інформації про те, що «Учасник не має негативного досвіду співпраці з Замовником», така довідка є формальною, так як Замовнику і так відомо про його досвід з тим чи іншим учасником.
До того ж, Замовником не зазначено обгрунтованої необхідності долучення до тендерних пропозицій учасників описаної довідки, у тому числі не зазначено, яку законну мету Замовник переслідує вимагаючи відповідні документи.
Поруч з цим, наявність/відсутність в учасника або ж подання/неподання учасниками у межах Закупівлі вказаної довідки, - не створює для Замовника жодних юридичних наслідків та у будь якому випадку не має на меті доведення можливості належного виконання послуг, які є предметом Закупівлі.
З огляду на зазначене, Скаржник вважає відповідні дії Замовника проявом корупційної складової та надмірним формалізмом, що полягає у відсутності легітимної мети, направленої на здійснення та проведення Закупівлі у рамках Закону.
З огляду на викладене Скаржник просить Антимонопольний комітет України зобов’язати Замовника внести зміни в тендерну документацію та виключити з переліку вимог до учасників необхідність надання довідки передбаченої пп.3 п.4 Додатку 1 до тендерної документації.


2. Відповідно до п.1.3 Додатку 1 до тендерної документації, Замовником встановлені вимоги до документів про підтвердження наявності в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Відповідно до п.1.3.2 Наявність працівників в достатній кількості підтверджується:
- скан-копією наказів (розпорядчих документів) про призначення на посади відповідних працівників або інших документів, що підтверджують наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, відповідно до вимог пункту 1.3.1. додатку 1 до тендерної документації. ВСІ ПРАЦІВНИКИ ПОВИННІ БУТИ У ШТАТІ УЧАСНИКА;
- СКАН-КОПІЄЮ ТРУДОВИХ КНИЖОК (КОПІЯ/ОРИГІНАЛ) на інженерно-технічних працівників;
- для підтвердження кваліфікації інженерно-технічних працівників учасником додатково надаються скан-копії дипломів про вищу (базову вищу) освіту з кваліфікацією «будівельник», «інженер - будівельник», «будівництво та цивільна інженерія» (крім інженера з організації дорожнього руху, інженера з пожежної безпеки, інженера з охорони праці, інженера-проектувальника);
- для підтвердження кваліфікації інженера з організації дорожнього руху надається копія/оригінал диплому про вищу освіту (базову вищу) за напрямом «організації дорожнього руху»;
- для підтвердження кваліфікації інженера з пожежної безпеки надається копія/оригінал диплому про вищу освіту (базову вищу) за напрямом «пожежна безпека»;
- для підтвердження кваліфікації інженера з охорони праці надається копія/оригінал документа встановленого законодавством взірця (посвідчення та протокол/ витяг з протоколу про перевірку знань), що містить інформацію про результати перевірки знань з охорони праці;

Вимоги замовника, щодо того, що «ВСІ ПРАЦІВНИКИ ПОВИННІ БУТИ У ШТАТІ УЧАСНИКА» та вимога, щодо підтвердження наявності інженерно-технічних працівників виключно «СКАН-КОПІЄЮ ТРУДОВИХ КНИЖОК (КОПІЯ/ОРИГІНАЛ)» є ДИСКРИМІНАЦІЙНОЮ, з огляду на наступне:
На сьогоднішній день в суб’єктів господарювання існує декілька способів встановлення правовідносин з працівниками, іншими суб’єктами господарювання, які дозволятимуть в повній мірі їм виконувати взяті на себе зобов’язання у своїй господарській діяльності.
Наголошуємо на тому, що враховуючи вимоги замовника щодо необхідності наявності широкого кола працівників різної кваліфікації та спеціальності, потенційні учасники можуть не мати всіх перелічених працівників у ШТАТІ, але при цьому вони вільні в укладенні цивільно-правових договорів чи договорів про надання послуг, предметом яких є надання послуг машинами, механізмами та устаткуванням працівниками надавача таких послуг.
Укладення учасником цивільно-правових договорів та вищевказаних договорів про надання послуг машинами, механізмами та устаткуванням, створює умови, за яких потенційний учасник буде повністю відповідати вимогам замовника, щодо необхідної кількості працівників, а також мати змогу в повній мірі виконати взяті на себе зобов’язання у випадку визначення такого учасника переможцем.
Також Скаржник наголошує, що Антимонопольний Комітет України у своїх рекомендаціях про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобіганням порушення законодавства про захист економічної конкуренції вказує наступне: "Головна ознака умов тендерної документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних – це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції та дискримінації учасників. Тобто, замовник встановлює такі вимоги до учасників торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які звичайно висуваються та вживаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю. Шляхом включення до тендерної документації дискримінаційних умов Замовник необґрунтовано звужує коло потенційних учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам (виконавцям, підрядникам), які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурсі".
Враховуючи вищевказане вважаємо необхідним зобов’язати замовника вннсти наступні зміни до тендерної документації, а саме до п.1.3.2 Додатку 1 до тендерної документації:
Абзац: «скан-копією наказів (розпорядчих документів) про призначення на посади відповідних працівників або інших документів, що підтверджують наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, відповідно до вимог пункту 1.3.1. додатку 1 до тендерної документації. Всі працівники повинні бути у штаті Учасника;» викласти у наступній редакції: «скан-копією наказів (розпорядчих документів) про призначення на посади відповідних працівників або інших документів, що підтверджують наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, відповідно до вимог пункту 1.3.1. додатку 1 до тендерної документації.». Тобто прибрати вимогу, щодо того, що «ВСІ ПРАЦІВНИКИ ПОВИННІ БУТИ У ШТАТІ УЧАСНИКА».
Абзац: «скан-копією трудових книжок (копія/оригінал) на інженерно-технічних працівників» викласти у наступній редакції: «скан-копією трудових книжок (копія/оригінал) або наказів на призначення або цивільно-правових угод або іншого документу, яким підтверджено наявність правовідносин між учасником та інженерно-технічними працівниками»
Звертаємо увагу на те, що Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції, а саме: «- скан-копією наказів (розпорядчих документів) про призначення на посади відповідних працівників або інших документів, що підтверджують наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, відповідно до вимог пункту 1.3.1. додатку 1 до тендерної документації. ВСІ ПРАЦІВНИКИ ПОВИННІ БУТИ У ШТАТІ УЧАСНИКА;
- СКАН-КОПІЄЮ ТРУДОВИХ КНИЖОК (КОПІЯ/ОРИГІНАЛ) на інженерно-технічних працівників;»

Також, Замовником не зазначено обґрунтованої необхідності долучення до тендерних пропозицій учасників ВИКЛЮЧНО тих документів які вимагає замовник, у тому числі не зазначено, яку законну мету Замовник переслідує вимагаючи відповідні документи.

Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти
господарювання, які мають саме ВСІХ ПРАЦІВНИКІВ У ШТАТІ ТА ЛИШЕ ТІ, ЯКІ МАЮТЬ СКАН-КОПІЮ ТРУДОВИХ КНИЖОК (КОПІЯ/ОРИГІНАЛ) на інженерно-технічних працівників.
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема,
за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях
закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Враховуючи вище викладене, ПРОСИМО ОРГАН ОСКАРЖЕННЯ ЗОБОВ’ЯЗАТИ Замовника усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації та викласти вимогу в наступній редакції:
- «скан-копією наказів (розпорядчих документів) про призначення на посади відповідних працівників або інших документів, що підтверджують наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, відповідно до вимог пункту 1.3.1. додатку 1 до тендерної документації.».
- «скан-копією трудових книжок (копія/оригінал) або наказів на призначення або цивільно-правових угод або іншого документу, яким підтверджено наявність правовідносин між учасником та інженерно-технічними працівниками».

З огляду на викладене Скаржник просить Антимонопольний комітет України зобов’язати Замовника:
1. Довести (надати обґрунтування) , яким чином наявність працівників САМЕ В ШТАТІ, вплине на якість та технічні показники щодо поточного ремонт дорожнього покриття.
2. Яким чином підтвердження відносин із працівниками саме СКАН-КОПІЄЮ ТРУДОВИХ КНИЖОК (КОПІЯ/ОРИГІНАЛ) на інженерно-технічних працівників, А НЕ БУДЬ-ЯКИМ ІНШИМ СПОСОБОМ, вплине на якість та технічні показники щодо поточного ремонт дорожнього покриття.
.
3. Внести зміни в тендерну документацію.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації